Halpisauto uutena 0 korolla (todellinen vuosikorko 0) ja rahoituksella, uhka vai mahdollisuus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samiv
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se huollettu ja toimiva auto jätä starttaamatta tai hyydy kesken matkan, jos ei tee muuta kuin aja, niin silloin voikin meno stopata.

Miksei? Mikä on se taikahuolto joka tietää ja osaa kaiken mahdollisen ja ennalta tietää ne tuhat ja yksi kohtaa jotka voivat aiheuttaa sen ettei auto toimi talvella kunnolla. Monilla huolloilla on vaikeuksia löytää vikaa silloinkin kun oireet (tai ainakin osa oireista) on tiedossa, niin mikä ihmeen huolto osaa löytää nekin kohdat jotka pettävät?

Sehän näissä vanhoissa autoissa stressiä aiheuttava ongelma onkin, kun kaikkia ongelmia et vaan voi millään ennakoida (ellet sitten ole autoharrastaja ja huomaa ehkä ennen normaalia ihmistä, että joku paikka saattaa pettää kohta puoliin) ja sitten kun autoissa on niiden jatkuvasti liikkuvien osien lisäksi kaikenlaisia ei kriittisiä osia jotka on oikein suunnittelemalla suunniteltu pettämään (esim. scenicissä on lasinostimien muuten hyvässä mekaniikassa pieni kertakäyttöinen muovinpala joka on koko ketjun heikoin lenkki joka ei kestä lämpöä (kesä) eikä kylmää (talvi). Se on sitten ihan oma valintansa, että montako sataa on valmis maksamaa siitä, että joku vaihtaa tuon lasin koneiston ja voit laseja aukoa ilman pelkoa).
 
Se vaan kannattaa muistaa että ihan samalla tavalla se uusikin auto voi jättää käynnistymättä pakkasilla. Saattaa se tiellekkin jättää. Tiedä sitten millaisella prosentilla tätä tapahtuu, mutta tuskin se nyt ihan mahdottomasti eroaa perushuolletusta käytetystä. Eipä tuo auton tekniikka nyt mitään rakettitiedettä ole, normaalit fysiikan lait pätee vanhaan sekä uuteen.

Tämä nyt oli vain oma mielipiteeni, jota pohjustaa reippaasti toistakymmentä käytettyä autoa (200-350tkm ajettuja kaikki..) vuosimalleista 89-12. Joukkoon mahtuu yksi auto joka ei aamulla käynnistynyt. Siinä oli jokin mystinen modulivika, auto ei mennyt koskaan ns. lepotilaan ja akku oli 2pv sisään tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt oli vain oma mielipiteeni, jota pohjustaa reippaasti toistakymmentä käytettyä autoa (200-350tkm ajettuja kaikki..) vuosimalleista 89-12. Joukkoon mahtuu yksi auto joka ei aamulla käynnistynyt. Siinä oli jokin mystinen modulivika, auto ei mennyt koskaan ns. lepotilaan ja akku oli 2pv sisään tyhjä.
Kaikenlaisia pommeja sitä on tullut joskus pidettyä, enkä koskaan muista jääneeni tien päälle. Lähtiessä käynnistymättä jättämisiä on tapahtunut jokunen, ja kerran niin ettei oma loitsiminen auttanut edes tilapäisesti vaan auton joutui hinauttamaan. En kyllä nykyään mielellään lähtisi lähikauppaa pidemmälle sellaisilla ruoskilla.

Pidän silti uutta autoa paljon luotettavampana kuin niitä loppuunkulutettuja tai puutteellisesti huollettuja autoja, vaikka tuuri kävikin. Mennyt ei ole tae tulevasta jne. Aika huono rassihan se pitäisi olla, jolla olisi todennäköistä toistuvasti jäädä tien päälle.

Tietysti mikä tahansa auto saattaa koska tahansa hajota totaalisesti ja katastrofaalisesti, vaikka hyvin huollettu moottori leikata kevyessä käytössä hyvissä olosuhteissa laakista niin, että kanki kurkkaa tai moottoritien rampissa ampua kannen ja konepeiton taivaalle. Voittavathan ihmiset lottopelien päävoittojakin.

Fiesta pitäisi olla parempi kuin pikku Kia.
Mielikuvien perusteellahan näitä heitellään (ja jokaisen vertailuparin kohdalla molempiin suuntiin ja täysin ehdottomina totuuksina), mutta omallakin mutulla se voisi olla marginaalisesti parempi. Riippuen eri osa-alueiden painotuksista kenties merkitsevästikin parempi. T: Tyytyväinen Rion omistaja.

Tosin suuremmat erot tulee sitten varmasti siitä, mikä varustelu ja erityisesti mikä moottori ja vaihteisto valitaan, ja pilataanko auto väärällä rengastuksella. Esimerkiksi tuo litrainen Picanton kulimalli on todella nusu, kuten jossain määrin valmistajan valitsemilla välityksillä on 1.2 Rion kulimallikin. Toisaalta joku voi olla pahasti allerginen kolmisylinterisille miniturboille, ja kuulemma(ei tullut kokeiltua) kurjia lähteä liikkeelle manuaalilla.

Tärkeää on pitää mielessä, että Fiestan oikea verrokki ei ole Picanto vaan Rio. Matkakelpoista pikkuvessaa valitessa en edes katsonut Picantoa ja vastaavia. Käsittelyominaisuuksienkaan puolesta Polo/Fiestan kokoisista ei omalla kriteeristölläni parane mennä yhtään pienempään. Rio on myös tiloiltaan pieni mutta ei ohjaamoltaan klaustrofobinen ainakaan tällaiselle vajaa keskimittaiselle pätkälle.

Lisäksi minulla oli niinkin pinnallinen autoluokan kriteeri, että Picanto ja useimmat vastineet ovat ihan liian kammottavan näköisiä. Vastaavasti esim. Rio ja Fiesta ovat minusta perusneutraalin kivoja, vaikka toki rumiluksetkin tähän luokkaan löytyy. Mm. tojotaan ja skeidaan ei riittäisi kehtaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
-18 ensiomistajana Peugeot 5008 1.3 Puretech 6v-automaattivaihteisto alkanut reiluilla pakkasilla herjaamaan vaihteistovikaa eikä siirrä vaihdetta jos aikalailla heti käynnistyksen jälkeen vaihtaa (+10min tyhjäkäynnin jälkeen pääsee liikkeelle). Aikasempina talvina ei ongelmaa. Itse ottaisin mielummin halvemmalla ilman takuuta niin ei tarvis puntaroida kuuluuko takuun piiriin vai ei vaan suoraan lompakon kautta. Rattikin nitisee käännettäessä niin samalla siitä sanoa. Ikkunatiivisteet takaa oli rikki ja ainakin 1.sytytystulppa poks kesällä. Takaluukun tehtaalta asentaneet vinoon niin uutta lakkaa takaluukun reunaan ja uusi takapuskuri takuuseen (onneksi kerkesi takuukeikan sopimaan kun sen jälkeen peruutin puuhun). Lyhyt katselmus.
 
Mutta toisaalta autothan maksaa ihan hemmetisti ja kun se tulee vaimon lyhyeen työmatka-ajoon eikä juuri muuhun (ehkä kaupassa joskus jos käy) niin kauheasti ei vitutuksen vähentämiseen voisi budjetoida.

Mutta onko esim. tälläinen skenaario uhka vai mahdollisuus?

- Kia Picanto 2021 1,2 EX 5P
Käsiraha 7000€ + osamaksu 125€/kk viiden vuoden ajan auton kokonaishinta 14500€
Mutta paperilla tuo uuden halpiksen ostaminen kyllä näyttää joskus yllättävän houkuttelevalta, jopa siinä määrin että miettii onko siinä joku sudenkuoppa jota en vaan tajua.
Yksi sudenkuoppa saattaa liittyä siihen, että ilmeisesti et ole ostamassa autoa itselle vaan vaimolle, ja suunnittelet downgrade'austa alemman C-segmentin tila-autosta halvimpaan A-segmentin pikkukirppuun. On mahdollista, että tällainen downgrade ei ole vaimolle mieleen, ja sitten menee vaihtoon joko uudenkarhea Picanto tai vaimo. Turha kuvitellakaan, että mikään rationaalinen ylipuhuminen auttaisi ainakaan pitkässä juoksussa.

A-segmentin pikkukirpuissa on toki oma hauskuutensa, mutta jos on tottunut isompaan, niin siinä voi olla äkkiä suu mutrussa, jos A-segmentti ei ole ollut kuskin oma valinta. Silloinkin voi tulla katumapäälle. A-segmentin autot on halvimpia, ja se näkyy ja tuntuu kaikessa - ja se on osaltaan aivan tarkoituksellista. Mitään potentiaalista säästökohdetta ei ole ylenkatsottu, eikä huoltaminen tai varsinkaan korjaaminen ole välttämättä halvempaa kuin isomman laittaminen.

Picantosta on itsellä sellainen - onneksi lyhyt - kokemus, että siitä tuli kautta aikojen ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen auto, jonka olen palauttanut autovuokraamoon ihan vain siksi, että se oli niin kauhea. Odotukset oli niinkin korkealla kun Nissan Micra.

Autolla tullaan ajamaan muutaman kilometrin työmatkaa kaupungissa, ja toki ehkäpä jopa 4 kertaa vuodessa sukuloimaan 50km päähän ja 1krt viikossa työmatkan yhteydessä kauppaan (silloin toki sitten kilsoja tuleekin muutama enemmän, kun ko. kauppa on toisella puolella pientä kaupunkia).
Ettei tällainen käyttöprofiili olisi Scenic-ongelmien taustalla? Pelkkä lyhyt ajo ei ole hyväksi millekään autolle varsinkaan talviaikaan, kun auto ei koskaan lämpene kauttaaltaan suunniteltuun toimintalämpötilaan. Kannattaisi aina välillä käydä retkellä jossain kauempanakin (100-300 km/suunta).
 
-18 ensiomistajana Peugeot 5008 1.3 Puretech 6v-automaattivaihteisto alkanut reiluilla pakkasilla herjaamaan vaihteistovikaa eikä siirrä vaihdetta jos aikalailla heti käynnistyksen jälkeen vaihtaa (+10min tyhjäkäynnin jälkeen pääsee liikkeelle). Aikasempina talvina ei ongelmaa. Itse ottaisin mielummin halvemmalla ilman takuuta niin ei tarvis puntaroida kuuluuko takuun piiriin vai ei vaan suoraan lompakon kautta. Rattikin nitisee käännettäessä niin samalla siitä sanoa. Ikkunatiivisteet takaa oli rikki ja ainakin 1.sytytystulppa poks kesällä. Takaluukun tehtaalta asentaneet vinoon niin uutta lakkaa takaluukun reunaan ja uusi takapuskuri takuuseen. Lyhyt katselmus.
Siis haluaisit maksaa takuuseen/virhevastuuseen kuuluvan remontin itse? Eiköhän se käy myyjälle. Voi tonnit paukkua jos kyse ei ole vain pakkasesta eli suunnitteluvirheestä.

Karvalakki farkku ceedin tai fabian saa noin 20k€. 4v 80tkm ajetut maksaa noin 12k€ nettiautossa. Paljon mahtaa olla hyvitys jos hakee uuden samanlaisen 4v päästä ja antaa vanhan vaihdossa?
 
Siis haluaisit maksaa takuuseen/virhevastuuseen kuuluvan remontin itse? Eiköhän se käy myyjälle. Voi tonnit paukkua jos kyse ei ole vain pakkasesta eli suunnitteluvirheestä.
Tuttavalle kun kerroin niin hän voisikin maksaa tai ennemminkin vaan tyhjäkäynnillä antaa +10min olla. Itse en missään nimessä. Taitaa olla laitontakin pitää +2 min tyhjäkäynnillä (saatikka olisi "ominaisuus" jota tuttu meinasi) niin kyllähän toi käy takuukeikalla enkä maksa.
-24 asteessa ensimmäisen kerran teki.
 
Tuttavalle kun kerroin niin hän voisikin maksaa tai ennemminkin vaan tyhjäkäynnillä antaa +10min olla. Itse en missään nimessä. Taitaa olla laitontakin pitää +2 min tyhjäkäynnillä (saatikka olisi "ominaisuus" jota tuttu meinasi) niin kyllähän toi käy takuukeikalla enkä maksa.
-24 asteessa ensimmäisen kerran teki.
Tietenkin kaikki takuuaikana havaitut viat kannattaa reklamoida ja vaatia korjattavaksi.

Tässä onkin yksi syy, miksi auton ostaminen "pitkään" pitoon uutena voi olla järkevää: jos ajatuksena on pitää autoa vaikka 8-10 vuotta, niin totta kai uuden auton puutteet haluaa korjata ja autoa muutenkin pitää ja katsoo sillä silmällä, että kaikki mahdollinen takuuseen. Näin toimien takuuajan jälkeen voikin odottaa useampaa, varsin ongelmatonta käyttövuotta.

Jos alla taas on joku 24-36 kk liisari, niin kaikki oireet, jotka eivät estä ajoa on lähinnä EVVK, seuraavan omistajan ongelma. Fokus on siinä, että auto on käytössä eikä siinä, että viat tulee korjattua. Pahimmillaan autoa kohdellaan kuin vierasta sikaa (ei se välttämättä siitä siipeensä ota - onpahan huolella sisäänajettu).
 
A-segmentin autot on halvimpia, ja se näkyy ja tuntuu kaikessa - ja se on osaltaan aivan tarkoituksellista. Mitään potentiaalista säästökohdetta ei ole ylenkatsottu, eikä huoltaminen tai varsinkaan korjaaminen ole välttämättä halvempaa kuin isomman laittaminen.
Joo. Se on myös tahallista(tätä varmaankin tarkoitit, ja minä kirjoitan sen auki) siinä mielessä, että vähänkin maksukykyisemmälle halutaan mielellään myydä kalliimpaa, ja sitä kalliimpaa on jo mallistossa tarjolla ja melkein kaikille kelpaa, jos lompakko suostuu. Harva nimenomaan haluaa pienen auton vaan ostaa sen siksi, että se on halvempi. Tietenkin Polon renkaanpotkijalle harvoin kelpaisi halvallakaan 9-paikkainen Caravelle, mutta noin niinkuin järkevän suhteellisuudentajun puitteissa. Se pieni(oikeasti supermini eli A tai normaali aatakin pienempi eksoottisuus) tehdään paitsi mahtumaan hyvin urbaaniin ympäristöön, myös kolhittavaksi siellä, eikä eikä matka-ajomukavuudella, km-määräisellä eliniällä tai moottoriteholla ole niin väliä.

Ei siis pääsääntöisesti edes haluta tehdä yli B-segmentin hintaista, C-luokan laatuista A-lokeron autoa, koska sellaiselle on niukasti ostajia. Eivät ihmiset(tai ainakaan suomalaiset) hirveästi osta edes sitä beetä kaikilla herkuilla tai ties mitä GT-line mallia, koska siihen rahaan saa jo C:tä eikä välttämättä tarvitse edes ottaa hinnat alkaen -mallia vaan saa jo pari varustettakin kyytiin. Samoin hintaluokkaan alkaa jo sopia isompaakin Kasvainta sun muuta urbaanitraktoria, joita moni säästösyistä superminiä ostava tyylitajurajoitteinen oikeasti haluaisi. Ja ymmärtäähän sen. Niissä on kaikesta noloudestaan ja paskuudestaan huolimatta jo kovasti enemmän kuljetusmahdollisuuksia.

Picantosta on itsellä sellainen - onneksi lyhyt - kokemus, että siitä tuli kautta aikojen ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen auto, jonka olen palauttanut autovuokraamoon ihan vain siksi, että se oli niin kauhea. Odotukset oli niinkin korkealla kun Nissan Micra.
Vielä ysärillä Rion/Polon/Fiestan kokoiset autot olivat aika kamalia. Tai oikeastaan vasta ysärin kuluessa edes lyhyen Golfin kokoiset ja tasoiset autot alkoivat olla jollain tapaa kivoja ja auton tuntuisia. Jotkut kalliimmat pikkuautot toki olivat asiallisia jo aiemmin, mutta eiväthän ne niin pieniä tai pienitehoisia olleet, kevyitä vain.

Kamalimmat kokemukset liittyvätkin 80-luvun miniautoihin. Kokeilemani Fiestat olivat jo niin loppuunraiskattuja ettei niissä ollut mitään hyvää, mutta toisaalta eipä eurohopassa siihen aikaan muutenkaan ollut juuri kehumista. Vaihdekepin liikeradasta, ajomelusta, pellin paskuudesta ja puuttuvasta tehosta pystyi sanomaan että auto oli ollut täysin mitätön jo uutena ja ensiostajat mielisairaita. Saman aikakauden Cherry, hyvin vähän ajettu ja vielä 20-vuotiaana siistissä kunnossa, taas oli jopa viihdyttävä eikä pelkästään pelottava ajaa - siis siinä mielessä kuin postilaatikon näköinen moposkootteri, joka kulki reilua sataa. Ei se silti autoa muistuttanut eikä sellaista olisi missään tapauksessa voinut itselle tai perheenjäsenelle käyttöautoksi ottaa. Kuplavolkkarikin on yhtä juhlaa verrattuna moisiin, jos se on ehjä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei? Mikä on se taikahuolto joka tietää ja osaa kaiken mahdollisen ja ennalta tietää ne tuhat ja yksi kohtaa jotka voivat aiheuttaa sen ettei auto toimi talvella kunnolla. Monilla huolloilla on vaikeuksia löytää vikaa silloinkin kun oireet (tai ainakin osa oireista) on tiedossa, niin mikä ihmeen huolto osaa löytää nekin kohdat jotka pettävät?

Sehän näissä vanhoissa autoissa stressiä aiheuttava ongelma onkin, kun kaikkia ongelmia et vaan voi millään ennakoida (ellet sitten ole autoharrastaja ja huomaa ehkä ennen normaalia ihmistä, että joku paikka saattaa pettää kohta puoliin) ja sitten kun autoissa on niiden jatkuvasti liikkuvien osien lisäksi kaikenlaisia ei kriittisiä osia jotka on oikein suunnittelemalla suunniteltu pettämään (esim. scenicissä on lasinostimien muuten hyvässä mekaniikassa pieni kertakäyttöinen muovinpala joka on koko ketjun heikoin lenkki joka ei kestä lämpöä (kesä) eikä kylmää (talvi). Se on sitten ihan oma valintansa, että montako sataa on valmis maksamaa siitä, että joku vaihtaa tuon lasin koneiston ja voit laseja aukoa ilman pelkoa).

Eihän tuo vanhan auton toimintavarmuus käytännössä tarkoita muuta kuin normaalia huoltoa + akun ja latauksen toimivuuden varmistamista. Kyllähän se tietysti voi hajota, mutta mun kokemusten mukaan tuolla ovat kaiken näköiset pommit kulkeneet. Tietysti vian ilmeneminen on vanhemmassa todennäköisempää, jolloin se täytyy fiksata. Uudessa autossahan nimenomaan maksetaan siitä pienemmästä todennäköisyydestä vikaan, ja siitä että sen mahdollisen vian korjaa joku muu.

Jos ei ole halua tai kykyä vanhan auton vikojen kanssa elää, niin silloinhan tuo uusi auto on järkevä vaihtoehto.

Sinänsä tuollaisia pieniä typeriä suunnitteluja on myös uusissa autoissa, ero on vain siinä että sitä ei tarvitse itse korjata.
 
Sähköpyörä ei valitettavasti korvaa autoa, vaikka joku idealisti niin ajatteleekin.
Yleensä nämä idealistit eivät itse omista tai ole koskaan omistaneet autoa, vaan asuvat kaupungissa ja kulkevat huonoilla keleillä julkisilla ja hyvillä keleillä jalkarattaalla.
Upeaa ja asiallista keskustelua. :tup: AP kun tuntui juurikin siellä kaupungissa asuvan ja matkat olisi 3-4km luokkaa ja kiinnostaisi tietää onko nyt jotain oikeasti kriittistä syytä omistaa auto, kun autot tuntuu kuitenkin olevan noin vastenmielisiä kapistuksia omistaa. Eli onko nyt kuitenkin tarve päästä niille muillekin yllättäville matkoille omalla autolla tai noutaa niitä isompia paketteja postista. Peräkärryn tarpeesta AP ei mitään maininnut, mutta hyvä kun otit sen tarpeen esille. Tai onko sitä autoa tarkoituksena myös käyttää varastona. Kauppa taitaakin sijaita sitten kauempana ja ostetaan enemmän kerralla, joten kai sille sitten on oikeaa tarvetta.

Ei se huollettu ja toimiva auto jätä starttaamatta tai hyydy kesken matkan, jos ei tee muuta kuin aja, niin silloin voikin meno stopata.

Jos ajaa vähän, niin on ihan sama meneekö bensaa 6 vai 16 litraa per 100 km, ei paljon vaikuta jollain 10 000 km vuosittaisilla ajoilla.
Itse jos ajaisin noin vähän, niin ajaisin ne ajot jollain V8 maasturilla taikka sitten vanhalla V8 Jaguaarilla.
Jättää se jollakin mahdollisuudella starttaamatta jos talvella vetelee kovilla pakkasilla 3-4km matkaa kaupungissa päivistä toiseen ja ei käytä mitään ylläpitolaturia akun kanssa.

Tuskin nyt ihan sama jos AP on laskenut, että uuden auton myötä bensakuluissa (ja myös käyttökuluissa) tulisi merkittävää säästöä.
bensaa meni vuodessa n. 600litraa jotka molemmat kulut ehkä puoliintuisi uudella autolla
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - jätä toisten käyttäjien piikittely pois keskustelusta
Miksei? Mikä on se taikahuolto joka tietää ja osaa kaiken mahdollisen ja ennalta tietää ne tuhat ja yksi kohtaa jotka voivat aiheuttaa sen ettei auto toimi talvella kunnolla. Monilla huolloilla on vaikeuksia löytää vikaa silloinkin kun oireet (tai ainakin osa oireista) on tiedossa, niin mikä ihmeen huolto osaa löytää nekin kohdat jotka pettävät?

Sehän näissä vanhoissa autoissa stressiä aiheuttava ongelma onkin, kun kaikkia ongelmia et vaan voi millään ennakoida (ellet sitten ole autoharrastaja ja huomaa ehkä ennen normaalia ihmistä, että joku paikka saattaa pettää kohta puoliin) ja sitten kun autoissa on niiden jatkuvasti liikkuvien osien lisäksi kaikenlaisia ei kriittisiä osia jotka on oikein suunnittelemalla suunniteltu pettämään (esim. scenicissä on lasinostimien muuten hyvässä mekaniikassa pieni kertakäyttöinen muovinpala joka on koko ketjun heikoin lenkki joka ei kestä lämpöä (kesä) eikä kylmää (talvi). Se on sitten ihan oma valintansa, että montako sataa on valmis maksamaa siitä, että joku vaihtaa tuon lasin koneiston ja voit laseja aukoa ilman pelkoa).

Ei niitä ajon estäviä vikoja ole tuhansia, joten perusasiat on helppo hoitaa kuntoon, lisäksi monen mallin tyyppiviat on koeteltu esiin, jolloin ne voi korjata ennakkoon.
Valitettavasti talvipakkanen voi lamaannuttaa myös uuden auton, jos ei ennakoi ja varaudu, joten ei se uusi auto ole aivan autuaaksi tekevä asia.

Scenicin lasinnostimet nyt on vaan suunniteltu ranskan lämpimiin oloihin, tuossa omassa omistuksessa olleessa autossa oli vaihdettu kolme lasinnostinta takuuseen Biliassa ja duunikaveri, jolta ostin auton, oli vaihdattanut vielä yhden takalasin nostimen huollon yhteydessä, maksoitvat muuten aikoinaan vajaat 600 € / kpl Biliassa.
Itselläni tippui kerran takalasi oven sisään, jonka jälkeen vaihdoin sinne noin 10 € / sarja maksaneet vahvemmat rullat molempiin takalaseihin, jonka jälkeen ongelmia ei enää esiintynyt.

Joo. Se on myös tahallista(tätä varmaankin tarkoitit, ja minä kirjoitan sen auki) siinä mielessä, että vähänkin maksukykyisemmälle halutaan mielellään myydä kalliimpaa, ja sitä kalliimpaa on jo mallistossa tarjolla ja melkein kaikille kelpaa, jos lompakko suostuu. Harva nimenomaan haluaa pienen auton vaan ostaa sen siksi, että se on halvempi. Tietenkin Polon renkaanpotkijalle harvoin kelpaisi halvallakaan 9-paikkainen Caravelle, mutta noin niinkuin järkevän suhteellisuudentajun puitteissa. Se pieni(oikeasti supermini eli A tai normaali aatakin pienempi eksoottisuus) tehdään paitsi mahtumaan hyvin urbaaniin ympäristöön, myös kolhittavaksi siellä, eikä eikä matka-ajomukavuudella, km-määräisellä eliniällä tai moottoriteholla ole niin väliä.

Vielä ysärillä Rion/Polon/Fiestan kokoiset autot olivat aika kamalia. Tai oikeastaan vasta ysärin kuluessa edes lyhyen Golfin kokoiset ja tasoiset autot alkoivat olla jollain tapaa kivoja ja auton tuntuisia. Jotkut kalliimmat pikkuautot toki olivat asiallisia jo aiemmin, mutta eiväthän ne niin pieniä tai pienitehoisia olleet, kevyitä vain.

Harvoin noita pikkuautoja on suunniteltu perheen ykkösautoiksi tai pidempien matkojen taittamiseen, vaan juurikin lähinnä päivittäiseen työmatkaliikenteeseen kaupungissa, sekä tietysti kehittyvien maiden markkinoille skootterin tai vastaavan korvaajaksi, jolloin halpa hinta on valttia.

90-luvun ( varsinkin alkupuolen ) pikkuautot ovat kyllä melkoisia kevyitä kiuluja, joissa ei ainakaan liioista varusteista tai äänieristeistä pääse nauttimaan, joku Fiesta mk3/4, Peugeot 106:nen, Polo, Ibiza, Clio yms. on kyllä uudehkolla isommalla autolla ajamisen jälkeen melkoinen elämys, kun tuntuu että kuskin paikalta yltää koskemaan etu- ja takapuskuriin ja ohjaus on kuin mikroautossa, varsinkin niissä malleissa, joissa ei ole ohjaustehostinta.

Upeaa ja asiallista keskustelua. :tup: AP kun tuntui juurikin siellä kaupungissa asuvan ja matkat olisi 3-4km luokkaa ja kiinnostaisi tietää onko nyt jotain oikeasti kriittistä syytä omistaa auto, kun autot tuntuu kuitenkin olevan noin vastenmielisiä kapistuksia omistaa. Eli onko nyt kuitenkin tarve päästä niille muillekin yllättäville matkoille omalla autolla tai noutaa niitä isompia paketteja postista. Peräkärryn tarpeesta AP ei mitään maininnut, mutta hyvä kun otit sen tarpeen esille. Tai onko sitä autoa tarkoituksena myös käyttää varastona. Kauppa taitaakin sijaita sitten kauempana ja ostetaan enemmän kerralla, joten kai sille sitten on oikeaa tarvetta.


Jättää se jollakin mahdollisuudella starttaamatta jos talvella vetelee kovilla pakkasilla 3-4km matkaa kaupungissa päivistä toiseen ja ei käytä mitään ylläpitolaturia akun kanssa.

Tuskin nyt ihan sama jos AP on laskenut, että uuden auton myötä bensakuluissa (ja myös käyttökuluissa) tulisi merkittävää säästöä.

Oletko jalkaratas idealisti, kun otit itseesi?
Eikö näissä keskusteluissa ole tarkoitus tuoda ilmi mielipiteitä ja keskustella asioista?
Yleensä sähköpyöristä yms. vouhkaavat eniten ne, jotka ovat asuneet koko elämänsä kaupungissa ja joiden elämä tapahtuu siinä kodin ympärillä, jolloin ymmärrystä muiden auton tarpeesta ei ole.

Kuten sanoin, ei mikään sähköpyörä korvaa autoa ominaisuuksiltaan ja monipuolisuudeltaan, sillä voi korvata osan autolla tehdyistä lyhyemmistä matkoista ja osan kävellen tai joukkoliikenteellä tehdyistä matkoista, mutta muuten olet kyllä "jumissa" kotisi lähiympäristössä ja sponttaani liikkuminen pidemmälle on mahdotonta.

Toki jos liikkumistarve rajoittuu työn ja kodin välille, sekä satunnaisiin lähikauppaa pidemmälle tehtyihin ostosreissuhin tai paketin hakuun postista, niin silloin pärjääkin pelkän jalkarattaaan tai bussikortin kanssa, kun välillä käyttää taksia lisänä.

Kuten sanoi, on auton kanssa osattava toimia ja varautua talveen, pelkkä tankkaa ja aja ei aina välttämättä toimi.

Hyväksytään, että ehkä polttoainekuluilla on aloittajalle jotain merkitystä, yleensä ihmisillä on vain tapana käyttää alentunutta kulutusta ja siitä saatua "säästöä" laskemissaan perusteena uuden auton hankinnalle, vaikka uuden auton arvon pudotus on paljon suurempi, kuin polttoaineen kulutuksesta saatu säästö.

Enkä nyt väitä, että uusia autoja ei kannattaisi ostaa, tottahan toki niitä kannattaa ostaa ja jos lompakko antaa periksi, niin ei sitä hankintaa kannata edes välttämättä yrittää perustella järkisyillä, vaan myöntää itselleen että haluaa uuden auton ja sillä hyvä.
 
Miksei sähköautoa? Pitäisi olla huolettomampi.
Seat Mii Electric
20 asteen pakkasella täyteen ladattuna sellainen 110km range:lol:
Riittää monelle päivittäiseen ajoon, mutta aiheuttaa kyllä jännäkakkaa jos päivittäin ei saa piuhan päähän näitä 4-paikkaisia ”mopoautoja” eli sisarukset Skodan Citigo,Vw Up ja tämä uusin Mii.
 
20 asteen pakkasella täyteen ladattuna sellainen 110km range:lol:
Riittää monelle päivittäiseen ajoon, mutta aiheuttaa kyllä jännäkakkaa jos päivittäin ei saa piuhan päähän näitä 4-paikkaisia ”mopoautoja” eli sisarukset Skodan Citigo,Vw Up ja tämä uusin Mii.
Kysymys olikin aloittajalle joka etsii "lyhyeen työmatka-ajoon eikä juuri muuhun". Siihen hommaan mitä sopivin laite.
Ei se tietenkään oikein natsaa, jos ei saa jatkuvasti ladatattua, mielellään kotona.
 
Noissa hinnat alkaen pikkukipoissa ei kyllä oikein voi laskea sille pienemmälle polttoaineen kulutukselle mitään ihmeellistä. Niiden polttoaineenkulutus ei käytännössä ole juurikaan pienentynyt vuosien aikana. Osittain siksi että ne ovat olleet aina pienikulutuksisia, osittain siksi että ne ovat hinnan takia varsin yksinkertaista tekniikkaa, eikä hienoimpia polttoaineensäätöön tähtääviä tekniikoita ole käytössä.

Tietysti kun verrataan uutta pikkuautoa vanhaan keskikokoiseen, niin polttoaineenkulutuskin pienenee.
 
Puhtaaseen pätkäajoon en itse asiassa ottaisi vm. 2019 uudempaa autoa. Käsittääkseni tuosta vuodesta eteenpäin kaikissa uusissa autoissa on (bensakoneissakin) pakollisena hilavitkuttimena hiukkassuodatin, ja se ei todellakaan tykkää säännöllisestä pätkäajosta. Kävisin itse - etenkin talvella - vähintään kerran viikkoon ajelemassa noin uudella autolla sen ~20 km maantiellä, jotta kone lämpiää kunnolla ja putsaa suodattimen. Sanoisin, että kyseinen toimenpide olisi suositeltavaa vuosimallista riippumatta, mutta kriittisintä näiden uusien kanssa.

Jos oikeasti huolettaa piiloviat yms, mutta auto pitää kuitenkin olla, niin ehdottaisin radikaaleina ratkaisuina seuraavia:

1. Sähköauto. Jos asut vähääkään isommassa kaupungissa jossa on latauspistokkeita esim cittarin tai prisman yhteydessä, niin sitä kotilatausta mihinkään tarvi. Auto vaan lataukseen joka kerta kun menee kauppaan, noilla muutaman kilsan siirroilla ajelee varmasti kauppareissujen välin talvipakkasillakin (jos nyt ei aina esilämmitä kabiinia ennen liikkeelle lähtöä)

2. Auto vuodeksi, eli pitkällä leimalla oleva "tonnin pommi" ajoon. Jos ei ole kalliita vikoja, niin leimaa vaan uusii vuoden välein. Jos vaatii isompaa investointia korjaamiseen, niin auto paaliin ja uusi vastaava tilalle

3. Yksityisleasing. Uusi auto, selkeä km-raja/vuosi ja kun soppari loppuu niin uusi vastaava tilalle. Näihinhän saa myös huolenpitosopparin ja rengasruletinkin halutessaan sisällytettyä.

4. Ostaa vanhan farmari Volvon (tkavetoisen, mallit 240/740/940/960). Vaparina, ilmastoinnilla ja vakkarilla aika huolettomia ja ruosteettomia pelejä, jos edes vähääkään säntillisesti pesty/huollettu, eikä ole esim ajeltu mökkiteillä kiville. Voi olla että alkuun saa pari touhutonnia laittaa tekniikkaan, mutta posina mikä tahansa nyrkkipaja osaa korjaukset tehdä autojen yksinkertaisuuden vuoksi. Toki ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet eivät ole ihan 2020-tasoa (yllätys), mutta nopeasti lämpiäviä vehkeitä ja omien kokemusten perusteella perusluotettavia autoja kun muistaa huoltaa säännöllisesti.
 
Oletko jalkaratas idealisti, kun otit itseesi?
Eikö näissä keskusteluissa ole tarkoitus tuoda ilmi mielipiteitä ja keskustella asioista?
Yleensä sähköpyöristä yms. vouhkaavat eniten ne, jotka ovat asuneet koko elämänsä kaupungissa ja joiden elämä tapahtuu siinä kodin ympärillä, jolloin ymmärrystä muiden auton tarpeesta ei ole.

Kuten sanoin, ei mikään sähköpyörä korvaa autoa ominaisuuksiltaan ja monipuolisuudeltaan, sillä voi korvata osan autolla tehdyistä lyhyemmistä matkoista ja osan kävellen tai joukkoliikenteellä tehdyistä matkoista, mutta muuten olet kyllä "jumissa" kotisi lähiympäristössä ja sponttaani liikkuminen pidemmälle on mahdotonta.

Toki jos liikkumistarve rajoittuu työn ja kodin välille, sekä satunnaisiin lähikauppaa pidemmälle tehtyihin ostosreissuhin tai paketin hakuun postista, niin silloin pärjääkin pelkän jalkarattaaan tai bussikortin kanssa, kun välillä käyttää taksia lisänä.
En omista sähköpyörää ja auton aina omistanut kortin saamisesta lähtien. Sinulla taas tuntuu olevan joku tarve heittää ne muutamat hyvät pointit kaiken vittuilin ja omien vahvojen näkemyksien ja muun öyhöttämisen alle. Enemmänkin sitä välillä kauhistelee miten paljon tuo oma auto syö rahaa, vaikka viikossa onkin oikeasti 2-3 päivää milloin sillä olisi oikeasti tarvetta liikkua harrastusten takia. Kun verot ja vakuutukset juoksee niistäkin päivistä, kun autoa ei käytä. Onneksi sentään selvinnyt ilman sen suurempia huoltoja tai korjauksia. Bensakulutuskin mystisesti tippui yli puolella sen jälkeen kun etätyöpakko tuli, kummasti vain se päivittäinen 6km ajelu syö menovettä kun suuntaa työpaikalle ja takaisin kotia.

Tässä nyt haetaan AP:lle autoa tai muuta vaihtoehtoa ja olisi nyt hyvä selvittää ne AP:n tarpeet, sinulle toki tuntuu olevan omat tarpeet joissa pitää päästä liikkumaan kaikkialle ja se auto on maailman rakkain asia jota jaksaa pitää kunnossa.
 
Puhtaaseen pätkäajoon en itse asiassa ottaisi vm. 2019 uudempaa autoa. Käsittääkseni tuosta vuodesta eteenpäin kaikissa uusissa autoissa on (bensakoneissakin) pakollisena hilavitkuttimena hiukkassuodatin, ja se ei todellakaan tykkää säännöllisestä pätkäajosta. Kävisin itse - etenkin talvella - vähintään kerran viikkoon ajelemassa noin uudella autolla sen ~20 km maantiellä, jotta kone lämpiää kunnolla ja putsaa suodattimen. Sanoisin, että kyseinen toimenpide olisi suositeltavaa vuosimallista riippumatta, mutta kriittisintä näiden uusien kanssa.

Jos oikeasti huolettaa piiloviat yms, mutta auto pitää kuitenkin olla, niin ehdottaisin radikaaleina ratkaisuina seuraavia:

1. Sähköauto. Jos asut vähääkään isommassa kaupungissa jossa on latauspistokkeita esim cittarin tai prisman yhteydessä, niin sitä kotilatausta mihinkään tarvi. Auto vaan lataukseen joka kerta kun menee kauppaan, noilla muutaman kilsan siirroilla ajelee varmasti kauppareissujen välin talvipakkasillakin (jos nyt ei aina esilämmitä kabiinia ennen liikkeelle lähtöä)

2. Auto vuodeksi, eli pitkällä leimalla oleva "tonnin pommi" ajoon. Jos ei ole kalliita vikoja, niin leimaa vaan uusii vuoden välein. Jos vaatii isompaa investointia korjaamiseen, niin auto paaliin ja uusi vastaava tilalle

3. Yksityisleasing. Uusi auto, selkeä km-raja/vuosi ja kun soppari loppuu niin uusi vastaava tilalle. Näihinhän saa myös huolenpitosopparin ja rengasruletinkin halutessaan sisällytettyä.

4. Ostaa vanhan farmari Volvon (tkavetoisen, mallit 240/740/940/960). Vaparina, ilmastoinnilla ja vakkarilla aika huolettomia ja ruosteettomia pelejä, jos edes vähääkään säntillisesti pesty/huollettu, eikä ole esim ajeltu mökkiteillä kiville. Voi olla että alkuun saa pari touhutonnia laittaa tekniikkaan, mutta posina mikä tahansa nyrkkipaja osaa korjaukset tehdä autojen yksinkertaisuuden vuoksi. Toki ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet eivät ole ihan 2020-tasoa (yllätys), mutta nopeasti lämpiäviä vehkeitä ja omien kokemusten perusteella perusluotettavia autoja kun muistaa huoltaa säännöllisesti.
Ei noissa halpispikkuautoissa ole tarvetta hiukkassuodattimelle.

Se tonninpommihan siellä on alla jo nyt, ja siitä halutaan eroon. Ja vaikka noi vanhat volvot nyt yksinkertaisia ja luotettavia ovatkin, niin kyllähän joku 30vuotta vanha auto käyttiksena on kuitenkin harrastamista.
 
Upeaa ja asiallista keskustelua. :tup: AP kun tuntui juurikin siellä kaupungissa asuvan ja matkat olisi 3-4km luokkaa ja kiinnostaisi tietää onko nyt jotain oikeasti kriittistä syytä omistaa auto, kun autot tuntuu kuitenkin olevan noin vastenmielisiä kapistuksia omistaa. Eli onko nyt kuitenkin tarve päästä niille muillekin yllättäville matkoille omalla autolla tai noutaa niitä isompia paketteja postista. Peräkärryn tarpeesta AP ei mitään maininnut, mutta hyvä kun otit sen tarpeen esille. Tai onko sitä autoa tarkoituksena myös käyttää varastona. Kauppa taitaakin sijaita sitten kauempana ja ostetaan enemmän kerralla, joten kai sille sitten on oikeaa tarvetta.

Auto on valitettavasti välttämätön näin maalaiskaupungissa ja sitä ei voi polkupyörällä korvata. Toki haaveissa siintää joko täysin stressi- ja siis autovapaa elämä, mutta sinne on vielä matkaa (ellei sitten joskus tulevaisuudessa tule täysin autonomisia ja luotettavia sähköautoja).
Läheiset kaupat ja palvelut mahdollistavat sen, ettei kauas Prismaan tarvitse mennä kuin kerran viikkoon. Nyt korona-aikana toki sekin on monesti vain ostosten noutamista, mutta koska keskustassa ei ole noutopisteitä, pitää noutaa Prismasta.

Tällä ikää sitä alkaa olemaan todella mukavuudenhaluinen ja kaiken mistä on enemmän surua kuin iloa haluaa poistaa elämästään. Valitettavasti autoa ei voi vielä poistaa. Itse pystyn käymään tätänykyä töissä ilman autoa ja mikäli joskus vaihtaisin työpaikkaan johon pitäisi mennä autolla niin sitten varmaan siirtyisin täysin etätöihin sillä autoilu vie aikaa ja rahaa ja sitä aikaa, rahaa ja energiaa minkä hukkaa autoiluun ei saa koskaan takaisin. Mutta vaimon alalla työpaikat on usein kaupunkialueella, mutta hiukan sivussa ja kun täällä ei julkista liikennettä käytännössä ole niin auto joka ei starttaa on vitutuksen aihe ensin sille vaimolle ja seuraavaksi minulle joka joudun selvittämään mikä tällä kertaa mahdollisesti voisi olla vikana ja mites tästä auto saadaan huoltoon ja mitä se nyt sitten taas maksaa.

Jättää se jollakin mahdollisuudella starttaamatta jos talvella vetelee kovilla pakkasilla 3-4km matkaa kaupungissa päivistä toiseen ja ei käytä mitään ylläpitolaturia akun kanssa.

Ennen tuli käytyä talvella erikseen ajamassa jokin lenkki, että saa akun täyteen. Mutta lopulta pääsin siitäkin eroon kun hankin laturin jolla saan tarvittaessa talvellakin auton akun täyteen. Valitettavasti se ei luonnollisesti auta mihinkään muihin kuin virroista johtuviin käynnistysongelmiin, joita ei nykyään enää siis ole kun akun saa laturilla kyllä helposti täyteen.

Tuskin nyt ihan sama jos AP on laskenut, että uuden auton myötä bensakuluissa (ja myös käyttökuluissa) tulisi merkittävää säästöä.

Juu aikamoinen bensarohmu tuo scenic kyllä on.

Sähköautotkin toki kiinnostaa, mutta ehkäpä vielä enemmän sitten joskus tulevaisuudessa kun auton voi ladata kauppareissun yhteydessä eikä sitä tarttis erikseen käydä lataamassa, eli nyt jos ostan heti sähköauton niin pitäisi melkein miettiä sen lataaminen lämmitystolpasta ennenkuin latauspisteet lisääntyy. Halvimmissa sähköautoissa ilmeisesti saatavuuskin on kortilla :(
 
Viimeksi muokattu:
Auto on valitettavasti välttämätön näin maalaiskaupungissa ja sitä ei voi polkupyörällä korvata. Toki haaveissa siintää joko täysin stressi- ja siis autovapaa elämä, mutta sinne on vielä matkaa (ellei sitten joskus tulevaisuudessa tule täysin autonomisia ja luotettavia sähköautoja).
Läheiset kaupat ja palvelut mahdollistavat sen, ettei kauas Prismaan tarvitse mennä kuin kerran viikkoon. Nyt korona-aikana toki sekin on monesti vain ostosten noutamista, mutta koska keskustassa ei ole noutopisteitä, pitää noutaa Prismasta.

Tällä ikää sitä alkaa olemaan todella mukavuudenhaluinen ja kaiken mistä on enemmän surua kuin iloa haluaa poistaa elämästään. Valitettavasti autoa ei voi vielä poistaa. Itse pystyn käymään töissä ilman autoa ja mikäli joskus vaihtaisin työpaikkaan johon pitäisi mennä autolla niin sitten varmaan siirtyisin täysin etätöihin sillä autoilu vie aikaa ja rahaa ja sitä aikaa, rahaa ja energiaa minkä hukkaa autoiluun ei saa koskaan takaisin. Mutta vaimon alalla työpaikat on usein kaupunkialueella, mutta hiukan sivussa ja kun täällä ei julkista liikennettä käytännössä ole niin auto joka ei starttaa on vitutuksen aihe ensin sille vaimolle ja seuraavaksi minulle joka joudun selvittämään mikä tällä kertaa mahdollisesti voisi olla vikana ja mites tästä auto saadaan huoltoon ja mitä se nyt sitten taas maksaa.



Ennen tuli käytyä talvella erikseen ajamassa jokin lenkki, että saa akun täyteen. Mutta lopulta pääsin siitäkin eroon kun hankin laturin jolla saan tarvittaessa talvellakin auton akun täyteen. Valitettavasti se ei luonnollisesti auta mihinkään muihin kuin virroista johtuviin käynnistysongelmiin, joita ei nykyään enää siis ole kun akun saa laturilla kyllä helposti täyteen.



Juu aikamoinen bensarohmu tuo scenic kyllä on.
Hyvä, että nyt voidaan sitten jättää nuo muut vaihtoehdot kuvioista ja että talven osalta sitten asiallisesti varauduttu tuon käyttötarpeen osalta.

Olisi kyllä kiva nähdä tai kuulla kokemuksia miten tuollaiset uudet pikkubensat sitten oikeasti kuluttaa bensaa tuollaisessa lyhyessä kaupunkiajossa, jotain säästöä toki voisi olettaa tulevan, mutta voi olla että lopulta ei ehkä noin suuriin säästöihin pääse. Jotenkin tuntuisi, että se todellinen kulutus tuossa tapauksessa olisi lähempänä 8-9 litraa satasta kohdin.

Uuden auton osalta hyvä myös miettiä, että onko tarkoitus sitten pitää se itsellä seuraavat 10 vuotta vai yrittää päästä tuohon huolettomampaan elämään sitten vaihtamalla se auto 1-3 vuoden välein uudempaan (ennen kuin se pahin arvonalenema tulee ja ennen kuin takuut loppuu). Ensimmäisessä vaihtoehdossa sitten etenkin korostuu kaikkien huoltojen noudattaminen manuaalin mukaan, jos haluaa välttyä niiltä pahimmilta yllätyksiltä tulevaisuudessa, vaikka luulisi kyllä tuollaisten autojen olevan lopulta aika yksinkertaista ja pomminvarmaa tekniikkaa (toki aina voi osua se huono yksilö itselle, mutta senhän takia uusissa autoissa on valmistajan takuun).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noi korottomat ja kuluttomat autolainat voi olla hyviä diilejä.

Itse hain pojalle autoa 2019 joulukuussa. Tollaiset 40-80tkm ajetut parivuotiaat Fabiat, Ibizat ja Polot oli mielessä, mutta olivat kalliita, tunti hintaluokka olevan 13-15te. Sattumalt törmättiin Seatcenteriin ja sieltä tarttui tämä:

Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

0-käsiraha, 249e/kk lyhennys 72kk ja loppuvelka 3te. Ja tosiaan uudesta sai alennusta 15%.

Autoon tullut vuodessa 5tkm, koronan takia ei ole poika paljoa kouluun päässyt.
Loppuvelkaa nyt vuoden jälkeen 17700e (noista pyydetää reippaasti yli 20te edelleen). Ihan hyvä diili. 5v takuu ja 2 vuoden välein huollot. Aika huoletonta ja suht edullista autoilua (no ei 4tkm vuodessa kilsoilla tietty kauhean järkevää, mutta normivuonna varmaan n. 10tkm pitäisi tulla ajoa)
 
En omista sähköpyörää ja auton aina omistanut kortin saamisesta lähtien. Sinulla taas tuntuu olevan joku tarve heittää ne muutamat hyvät pointit kaiken vittuilin ja omien vahvojen näkemyksien ja muun öyhöttämisen alle. Enemmänkin sitä välillä kauhistelee miten paljon tuo oma auto syö rahaa, vaikka viikossa onkin oikeasti 2-3 päivää milloin sillä olisi oikeasti tarvetta liikkua harrastusten takia. Kun verot ja vakuutukset juoksee niistäkin päivistä, kun autoa ei käytä. Onneksi sentään selvinnyt ilman sen suurempia huoltoja tai korjauksia. Bensakulutuskin mystisesti tippui yli puolella sen jälkeen kun etätyöpakko tuli, kummasti vain se päivittäinen 6km ajelu syö menovettä kun suuntaa työpaikalle ja takaisin kotia.

Tässä nyt haetaan AP:lle autoa tai muuta vaihtoehtoa ja olisi nyt hyvä selvittää ne AP:n tarpeet, sinulle toki tuntuu olevan omat tarpeet joissa pitää päästä liikkumaan kaikkialle ja se auto on maailman rakkain asia jota jaksaa pitää kunnossa.

Viesteissäni ei ole yhtään vittuilua tai öyhöttämistä, mutta silti aloit avautumaan "upeasta ja asiallisesta keskustelusta", toin vain esiin ne faktat, miksi sähköpyörä ei korvaa autoa.
AP oli kuitenkin ostamassa autoa perustelluista syistä, niin turha siihen on sähköpyörää tulla tarjoamaan.

Minulla on omat tarpeeni ja tiedän kyllä millaisia autoja tarvitsen ja osaan pitää ne sellaisessa kunnossa, että ne palvelevat omaa käyttöäni.
Pidän kyllä muutenkin omaisuuteni kunnossa, eivätkä autot tee tähän poikkeusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom