Half-Life keskustelu

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
452
Tälle pelisarjalle ei tainnutkaan olla omaa varsinaista ketjuaan täällä, tai en ainakaan löytänyt haulla.

Minulle Half-Life 2 on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, vaikka olin jo aikuinen pelin ilmestyessäkin niin se teki silti minuun suuren vaikutuksen ja yhä edelleen harvasta FPS:stä löytyy yhtä hyvin tehtyjä kohtauksia saatikka tarinaa siinä ympärillä.

Olin missannut HL2:sen synttärit ja siis nyt marraskuun 16. päivä 2024, Half-Life 2 vietti jo 20 vuotis synttäreitään. Ja tämän johdosta Valvekin oli noteerannut peli veteraaninsa ihan kunnioitettavalla tavalla ja julkaissut kaksi tuntisen dokumentin HL2:sta Youtubeen, joka on täysin ammattimaisesti tehty ja käsittelee kaiken mahdollisen Half-Life maailmasta ja Valvesta tuohon aikaan ja ääneen pääsevät niin toimari Gabe Newell itse, kuin lukemattomat pelintekijätkin Valvelta eli koodereita, tason suunnittelijoita, ym. designerejä ja käsikirjoittajia.

Dokkari käsittelee myös kuuluisan HL2 leakin aikoinaan ja miten kova pala se oli tiimille ja firmalle, kun peliä odotettiin maailmalla hurjasti hype ja odotukset oli kovat jo tuolloin ja sitten joku (saksalaisteini) pääsee hakkeroimaan Valven servereille ja julkaisee täysin keskeneräisen peliversion nettiin, jossa paljon ominaisuuksia jotka ei toimi ja tekstuureita puuttuu ym. niin siinä olisi ollut potentiaalia pilata koko pelimyynti jos pelaajat kokeilee leaked versioo ja toteaakin, "että tää onkin ihan paska, enpä osta".

Samaten dokkarissa yhtenä tärkeänä detailinä se miten lähellä konkurssia koko Valve oli samaan aikaan kun HL2:sta tekivät, koska olivat keskellä oikeustaistelua omaa pelijulkaisiaan Sierra-Online/Videndiä vastaan. Ja Valvea sata kertaa suurempi Vivendi aikoi kostona Valvelle näännyttää konkkaan koko firman oikeustaistelullaan ja lukemattomilla oikeus haasteilla, mutta sattuman oikusta Valvella kesätöissä ollut lakimies-harjoittelija löysi Videndin toimittamista oikeudenkäynti papereista yhden pikkuseikan joka dokkarin mukaan saattoi pelastaa koko firman ja mahdollisti Valven olemassa olon sellaisena kuin se tänä päivänä on.

Ja dokumentin lopussa käsitellään myös Half-Life 2 episode 3:sta jota ei koskaan tullut ja melko varmasti ei koskaan tulekaan. Dokumentissa on aitoa pelivideota tuosta episode 3:sta ja consept art kuvia ym. haastatteluja sen aikaisten koodarien ja Gaben kertomana. Gabe itse sanoo olleensa se joka perui Episode 3:sen ja syyksi hän sanoo, koska HL1 ja HL2 oli tavallaan niin rajoja rikkovia teknisesti niin noihin episodeihin ei saatu enää samanlaista loikkaa pelinteossa eteenpäin niin hän ei halunnut jatkaa samaa vanhaa enää. Episode 3 oli siis jo pitkällä työn alla muinoin, mutta Left 4 Deathin valmiiksi saaminen vaati kaikki duunarit silloin ja Episode 3 tekijät joutui siirtymään siihen ja kun Left 4 Death lopulta valmistui, heille sanottiinkin että liikaa aikaa jo kulunut ei kannata enää tehdä Episode 3:sta loppuun. Ja tossa dokkarissa sen aikaiset tekijät arvelee, että silloin olisi vienyt heiltä vielä 1.5-2.5 vuotta saada peli kuntoon. Ja tavallaan pelintekijätkin tuossa vielä sitten myöntää olleensa jo väsyneitä HL sarjaan ja vuosikausien työhön pelkästään sen parissa ja kaipasivat jotain muuta välillä. Asiaa ei nyt suoraan rautalangasta vääntäen sanota vieläkään, mutta eiköhän se aika selvää ole ettei Episode 3:sta tulla koskaan näkemään. Ja HL3:sta ei sitten koko dokumentissa mainita kuin ohimennen tyyliin sivulauseessa puhuttaessa Episode 3 & HL3 pelaajien toiveista ja odotuksista, joten eipä paljon toivoa siitäkään.



Tämän lisäksi Valve on vielä kerran päivittänyt alkuperäistä Half-Life 2:sta Steamissä lukemattomilla bugikorjauksilla ja parannuksilla karttoihin ym. Ja nyt Episode 1 ja 2 on valmiiksi emopelin mukana niille jotka sen omistaa tai ostaa ja alkuperäisen HL2:sen läpäistyään peli jatkuu saumattomasti suoraan Episode 1:llä ja sitten kakkosella.

Updated Game Content:

Every map in Half-Life 2 has been looked over by Valve level designers to fix longstanding bugs, restore content and features lost to time, and improve the quality of a few things like lightmap resolution and fog:

Fixed pops, holes in the world, fading-out and disappearing objects across the game.
Rebalanced the lighting across Half-Life 2 to account for playing with HDR on or off, using the original release as reference.
Cleaner, smoother horizon lines thanks to new radial fog!
Added higher-resolution lightmaps across the game!
Removed green glow from the G-Man model’s eyes in the opening of the game, and restored the reflective glint as seen in the original release.
Fixed missing grass sprites and blacked-out models throughout the game!

Updated Graphics Settings
Choose either the original launch day blood and fire effects, or those created for the episodes, when playing the Half-Life 2 base game!
Play with only the highest detail models in High Quality mode!
Get smoother lightmap shadows at Very High shader detail, thanks to new bicubic lightmap filtering!




Gamepad, Input, and Steam Deck Updates
Gamepad controls have been updated to match the Half-Life 1 anniversary update.
Aim Assistance has gotten an overhaul making it feel better to use, and there are more configuration options available. Aim Assistance can be enabled separately for gamepad or mouse/keyboard input. The amount of assistance can be tuned up and down, and it’s no longer tied to a skill setting. Want to play on Hard with high aim assist, or Easy with it off? Knock yourself out.
The Steam Deck main menu has been updated with all of today’s additions including the Episodes, Workshop, and new input configuration. The Steam Deck version of the main menu will also appear when you play Half-Life 2 on a PC running Big Picture Mode.
 
Mukava olis pelata pitkästä aikaa...
Ei toimi alkuperäiset Win10 koneessa.

HalfLife.jpeg
 
HL ykköstä tuli väännettyä moneen kertaan aikoinaan, mutta kakkonen jäi kesken. Täytyypä asennella ja jatkaa seikkailua.
 
Tällä viikolla vihdoin sain pelattua Alyxin lävitte kun tuli ostettua PSVR2. Olipas siinä kyllä melkoinen peli ja jäi kyllä half-lifen nälkä. Pitänee asennella kakkonen ja vääntää uudelleen läpi muistin virkistämiseksi.

Itseltä pitäisi kans löytyä samaiset boxit pahvisena mitä ylempänä + blue shift boxi.
 
"You have chosen or been chosen to relocate to City 17 ..."

On joulu 2004 ja nuoren lukioikäisen pojan paketista paljastuu odotettu Half Life 2. Sitä siinä sitten illalla lahjojen jaon jälkeen asennellaan ja ihmetellään, että mikäs se tämmöinen ylimääräinen Steam on johon joutuu rekisteröitymään ja tunnuksen luomaan vaikka haluaisi vaan päästä sitä yksinpeliä jo pelaamaan. No varmaan joku turhake joka kuolee nopeasti pois ajan myötä. ;) Siinä ehtii aattoiltana ottaa jo pienet esipuraisut pelistä, mutta aika pian joutuu menemään kuitenkin nukkumaan, kun on vanhempia sukulaisia kylässä joiden kanssa pitää lähteä aamulla joulukirkossa käymään.

Siellä sitten kirkon penkissä istuessa miettii jo, että mitenhän pelin tarina jatkuu ja kun lähdetään pois kirkosta kirkkaan talviaamun aurinko nousee ja valaisee tienoot. Siitä sitten kotiin, nopeasti kahvit huuleen ja takaisin pelaamaan Half Life 2:sta ja ihastelemaan sen maailmaa mm. jonkinlaisen hovercraftin ohjaimissa. :love2:

Elämäni parhaimpien pelimuistojen joukossa on itselläni tosiaan tuo joulu 2004, jolloin lukion joululomalla pelailin Half Life 2:sta ja kaikenlaiset mahdollisuudet aikuisuuden ynnä muun johdosta olivat vielä edessä. (Joskin monet velvollisuudet kyllä myöskin.) Nyt 20 vuotta myöhemmin aloitin taas Half Life 2:sen peluun, joskin tällä kertaa hard vaikeustasolla, kun aiemmin pelannut sen vain pari kertaa läpi mediumilla ja niin paljon nostalgisia muistoja tullut kun on taas noita tuttuja paikkoja kolunnut. :smile: Yhä edelleen muuten tykkään noista Valve:n Source moottorin grafiikoista valo- ja vesiefekteineen ja fysiikoineen, etenkin kun ottaa huomioon minkälaiselle raudalle se on alunperinluotu. Tähän mennessä myös muistanut aika hyvin miten kaikki fysiikka puzzlet ratkaistaan, joskin aika alussa olen vielä.

Joitakin bugeja/ärsyttäviä juttuja olen tosin yhä kohdannut, vaikka Valvella onkin ollut nyt se 20 vuotta aikaa peliä hioa. Mm. Route Kanal chapterissä tulee välillä vastaan sisätiloja joissa on ikään kuin liukas mäki alaspäin ja katossa parnaakeleita. No fysiikoita hyväksi käyttäen voit usein noissa tilanteissa laittaa ns. räjähtävän tynnyrin mäkeä alas ja kun parnaakeli nappaa sen ja alkaa hilaamaan ylös räjäyttää tynnyrin ja päästä eroon ainakin osasta naakeleista. Yhdessä kohtaa teinkin juuri näin tarjolla olevalla räjähtävällä tynnyrillä, mutta kun en saanut kaikkia hoideltua ja olin löytänyt hieman kauempaa toisenkin räjähtävän tynnyrin lähdin hakemaan sitä. Kyseinen tynnyri oli kuitenkin toisen normaalin tynnyrin takana ja kun otin siitä kiinni tarkoituksenani siirtää sitä räjähti se suoraan naamaan ja kuolin. Lisäksi myös tikapuiden käyttäminen pelissä ja varsinkin se niistä irrottautuminen jos on vielä jotain hyppyä siihen liitettynä voi olla välillä aikamoista tuskaa.

Täytyy myös tuo ylempänä jaettu dokumentti jossain kohtaa tässä katsoa, josko siitä selviäisi jotain uutta itselleni. Ja videosta tuli mieleen, että muistaakseni ennen pelin julkaisua aikoinaan jo tätä tech demo videota tuli useampaan kertaan kuolattua:



Myös alkuperäistä Half Lifeä tuli kyllä aikoinaan pelattua, mutta siihen aikaan ei ollut perheessä konetta jolla se olisi pyörinyt. + Toki olin nuorempi myös.

Joka tapauksessa kiitos Half Life 2 ja Valve upeista pelimuistoista.

Half Life 3:sta odotellessa. :interested:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäistä Half-Lifeä ja sen modeja tuli aikanaan pelattua melkoisesti, varsinkin verkossa kavereiden kanssa. Aikanaan taisi olla laneja jonkun kaverin luona vähintään kerran kuussa, ja mikäs sen hauskempaa kuin isommalla porukalla ottaa muutama olut ja räiskiä toisia hengiltä :D Yksinpelinä taisi tulla pelattua Itse alkuperäinen Half-life ja Opposing force läpi, se kolmas, oliko se nyt joku Blue Shift tms taisi jäädä jostain syystä kesken.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 114
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom