- Liittynyt
- 10.12.2016
- Viestejä
- 452
Tälle pelisarjalle ei tainnutkaan olla omaa varsinaista ketjuaan täällä, tai en ainakaan löytänyt haulla.
Minulle Half-Life 2 on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, vaikka olin jo aikuinen pelin ilmestyessäkin niin se teki silti minuun suuren vaikutuksen ja yhä edelleen harvasta FPS:stä löytyy yhtä hyvin tehtyjä kohtauksia saatikka tarinaa siinä ympärillä.
Olin missannut HL2:sen synttärit ja siis nyt marraskuun 16. päivä 2024, Half-Life 2 vietti jo 20 vuotis synttäreitään. Ja tämän johdosta Valvekin oli noteerannut peli veteraaninsa ihan kunnioitettavalla tavalla ja julkaissut kaksi tuntisen dokumentin HL2:sta Youtubeen, joka on täysin ammattimaisesti tehty ja käsittelee kaiken mahdollisen Half-Life maailmasta ja Valvesta tuohon aikaan ja ääneen pääsevät niin toimari Gabe Newell itse, kuin lukemattomat pelintekijätkin Valvelta eli koodereita, tason suunnittelijoita, ym. designerejä ja käsikirjoittajia.
Dokkari käsittelee myös kuuluisan HL2 leakin aikoinaan ja miten kova pala se oli tiimille ja firmalle, kun peliä odotettiin maailmalla hurjasti hype ja odotukset oli kovat jo tuolloin ja sitten joku (saksalaisteini) pääsee hakkeroimaan Valven servereille ja julkaisee täysin keskeneräisen peliversion nettiin, jossa paljon ominaisuuksia jotka ei toimi ja tekstuureita puuttuu ym. niin siinä olisi ollut potentiaalia pilata koko pelimyynti jos pelaajat kokeilee leaked versioo ja toteaakin, "että tää onkin ihan paska, enpä osta".
Samaten dokkarissa yhtenä tärkeänä detailinä se miten lähellä konkurssia koko Valve oli samaan aikaan kun HL2:sta tekivät, koska olivat keskellä oikeustaistelua omaa pelijulkaisiaan Sierra-Online/Videndiä vastaan. Ja Valvea sata kertaa suurempi Vivendi aikoi kostona Valvelle näännyttää konkkaan koko firman oikeustaistelullaan ja lukemattomilla oikeus haasteilla, mutta sattuman oikusta Valvella kesätöissä ollut lakimies-harjoittelija löysi Videndin toimittamista oikeudenkäynti papereista yhden pikkuseikan joka dokkarin mukaan saattoi pelastaa koko firman ja mahdollisti Valven olemassa olon sellaisena kuin se tänä päivänä on.
Ja dokumentin lopussa käsitellään myös Half-Life 2 episode 3:sta jota ei koskaan tullut ja melko varmasti ei koskaan tulekaan. Dokumentissa on aitoa pelivideota tuosta episode 3:sta ja consept art kuvia ym. haastatteluja sen aikaisten koodarien ja Gaben kertomana. Gabe itse sanoo olleensa se joka perui Episode 3:sen ja syyksi hän sanoo, koska HL1 ja HL2 oli tavallaan niin rajoja rikkovia teknisesti niin noihin episodeihin ei saatu enää samanlaista loikkaa pelinteossa eteenpäin niin hän ei halunnut jatkaa samaa vanhaa enää. Episode 3 oli siis jo pitkällä työn alla muinoin, mutta Left 4 Deathin valmiiksi saaminen vaati kaikki duunarit silloin ja Episode 3 tekijät joutui siirtymään siihen ja kun Left 4 Death lopulta valmistui, heille sanottiinkin että liikaa aikaa jo kulunut ei kannata enää tehdä Episode 3:sta loppuun. Ja tossa dokkarissa sen aikaiset tekijät arvelee, että silloin olisi vienyt heiltä vielä 1.5-2.5 vuotta saada peli kuntoon. Ja tavallaan pelintekijätkin tuossa vielä sitten myöntää olleensa jo väsyneitä HL sarjaan ja vuosikausien työhön pelkästään sen parissa ja kaipasivat jotain muuta välillä. Asiaa ei nyt suoraan rautalangasta vääntäen sanota vieläkään, mutta eiköhän se aika selvää ole ettei Episode 3:sta tulla koskaan näkemään. Ja HL3:sta ei sitten koko dokumentissa mainita kuin ohimennen tyyliin sivulauseessa puhuttaessa Episode 3 & HL3 pelaajien toiveista ja odotuksista, joten eipä paljon toivoa siitäkään.
Tämän lisäksi Valve on vielä kerran päivittänyt alkuperäistä Half-Life 2:sta Steamissä lukemattomilla bugikorjauksilla ja parannuksilla karttoihin ym. Ja nyt Episode 1 ja 2 on valmiiksi emopelin mukana niille jotka sen omistaa tai ostaa ja alkuperäisen HL2:sen läpäistyään peli jatkuu saumattomasti suoraan Episode 1:llä ja sitten kakkosella.
Updated Game Content:
Minulle Half-Life 2 on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä, vaikka olin jo aikuinen pelin ilmestyessäkin niin se teki silti minuun suuren vaikutuksen ja yhä edelleen harvasta FPS:stä löytyy yhtä hyvin tehtyjä kohtauksia saatikka tarinaa siinä ympärillä.
Olin missannut HL2:sen synttärit ja siis nyt marraskuun 16. päivä 2024, Half-Life 2 vietti jo 20 vuotis synttäreitään. Ja tämän johdosta Valvekin oli noteerannut peli veteraaninsa ihan kunnioitettavalla tavalla ja julkaissut kaksi tuntisen dokumentin HL2:sta Youtubeen, joka on täysin ammattimaisesti tehty ja käsittelee kaiken mahdollisen Half-Life maailmasta ja Valvesta tuohon aikaan ja ääneen pääsevät niin toimari Gabe Newell itse, kuin lukemattomat pelintekijätkin Valvelta eli koodereita, tason suunnittelijoita, ym. designerejä ja käsikirjoittajia.
Dokkari käsittelee myös kuuluisan HL2 leakin aikoinaan ja miten kova pala se oli tiimille ja firmalle, kun peliä odotettiin maailmalla hurjasti hype ja odotukset oli kovat jo tuolloin ja sitten joku (saksalaisteini) pääsee hakkeroimaan Valven servereille ja julkaisee täysin keskeneräisen peliversion nettiin, jossa paljon ominaisuuksia jotka ei toimi ja tekstuureita puuttuu ym. niin siinä olisi ollut potentiaalia pilata koko pelimyynti jos pelaajat kokeilee leaked versioo ja toteaakin, "että tää onkin ihan paska, enpä osta".
Samaten dokkarissa yhtenä tärkeänä detailinä se miten lähellä konkurssia koko Valve oli samaan aikaan kun HL2:sta tekivät, koska olivat keskellä oikeustaistelua omaa pelijulkaisiaan Sierra-Online/Videndiä vastaan. Ja Valvea sata kertaa suurempi Vivendi aikoi kostona Valvelle näännyttää konkkaan koko firman oikeustaistelullaan ja lukemattomilla oikeus haasteilla, mutta sattuman oikusta Valvella kesätöissä ollut lakimies-harjoittelija löysi Videndin toimittamista oikeudenkäynti papereista yhden pikkuseikan joka dokkarin mukaan saattoi pelastaa koko firman ja mahdollisti Valven olemassa olon sellaisena kuin se tänä päivänä on.
Ja dokumentin lopussa käsitellään myös Half-Life 2 episode 3:sta jota ei koskaan tullut ja melko varmasti ei koskaan tulekaan. Dokumentissa on aitoa pelivideota tuosta episode 3:sta ja consept art kuvia ym. haastatteluja sen aikaisten koodarien ja Gaben kertomana. Gabe itse sanoo olleensa se joka perui Episode 3:sen ja syyksi hän sanoo, koska HL1 ja HL2 oli tavallaan niin rajoja rikkovia teknisesti niin noihin episodeihin ei saatu enää samanlaista loikkaa pelinteossa eteenpäin niin hän ei halunnut jatkaa samaa vanhaa enää. Episode 3 oli siis jo pitkällä työn alla muinoin, mutta Left 4 Deathin valmiiksi saaminen vaati kaikki duunarit silloin ja Episode 3 tekijät joutui siirtymään siihen ja kun Left 4 Death lopulta valmistui, heille sanottiinkin että liikaa aikaa jo kulunut ei kannata enää tehdä Episode 3:sta loppuun. Ja tossa dokkarissa sen aikaiset tekijät arvelee, että silloin olisi vienyt heiltä vielä 1.5-2.5 vuotta saada peli kuntoon. Ja tavallaan pelintekijätkin tuossa vielä sitten myöntää olleensa jo väsyneitä HL sarjaan ja vuosikausien työhön pelkästään sen parissa ja kaipasivat jotain muuta välillä. Asiaa ei nyt suoraan rautalangasta vääntäen sanota vieläkään, mutta eiköhän se aika selvää ole ettei Episode 3:sta tulla koskaan näkemään. Ja HL3:sta ei sitten koko dokumentissa mainita kuin ohimennen tyyliin sivulauseessa puhuttaessa Episode 3 & HL3 pelaajien toiveista ja odotuksista, joten eipä paljon toivoa siitäkään.
Tämän lisäksi Valve on vielä kerran päivittänyt alkuperäistä Half-Life 2:sta Steamissä lukemattomilla bugikorjauksilla ja parannuksilla karttoihin ym. Ja nyt Episode 1 ja 2 on valmiiksi emopelin mukana niille jotka sen omistaa tai ostaa ja alkuperäisen HL2:sen läpäistyään peli jatkuu saumattomasti suoraan Episode 1:llä ja sitten kakkosella.
Updated Game Content:
Every map in Half-Life 2 has been looked over by Valve level designers to fix longstanding bugs, restore content and features lost to time, and improve the quality of a few things like lightmap resolution and fog:
Fixed pops, holes in the world, fading-out and disappearing objects across the game.
Rebalanced the lighting across Half-Life 2 to account for playing with HDR on or off, using the original release as reference.
Cleaner, smoother horizon lines thanks to new radial fog!
Added higher-resolution lightmaps across the game!
Removed green glow from the G-Man model’s eyes in the opening of the game, and restored the reflective glint as seen in the original release.
Fixed missing grass sprites and blacked-out models throughout the game!
Updated Graphics Settings
Choose either the original launch day blood and fire effects, or those created for the episodes, when playing the Half-Life 2 base game!
Play with only the highest detail models in High Quality mode!
Get smoother lightmap shadows at Very High shader detail, thanks to new bicubic lightmap filtering!
Gamepad, Input, and Steam Deck Updates
Gamepad controls have been updated to match the Half-Life 1 anniversary update.
Aim Assistance has gotten an overhaul making it feel better to use, and there are more configuration options available. Aim Assistance can be enabled separately for gamepad or mouse/keyboard input. The amount of assistance can be tuned up and down, and it’s no longer tied to a skill setting. Want to play on Hard with high aim assist, or Easy with it off? Knock yourself out.
The Steam Deck main menu has been updated with all of today’s additions including the Episodes, Workshop, and new input configuration. The Steam Deck version of the main menu will also appear when you play Half-Life 2 on a PC running Big Picture Mode.
Fixed pops, holes in the world, fading-out and disappearing objects across the game.
Rebalanced the lighting across Half-Life 2 to account for playing with HDR on or off, using the original release as reference.
Cleaner, smoother horizon lines thanks to new radial fog!
Added higher-resolution lightmaps across the game!
Removed green glow from the G-Man model’s eyes in the opening of the game, and restored the reflective glint as seen in the original release.
Fixed missing grass sprites and blacked-out models throughout the game!
Updated Graphics Settings
Choose either the original launch day blood and fire effects, or those created for the episodes, when playing the Half-Life 2 base game!
Play with only the highest detail models in High Quality mode!
Get smoother lightmap shadows at Very High shader detail, thanks to new bicubic lightmap filtering!
Gamepad, Input, and Steam Deck Updates
Gamepad controls have been updated to match the Half-Life 1 anniversary update.
Aim Assistance has gotten an overhaul making it feel better to use, and there are more configuration options available. Aim Assistance can be enabled separately for gamepad or mouse/keyboard input. The amount of assistance can be tuned up and down, and it’s no longer tied to a skill setting. Want to play on Hard with high aim assist, or Easy with it off? Knock yourself out.
The Steam Deck main menu has been updated with all of today’s additions including the Episodes, Workshop, and new input configuration. The Steam Deck version of the main menu will also appear when you play Half-Life 2 on a PC running Big Picture Mode.