Google Stadia

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 961



Julkistusstriimi tulilla vielä. Eli AAA-pelejäkin striimaavat suoraan Chromeen.

Seuranta: Luureissa, Chromebookissa ja "huonossa" PC:ssä pyörii uusin Assassin's Creed upeasti :eek: Millä vaa Chromecastilla toimii. Oman padinkin julkaisevat. Yhdistyy wifin yli suoraa servereille :O Padissa Google Assistant :eek: HDR, 60FPS ja 4K mahdollisia. Selvästi enemmän graafista suorituskykyä kuin konsoleissa, Linux ja Vulkan tulilla :O Doom pyörii 4K HDR @60fps. Cross Platform play. Jauhetaan paljon creatoreista mut Pewdiepie ei näy yhdessäkään kuvassa :D Launchi tänä vuonna. Amerikassa ja "most of Europe"


Nettisivu: Stadia - uusi pelialusta - Google Store

Tossa jotain analyysia:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli lahkeeseen. Vaikuttaa siistiltä. Siisti tuo keskusyksiköllä kaikki pelaajat moninpelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvi varmaan enää ihmetellä miksi mm. Microsoft on tätä ajanut kokoajan.

Mutta mihin jäivät pelit Googlella? Ei oikeeastaan AC:en lisäksy näytetty eikä esim. FPS peliä livenä.
 
Ei tarvi varmaan enää ihmetellä miksi mm. Microsoft on tätä ajanut kokoajan.

Mutta mihin jäivät pelit Googlella? Ei oikeeastaan AC:en lisäksy näytetty eikä esim. FPS peliä livenä.
No Doomistahan siellä puhuttiin. Toi pressi ei ollu vielä kuluttajille tarkoitettu. Launchasivat ton kehittäjille nyt.
 
Epäilemättä tämä tulee olemaan tulevaisuutta. Joillekin se on mahdollista nopeammin ja joillekin hitaammin. Kaikkialla missä on data capit käytössä, niin onnea vaan 4K@60fps kanssa. :)
 
Eipä tällaista kuvanlaatuintoilijaa nämä suoratoistopelit ole koskaan innostaneet, ja tuskin tämä Stadiakaan tekee poikkeusta. Täysi laatu tai ei mitään.
 
Epäilemättä tämä tulee olemaan tulevaisuutta. Joillekin se on mahdollista nopeammin ja joillekin hitaammin. Kaikkialla missä on data capit käytössä, niin onnea vaan 4K@60fps kanssa. :)
Veiskö tää paljonkin enemmän dataa kuin videoiden katselu?
 
743B2CC6-5727-4109-9564-1823C3EFAD35.jpeg
Hirveän näköinen Google merkitty konsoliohjain näkyi viikko pari sitten jossain ’vuodossa’, ei tarvitse enää miettiä mihin vessaan se oli tarkoitettu.
 
743B2CC6-5727-4109-9564-1823C3EFAD35.jpeg
Hirveän näköinen Google merkitty konsoliohjain näkyi viikko pari sitten jossain ’vuodossa’, ei tarvitse enää miettiä mihin vessaan se oli tarkoitettu.
Älä viitsi levitellä mitää feikkikuvia. Tää ei oo se ohjain joka esiteltiin striimissä.

Aika upeaa et input lagi ei oo juurikaan kummempi kuin muutenkaan :eek: Ja toi vielä wifin yli Pixelbookilla. Tosta kehityksestä voi arvata et jotain pelivaraa voi olla tonkin jälkeen.


unknown.png
 
Veiskö tää paljonkin enemmän dataa kuin videoiden katselu?
Kyllähän se enemmän vie dataa kuin 4K-videon katselu. Toki ne, joilla on data capit, tyytyvät todennäköisesti siihen 1080p pelaamiseen. Mutta jos tykkää pelata paljonkin, niin kylhän se raja paukkuu jossakin vaiheessa väkisinkin. Sitten on niitä, jotka pelaa ja striimaa pelaamistaan samaan aikaan.

Google kiittää, kun kaikki data menee niiden servereiden kautta "turvallisesti", kuten sanoivat. :D
 
Kyllähän se enemmän vie dataa kuin 4K-videon katselu. Toki ne, joilla on data capit, tyytyvät todennäköisesti siihen 1080p pelaamiseen. Mutta jos tykkää pelata paljonkin, niin kylhän se raja paukkuu jossakin vaiheessa väkisinkin. Sitten on niitä, jotka pelaa ja striimaa pelaamistaan samaan aikaan.

Google kiittää, kun kaikki data menee niiden servereiden kautta "turvallisesti", kuten sanoivat. :D
Mut näitkö tosta erosta jotain dataa? Kuten striimissäkin mainittiin niin harvalla on mitää 4K-valmiuksia nyt, joten en näkis minkään hypoteettisten datacappien olevan tässä se ongelma.

Upeaa kyllä jos kaikki menis turvallisesti Googlen servereiden kautta. Cheaterit ja warehomot ois historiaa nopeasti.
 
Ai teinkin uuden threadin vaikka täällä oli jo thread. Hienolta näyttää.

Pelien pitäisi pyöriä launchissa 4k60fps ja tulevaisuudessa 8k 120fps. Nähtäväksi jää.
 
Mut näitkö tosta erosta jotain dataa? Kuten striimissäkin mainittiin niin harvalla on mitää 4K-valmiuksia nyt, joten en näkis minkään hypoteettisten datacappien olevan tässä se ongelma.

Upeaa kyllä jos kaikki menis turvallisesti Googlen servereiden kautta. Cheaterit ja warehomot ois historiaa nopeasti.
No jos striimaat leffaa, niin sehän on vain 24fps, joten luonnollisesti datan määrä kasvaa 60fps materiaalissa. Lisäksi tähän kaikki mahdollinen online-funktionaalisuus, mutta se ei toki läheskään niin suuressa määrin vaikuta.

Onhan siinä toki se etu, että cheaterit saadaan hoidettua pois. Hymähdin vain vähän, kun Google puhuu turvallisesta (yksityis)tietojen hallinnasta.
 
Tuossa vielä oikea ohjain:

google-stadia-controllers.png


Näyttää huomattavasti ergonomisemmalta kuin se mock-up.
 
No jos striimaat leffaa, niin sehän on vain 24fps, joten luonnollisesti datan määrä kasvaa 60fps materiaalissa. Lisäksi tähän kaikki mahdollinen online-funktionaalisuus, mutta se ei toki läheskään niin suuressa määrin vaikuta.

Onhan siinä toki se etu, että cheaterit saadaan hoidettua pois. Hymähdin vain vähän, kun Google puhuu turvallisesta (yksityis)tietojen hallinnasta.
Niin. No hyvin harvaa aito 4K kiinnostaa sen enempää. En vaa pysty näkemään miten joku datan määrä ois tässä se ongelma. Nähtäväksi jää. Maailman yleisin pelikone on tabletti, läppäri tai puhelin.

Oliks sul jotai dataa Googlesta väärinkäyttämässä tietoja vai mistä sä nyt puhut?
 
Niin. No hyvin harvaa aito 4K kiinnostaa sen enempää. En vaa pysty näkemään miten joku datan määrä ois tässä se ongelma. Nähtäväksi jää. Maailman yleisin pelikone on tabletti, läppäri tai puhelin.

Oliks sul jotai dataa Googlesta väärinkäyttämässä tietoja vai mistä sä nyt puhut?
Eihän tuo ole mikään uusi juttu, että datacapit on joillekin ihmisille maailmalla ongelma.

En kyllä puhunut väärinkäytöksistä. Pitää nyt tikusta vääntää asiaa, kun pitäisi olla selvää, että puhun Googlen halusta kerätä kaikki mahdollinen data sinusta, kehen olet yhteydessä, mitä palveluita käytät ja mitä mainoksia kyttäät. Siksi hymähdin tälle "turvalliselle" datan hallinnalle. Turvassahan ne tiedot on, ei siitä ole epäilystäkään. Kaikki data on turvassa Googlen pesässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten nuo yllä olevat input lag mittaukset osoittaa niin tämähän on ihan OK casual palvelu näemmä. Kuten nykyajan tehokonsolit. Tuommoiset 100ms - 200ms input lagit konsolipelaajille arkipäivää niin ei varmaan huomaakkaan että vaihtaisi pelin pyörimään striiminä.

PC:llä kun input lagit (button press to photon) 240Hz pyörivät tuolla muutamassa kymmenessä millisekunnissa niin onhan se aika ero responsiivisuudessa.
 
Jokohan nämä nyt löis läpi? Pyörimistä ja grafiikkaa en epäile, mutta latenssi tulee olemaan ongelma. Civiä tai muita vuoropohjaisia voisi teoriassa pelata, mutta menisivätkö hermot viiveellä liikkuvaan hiiren osoittimeen?
 
Eihän tuo ole mikään uusi juttu, että datacapit on joillekin ihmisille maailmalla ongelma.

En kyllä puhunut väärinkäytöksistä. Pitää nyt tikusta vääntää asiaa, kun pitäisi olla selvää, että puhun Googlen halusta kerätä kaikki mahdollinen data sinusta, kehen olet yhteydessä, mitä palveluita käytät ja mitä mainoksia kyttäät. Siksi hymähdin tälle "turvalliselle" datan hallinnalle. Turvassahan ne tiedot on, ei siitä ole epäilystäkään. Kaikki data on turvassa Googlen pesässä (ja niiden pesässä, joille Google sitä tietoa myy).
"Jotkut ihmiset" ei välttisti ole nyt tänkään palvelun kohderyhmää. 4K-videon kulutus raketoi joten vaikea nyt yhtyä tähä teidän läppään ilman mitään dataa.

Ymmärrän kyllä. Mutta toivottavasti itse ymmärrät että teknologiayritysten bisnes on mainosten kohdentamisessa auttava data. Kukaan ei pysty ostamaan just sun tietojas Googlelta, huoli pois.
PC:llä kun input lagit (button press to photon) 240Hz pyörivät tuolla muutamassa kymmenessä millisekunnissa niin onhan se aika ero responsiivisuudessa.
Nimenomaan toi button press to photon(itsekö keksit upean termin? :D) on yllättävän korkea ihan pelaamiseen tarkoitetuissakin kokoonpanoissa. Konsoleista puhumattakaan. Paljon korkeampi kuin moni olettaisi. Tossa videollakin oli joku mitattu 100ms @60fps. Eli kynäriä tällä ei pelata mut jopa pc-pelaaja tuskin havaitsee mitään erikoista normaaleita pelejä pelatessaa :think: 240Hz harrastelijat on niin pieni ja uniikki ryhmänsä et tämä ei todellakaan ole heitä varten.
 
Jokohan nämä nyt löis läpi? Pyörimistä ja grafiikkaa en epäile, mutta latenssi tulee olemaan ongelma. Civiä tai muita vuoropohjaisia voisi teoriassa pelata, mutta menisivätkö hermot viiveellä liikkuvaan hiiren osoittimeen?

Jos yhtään voi verrata NVidian Now! palveluun niin pienikin lagi siinä hiiren liikkeessä joka tulee striimauksesta on ainakin omalla kohdalla lamaannuttava. Jokainen hiiren liike pitää miettiä rauhallisesti koska muuten teet äärimmäisen paljon virhe inputteja. Minulla kipeyty puolen tunnin pelaamisen jälkeen käsi kun koitin pelata dota2 striimattuna. Tämäkään pelistriimaus EI OLE hiiripelaajille tarkoitettu vaan konsolipelaajille.
 
"Jotkut ihmiset" ei välttisti ole nyt tänkään palvelun kohderyhmää. 4K-videon kulutus raketoi joten vaikea nyt yhtyä tähä teidän läppään ilman mitään dataa.

Ymmärrän kyllä. Mutta toivottavasti itse ymmärrät että teknologiayritysten bisnes on mainosten kohdentamisessa auttava data. Kukaan ei pysty ostamaan just sun tietojas Googlelta, huoli pois.
Läppä? Datan kulutus kasvaa koko ajan ja jos ISP:t eivät nosta noita rajojaan tarpeeksi vuosittain, niin väkisinhän ne rajat paukkuvat yhä useammalla taloudella.
Terabyte-using cable customers double, increasing risk of data cap fees
US cable Internet customers are using an average of 268.7GB per month, and 4.1 percent of households use at least 1TB, according to new research by the vendor OpenVault.

Households that use at least 1TB a month are at risk of paying overage fees because of the 1TB data caps imposed by Comcast and other ISPs. Terabyte users nearly doubled year over year, as just 2.1 percent of households hit the 1TB mark last year, according to OpenVault.

Median usage rises 40%, year over year

But Comcast isn't the only major home Internet provider imposing caps and overage fees. AT&T, the third-largest home Internet provider, imposes capsranging from 150GB to 1TB a month and chargesoverage fees of $10 for each additional 50GB. AT&T customers can get unlimited data by purchasing the gigabit speed tier, by bundling AT&T Internet with TV service, or by paying $30 extra per month.

Jeps, muokkasinkin aiemmin pois tuon osuuden, sillä Google ei tietenkään myy yksityistietojasi, mutta käyttää niitä tehokkaasti hyödykseen mainosten kohdentamisessa. Ja no, jokaisella on omat kantansa siitä, kuinka paljon yksityistietoja haluaa jakaa palvelun kanssa.
 
Mulla on nyt pelejä microsoft storessa, Playstation tilillä, steamissa, originissa, GoG, battle.net ja pari muuta. Tuleeko minulla olemaan vielä Stadia tili jossa kanssa pelejä?
 
Läppä? Datan kulutus kasvaa koko ajan ja jos ISP:t eivät nosta noita rajojaan tarpeeksi vuosittain, niin väkisinhän ne rajat paukkuvat yhä useammalla taloudella.
Terabyte-using cable customers double, increasing risk of data cap fees


Jeps, muokkasinkin aiemmin pois tuon osuuden, sillä Google ei tietenkään myy yksityistietojasi, mutta käyttää niitä tehokkaasti hyödykseen mainosten kohdentamisessa. Ja no, jokaisella on omat kantansa siitä, kuinka paljon yksityistietoja haluaa jakaa palvelun kanssa.
Niin. 1 teraan mahtuu aika paljon pelejä.

Mulla on nyt pelejä microsoft storessa, Playstation tilillä, steamissa, originissa, GoG, battle.net ja pari muuta. Tuleeko minulla olemaan vielä Stadia tili jossa kanssa pelejä?
Eiköhän ne siellä Play Storessa tule olemaan. Ainakin striimistä sai tälläisen käsityksen.
 
Hämääkö tuossa korkea resoluutio ja hyvä fps, vai miksi viiveestä ei valiteta enempää? Voin kuvitella koko palvelun pelikelvottomaksi.

Esimerkki:
1. Kotiläppärissä liikutetaan hiirtä
2. Kotiläppäri lähettää hiiren liikutuksen googlen servulle
3. Googlen servu käsittelee hiiren liikutuksen
4. Googlen servu pakkaa pelikuvan videoksi
5. Googlen servu lähettää videoa kotikoneelle

Hiiren kursori tulee olemaan aina myöhässä, vaikka se tykitettäisiin 4K 240Hz. Aivan kaikessa mitä tuon kautta tekee tulee olemaan viivettä, ja uskon sen olevan liian iso.

EDIT: Uups, näitä ketjuja oltiinkin yhdistetty ja vastasin turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tiedot vaan pilveen siellähän ne on nytkin. Hyvinhän tuo psnowkin toimi. Siinäkinhän pelit pilvessä.
 
Niin. 1 teraan mahtuu aika paljon pelejä.
AT&T:llä tosiaan vaihtelee sopparit 150GB-1TB rajoin tuon artikkelin mukaan. Kun striimauksesta kyse, niin varmaan puhutaan kuinka monta tuntia pystyy pelaamaan. Eurogamerin artikkelista katsottuna suositeltu yhteys 1080p@30fps -striimille on 25mbps ja jos omaat alle 15mbps, niin sitä striimataan ilmeisesti 720p:nä. Ehkä karkeasti arvioiden voidaan sanoa, että 10 gigaa tunnissa tulee kulumaan tuolla 1080p-materiaalilla. Jos pelaat tunnin päivässä, niin se tietää jo 300GB/kk pelkästään pelaamisesta (tuollaiseen määrään saisi ladattua jo aika monta peliä netistä). Tähän päälle sitten kaikki muu käyttö, mitä sillä yhteydellä tehdään.

Toisaalta on ainakin terveellistä siinä määrin, että eipä tule pelattua liikaa. :geek:

Tuossa graafia jonkun Reddit-käyttäjän datan käytöstä, kun otti Project Streamin kokeiluun 20 tunnin ajaksi:
vvg7kcrsnss11.jpg

Cox's data usage tool: Months before vs after starting AC: Odyssey : ProjectStream
 
No jos striimaat leffaa, niin sehän on vain 24fps, joten luonnollisesti datan määrä kasvaa 60fps materiaalissa. Lisäksi tähän kaikki mahdollinen online-funktionaalisuus, mutta se ei toki läheskään niin suuressa määrin vaikuta.

Onhan siinä toki se etu, että cheaterit saadaan hoidettua pois. Hymähdin vain vähän, kun Google puhuu turvallisesta (yksityis)tietojen hallinnasta.
Datamäärää lisää sekin että leffojen pakkaamiseen voidaan käyttää tuntikausia prosessoriaikaa mikä ei pelistriimien kohdalla ole mahdollista.
 
Noniin. Meni kaikki konepäivitykset rautapuolelta nyt itseltä jäihin. Riittää kun wordpad pyörii omalla raudalla.

muoks: Voi prkl... VR pelit jollain laseilla joissa on chromecast sisäänrakennettuna! :sunglasses:
 
Viimeksi muokattu:
Yhdistyy wifin yli suoraa servereille :O Padissa Google Assistant :eek: HDR, 60FPS ja 4K mahdollisia. Selvästi enemmän graafista suorituskykyä kuin konsoleissa, Linux ja Vulkan tulilla :O Doom pyörii 4K HDR @60fps.
Noniin. Meni kaikki konepäivitykset rautapuolelta nyt itseltä jäihin. Riittää kun wordpad pyörii omalla raudalla.

muoks: Voi prkl... VR pelit jollain laseilla joissa on chromecast sisäänrakennettuna! :sunglasses:
En tiedä onko sarkasmitutkani vähän epäsynkronoitu, mutta mikäli ei ole niin suosittelisin vielä hiukan odottelemaan ennen kuin kuohuviinit paukutetaan auki. :D

Se miten tuolla saa joitain pelejä striimattua San Francisco Bay Arealla täydellisissä laboratorio-olosuhteissa tuskin tulee 1:1 realisoitumaan keskimääräisen länsimaalaisen kuluttajan kotisohvalla. Jo pelkästään Steam linkillä 1080p kuvan striimaaminen saman kotiverkon sisällä alkaa rakeilemaan kun ruudulle laitetaan pyörimään yksityiskohtaisempi peli kuten esim Witcher 3 tms. joten en olisi ehkä ihan messiasta odottamassa. VR, nopeatempoiset pelit ja niiden moninpelaaminen voidaan toki jo heti kättelyssä unohtaa.
Realistisesti veikkaisin että jos Google saa homman käytiin odotetusti ja rattaat tulevat rullaamaan niin kuin pitääkin niin voidaan ehkä odottaa n. 1080p @ 30-40FPS pelaamista casualpelaamiseen kelvollisella lagilla hyvän verkkoinfran ja Googlen datakeskuksien regionien läheisyydessä asuvien kohdalla.

Muutamia julkaisuja varmasti tälle tulee, mutta veikkaisin että jää ainakin seuraavien vuosien ajaksi pienemmäksi pelaajaksi. Pitäisin tämän symbolista merkitystä paljon tärkempänä kuin konkretiaa koska se että Googlen kaltainen pelaaja tulee tälle markkinalle ikään kuin antaa lähtölaukauksen koko idealla ja tulee varmasti lisäämään pelistreamaamisen mielenkiintoa kaikkien kohdalla oli sitten toimittaja, devaaja tai pelaaja.
 
Viimeksi muokattu:
Se on iso markkina se netflix streaming joukko joille nämä GeforceNow, PSNow ja nyt tämä Stadia tähtää. Lähtökohtaisesti ei tämä ole tarkoitettukkaan "meille" täällä io-tech. Me edelleen haetaan tiukempia muisteja että saadaan 3fps lisää frameratea joka pudottaa input lagia 0.4ms ja ostetaan 120Hz, 240Hz ja 480Hz nolla input lagin näyttöjä että hiiri osuu juuri siihen mikrosekunnilleen mihin haluaa.
 
Doom Eternal palvelun ensimmäinen tuettu peli. Muutama viikko oli mennyt saada toimimaan Stadiassa.

Vaikeapa tuosta videokuvasta on sanoa kuinka sujuvaa pelaaminen on, mutta mielenkiinnolla odotan että pääsen testaamaan:
Doom Eternal Gameplay Running On Google Stadia
 
Viimeksi muokattu:
Se on iso markkina se netflix streaming joukko joille nämä GeforceNow, PSNow ja nyt tämä Stadia tähtää. Lähtökohtaisesti ei tämä ole tarkoitettukkaan "meille" täällä io-tech. Me edelleen haetaan tiukempia muisteja että saadaan 3fps lisää frameratea joka pudottaa input lagia 0.4ms ja ostetaan 120Hz, 240Hz ja 480Hz nolla input lagin näyttöjä että hiiri osuu juuri siihen mikrosekunnilleen mihin haluaa.

Osin noin, mutta väitän, että se on vähenevä kansanosa joka jaksaa kokoajan repiä ylimääräisen fps:n jne. Veikkaan, että itseni ohella moni miettii, että alkaako sijoittamaan pari tonnia koneeseen jos lähes mikä tahansa matopurkki himassa tuo nykyaikaiset pelit ja muut sovellukset ulottuville.

Koko planeetta on menossa kokoajan enemmän tilanteeseen missä käytetään, ei osteta omaksi -mentaliteettia niin yritysten kuin yksityistenkin puolella. Se rahan kiinnittäminen nopeasti vanhentuvaan tekniikkaan ja omaisuuteen vain nähdään turhana, mitä se monesti onkin.

Itse odotan innolla miten tämä lähtee liikkeelle eri tarjoajien kesken. Tietoliikennefirmat tekevät kyllä rahaa, ihan pienillä yhteyksillä näitä ei pelata kunnolla, mutta 5G on nurkan takana ja osuu erittäin sopivasti näiden palveluiden lanseerausaikaan. Sattumaa tai ei. :think:
 
Olisi kyllä hieno juttu jos pelit ja pelien tarvitseman laskentatehon voisi ostaa suoratoistopalveluna!
Jos pelien stream-palvelu rakennetaan keskitettyihin pilvisaleihin, niin palvelinsalin fyysinen etäisyys käyttäjästä aiheuttaa myös viivettä. Nopealla laskulla 500km päässä oleva serveri tuottaa jo etäisyydestä 5ms ping-pong viivettä, ja tälle ei voi tehdä mitään muuta kuin tuoda palvelin fyysisesti lähemmäs käyttäjää.
Lisäksi väistämättä viivettä tulee tosiaan myös kuvan pakkaamisesta ja purkamisesta ja myös tietoliikeneyhteydestä, ja vaikka esim 5G pienentää langattoman siirron latensseja, niin aina siellä signaalinkäsittelyssä viivettä syntyy (esim kanavakorjauksessa).
Joten on vaikea kuvitella tämän toimivan muuhun kuin rauhalliseen naksutteluun, ja erityisesti VR-sovellukset saanee unohtaa.

edit: pientä tunaa
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 649
Viestejä
4 480 284
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom