Koska se haun kohteena oleva sivu syöttää ne tiedot hakukoneelle. Se ei todennäköisesti esitä sisältöä suoraan toiselta sivulta, vaan noutaa ne sieltä etukäteen ja esittää ne sitten itse edelleen.
Jaksatko selittää tätä? Millä lailla se sivusto "syöttää" googlen ryömijälle toisen sivuston tietoja? Tarkoitatko, että sillä joku client-tunnistus josta se tietää, että googlen ryömijä tekee nyt sivupyynnön ja palauttaa sille toisenlaisen html-sivun (steam-sivun sisällön) kuin mitä normaaleille nettiselaimille (oma "mujsoubor" sivun sisältö jossa javascript-uudelleenohjaus oikealle steam-sivulle)? Jotenkin luulisin, että google olisi tällaiseen varautunut jo aikoja sitten.
Itse olen koko ajan lähtenyt siitä, että googlen ryömijä (jonka pitäisi indeksoida kaikki ne sivut/linkit erikseen, eikä siis indeksoida vain sitä sivua joka löytyy uudelleenohjauksen/ohjausten loppupäästä (joku raja tässä oli, oliko 3 tai 5 peräkkäistä) TAI hakukoneen hakulistauksesta vastaava algoritmi tekee tässä virheen.
Just luin netistä, että googlebot käyttää aina uusinta Chromiumia, eli se osaa nykyään seurata myös javascript-uudelleenohjauksia.
Jos käännän tämän koko asian, eli oletan, että olen aivan väärässä, niin muutamia kysymyksiä nousee esille. Jos on siis oikeasti mahdollista tehdä tällaisia hakutuloksia manipuloivia ohjauksia eikä google niitä automaattisesti poista, niin emmekö näkisi tällaista paljon paljon enemmän hakutuloksissa? Lisäksi itse en ole nähnyt tällaista kuin Verbatim-haulla jostain syystä. Nimittäin mielestäni tämä ohjaushomma antaa tilaisuuden tehdä kaikenlaista väärää. Ensinnäkin jo nostaa omaa sivustoa hakutuloksissa jonkun suositun toisen sivuston kustannuksella. Maskata oman sivuston luonne hakutuloksissa näyttämään toisen sivuston tietoja. Korvata toisen sivuston hakutulos kokonaan. Yrittää tehdä hyökkäyksiä käyttäjän selaimeen/käyttikseen sillä omalla ("väärin markkinoidulla") sivulla joka uudelleenohjaa sitten toiselle sivulle. Tai mainostuloja. Jne? Jos joku tällainen metodi on tuottava ja kaiken lisäksi erittäin helposti käytettävä, niin sitä käytettäisiin paljon ja google ei selviäisi siitä manuaalisella siivouksella.
On jotenkin vaikea uskoa, että google ei tällaista yrittäisi automatiikalla estää. Jos se sitä tekeekin, niin miksei esim. tämä "mujsoubor" keissi ole laukaissut automatiikkaa? Miksi google antaa "mujsoubor":n esittää olevansa steam-sivusto hakutuloksissaan? En tahdo päästä tuosta asiasta millään mihinkään järkevään lopputulokseen itseni kanssa. Mielestäni googlen tapa toimia on todella outo. Miksi se uudelleenohjaus-sivu pitää näyttää edes hakutuloksissa?! Miksei vain listaa hakutuloksiin sitä sivua johon se uudelleenohjaus sillä toisella sivustolla menee? Eli siis hakutuloksissa ei näkyisi ollenkaan tuota "mujsoubor" sivua jossa se redirect on, vaan hakutuloksissa näkyisi ainoastaan se oikea linkki sinne steam-sivustolle (tai sitten molemmat näkyisivät, mutta "mujsoubor":ta ei olisi rankattu oikean steam sivuston suosiolla), kyllähän sekin on indeksoitu, ensimmäiseksi mahdollisesti juuri tuon redirectin kautta, mutta myöhemmin myös toista kautta ilman sitä redirect-sivua.
En enää oikein tiedä. Miten tahansa tätä yritän katsella niin päädyn siihen, että google ei tässä asiassa toimi oikein kunnolla. Jotain mätää tässä on. Ehkä pitäisi saada joku quote joltain Tavis Ormandyltä (tosin googlellahan hän on töissä joten miten olisi vastauksen riippumattomuus).
En tiedä, minulla tuota mujsoubor-ongelmaa ei ilmene. Joko poistivat sen indekseistä tässä välissä, tai sitten meidän selaimilla haku toimii syystä tai toisesta eri tavalla. Testasin sen niillä sinun omilla linkeilläsi.
Tarkoitatko, että google antaa sinulle hakutuloslistan josta löytyy molemmat, "mujsoubor" linkki (steam-sivun otsikolla ja muilla steamin tiedoilla) ja myös suoran linkin oikealle steam-sivulle? Otitko huomioon, että hakutuloksissa voi olla steamin erikielisiä hakutuloksia, esim. suomenkielen steam linkki samalle pelisivulle voi löytyä "mujsoubor":n lisäksi, mutta sitä englannikielistä steam-linkkiä johon tuo "mujsoubor" uudelleenohjaa, sitä ei mahdollisesti ole, eli tuo "mujsoubor" olisi korvannut sen _englanninkielisen_ steam-linkin tuloksissa kokonaan.