GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Mä kyllä olen siinä uskossa että kaikki operaattorit käyttää GC:n verkkoa ja myy sieltä niitä yhteyksiä. Mun mielestä tämä sama ip avaruus oli GC:n omallaki yhteydellä. Eli natin takana olevat oli 100. alkusella ja natin ulkona 185. alkusella ip:llä. Sama on ip alue on tässä Bahnhoffilla. Mulle sanottiin GC:n aspasta että he katkasevat Bahnhoffin yhteyden jos käy niin että en maksakkaan GC:n loppulaskua pois. Eli GC kontrolloi sitä yhteyttä edelleen. Ja näin siellä Bahnhoffin aspassakin sanottiin että kun selvitin näitä nopeampia nopeuksia sieltä, niin he joutuivat selvittään asiaa GC:ltä että saako niitä vai ei ja GC teki muutoksia että Bahnhof pysty tarjoamaan edes tätä 5Gbit linjaa.

eli en usko että käyttäjän päässä mikään muuttuu tässä Telialle siirtymisessä, muuta kuin että aspa vaihtuu telialle ja laskutus vaihtuu mutta yhteys pysyy ihan samana.

Mä kyllä olen siinä uskossa että kaikki operaattorit käyttää GC:n verkkoa ja myy sieltä niitä yhteyksiä. Mun mielestä tämä sama ip avaruus oli GC:n omallaki yhteydellä. Eli natin takana olevat oli 100. alkusella ja natin ulkona 185. alkusella ip:llä. Sama on ip alue on tässä Bahnhoffilla. Mulle sanottiin GC:n aspasta että he katkasevat Bahnhoffin yhteyden jos käy niin että en maksakkaan GC:n loppulaskua pois. Eli GC kontrolloi sitä yhteyttä edelleen. Ja näin siellä Bahnhoffin aspassakin sanottiin että kun selvitin näitä nopeampia nopeuksia sieltä, niin he joutuivat selvittään asiaa GC:ltä että saako niitä vai ei ja GC teki muutoksia että Bahnhof pysty tarjoamaan edes tätä 5Gbit linjaa.

eli en usko että käyttäjän päässä mikään muuttuu tässä Telialle siirtymisessä, muuta kuin että aspa vaihtuu telialle ja laskutus vaihtuu mutta yhteys pysyy ihan samana.

Melko erikoista jos näin on, enkä tuohon kyllä jaksa uskoa. Vähän sama kuin olisi puhelimessa vaikka Elisa operaattorina, mutta näytöllä lukisi Telia. Mitä sulla sanoo nyt My IP Address ISP kentässä? Lukeeko siellä GlobalConnect AB?

EDIT: kyllä sulla siellä lukee Bahnhof näemmä. Speedtest testistäsi kaappaus, kun meillä Telialle "myydyillä" lukee edelleen GlobalConnect, koska sitä paljon puhuttua teknistä siirtoa ei ole koskaan tapahtunut:

1772366137625.png

Ja aika selkeästi Telia mainitsee näin:

1772365139600.png

Eli tekninen siirto on vielä touteuttamatta, mikä on hieman erikoista.

Viimeksi muokattu:

Jos viesti ymmärsin oikein, niin en heto osta ajatusta.

Valokuituverkko on kyllä valokuituoperaattorin ja näissä tämän tyyppisissa ratkaisuissa , se varsinainen netti operaattori kytkeytyy jossain "avoimen kuidun" rajapinnassa, siitä eteen päin mennään nettioperaattori reittejä.

Maalikon korvaa kuullostaa vähän epätavalliselta, työläältä että yksittäinen IP siirettäisiin toiselle operaattorille, vs että esim alemmalla tasolla yhteys sinne nettioperaattorin ja sieltä sitten ko operaattorin omalla IP avaruudella.

Valokuituoperaattori voi katkaista palvelun jos laskut maksamatta. , netti operaattori voi katkaista oman palvelunsa jos laskut maksamatta.

Tietenkin jos sinulla ollut er operaattoreiden nettipalvelu, mutta aina sama julkinen IP, niin ensin tulee mieleen että jotain hässäkää nettioperaattorin vaihdossa.

Operaattorin NATissa privaatti IP avaruus nykyään tyypillisesti 100.64.x.x - 100.127.x.x alueelta,

185 alulla on sekä Bahnoffilla että Globalconnectilla, liudalla muita.

Melko erikoista jos näin on, enkä tuohon kyllä jaksa uskoa. Vähän sama kuin olisi puhelimessa vaikka Elisa operaattorina, mutta näytöllä lukisi Telia. Mitä sulla sanoo nyt My IP Address ISP kentässä? Lukeeko siellä GlobalConnect AB?

EDIT: kyllä sulla siellä lukee Bahnhof näemmä. Speedtest testistäsi kaappaus, kun meillä Telialle "myydyillä" lukee edelleen GlobalConnect, koska sitä paljon puhuttua teknistä siirtoa ei ole koskaan tapahtunut:

1772366137625.png

Ja aika selkeästi Telia mainitsee näin:

1772365139600.png

Eli tekninen siirto on vielä touteuttamatta, mikä on hieman erikoista.
Nuo ip scopet jos gcltä siirtyvät niin nimien muutos noissa palveluissa voi kestää tovin jos toisenkin et5ä näkyy oikein.

Nuo ip scopet jos gcltä siirtyvät niin nimien muutos noissa palveluissa voi kestää tovin jos toisenkin et5ä näkyy oikein.

Kyllä, mutta nimipalvelimet on edelleen globalin. Mielenkiinnosta koitin Telian DNS osoitteita käsin muuttamalla, mutta eivät toimi, koska ne ei yksinkertaisesti toimi muilla operaattoreilla. Mikään ei viittaa siihen että operaattorina on nyt Telia. Saatan toki olla väärässä.

EDIT: kyselin ihan mielenkiinnosta Telia aspan chatissa asiaa, ja sain vahvistuksen että ainakin oma liittymäni on edelleen Globalconnectilla. Teknistä siirtoa ei ole tehty, eli voidaan siitä asiasta arvuuttelu lopettaa 😅 Ihmetellään seuraavaksi miksi ei ole siirretty. :think: Ps. aspa osasi kertoa etten ole ainoa joka asiaa on kysynyt, eli selkeästi on aiheuttanut ihmetystä.

Viimeksi muokattu:
Missasit pointin. Jos aikaisemmin nopeudet jäi alle 900Mbps niin liittymässä oli vika. Nyt nopeudet pitää 1Gbps liittymällä olla alle 600Mbps, että se lasketaan viaksi. Mielestäni aika hanurista.
Jep, siinäkin riittää että 90% neljän tunnin aikana . (Nopeus, jonka käyttäjä voi olettaa saavansa 90 prosenttisesti jokaisen neljän tunnin aikana palvelua käyttäessään.)

Jos myyjän kanssa puhe/teksti yhteydessä niin kannustan mutiseen tuosta, jos puhuu gigasesta nopeudesta, niin korjaamaan että tämä on kyllä kuusatanen. jne. Hintavertailua tehdessä niin verrata kilpailian kuussataseen, viissataseen liittymään.

Jos myyjä lupaa että tulee siitä gigasta ihan okesti, niin pyytää kirjallisesti. vahvistus että normaali nopeus on 1000Mbit/s

Nyt tuo lupaus on se että giga voi toteutua kerran vuorokaudessa.

Kyllä mulle tulee joka mittauksella yli 900Mbps molempiin suuntiin.

Niin tulee vielä, kun huomioit että yhteys on edelleen Globalilla ja mikään ei ole muuttunut. Katsotaan sitten uudelleen kun tekninen siirto on tapahtunut Telialle. Mulle ei ainakaan mene läpi että liittymää voidaan rampauttaa 600Mbit/s ja alle, kun olen Globalin kanssa alunperin solminut sopimuksen 1000/1000 yhteydestä, ja tähän mennessä se on käytännössä 100% toteutunut.

DNA muuten kosiskeli tällä viikolla 9,90€/kk tarjouksella gigasta kaapelilaajakaistaa takaisin, jos nyt näyttää että Telia kuviot sössii tämän nopeuksillaan niin voisin ihan periaatteesta tehdä paluun vanhaan. Tai ainakaan Telian asiakkaaksi en tule jäämään. Mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan :kahvi:

Mutta, palvelukuvauksen tämä kohta kertoo mielestäni kaiken mitä olettaa saattaa:

1772383663571.png

Joka tapauksessa sekava kuvio.

Viimeksi muokattu:
Jep, Telia kaupasta. Tänään on siirtynyt koko asiakaspalvelu, laskutus yms. Telialle. IP-osoitteet, nimipalvelimet yms. on edelleen Globalin. Ja Telialla ei pääsyä Globalin järjestelmiin kuten @finblue mainitsi. Eli hienosti menee, asiakasta taas pompotellaan ja tietoa siitä mikä osapuoli hoitaa mitäkin ei ole.

Tiedotteita ei ole tullut, vaan olen käynyt vilkuilemassa Telian sivuilta aiheesta: GlobalConnect | Kodin netti | Kauppa | Telia

1772355385978.png

1772355402864.png

Ja Telian sivuilta katsottaessa omia tietoja, on yhteysnopeudet väärin yms. Omassani näkyy "maksiminopeus 600Mbit/s" ja tästä kysyin aiemmin Telialta, ja vastaus oli että "ei mitään tietoa, kysy Globalilta" SIIS kysy Globalilta mitä heidän (Telian) palvelussa lukee :lol: :facepalm:

1772355647208.png
Pitäsköhän sitä kysellä kummankin firman johtokunnalta/toimitusjohtajalta? Toimitusjohtajan tehtävä on valvoa kuitenkin firman toimintaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 666
Jäsenet
82 009
Uusin jäsen
Iivo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom