GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

33900 olisivat tänään tulleet puhaltamaan kuidun jos olisin ollut kotona. Ainakin toinen talo oli jäänyt tekemättä, muut luultavasti tehty?

Ovatko muut allekirjoittaneet kahdella eri lomakkeella sopimuksen (pelkkä asennus sekä pelkkä liittymä)?

Tässä lomakkeessa (vain toinen pitää valita) on ruksattu "Valokuidun asennus x €", viereen jää "Valokuidun asennus ja laajakaistasopimus 24 kk määräaikainen" tyhjäksi.
Ja jos tämä on ns. normaali käytäntö, missä ehdoissa sanotaan, että liittymäsopimus on "pakollinen", jotta tuon asennuksen saa tähän x hintaan?

Olen siis tilannut toiseltakin toimijalta kuidun ja pohdin onko tuota liittymäsopimusta pakko allekirjoittaa - ainakaan vielä.
Tuplakuidun otin pelossa, että toinen operaattori perääntyy ja onpahan sitten liittymäsopimuksilla kilpailua jatkossa enemmän...

Kuluttajaneuvontaan olin tänään yhteydessä verkkolomakkeella, kun sinne huonosti puhelimella pääsee läpi. Kerron sitten tännekin mitä vastataan. Tietysti enitenhän tämä on omaa tyhmyyttä, koska kyllähän tuolla selvästi lukee niin kuin GC väittää. Jatkossa sitä varmaan osaa olla tarkempi ja/tai heittää myyjät hiuksista vittuun tontilta ennen kuin saavat suutaan auki.
Kuluttajaneuvoja oli sitä mieltä, että ensisijaisesti asiakkaan pitäisi voida luottaa myyjän antamiin tietoihin ja laittoi asian tiedoksi johonkin valvontapuolelle. Omaa tapaustani koskien kehotti ottamaan yhteyttä Globaliin ja pyytämään laskun perumista. Elleivät suostu laskun perumiseen niin minun kannattaisi saattaa asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Kerroin terveiset Globalille, eivät halunneet perua laskua, mutta suostuivat jäädyttämään laskutuksen käsittelyn ajaksi. Raapustelen tässä viikonlopun aikana sitten tuonne lautakunnalle viestiä.

Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Nyt tilanne se, että Valoon kuidulla tämä viesti on lähetetty foorumille ja Global alkaa vissiin kohta kaivelemaan täällä. Globalilla haluaisivat nyt 690 € peruutusmaksua, koska en ole peruuttanut ennen rakennuspäätöksen tekemistä. Näinhän siellä sopimusehdoissa tietysti lukee, mutta se mitä minulle luvattiin on jotain ihan muuta. Ilmeisesti heillä ollut strategiana saada ihmisiä tällä peruutusoikeudella ansaan ja sen jälkeen tehdä kiireessä rakennuspäätös, jotta saavat sen 690 € laskuttaa kaikilta. Heidän päätöksestä nimittäin 14 kk aikaa ja ainuttakaan kaivuria ei ole näkynyt.

Tietysti oma vika, että luotti siihen mitä myyjä puhui, eikä lukenut sopimusehtoja huolellisesti vaan tuli kusetetuksi. Ajattelin nyt kuitenkin varoitella, josko joku toinen tämmöiseltä episodilta sitten välttyisi. Koitan vielä kuluttajaneuvonnasta kysellä josko olisi joku muu vaihtoehto nöyrtymisen lisäksi, mutta kai nuo suulliset markkinointilupaukset on aika hataralla pohjalla, kun vastapuolella on paperi mihin olen nimeni laittanut alle.
Täällä tekivät tosiaan rakentamispäätöksen ja sen jälkeen peruivat sen. Heidän soppareissaan ei ole heille itselleen mitään sopimussakkoa tällaisessa tilanteessa.

Kuluttajaneuvoja oli sitä mieltä, että ensisijaisesti asiakkaan pitäisi voida luottaa myyjän antamiin tietoihin ja laittoi asian tiedoksi johonkin valvontapuolelle. Omaa tapaustani koskien kehotti ottamaan yhteyttä Globaliin ja pyytämään laskun perumista. Elleivät suostu laskun perumiseen niin minun kannattaisi saattaa asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Kerroin terveiset Globalille, eivät halunneet perua laskua, mutta suostuivat jäädyttämään laskutuksen käsittelyn ajaksi. Raapustelen tässä viikonlopun aikana sitten tuonne lautakunnalle viestiä.
Oletko haastatellut naapureita, oliko heille lupailtu samaa perusmimahdollisuutta, siis ihan siltä varalta että operaattori alkaa hankalalsi, niin olisi valmiina tarinallesi tukea.

33900 kuitu puhallettu ja tarjosivat juuri asentajakäyntiä parin viikon päähän. Ehkä se sittenkin joskus valmistuu?

33900 kuitu puhallettu ja tarjosivat juuri asentajakäyntiä parin viikon päähän. Ehkä se sittenkin joskus valmistuu?
Tänne ei ole vieläkään kuulunut mitään. Ei sisätöitä eikä edes pihaan kaivettu mitään. Muuten olisin jo hypännyt elisan kuituun, mutta hinta oli 10 kertainen niin pitäydyin GC:ssä. Aspa ja tiedottaminen firmalla on kyllä 0/5.

• Tykkää
Reactions: 361
Naapurin asfalttifirma olivat alkamassa asfaltoimaan meidän pihaliittymää, mutta eivät olleetkaan saaneen työkäskyä siihen, muiden pihoihin kyllä. Keheen tässä tapauksessa pitää ottaa yhteyttä?? 3kk odoteltu tätä..

Naapurin asfalttifirma olivat alkamassa asfaltoimaan meidän pihaliittymää, mutta eivät olleetkaan saaneen työkäskyä siihen, muiden pihoihin kyllä. Keheen tässä tapauksessa pitää ottaa yhteyttä?? 3kk odoteltu tätä..
Naapurin asfalttifirmaan varmaan?

Globalconnectiin, joka on yhteydessä alueen pääurakoitsijaan, joka tekee työtilauksen asfalttifirmaan.

Siis onko teillä jo hitsattu kuitu kiinni? Toimiiko verkko? 15300 kuitu hitsaamatta huhtikuusta lähtien.
Onko netti jo toiminnassa? Täällä kunnaksen alueella ei vielä toimi. Power palaa vihreänä ja toinen valo vilkkuu. Linkki on siis kunnossa mutta yhteyttä ei vielä kytketty.

Onko netti jo toiminnassa? Täällä kunnaksen alueella ei vielä toimi. Power palaa vihreänä ja toinen valo vilkkuu. Linkki on siis kunnossa mutta yhteyttä ei vielä kytketty.
No ei ole. Meidän kuitu on kytkemättä taloon. Naapurissa on jo kytketty samalla kun kaivoivat kaapelin maahan.

Meillä ei ole vielä tehty hitsausta. Kadun toisella puolella oleviin taloihin on käyty hitsailemassa, mutta ei kuulemma vielä vihreä valo pala sisäboxissa kun yhdeltä asukkaalta kyselin.

kannattais varmaan olla yhteydessä sinne globalille että hitsaajat äkkiä paikalle... Jos tuosta pitempikin aika on mennyt.

kannattais varmaan olla yhteydessä sinne globalille että hitsaajat äkkiä paikalle... Jos tuosta pitempikin aika on mennyt.
Olen kysellyt tuota aiemmin kesällä aspassa kukaan ei tiedä mistään mitään ja sieltä ei saa koskaan mitään vastauksia. Kuulemma muut hoitaa. Kaipa ne siinä kohtaa tajuaa, kun alkavat kytkemään ...

Olen kysellyt tuota aiemmin kesällä aspassa kukaan ei tiedä mistään mitään ja sieltä ei saa koskaan mitään vastauksia. Kuulemma muut hoitaa. Kaipa ne siinä kohtaa tajuaa, kun alkavat kytkemään ...
Kysyisin ainakin aspasta mikä firma siellä hitsauksia urakoi, ja ottaisin suoraan yhteyden sinne, että teillä on jotakin unohtunut.

Sisäboksi asennettu. Pihan läpi ei vielä vedetty. Meillä on dna mokkulassa vielä sopparia jäljellä yli 7kk. Gc myyjä oli suullisesti viime vuonna todennut ,että ei kuitua tarvi heti sillon laittaa päälle ja laskuun.. että voi odottaa dnan päättymistä. Nyt kyllä huolestuttaa että Mahtaako näin olla... Pitää kai soitella gc.lle , mutta onko muilla vastaavasta kokemuksia?

Sisäboksi asennettu. Pihan läpi ei vielä vedetty. Meillä on dna mokkulassa vielä sopparia jäljellä yli 7kk. Gc myyjä oli suullisesti viime vuonna todennut ,että ei kuitua tarvi heti sillon laittaa päälle ja laskuun.. että voi odottaa dnan päättymistä. Nyt kyllä huolestuttaa että Mahtaako näin olla... Pitää kai soitella gc.lle , mutta onko muilla vastaavasta kokemuksia?
Itse kyselin aiheesta aspalta silloin kun tein sopparin ja näin se on, että käyttöönoton voi tehdä sitten kun olemassaoleva määräaikainen sopimus päättyy.

Itsellä näyttäisi menevän n. vuosi sisäboksin asentamisesta valmistumiseen. Tai ei vielä voi toki varmaksi tietää, kun kuitu jo tulee taloon, mutta on vielä hitsaamatta.

Toisekseen, jos kaivuutyöt on vielä tekemättä, kohta tulee talvi ja ne siirtyy keväälle. Toki jos putket on jo sekä tontille, että runkoon kaivettu, ei talvi kuidun puhaltamiselle lienee este.

Ja kolmanneksi, maltatteko kuitenkaan siinä mobiilidatassa enää roikkua, jos se kuitu yllättäen tuleekin jo nopeammin valmiiksi?

Ovatko muut allekirjoittaneet kahdella eri lomakkeella sopimuksen (pelkkä asennus sekä pelkkä liittymä)?

Tässä lomakkeessa (vain toinen pitää valita) on ruksattu "Valokuidun asennus x €", viereen jää "Valokuidun asennus ja laajakaistasopimus 24 kk määräaikainen" tyhjäksi.
Ja jos tämä on ns. normaali käytäntö, missä ehdoissa sanotaan, että liittymäsopimus on "pakollinen", jotta tuon asennuksen saa tähän x hintaan?

Olen siis tilannut toiseltakin toimijalta kuidun ja pohdin onko tuota liittymäsopimusta pakko allekirjoittaa - ainakaan vielä.
Tuplakuidun otin pelossa, että toinen operaattori perääntyy ja onpahan sitten liittymäsopimuksilla kilpailua jatkossa enemmän...
Palaan vielä tähän, onko muut tehneet sopparin yhdellä vai kahdella eri lomakkeella (asennus + liittymä)? :confused:

Itsellä näyttäisi menevän n. vuosi sisäboksin asentamisesta valmistumiseen. Tai ei vielä voi toki varmaksi tietää, kun kuitu jo tulee taloon, mutta on vielä hitsaamatta.

Toisekseen, jos kaivuutyöt on vielä tekemättä, kohta tulee talvi ja ne siirtyy keväälle. Toki jos putket on jo sekä tontille, että runkoon kaivettu, ei talvi kuidun puhaltamiselle lienee este.

Ja kolmanneksi, maltatteko kuitenkaan siinä mobiilidatassa enää roikkua, jos se kuitu yllättäen tuleekin jo nopeammin valmiiksi?
Moi, jos tää on mulle että maltetaanko mennä mobiilidatassa niin ei tietenkään mentäisi sillä että mielummin kuidulla tietty, mutta dnan purku maksaa sen jäljelle jäävän ajan jos ymmärrän oikein. Sehän on monta satasta.

Moi, jos tää on mulle että maltetaanko mennä mobiilidatassa niin ei tietenkään mentäisi sillä että mielummin kuidulla tietty, mutta dnan purku maksaa sen jäljelle jäävän ajan jos ymmärrän oikein. Sehän on monta satasta.
Kysymys oli varmaan siitä, että vaikka mobiilisoppari on voimassa niin luultavasti haluat ottaa kuituyhteyden käyttöön heti kun se on mahdollista.

Itse kyselin aiheesta aspalta silloin kun tein sopparin ja näin se on, että käyttöönoton voi tehdä sitten kun olemassaoleva määräaikainen sopimus päättyy.
Kysyin niin lykkäyksiä ei kuulemma enää tehdä... Aspa selvittää nyt kuulemma myyjältä tätä lisää..

Edit. Että onko silloin myyjä sanonut näin että alotus siirto mahdollinen

Viimeksi muokattu:
Ok, onhan niitä monen hintaisia, en tarkistanut DNA:n hinnastoa. Itse olen käyttänyt vanhaa kympin 100M LTE liittymää tuota GC:tä odotellessa.

Tuollainen viesti tuli eilen tekstarina ja sähköpostiin tupsahti vielä hieman pidempi viesti.

"Valokuituyhteyksien ensimmäiset käyttöönotot alkaneet alueellasi

Hyvä asiakkaamme,
olemme aloittaneet valokuituliittymien käyttöönotot asuinlueellasi, ja ensimmäiset kotitaloudet ovat jo saaneet GlobalConnectin valokuituyhteyden käyttöönsä.

Jos yhteyttä ei ole sinulla vielä otettu käyttöön, odotathan rauhassa vuoroasi kun etenemme alueella. Varmistathan myös, että kotisi päätelaitteeseen on kytketty virta."

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom