Git profiilin poisto/vaihto omalta PC:eeltä

Liittynyt
25.08.2023
Viestejä
1
Hei,

Minä haluaisin poistaa Git tilin/profiilin, jota käytän tällä hetkellä omalla tietokoneellani. Olen etsinyt ohjeita tähän asiaan liittyen ja en ole päässyt hyvinkään pitkälle. Olen kahlannut läpi esim. stackoverflowta, github/lab omia sivuja, sekä lähettänyt support tickettejä ja olen myös katsonut useita youtube videoita. Tili jota käytän tietokoneeni kautta on gitlab:issä.

Git:in versio: git version 2.34.1.windows.1
Käyttöjärjestelmä: Windows 10

Aluksi kokeilin uninstalloida Git:in ja käynnistää koneen uudestaan. Tämä ei toiminut.

Asensin Git:in takaisin ja tämän jälkeen löysin ohjeen Stackoverflow:sta mikä ei toiminut, kun testasin sitä. Windows:ista löytyy Control Panel:in kautta paikka Manage your credentials ----> Windows Credentials. Windows Credentials:ista lista nimeltä Generial Credentials, josta löytyy eri Credentialseja ja yksi niistä on git:https://gitlab..... Ohjeena oli postaa kyseinen Credential ja sitten poistaa user.name ja user.email. Muistaakseni git komento oli " git config --global --unset-all user.name" ja sama user.emailista. Tämän jälkeen järjestelmän olisi pitänyt kysyä salasanaa ja muita tietoja uudelle tilille ohjeiden mukaan. Olen tehnyt näin ja se ei toiminut tällä lailla ja pääsen edelleen käsiksi vanhaan tiliini. Voin siis pull tai push tietoja tilin repositoriosta. Tämän jälkeen vaihdon user.name:ksi jotain diipadaapaa, jotta se ei ole vain tyhjä, ja pääsen edelleen käsiksi kaikkeen. Haluan siis poistaa tämän tilin koneeltani ja laittaa sinne uuden github tilin ja vain ja ainoastaan sen.

Tarkennan kysymystäni vielä. En siis halua poistaa vanhaa Gitlab tiliäni kokonaisuudessaan. Voin kyllä poistaa sen kyseiseltä websivulta ja hankkiutua tilistä sitä kautta eroon mutta aion käyttää sitä toisella laitteella. Haluan poistaa kaiken vain tietokoneeltani, jotta voin aloittaa puhtaalta pöydältä ja opetella Git:in käytön kunnolla.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 466
Oliskohan konfigit kuvan kansiossa. Eli noi deletellä pois. Toinen vaihtoehto että ajaa vaan git config käskyllä nollaa sisään globaalisti ja lokaalisti? Varmaan konfigit palautuvat uninstallinkin jälkeen c:\users\<username>\.gitconfig tiedostosta.

1723781518864.png


 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 845
Tarkennan kysymystäni vielä. En siis halua poistaa vanhaa Gitlab tiliäni kokonaisuudessaan. Voin kyllä poistaa sen kyseiseltä websivulta ja hankkiutua tilistä sitä kautta eroon mutta aion käyttää sitä toisella laitteella. Haluan poistaa kaiken vain tietokoneeltani, jotta voin aloittaa puhtaalta pöydältä ja opetella Git:in käytön kunnolla.
Toivottavasti en ole väärässä kun en ole koskaan käyttänyt Gitlabia käyttänyt, mutta Git (github.com) ja Gitlab (about.gitlab.com) näyttävät olevan täysin eri asioita! Jos näin on ja haluat opetella Gitin käyttöä niin voit käyttää olemassa olevaa Git-käyttäjätunnusta ja aloittaa sillä uuden repositoryn. Nuin minä harjoittelin aloitin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 707
Niin kyllähän tilanteen kaiken järjen mukaan pitäs nollautua, jos poistaa tuon gitin konffitiedoston oman käyttäjätunnuksen kotihakemistosta, niin kuin tuossa yllä.

Jos on käyttänyt credentials-helperiä, niin varmaan varmuuden vuoksi voi poistaa myös ~/.git-credentials tiedoston, jos sellainen löytyy, mutta ei kai noita gitin käyttäjätunnus- ja autentikaatiotietoja pitäs noiden jälkeen hirveästi enää muualta löytyä.

Ei jaksa vaan ruveta nyt ite testailemaan, että vois ihan satavarmaksi sanoa, miten tuo toimii, jos tarvii unohtaa kaikki vanhat repot ja vanha versionhallinta.
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
317
Toivottavasti en ole väärässä kun en ole koskaan käyttänyt Gitlabia käyttänyt, mutta Git (github.com) ja Gitlab (about.gitlab.com) näyttävät olevan täysin eri asioita! Jos näin on ja haluat opetella Gitin käyttöä niin voit käyttää olemassa olevaa Git-käyttäjätunnusta ja aloittaa sillä uuden repositoryn. Nuin minä harjoittelin aloitin.
Git ja GitHub ovat eri asioita. Git on hajautettu versionhallintaohjelmisto, jota voidaan käyttää joko noiden mainittujen palveluiden kanssa tai erikseen.

GitHub ja GitLab taas ovat käyttötarkoitukseltaan jokseenkin samanlaisia ohjelmakoodin säilyttämiseen, jakamiseen ja kehittämiseen keskittyviä palveluita. Toki ne ovat eri yritysten kehittämiä ja toistensa kilpalijoita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 581
Joku voisi sanoa myös jotain SSH-avaimista, mutta kun kerran Windows Credentials yms. on mainittu, niin siitä tuskin on kyse? Jos kuitenkin vaivaa edelleen, kannattaa varmaan käydä GitLabissä katsomassa SSH-avaimet ja jos niitä on, poistaa ne sieltä. Tietokoneella vastaavat taas voivat olla esim. kotihakemiston alta löytyvässä .ssh-hakemistossa ja sieltä oletuksena id_rsa ja id_rsa.pub.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 707
En oo ite käyttänyt koskaan tota SSH:ta vaan menny vaan Gitlabissakin HTTPS-rajapintojen kautta ja tokenilla. Varmaan jos SSH-avaimia on käytetty, niin nekin saattaa olla tarvetta siivota erikseen.

Mutta kai se repo nyt on asetettu privaatiksi, millä testaillaan :D Eihän gitti mitään kyselekään, jos julkista repoa kloonaillaan.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
364
En ole koskaan käyttänyt gittiä wintoosassa ja siksi on varmaan vaarallista vastailla, mutta vastanpa kuitenkin.

Tuo user nimen vaihtaminen ei varmaan auta koska se on vain se nimi mikä merkitään gittiin tekijäksi jos jotakin file muutetaan. Se saa olla mikä tahansa ja ainoa mikä muuttuu on että kuka om tehnyt muutokset fileihin.

Ssh avaimia on ihan turha poistaa koska sä voit haluta käyttää niitä samoja myös githubissa ja niitten poisto ei tee mitään oleellista hyötyä gitlabin poistamiseksi.

Se mikä lienee oleellista poistaa on se lokaali repo joka on cloonattu gitlabista. Eli deletiota sille hakemistolle jossa on ne filekset joita editoidaan ja hallitaan niitten versiota gitlabin origin repon avulla ja jossa hakemistossa on .git/config tiedosto joka kertoo missä on se origin repo johon push ja pull komennot kohdistuvat.

Mutta minä en oikein näe että tämän repon poistoon on mitään välttämättä mitään oikeaa syytä. Gitin filosofiaan kuuluu että sulla voi olla kotikoneella useita repoja jotka on kloonattu eri origin servereiltä ja niistä ei ole mitään haittaa.

Perustat vaan githubiin uuden repon ja kloonaat sen kotikoneelle ja käytät sitä Repoa harjoitteluun pushaten ja pullaten githubiin.

Sä voit myös kloonata tämän harjoittelurepon githubista sille toiselle koneelle ja sitten sä voit editoida molempia molemmilta koneilta. ( tosin tässä voi tulla liian hassuja ongelmia ensialkuun ratkaistavaksi jos muutoksia tehdään usealla koneelta ja niitä pitäisi mergetä tai jotenkin muuten hallita konflikteja. Eli ehkä ei näin ihan alkuun. Mutta myöhemmin nämäkin on tärkeä hallita)

Jos sä haluat opetella gitin käyttöä niin tällainen git filosofian mukainen toiminta kuuluu minun mielestä harjoitteluun eikä yrittää tehdä jotakin joka on ehkä gitin filosofiaan vähän vierasta.

Git filosofiaan kuuluu että paikallisia repoja ja myös remote repoja on useita ja niistä ei ole mitään haittaa ja jos on niin ne repot voi yksinkertaisesti deletoida eikä yrittää poistaa yhteyksiä niitten väliltä. Ehkä tästä syystä että sä yrität tehdä vähän kummallista juttua et löytänyt apua ongelmaasi.

Mutta kuten sanottu minä en käytä windowssia vaan Linuxia ja siksi tässä voi olla joku windows specifinen juttu josta mulla ei ole hajuakaan.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
364
Tai jos sä haluat jättää se repon sisältämät filekset kotikoneelle ja poistaa yhteyden origin serveriin eli gitlabiin niin sen voi tehdä deletoimalla .git hakemiston tämän repon sisältä jolloin tämä repo muuttuu näkymättömäksi gitille ja se on vain hakemisto jossa on joitakin fileitä ja git ei osaa tehdä niille mitään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 707
Sekava härveli tämä Git, niinku ketjustakin varmaan huomaa.. katoin ny vähän näitä omia filujani Gitlabin kanssa, niin eihän tuossa ~/.gitconfig ole tosiaan kuin nimi ja maili, joita käytetään commiteissa itse versionhallinnassa.

Repojen .git/config tiedostossa ei oo tähän liittyen oikein muuta kuin remoten nimi ja url. Eikä nämät minusta juuri muutu, pelataan linuxilla, macilla tai winkkarilla, kaikissa nää on minusta toiminu samalla tavalla ainakin omalla käytöllä.

Jos tosiaan tota gitin credentials helperiä on käyttänyt --global vivulla ja käskeny sen tallentaa autentikaation levylle, niin sitten käyttäjätunnuksen kotihakemistossa on tiedosto ~/.git-credentials, jossa on ktun + passu (varmaan versionhallintakohtaisesti). Noista SSH-avaimista en osaa sanoa, kun en oo käyttänyt, mutta salasanapohjainen autentikaatio ei kyllä minusta jää minnekään talteen winkkarillakaan, jos tuota edellistä ei nimenomaisesti käytä.. tai jos on käyttänyt jotain eri vekotinta tuohon, niin luulis itse tietävän ja osaavan poistaa.

Joo, voi poistaa .git-hakemistot jostain projektien juurista, mutta niin kuin ilmeisesti edelläkin tuumattiin, niin eipä sille pitäs olla mitään tarvetta. Noi globaalit tunnusten tallennukset veks, jos niitä on käytetty, niin eipä niitä mistään pitäs löytyä, kun kloonataan taas jotain eri repositorioita eri remotesta ja eri tunnuksilla. Eli kun jostain uudesta privaattireposta kloonataan roinaa, niin tunnuksia gitin pitäs ihan kiltisti kysellä.

Putosin jo vähän kyllä kärryiltä, mikä tässä edes oli ongelma :D
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
364
Jos tavoite on pelkästään opetella gitin käyttöä niin mä suosittelisin unohtamaan aluksi molemmat eli githubin ja gitlabin ja tekemään kaikki kokeilut ihan sen yhden tietokoneen sisällä ilman mitään ulkoisia yhteyksiä. Näin systeemi on paljon yksinkertaisempi ja vähemmän liikkuvia osia ja sulle tulee nopeammin tunne että sä ymmärrät jotakin kun kaikki mitä tehdään on puhdasta gittiä eikä siinä ole noitten githubien tai verkkoyhteyksien ominaisuuksia mukana ensialkuun.

Eli sä luot sen "remote" origin repon sille samalle koneelle "bare" repona ja sitten sä kloonaat sen yhteen tai kahteen "paikalliseen" repoon jota voit editoida ja pushata tähän "remote" "bare" repoon mutta joka on ihan siinä vieressä sillä samalla levyllä.

Näin sä voit huoletta testata kaikenlaista mukaanlukien ekat yritykset mergetä muutoksia kahdesta eri lähteestä mutta jos ja kun sä saat jotakin niin solmuun että sä et osaa sitä korjata niin on helppo deletoida ihan kaikki ja aloittaa alusta eikö tartte väkisin yrittää korjata solmussa olevaa systeemiä mikä voi tuntua halulta jos teet kokeiluja githubin kanssa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 010
Viestejä
4 355 587
Jäsenet
72 549
Uusin jäsen
oikkucm

Hinta.fi

Ylös Bottom