Gigabyte Z690 AORUS PRO

Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Osaiskohan joku neuvoa kun minulla on tuolla emolevyllä keskusmuisti ongelma muistit ovat Corsair Dominator Platinium RGB DDR5-5200 C36 DC - 64GB , en saa kuin yhden muistikamman toimimaan emolevyn muistislotissa B2 siinä toimii kone normaalisti ,kumpikin muistikampa toimii siinä erikseen mutta jos laitan muistikammat vaikka slotteihin A2 ja B2 niin kone lähtee pyörimään mutta ei anna edes bios kuvaa käynnistäessä muissakin sloteissa olen kokeillut kahdella kammalla ja tekee tuon edellisen mainitsemani ongelman , biossista olen laittanut xmp asetuksen päälle mutta ei auta , ois hyvä jos jollakin ois kertoa tosta emolev ystä mitenkä sais nuo muistit toimimaan ja joku vois neuvoa mitenkä tuossa emolevyssä päivitetään bios.
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Onko BIOS päivitystä kokeiltu?

Aha olikin kysymyksenä miten päivitetään. USB-tikulle Z690 AORUS PRO (rev. 1.x) Support | Motherboard - GIGABYTE Global täältä BIOS, tikku kiinni koneeseen ja biosiin boottaus (delete nappia hakkaamalla).

Kyseisen emolevyn omistajana tuo BIOS päivitys on todella vittumainen ja hermoja raastava. Kerran se jäi jumiin jonka jälkeen
powerin virtapainikkeen off-on asentoon laittamalla (onneksi) boottasi. Tätä ennen tosin annoin jonkun 5-10 minuuttia olla.

Jokaisen BIOSin päivitys kerralla noin 5+ kertaa se käynnistää itsensä uusiks ja miettii välillä todella pitkään.

Melkein suosittelisin järjestäen asentamaan nuo BIOSit. Siitä mikä sulla nyt on emolevyssä, niin siitä pykälittäin ylöspäin kunnes kaikki päivitetty. Tämä ei ole pakollinen, mutta kyseisen emolevyn omistavana itse näin tekisin "varmuuden vuoksi".

Ja vielä siellä Q-flashissa ennenkuin painat "run" (Tms.) niin siellä lukee se vanhan BIOSin tiedot ja uuden päivitettävän BIOSin tiedot. Chekkaa se hash gigabyten sivuilla lukevaan checksumiin että varmasti tulee oikea. Samaten kantsii ne mallit tarkistaa että uus bios on samaan emolevymalliin mitä vanha bios lukee.
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 948
Bios kannattaa tosiaan päivitellä. Toimiiko yksittäinen muisti tuossa A2 tai A1 slotissa? Jos ei edes yksittäin toimi tuossa A1:ssä, niin saattaisi olla prossun kannasta pinnejä solmussa, joka vaikuttaa toisen muistikanavan toimivuuteen. Eli tuo kannattaa myös tarkistaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Itellä loppu muistiongelmat biosin päivityksen jälkeen ku seinään. Meni tovi siinä ku päivitteli, piti olla myös usb2 aikainen muistikortti jossa bios-tiedosto.
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Bios kannattaa tosiaan päivitellä. Toimiiko yksittäinen muisti tuossa A2 tai A1 slotissa? Jos ei edes yksittäin toimi tuossa A1:ssä, niin saattaisi olla prossun kannasta pinnejä solmussa, joka vaikuttaa toisen muistikanavan toimivuuteen. Eli tuo kannattaa myös tarkistaa.
Biossin päivitin emolevyn valmistajan sivulta asensin kaikki versiot yksitellen vanhimmasta uusimpaan ei auttanut sen jälkeen tarkistin emolevyltä prosessorikannan ja sieltä oli pari pinniä jotenkin vääntynyt ,en saanut niitä minun vehkeillä ( suurennuslasi ja nuppineulalla yritin oikaista vääntyneitä pinnejä ) silleen oikaistua että olisi ruennut - toimimaan normaalisti ,ensimmäinen kerta minulle kun noin oli nyt käynyt olen prossuja -asentanut aikaismmin noin 15 kpl ja aina ovat - toimineet normaalisti , nyt pitäis tuon emolevyn tilalle hommata uusi emolevy ( en ota enää Gigabyten valmistajan emolevyä
biossin takia ,aikaisemmat emolevyni olleet Asuksen tekemiä ja niissä oli mielestäni paremmat biossit ) eli suositelkaa LGA 1700 Z690
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
jatkoa viellä äskeiseen , sositelkaa LGA 1700 kannalla olevaa ja Z690 piirisarjalla ja DDR5 muistella olevaa emolevyä hinta 0 - 400€ emolevyllä ois plussaa jos ois wifi ja bluetooth ,emolevyyn tulee RTX 3090 näytönohjain ja sen alle ois tarkoitus laittaa erillinen wlan kortti Asus PCE-AC88, Dual-Band AC3100 ja erillinen äänikortti Creative Sound Blaster AE-7 alimmaiseksi emolevyyn alimpaan slottiin , suurin osa nuista emolevyjä on sellaisia että ei jää näytönohjaimen ja wlan kortin väliin paljon mitään tilaa ton takia aikaismmin otin tuon Gigabyte Z690 AORUS PRO emolevyn kun siinä sopi nuo osani väljästi paikalleen
 

Liitteet

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 948
Uuteen emolevyyn en ota kantaa, kun en juuri Z690 -piirisarjan lankkuja tunne, mutta olisiko lähellä jotain kelloseppää/kultaliikettä jossa voisivat nuo pinnit suoristaa. Toki jos mahdollista saada lähikuvaa, niin näkisi miten solmussa nuo on.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Biossin päivitin emolevyn valmistajan sivulta asensin kaikki versiot yksitellen vanhimmasta uusimpaan ei auttanut sen jälkeen tarkistin emolevyltä prosessorikannan ja sieltä oli pari pinniä jotenkin vääntynyt ,en saanut niitä minun vehkeillä ( suurennuslasi ja nuppineulalla yritin oikaista vääntyneitä pinnejä ) silleen oikaistua että olisi ruennut - toimimaan normaalisti ,ensimmäinen kerta minulle kun noin oli nyt käynyt olen prossuja -asentanut aikaismmin noin 15 kpl ja aina ovat - toimineet normaalisti , nyt pitäis tuon emolevyn tilalle hommata uusi emolevy ( en ota enää Gigabyten valmistajan emolevyä
biossin takia ,aikaisemmat emolevyni olleet Asuksen tekemiä ja niissä oli mielestäni paremmat biossit ) eli suositelkaa LGA 1700 Z690
Voin yrittää korjata noi vääntyneet pinnit jos asut Lahden seudulla tai postitat? Laita kuva pinneistä?
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Voin yrittää korjata noi vääntyneet pinnit jos asut Lahden seudulla tai postitat? Laita kuva pinneistä?
Moi tässä ois teille - emolevyni prossun kannasta / vääntyneistä pinneistä kuvia , en asu Lahdessa - asun Kuopiossa , huomenna käytän tuota emolvyä kellosepän liikkeessä kokeilee siellä oikaista ne vialliset pinnit.
 

Liitteet

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 948
Kyllähän tuo jostain osumaa on ottanut. Kai ihan korjattavissa, tosin vaarana on, että takaisin taivuttaessa pinni katkeaa.

Puuttuukohan tästä kohti pinni kokonaan, eli katkennut?
1655313390165.png
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Alan kuulostamaan MSI affilta, kun sanon jälleen että Z690-A Pro Wifi täyttää tarpeesi todennäköisesti yllin kyllin, mutta tarkastele itse vielä onko tarpeeksi väljää mielestäsi.
Tollainen Asus ROG Strix X-570-E Gamming oli minulla -aikaisempi emolevy ylimmässä PCIe x16 slotissa oli näytönohjain ja jos toiseksi ylimpään laittaa wlan kortin - niin jää näyttiksen ja wlan kortin väliin noin 3mm tyhjää ,tuossa entisessä emolevyssäni oli alimmassa slotissa erillinen äänikortti ja sen yläpuolella PCI E1 slotissa tuo wlan korttini niin silloin jäi näyttiksen ja wlan kortin väliin noin 3cm tyhjää , nykyään on melkein kaikissa emolevyissä nuo slotit suurin piirtein niinkuin ehdottamassa emolevyssäsi tollaisia mikä mulla oli mietenkä on slotit niin sellaisia on - nykään hirmuvähän
Itellä loppu muistiongelmat biosin päivityksen jälkeen ku seinään. Meni tovi siinä ku päivitteli, piti olla myös usb2 aikainen muistikortti jossa bios-tiedosto.
Onko sinulla m.2 ssd lämpölevyt silleen paikallaan että on toisestä päästä koholla ,ylimmän lämpölevyn lämpötyyny ei ota kuin puolelta matkalta kiinni m.2 ssd kiintolevyyn
 

Liitteet

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
Moi tässä ois teille - emolevyni prossun kannasta / vääntyneistä pinneistä kuvia , en asu Lahdessa - asun Kuopiossa , huomenna käytän tuota emolvyä kellosepän liikkeessä kokeilee siellä oikaista ne vialliset pinnit.
Auts, aika pahasti on mennyt ja näyttäisi olevan pari pinniä taipunut täysin päinvastaiseen suuntaan, vaarana että menevät poikki.
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Lipsuttelitko prossua kannassa? :) Sellain jotenkin sivuttaissuunnassa liu'uttaen paikoilleen? Noh, ensi kerralla laskemalla suoraan paikoilleen. :kahvi:
En lipsutellu prossua kannassa vaan laskin suoraan ja eihän sitä prossua voi lipsutella siinä kannassa kun prossun kummassakin päässä on lovet ( yläpuolella ( emolvyn yläpuoli ) lovien väli leveämpi kuin mitä prossun alapuolella olevat lovet ja niille prossun kannassa paikat johon ottavat kiinni
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Auts, aika pahasti on mennyt ja näyttäisi olevan pari pinniä taipunut täysin päinvastaiseen suuntaan, vaarana että menevät poikki.
Käutin tänään tuota emolevyä kellosepän liikkeessä ja siellä katsottiin tuota prossun kantaa ja siinä oli kaksi pinniä vääntynyt ja yksi mennyt poikki , jos jotain tee se itse henkilöä kiinnostaa tuo emolevy niin myyn sen tarjousten perusteella
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 113
En lipsutellu prossua kannassa vaan laskin suoraan ja eihän sitä prossua voi lipsutella siinä kannassa kun prossun kummassakin päässä on lovet ( yläpuolella ( emolvyn yläpuoli ) lovien väli leveämpi kuin mitä prossun alapuolella olevat lovet ja niille prossun kannassa paikat johon ottavat kiinni
Jotain siinä on pakosta tullut härvättyä jos noin käynyt, socketin suoja otettu irti tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Onko sinulla m.2 ssd lämpölevyt silleen paikallaan että on toisestä päästä koholla ,ylimmän lämpölevyn lämpötyyny ei ota kuin puolelta matkalta kiinni m.2 ssd kiintolevyyn
En oo kattonu enkä tarkistanu tuota, siirsin vaan entisestä koneesta m.2:set paikoilleen ja hyvin on pelanneet tässä Aureuksessa eikä ole lämpösinä käyneet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 848
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom