Gigabyte lipsautti julki NVIDIAn julkaisemattomia GeForce RTX 30 -sarjan malleja

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Siis yksi huhupaja väitti näin. Yksi (epävarma, tuomio tulee tämän launchin perusteella ;) ) lähde matkalla tehtailta kohti kauppoja oli sitä mieltä että sekä N21 että N22 tulevat olemaan saatavilla käytännössä välittömästi kun ne julkistetaan, myös AIB-valmistajilta ainakin N22:n osalta. Muut vuotolähteet eivät ole muistaakseni puhunut juuta tai jaata saatavuudesta.
N22 ja N21 välitön saatavuus amd:n tai myös aib:n toimesta on täysin eri asia. Amd saa pitää oman tunkkinsa kuvien perustella noin 86%:lla varmuudella. Huonompaa designiä ei voi olla olemassa kun kortti ei vaikuta itse vaihtavan ilmaa ulos asti yhtään. Sellainen designi on täysi roska.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 341
Koneoppiminen. Muut käyttökohteet ei ole realistisia ylipäänsä.
Jees, eli työkäyttöön. Eikös sitten katsella 3090 / Titan suuntaan.
Uskoisin tehojen loppuvan kesken isommalla muistin tarpeella (peleissä!!).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 555
N22 ja N21 välitön saatavuus amd:n tai myös aib:n toimesta on täysin eri asia. Amd saa pitää oman tunkkinsa kuvien perustella noin 86%:lla varmuudella. Huonompaa designiä ei voi olla olemassa kun kortti ei vaikuta itse vaihtavan ilmaa ulos asti yhtään. Sellainen designi on täysi roska.
Hassu juttu, muistelisin monien kehuneen mm. RTX 20 -sarjan refujäähyjä jotka käyttää ihan vastaavaa designiä, kuten lukemattomat aiemmatkin näytönohjaimet. Sillä onko siellä I/O-platessa reikiä ei ole käytännön merkitystä kun kortin jäähdytysrivasto on poikittain.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Hassu juttu, muistelisin monien kehuneen mm. RTX 20 -sarjan refujäähyjä jotka käyttää ihan vastaavaa designiä, kuten lukemattomat aiemmatkin näytönohjaimet. Sillä onko siellä I/O-platessa reikiä ei ole käytännön merkitystä kun kortin jäähdytysrivasto on poikittain.
Miten tämä liittyy enää tasan mihinkään? Eikö aib:t voi tehdä pitkittäisellä rivastolla ja ilmaa vaihtavaa mallia vai mitä ihmettä yrität selittää?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 555
Miten tämä liittyy enää tasan mihinkään? Eikö aib:t voi tehdä pitkittäisellä rivastolla ja ilmaa vaihtavaa mallia vai mitä ihmettä yrität selittää?
Tietenkin voivat, viittasin väitteeseesi että tuo AMD:n käyttämä design olisi jotenkin erityisen huono.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 026
Miten tämä liittyy enää tasan mihinkään? Eikö aib:t voi tehdä pitkittäisellä rivastolla ja ilmaa vaihtavaa mallia vai mitä ihmettä yrität selittää?
Enpä muista nähneeni pitkittäisiä rivastoja yhdessäkään high-end näyttiksessä RTX 20- tai 30-sarjasta blowereiden ja 3080FE erikoisratkaisun lisäksi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Tietenkin voivat, viittasin väitteeseesi että tuo AMD:n käyttämä design olisi jotenkin erityisen huono.
Siinä tapauksessa en edelleenkään ymmärrä. Pitkittäiset rivastot on osa sitä huonoutta. Koko designi on surkea. Ei kyse ollut reiästä takalevyssä.

Ja joku muu saa kehua niitä minkä ehtii 2000-sarjan jäähyjä. Ei se muuta sitä miksikään että on monessa kotelossa paljon järkevämpää poistaa suoraan osa lämpökuormasta kartanolle kuin jättää se koteloon pyörimään.

Enpä muista nähneeni pitkittäisiä rivastoja yhdessäkään high-end näyttiksessä RTX 20- tai 30-sarjasta blowereiden ja 3080FE erikoisratkaisun lisäksi.
Siksipä fe:n designi on mielenkiintoisin aikoihin esim minun ilmajäähykoppaan.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
326
No ei missään tapauksessa kannata hosua vaan odottelee nyt ne kaikki mallit pihalle ja sitten päättää...
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 612
Jees, eli työkäyttöön. Eikös sitten katsella 3090 / Titan suuntaan.
Uskoisin tehojen loppuvan kesken isommalla muistin tarpeella (peleissä!!).
Juu siis jos koneoppimisjuttuja harrastaa, niin tommonen 20GB 3080 olis aika kova sana. Mikään peli ei tuosta luultavasti hyödy pelattavilla resoluutioilla. Työkäyttöön menee tietysti eri tuotteet.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Kovasti sitä joutuu niitä ostohousuja pitämään kaapin puolella odottamassa näytöissäkin.
Ei (kohta 7v ikään tulevasta) 30" 2560x1600:sta olisi muuta oikeasti päivitystä kuin 32" 3840x2160, joiden valikoimien kehittyminen vain menee jatkuvasti eteenpäin.
Ja tuota resoluutiota ajatellen myös ei tee mieli jotain naftilla tällä hetkellä riittävä muistilla olevaa kortttiakaan hankkia.
LG CX 48" (sori offtopic)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 323
Siinäpä sitten se paras. Blower power is back. Kumma kun näitä aina haukuttiin ja nyt kaikki muut on roskaa.
Itse voisin ottaa kun vesille menee kumminkin. Mutta jos vielä odottaisin koko tarjonnan.
GIGABYTE's new GeForce RTX 3090 TURBO rocks blower-style fan
Itse olen noista aina pitänyt, kun kuumailma suoraan kotelosta ulos.
Varsinkin Nvidian referenssi blower jäähyt olleet todella hyviä.
AMD:llä taas ne ovat olleet aika vaihtelevia, kuten uusimmista Vega 64:n oli oikea lehtipuhallin ja taas RX 5700:n on mukavan hiljainen jopa GPU kellotettuna 1950MHz:n.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Itse olen noista aina pitänyt, kun kuumailma suoraan kotelosta ulos.
Varsinkin Nvidian referenssi blower jäähyt olleet todella hyviä.
AMD:llä taas ne ovat olleet aika vaihtelevia, kuten uusimmista Vega 64:n oli oikea lehtipuhallin ja taas RX 5700:n on mukavan hiljainen jopa GPU kellotettuna 1950MHz:n.
Aivan susia, oma mielipiteeni. Puskeehan ne lämmön ulos, mutta iso osa siitä lämmöstä jää itse korttiin jolloin melu on, noh, infernaalista. Mutta näemmä makuasia tämäkin. Melko rohkea ratkaisu tehdä blower-malli noinkin tehosyöpöstä kortista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 323
Aivan susia, oma mielipiteeni. Puskeehan ne lämmön ulos, mutta iso osa siitä lämmöstä jää itse korttiin jolloin melu on, noh, infernaalista. Mutta näemmä makuasia tämäkin. Melko rohkea ratkaisu tehdä blower-malli noinkin tehosyöpöstä kortista.
Ei se lämpö korttiin jää, mutta noissa on jäähdytyspinta-alaa vähemmän. Koska tuuletin vie osan tilasta toisin kuin noissa kahden/kolmen tuulettimen seteissä jäädytysrivasto usein menee kortin päästä päähän.
Ja pitäähän yhden pienemmän tuulettimen pyöriä kovempaa että saadaan sama jäähdytys teho kuin kahdella/kolmella isommalla.
Ja ei nuo todellakaan kaikki äänekkäitä, kuten tuo RX 5700:n on sen verran hiljainen että sitä ei oikein edes kuule kopan ulkopuolelle.
Myöskin tuossa referenssi GTX980ti on tällä hetkellä testi penkissäni, niin hyvin kesti gpu kelloja nostaa 200MHz eikä olla edes vielä siinä 89C max lämmöissä.
Eikö tuota voi äänekkääksi kutsua vaikka on tossa pöydällä avoimessa testipenkissä.
Toisin oli Vega 64:n jolla piti GPU alivoltittaa että sen sai edes boostaamaan yli 1600MHz:n ja silloinkin meteli oli todella kovaa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Aivan susia, oma mielipiteeni. Puskeehan ne lämmön ulos, mutta iso osa siitä lämmöstä jää itse korttiin jolloin melu on, noh, infernaalista. Mutta näemmä makuasia tämäkin. Melko rohkea ratkaisu tehdä blower-malli noinkin tehosyöpöstä kortista.
Kuten todettiinkin, niin ei se melu mistään lämmön korttiin jäämisestä johdu. Yksi kappale radiaalituulettimia tuppaa pitämään vain kovempaa melua. 5 fania pienillä kierroksilla tekee vähemmän ääntä kuin yksi täysillä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 005
Kuten todettiinkin, niin ei se melu mistään lämmön korttiin jäämisestä johdu. Yksi kappale radiaalituulettimia tuppaa pitämään vain kovempaa melua. 5 fania pienillä kierroksilla tekee vähemmän ääntä kuin yksi täysillä.
Eli se tuuletin ei saa jäähdytettyä sitä riittävästi joten lämmöt on korkeammat ja puhallin huutaa täysillä kokoajan ja siltikin boostit yleisesti matalammat.
Uskon koko 3090 turbon olevan sitä varten että niitä saadaan sitten 4 rinnakkain jonnekkin laskentakoneeseen missä melulle on ihan sama.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Eli se tuuletin ei saa jäähdytettyä sitä riittävästi joten lämmöt on korkeammat ja puhallin huutaa täysillä kokoajan ja siltikin boostit yleisesti matalammat.
Uskon koko 3090 turbon olevan sitä varten että niitä saadaan sitten 4 rinnakkain jonnekkin laskentakoneeseen missä melulle on ihan sama.
Lämmöllä ei nyt ole varsinaisesti relevanssia tässä. Yhden tuulettimen pitää vain pyöriä kovempaa samaan ilmavirtaukseen. Lämmöt on silti samat.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Ei se lämpö korttiin jää, mutta noissa on jäähdytyspinta-alaa vähemmän. Koska tuuletin vie osan tilasta toisin kuin noissa kahden/kolmen tuulettimen seteissä jäädytysrivasto usein menee kortin päästä päähän.
Ja pitäähän yhden pienemmän tuulettimen pyöriä kovempaa että saadaan sama jäähdytys teho kuin kahdella/kolmella isommalla.
Ja ei nuo todellakaan kaikki äänekkäitä, kuten tuo RX 5700:n on sen verran hiljainen että sitä ei oikein edes kuule kopan ulkopuolelle.
Myöskin tuossa referenssi GTX980ti on tällä hetkellä testi penkissäni, niin hyvin kesti gpu kelloja nostaa 200MHz eikä olla edes vielä siinä 89C max lämmöissä.
Eikö tuota voi äänekkääksi kutsua vaikka on tossa pöydällä avoimessa testipenkissä.
Toisin oli Vega 64:n jolla piti GPU alivoltittaa että sen sai edes boostaamaan yli 1600MHz:n ja silloinkin meteli oli todella kovaa.
Kuten todettiinkin, niin ei se melu mistään lämmön korttiin jäämisestä johdu. Yksi kappale radiaalituulettimia tuppaa pitämään vain kovempaa melua. 5 fania pienillä kierroksilla tekee vähemmän ääntä kuin yksi täysillä.
Varmasti tajusitte mitä tarkoitin, tuo ei riitä jäähdyttämään korttia niin etteikö tarvittaisi hirvittävää kierrosmäärää tuulettimelta, jolloin melu infernaalinen, mutta itsepäs kirjoitin epäselvästi (osin tarkoituksella).
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 005
Lämmöllä ei nyt ole varsinaisesti relevanssia tässä. Yhden tuulettimen pitää vain pyöriä kovempaa samaan ilmavirtaukseen. Lämmöt on silti samat.
Pinta-alalla on suurin relevanssi tässä laskussa, tuulettimen materiaalillakaan ei ole niin suuresti väliä kuin sillä rivaston pinta-alalla jota pitää olla tietty määrä neliösenttejä että se toimii ees teoriassa. Sit tulee vasta ilmavirta jolla voidaan testata se käytännössä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Varmasti tajusitte mitä tarkoitin, tuo ei riitä jäähdyttämään korttia niin etteikö tarvittaisi hirvittävää kierrosmäärää tuulettimelta, jolloin melu infernaalinen, mutta itsepäs kirjoitin epäselvästi (osin tarkoituksella).
Silti noitakin on parempia ja huonompia. Ja nyt kun aletaan puskemaan 400w edestä lämpöä koteloon, niin saattaa alkaa kiinnostamaan muutkin seikat kun tuuletinmelu että hommat edes toimii.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Pinta-alalla on suurin relevanssi tässä laskussa, tuulettimen materiaalillakaan ei ole niin suuresti väliä kuin sillä rivaston pinta-alalla jota pitää olla tietty määrä neliösenttejä että se toimii ees teoriassa. Sit tulee vasta ilmavirta jolla voidaan testata se käytännössä.
Tässä teoreettisessä höpinäkeskustelussa pinta-alat on irrelevantteja. Ne saadaan samaksi halutessa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 005
Tässä teoreettisessä höpinäkeskustelussa pinta-alat on irrelevantteja. Ne saadaan samaksi halutessa.
sitten päästään siihen voiko yksi tuuletin tehdä riittävän ilmavirran vai ei. Minä oletan että tuo turbo on max 2 korttipaikan laitos niin voin vannoa että se ei käy niin korkeilla kelloilla kuin joku kolmen korttipaikan ja tuulettimen strixi. Ja juurikin siitä syystä että se sulaa muuten.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
sitten päästään siihen voiko yksi tuuletin tehdä riittävän ilmavirran vai ei. Minä oletan että tuo turbo on max 2 korttipaikan laitos niin voin vannoa että se ei käy niin korkeilla kelloilla kuin joku kolmen korttipaikan ja tuulettimen strixi. Ja juurikin siitä syystä että se sulaa muuten.
Ja taas 3 korttipaikan kokosyy tekee koko strixistä irrelevantin minulle kun se ei mahdu tällä hetkellä minkään omistamani koneen koteloon.

Eihän tässä kukaan ollut strixejä haukkumassa. Vaan kehumassa että blowerissa voi olla ominaisuuksia jotka tekee siitä pareman johonkin käyttöskenaarioon.

jos strixi toimii sinulla niin hyvät sinulle.

Edit tai no minä haukuin kyllä yleisesti kaikki korttimallit jotka ei vaihda ilmaa yhtään. Eli voihan se strixi osua siihen. Itse en tee mitään kyseisillä korteilla. Toki joku voi tehdä en minä sitä kiistä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 005
Ja taas 3 korttipaikan kokosyy tekee koko strixistä irrelevantin minulle kun se ei mahdu tällä hetkellä minkään omistamani koneen koteloon.

Eihän tässä kukaan ollut strixejä haukkumassa. Vaan kehumassa että blowerissa voi olla ominaisuuksia jotka tekee siitä pareman johonkin käyttöskenaarioon.

jos strixi toimii sinulla niin hyvät sinulle.
Juu itelle toimii kyllä, on vaan 1080Ti Strix ajoss anyt niin ei oo kiire vaihtaa vaikka RT:t korttiin joskus tuleekin. Ostin tämän ihan juuri siksi että tällä selviää sitten sen takuuajan ylikki. Aiemmin ostellu 200€ kortteja niin tää tulee sekä halvemmaksi että koko kortin elinajan mulla on ollut parempi kortti kuin sen hetken 200€ kortti. Osin siksi että ei kukaan noita näköjään ees julkaise.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Silti noitakin on parempia ja huonompia. Ja nyt kun aletaan puskemaan 400w edestä lämpöä koteloon, niin saattaa alkaa kiinnostamaan muutkin seikat kun tuuletinmelu että hommat edes toimii.
Jos blowerin melu on pieni haitta niin silloin tuskin muunkaan koneen jäähdytysmelu on haitaksi. Itse en tuollaista hankkisi muuten kuin purettavaksi ja blokitettavaksi, mutta meitä on moneen junaan.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Jos blowerin melu on pieni haitta niin silloin tuskin muunkaan koneen jäähdytysmelu on haitaksi. Itse en tuollaista hankkisi muuten kuin purettavaksi ja blokitettavaksi, mutta meitä on moneen junaan.
Toimivuudella on viitannut nyt sellaiseen. Sämpylärakenteisessa väliseinällisissä itxässä tommonen 400w ei ulospuhaltava paistaa itsensä kierrättämällä omaa ilmaansa. Ja melukin on taattu. Aivan sama millekään metelille muussa koneessa. Blower/uusi fe/joku muu vastaava voi olla selvästi parempi ja hiljaisempi valinta. Uutta Fe:tä yritinkin hankkia testiin.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
230
Miten jäähdytys liittyy otsikon uutiseen?


Inno3D:n sivustolla korttilistaa voi rajata muistin koon mukaan ja vaihtoehtoja on:
24GB, 20GB, 12GB, 11GB, 10GB, 8GB, 6GB, 4GB, 3GB, 2GB, 1GB, 512MB ja Others

Tuolla 20GB valinnalla saa ei mitään. Toisaalta 16GB ei ole optio, ainakaan vielä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Blowerin heikkous ymmärtääkseni juontuu siitä että jäähdytysrivaston läpi kulkee koko matkalta sama ilma. Koska lämpö johtuu sitä paremmin mitä suurempi lämpötilaero on, tämä tarkoittaa väistämättä sitä että jäähdytysteho laskee rivaston toiseen päähän edetessä toisin kuin jos ilma puhalletaan suoraan rivaston läpi laidoilta ulos. Tätä sitten joudutaan kompensoimaan ilmavirran nopeudella.

On kyllä mielenkiintoista nähdä testituloksia tuosta että miten hyvin Gigabyten ratkaisu toimii kulmakunnan kuumimmassa kortissa.
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
57
Wccftech sivustolla oli vuoto 3090 testistä. Jos pitää paikkaansa on vain avg 8.8 % 3080 tehokkaampi mikä aika irvokasta kun hintaa 2.5 kertaa. On Titan uudella nimella, yleensä ollut noin 10 % tehokkaampi. Kohta nähdään virallisesti onko näin, testit kai 24.9.
 
Liittynyt
22.05.2019
Viestejä
122


Tossa videossa kerrotaan hyvin miksi blower kortit on huonoja jäähdytykseen vs "vapaasti" hengittävät kortit. Pähkinänkuoressa voin tiivistää syyn ilman liikkumisen pinta-alaan mikä noissa blower korteissa ahdistaa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Pitkittäiset rivastot on osa sitä huonoutta. Koko designi on surkea. Ei kyse ollut reiästä takalevyssä.
Asus TUF 3080 käyttää pitkittäistä rivastoa, ja käy 13c viileämpänä kuin Nvidian X-design (io.tech testit). Ja melutaso samoissa. Ei tuo väitteesi kyllä testien perusteella päde. Jos kotelon ilmanvaihto on ihan persiillään, niin varmaan kyljistä lämmöt koteloon puskeva kortti on huonompi. Jos kotelossa on tuuletuksen minimit, niin pitkät rivasto-kortit toimii täysin ongelmitta, ja jopa Nvidian uutta designea paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 373
Asus TUF 3080 käyttää pitkittäistä rivastoa, ja käy 13c viileämpänä kuin Nvidian X-design (io.tech testit). Ja melutaso samoissa. Ei tuo väitteesi kyllä testien perusteella päde. Jos kotelon ilmanvaihto on ihan persiillään, niin varmaan kyljistä lämmöt koteloon puskeva kortti on huonompi. Jos kotelossa on tuuletuksen minimit, niin pitkät rivasto-kortit toimii täysin ongelmitta, ja jopa Nvidian uutta designea paremmin.
Samanlainen rivasto TUF:ssa on kuin muissakin, päädyssä on vain tyhjää tilaa pieni osa, josta yksi tuulettimista pystyy hieman puhkumaan pihalle.

Pitkittäiseen rivastoon on varsin hankala rakentaa heatpipe ratkaisua, sillä niiden pitäisi pujotella edestakaisin.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Asus TUF 3080 käyttää pitkittäistä rivastoa, ja käy 13c viileämpänä kuin Nvidian X-design (io.tech testit). Ja melutaso samoissa. Ei tuo väitteesi kyllä testien perusteella päde. Jos kotelon ilmanvaihto on ihan persiillään, niin varmaan kyljistä lämmöt koteloon puskeva kortti on huonompi. Jos kotelossa on tuuletuksen minimit, niin pitkät rivasto-kortit toimii täysin ongelmitta, ja jopa Nvidian uutta designea paremmin.
Mitä ihmettä sinä selität? Missään välissä en ole väittänyt että sellainen ei voi olla hyvä. Se ei ole hyvä vain minulle. Konteksti oli että halusin aib:t mukaan hommiin että saatavuutta tulee erillaisille korteille jos amd:n oma ei käy. Ja minulle se ei käy umpisurkean sopivuuden takia tietyntyyppisiin koteloihin.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Huonompaa designiä ei voi olla olemassa kun kortti ei vaikuta itse vaihtavan ilmaa ulos asti yhtään. Sellainen designi on täysi roska.
Pitkittäiset rivastot on osa sitä huonoutta. Koko designi on surkea.
Näissä haukut koko designea surkeaksi ja roskaksi. Huomasin kyllä kommenttisi sopivuuksia koskien, mutta en oikein löytänyt teksteistäsi punaista lankaa, siksi vastasin. Jos designi on surkea sinulle, niin en ymmärrä designen haukkumista roskaksi ja surkeaksi. Mutta ymmärsin pointtisi joten eteenpäin minun puolesta. Varmasti blowerit sopii tiettyihin (sanoisin että vähemmistö) kokoonpanoihin paremmin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 259


Tossa videossa kerrotaan hyvin miksi blower kortit on huonoja jäähdytykseen vs "vapaasti" hengittävät kortit. Pähkinänkuoressa voin tiivistää syyn ilman liikkumisen pinta-alaan mikä noissa blower korteissa ahdistaa.
Ilman liikkuminen per pinta-ala ei sinänsä ole se pääasiallinen ongelma, vaan se millaista ilmaa sen pinta-alan ohi virtaa.

Blowerjäähy on optimaalinen tapa kuumentaa koko jäähyn läpi puhallettava ilmamäärä yhtä lämpimäksi kuin itse jäähdytin.
Tämä vaan ei ole optimaalinen tapa jäähdyttää siiliä (ja tätä myötä piiriä).

Blower jäähy pystyy työntämään esim 300 yksikköä 30 asteisteista ilmaa siilin läpi. Siilin lämpötila on 90 astetta. Ensimäisen kolmanneksen kuljettuaan ilman lämpöitila on noussut 60 asteiseksi. Toisen kolmanneksen aikana se on noussut jo 90 asteiseksi, eli siilin lämpöiseksi. Tästä eteenpäin siilistä ei voi siirtyä lämpöenergiaa enää ilmaan, eli se on turhaa alaa.

Sen sijaan jos toisesta suunnasta saman siilin läpi työnnettäisiin 3x 100 yksikköä 30 asteista ilmaa läpi ja se tällä matkalla nousisi 45 asteiseksi, niin jäähy toimisi tehokkaammin, koska koko siilin ala pystyisi siirtämään lämpöenergiaa ilmaan. Ja vielä kun lämpö siirtyy sitä tehokkaammin mitä isompi lämpötilaero niin vaikutus ei ole vain kolmannesta parempi, vaan se on enemmän parempi.

Lyhyesti: blower jäähyissä on pinta-alaa ja ilmavirtaa tarpeeksi, mutta on tehokkaampaa syöttää sama määrä ilmaa useasta paikasta jäähyyn kuin yhdestä.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Tämä nvidian uutisointi,- julkaisu- ja huhumylly nostaa kaksi asiaa pinnalle:
1) V**** mitä paskaa tämä nvidian pelleily. Yltiökapitalistina ymmärrän kyllä helkkarin hyvin miksi yritetään repiä rahat irti, mutta...
2) Toivottavasti (vaikka vahvasti epäilen) AMD pistää kampoihin oikein huolella ja ns. tyhjentää hetkellisesti pajatson.

Nvidia "fanina" tämä koko sekamelska, "vuodot" jne. vain kyrsii enemmän kuin lisää kiinnostusta. Siirrellään siis päätöksiä myöhemmäksi jos ns. seuraavan 6kk aikana olisi tulossa 3080 päivitettyjä versioita. Samaa suosittelen muillekin ellei ole pakkotarve päivittää.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 696
Tämä nvidian uutisointi,- julkaisu- ja huhumylly nostaa kaksi asiaa pinnalle:
1) V**** mitä paskaa tämä nvidian pelleily. Yltiökapitalistina ymmärrän kyllä helkkarin hyvin miksi yritetään repiä rahat irti, mutta...
2) Toivottavasti (vaikka vahvasti epäilen) AMD pistää kampoihin oikein huolella ja ns. tyhjentää hetkellisesti pajatson.

Nvidia "fanina" tämä koko sekamelska, "vuodot" jne. vain kyrsii enemmän kuin lisää kiinnostusta. Siirrellään siis päätöksiä myöhemmäksi jos ns. seuraavan 6kk aikana olisi tulossa 3080 päivitettyjä versioita. Samaa suosittelen muillekin ellei ole pakkotarve päivittää.
Tässähän on se hyvä, että Nvidia taitaa myydä 'ei oota' aika pitkään, eli ehkä ennen kuin noita lappuja saa paremmin kaupasta ehtii jotain tietoa paljastumaan tulevista versioistakin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 977
Tämä nvidian uutisointi,- julkaisu- ja huhumylly nostaa kaksi asiaa pinnalle:
1) V**** mitä paskaa tämä nvidian pelleily. Yltiökapitalistina ymmärrän kyllä helkkarin hyvin miksi yritetään repiä rahat irti, mutta...
2) Toivottavasti (vaikka vahvasti epäilen) AMD pistää kampoihin oikein huolella ja ns. tyhjentää hetkellisesti pajatson.

Nvidia "fanina" tämä koko sekamelska, "vuodot" jne. vain kyrsii enemmän kuin lisää kiinnostusta. Siirrellään siis päätöksiä myöhemmäksi jos ns. seuraavan 6kk aikana olisi tulossa 3080 päivitettyjä versioita. Samaa suosittelen muillekin ellei ole pakkotarve päivittää.
Historian pohjalta about 2v välein on tullut uudet mallit ja välivuosina refresh. Ostaa kannattaa silloin kun tarvitsee tai toki voi odotella myös maailmanloppuun asti, kun aina on jotain parempaa nurkan takana. Mulla on 1080ti, joka on ihan täysin kelpoisa kortti edelleen. Mutta haluaisin säteenseurannan päälle cyberpunk ja bloodlines2 peleissä(+wanhat rtx pelit). Onneksi ei ole kiirettä, kun odottelen joka tapauksessa keväälle ennen cyberpunkin aloittamista. Saavat rauhassa päivitellä pelin kondikseen ennen kuin alan pelaamaan. Toki noi molemmat pelit on jo ennakkotilattu niin voi vähän kokeilla 1080ti:lla ennen urakan aloittamista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Jep. Bugeja piisaa varmasti joksikin aikaa. Ja ainahan Nvidia on julkaissut päivitetyt versiot jossain vaiheessa. Pakottaako amd sitten nvdia kiristämään päivitysten tahtia... se jää nähtäväksi, mutta kyllä ne joskus sieltä tulee. Normi päivä Nvdian toimistolla...
Jos tartteet uuden kortin nyt, osta sellainen jota nut saa. Jos et tartte, niin odottele rauhassa. Aina tulee parempia päivitettyjä/uusia myöhemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 058
Viestejä
4 194 054
Jäsenet
70 844
Uusin jäsen
lenras

Hinta.fi

Ylös Bottom