Game of Thrones

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Toki jos oikein haluaa miettiä tuon Night kingin tekemisiä niin kyllähän tuossa taitaa olla jonkinlainen logiikka. Eikös jossaki välissä mainittu että sillä on samat kyvyt ku branilla mutta aikalailla vahvempana. Eli on ollut tietoinen lohikäärmeiden synnystä ja kasvusta ja on vaan ootellu 7 kautta että ne on tarpeeksi isoja ja meren oikealla puolella. Tämä selittäisi myös miksi tähän mennessä on keskitytty lähinnä pelotteluun ja miksi Jon on päästetty jo pariin otteeseen karkuun. Jonhan on pelannut pari viime kautta nk:n pussiin ja nyt sillä on sitten lohari.

Vähän hankala keksiä miksi valitsi pienemmän lentävän lohikäärmeen maassa olevan sijaan. Ainoa teoria mikä tulee mieleen on että nk:lle oli tärkeää että joku kivikasalla odotelleista (luultavasti Jon, koska nk:n pitäisi Greensightin avulla tietää että se oli järvessä hengissä) selviää takaisin muurin toiselle puolelle. Odotteli että taksit tulee paikalle ja sen jälkeen aloitettiin pienimuotoinen kahakka pelkästään näön vuoksi.

Jotenkin vaikea kuvitella että NK:n master plan on luottaa siihen, että joku saa päähänsä riitävän typerän idean ja sitä kautta toimittaa lohikäärmeen tapettavaksi ja käännytettäväksi. Mutta mistäs näistä käsikirjoittajista enää tietää.

Sinänsä ei olisi täysin mahdotonta, etteikö NK:lla voisi jonkinlainen agenda Jonin ja lohikäärmeiden suhteen olla. Pidän tosin enemmän kirjan tavasta esittää WW:t enemmänkin luonnonvoimiin rinnasteisena entiteettinä kuin pikkuhauskoja juonia punovina pahiksina. R'hllorin seuraajat (siis nämä punaiset papit kuten Melisandre ja Thoros) näkevät WW:t (kijassa The Others) enemmänkin vastavoimana omalle jumalalleen.

Edellinen three eyed raven'hän oli Targaryen (tai puoliksi ainakin), nykyinen on Bran, eli Stark. Jon on molempia, Targaryen sekä Stark. Sarjassa CotF:it loivat WW:t ja Three Eyed Ravenillä on selvästi jotain tekemistä CotF:ien kanssa. Eli jotain yhteyttä tuohon voi sitten rakennella, jos haluaa. Jos R'hllor-The Others dualiteettijumaluusteoria pitää paikkansa, niin Jonia tuskin toi takaisin henkiin Melisandren tulijumala, vaan Others. En tosin tiedä, mikä yhdistää Targaryeneitä ja WW:eitä.

Kirjassa CotF:ät ja ensimmäiset ihmiset toki sotivat, mutta sopivat rauhasta kauan ennen kuin WW:t tulevat pohjoisesta, eli kirjassa WW:eiden ja CotF:ien välillä (ja siten myöskään WW:eiden ja three eyed ravenin välillä) tuskin on samanlaista yhteyttä.

Menee vähän monimutkaiseksi.
 
Ihan tyylikkäästi tehty tuo taistelu kyllä ja sisälsi monia hyviä yksityiskohtia. Tosin muutama ongelma oli..

- Lohikäärmeen kuoleman nyt olisi voinut tehdä järkevämmin. Olisi vaikka hyökännyt sen pääjehun suuntaan, jolloin se matka olisi ollut pienempi. Ja jos tosiaan ei tulesta kuole, niin tämän johdosta olisi vaikka joutunut keihään surmaamaksi. Seuraavaksi näitä keihäitä heitellään sitten lohikäärmeen päältä kuin konsonaan ohjuksia ampuen lentokoneesta?

- Ben hevosineen oli myös täysin älytön kohtauksena noin toteutettuna.

- Ketju. No ehkä jotkut osaa varautua tosiaan kaikkeen erämaassa.

Talvivaarassa tapahtunut juonittelu oli ihan ok. Hyvää vastapainoa muurin takaisille tapahtumille. Harmi kuitenkin että sarjassa sellainen yllätyksellisyys on kadonnut. Enemmän saa kiinnittää kun porukka teleporttaa. Sarja on kuitenkin todella hienosti tehty ja hyvin näytelty.
 
Eli zombikarhuun ei ollut mitään järkevää syytä, vaan tuotantotiimi oli halunnut sellaisen. Ja emilian huonolle näyttelylle keksittiin syy, koska on vaikeaa kuvitella lohikäärmettä vihreiden erikoistehosteiden kanssa.
 
Mielestäni Clarke veti hyvää settiä tässä jaksossa. Noi ketjut millä se lohari kalastettiin järvestä nostatti vähän kulmakarvoja mutta ehkä ne raadot kävi ne hakemassa jostain Hardhomesta, tosta kun ei ole tietoa että ongittiinko se sieltä heti vai viikon päästä. Kyllä taas sai jännittää noiden päähenkilöiden puolesta, Tormundin luulin jo olevan vainaa mutta kiva että välillä tulee positiivisiakin yllätyksiä tässä sarjassa. Ite diggasin tosta jaksosta ja ei haittaa vaikka fantasiasarjassa missä on ties mitä mustaa magiaa ja lohikäärmeitä otetaan vähän taiteellisia vapauksia.
 
Mielestäni Clarke veti hyvää settiä tässä jaksossa. Noi ketjut millä se lohari kalastettiin järvestä nostatti vähän kulmakarvoja mutta ehkä ne raadot kävi ne hakemassa jostain Hardhomesta, tosta kun ei ole tietoa että ongittiinko se sieltä heti vai viikon päästä. Kyllä taas sai jännittää noiden päähenkilöiden puolesta, Tormundin luulin jo olevan vainaa mutta kiva että välillä tulee positiivisiakin yllätyksiä tässä sarjassa. Ite diggasin tosta jaksosta ja ei haittaa vaikka fantasiasarjassa missä on ties mitä mustaa magiaa ja lohikäärmeitä otetaan vähän taiteellisia vapauksia.

Huono, epäjohdonmukainen ja laiska käsikirjoittaminen ei ole "taiteellinen vapaus". Fantasia genrenä ei myöskään tarkoita, että mitä tahansa voi tehdä ja tapahtua.
 
Helposti huinoin kausi.
Aikaisemmissa kausissa on ollut hieno tunnelma, ja erilaisia kuvauspaikkoja.
Erityisesti olen pitänyt siitä, että henkilöitä on ollut mieletön määrä ja homma on jotenkin pidetty kasassa. Nyt on muutama henkilö enää jäljellä ja pelkkiä statisteja kuolee.
Jos seuraavaan kausi on 6 jaksoa, niin voi morjes mitä jenkkien toimintamättöä siitä tulee.
Ihan hyvin olisi tämänkin voinut heittää 10 jakson kaudeksi ja välillä vaikka vain matkustaa.
Mutta onhan se helpompi käsikirjoittaa taistelukohtauksia ja viimehetken ihmeprlastumisia.
Ajan kulunkin huomaa vain siitä, että Sansa joka pitää hallussaan linnaa jossa on 20k miestä, mutta joista näytetään vaan 5 kaveria, sanoo että Johnia ei ole näkynyt viikkoihin kun hän vaan teleporttailee.
 
Huono, epäjohdonmukainen ja laiska käsikirjoittaminen ei ole "taiteellinen vapaus". Fantasia genrenä ei myöskään tarkoita, että mitä tahansa voi tehdä ja tapahtua.
Tuo laiska käsikirjoittaminen näkyy kaikkialla. En osaa sanoa oliko vanhoissa leffoissa niin paljon tuota laiskaa käsikirjoittamista, mutta nykyään tuntuu, että lähes elokuvassa kuin elokuvassa (ja sarjoissa sama) ollaan vedetty turhaan mutkia suoraksi, kun ei olla jaksettu miettiä fiksuja ratkaisuja.
 
Jengo vaan dissaa täällä FANTASIA sarjaa ja ignoree kaiken hyvän. Imo ginger-villimiehen (en muista nimeä tähän hätään) ja Houndin keskustelut oli kyllä aiva loistavaa settiä. Samaten diggasin tuosta miten olivat tehneet tuon jääsaarekkeella venailun. Kerrankin välittyi tuo ajankuluminen ja fiilis että perkele siellä on kylmä venailla.
Yhyyhy jäbät ei syöny ja jää ei jäätyny tarpeeksi nopeesti. Kannattaa varmaan ne fantasiat mennä ite ohjaamaan ;)

Ja tuokin oli ihan yllättävä käänne tuo Dragonin järvestä veto.
Niinjoo ja mitä vikaa kuolleessa karhussa on?
 
@RouVix Itte en suuremmin jaksa kytätä että mikä ei nyt ole täysin realistista tossa sarjassa tai minkä olisi voinut kirjoittaa paremmin, mulle toi riittää ihan tollasenaan viihteenä.
@Ponnistus Tuo ginger-villimies eli Tormund on kyllä ihan huippu. :D
 
kaikenpuolin hyväjakso. Ehkä sitten tunteellinen ihminen joka imee ne tunteet ohjelmistakin itseensä. Kylmyys tuntui kotisohvalla, pystyi tuntemaan heidän fiilikset ja henkeäsalpaavasta odottelusta ennen taistelua.

dragonin jäihin puotoamisen ja dreaneryksen järkytys/suru välitty ruuduntoiselle puolelle ja jännitettiin vieläkö se heittää toisenkin alas. Loppukin oli tunteikasta myllerrystä, joka herkisti tämän katsoja porukan sohvalla, kun dreanerys ja jhon kummatkin oli melkein kyynelessä ja herkässä tilassa.

En kyllä löytäny mitään valittamista tästä jaksosta.

Eikse jotenkin turhaa olis tehdä kohtaus siitäkin mistä ne rautakettingit on saanu. Saattohan nekin olla vaikka jotku vanhat jättiläisen jalka kahleet, jotka ne kävi noutamassa jostain. tuskine minuutissa niitä taikoi paikalle, eikä voi olettaa ettäne sen dragoninkaan jäistä tunnin sisällä veti pois. eihän meille kelloo näytetty.
 
Karhu nyt oli ihan ok - kirjoissa eläimiä hyökkäsi jo Fist of the First Men -taistelussa, muistaakseni karhu oli erikseen mainittuna. Ja ovathan ne White walkerit ratsastaneet kuolleilla hevosillaankin. Vaikka karhukortti vedettiinkin pakasta vasta nyt, niin sen tuominen on tarinan maailmassa oikeutettua - joskin taistelutapahtumana täysin turha kohtaus, Thoros olisi vallan hyvin voinut kuolla lätäköllä taistellen parin nimettömän extran sijaan.

...ja koska ww-laumassa on eläimiä, lohikäärmeen käännytys oli sen tippuessa jo täysin selvää. Samoin oli jo lohikäärmeen kuolema siinä vaiheessa, kun keihästä alettiin kaivaa esille, olihan jo ballistoillakin viitattu tällaiseen mahdollisuuteen aiemmin. Vaikka Pitkämäki-WW ei minua niin häirinnytkään, olisin silti odottanut, että olisivat käyttäneet siihen aiemmin esittelemäänsä kuollutta jättiläistä, jotka ovat jo aiemmin paiskoneet isompia esineitä kovalla voimalla.

Huonon käsikirjoittamisen sivuuttaminen "se on vain fantasiaa" -argumentilla ei ole fiksua, vaan kertoo siitä mistä GRRM on myös maininnut haastatteluissaan: fantasiaa (tai erityisesti ns. high-fantasya) pidetään usein lapsellisena ja helppona viihteenä, ja Song of Fire And Icelle on nimenomaan ollut tilausta aikuisemmalle kohderyhmälle, joka haluaa tarinastaan vakavamman. Nämä viimeiset jaksot lähentelevät enemmän Jacksonin PG-13 näkemystä Sormusten Herrasta kuin sitä, mitä Game of Thrones tarjosi ennen.

Spoilerien alle keräsin itse kaiken sen, mikä edellisessä jaksossa ärsytti:
- Muurin taakse lähtö kokonaisuudessaan on täysin typerä juoni. Cerseitä tuskin todisteet kiinnostaa, johan vieressä seisoo yksi zombie.

- Koko ajan annettiin omasta mielestäni kuva, että muurin taakse lähti tähtiseitsikko... ja luulin jonkun jo tipahtaneen karhun hyökkäyksessä. Kunnes huomasin, että näitä on nimettömiä extroja löydetty jokaiseen sopivaan rakoon kuolemaan. Yhtäkkiä aloin laskemaan, että mitä helvettiä, näitä tosiaan on yli 7 heppua liikkeessä.

- Gendryn juoksu muurille

- Daenerys hahmona, joka saa palkinnon turhimpana naishahmona missään heti Twilightin Bellan jälkeen. Ihan yhtä kuollut näyttelijä, ihan yhtä turha minäminäminä -hahmo, jota kaikki rakastavat ilman mitään syytä

- Arya

- Kasvot ovat nyt näemmä konkreettisia kuminaamareita...

- Arya vs. Sansa välienselvittely, joka perustuu kirjeeseen, jonka kaikki muut näkivät ilmiselvänä Cersein sanoina

- "Brienne voisi suojella sua" --> "painu vittuun Brienne" (?!)

- White walkereista yksi erotettu pieni joukko oli todella helppo ja halpa keino saada niitä kiinni

- ...ja todella halpaa oli myös se, että ihan sattumalta kaikki paitsi yksi kuolivat, kun white walker kuoli

- "Perääntykää", kun ollaan hetkeä ennen näytetty koko joukon olevan ympäröitynä

- Pitkämäki-White Walker

- Täysin turha Tormundin viime hetken pelastus

- Täysin turha Jonin lampeen hukutus, ja Night King vielä vaan lähtee kävelemään pois?

- Täysin turha lohikäärme ex machina

- Täysin turha Benjen ex machina

- Täysin turha Benjenin tappo ilman hahmon kehittämistä mihinkään

- Täysin turha Thorosin tappo ilman hahmon kehittämistä mihinkään

- Täysin turha fanservice Tormund + Brienne -komediakeskustelu

- Todella väkinäinen rakkauden säätäminen Jonin ja Daeneryksen välille

Tästä huolimatta jatkoa ei voi oikein olla katsomatta kahdesta syystä:

Halu tietää loppu. Kirjoja voi toki odottaa, mutta siihen mennessä kaiken on jo itselleen spoilannut. Kirjat eivät siis ole vaihtoehto.

...ja vaikka olisivatkin, niin tässä on sellainen Harry Potter -näkökulma: vaikka elokuvat kiinnostivat osa osalta vähemmän, haluaisi silti nähdä miten kirjat kääntyvät kankaalle. Valitettavasti Game of Thronesin kohdalla materiaali loppui kesken.

Ja kaikesta huolimatta jaksoissa ja kaudessa on myös edelleen hyviä kohtauksia, joten katsoohan tätä myös osin koska elättelee toivoa.

Mutta silti. Vitun vittu mitä hollywood-soopaa pitänyt tästä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä kökköä ollut tämä kausi. Tuon lohikäärmeen "kääntyminenkin" oli hiukan liian helposti arvattavissa.
Itselle on tässä sarjassa nimeonmaan ollut hauskaa se, että välillä tullut jotain juttuja täysin puun takaa.
 
Itse uskon että noille "ärsyttäville" asioille selviää vielä jotkut syyt myöhemmin, ainakin suurimmalle osalle (eli miksi Jon piti tiputtaa sinne jorpakkoon ja eikö ne miekan kahvan silmät auenneetkin jonkun syyn takia, miten se Benjin osasi laukata sinne, miksi se yksi zombie sopivasti jäi eloon, Aryan koomailu, jne.) En kyllä itse osaa sanoa miten olisin ohjannut mielenkiintoisen kohtauksen siitä jossa zombiet lähtee hakemaan ketjuja.
 
Itse uskon että noille "ärsyttäville" asioille selviää vielä jotkut syyt myöhemmin

Itse taas en, kun mietin Aryan mahapuukotusta ja likajorpakkoon tippumista. Silloin pyöri jo suuret faniteoriat taustalla, ehkä Arya murhasikin feikki-Aryan, "itsensä", päästäkseen irti identiteetistään... ja loppujen lopuksi koko koulutus tiivistyikin sopivaan plot armoriin ja yhteen koulukiusaajaan.
 
No onhan se tosiaan mahdollista että käsikirjoittajilta puuttuu mielikuvitus ja pitävät katsojia uunoina, mutta itse uskon tai ainakin toivon että ne heittelisi ilmoille aika villejäkin ajatuksia kun parsivat tarinaa kasaan.
 
Olen kyllä pettynyt, jos tuo Aryan ja Sansan välirikko ei käänny Aryan juoneksi päästä eroon Littlefingeristä. Sansa pääsi turhan helposti kaivelemaan naamarilaukkua.
 
Mielestäni Clarke veti hyvää settiä tässä jaksossa. Noi ketjut millä se lohari kalastettiin järvestä nostatti vähän kulmakarvoja mutta ehkä ne raadot kävi ne hakemassa jostain Hardhomesta, tosta kun ei ole tietoa että ongittiinko se sieltä heti vai viikon päästä. Kyllä taas sai jännittää noiden päähenkilöiden puolesta, Tormundin luulin jo olevan vainaa mutta kiva että välillä tulee positiivisiakin yllätyksiä tässä sarjassa. Ite diggasin tosta jaksosta ja ei haittaa vaikka fantasiasarjassa missä on ties mitä mustaa magiaa ja lohikäärmeitä otetaan vähän taiteellisia vapauksia.

Vaikken ole Clarken fani mitä näyttelemiseen tulee (esimerkiksi täysin väärä valinta Genisyksessä), niin itse ajattelin että hän veti tuon ihan tyylikkäästi.
Tarkoitan tällä sitä, että hän on kuningatar ja hän piti tunteensa kurissa "lapsensa" menetyksestä huolimatta. Ja sitten Jonin vieressä hieman enemmän antoi itsestään, muttei sittenkään yli.

Eli omasta mielestäni hänen tunneskaalansa tässä osassa oli ihan hyvässä tasapainossa, ottaen huomioon hänen asemansa.
Paljon parempi valinta kun konteksia miettii, kuin vollottaa teatraalisesti kuten usein käy tällaisissa kohtauksissa.

Mutta siitä olen samaa mieltä kuin muut, sarja todella tuntuu ihan erilaiselta kuin alussa. Kaikessa on sellainen varman päälle otto, ja se Martinin kosketuksen puute selvästi näkyy.
Puutteistaan ja tökeryyksistään huolimatta kuitenkin ihan viihdyttävää vielä. Toivottavasti vikassa seasonissa sarjan isän kädenjälki kuitenkin palaa sarjaan.

Ps: Pahin esimerkki mystisyyden katoamisesta on kuminaamarikohtaus.
Hyvä osoitus siitä, että nykyiset käsikirjoittajat eivät ole ihan homman tasolla. Jos siskokset piti saada toistensa kimppuun, eikähän siihen olisi ollut parempikin tapa varmaan löydettävissä. Heidän pitäisi konsultoida Martinin kanssa enemmän...
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo Emilia Clarke ole ainakaan minua näyttelijän taidoillaan häikäissyt, mutta ei hän mikään umpisurkeakaan ole ollut ja joissain kohtauksissa ollut vähän parempi kuin toisissa, mutta tuo missä lohikäärme kuoli oli mielestäni pohjanoteeraus. Toki se on varmaan vaikeampi näytellä olemattomän CGI-olennon kanssa mutta onhan neiti tähänkin asti pystynyt näyttelemään CGI-lohareiden kanssa. Daenerys näytti enemmän huolestuneelta siitä kun Jon tippui jäihin.

Se laivakohtaus Jonin kanssa oli mielestäni ihan kelvollinen.

Peter Dinklage taitaa olla paras näyttelijä keitä sarjassa on vielä jäljellä.
 
Ei tuo Emilia Clarke ole ainakaan minua näyttelijän taidoillaan häikäissyt, mutta ei hän mikään umpisurkeakaan ole ollut ja joissain kohtauksissa ollut vähän parempi kuin toisissa, mutta tuo missä lohikäärme kuoli oli mielestäni pohjanoteeraus. Toki se on varmaan vaikeampi näytellä olemattomän CGI-olennon kanssa mutta onhan neiti tähänkin asti pystynyt näyttelemään CGI-lohareiden kanssa. Daenerys näytti enemmän huolestuneelta siitä kun Jon tippui jäihin.

Se laivakohtaus Jonin kanssa oli mielestäni ihan kelvollinen.

Peter Dinklage taitaa olla paras näyttelijä keitä sarjassa on vielä jäljellä.

Eihän Emiliasta mitään Meryl Streepiä saa, totta. Mutta kaipa loharineito on jo sen verran lääpällään Joniin, että se huomio meni häneen sitten enemmän, hukkumishetkellä.
Ja eihän sitä usein näe kuninkaita (melkein) kuolevan tuollaisella tavalla (toki ei lohikäärmeitäkään).
Itselläni isoimman harppauksen on tehnyt Kit Harington, joka oli mielestäni melkoinen pökkelö näyttelijänä alussa.
Nyt hän on kasvanut rooliinsa jo mainiosti, ja jopa jo odotankin aina että saapuu ruudulle. Tietysti "mies pohjoisesta" pitääkin olla
tuollainen vähäeleinen tapaus, mutta hän on omissa silmissäni kehittynyt hienosti.

Emily on itselleni aina ollut sellainen "söpöläinen", jonka dramaattiset kohtaukset ei aina oikein vakuuta. Ehkä se on ulkonäkö, ehkä näyttelminen tai kummatkin. Dinklage on paras, mutta kyllähän tuo Alfie Allenkin kidutuksen ja noiden itseinhojen parissa teki mahtavaa työtä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas vielä herättelen toiveita että Danystä kuoriutuisi isänsä tapaan kunnon psykopaatti eikä loharin kuolema yksinkertaisesti liikuttanut paskan vertaa. Johan tässä on nähty yhteneväisyyksiä danyn ja mad kingin välillä.

Toki tuo hiton venekohtaus lopussa vähän laski toiveita.
 
Jengo vaan dissaa täällä FANTASIA sarjaa ja ignoree kaiken hyvän.
Yhyyhy jäbät ei syöny ja jää ei jäätyny tarpeeksi nopeesti. Kannattaa varmaan ne fantasiat mennä ite ohjaamaan ;)

Varmaan isolle osalle kirjoittajista GoT on ensimmäinen kosketuspinta fantasiaan genrenä. Ainakin tälläisten kommenttien perusteella.

Ainoastaan paskassa fantasiassa voi tapahtua ihan mitä tahansa ihan milloin tahansa, kun taas hyvässä fantasiassa siellä keksityssä maailmassa on tarkat säännöt sille, miten hommat toimii. Sormusten herroissa, GoT kirjoissa, jne. on erittäinkin tarkat viitepuut asioille. Muuan fantasian esi-isä nimeltä Tolkien tuumasi aikanaan, että jos maailma ei noudata omia asettamiaan sääntöjä, niin lukija tipahtaa takaisin todellisuuteen ja taide on tällöin mennyt päin persettä.

Toki kaikkea ei pysty kuvaruudulle siirtämään kirjoista, mutta tällä kaudella on se vähäkin vedetty vessanpytystä alas.
 
Toki kaikkea ei pysty kuvaruudulle siirtämään kirjoista, mutta tällä kaudella on se vähäkin vedetty vessanpytystä alas.

Tällä kaudella taitaa juuri näkyä se lähdemateriaalin vähyys ja ohuus. GRRM on kertonut sarjan tekijöille miten kirjat loppuvat ja miten juoni pääpiirteissään etenee, mutta tuskin siinä on päästy kirjojen tasolle. TV-sarjassa ei tietenkään voi esittää asioita samalla tavalla ja yhtä syvällisesti kuin kirjoissa, mutta nyt vaikuttaa että ovat ottaneet vaan kasan juonikuvioita mitkä tahtovat ehdottomasti ahtaa seitemään jaksoon.
 
Mitä sen Clarken pitäs tehdä että näyttely olis "hyvää"?
Imo vetää juuri sellasta settiä kuin tuohon rooliin voisi kuvitellakin soveltuvan. Se on kuningatar, eiköhän sen kuulukin olla hillitty ja suht ilmeetön.. :rolleyes:
 
Mitä sen Clarken pitäs tehdä että näyttely olis "hyvää"?
Imo vetää juuri sellasta settiä kuin tuohon rooliin voisi kuvitellakin soveltuvan. Se on kuningatar, eiköhän sen kuulukin olla hillitty ja suht ilmeetön.. :rolleyes:

Luultavasti Danyn kohtaukset on jo ainakin parin kauden ajan käsikirjoitettu huomioiden Clarken täydellinen skaalan puute. Eli lienet oikeassa, että hänen kuuluukin olla hillitty ja ilmeetön, koska käsikirjoituksessa lukee niin.

Jos tarkastelee muutaman kauden takaisia kohtauksia, missä hänen olisi täytynyt vaikuttaa lujalta (lähinnä nyt tulee mieleen kohtaukset siellä sikäläisessä lähi-idässä niiden orjuuden harrastajien kera) niin se meno oli aika naurettavaa silloin. Toki nämä ovat osaltaan myös subjektiivisia asioita. Mielestäni kuitenkin ero taidoissa ja uskottavuudessa vaikkapa Cersein näyttelijään on kuin yö ja päivä.
 
Varmaan isolle osalle kirjoittajista GoT on ensimmäinen kosketuspinta fantasiaan genrenä. Ainakin tälläisten kommenttien perusteella.

Ainoastaan paskassa fantasiassa voi tapahtua ihan mitä tahansa ihan milloin tahansa, kun taas hyvässä fantasiassa siellä keksityssä maailmassa on tarkat säännöt sille, miten hommat toimii. Sormusten herroissa, GoT kirjoissa, jne. on erittäinkin tarkat viitepuut asioille. Muuan fantasian esi-isä nimeltä Tolkien tuumasi aikanaan, että jos maailma ei noudata omia asettamiaan sääntöjä, niin lukija tipahtaa takaisin todellisuuteen ja taide on tällöin mennyt päin persettä.

Toki kaikkea ei pysty kuvaruudulle siirtämään kirjoista, mutta tällä kaudella on se vähäkin vedetty vessanpytystä alas.
kyllähän minä tuon ''sääntöjen'' noudattamisen ymmärrän, kunhan koitin tuoda ilmi ettei niitä aina ole välttämättä edes alkuunkaan tehty kovin perusteellisesti.
 
Tuo että Daenerys on ilmeetön sen takia koska on kuningatar kuulostaa lähinnä naurettavalta tekosyyltä. Cerseikin veti paremmin tunneskaaloja esim. Joffreyn kuollessa.
 
...jos katsoo jo ensimmäisen kauden ensimmäistä jaksoa, kuinka tyhjällä ilmeellä ja kuolleella katseella Clarke kävelee kuumaan kylpyyn, niin eipä ole näyttelijätyö siitä sen enempää parantunut.

Ja ei se edes Clarken vika suoraan ole, että hahmo nyt vaan on ihan älyttömän huono ainakin tv-sarjassa. En pidä seuraavan kuvan käyttämästä ilmaisuista (betacucks/friendzone ym. on niin internet-lapsellista), mutta sisällöllisesti se tiivistää Daeneryksen varsin hyvin:

 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo Lena Headey näyttelijänä ihan omaa luokkaansa, etenkin jos Clarkeen verrataan.
Terminator- aivopierussa tuottajaporukka sai jonkun ihme ajatuksen laittaa Clarke Sarah Connoriksi...
Olihan se tragikoomista katsolla lyhyen ja pehmeän lapsenkasvoisen korvikkeen "näyttelemistä", ja kysyä
mielessään "ettekö muista, millaisen roolin Linda hamilton teki?".

Siis onhan hän helvetin nätti nainen ynm.
Näyttelijänä ei vaan oikein vakuuttava. Tosin, kuten sanoinkin, mielestäni tässä uudessa jaksossa
veti kuitenkin ihan hyvin, tasoonsa nähden. Ja toki kuten edellinen totesi, ehkä hahmoakaan ei ole kirjoitettu niin hyvin,
että siinä pääsisi kehittymään. Kausia on paljon jo takana kuitenkin.

EDIT:
haha!
Huomasin juuri että Terminator Genisyksen ohjannut Alan Taylor ohjasi myös tämän Beyond the wall- jakson! Hauska sattuma oli lukea, juuri kun vedin Genisyksen mukaan tähän :D
 
Itse uskon että noille "ärsyttäville" asioille selviää vielä jotkut syyt myöhemmin, ainakin suurimmalle osalle (eli miksi Jon piti tiputtaa sinne jorpakkoon ja eikö ne miekan kahvan silmät auenneetkin jonkun syyn takia, miten se Benjin osasi laukata sinne, miksi se yksi zombie sopivasti jäi eloon, Aryan koomailu, jne.) En kyllä itse osaa sanoa miten olisin ohjannut mielenkiintoisen kohtauksen siitä jossa zombiet lähtee hakemaan ketjuja.
Pari viime jaksoa kyllä ollut sellaista kökköä, ettei mitenkään voi uskoa, että kirjoittajilla olisi jotain mahtavia selityksiä olemassa tapahtuneille. Aivan salettiin tuollaista ärsyttävää hollywood-kökköä, jolla yritetään huonoin seurauksin ylläpitää katsojaa jännityksessä, kun oikeat ideat on lopussa. Alku tälle kaudelle oli lupaava, mutta nyt näissä kahdessa vikassa jaksossa on ollut enemmän facepalmeja kuin kaikissa edellisissä kausissa yhteensä.
 


Tällaista ulinaa tuottavat "miehet" pitäisi vetää kasseistaan hirteen lähimpään lyhtytolppaan. Vai oliko tästä samalla tulkittavissa, että ne kunnon "kiltit" miehet (niihinkö tuolla "beta orbiter/cuckold" viitataan?) ovat vikittelemäänsä tyttöä kaksi kertaa vanhempia, kiveksi muuttuvia kääpiöitä, jotka tykkäävät hypätä huorissa ja ovat jo pettäneet tytön luottamuksen pahemman kerran?
 
Yksi huonoimmista jaksoista. Miksi eivät koko joukolla lähteneet juoksemaan muurille vaan juoksivat porukalla suoraan päin wightiryhmää päätyen ansaan keskelle wightiryhmää.

On todella pettymys miten koko sarja on alentunut pelkäksi hyvä vastaan paha taisteluksi. Hyviksillä on plotarmor jonit ja plotarmor danyt ja pahiksilla on cersei ja ja se pahis merenkunigas joka rakensi sata tai tuhat laivaa parissa kuukaudessa. Kaudet 1-4 oli tosi hyvä sarja mutta sen jälkeen on siirrytty draamasta ja vehkeilystä täysin aivottomaksi toimintasarjaksi jossa tyhjästä ilmestyy plot device deus ex machinoita pelastamaan viime tingassa plotarmor sankareita.

Teleporttailu ei ole minua haitannut ollenkaan. Lähinnä täysi logiikattomuus ja ennalta-arvattavuus ja disneymäinen hyvä vastaan paha -asetelma pilaavat koko homman täysin. Ainoa syy katsella on selvittää mitenkä ne whitewalkerit oikein luotiin. Muutenhan jonin ja danyn voitto on joitsestäänselvyys. Kirjoissa loppu voi olla bitter sweet mutta tv-sarjalla se taitaa olla vain sweet kun viimeisessä kohtauksessa kansa hurraa kun dany ja joni istuvat miekkaistuimelle samalla kun jaime ja tyrion hymyillen seisovat vierekkäin. Tormund ja brienne katselevat sivummalla vauvakääre sylissään ja bronn hymyilee parvekkeella aryan, sansa ja nedin haamun kanssa.
 
EDIT:
haha!
Huomasin juuri että Terminator Genisyksen ohjannut Alan Taylor ohjasi myös tämän Beyond the wall- jakson! Hauska sattuma oli lukea, juuri kun vedin Genisyksen mukaan tähän :D

Hermannin omat kommentit tuohon kutosjaksoon liittyen:

g7dujef6dbhz.png


Vaikea käsittää miten ohjaaja voi olla näin kujalla. :rofl:
 
Tällaista ulinaa tuottavat "miehet" pitäisi vetää kasseistaan hirteen lähimpään lyhtytolppaan.

Kuten sanoin, en itse pidä kuvan ilmaisutavasta, koska se on juurikin tällainen ärsyyntyneen valkoisen miespuolisen (teinin) kirjoittama ja on täynnä noita meemihaukkumasanoja.

Jos haluaa kuvasta tiivistää mielestäni oleellisen, niin itse muotoilisin Daeneryksen hahmon voi sarjassa tiivistää seuraavasti:

- "Mulle kuuluu kaikki koska perintö", hemmotellun lapsen mentaliteetti, eikä eroa vihatusta Viseryksestä siinä mielessä tippaakaan.

- Ei mitään mieleenjääviä tai kiinnostavia persoonallisuuspiirteitä

- Halu tehdä Westeroksesta parempi, ilman konkreettista käsitystä miten tehdä Westeroksesta parempi (Westerosissa kun ei esimerkiksi tarvitse mitään orjien vapautusrintamaa)

- Ympärillä pyörii tuhottomasti palvovia ja palvelevia miehiä ilman varsinaista hyvää perustelua

- Kaikki mitä Daeneryksellä on (oikeus valtaistuimeen, lohikäärmeet, armeija ja raha), ovat muiden antamia lahjoja eivätkä oikein Danyn omia ansioita

- Sarja yrittänyt väkisin tehdä Daeneryksestä ilmeettömän kylmän tappajan, koviksen (ks. TUN: Blame of thrones ja Cult of the Badass)

- Daenerys on viime aikoina tehty lisäksi järkkymätön viimeinen sana ja samalla marttyyri, joka ottaa kaiken henkilökohtaisena loukkausena kuin pahimmassa murrosiässä

Jos Daenerys olisi hahmo high school -elokuvassa, Daenerys olisi se "koulun suosituin ja kaunein", itsestään liikoja luuleva blondi, joka seurustelee vain siistien jenkkifutarien kanssa, mutta joka koulun suosituskilpailussa kuitenkin lupaa tekevänsä kaiken nälkää näkevien lasten puolesta.

Oikeastaan Danyn suosituin "piirre" tuntuu olevan ne mukana liikkuvat kolme lohikäärmettä.
 
- Kaikki mitä Daeneryksellä on (oikeus valtaistuimeen, lohikäärmeet, armeija ja raha), ovat muiden antamia lahjoja eivätkä oikein Danyn omia ansioita

En kyllä tähän yhtyisi. Ihan samalla tavalla jokaisella muullakin ''oikeus valtaistuimeen'' olleella on ollut ''oikeus valtaistuimeen''. Jokainen, Daenerys mukaanlukien taistelee jotta olisi itse se istuimella istuva.
Daenerys ei ehkä itse heiluta miekkaansa, mutta johan tuossa on ollut kausien aikana tilanteita joita hän on hahmona kestänyt ja onnistunut ratkomaan.
Eise tarkoita että saa asiat ilmaiseksi vaikka ei miekkaa fyysisesti heiluttaisikaan itse.

E:
- Ei mitään mieleenjääviä tai kiinnostavia persoonallisuuspiirteitä
Mites olisi heti alkuun tuo ettei tykkää orjuudesta alkuunkaan?
- Ympärillä pyörii tuhottomasti palvovia ja palvelevia miehiä ilman varsinaista hyvää perustelua
Kuninkaallisilla, hallitsijoilla ja ylipäätään paljon valtaa omaavilla on varmasti aina riittänyt mielistelijöitä. Puhumattakaan jos hallitsijan oikeasti uskotaan tuovan parempaa.
Niin mites olisi perusteluksi näin nopeasti seuraavat; Kaunis(nuori(nainen)), kuninkaallinen, vilpitön yritys parantaa maailmaa
 
Viimeksi muokattu:
Hermannin omat kommentit tuohon kutosjaksoon liittyen:



Vaikea käsittää miten ohjaaja voi olla näin kujalla. :rofl:

Eli tuo vitun spede ( :smoke: ) sanoo, että hei mitä välii, katsojia riittää ja massii tulee? Hieno mies.

Ilmeisesti tätä sarjaa tehdään nykyään vaan sille osalle yleisöä joka pysyy tyytyväisenä kunhan on isoja taisteluita ja mäiskettä ja lohhareita. Siitähän tässä sarjassa on kokoajan ollutkin kyse, joo. Not.
 
Hyvin näyttää silti maistuvan ihmisille (kun katsoo tuhansia imdb arvosteluja esim). Esim kuudetta kautta haukuttiin kovasti, mutta battle of bastards oli yksi arvostetuimmista jaksoista, samoin tämän kauden spoils of war jakso. Toisaalta ihan vakio, että jos jokin sarja nousee tälle tasolle, niin aina on arvostelijoita jotka huomauttelevat "puutteista"
 
Hyvin näyttää silti maistuvan ihmisille (kun katsoo tuhansia imdb arvosteluja esim). Esim kuudetta kautta haukuttiin kovasti, mutta battle of bastards oli yksi arvostetuimmista jaksoista, samoin tämän kauden spoils of war jakso. Toisaalta ihan vakio, että jos jokin sarja nousee tälle tasolle, niin aina on arvostelijoita jotka huomauttelevat "puutteista"
IMDB:n ongelma on se, että fanipojat/tytöt masinoivat siellä suosikkisarjojaan, vaikka ne olisivat kuinka paskaa.

Game of Thrones on ollut alusta lähtien niin laadukas sarja, että fanien on mahdotonta myöntää tämä viime aikojen laadun lerpahtaminen. Tuo Alan Taylorin kommentti kuitenkin kuvastaa hyvin tämänhetkistä asennetta tuotantopuolella.
 
Se Got fanit kuten sony/mikkis/marvel/DC fanit, menet jonkun sanasen sanomaan väärin niiden jutuista niin kasa tomaattia tulee niskaan aka ovat sokeita omalle fanituksellensa.

Itseäni ei ole häirinyt kun noi juuri teleporttaukset mutta muuten mielestäni viihdyttävä kausi ollut.
Pitäs vain ottaa työnalle katsoa noi aikasemmat kaudet uudestaan ennen päätös kautta joka tulee olemaan 2018 lopussa tai jopa 2019 puolella(varmuutta tuosta ei taida olla)
 
Tulipa mieleen noista teleporttauksista semmoinen että vaikuttaahan maailman muoto myös a-b väliseen välimatkaan.
Mistä sen tietää onko tuo maailma pallo, kanamunan tai vaikka donitsin muotoinen
 
"Luokaton" toteutus luultavasti mielipide asia, kun katsoo muitakin yleisarvosteluja niin kaikkialla toteutus näyttää olevan hyvää luokkaa oli sitten perustelu mikä hyvänsä kelläkin.
 
Tämähän valahti ihan b-tason fan serviceksi heti kun lähdemateriaali loppui. Mutta ei siinä mitään, kyllähän tällästä hollywood mättöä katselee etenkin kun loppumayhemeissa on mukana zombilohikäärme :eat::kippis:
 
"Luokaton" toteutus luultavasti mielipide asia, kun katsoo muitakin yleisarvosteluja niin kaikkialla toteutus näyttää olevan hyvää luokkaa oli sitten perustelu mikä hyvänsä kelläkin.
Mielipideasia? Eihän se nyt mikään mielipideasia voi olla, jos jokainen voi kuitenkin todeta ne ongelmat omin silmin ja verrata käsikirjoituksen laatua aiempiin kausiin.

Sille ei sitten voi mitään, jos fanilasit estävät näkemästä ongelmia, mutta ei se tarkoita etteikö niitä olisi.
 
@Kautium Minkälainen se mittari on, jolla mittaat käsikirjoituksen laatua? Eikös se ole mielipideasia.
Ei vissiin mennyt perille kun sanoin, että aiemmat kaudet ovat olleet paljon laadukkaampia (lue vaikka uskottavampia) ja myös uskollisempia sille fantasiamaailmalle, joka sarjan esikuvana on. Ja kuten tämänkin ketjun kommenteista voi huomata, en todellakaan ole yksin tämän mielipiteen kanssa. Harvassa ovat ne, jotka eivät ongelmia näe, mutta syytön minä siihen olen.

Käsikirjoituksen laatua voi jokainen arvioida omilla aivoillaan. Typerät, epäloogiset juonenkäänteet, teleporttailu ja vastaavat ovat omiaan laskemaan laatua ainakin minun silmissä.

Kyllä minäkin pidän sarjasta, tai siis pidin tähän seiskakauteen saakka. Siksi se juuri ahdistaakin, että miksi nyt yhtäkkiä piti alkaa vetämään hirveällä kiireellä sieltä missä aita on matalin.

Miten helvetissä se voi olla ongelma, jos jotkut tykkää tästä sarjasta?
Kuka on väittänyt, että sarjasta pitäminen olisi mikään ongelma?

Ongelma on siinä, jos fanitus estää keskustelemasta sarjan sisällöstä ja laadusta kriittisesti ja näkemästä mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
@Kautium "Mielipideasia? Eihän se nyt mikään mielipideasia voi olla, ...."
Pakotat omaa mielipidettäsi muille ja jos jonkun mielestä sarja on laadullisesti vielä samaa hyvää tuotantoa, sanot että muut ovat väärässä, koska "suurin osa" näkee huonontuneen laadun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom