Fujitsun työaseman emo 16 pin ja uusi virtalähde 24 pin

Lähdin rakentelemaan pojalle mökkipelikonetta töistä ilmaiseksi työaseman pohjalle ja se oli virhe... No anyways nyt oon vaiheessa, missä mulla on uusi atx-kotelo ja 650 watin uusi atx-virtalähde jossa on tietysti 24 pinninen virtakaapeli ja vanha Fujitsun emo (Fujitsun D3xxx) on pultattu kiinni tohon koteloon, mutta ongelma on se, että emolevyssä on 16 pinninen paikka virralle.

Netistä näyttäis kympillä saavan adaptereita 24 pin to 16 pin. Onko joku joutunut säätämään näiden kanssa, toimiiko ne? Redditissä oli negatiivista palautetta, että ei kannata alkaa...

Kyllähän tuo teoriassa pitäisi olla mahdollista adapterilla, kunhan olet sata varma siitä että se on oikeanlainen eli pinnit on oikeassa järjestyksessä.
Kun nuo isot valmistajat usein tekevät ihan kiusallaan asioita standardin vastaisesti eli esim tuulettimen pinnitkään ei ole vakiojärjestyksessä.

Mitä siellä redditissä sanotaan syyksi ettei kannata?
Jos luin samaa ketjua, sanottiin syyksi ettei OP:n 14 vuotta vanhan poropietariemolevyn takia kannata käyttää pennin jeniä adapterikaapeliin, koska vastaavan standardin emolevyn saa ebaysta halvemmalla. Tuosta voisin toki viisastella mutta on vaikea olla täysin eri mieltä.

Tämä toki kusee OP:n muroihin, koska hän oli ajatellut käyttää tilapäisesti uuden kotelon, jäähdyttimen ja powerin kanssa vanhaa serriä kunnes ostaa vähän myöhemmin uuden emolevyn kalusteineen. Pystyn sympatisoimaan tehtyäni samanlaisia laitteistopäivityksiä, sillä erotuksella etten herkästi sekaannu poropietariosiin.

Se uuden vanhan emon hankinta ei välttämättä silti ole Redditin eikä tässä tapauksessa kummassakaan ollenkaan huono ratkaisu. Riippuu tietysti harrastajasta - jos on kiire, koneen saa toimimaan vaikka tänä iltana kunhan teurastaa johtosarjat omakätisesti. Laskee toki uuden powerin arvoa, niin rahallista kuin käyttö-.

No mä en lukenut tuota tarinaa, vaan törmäsin just samantyyppisiin spekulaatioihin, mitä kajakkivajakki tuumi tuossa, että ei ole varmuutta että pinnit sopii.

Mulla ei sentään ole ongelmana kuin 5 v vanha emolevy. Oudolta tuntuu, että toi on niin epäyhteensopiva kaiken mahdollisen kanssa, mut toisaalta ois pitäny tietää ettei lähtis sörkkimään työasemasta pelikonetta... Ei tuu lasta eikä...

No mä en lukenut tuota tarinaa, vaan törmäsin just samantyyppisiin spekulaatioihin, mitä kajakkivajakki tuumi tuossa, että ei ole varmuutta että pinnit sopii.

Mulla ei sentään ole ongelmana kuin 5 v vanha emolevy. Oudolta tuntuu, että toi on niin epäyhteensopiva kaiken mahdollisen kanssa, mut toisaalta ois pitäny tietää ettei lähtis sörkkimään työasemasta pelikonetta... Ei tuu lasta eikä...
No korjauskeino on sama kuin tuossa reddit-ketjussa. Ostaa sille prossulle käytetty emo myös.
Tai sitten kuukletella tarkalla emonumerolla (jota jostain syystä et maininnut) sille sopiva adapterijohto. Myös powerin tiedot olisi hyvä antaa.
Maailmalla miljoonia pellepelottomia niin melkein kaikkea on kokeiltu, esim mitattu tuosta yrityskoneesta yleismittarilla powerin pinnien järjestys. Tai jos sinä sille tielle lähdet niin jaat tiedon jonnekin ;)

Joo, tämäkin tosiaan mainittiin myös tuossa ketjussa.

Ongelma vaikuttaa sen tyyppiseltä, että sen emolevyn ja/tai fujitsupowerin liittimen kytkentä on jotenkin kaivettava esille ja varmistettava, halusi sitten käyttää adapteria tai modata johtosarjan itse. :hmm: Jos siis haluaa varmasti käyttää sitä fujitsuemoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 331
Jäsenet
76 999
Uusin jäsen
Risupappi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom