Kiinnostuin ajatuksen tasolla ja haluaisin uskoa että tämä on pitkällä aikavälillä uusi kehityssuunta jossa luurien ja läppärien valmistajat helpottavat osien saantia ja vaihdettavuutta. Silti ketjua lukiessa innostus lopahti. Perusläppärit ja luurit kulkee liukuhihnalla tehtaalta myyntiin ja suoraan käytöstä serriin, ellei itse korjattavamman laitteen ja sen varaosien hinnat ole kilpailukykyisiä ja tarjonta jää yhden valmistajan varaan.
Mulle tärkeää läppärin korjattavuudessa olisi että:
1. Koneen saa helpohkosti auki että pääsee edes suurimpaan osaan sisuskaluista kiinni. Eli mielellään joitakin ruuveja vaan alhaalta auki ja alakansi irti, ja siinä se on. Ei mitään näppäimistön irroitteluja etupuolelta yms., ellei ole nimenomaan juuri näppistä vaihtamassa tai jotain tosi extremeä kuten CPU:n irroitusta.
Esim. nyt eläkkeelle siirtyvä Dell Precision 3530 täyttää tämän kohdan erinomaisesti, availin toissapäivänä tuulettimen pölyputsausta varten, helppoa oli koneen avaus, tavallinen pieni ristipääruuvari riitti eikä tarvinnut mitään erityispientä torxia kuten jollain toisella läppärillä, kaikki tärkeä oli sen jälkeen näkyvillä ja hyvin esillä. Myös se että ruuvit ovat kiinni kannessa eli ei tarvitse pelätä että ne tippuilevat ja katoavat jonnekin läppärin sisuksiin avatessa sitä.
Toki ei sen korjattavuus varmaan yhtä hyvä ole kuin Frameworkissa eli turha kuvitella vaihtavansa CPU:ta tai GPU:ta, mutta nähdäkseni läppäreissä vaihtolistalle (tai laajennettaviksi) tulevat ajan kanssa:
- muisti
- levy (nykyisin tietty SSD)
- tuuletin (nykyisestä Dellistä just tuuletin alkoi pitää nyt meteliä, katsoin että parillä kympillä saisi uuden siilin ja tuulettimen tälle mutta kun on työnantajan kone niin "uusi" vain tilalle; entiseen peliläppäriini vaihdoin toisen tuulettimen joskus kun alkoi rämistä).
- akku; tosin musta vähän tuntuu että vaihtotarvikeakut ovat sitten jotain kiinalaista kuraa jotka hajoavat vuodessa...
- ehkä näppis, jos joku näppäin alkaa kenkkuilla liian käytön takia. Yleensä se on W kun on liikaa pelattu FPS-pelejä ko. läppärillä.
- uuden virtalähteen voi tarvita jossain vaiheessa myös, voi riittää myös yleinen, tarpeeksi tehokas, USB-C laturi ellei ole peliläppäri.
Muiden osien vaihto on ainakin itselleni sitten niin epätodennäköistä että läppäri on yleisesti jo kuollut kauan ennenkuin tarvitsisi vaihtaa vioittunut CPU tai GPU tai mikä lie.
2. Varaosiksi kelpaavat muutkin kuin ko. valmistajan varaosat. Ihan vain jotta voi hakea halvempaa hintaa, ja jos ko. firma kaatuu niin saa edelleen varaosia. Toki yleisille läppäreille tuntuu Kiinasta varaosia löytyvän, kuten vanhalle ASUS-peliläppärilleni tai tälle Dell yritysläppäriille.
En tiedä tuoko Framework noihin mitään erityistä parannusta minun kohdallani. Ajatuksena noin muuten kuitenkin ihan kannatettava, mieluummin helppoa korjattavuutta kuin kiinniliimattuja komponentteja kuten Apple tykkää tehdä (ei voi edes SSD:tä vaihtaa itse, hemmetti...).