Miksi ihmeessä asentaisin 3. osapuolen softan sellaiseen mikä onnistuu suoraan biosista käsin?
Miksi nyt ylipäätään ihmiset asentelee ohjelmia tietokoneelle? Koska niillä voi tehdä jotain hyödyllistä / elämää helpottavaa. Argusta en ole käyttänyt mutta ainakin Fan Control on niin hyvä ja helppo, että nykyään tyyliin seuraava asia, mitä Windowsin ja Chromen jälkeen asennan.
Joo Meshify 2. Mitään alivoltituksia en oo tehny. Pudonnu täysin kelkasta niissä. Viimeksi 3570K:n kellottanut.
Netistä lukenut noita ohjeita ja menee kyllä ihan yli hilseen itsellä. Sama näyttisten kanssa.
Uusien Ryzenien alivoltitus ei tosiaan oo mitään rakettitiedettä Curve Optimizerilla. Muutaman minuutin homma, pitempi sitten jos haluaa hieroa aivan täysin sinne vakauden äärirajoille. 9000 -sarjassa taitaa olla myös Curve Shaper, jolla voi hieroa vielä enemmän mutta itsellä 7900X niin siitä ei omaa kokemusta ole. Ainakin Optimum noista on tehnyt useammankin videon Youtubeen, joiden perusteella aukeaa idiootimmallekin - esim. itselleni. Linkataan nyt vaikka allaoleva, joskaan en nyt muista, onko juuri tuo noista se paras/simppelein. On 7000 -sarjasta mutta sovellettavissa 9000 -sarjalaiselle:
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs
9950X3D ilmajäähyllä täällä, eikä todellakaan ollut hinta edellä vaikka halpis Thermalright onkin. Ilmalla vain saa oikein hyvin jäähdytettyä nykyään. Itsellä painoi eniten hiljaisuus ja yksinkertaisuus: kasa metallia ja kaksi helposti vaihdettavaa tuularia, siitä ei juuri toimintavarmuus ja -kesto parane. Eikä siitä mitään kuulu ennen kuin rasitus on tapissa.
Mulla Thermalightin tuplatorni hyvin samoista syistä. Helppous ja hiljaisuus. Eipähän tarvii kuunnella mahdollista pumpun kurlutusta tai huolia nestekierron toimivuudesta ajan kanssa. Ilmajäähystä näkee, pyöriikö se ropelli vai ei sekä kuulee, onko sillä kaikki hyvin. Joku emolevyn vääntyminen ilmajäähyn takia on kyllä sellainen asia, että en ole koskaan kuullut kenestäkään, jolle oikeasti olisi käynyt niin eli eipä huoleta.

Toki jos haluaa prossustaan ne viimeisetkin tehonrippeet irti energiatehokkuuden ja lämpöjen kustannuksella niin sitten varmasti kannattaa ostaa nestejäähy. Itse vedän ilmalla varmaan maailman tappiin asti.
Itse olen asettanut lämmöille rajan 85C, tuolla pääsee 9950X3D:llä noin 200 wattiin Torrentissa Thermalrightin ilmajäähyllä.
Itse tein rajoituksen ihan yksinkertaisesti laskemalla tuota sallittua maksimilämpöä (tjmax) biosin kautta, mikä sitten epäsuorasti rajoittaa maksimikelloja ja maksimitehonkulutusta varsinkin pidempiaikaisessa rasituksessa.
Tuo lämpörajan laskeminen on myös hyvä ja toimiva keino mutta itse rajoitin vain PPT:tä, kun 7600 vaihtui 7900X:ään, joka haukkaa jotain yli 200W vakiona. Mä tykkään pitää ilmajäähyä pienillä kierroksilla ja rajoitan mieluummin tehoa hiljaisuuden vuoksi. Mä rajoitin PPT:n 130W, eli melkein puolitin tehonkulutuksen all-core -rasituksessa, jota mulla Cinebenchin lisäksi jopa joskus oikeasti on, kun renderöin Davinci Resolvella. Cinepeli pisteet tais tippua jotain 10% mutta voi pitää jäähyn hiljaisena. Eipä mun elämä siitä oo kiinni, kestääkö mun Runescape -videon renderöinti 10 vai 11 minuuttia. Pelatessa nyt ei olla siellä 130W lähelläkään ja hyvin boostailee sinne, minne pitääkin. Alla mun "käyrät" ja kierrokset. Kone on miellyttävän hiljainen ja prossu jotain vähän päälle 70°C renderöidessä.
Ja kaiken tämän kirjoitettuani huomasin, että ollaan "Fractal Design -kotelot" -ketjussa.

Eli vahvaa off topiccia ihan koko paska. No, menköön kun kerta kirjoitettu on. Pahoitteluni!