Fractal R4 vaihtui Define 7:aan. Miten tuohon kannattaa tuulettimia laittaa? Mukana tuli 3x140mm. Laitan optisen aseman, joten eteen menee 2x140 tao 3x120. Kattoon 2x120 tai 2x140 ja taakse 1x120 tai 140. Meneeköhän pohjaan vain yksi, kun pitää tuo kovobracketikin ottaa käyttöön?
Olen vähän äänihifitelijä, mutta tässä omat setit. Mulla on edessä pushpull cpu-aoi neljällä 140mm ja sen alla yksi 140mm. Takana yksi 140mm ja katossa 2x140mm. 5900x ja ilmajäähyhytteinen 3090 koneessa kiinni. Kun vähän sääti tuulettimia ja alikellotti näyttiksen niin on kyllä hiljaisin kone mitä tähän asti olen käyttänyt. Idlessä ei käytännössä kuulu mitään ja huoneen ambient äänitasokin on siinä 20dba ja mittarilla tuli koneesta se 20dba näppäimistön kohdalla idlessä. Aikaisemmalla avoimemmalla airlfow kotelolla kuulu 28dba, kun se ei peittänyt powerin ja etutuulettimia yhtätehokkaasti eikä nyt kehdannut ihan nolliin niitä tuulettimia pistää. Rasituksessa tuo huonompi ilmanvaihto ei hirveästi edes 3090:llä tunnu; käytännössä samat tuon airflowcasen kanssa mutta hieman hiljaisempi ja matalataajuisempi ääni koska kotelu on edestä enemmän kiinni. Täydessä rasituksessa 40% fan speed ja 30dba. Samat 40% speedit tuli tolla airflowcasellakin mutta 35 dba sieltä puski ulos ja näyttiksen tuuletin kuului paljon korkeammalla taajuudella.
Define 7 Compact mallissa etupaneeli rajoittaa ilmavirtaa aika paljon. Edessä sisään ilmaa kiskoo 3 kpl Arctic P12. Vaikka niitä ajaa täysillä 1800rpm kierroksilla niin silloin kotelon takaa tuntee hädin tuskin havaittavan ilmavirran.
Kasasin kokoonpanon Define 7 ympärille. Emolevynä Asus Rog Strix Z590-F gaming wifi.
Jäin miettimään tuota kotelon FAN hubin toimintaa kun siitä on täälläkin keskusteltu.
Laitoin oman setuppini niin, kuin kotelon manuaali sanoo, eli FAN hubista piuha emon CPU fan liittimeen
ja cpu+kotelo PWM fan liittimet hubin vastaaviin liittimiin.
BIOS kuitenkin (tai pitäisikö sanoa tietenkin) näkee vain yhden kieputtimen. Yhteen liittimeenhän tuo data menee
ja kun liitin on luonteeltaan virta-maa-ohjaus signaali, niin eihän siinä paljon dataa liikutella. Varsinkin kun kieputtimissa
ei ole elektroniikkaa joka lähettäisi yksilöivää dataa emolevylle.
Eli, tuo on käytännössä (imho) vaan hubi, joka laajentaa noita FAN liittimien määrää ja siis melko tarpeeton.
Kun seuraavan kerran inspiroi avata kotelo, niin pitää siirtää tuo HUB pois käytöstä ja liittää tuulettimet suoraan
emolevyllä oleviin PWM liittimiin. Josko ne sitten näkyisi biosissakin omina laitteina omine kierroslukuineen.
Tuuletin armeijaa en varsinaisesti itse tarvitse, kun on vain i5 rocket lake, ei erillistä näytönohjainta ja cpu päälläkin kai
ihan riittävä noctua nh-u14s mötikkä. Nyt pyörii vain cpu ropelli ja takana yksi ropelli..
Ite näkisin tuon hubin pointtina enimmikseen sen, että saa koko kotelon tuulettimet pyörimään vaikkapa juuri CPU-lämpöjen mukaan, mikäli käsitin oikein tuon toimintaperiaatteen.
Tämähän sen idea on. Ei tarvitse säätää useamman tuulettimen käyrää kun voi säätää vain yhden kontrollerin käyrää, joka sitten vaikuttaa kaikkiin tuulettimiin. Tietysti jos haluaa pyöritellä tuulettimia eri kierroksilla, mutta onko siinäkään järkeä?
Tuosta Fractalin omasta (huonosta) dokumentoinnistahan saa sen käsityksen, että tuo HUB olisi käänteentekevän
nerokas ratkaisu hallita kotelon tuuletusta hallitusti. Ei se ole, toki se tuo noita virtaliittimiä propelleille mahdollista perusemoa enemmän käyttöön, ettei erillisiä haaroitusvirtajohtoja tarvita. Mutta saman signaalin se saa molemmille hubin pwm takana oleville ja antaa mitä antaa noille 3 pinnisille.
Itse ajattelin katsella, kun on nyt uusi konepaketti, miten pärjäilee mahd pienellä tuuletusmäärällä.
Isohko kotelo, joten asteittainen propellien käyttöönotto lämmönnousun mukaan kuulostaa kyllä järkevämmällä,
kuin että kaikki pyörivät koko ajan samaan tahtiin.
Isohko kotelo, joten asteittainen propellien käyttöönotto lämmönnousun mukaan kuulostaa kyllä järkevämmällä,
kuin että kaikki pyörivät koko ajan samaan tahtiin.
Mulla on itsellä edessä kaksi ja takana yksi Noctuan NF-A14, kovassakaan pelirasituksessa en ole huomannut kuin parin asteen eron lämpötiloissa 20% ja 60% tuuletinnopeuksien välillä. Enemmän vaikutusta on kotelon oven avaamisella jota on varsinkin kesällä joutunut pelatessa tekemään.
Mielummin pidän tuulettimet aina tuossa 20%:ssa niin eivät turhia metelöi. Prossutuulettimen RPM sitten nousee lämpöasteiden mukaan.
Mulla on itsellä edessä kaksi ja takana yksi Noctuan NF-A14, kovassakaan pelirasituksessa en ole huomannut kuin parin asteen eron lämpötiloissa 20% ja 60% tuuletinnopeuksien välillä.
Jos ei ole mesh-etupaneelia, niin harvoinpa ne kotelotuulettimet hirveästi vaikuttaa. Onko sulla fractalin Define kans? Eroja tulee noissa silloin, jos sieltä edestä oikeasti tulee tuoretta ilmaa tuulettimille. Mutta myös mesh-koteloissa turha huudattaa tuulettimia liian kovalla, koska usein niissäkin joku 60% nopeus tekee suunnilleen saman lämmöille kuin 100%, mutta melutasossa onkin sitten selkeä ero.
Jos ei ole mesh-etupaneelia, niin harvoinpa ne kotelotuulettimet hirveästi vaikuttaa. Onko sulla fractalin Define kans? Eroja tulee noissa silloin, jos sieltä edestä oikeasti tulee tuoretta ilmaa tuulettimille. Mutta myös mesh-koteloissa turha huudattaa tuulettimia liian kovalla, koska usein niissäkin joku 60% nopeus tekee suunnilleen saman lämmöille kuin 100%, mutta melutasossa onkin sitten selkeä ero.
Define R6 on mulla. Olin itse asiassa aika yllättynyt että kierrosnopeuksilla on noin pieni vaikutus, kun edellisessä kotelossa (Define R3) puhuttiin jopa 8 asteen erosta eri kierrosnopeuksilla. Tosin tuulettimetkin olivat Fractalin 120mm.
Define R6 on mulla. Olin itse asiassa aika yllättynyt että kierrosnopeuksilla on noin pieni vaikutus, kun edellisessä kotelossa (Define R3) puhuttiin jopa 8 asteen erosta eri kierrosnopeuksilla. Tosin tuulettimetkin olivat Fractalin 120mm.
Auttakaas miestä mäessä. Tilasin Define R6 -kotelon jossa siis kolme kpl 3pin-tuulettimia tulee mukana. Ne on näemmä laitettava Smart hub säätimen 3pin paikkoihin. Lisäksi laitan pohjaan 4pin Noctuan tuulettimen ja tuo luonnollisesti menee kotelon säätimen 4pin paikkaan.
io-techin artikkeli kotelosta sanoo näin: ”Kontrollerin ideana on mahdollistaa koko kotelojäähdytyksen nopeussäätö yhden PWM-signaalin avulla. Kolmepinnisille tuulettimille säädin syöttää viiden voltin jännitettä 0-20 % PWM-signaalilla ja nostaa jännitteen sen jälkeen lineaarisesti 12 volttiin välillä 20-100 %.”
Kysymys; mitä tuo viimeisin lause tarkoittaa?Voinko Biosin kautta (Tomahawk b450 emo) siis ohjata ja määrittää noiden vakiotuulettimien kierrosnopeudet vai en..?
Auttakaas miestä mäessä. Tilasin Define R6 -kotelon jossa siis kolme kpl 3pin-tuulettimia tulee mukana. Ne on näemmä laitettava Smart hub säätimen 3pin paikkoihin. Lisäksi laitan pohjaan 4pin Noctuan tuulettimen ja tuo luonnollisesti menee kotelon säätimen 4pin paikkaan.
io-techin artikkeli kotelosta sanoo näin: ”Kontrollerin ideana on mahdollistaa koko kotelojäähdytyksen nopeussäätö yhden PWM-signaalin avulla. Kolmepinnisille tuulettimille säädin syöttää viiden voltin jännitettä 0-20 % PWM-signaalilla ja nostaa jännitteen sen jälkeen lineaarisesti 12 volttiin välillä 20-100 %.”
Kysymys; mitä tuo viimeisin lause tarkoittaa?Voinko Biosin kautta (Tomahawk b450 emo) siis ohjata ja määrittää noiden vakiotuulettimien kierrosnopeudet vai en..?
Auttakaas miestä mäessä. Tilasin Define R6 -kotelon jossa siis kolme kpl 3pin-tuulettimia tulee mukana. Ne on näemmä laitettava Smart hub säätimen 3pin paikkoihin. Lisäksi laitan pohjaan 4pin Noctuan tuulettimen ja tuo luonnollisesti menee kotelon säätimen 4pin paikkaan.
io-techin artikkeli kotelosta sanoo näin: ”Kontrollerin ideana on mahdollistaa koko kotelojäähdytyksen nopeussäätö yhden PWM-signaalin avulla. Kolmepinnisille tuulettimille säädin syöttää viiden voltin jännitettä 0-20 % PWM-signaalilla ja nostaa jännitteen sen jälkeen lineaarisesti 12 volttiin välillä 20-100 %.”
Kysymys; mitä tuo viimeisin lause tarkoittaa?Voinko Biosin kautta (Tomahawk b450 emo) siis ohjata ja määrittää noiden vakiotuulettimien kierrosnopeudet vai en..?
Auttakaas miestä mäessä. Tilasin Define R6 -kotelon jossa siis kolme kpl 3pin-tuulettimia tulee mukana. Ne on näemmä laitettava Smart hub säätimen 3pin paikkoihin. Lisäksi laitan pohjaan 4pin Noctuan tuulettimen ja tuo luonnollisesti menee kotelon säätimen 4pin paikkaan.
io-techin artikkeli kotelosta sanoo näin: ”Kontrollerin ideana on mahdollistaa koko kotelojäähdytyksen nopeussäätö yhden PWM-signaalin avulla. Kolmepinnisille tuulettimille säädin syöttää viiden voltin jännitettä 0-20 % PWM-signaalilla ja nostaa jännitteen sen jälkeen lineaarisesti 12 volttiin välillä 20-100 %.”
Kysymys; mitä tuo viimeisin lause tarkoittaa?Voinko Biosin kautta (Tomahawk b450 emo) siis ohjata ja määrittää noiden vakiotuulettimien kierrosnopeudet vai en..?
Ihmettelin itsekin aikani tuota säätimen toimintaperiaatetta. Käsitykseni on se, että tuo säädin toimii ainoastaan, jos sen kytkee kuten minimalistisessa ohjeessa sanotaan, eli cpu fan headeriin. Sitten 1. Pwm paikasta cpu fan kiinni.
Tämän jälkeen sä näet vain yhden cpu fanin, jonka käyrää voit muutella, mutta se sitten muuttaa koko säätimen tuuletinsettiä samalla säädöllä.
Tuo saattaa toimia pwm tuulettimella myös, jolloin sen voisi kytkeä cha fan headeriin ja säädin saa kierrosluvun siltä 1. Paikkaan kytketyltä pwm tuulettimelta. Itselläni ei ole pwm tuulettimia, niin ainut tapa kytkeä toimivasti tuo säädin oli cpu fanin kautta.
Ihmettelin itsekin aikani tuota säätimen toimintaperiaatetta. Käsitykseni on se, että tuo säädin toimii ainoastaan, jos sen kytkee kuten minimalistisessa ohjeessa sanotaan, eli cpu fan headeriin. Sitten 1. Pwm paikasta cpu fan kiinni.
Tämän jälkeen sä näet vain yhden cpu fanin, jonka käyrää voit muutella, mutta se sitten muuttaa koko säätimen tuuletinsettiä samalla säädöllä.
Tuo saattaa toimia pwm tuulettimella myös, jolloin sen voisi kytkeä cha fan headeriin ja säädin saa kierrosluvun siltä 1. Paikkaan kytketyltä pwm tuulettimelta. Itselläni ei ole pwm tuulettimia, niin ainut tapa kytkeä toimivasti tuo säädin oli cpu fanin kautta.
Kiitti. Noin se ilmeisesti on tarkoitettu mutta vähä oudoksun sitä että olis niinku tarkoitus ohjailla SEKÄ kotelotuulettimien että prossutuulettimen käyriä ja kierroksia samalla kertaa eli ne ois identtiset.
Kiitti. Noin se ilmeisesti on tarkoitettu mutta vähä oudoksun sitä että olis niinku tarkoitus ohjailla SEKÄ kotelotuulettimien että prossutuulettimen käyriä ja kierroksia samalla kertaa eli ne ois identtiset.
No kyllä se oudolta itsestäkin alkuun tuntui, mutta toisaalta, yhtä lailla cpu tai emon lämpötilamittaus kotelotuulettimiakin ohjaa. Eli eipä se nyt periaatteessa taida kovin huono olla ja käyräähän voi muotoilla sopivaksi esim. siten, että käy laajalla lämpötila-alueella samoilla kierroksilla. Ettei koko ajan kierrokset vaihtele.
Ja kuten sanoin, voisit kokeilla, mitä tapahtuu, jos kumminkin laitat cha fan headeriin, ajat sitä pwm moodissa ja sitten pwm 1. paikkaan kiinni. Se voi hyvin toimia niinkin.
Sen verran leikin sen kanssa itse, että ilman tulosignaalia tuulettimet käy pienellä kierroksella. Kuten iotech-selostuksen mukaan pitäisikin. Ohjaus taas ei onnistu, jos yhtään pwm tuuletinta ei ole kiinni säätimessä. Silloin tuulettimet pyöri n. 90 % vauhdilla. Ja kuten sanoin, mulla ei ole muita pwm tuulettimia kuin cpu fan, joten ohjeen mukaan kytkemällä cpu fan headeriin ja cpu fan 1. paikkaan säätimen sai toimimaan käyrän mukaan.
Kaveri pohtii uutta koteloa. Vaihtoehtoina kuulema Define R6, meshify 2 tai Define 7. Mitä suosittelette ja onko noilla miten paljon eroa loppupeleissä?
Kaveri pohtii uutta koteloa. Vaihtoehtoina kuulema Define R6, meshify 2 tai Define 7. Mitä suosittelette ja onko noilla miten paljon eroa loppupeleissä?
Minkälaiset osat sinne on menossa? Prosessori? Näytönohjain? Ilmajäähyjä vai vesijäähdytystä jne.? Nuo Define R6 ja Define 7 on noita Fractalin umpinaisia koteloita, joissa on surkea jäähdytyspotentiaali etenkin prosessorin osalta. Tuo Meshify 2 on jo selvästi parempi, koska etupaneeli on ''verkkoa'' josta etutuulettimet saa paremmin ilmaa. Mutta jos sinne koteloon menee vähävirtaisia osia, niin kyllähän nuo umpinaisetkin menee hyvin.
137e hintaan tuo Meshify 2 ei myöskään mitään loistavaa hinta/laatusuhdetta ole, joten merkin vaihtoakin voisi kaverisi harkita. Fractal Design ratsastaa etenkin tuoreissa malleissa vahvasti merkillään, ja siten monet kopat on yksinkertaisesti ylihintaisia.
Minkälaiset osat sinne on menossa? Prosessori? Näytönohjain? Ilmajäähyjä vai vesijäähdytystä jne.? Nuo Define R6 ja Define 7 on noita Fractalin umpinaisia koteloita, joissa on surkea jäähdytyspotentiaali etenkin prosessorin osalta. Tuo Meshify 2 on jo selvästi parempi, koska etupaneeli on ''verkkoa'' josta etutuulettimet saa paremmin ilmaa. Mutta jos sinne koteloon menee vähävirtaisia osia, niin kyllähän nuo umpinaisetkin menee hyvin.
137e hintaan tuo Meshify 2 ei myöskään mitään loistavaa hinta/laatusuhdetta ole, joten merkin vaihtoakin voisi kaverisi harkita. Fractal Design ratsastaa etenkin tuoreissa malleissa vahvasti merkillään, ja siten monet kopat on yksinkertaisesti ylihintaisia.
Jos oikein muistan niin ryzen 5900X ja sit joku high-end näyttis. Ilmajäähy tulossa. Puolison vaatimuksena myös sisustukseen sopiva koppa eli joku perus musta kotelo ilman ylimäärisiä valoja jne.
Jos oikein muistan niin ryzen 5900X ja sit joku high-end näyttis. Ilmajäähy tulossa. Puolison vaatimuksena myös sisustukseen sopiva koppa eli joku perus musta kotelo ilman ylimäärisiä valoja jne.
Jos oikein muistan niin ryzen 5900X ja sit joku high-end näyttis. Ilmajäähy tulossa. Puolison vaatimuksena myös sisustukseen sopiva koppa eli joku perus musta kotelo ilman ylimäärisiä valoja jne.
Noin järeille osille ei kannata suljettuja koppia ottaa, ja myös tuo Meshify 2 on näemmä Gamer Nexusin testeissä aika heikko ilmankierroltaan mesh-etupaneelin omaavaksi. Tuossa muutama todella hyvä ilmankierron omaava, ilman valoja:
Corsair 4000D on edukseen erottuva, korkeaan ilmanvirtaukseen optimoitu miditorni ATX-kotelo, joka tarjoaa helpon kaapelinhallinnan sekä poikkeuksellisen j
120,84 € Miditower, Extened ATX, no powersupply (supports ATX up to 210mm long), 2 x USB 3.0 & audio connections & RGB control buttons, 4 x 2.5" / 3 x 2.5"/3.5" harddrive trays, watercooling: supports up to 360mm radiator, GPU clearance: 38 cm, included case fans: 2 x 140mm front / 1 x 120mm...
www.proshop.fi
Noihin ei myöskään ole pakko lisätä tuulettimia itse, vaan vakiona kaikissa paitsi Corsairin kopassa on 2x edessä ja 1 tuuletin takana, ja noilla jo pärjänneet testeissä todella hyvin. Mutta hiljaisemman kokoonpanon saadakseen, yleensä kotelotuulettimet kannattaa vaihtaa, tai sitten säätää kierrokset niissä max. 800rpm tms.
Mulla jäähtyy Meshify 2:ssa ihan hyvin 8700K ja 3080. 3 14cm etutuuletinta 1300rpm. 30C helteillä tarvi enemmän. Miten kuuma se 5900X on? 8700K kuluttaa helposti 150W+.
Noin järeille osille ei kannata suljettuja koppia ottaa, ja myös tuo Meshify 2 on näemmä Gamer Nexusin testeissä aika heikko ilmankierroltaan mesh-etupaneelin omaavaksi. Tuossa muutama todella hyvä ilmankierron omaava, ilman valoja:
Corsair 4000D on edukseen erottuva, korkeaan ilmanvirtaukseen optimoitu miditorni ATX-kotelo, joka tarjoaa helpon kaapelinhallinnan sekä poikkeuksellisen j
120,84 € Miditower, Extened ATX, no powersupply (supports ATX up to 210mm long), 2 x USB 3.0 & audio connections & RGB control buttons, 4 x 2.5" / 3 x 2.5"/3.5" harddrive trays, watercooling: supports up to 360mm radiator, GPU clearance: 38 cm, included case fans: 2 x 140mm front / 1 x 120mm...
www.proshop.fi
Noihin ei myöskään ole pakko lisätä tuulettimia itse, vaan vakiona kaikissa paitsi Corsairin kopassa on 2x edessä ja 1 tuuletin takana, ja noilla jo pärjänneet testeissä todella hyvin. Mutta hiljaisemman kokoonpanon saadakseen, yleensä kotelotuulettimet kannattaa vaihtaa, tai sitten säätää kierrokset niissä max. 800rpm tms.
Riippuu toki, haluaako kellottaa. Minulla on 5950X Define Mini C:ssä kahden näytönohjaimen kanssa. Virtalähteestä on modattu pois tuuletinsuoja ja vaihdettu tehokkaampi propelli eripäin, jotta ilma kiertää paremmin alempaan GPU:hun psu-shroudin läpi. Edessä on Noctuan 140mm:t. Idle-lämmöt on hiukan 50°C päälle (CPU) ja 45°C (GPU) ja tuulettimet säädetty kierroksiltaan idlenä about äänettömäksi. Kovemmilla kierroksilla varmaan menisi jonkin verran alle 50°C. Täydellä kuormallakaan ei nouse 80°C asti. Onhan tuo aika lämmin jos vertaa vaikka mini-itx:ään ahdettua 3770k-konetta aikoinaan, jossa AIO-jäähyllä oli idlenä joku 30°C ja lievällä kellotuksella transkoodaus joku 70°C.
Minulla on tuo Meshify 2, tosin prossuna 5800X (5900X:ää ei saanut) ja 6800XT, joten lämpöä ei tule lähellekään samoja määriä. Mutta normikäytössä tuo on äänetön, koska tietysti profiilit on säädetty niin, että tuulettimet ei turhaan pyöri. Prossutuulettimena on Noctuan NH-D15S ja olikohan sitten vakiot kotelotuulettimet? En ainakaan tuosta tilauslistasta löydä erillisiä.
Mutta siis nettisurffailussa tuon mesh-kotelonkin saa käytännössä äänettömäksi ja sitten kun sitä jäähdytystä tarvitsee, niin tuolla onnistuu.
R6 kopassa 5900X ja 2080Ti. Prossulla jäähynä NH-D15 choromax black, PBO pistetty päälle, niin prossun lämmöt huitelee jossain 67 tietämillä kovimillaan, nettisurffailussa ollaan alle 40 asteen kun noi helteet helpotti. Näyttis on alivoltitettu ja se käy kovimillaan jossain 75 asteen tietämillä, nettisurffailussa sekin pysyttelee 40 asteen tietämillä. Ilmaa kopaan otetaan kahden 140mm noctun tuuletimen kautta ja ulos puhaltamisen hoitaa muistaakseni ton kopan mukana tulleet 2kpl 140mm. Tuulareita ohjataan LC-CFC-1 säätöpaneelilla, sisälle tulevat pyörii jossain 1000-1100rpm tienoilla ja ulos pyörivät 800-900rpm tienoilla.
Ihan äänetön tuo ei ole, mutta kyllä se aika hyvin jäähtyy.
Joo ei mun mielestäkään mitenkään erityisen kuumana käy. Lähinnä oli heitto tohon kun ei muka 5900 voi laittaa R6 koppaan. Se unohtu tohon ekaan viestiin laittaa, että mulla on katossa pelkkä ritilä tuossa. Otettu se peltikuori siis pois siitä. Voishan noita tuulareita tiputtaakin, mutta itte kun en oo kovin allerginen pikku suhinalle, taida viittiä säädellä.
Voihan noihin suljetumpiin laittaa vaikka sen 5900 ja pärjätä (kaikki ei pärjää kun lukee tätä ketjua taaksepäin) mutta kysymys kuuluu: Miksi suositella about samalla hinnalla selvästi huonommin jäähtyvä Fractal vs joku Phanteks, Lian Li tms? Eli onko tuolle muita perusteluja kuin merkki ja design? Mielummin suosittelen kaikissa ketjuissa ihmisille ilmanvaihdoltaan parempia koteloita, ja Fractal Designin kotelot ei ole missään testeissä siellä parhaassa päässä, vaan useat kopat siellä huonoimmassa päässä.
Ja se Fractal Designen koppien eristyksen kautta tuleva hiljaisuuskin vähän murenee siinä vaiheessa, kun kotelotuulettimia pyörittää +1000rpm, kun monissa muissa koteloissa kaikki tuulettimet lämpöjen vuoksi käy pienemmillä kierroksilla = pystyy saavuttamaan hiljaisuutta siten. Myös materiaalien laatu yms. ovat jo olleet ajat sitten muillakin merkeillä kunnossa, joten sen takia varmaan saa kyseenalaistaa Fractal Designeä, kun ei nuo ole erityisen halpojakaan yleensä Jos tuo etenkin R-koppien omaperäinen ulkonäkö miellyttää silmää, niin sen ymmärrän.
Tässä taitaa olla aika iso ero etenkin prossun lämpöjen osalta vs. stock. Tuunauksellahan noista R-koteloistakin voi saada prossun osalta hyvin jäähtyviä, mutta tän ketjun perusteella kaikki ei jaksa irrottaa katon peltikuorta tai ajamaan etupaneelin ovi auki.
@Lacsative Juu, kaikkihan suosittelee niitä mitkä ittelleen iskee, tai kokee että on hyviä. Itte oon tykästyny Fractalin koppien tukevaan tekoon ja edelleen tollanen perus peltikuutio on se omaan makuun paras. Toihan ei muuten oo edes modaus irrottaa toi katto pelti, se on vaan "klipsuilla" kiini siinä muoviritilässä. Tais olla ohjekirjassa ihan vielä ohjekin miten se lähtee irti.
Yleensä ihminen joka tulee kysymään juuri Fractalin (Define) koteloa haluaa sitä hiljaista koteloa. Tietysti se on kompromissi. Samoin jos kysyy suositusta kotelosta missä ei ole ikkunaa kyljessä niitä RGB valoja kotelon sisällä ei (samalla tavalla) näe.
Eli kyllä 5900X toimii ihan hyvin Vega 64 kanssa R4 kotelossa ja 3900X toimii hyvin Vega 56 kanssa R2 kopassa naapurihuoneessa. Mutta siinä täytyy ottaa se huomioon että vaikka kone onkin hieman hiljaisempi se on myös hieman lämpimämpi kuin täysin avoimessa testikotelossa tai sitten jossain avoin etupaneeli (mesh tms) kopassa. Jos kotelossa on erilliset pölysuojat niin se on jälleen hieman lämpöisempi kuin pelkät reiät omaava malli, jos edes sormisuojia ei ole niin se lienee kaikkein viilein versio mutta ei niin suositeltava (ainakaan jos on lemmikkieläimiä kotona).
Sanoisin että suositellessa parempi vedota objektiivisuuteen tähtääviin testeihin, eikä vain omiin kokemuksiin. En esimerkiksi itse suosittele jokaiselle omaa Lian Li:n koteloani, koska se ei ole paras valinta kaikille, vaikka tuosta kotelosta tykkäänkin. Gamer Nexusin kotelotestejä parempia ei juuri löydy, ja he testaa noista koteloista suunnilleen kaiken testaamisen arvoisen, ja siksi noiden perusteella mielummin suosittelen kuin käyttäjäkokemusten. Mutta toki käyttäjäkokemuksiakin saa hyödyntää, kun kaikkea ei tech-testaajatkaan testaa.
Joo kukin lopulta valitsee minkä valitsee, en sitä yritä muuttaa. Pointti oli vain tuoda esille, että suositellessa vaikea perustella kokonaisuutena noita Fractal Designen koppia, kun ne ei testien mukaan ole ilmanvaihdoltaan usein kovin häävejä, ja tuota tukevaa tekoa edustaa myös mm. Phanteksin, Corsairin ja Lian Li ~100e kotelot. Mutta silti varmasti Fractalin kotelot menee monille, jos ei esim. prosessoria rasita vaikka paljoa pelikäyttöä enempää. Ja viime kädessä lähes jokainen taitaa kotelon ulkonäölle antaa myös arvoa, jonka ymmärrän täysin.
Toihan ei muuten oo edes modaus irrottaa toi katto pelti, se on vaan "klipsuilla" kiini siinä muoviritilässä. Tais olla ohjekirjassa ihan vielä ohjekin miten se lähtee irti.
Kyllä, mutta nuo Define hiljaisuudet voi saavuuttaa myös monella erittäin hyvän ilmankierron omaavalla kotelolla, kun niissä parempi ilmanvaihto ja alhaisemmat komponenttien lämmöt mahdollistaa sen, että kotelotuulettimia, prossujäähyn tuuletinta, näytönohjaimen tuulettimia ei tarvi pyörittää niin kovalla, jolloin se melutaso laskee vaikka itse kotelot ei ole yhtä ääni eristettyjä kuin Definet. Eli periaatteessa saman lopputuloksen voi saavuttaa monella eri tapaa
Eli kyllä 5900X toimii ihan hyvin Vega 64 kanssa R4 kotelossa ja 3900X toimii hyvin Vega 56 kanssa R2 kopassa naapurihuoneessa. Mutta siinä täytyy ottaa se huomioon että vaikka kone onkin hieman hiljaisempi se on myös hieman lämpimämpi kuin täysin avoimessa testikotelossa tai sitten jossain avoin etupaneeli (mesh tms) kopassa.
Kyllä vain, ja jos on valmis ottamaan nuo vähän korkeammat lämmöt osillensa (ei yleensä mitään 80c sentään), niin sitten Definet, Meshify C yms. voi olla aivan hyviä ratkaisuja. Jotkuhan kavahtaa jo jotain 70c lämpöjä CPU:lla ja GPU:lla, eli lämmöistä ''stressaaville'' Definet voi olla ongelmaisia. Itse en pidä 75c lämpöjä vielä minään ongelmana, joten jopa Lian Linpuskan ei-eristetty kotelo on pelatessa hiljainen, kun tuulettimet voi pitää pienemmällä.
Paljon riippuu myös että minkälaiset CPU ja GPU -jäähyt löytyy, eli jos nuo on rimpulan tai meluisan sorttista, niin sitten voi tulla vaikeaa huonomman ilmankierron koteloissa. Mutta siksipä kotelosta riippumatta kannattaa valita kunnollinen GPU valmistajan malli, ja riittävä CPU-jäähy. Niillä tulee paremmat työkalut säätää kotelotuulettimien kierroksia haluamalleen tasolle. Ja esim. keskitason GPU-jäähyn voi saada selvästi hiljaisemmaksi alivoltittamalla korttia hieman.
@Lacsative Jep, me ollaan samoilla linjoilla kyllä kokonaisuudessaan. Esitetään asiat vaan eri tavalla. En usko että ikuisesti ittekään Fractalin kannatajana pysyn, seuraava kotelo voi olla ihan miltä firmalta vaan, kunhan ulkonäkö nappaa ja muut ominaisuudet on kohillaan, etenkin pölyverkot pitää olla helposti irroitettavissa ja putsattavissa. Mutta se katotaan sitten jokusen vuoden päästä, saa tää oma R6 TG Gunmetal usb-c panelilla oleva sen aikaa vielä riittää.
Kyllä, mutta nuo Define hiljaisuudet voi saavuuttaa myös monella erittäin hyvän ilmankierron omaavalla kotelolla, kun niissä parempi ilmanvaihto ja alhaisemmat komponenttien lämmöt mahdollistaa sen, että kotelotuulettimia, prossujäähyn tuuletinta, näytönohjaimen tuulettimia ei tarvi pyörittää niin kovalla, jolloin se melutaso laskee vaikka itse kotelot ei ole yhtä ääni eristettyjä kuin Definet. Eli periaatteessa saman lopputuloksen voi saavuttaa monella eri tapaa
Ihmisenä, joka on omistanut Define-sarjaa siitä ensimmäisestä R1:stä (nimi oli Fractal Design Define) Define C:hen asti, niin tuo on nykyään niin totta. Säätämällä tuulettimia ja ostamalla fiksusti saa koneesta hiljaisen.
Lisäksi esim. RTX 3080 tuottaa niin paljon lämpöä, että ei ole kannattavaa pitää sitä koneen päällistä kiinni, vaan joutuu moduventit sieltä päältä poistamaan ja sieltähän se ääni karkaa.
Voihan noihin suljetumpiin laittaa vaikka sen 5900 ja pärjätä (kaikki ei pärjää kun lukee tätä ketjua taaksepäin) mutta kysymys kuuluu: Miksi suositella about samalla hinnalla selvästi huonommin jäähtyvä Fractal vs joku Phanteks, Lian Li tms? Eli onko tuolle muita perusteluja kuin merkki ja design? Mielummin suosittelen kaikissa ketjuissa ihmisille ilmanvaihdoltaan parempia koteloita, ja Fractal Designin kotelot ei ole missään testeissä siellä parhaassa päässä, vaan useat kopat siellä huonoimmassa päässä.
Ja se Fractal Designen koppien eristyksen kautta tuleva hiljaisuuskin vähän murenee siinä vaiheessa, kun kotelotuulettimia pyörittää +1000rpm, kun monissa muissa koteloissa kaikki tuulettimet lämpöjen vuoksi käy pienemmillä kierroksilla = pystyy saavuttamaan hiljaisuutta siten. Myös materiaalien laatu yms. ovat jo olleet ajat sitten muillakin merkeillä kunnossa, joten sen takia varmaan saa kyseenalaistaa Fractal Designeä, kun ei nuo ole erityisen halpojakaan yleensä Jos tuo etenkin R-koppien omaperäinen ulkonäkö miellyttää silmää, niin sen ymmärrän.
Tässä taitaa olla aika iso ero etenkin prossun lämpöjen osalta vs. stock. Tuunauksellahan noista R-koteloistakin voi saada prossun osalta hyvin jäähtyviä, mutta tän ketjun perusteella kaikki ei jaksa irrottaa katon peltikuorta tai ajamaan etupaneelin ovi auki.
Meshifyssä nyt jäähtyy tarvittaessa kaikki. 5000-sarjassa kannattaa pitää mielessä tuo ccd:n tuoma ero. 5800x 1x8ydintä ja 5900x 2x6ydintä. 5900x jäähtyy helpommin, kun on tuplapinta-ala lämmön siirtämiseen. Tornijäähykin puhaltaa sen cpu:n lämmön kyllä kopasta pihalle lähes suoraan, kun takatuuletin on yleensä aina heti sen takana.
Uudet näyttikset on se mistä alkaa eroja tulla kunnolla. Customkorteilla menee 330W rikki 6800xt:llä, 350W 6900XT:llä/3080:lla ja 430W 3080ti:llä/3090:llä. Gamers Nexus saa merkittäviä eroja aikaan koteloiden välille jo 200W:n gtx1080:llä.
Minulla on käytössä define r6. Prosessorina 5900x jolla jäähynä nh-d15 chromax Black ja näytönohjain 6900xt nitro+. Kotelon tuulettimet on vaihdettu noctuan 140mm redux sarjaan 4x sisään ja 2x ulos. Prossu ottaa parhaillaan 80c lämpöä, mutta näyttis pysyy siellä 70c huitteilla. Ei taida kotelon vaihto paljon auttaa kun katsoo mistä nitro+ puhaltaa ilmaa suoraan prosessorille?
Minulla on käytössä define r6. Prosessorina 5900x jolla jäähynä nh-d15 chromax Black ja näytönohjain 6900xt nitro+. Kotelon tuulettimet on vaihdettu noctuan 140mm redux sarjaan 4x sisään ja 2x ulos. Prossu ottaa parhaillaan 80c lämpöä, mutta näyttis pysyy siellä 70c huitteilla. Ei taida kotelon vaihto paljon auttaa kun katsoo mistä nitro+ puhaltaa ilmaa suoraan prosessorille?
Koeta ihan piruuttasi laittaa tuo kattotuuletin vähän eteenpäin ja ottamaan ilmaa sisään. Niinkuin silleen, että se puhaltaa sitä ilmaa tuolle prosessorijäähylle.
Kokeilin jo lisätä ensin yhden ja sitten toisen. Ei ollut juurikaan väliä koska ilmavirta ei riitä kumoamaan tuota kortin tuottamaa virtausta. Otin pois kun ei ollut muuta hyötyä kuin lisääntynyt melu. Parhaat lämmöt kokonaisuutena tuntuu olevan tuolla nykyisellä ratkaisulla jossa on pohjassa sekä edessä kaksi tuuletinta sisään ja takana sekä yläkulmassa poistot. Ylös kun lisää tuulettimia sisään niin piirisarjan ja SSD asemien lämmöt nousevan hieman.
Meshifyssä nyt jäähtyy tarvittaessa kaikki. 5000-sarjassa kannattaa pitää mielessä tuo ccd:n tuoma ero. 5800x 1x8ydintä ja 5900x 2x6ydintä. 5900x jäähtyy helpommin, kun on tuplapinta-ala lämmön siirtämiseen. Tornijäähykin puhaltaa sen cpu:n lämmön kyllä kopasta pihalle lähes suoraan, kun takatuuletin on yleensä aina heti sen takana.
Uudet näyttikset on se mistä alkaa eroja tulla kunnolla. Customkorteilla menee 330W rikki 6800xt:llä, 350W 6900XT:llä/3080:lla ja 430W 3080ti:llä/3090:llä. Gamers Nexus saa merkittäviä eroja aikaan koteloiden välille jo 200W:n gtx1080:llä.
Samaa mieltä tuosta meshify 2. Mulla XL-malli ja kesällä 4kpl näyttistä pysyi +30asteen huonelämmössä n. 65-70astetta.
Ei mikään hiljaisin kotelo, mutta muuten laadukkaan oloinen ja helppokäyttöinen.
Siis näissä koteloissa kannattaa muistaa, että se cpu toimii ihan yhtä hyvin oli sen lämpötila 70C vai 50C kunhan ei yli thermal throttlen rajan yli mennä. Toki pienempi lämpötila antaa enemmän ylikellotusmahdollisuuksia, mutta loppujen lopuksi nykyään hyödyt pelaamiseen ja peruskäyttöön ylikellotuksesta ovat aivan minimaaliset. ja renderöinnissäkin puhutaan parin prosentin parannuksista. Suurin hyöty alhaisista lämmöistä on näyttikselle sillä thermal boost on suoraan lisää tehoa.Nekin kannattaa ilmajäähyllä nykyisin alikellottaa ylikellojen sijaan, jolloin ylitehokas ilmajäähdytys on tässäkin mielessä semiturhaa. Nykykortit ovat tehtaasta tullessa sen verran hyvin optimoituja vanhoihin aikoihin verrattuna, että hyödyt ovat perusilmajäähykikkailussakin muutamia prosentteja.
Noissa suljetuissa definen kopissa saa kyllä saunan rakennettua jos siihen ei tarpeeksi laita tuulettimia; oma 5900x ja 3090 oli kyllä kärsimässä ensimmäisissä testikasaus runeissa pelkällä yhdellä takatuulettimella ja kahdella AIO etutuulettimella. Kun eteen läiski 2x2 tuulettimet aio:lle ja vielä yhden lisää sekä avasi kattoon 2x140 kolon niin, lämmöt oli yhtä hyvin kuin meshkopalla, jossa tuulettimien lisääminen ei hirveästi paranna suorituskykyä. Hyötynä tosin se, että koppa oli paljon suljetumpi jolloin siitä suurimmasta äänentekijästä eli näyttiksestä ei kuulu yhtä suurta melua ulos. Nyky koppatuulettimet ovat sen verran hyviä, että ne jaksavat kyllä puhaltaa äänettömästi raskaankin esteen läpi ilmaa ja joillekin ihmisille se 30db on jo kova ääni jota alhaisempaa ei ilman äänenvaimennusta kopalla tai vesijäähyllä saa aikaiseksi.
Loppujen lopuksi umpikoppa on helpompi kasata päin persettä kuin avoin, mutta kikkailemalla niistä saa hiljaisempia samalla teholla. Toivoisin vain täysin passiivisten koteloiden yleistymistä; maksaisin mielelläni maltaita saadakseni täysin hiljaisen koneen.
Onhan niitä, tosin tehoista täytyy sitten tinkiä. Eli passiivi jäähdytteisiä näytönohjaimia sekä prosessoreita myydään kyllä. Täysin riittäviä nettiselaamiseen, youtuben katseluun, jopa netflix jne. käyttöön.
Mikäli täytyy olla ihan tietokone niin sellaisiakin saa. Sitten jos täytyy olla se 16-ydin/32-säie (tai edes "maailman tehokkain peliprosessori" eli 12-ydin/24-säie) ja 3090 näytönohjain homma meneekin vaikeammaksi. Mutta on niitäkin rakennettu missä kone itse sijaitsee esim. eri huoneessa minkä voi säätää kylmäksi ja monitori, näyttö, hiiri on toisessa huoneessa ja on täysin äänetön (ellei halua äänekästä näppäimistöä). Tosin kuten totesit "maksaa maltaita" koska täytyy rakennuttaa erillinen kylmähuone mihin kone sijoitetaan. Mahdollista toki.
Onhan niitä, tosin tehoista täytyy sitten tinkiä. Eli passiivi jäähdytteisiä näytönohjaimia sekä prosessoreita myydään kyllä. Täysin riittäviä nettiselaamiseen, youtuben katseluun, jopa netflix jne. käyttöön.
Ei noilla yksittäisten osien passiivijäähyillä oikein tee mitään. Tälläiset koko kotelon ratkaisut pyörittää ihan hyvin isojakin watteja: . Labolla 400W ja Germanhollerilla 600W versio, joka toki painaa sen 50kg+ . Harmillisesti tekijöitä on vain se kourallinen eikä vaadi enää noita toisen huoneen ratkaisujakaan. Kootkin alkaa olla jo normaaleissa mitoissa.
Itellä Fractal Define R6, ostin sen kun sai hyviä arvosteluja.
Koppa käy erittäin kuumana, 5900x ja 3070. CPU voi mennä yli 90c pelatessa ja kone kaatuu.
Pistin tuonne ongelmat osioon threadin. Kone toimii ok kun etupaneelin aukaisee ja ottaa kannen pois.
Omassa R6-kokoonpanossa ei meinaa CPU-lämmöt nousta yli 70 C millään, vaikka power limitillä käyvät. (2x 2690v4)
Näytönohjain on vertical riserissa blower-tyyppinen niin se 200+ W mitä kortit (Titan X, 2080Ti) pukkaa menee ulos sitä kautta. Luonnollisesti alivoltitettuna.
Ongelma kotelossa on siis siinä, että sitä ei oikein ole suunniteltu jäähdyttämään näitä typeriä jonnenäytönohjaimia jotka vatkaavat ilmaa ympäriinsä eivätkä pukkaa sitä ulos. 3-slotin kunnollinen blower-kortti voisi oikeasti olla hyvä tälläiseen, harmi ettei kukaan tee sellaista.
Omassa R6-kokoonpanossa ei meinaa CPU-lämmöt nousta yli 70 C millään, vaikka power limitillä käyvät. (2x 2690v4)
Näytönohjain on vertical riserissa blower-tyyppinen niin se 200+ W mitä kortit (Titan X, 2080Ti) pukkaa menee ulos sitä kautta. Luonnollisesti alivoltitettuna.
Ongelma kotelossa on siis siinä, että sitä ei oikein ole suunniteltu jäähdyttämään näitä typeriä jonnenäytönohjaimia jotka vatkaavat ilmaa ympäriinsä eivätkä pukkaa sitä ulos. 3-slotin kunnollinen blower-kortti voisi oikeasti olla hyvä tälläiseen, harmi ettei kukaan tee sellaista.
Jos tuollaisen ovellisen, umpinaisen kotelon ongelma on liiat lämmöt pelatessa, niin varmistaisin, että edessä on 2-3 isoa tuuletinta ja takana yksi ja ennen kaikkea pitäisin sitä ovea auki pelatessa. Ja tietysti säätäisin kurvin tarpeeksi aggresiiviseksi. Eihän se kotelo jäähdy jos ilma ei vaihdu.
Ongelma kotelossa on siis siinä, että sitä ei oikein ole suunniteltu jäähdyttämään näitä typeriä jonnenäytönohjaimia jotka vatkaavat ilmaa ympäriinsä eivätkä pukkaa sitä ulos.
Turha kaikkia näytönohjain valmistajia on syyttää, kun ei Fractal Design ole tehnyt erinomaista koteloa ilmanvaihdon suhteen. Kun tuollaisen tavallisen 3 tuulettimen jonnenäytönohjaimen lyö johonkin Phanteks P500A tai Lian Li Lancool 2 Performanceen, niin se näytönohjaimen ilma kyllä pakenee sieltä riittävän nopeasti, ja lämmöt selvästi alhaisemmat kuin Fractal R6, jonka ilmanvaihto kärsii selvästi lähes umpinaisesta etuosasta, ja ongelmia on myös takaosassa / katossa, kun etuoven avaamallakaan GPU-lämmöt ei laske läheskään yhtä paljon kuin monessa muussa kotelossa.
Toisaalta turha noista on Fractal Designea syyttää, koska sanoisin ettei tuota R6 ole suunniteltu jollekkin Ryzen 5900x + RTX 3080 - tai vastaaville virtasyöpöille osille, eli käyttäjien kannattaisi vaihtaa sitä koteloa järeämpään, kun järeitä osia hommataan. Fractal R6 on varmasti erinomainen sekä hiljainen kotelo niille kokoonpanoille jossa osat ei tuota niin paljoa lämpöä koteloon. Tehkää siis high-endiläiset itsellenne palvelus, ja vaihtakaa se R6 pois jos lämmöt vaivaa. Se etuoven avaus ei muistaakseni GPU:n lämpöjä pelasta. CPU:n kyllä.
Taitaa olla käytännössä aika mahdoton tehtävä tehdä hiljaista ja viileää tuollaista. Ainakaan järkevällä hinnalla. Yhden tuulettimen blowerit on aivan surkeita ratkaisuja melutason kannalta, jos pitää virtasyöpömpiä kortteja jäähdyttää. Ei MSI, Asus, Evga ja muut ole varmaan tyhmyyttään suunnitelleet lähinnä noita sivulta ilmaa puhaltavia useamman tuulettimen -malleja, eli jos blowereista saisi sunniteltua jotain hinta/ilmanvaihtoteho -kukkasia, niin luulisi että joku Gigabyte tms. olisi muut valmistajat sillä haastanut.
Taitaa olla käytännössä aika mahdoton tehtävä tehdä hiljaista ja viileää tuollaista. Ainakaan järkevällä hinnalla. Yhden tuulettimen blowerit on aivan surkeita ratkaisuja melutason kannalta, jos pitää virtasyöpömpiä kortteja jäähdyttää. Ei MSI, Asus, Evga ja muut ole varmaan tyhmyyttään suunnitelleet lähinnä noita sivulta ilmaa puhaltavia useamman tuulettimen -malleja, eli jos blowereista saisi sunniteltua jotain hinta/ilmanvaihtoteho -kukkasia, niin luulisi että joku Gigabyte tms. olisi muut valmistajat sillä haastanut.
Sulla ei taida olla kokemuksia kunnollisista blower-korteista. Vapor chamber, laadukas tuuletin ja mahdollisimman vähän ryönää edessä kun slotista pukataan ulos on aika hiljainen. Nimenomaan just jotkut Gigabytet ja MSI:t ei osaa tehdä näitä koska se maksaa oikeasti rahaa ja vaivaa. Iso lämpöputkihimmeli ja kolme huonoa aksiaalituuletinta on paljon halvempi valmistaa ja suunnitella.