Formula 1 | kausi 2016

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Saisi todellakin tulla selvät säännöt että mitä saa tehdä ja sitten rangaistusta ihan automaattisesti ilman mitään pärstäkertoimia välissä, eikä tätä valkoisten viivojen merkityksen muuttamista joka radalla erikseen ja vielä keskellä rataakin.
Vaikka olisikin ihan jees, että valkoisten viivojen merkitys olisi sama mutkasta ja radasta toiseen, ei tuo mielestäni ole mikään varsinainen ongelma. Se kuitenkin tehdään kuskeille selväksi ennen viikonloppua. Katsojille se tehdään selväksi lähetyksissä selostajien toimesta. En tiedä, miten paikan päällä seuraavien kohdalla on, mutta aika mitätön ongelma kuitenkin, kaiken muun rinnalla.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
F1 on lopulta tiimi työskentelyä, kuski tekee sen lopun mutta jos kisa insinööri on paska niin se vie kuskin mukana.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
Mitähän tuo Vilander väitti että Verstappen ei saanut mitään etua oikomisesta, koska Vettel ei ollut edes hyvässä ohituspaikassa. Okei jos noin ajattelee niin voihan tollasen mutkan oikasta sitten aina :)

Radalla pitäs varmaan pysyä. Ralli sitten erikseen kun siellä voi osua kiveen tai puuhun kun lähtee ulos tieltä :)
 

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
618
Bottaksen jatkosopimus varmistui - huippulupaus tallikaveriksi

Valtteri Bottas jatkaa Williamsin formula 1 -tallissa kaudella 2017.

Williams julkisti tänään kuljettajakaksikkonsa ensi kaudelle.
Bottaksen tallitoveriksi Felipe Massan tilalle nousee kanadalaistulokas Lance Stroll. Vasta 18-vuotias Stroll voitti tänä vuonna formula 3:n Eurosarjan mestaruuden.

Bottas on ajanut Williamsilla koko vuonna 2013 alkaneen F1-uransa ajan. Hänen tuore jatkosopimuksensa on yksivuotinen.

Lähde:

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016110322561302_fo.shtml
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 588
Mitäköhän tallipaikkaa Valtteri meinasi 2018 kaudelle hamuilla tuolla sopparillaan? Kärkitalleista ainoastaan Ferrarille taitaa olla avautumassa Kimin lähdön myötä paikka, jos siis edes ensikausi jää viimeiseksi, ja sekin paikka on aikalailla Vettelin kakkoskuskin paikka. Mersullakaan ei ole kuskihuolia kunhan nykykaksikko kykenee edes etäisesti sietämään toisiaan tallin sisällä ja RB:lle tuskin pääsee muualta kuin Toron kautta. Ja heilläkin nyt kaksi erinomaista kuskia joilla uraa pitkään jäljellä. Ja villien korttien eli Renaultin ja McLarenin paikat täytetään tällä kaudella varmaan pidemmäksi aikaa.

Pakkohan se on toki onnitella Valtteria tallipaikasta, eihän sekään ole itsestäänselvyys, mutta silti kummastuttaa edelleen miksi jäätiin Williamssille kun on alkanut vaikuttaa siltä ettei Valtteri itse halunnut siirtyä esim. Renaultille. Toki vuoden soppari antaa paremmat mahdollisuudet tarkkailla 2018 tilanteita mutta mielestäni se sille kaudelle potentiaalisin järkipaikka menee tänävuonna Renaultin myötä. Noh, pakko toivoa että Williamsin auto kulkee taas ensikaudella paremmin vaikka vähän epäilen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 058
Haluun kyllä uskoa, että jos Kimin ja ferrarin enskausi menee hyvin, ni Kimi siellä vielä jatkaa. Toki se itse sano joskus aikojen alussa, ettei se enää ainakaan nelikymppisenä siellä pyöri, mutta ajat muuttuu!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 164
Vähän kyllä jänskättää Valtterin puolesta ens kaudella. Jos Lanceri pääsee vauhdissa lähellekkään niin saattaa olla että tukipunnat ohjaa tallin valintoja hänen edukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 588
Vähän kyllä jänskättää Valtterin puolesta ens kaudella. Jos Lanceri pääsee vauhdissa lähellekkään niin saattaa olla että tukipunnat ohjaa tallin valintoja hänen edukseen.
Pientä huhuntynkää olisi ilmeisesti kuitenkin sen puolesta, että Valtteri haluaisi kuitenkin Renaultille muttei nyt voinut Williamssin option takia lähteä. Ja sitten 2018 kaudelle olisi Rellulta tiedossa jotain pidempää sopparia, jonka takia nyt ei ole kauheata tunkua muiden toimesta Rellulle kun vain vuoden sopparia tarjolla. Voihan tuokin olla mahdollista mutta riskinsä tuossakin, entä jos Renault kääntää katseensa johonkin Valtteria lupaavampaan kuljettajaan tms? Mutta tuossa kyllä varmasti olet oikeassa, että jos Lance pääsee lähellekkään vauhdissa niin voi rahojan myötä tulla Valtterille hieman tukalat olot Williamssilla. Muutenkin olisi hyvä päästä pois uppoavasta laivasta ellei jotain ihmenousua tapahdu. Hieman huonoon tilanteeseen Valtteri ajautunut, kun ei oikein kauheammin noita hyvien tallien paikkoja ole tarjolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Edellisellä sivulla oli puhetta noista polttoaineista, jatkan siihen vähän.
Nykypäivänä F1 sarjassa polttoaineet eivät saa sisältää mitään, mitä ei löydy eurooppalaisesta kaupallisesta E95 bensasta. Sen lisäksi ne saavat sisältää vain hyvin pienen osan mitään alkoholia (en prkl löydä tarkkaa % mistään), joten pää ainesosiltaan muistuttaa "normi"bensaa. Ajatukset siitä että formulat liitäisi jollain nitrometaanilla voi unohtaa saman tien. :) Ne on top fuel dragstereitä ne.
Seoksen suhteita sen sijaan saa muokata alkoholiosuutta lukuunottamatta melko vapaasti, joten eroja polttoaineissa löytyy valmistajien kesken. Polttoaineseoksia saatetaan hienosäätää myös eri kisojen välillä. Polttoaineen energiatiheys ei juuri pääse valmistajien kesken muuttumaan juurikin tuon alkoholin tarkan rajottamisen takia, mutta muun muassa oktaaniluvut voivat vaihdella, kun sitä ei ole määrätty. Moottorivalmistajien kesken saattaa siis olla suuriakin eroja moottorin puristussuhteen kanssa. Ei kyllä tule nykyformuloissa mieleen että joku auto kiertäisi huomattavasti toista enemmän, mutta se olisi mahdollista ihan jo polttoaineen erojen vuoksi.
Olettaisin että lähitulevaisuudessa etanolin (ei muiden alkoholien) määrä bensassa saisi lisääntyä jo ihan ympäristösyistä. Suurin syy mikä tuota rajoittaa taita olla se turvallisuusseikka, että etanolin kuten pikkuveljensä metanolin palaminen on niin näkymätöntä, että riskit palon leviämisestä kenenkään huomaamatta ovat olemassa. Näitähän on sillon tällön sattunut tuolla jenkkilän omissa open-wheel luokkien kisoissa.

Muuta yliestä, erittäin innoissani olen ensi kaudesta, autot muuttuu enemmän sen kaltaisiksi, mitä ne kymmenisen vuotta sitten olivat. Leveät takarenkaat, matala ja leveä takasiipi. Enemmän mekaanista pitoa, vähemmän aerodynaamista pitoa. Jos päästäisiin edes pikkuriikkisen lähemmäs niitä aikoja kun autoissa oli tehoa ja 90% pidosta tuli renkailta ja nopein kuski radalla oli se joka osasi ja uskalsi ajaa kovempaa kuin muut.
Kimin jatkamisesta vielä ensi kauden jälkeenkin olen melko varma, varsinkin jos ei kausi ole ferrarille yhtä suuri floppi kuin 2014...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
Jokohan nuo kohta rajottaa polttoaineen määrä mitä saa kuljettaja kisaviikonlopun aika käyttää. 200kg johon sisältyy 100kiloa kisabensa. Tulis välitankkaukset takas ja rajotukset vittuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Kyllä mä näkisin että se tekis kertaheitolla taktiikan tekemisen kisaan monimutkaisemmaksi ja sitä kautta mielenkiintoisemmaksi kun ei tietäis kuinka kevyellä tai raskaalla autolla muut lähtee ja montako stoppia meinaavat tehdä ja milloin.

Nyt kun puljaavat vaan noiden renkaiden kanssa niin hohhoijaa..toisaalta Ferrarilla kyllä on osattua ryssiä jo niittenkin kanssa :kahvi:

Ja puhumattakaan siitä että kun bensan määrää ei rajotettaisi niin saisi ja joutuisi ajaa täysillä koko matkan säästelemättä bensaa. Silloin saataisi niitä ajovirheitäkin välillä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 690
Se nähtiin edellisen kerran kun välitankkaukset oli sallittuja ettei niistä mitään hyötyä ole. Ja niin kauan kuin moottorin pitää kestää puoli kautta sitä säästellään riippumatta siitä kuinka paljon bensaa on käytettävissä.

Ensimmäinen askel kunnon kisailuun on moottorit joita ei tarvitse käyttää kuin yhdessä kisassa. Jota on ihan turha odottaa nykyisenä hybridi-höpö-höpö aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Totta tuo moottori-asia. Ja vähemmän downforcea noihin autoihin niin saataisi kunnon taistelua kun se auton takana ajaminen helpottuisi. Aivan älyttömän näköisiä räpellyksiä nykyään nuo etusiivet varsinkin :smoke:

Ja heti kun Pirellillä loppuu soppari niin Goodyearit takaisin :kippis:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 130
Mun mielestä varikkokäynneillä auton kimpussa työskentelevien henkilöiden määrää pitäisi rajoittaa. Esimerkiksi vain yksi henkilö per nurkka renkaita vaihtamassa. Varikkokäynnit kestäisivät kauemmin ja niiden määrä varmaankin vähenisi, jolloin ratkaisuja pitäisi tehdä enemmän radalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
33
Mun mielestä välitankkaukset ei olis edes huono asia tuoda takasin. Pitäisi olla tiimin päätettävissä millä polttoainemäärällä lähdetään liikenteeseen ja montako kertaa aiotaan tankata, jos lainkaan. Vaihtelis hieman autojen massat kesken kisan niin tulisi niitä hetkellisiä nopeuseroja paljon enemmän. Myös renkaat pitäs olla täysin tiimin vapaasti valittavissa, siis saisi vetää vaikka koko kisan samoilla renkailla jos vaan kokee sen hyväksi.
Nyt kun kaikki vetää ihan samoilla renkailla, samoilla polttoainemäärillä ja samoilla pysähdysstrategioilla, ja autot on semmosia että kuskit pystyy ajamaan niillä niin lujaa ja hyvin kuin on mahdollista/kannattavaa, käy tosi usein niin että se auto joka on teknisesti hiottu olemaan kymmenyksen nopeempi kierroksella voitta kisan.
Toi varikkokäynnillä auton kimpussa työskentelevien ihmisten määrän rajottaminenkaan ei itse asiassa olis ihan paska idea. Toki se lisäis enemmän kuskista riippumattomia inhimillisiä tekijöitä siihen, kuinka nopeesti päästään maaliin, liekö se sittenkään hyvä asia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 690
Varikkomiehistön vähentäminen (eli käytännössä varikolla vietettävän ajan pidentäminen) johtaisi vain siihen että renkaita säästeltäisiin niin paljon enemmän että varikolla käytäisiin vähemmän.

Sinä se et paljoa taida ymmärtää formuloiden päälle.
Tämän kommentin perusteella ainakin paljon sinua enemmän. No, jos sinä haluat katsoa kisoja joissa ajetaan jonossa ja Honda-kuskit käyvät varikolla kierroksella 20 kun Ferrarilla ja Rellulla ajavat käyvät kierroksella 21 ja Mersu-miehet peräti kierroksella 23 jokaisen seistessä varikolla sen standardin 8s tankin täyttymistä odotellessa (paitsi Mersu-miheillä riittää viimeisellä käynnillä 7s kun heillä on sen verran vähemmän matkaa maaliin) niin ihan vapaasti. Jokainen talli laskee tietokoneella etukäteen parhaan kisastrategian ja jokainen tietokonen laskee sen samalla tavalla ja tankin tyhjeneminen pitää huolen siitä että strategiaa myös noudatetaan. Jos renkaat toimivat huonosti niin ei auta mitään, ylimääräinen varikkopysähdys kestää niin kauan ettei sitä voida tehdä, jos ne toimivat hyvin ei auta mitään, tankki on edelleen tyhjä ja varikolle on pakko tulla.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Välitankkauksista ole mitään hyötyä ilman, että bensarajoituksia, sekä kokonaismäärää, että hetkellistä kulutusta höllennetään. Kulkeehan ne toki kovempaa kevyempänä, mut bensaa joutuis vähintääkin edelleen säästeleen (koska sama määrä olisi edelleen käytössä, oli välitankkaukset tai ei). Toki, jos kisabensoilla ajettais aika-ajotkin alusta saakka, nii toisi toki lisää taktiikan tynkää, mut toisaalla katsojan kannalta sekottais lisää. Keep it simple.

Aika-ajo on nykyisellään mielestäni toimivinta antia formuloissa. Kuskien pitäis vaan vielä kisassaki päästä ajeleen äärirajoilla kierroksesta toiseen, niin heti parempaa. Joku talli, tai jopa toinenkin on aina ylivoimaisia, kuuluu lajiin. Tällähetkellä kuskit tekee vain ajovirheitä vähemmän, ku ajelevat "puolikaasulla".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 876
eikös yksi syy tankkauksista luopumiseen johtunu rahan säästön takia ? prk kalliita ne laitteet+roudaukset oli

Omasta mielestä niintä on turha tuoda takasin... jos tapahtumia radalle halutaan niin sillon pitää vaan lopettaa nuo rajoitteet. Esim renkaat ihan oman fiiliksen mukaan ei pakollisia määriä tiettyä per rata, bensaa lisää, pari moottoria lisää(toki tulishan niitä ylläreitä enemmän jos olis sama moottori määrä kun kärkitalleilta hajois moottorit), muutama rengasvalmistaja mukaan ? tulis niissäki eroja.

Pääasia vaa olis kaikissa muutoksissa että autoja vietäis enemmän äärirajoilla jolloin tulisi myös niitä virheitä=ohituksia, just niinku tossa ylempänä todettiin että aika-ajothan on tällä hetkellä "jännittävintä" koko vlopussa, oikeasti ei 100% voi sanoa top 5 järjestystä koska kuskeilla tulee virheitä noissa nopeissa vedoissa useasti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 897
virallisesti tankkauksista luovuttiin puhtaasti turvallisuussyistä (ei ollut ihan 1 tai 2 kertaa kun bensat lentää ympäriinsä)
 

Viltsur

Frhr
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
113
Tulevan vuoden muutokset vaikuttaa kyllä hyviltä. Kunhan ei mitään ongelmia synny esim renkaiden kanssa.

Noita tankkauksia ei kannata missään nimessä tuoda takaisin. Onhan ne autot alussa hitaampia isomman kuorman takia, mutta ne mokat mitä tankkauksissa on tapahtunu on aivan liian suuri riski.

Nyt voidaan rakentaa tiiviimpiä tankkejakin, kun tankkausta ei tarvitse suorittaa muutamassa sekunnissa.
 

vetten äärelle istutettu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Bottaksen jatkosopimus varmistui - huippulupaus tallikaveriksi

Valtteri Bottas jatkaa Williamsin formula 1 -tallissa kaudella 2017.

Williams julkisti tänään kuljettajakaksikkonsa ensi kaudelle.
Bottaksen tallitoveriksi Felipe Massan tilalle nousee kanadalaistulokas Lance Stroll. Vasta 18-vuotias Stroll voitti tänä vuonna formula 3:n Eurosarjan mestaruuden.

Bottas on ajanut Williamsilla koko vuonna 2013 alkaneen F1-uransa ajan. Hänen tuore jatkosopimuksensa on yksivuotinen.

Lähde:

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016110322561302_fo.shtml
Strollilta vielä pataan niin on Valtterinkin ura paketissa :comp:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
355
Näissä silmä lepää! Taiteilija maalasi F1-autot kuljettajien kypäräväritysten mukaan
Vähän kaksipiippuisia ovat vaikka fantasiakuoseista puhutaankin. Tuollaisenaan toisivat toki paljon kaivattua väriä autoihin, mutta tunnistaminen menisi joissain kohti hyvinkin hankalaksi. Ovat myös osin turhan kirjavia.

Mutta kaikkiaan vallan tyylikkäästi siirretty kypärätaide autoihin.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 101
Olipas pettymys tuo Oconin soppari. Olisin mieluusti nähny Wehrleinin FI:lla.
Kukahan sitten lie tulee Gutierrezin tilalle kun sopparia ei jatkettu.. Magnussen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
122
Olipas pettymys tuo Oconin soppari. Olisin mieluusti nähny Wehrleinin FI:lla.
Kukahan sitten lie tulee Gutierrezin tilalle kun sopparia ei jatkettu.. Magnussen?
Joo, K-Mag sinne julkistettiin toisten vapaiden harjoitusten jälkeen.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
628
Jep eli summa summarum tähän mennessä.

- Kmag siirtyy HAASsille, Esteban Gutierrez veke
- Ron Dennis yritti hankkia kiinalaiset omistajat McLarenille mutta arabitaustainen omistajajoukko ja muut blokkasivat
- Ferrari miettiin E-Formulaa huhujen mukaan
- Ja Alonso veti harjoituksissa lepotuolin alleen tuttuun tapaan:

https://streamable.com/ppb2
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 101
Onhan tuo Williamsin tämän kauden mahalasku kyllä täysi mysteeri. Talli keräsi kauden 5 ekan kisan aikana puolet tähän astisesta saldostaan, jonka jälkeen käytännössä mahalasku alkoi.
5:n ensimmäisen kisan jälkeen pisteet oli Williamsille 65-14 ja kuitenkin FI vie näköjään tämän kauden nelostilan.



Toivottavasti superpaskan Massan kadottua itkeskelemästä pitkin radan reunuksia talli alkaa nostamaan vähän päätään. :rolleyes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
Vaihtelis hieman autojen massat kesken kisan niin tulisi niitä hetkellisiä nopeuseroja paljon enemmän.
Mä en taas pidä tästä lainkaan. Nykyäänkin hirveät erot uusilla ja vanhoilla renkailla. Tekee kilvanajosta tylsää katseltavaa, kun toinen paahtaa niin helposti ohi etenkin kun on vielä tuo DRS.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
väärä ketju
 
Viimeksi muokattu:

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
618
Urheilulääkäri Aki Hintsa on kuollut

Urheilulääkäri Aki Hintsa on kuollut eilen, kertoo Ilta-Sanomat. Syöpää sairastanut Hintsa oli 58-vuotias.

Hintsa ei pitänyt nimityksestä formulalääkäri, mutta yhteistyö formulakuskien kanssa oli se, mistä hänet tunnettiin julkisuudessa. Hän oli pitkään McLarenin formula yksi -tallin lääkäri ja hänen asiakkaisiinsa kuuluivat muun muassa Mika Häkkinen ja Sebastian Vettel.

– F1 on ollut laboratorio, jossa olemme oppineet hallitsemaan ihmisten suorituskykyä äärimmäisten paineiden ja vaatimusten keskellä, Hintsa kertoi Suomen urheiluopistolla Vierumäellä 2013.

Hintsa oli koulutukseltaan ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri. Uskonnollinen vakaumus johti hänet 1990-luvulla lääkäriksi Etiopiaan, missä hän tutustui muun muassa kestävyysjuoksija Haile Gebrselassiehin. Etiopialaisen yksinkertainen elämäntapa teki suuren vaikutuksen Hintsaan, joka alkoi kehittää omaa "Hintsan malliaan".

Formulamaailman lisäksi Hintsa toimi myös Suomen olympiakomitean lääkärinä. Hän jätti McLarenin tallissa kiertämisen kauden 2013 jälkeen ja piti omaa yksityisvastaanottoaan Genevessä.

Hintsan tytär Lotta Hintsa (nykyisin Näkyvä) valittiin Miss Suomeksi 2013.

Lähde:

http://www.ess.fi/urheilu/urheilu-uutiset/art2320172
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
Talleista Mersu ja Red Bull on numeroiden perusteellakin kovia. Saattaa tulla tiukka kisa 2017.

• Team that has been overtaken least: Mercedes, seven times (Nico Rosberg four, Lewis Hamilton three)
• Driver with the most overtaking manoeuvres during the year: Max Verstappen, 78 (**)
• Team that carried out most overtaking: Red Bull, 136 moves (**) – 61 by Daniel Ricciardo, 60 by Max Verstappen, 15 by Daniil Kvyat

• Fastest race of the year: Italy, winner’s average speed (Nico Rosberg), 237.558 kph
• Highest speed reached by a Pirelli P Zero Formula One tyre during a grand prix: 372.5 km/h, Valtteri Bottas in Mexico (*)


(**) It’s the highest value since 1983 (the first year since when data is available)
(*) New record in an official F1 session (previous: 370,1 kph, Kimi Raikkonen at the Italian Grand Prix, 2005)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ihan mielenkiintoisia tilastoja. Varsinkin allaolevat kannattaa huomioida, kertovat nimittäin, että formulat eivät ole hidastuneet eivätkä muuttuneet jonoajeluksi.

(**) It’s the highest value since 1983 (the first year since when data is available)
(*) New record in an official F1 session (previous: 370,1 kph, Kimi Raikkonen at the Italian Grand Prix, 2005)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
Oli silti 2005 kauden V10 moottori "parempi". Nykyiset autot on toki paljon nopeampia. 2017 autot on luultavasti taas jonkun verran nopeampia.

Nykyiset 1.6 V6 turbo.

2005 Moottoreiden valmistajat, 3.0 V10
Ferrari Honda Renault BMW Mercedes Cosworth Toyota
Formula 1 -kausi 2005. Kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2005 voitti Fernando Alonso, joka onnistui vihdoin katkaisemaan Michael Schumacherin viiden mestaruuden putken. Valmistajien maailmanmestaruuden voitti Renault.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_1_-kausi_2005
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
Pitääpäs verrata.

Oho. Tuli tosiaan kirjoitettua höpöjä. Ajatus oli että jos 2016 autoon laitettaisiin 2005 auton 3.0 L V10 moottori, niin olisi vielä nopeampi. 2006 autossa sitten oli jo pienempi 2.4 L V8.

Eli 2016 auto on kyllä nopea, mutta 1.6 turbo ei ole yhtä nopea kun 3.0 V10. Toki V10 kuluttaa bensaa niin paljon että on pakko olla välitankkaukset.

---
Lap Records for the 2016 Season Circuits:
V10 3L tai V8 2.4L
2003, 2004, 2005, 2008, 2009, 2010, 2012

1.6 turbo
2016 venäjä Nico, 2016 baku Nico, 2016 Singapore Daniel Ricciardo, 2015 mexico Nico.
http://f1.wikia.com/wiki/Lap_Record
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
Pitääpäs verrata.

Oho. Tuli tosiaan kirjoitettua höpöjä. Ajatus oli että jos 2016 autoon laitettaisiin 2005 auton 3.0 L V10 moottori, niin olisi vielä nopeampi. 2006 autossa sitten oli jo pienempi 2.4 L V8.

Eli 2016 auto on kyllä nopea, mutta 1.6 turbo ei ole yhtä nopea kun 3.0 V10. Toki V10 kuluttaa bensaa niin paljon että on pakko olla välitankkaukset.

---
Lap Records for the 2016 Season Circuits:
V10 3L tai V8 2.4L
2003, 2004, 2005, 2008, 2009, 2010, 2012

1.6 turbo
2016 venäjä Nico, 2016 baku Nico, 2016 Singapore Daniel Ricciardo, 2015 mexico Nico.
http://f1.wikia.com/wiki/Lap_Record
Eipä 1.6 koneellakaan bensa riitä ilman säännöstelyä? :) Vai onko tämä vaan sitä virtauspelleilyä, kun siinäkin on rajoitukset.

Eniveis.. enemmän saisi bensaa menemään noilla 1.6:kin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
Eipä 1.6 koneellakaan bensa riitä ilman säännöstelyä? :) Vai onko tämä vaan sitä virtauspelleilyä, kun siinäkin on rajoitukset.

Eniveis.. enemmän saisi bensaa menemään noilla 1.6:kin.
Jep. Nopeampia olisi, jos bensaa olisi enemmän.

Eco ajoa tosiaan noilla 1.6 turboilla :)
2014 ja eteenpäin bensatankki on ollut 100 kg kokoinen. 2013 ja aikaisemmin on ollut 160 kilon kokoinen tankki. 160 kiloa olisi 230 litraa bensaa.
http://www.mtv.fi/sport/f1/f1-fakta/artikkeli/formulafakta-f1-kisassa-kuluva-bensamaara/3677306
Noissa 15-16 rataennätyksissä pitää ottaa huomioon se, että niitä ratoja ei edes ollut noilla vanhoilla koneilla ajettaessa.
Esimerkiksi Singaporen rataennätys kaudelta 2008 on 4.5s nopeampi kuin -15, vaikka -08 rata oli inan pitempikin.
Samaten Mexikon kierrosennätys kaudelta -92 3s nopeampi kuin nykyinen ennätys, tosin silloin rata näyttää äkkiselään muutenkin olleen nopeamman näköinen.
Aivan. Nuo kaikki neljä nopeusennätystä olikin noilta neljältä uudelta radalta. Nico:lla 3 ennätysta ja Ricciardola yksi. Eli raakaa voimaa noissa vanhoissa isoissa moottoreissa ja bensaakaan ei ole tarvinnut säästää.

Mexikon radan huippunopeusennätyskin tuli uudella radalla. Eli tuota Kimin ajamaa ennätystä Italian radalla ei ole rikottu.

(*) New record in an official F1 session (previous: 370,1 kph, Kimi Raikkonen at the Italian Grand Prix, 2005)
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Noh, huippunopeudet vaatii jokatapauksessa raakaa voimaa ja pitoa. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Että ei nuo nykyvoimalähteet "mopoja" ole sentäs. Toki rataprofiilin pitää suosia huippunopeuksia myös.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Pitää muistaa myös se, että tuolloin auton ja kuskin minimipaino oli 600kg, nyt 691kg.
Siinä aika iso ero.
Ei paino vaikuta huippunopeuteen pitkällä suoralla, loppuu tehot kesken tai rajoittaja tulee vastaan ennen jarrutusta. Tottakai, jos ei kerkeä maxeille, niin silloin paino on yks huippunopeutta rajoittava tekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
1.6 turbo + sähkömoottori, niin yhteisteho taitaa olla tosi suuri. Ilmeisesti jossain 1000 hv lähettyvillä. Eli suoralle saa hyvin vauhtia. Nykyisissä taitaa olla 8 vaihdetta. Akut vaan täytyy ladata täyteen sitten muulla osalla rataa ja purkaa lataus taas siinä suoralla.

2005 bemari ja mese 930 heppaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines#1995.E2.80.932005
In 2005, the 3.0 L V10 engine was permitted no more than 5 valves per cylinder.[15] Also, the FIA introduced new regulations limiting each car to one engine per two Grand Prix weekends, putting the emphasis on increased reliability and decreased power output. BMW and Mercedes engines had about 930 bhp (690 kW) in this season. Renault, Honda, Toyota and Ferrari had about 900 bhp (670 kW).

BMW's P83 engine used in 2003 season managed an impressive 19,200 rpm and cleared the 900 bhp (670 kW) mark and weighs less than 200 lb (91 kg)
 
Viimeksi muokattu:

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
334
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
355
Aika hyvin, jos parannat sijoitustasi 41 sijaa ekalla kierroksella, kun kilpailijoita on se 22. :vihellys:
Vai puuttuuko tuosta vain se olennainen "during the year" -tarkennus? Tuo kuitenkin tarkoittaisi keskiarvollisesti kahden sijan parannusta ensimmäisellä kierroksella per kisa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Välityksiä pystyi myöskin aikoinaan vaihtamaan joka kisaan. Nykyisin kerran kauden aikana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
Noh, huippunopeudet vaatii jokatapauksessa raakaa voimaa ja pitoa. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Että ei nuo nykyvoimalähteet "mopoja" ole sentäs. Toki rataprofiilin pitää suosia huippunopeuksia myös.
Paitsi Mexico, missä uusi ennätys tehtiin on jossain yli 2km korkeudessa. Ilma ohuempaa pienempi ilmanvastus.

Mutta onhan noissa voimaa joo, kun patterista käytetään kaikki energia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 685
Viestejä
4 318 848
Jäsenet
72 091
Uusin jäsen
NNTTPP

Hinta.fi

Ylös Bottom