Formula 1 | kausi 2016

10k

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
120
Täällä voitaisiin jutustella Formula 1 -kilpa-autoilusta yleisellä tasolla.

Muoks: Keskustellaan sittenkin vain kaudesta 2016-2017. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti joku jaksaa myös perustaa kisaketjut entiseen malliin.

Luulisi niille löytyvän aina tekijöitä, jos ei Yak- siirry tälle foorumille. Itsekin tullut noita aloitusthreadejä luotua menneinä vuosina, mutta jos niitä ei kerennyt itse tehdä niin sitten vain piti toivoa että joku muu sellaisen tekee.

Tässä kun on F1-yleisketju, niin mitenkäs sitten jos/kun joku luo kausikohjaisen ketjun missä on uudet tallipaikat, kuskit ja muut tiedot, siirtyykö yleiskeskustelu kuitenkin sitten aina sen kauden alle ja tällainen threadi jää käyttämättä..? :tdown:
 
Tässä kun on F1-yleisketju, niin mitenkäs sitten jos/kun joku luo kausikohjaisen ketjun missä on uudet tallipaikat, kuskit ja muut tiedot, siirtyykö yleiskeskustelu kuitenkin sitten aina sen kauden alle ja tällainen threadi jää käyttämättä..? :tdown:

Jos lisättäis tähän otsikkoon 2016 ja sitten ensi kaudelle uusi ketju tulevaisuudessa. Ei varmaan tarvita yleisketjua ja kausiketjuja?
 
Yak- tekee kyllä Muron puolella mainioita F1-osakilpailukohtaisia triidejä. :)
 
Luulisi niille löytyvän aina tekijöitä, jos ei Yak- siirry tälle foorumille. Itsekin tullut noita aloitusthreadejä luotua menneinä vuosina, mutta jos niitä ei kerennyt itse tehdä niin sitten vain piti toivoa että joku muu sellaisen tekee.

Yak- tekee kyllä Muron puolella mainioita F1-osakilpailukohtaisia triidejä. :)

Jep. Toivottavasti löytää tiensä tänne.

Jos täällä ketjuille tilausta on, niin tottahan toki ne tänne väsään. :comp:

Ajattelin kauden loppuun saakka tehdä tuonne mörön puolellekin, mutta mutta...:think:
 
Kyllähän aina kisaketju tarvitaan, helpompi siitä katsoa viikonlopun aikataulut kun alkaa maikkarin sivuilta niitä etsimään mainosten joukosta.
 
Jos täällä ketjuille tilausta on, niin tottahan toki ne tänne väsään. :comp:
Ajattelin kauden loppuun saakka tehdä tuonne mörön puolellekin, mutta mutta...:think:
Noni!

Tämä kuulostaa erittäin mainiolta!
 
Peukut täältäkin, olen pitänyt kyllä todella paljon noista Yakin kisaviikonloppuketjuista.
 
Voiko Valtterille jäädä ns. mustapekka käteen lopulta ensi kauden suhteen? Williams ei suostu Valtterin ja co vaatimuksiin, mutta ei suostu myös päästämään irti optiosta, joten edessä onkin välivuosi? Valtterin ei kannata tehdä kuin 1+1 soppari mistä pääsee irti mikäli paikka kaudelle 2018 johonkin top 4 tiimistä aukeisi ja jos sellaista ei saa, niin miksei välivuosi ja sit huipputiimiin kaudelle 2018 takaisin. Toki aika hasardia tupla tai kuitti peliä tämä olisi. Rellu voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta kannattaako Valtterin lähteä odottamaan sinne että ne saa hinattua itsensä takaisin huipulle ja toisekseen ei taida päästä vaikka haluisinkin, koska Williams pitää optiostaan kiinni. Ainakin Rellun pomo jotain oliko viime vk höpisi, että menisi todella säätämiseksi saada Valtteri vaikka haluaisi hänet kyllä.
 
Todii.
Räikkönen astui esiin – piti harvinaisen pitkän puheen muille kuljettajille!(Ilta-Sanomat)
– Minua ei rangaistu, joten en tehnyt mitään väärää, Verstappen yritti puolustautua.

Kaikki muut kuljettajat olivat sitä mieltä, että Verstappen teki väärin. Ensin asiasta puhui Romain Grosjean, sitten Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton ja Fernando Alonso.
– Jos mitään ei tehdä, joku täräyttää kohta täydellä vauhdilla Verstappenin auton perään, saksalaiskuljettaja Nico Hülkenberg sanoi.

Kimiki kuuleman mukaan pitänyt pitkän puheenvuoron. Eikös kameroiden pitänyt hetimiten tulla kuljettajakokouksiin? Vai tuleeko sittenkin vasta myöhemmin?
 
Yllätys mullekin. Olen viimeisten parin vuosikymmenen aikana jo tottunut siihen, että Ferrarilta lähdetään eläkkeelle tai sitten tallin aloitteesta. Vettel olisi jo toinen maailmanmestari kävelemässä itse ulos lyhyen ajan sisällä.
Ainakin minun käsittääkseni Alonso potkittiin pois, ei lähtenyt itse?
 
Liekö tuossa Kvyatin jatkon taustalla myös se, että Red Bull haluaa kypsyttää Gaslya vielä vuoden verran alemmissa sarjoissa lisää. Verstappenin kanssa on kuitenkin nähty, että meno on välillä niin riskialtista, että tuskin haluavat saman toistuvan Gaslyn kohdalla.

PS. Täytyihän sitä murosta eksyä itsekin tänne. :)
 
Jos Gasly voittaa GP2 mestaruuden niin missähän hän ajelee ensi vuonna? jossain höpöhöpö luokassa mikä ei kiinnosta ketään tai testi juttuja koko vuosi?
Mielestäni ihan paska päätös antaa Kvyatin jatkaa :rage:
 
Liekö tuossa Kvyatin jatkon taustalla myös se, että Red Bull haluaa kypsyttää Gaslya vielä vuoden verran alemmissa sarjoissa lisää. Verstappenin kanssa on kuitenkin nähty, että meno on välillä niin riskialtista, että tuskin haluavat saman toistuvan Gaslyn kohdalla.

GP2 on kuitenkin vauhdillisesti ja kilpailullisesti niin lähellä F1:tä, ettei sieltä juuri ole muuta vaihtoehtoa kuin F1, jos haluaa uran etenevän. Gasly on lisäksi reilut 1,5 vuotta Verstappenia vanhempi. Kvyatin jatkosopimus kyllä ihmetyttää ottaen huomioon, kuinka herkästi Red Bull/Toro Rosso ovat viime vuosina vaihtaneet kuljettajia ihan kohtuuhyvienkin tulosten jälkeen (esimerkkinä Buemi ja Vergne).
 
GP2 on kuitenkin vauhdillisesti ja kilpailullisesti niin lähellä F1:tä, ettei sieltä juuri ole muuta vaihtoehtoa kuin F1, jos haluaa uran etenevän. Gasly on lisäksi reilut 1,5 vuotta Verstappenia vanhempi. Kvyatin jatkosopimus kyllä ihmetyttää ottaen huomioon, kuinka herkästi Red Bull/Toro Rosso ovat viime vuosina vaihtaneet kuljettajia ihan kohtuuhyvienkin tulosten jälkeen (esimerkkinä Buemi ja Vergne).

Jospa tuonnut runsaasti rahaa mukanaan.
 
Bottas jatkanee Williamsilla:
Valtteri Bottas teki ratkaisunsa työpaikastaan, ei ottanut riskiä
Lienee aika 50-60 olisiko Rellu ollut parempi vaihtoehto, kun ensivuodeksi pakkaa muutenkin sekoitetaan...

Valtteri Bottas teki ratkaisunsa työpaikastaan, ei ottanut riskiä
Jaa artikkeli:
AddThis Sharing Buttons
Share to FacebookFacebook4Share to TwitterTwitterShare to WhatsAppWhatsApp
otto_palojarvi.jpg

Otto Palojärvi / Sport Content
Luotu:
23.10.2016 12:22
  • Kuva: EPA / Alloverpress / Srdjan Suki / Autotoday
    valtteri_bottas_2015_malesia_suu_mutrullaan_kuva_epa_alloverpress_srdjan_suki.jpg

Urheilu
|
Formula 1
Autosport uutisoi luotettaviin lähteisiin vedoten, että Valtteri Bottas jatkaa ensi kaudella Formula ykkösissä Williams-tallissa. Tiettävästi Bottaksella on sopimus kaudelle 2017. Hänellä olisi mahdollisuus vaihtaa tallia 2018.

Bottas neuvotteli sopimuksesta Renaultin kanssa. Lopulta hän katsoi Williamsin paremmaksi ratkaisuksi.

Williams on tällä kaudella taantunut. Sen resurssit ovat rajalliset ja ensi kaudella teknisten sääntöjen muuttuessa Williams saattaa menettää asemiaan entisestään.


Renaultilla Bottas olisi saanut tehdastallin resurssit. Muutaman vuoden sisällä hän olisi voinut päästä taistelemaan maailmanmestaruudesta.

Bottaksen ratkaisu Williamsille ei liene kuitenkaan huono. Hän pysyy Williamsilla ykköskuljettajana. Toiseksi kuljettajakseen Felipe Massan tilalle Williams joutuu taloudellisista syistä pestaamaan 18-vuotiaan kanadalaiskeltanokan Lance Strollin, josta ei liene Bottakselle uhkaa.

Bottas kärkkyy ennen kaikkea huippusopimusta kaudelle 2018. Hänen osakkeensa eivät Williamsilla laske ja vuoden kuluttua tallien väliset uudet asetelmat ovat selvillä. Silloin ratkaisu on helpompi tehdä.

Ferrarilla Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin sopimukset ovat vuoden kuluttua katkolla. Mercedeksellä Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin sopimukset ovat voimassa kauden 2018 loppuun, mutta toinen heistä saattaa vaihtaa työpaikkaa kesken sopimuskauden.

Ferrari on ollut kiinnostunut Bottaksen palkkaamisesta. Mercedeksen moottoriurheilupomo Toto Wolff tuntee Bottaksen hyvin toimittuaan Bottaksen managerina. Bottaksen tulevaisuus näyttää siis valoisalta.

Varmat F1-tallipaikat kaudelle 2017:

Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg

Red Bull: Daniel Ricciardo, Max Verstappen

Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen

McLaren-Honda: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne

Renault: Nico Hülkenberg

Force India: Sergio Perez

Williams: Valtteri Bottas, Lance Stroll

Toro Rosso: Carlos Sainz, Daniil Kvyat

Vapaana vielä kahdeksan tallipaikkaa. Molemmat paikat vapaana Haasilla, Sauberilla ja Manorilla.
 
Bottas jatkanee Williamsilla:
Valtteri Bottas teki ratkaisunsa työpaikastaan, ei ottanut riskiä
Lienee aika 50-60 olisiko Rellu ollut parempi vaihtoehto, kun ensivuodeksi pakkaa muutenkin sekoitetaan...

Valtteri Bottas teki ratkaisunsa työpaikastaan, ei ottanut riskiä
Jaa artikkeli:
AddThis Sharing Buttons
Share to FacebookFacebook4Share to TwitterTwitterShare to WhatsAppWhatsApp
otto_palojarvi.jpg

Otto Palojärvi / Sport Content
Luotu:
23.10.2016 12:22
  • Kuva: EPA / Alloverpress / Srdjan Suki / Autotoday
    valtteri_bottas_2015_malesia_suu_mutrullaan_kuva_epa_alloverpress_srdjan_suki.jpg

Urheilu
|
Formula 1
Autosport uutisoi luotettaviin lähteisiin vedoten, että Valtteri Bottas jatkaa ensi kaudella Formula ykkösissä Williams-tallissa. Tiettävästi Bottaksella on sopimus kaudelle 2017. Hänellä olisi mahdollisuus vaihtaa tallia 2018.

Bottas neuvotteli sopimuksesta Renaultin kanssa. Lopulta hän katsoi Williamsin paremmaksi ratkaisuksi.

Williams on tällä kaudella taantunut. Sen resurssit ovat rajalliset ja ensi kaudella teknisten sääntöjen muuttuessa Williams saattaa menettää asemiaan entisestään.


Renaultilla Bottas olisi saanut tehdastallin resurssit. Muutaman vuoden sisällä hän olisi voinut päästä taistelemaan maailmanmestaruudesta.

Bottaksen ratkaisu Williamsille ei liene kuitenkaan huono. Hän pysyy Williamsilla ykköskuljettajana. Toiseksi kuljettajakseen Felipe Massan tilalle Williams joutuu taloudellisista syistä pestaamaan 18-vuotiaan kanadalaiskeltanokan Lance Strollin, josta ei liene Bottakselle uhkaa.

Bottas kärkkyy ennen kaikkea huippusopimusta kaudelle 2018. Hänen osakkeensa eivät Williamsilla laske ja vuoden kuluttua tallien väliset uudet asetelmat ovat selvillä. Silloin ratkaisu on helpompi tehdä.

Ferrarilla Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin sopimukset ovat vuoden kuluttua katkolla. Mercedeksellä Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin sopimukset ovat voimassa kauden 2018 loppuun, mutta toinen heistä saattaa vaihtaa työpaikkaa kesken sopimuskauden.

Ferrari on ollut kiinnostunut Bottaksen palkkaamisesta. Mercedeksen moottoriurheilupomo Toto Wolff tuntee Bottaksen hyvin toimittuaan Bottaksen managerina. Bottaksen tulevaisuus näyttää siis valoisalta.

Varmat F1-tallipaikat kaudelle 2017:

Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg

Red Bull: Daniel Ricciardo, Max Verstappen

Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen

McLaren-Honda: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne

Renault: Nico Hülkenberg

Force India: Sergio Perez

Williams: Valtteri Bottas, Lance Stroll

Toro Rosso: Carlos Sainz, Daniil Kvyat

Vapaana vielä kahdeksan tallipaikkaa. Molemmat paikat vapaana Haasilla, Sauberilla ja Manorilla.

Hyvä jos sai neuvoteltua vain vuoden mittaisen jatkopestin Williamsin kanssa. Williams tietääkseni olisi halunnut pidempää sopimusta, mutta ei kai kukaan tämän hetkisen Williamsin kanssa halua ryhtyä mihinkään pitkäaikaiseen toimintaan. Williams on ainakin siirtänyt voimavaransa todella aikaisessa vaiheessa ensi vuoden auton kehittämiseen, niin toivottavasti sitä kulkupuoltakin olisi ensi kaudella paremmin luvassa. Toivottavasti vuoden päästä olisi paremmin mahiksia päästä huipputalliin.
 
Bottas teki oikein kun sai vuoden Williams-diilin. Kattoo miten homma toimii uusilla säännöillä ja sitten tekee ratkaisun kun on mahdollisuutta lähteä muualle kuin Rellulle. Siis Relluhan tod. näk tulee nousemaan ainakin taistelemaan vähintään taistelemaan hyvistä pistesijoista (riippuen hyvin pitkältä ketä saa rekrytoitua). Siirto Rellulle olisi tässä vaiheessa olisi sama kuin Alonson siirto McLarenille aikoinaan (hyppy tuntemattomaan).
 
Tuli tästä uutisesta mieleen kysymys...

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...ratapomolta-erikoinen-mersu-kommentti/6134132

Malesia luopumassa F1-kisasta? Ratapomolta erikoinen Mersu-kommentti
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 25.10.2016 11:51


Mercedeksen Nico Rosberg vauhdissa Sepangin radalla vajaa kuukausi sitten.2016 Getty Images


Malesia harkitsee luopumista formula ykkösten MM-sarjaan kuuluvasta GP-kilpailustaan vuoden 2018 jälkeen.

Malesian GP:n MM-sopimus on katkolla kahden vuoden kuluttua. Vuodesta 1999 lähtien ajetun kilpailun kiinnostavuus on viime vuosina laskenut, eivätkä kasvavat järjestelykustannukset houkuttele jatkamaan F1-perinnettä.

– Paikalliset asukkaat eivät osta lippuja kilpailuun. Jos kisalla ei ole taloudellista arvoa, miksi jatkaisimme, kysyy Sepangin kansainvälisen kilpailukeskuksen toimitusjohtaja Razlan Razali.


– Mielestäni tuote (F1) ei ole enää kiinnostava. Sarjaa dominoi yksi talli, Razali jatkaa viitaten Mercedekseen.

Razalin kommentti Mersun ylivoimasta on sinänsä erikoinen, sillä saksalaistallin pääsponsori on malesialainen öljyjätti Petronas, joka on saanut tallin menestyksen myötä paljon näkyvyyttä.

Sepangin rata-alueelle mahtuu 120 000 katsojaa, mutta syys-lokakuun MM-kilpailussa heitä oli vain 45 000. Myös Malesian kisan tv-katsojaluvut ovat pudonneet vuosi vuodelta.


Malesian GP:n elintilaa nakertavat erityisesti Japanin, Singaporen ja Kiinan grand prix -kilpailut.

"Sepangin rata-alueelle mahtuu 120 000 katsojaa, mutta syys-lokakuun MM-kilpailussa heitä oli vain 45 000." ... Monta katstojaa oli paikan päällä Bakun GP:ssä?
 
Toivottavasti pysyy Sepangin rata sarjassa, on hyvä rata ja yks parhaimpia ratoja myös autoilupeleissäkin. Useampia vaikeita nopeita ja keskinopeita mutkia löytyy radasta ja kisatkin on yleensä täällä mielenkiintoisia, poisluettuna tietenkin parit monsuunikelin kisat :)

Mutta onhan se selvä, että jos homma ei ole kannattavaa niin eipä tuota ole kovin mielekäs silloin järjestääkkään...
 
Mutta onhan se selvä, että jos homma ei ole kannattavaa niin eipä tuota ole kovin mielekäs silloin järjestääkkään...

Mistä tullaankin varsinaiseen ongelmaan, eli siihen, että kannattavuutta pitäisi parantaa. Eli lisää katsojia (paikanpäällä+televisiossa) ja ehkä rahanjakoakin asiallisemmaksi. Ecclestonen lähdön myötä näin ehkä jopa tapahtuukin.
 
Mistä tullaankin varsinaiseen ongelmaan, eli siihen, että kannattavuutta pitäisi parantaa. Eli lisää katsojia (paikanpäällä+televisiossa) ja ehkä rahanjakoakin asiallisemmaksi. Ecclestonen lähdön myötä näin ehkä jopa tapahtuukin.

Lisenssimaksuja pienemmäksi! Kisajärjestäjät maksaa miljoonia siitä, että formulat tulee heidän radalleen. Ei tarvi ku 10-30% hinnasta pois, ni alkaa käydä kannattavaski toiminnaksi ja samalla hinnatki pystytään laskeen kuolevaisten tasolle.
 
Oli iha jees. Hieno toi yksi pätkä tuosta Brabhamin autosta.. hieno auto.

Oli kyllä hyvä mut kertojana olis voinu olla joku muu ku Coulthard, järkyttävä tuo aksentti :D Selvää toki saa, mut kuulostaa vammaselta.

edit: no ei vammaselta, mut hauskalta. Mut eihän tuo mikään vakava dokkari ollutkaan.
 
Ensi kaudeksi pyörähtää bensaruletti:
F1:ssä syttyi bensasota: vuosikymmenten yhteistyökuviot uusiksi
En muista, että aikoihin olisi ollut puhetta polttoaineen vaikutuksesta suorituskykyyn. Kolmen kärjessä on ollut "aina" moottori, moottori ja aerot.
Toki joskus ollut gummitkin aiheena, mutta jonnet ei muista.

Lieneekö enemmän kyse siitä kuka maksaa kenelle ja kuinka paljon?

F1:ssä syttyi bensasota: vuosikymmenten yhteistyökuviot uusiksi
Sport > F1 > Uutiset Julkaistu 29.10.2016 20:10

Mobil1 tuli McLarenin taustalle vuonna 1995, kun Mika Häkkinen ajoi tallissa kolmatta vuotta. This content is subject to copyright.


Yli kaksi vuosikymmentä McLaren-tallin taustalla formula ykkösissä toiminut öljyjätti Exxon/Mobil on vaihtamassa ensi kaudesta alkaen Red Bullin polttoainevalmistajaksi.

Saksalaislehti Auto Motor und Sport ja brittisivusto Motorsport.com kertovat, että 21 vuotta Mobiliin luottanut McLaren on puolestaan vaihtamassa BP-konserniin kuuluvan Castrolin polttoaineeseen.

Red Bull on ajanut tähän asti formula ykkösissä ranskalaisen Totalin bensoilla Renault-moottorinsa takia. Lehdet kuitenkin kertovat, että myös Renault olisi luopumassa Totalista 40 vuoden yhteiselon jälkeen ja vaihtaisi McLarenin tavoin Castrolille.

Castrol aloitti formuloissa McLarenin taustalla 1980-luvun taitteessa. Yhtiö on toimittanut polttoaineita myös Brabhamille, Williamsille, Lotukselle ja Jaguarille ennen poistumistaan sarjasta vuonna 2006.
 
Ensi kaudeksi pyörähtää bensaruletti:
F1:ssä syttyi bensasota: vuosikymmenten yhteistyökuviot uusiksi
En muista, että aikoihin olisi ollut puhetta polttoaineen vaikutuksesta suorituskykyyn. Kolmen kärjessä on ollut "aina" moottori, moottori ja aerot.
Toki joskus ollut gummitkin aiheena, mutta jonnet ei muista.

Lieneekö enemmän kyse siitä kuka maksaa kenelle ja kuinka paljon?00000

Kas. Luullut että kaikille tullut samat löpöt toimittajalta X ettei mitään fiilunkia pääse tapahtumaan.
Aina oppii uutta.

Onhan noistä ollut aina silloin tällöin puhetta, ainaki, jos formuloita on seurannu muuallaki ku murossa. Pieniä tehoeroja eri bensoilla, f1-managerissaki sai bensanki valita jokunen aika sitten. Jotku säännöt noitaki toki koskee, en nyt tältä känni-istumalta muista mitä. Ja btw, löpö on on ihan muuta kuin bensaa :p Itse käsitän sen dieseliksi, joku toinen polttoöljyksi.
 
Vaikea uskoa, että noissa polttoaineissa olisi merkittäviä eroja, vaikka toimittajia onkin useampia. Tarkasti on kuitenkin säännöissä määritelty menoveden koostumus/ominaisuudet ja se on pitkälti samaa, kuin tuolla Nesteen asemalla. Varmaankin jotain muuta on tuossa toimittajien vaihdossa takana, hintakilpailua tms. Uutisessa mainittujen lisäksi siellä mukana ainakin Shell (Ferrari) ja Petronas (Mersu).

Sivulta 69 lähtien löytyy polttoainetta koskevat säännöt:
http://www.motorsport-total.com/f1/TechnischesReglement-2016.pdf


http://edition.cnn.com/2015/07/24/motorsport/formula-one-fuel/
https://www.ft.com/content/322fa694-b117-11e4-831b-00144feab7de
 
Joo aikalailla normaalia bensaahan tuo on.

F1-autojen polttoaine on 99-prosenttisesti samanlaista kuin huoltoasemilla yleisesti myynnissä oleva bensa, mutta siinä on joitain muutoksia, jotka parantavat kiihdytyksiä ulos mutkista. Fernando Alonso kokeili pari vuotta sitten ajaa Fioranon radalla Ferrarin F1-autolla peräkkäin sekä F1-bensan että tavallisen bensan voimalla. Kierrosajoissa syntyi eroa 0,9 sekuntia F1-kisabensan eduksi.
 
Mitähän nuo erot on, kun äkkiseltään ajatellen tuossa mutka-ajossa ainut parannus tulisi siitä, että bensa olisi geelimäisempää eikä loiskuisi eestaas sekoittaen auton balanssia.

Muistaakseni tankit muodostuu useammasta osastosta joista bensaa pumpataan tarpeen mukaan yhteen pieneen osioon, joka sitten on se mistä bensa pumpataan moottoriin.
 
Joo, tankissahan on just sen takia niitä useampia "lokeroita" missä on bensaa sen hölskymisen estämiseksi.

bmw-saub-f1-08-half-2012-5.jpg
 
Kyllä on pinna kiereällä näillä suurilla mestareilla, kun ei ajetakkaan ylhäisessä yksinäisyydessä muilta karkuun. Vettel ja Alonso. Toki aiheestakin välillä valittavat, mutta vähän överiksi menee nykyään.

Mutta tuohon sääntöhommaan on saatava muutos pian. Ei voi olla eri säännöt eri radoilla ja eri säännöt eri kuskeilla. Tuo vie maun koko touhusta niin kuskien kuin lajia seuraavien kohdalla.
 
Alkaa itsellä menemään kyllä vähän maku näihin formuloihin. Yhtenäisen linjan puuttuminen sääntöjen tulkinnassa on todella turhauttavaa. Poistaisivat ajolinjoihin liittyvät säännöt kokonaan, niin saataisiin ainakin kunnon viihdettä. Nykyiset hyötyjät joutuisivat myös miettimään vähän enemmän, kun suurella todennäköisyydellä joutuisivat maistamaan omaa lääkettään.

Ihmetyttää myös kummasti tuo podium pelleily. Jos nyt ei oteta kantaa itse tuomioon, niin miksi toinen rangasitus annetaan ennen ja toinen sampanjan jälkeen? Eikö olisi ollut parempi jakaa kaikki rangaistukset kerralla? Kun tiedetään, että tulossa on mahdollisesti toinen rankku, joka voi muuttaa taas järjestystä.
 
Oli aikamoista pelleilyä kyllä. Hassua, että Vetteliä rangaistaan tuosta ajolinjan vaihtamisesta jarrutuksessa/juuri ennen, vaikka Verstappen pääsi kuin koira veräjästä Hamiltonia vastaan edellisessä kisassa. Sekä tietysti Hamiltonin oikaisu lähdössä jossa kyllä sai enemmän hyötyä sekä ennen kaikkea pystyi väistämään lähtökolaroinnin mahdollisuuden, eli näytti jopa aika laskelmoidulta "virheeltä". Rosbergin oikaisu taas oli vähän samanlainen kuin Alonson nurmikolle ajelu, eli työntäjälle tuosta olisi ehkä voinut aikarangaistusta pistää, joten valittaminen Rosbergista tuossa tilanteessa tuntuu vain tyhmältä.

Saisi todellakin tulla selvät säännöt että mitä saa tehdä ja sitten rangaistusta ihan automaattisesti ilman mitään pärstäkertoimia välissä, eikä tätä valkoisten viivojen merkityksen muuttamista joka radalla erikseen ja vielä keskellä rataakin.
 
Oli aikamoista pelleilyä kyllä. Hassua, että Vetteliä rangaistaan tuosta ajolinjan vaihtamisesta jarrutuksessa/juuri ennen, vaikka Verstappen pääsi kuin koira veräjästä Hamiltonia vastaan edellisessä kisassa.

Se sääntöhän tarkennettiin vasta ton tapauksen jälkeen, joten ei tossa sen suhteen mitään ihmeellistä ole. Harmi vaan, että rangaistuksen sai ensimmäisenä joku muu kuin Verstappen.
 
Oli aikamoista pelleilyä kyllä. Hassua, että Vetteliä rangaistaan tuosta ajolinjan vaihtamisesta jarrutuksessa/juuri ennen, vaikka Verstappen pääsi kuin koira veräjästä Hamiltonia vastaan edellisessä kisassa.

Charlie Whiting teki nimenomaan Austinin kisan jälkeen monien kuskien toivoman linjauksen, ettei enää jarrutuksissa saa muuttaa ajolinjaa. Tämä nimenomaan Verstappenin puolustustyylin aiheuttaman kritiikin vuoksi ja Vettel on ollut yksi eniten aiheesta äänessä olleista kuskeista. Nyt vain sattui niin, että Vettel itse oli ensimmäinen uuden sääntölinjauksen takia rangaistuksi tullut kilpailija.
 
Se sääntöhän tarkennettiin vasta ton tapauksen jälkeen, joten ei tossa sen suhteen mitään ihmeellistä ole. Harmi vaan, että rangaistuksen sai ensimmäisenä joku muu kuin Verstappen.
Etenkin tilanteessa jota ei olisi edes pitänyt syntyä, kun Verstappenin olisi pitänyt jo aikaa sitten päästää Vettel edelleen oikaisunsa takia
 
Sattui olemaan vierekkäin uutiset Kvjatin avautimen alentamisestaan ja Vettelin flippaamisesta. Ja aloin leikkisästi miettimään, että kummanhan kuskin Vettel lupulta näkisi mielummin Red Bullin puikoissa Verstappenin vai Kvjatin? :think: Tosin Ferrarin kausi on ollut sen verran heikko, että ehkä herra itse haluaisi takaisin Rad Bullille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 541
Viestejä
4 539 681
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom