Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
27
Ford Ecoboost ongelmat ei ole uusi uutinen, mutta ehkä vähemmälle huomiolle on jäänyt että Ford on nyt myöntänyt tämän ongelman!

Tein tähän yhteenvedon, jonka olen myös jakanut suomalaiselle medialle. Toivottavasti saadaan tässä kasvatettua huomiota ja painetta Fordin suuntaan myöntämään tämä ja täysimääräisesti korvaamaan, kuten Englannin mallissa alla. Ehkä täältäkin löytyy kohtalotovereita?

Kuten kirjeessa alla lukee, kasvaneen median ja somen paineen takia Ford otti vastuun Englannissa.

Tuleeko mieleen korjauksia tai lisäyksiä tähän tekstiin?
Onko ideoita mihin kaikkialle tätä tietoa kannattaa jakaa?

"Ford tunnustaa moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen"

Ford EcoBoost -moottorin ongelmat puhuttavat kuluttajia ympäri maailmaa. Englannissa Ford on myöntänyt, että ennen vuotta 2019 valmistettujen EcoBoost-moottoreiden jakohihnassa on rakenteellinen vika, joka voi aiheuttaa moottorivaurioita. Englannin asiakkaat saavat merkittäviä korvauksia huoltokustannuksista, mutta Suomessa Ford on kiistänyt saman vian olemassaolon – ja korjauskulut jäävät kokonaan asiakkaiden maksettaviksi’

Kuvaus ongelmasta

Googlen hakuun “Ford Ecoboost” tuo monta uutislinkkiä aiheesta ja auton omistajien kertomuksia miten jakohihna hajoaa paljon ennen Fordin ohjeistamaa vaihtoväliä.

Jakohihna on valmistettu kumista ja muista komposiittimateriaaleista, jotka ajan myötä haurastuvat öljyssä. Hihnan rakenne alkaa murentua, ja sen pinnasta irtoaa pieniä hiukkasia. Jakohihnasta irtoavat hiukkaset kulkeutuvat öljyn mukana moottorin sisäisiin kanaviin. Nämä hiukkaset voivat tukkia öljyn suodattimia, öljykanavia ja muita kriittisiä komponentteja, mikä heikentää moottorin voitelua.

Riittämätön voitelu voi johtaa kampiakselin tai nokka-akselin kulumiseen. Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa täydellisen moottorin rikkoutumisen, kuten männän tai venttiilin vaurioitumisen. Jakohihnan suunnittelun vuoksi ongelma kehittyy hitaasti ja usein huomaamattomasti, kunnes moottori kärsii vakavista vaurioista. Jos jakohihna katkeaa ajon aikana, moottori sammuu välittömästi, mikä voi myös katkaista virran apujärjestelmille, kuten sähkötehostetuille jarruille ja ohjaukselle. Tällaisessa tilanteessa jarrut voivat silti toimia, mutta niiden tehostus katoaa, mikä vaatii kuljettajalta huomattavasti enemmän fyysistä voimaa jarrutuksessa.

Miten Ford toimii Englannissa? (Alla kuva Fordin kirjeestä Englannissa)

Ford on myöntänyt Englannissa EcoBoost -moottoreiden jakohihnan ongelmat ja tarjoaa asiakkailleen hyvityksiä seuraavilla ehdoilla:
- Ajoneuvo on enintään 10 vuotta vanha ja sillä on ajettu alle 150 000 mailia (240 000 KM).
- Ajoneuvolla on täydellinen huoltohistoria (ajoneuvon huolto-ohjelman mukaisesti). Huoltohistoria voi olla:
- Fordin valtuuttamien korjaamoiden tekemä, Fordin ja itsenäisten korjaamojen yhdistelmä, tai pelkästään itsenäisten korjaamojen tekemä.
- Huoltohistoria voi poiketa +/- 3 kuukautta huollon eräpäivästä.
- Vuonna 2020 (pandemia-aikana) puuttuva huoltokirjaus ei ole este.
- Ajoneuvon huoltohistoriassa ei tarvitse toimittaa tietoja käytetyistä voiteluaineista.

Kun yllä olevat ehdot täyttyvät, asiakastukikeskus (CRC) kattaa 100 % korjauskustannuksista.

Suomen Ford jättää asiakkaat yksin
Suomessa Ford ei kuitenkaan tunnusta samaa ongelmaa, vaikka kyse on identtisistä moottoreista. Ford-asiakkaat, joiden ajoneuvoihin on tullut merkittäviä moottorivaurioita, ovat joutuneet maksamaan jopa tuhansien eurojen korjauskulut omasta pussistaan.

Useat asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä jälleenmyyjään ja maahantuojaan, mutta vastauksena on usein ollut kiistäminen tai vastuun siirtäminen kuluttajalle.

Omassa tapauksessani auto odottaa korjausta Hedin Automotiven pihassa. Kaikki ylläolevat kohdat toteutuu kohdallani ja kun viittaan Englannin ohjeistukseen he ovat hyvin vähäsanaisia ja haluttomia haastaa Fordia vastuuseen. Vastaukseksi saa ohjeen olla yhteydessä myyjäliikkeeseen tai Fordille palaute@ford.fi , koitin sinne olla yhteydessä, mutta vastaavat etteivät käsittele huolto tai takuuasioita. Myyjäliike (eri kuin Hedin) on avuliaampi ja parhaillaan katsoo voiko kompensoida jotain (tämä on tapauskohtaista). Käsittääkseni myyjäliikettä sitoo virhevastuu, alla lähdeviittaus kuluttajansuoja tapaukseen. En ole varma kuka lopulta maksaa jos myyjäliike hyvittää jotain, saavatko he Fordilta jotain?

Mitä vaadimme Fordilta?
- Virallista tunnustusta siitä, että EcoBoost-moottorin jakohihna on rakenteellisesti viallinen.
- Hyvitystä korjauskuluista samanlaisilla ehdoilla kuin Englannissa.
- Läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä asiakaspalvelussa.


Lähde 1: Ford ohjeistus korjaamoille englannissa (VS/UK/24/173), Kuva:

Ford-wet-belt.jpg


Lähde 2: Tällä videolla tarkemmin kerrottuna käänteistä Englannissa:


Lähde 3: Fordin takaisinkutsu yhdysvalloissa: https://www.ford.com/support/how-to...cus-2016-2022-engine-oil-pump-failure-recall/

Lähde 4: Tapaus suomessa joka oli kuluttajariitalautakunnassa: https://moottori.fi/uutinen/fordin-...siakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/

Lähde 5: Video moottorin aukaisusta ja hihnan vioittumisesta, tästä näkee hyvin kuinka paha tuo mureneminen on ja miten tukkii tiivisteet
 
Tsemppiä. Melkonen vaahtoaminen mitättömästä asiasta. Pidetään ne oikeat öljyt koneessa ja huolletaan ajallaan niin no problem.
 
Täysin vastaava on valitettavasti myös mm. PSA:n Puretech. En tiedä onko ihan uusimmat versiot vai joko nekin on ketjulla. Joka tapauksessa, vähän kärjistäen, uutta bensa-autoa EI KANNATA ENÄÄ OSTAA. Ne on niin pahasti jo rampautettu lukuisilla saastelaitteistoilla sun muilla että ei mitään järkeä. Sähköautollla ajo on ollut näiden uusien bensapihistäjien jälkeen niin huoletonta että voisin nykykokemuksella maksaa sähköautosta vaikka tuplahinnan että pääsee kyttäämästä jakohihnoja, imusarjan karstoittumista yms. Kohta onkin jo vuosi takana sähköautolla eikä mitään ongelmia missään mielessä. 20v vanha bensa-autokin kyllä löytyy ja huoleton on sekin vaikka jo 300tkm mittarissa. Mutta tuosta jostain ~2015 eteenpäin nuo pienet bensakoneet on n. 100tkm ajoon suunniteltu ja jo 60tkm jälkeen voi alkaa ensimmäiset oireet riippuen huolloista. Viimeisimpään puretekkiin vaihdattelin öljyt aina max 10tkm välein eikä siinä kyllä ehtinyt vielä tulla ongelmia, tosin se vaihtui sähkikseen reilusti alle 50tkm ajettuna. Eli minimi on käyttää aina varmasti oikeita öljyjä, ei mitään lisäaineita sinne sekaan ja öljyt vaihtoon aina max 10tkm välein. Sillä voi jo sen 100tkm päästä suht helpolla. Jos ajo on pääosin hieman pidempää matka-ajoa, niin sitten voi vaihtoväliä pidentää lähemmäs valmistajan ilmoittamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä. Melkonen vaahtoaminen mitättömästä asiasta. Pidetään ne oikeat öljyt koneessa ja huolletaan ajallaan niin no problem.
Siinä käsityksessä itsekin olen, että erittäin tarkkaa mitä öljyä pitää käyttää, mutta miksi uudemmassa ketjukoneessa ui vieläkin hihna öljyssä...
 
Piti joskus ostaa öljyhihna Ford ecoboost, mutta sitten luin kauhukertomuksia lauenneista hihnoista ja narahtaneista moottoreista. :oops:

Ostin sitten jakoketjulla olevan Volkkarin TSI:n. :)
 
Ajoin aikoinaan 140t km EcoBoostilla, ei mitään ongelmaa. Säännölliset huollot ja aina Castrolin öljyä sisään + hihna kannattaa vaihtaa ajoissa.
 
Mielestäni yksi iso ongelma on se, että autoilla ajetaan lyhyttä pätkäajoa ja johtuen kylmärikastuksista siirtyy väkisin öljynjoukkoon polttoainetta.

Kun pätkäajoa tehdään niin öljyt ja moottori ei tule lämpimäksi ja polttoaine vaurioittaa hihnaa sekä laakereita.

Osassa joissa olemme moottoreita vaihtaneet on ollut myös viallisia korkeapainepumppu ollut viallinen eli polttoainetta on paininkuppi täynnä joka vaan sitten vajoaa öljynjoukkoon.

Myös muutama tapaus ollut kun tulee vikakoodia rikkaasta seoksesta imuilman puolella, joka on tullut polttoainehöyrystä venttiiliikoppaan ja siitä takaisin imujärjestelmään.

T: ei merkkiliikeessä työskelevä
 
Tsemppiä. Melkonen vaahtoaminen mitättömästä asiasta. Pidetään ne oikeat öljyt koneessa ja huolletaan ajallaan niin no problem.
Täydellinen huoltohistoria oikeilla öljyillä. Fordin ohjeistus on vaihtaa hihna 240tkm tai 10v jälkeen, itselläni hajosi 150tkm ja 8v kohdalla. Valitettavasti en ole ainoa tämän asian kanssa. Asian laajuus selkenee esim tuosta ensimmäisestä videosta.

Itselle n. 9k EUR hintalappu korjaukselle ei ole kovin mitätön
 
Viimeksi muokattu:
Samaten tässä tulee mieleen P12 Primeroiden ja Almeroiden 1.8l koneiden öljynsyöntiongelma sekä jakopäänongelmat. Tämän on valmistaja todennut.
 
Täysin vastaava on valitettavasti myös mm. PSA:n Puretech. En tiedä onko ihan uusimmat versiot vai joko nekin on ketjulla. Joka tapauksessa, vähän kärjistäen, uutta bensa-autoa EI KANNATA ENÄÄ OSTAA. Ne on niin pahasti jo rampautettu lukuisilla saastelaitteistoilla sun muilla että ei mitään järkeä. Sähköautollla ajo on ollut näiden uusien bensapihistäjien jälkeen niin huoletonta että voisin nykykokemuksella maksaa sähköautosta vaikka tuplahinnan että pääsee kyttäämästä jakohihnoja, imusarjan karstoittumista yms. Kohta onkin jo vuosi takana sähköautolla eikä mitään ongelmia missään mielessä. 20v vanha bensa-autokin kyllä löytyy ja huoleton on sekin vaikka jo 300tkm mittarissa. Mutta tuosta jostain ~2015 eteenpäin nuo pienet bensakoneet on n. 100tkm ajoon suunniteltu ja jo 60tkm jälkeen voi alkaa ensimmäiset oireet riippuen huolloista. Viimeisimpään puretekkiin vaihdattelin öljyt aina max 10tkm välein eikä siinä kyllä ehtinyt vielä tulla ongelmia, tosin se vaihtui sähkikseen reilusti alle 50tkm ajettuna. Eli minimi on käyttää aina varmasti oikeita öljyjä, ei mitään lisäaineita sinne sekaan ja öljyt vaihtoon aina max 10tkm välein. Sillä voi jo sen 100tkm päästä suht helpolla. Jos ajo on pääosin hieman pidempää matka-ajoa, niin sitten voi vaihtoväliä pidentää lähemmäs valmistajan ilmoittamaa.
Nih ja dieselit on pilattu urealaitteilla.
 
Täysin vastaava on valitettavasti myös mm. PSA:n Puretech. En tiedä onko ihan uusimmat versiot vai joko nekin on ketjulla. Joka tapauksessa, vähän kärjistäen, uutta bensa-autoa EI KANNATA ENÄÄ OSTAA. Ne on niin pahasti jo rampautettu lukuisilla saastelaitteistoilla sun muilla että ei mitään järkeä. Sähköautollla ajo on ollut näiden uusien bensapihistäjien jälkeen niin huoletonta että voisin nykykokemuksella maksaa sähköautosta vaikka tuplahinnan että pääsee kyttäämästä jakohihnoja, imusarjan karstoittumista yms. Kohta onkin jo vuosi takana sähköautolla eikä mitään ongelmia missään mielessä. 20v vanha bensa-autokin kyllä löytyy ja huoleton on sekin vaikka jo 300tkm mittarissa. Mutta tuosta jostain ~2015 eteenpäin nuo pienet bensakoneet on n. 100tkm ajoon suunniteltu ja jo 60tkm jälkeen voi alkaa ensimmäiset oireet riippuen huolloista. Viimeisimpään puretekkiin vaihdattelin öljyt aina max 10tkm välein eikä siinä kyllä ehtinyt vielä tulla ongelmia, tosin se vaihtui sähkikseen reilusti alle 50tkm ajettuna. Eli minimi on käyttää aina varmasti oikeita öljyjä, ei mitään lisäaineita sinne sekaan ja öljyt vaihtoon aina max 10tkm välein. Sillä voi jo sen 100tkm päästä suht helpolla. Jos ajo on pääosin hieman pidempää matka-ajoa, niin sitten voi vaihtoväliä pidentää lähemmäs valmistajan ilmoittamaa.

Tähän liittyen, Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä taitaa ajosuoritteen kilometrimääräinen pituus ja auton keski-ikä olla euroopan pohjamutia. Alun perinkään tuskin Ford on meinannut että laitraisella Ecoboostilla joku edes ajaa sen 300 000km.

Täydellinen huoltohistoria oikeilla öljyillä. Fordin ohjeistus on vaihtaa hihna 240tkm tai 10v jälkeen, itselläni hajosi 150tkm ja 8v kohdalla. Valitettavasti en ole ainoa tämän asian kanssa. Asian laajuus selkenee esim tuosta ensimmäisestä videosta.

Itselle n. 9k EUR hintalappu korjaukselle ei ole kovin mitätön
Ikävä juttu. Maalaisjärki sanoo että oli jakopää millaisella hihnalla tahansa, 5v-6v on kyllä ihan max vaihtoaika, siinä Ford on kyllä tehnyt ison virheen että antaa suositukseksi noin pitkän vaihtovälin. Eikä voida olettaa että autoista kiinnostumaton olisi perillä asiasta.
Tämä sama juttuhan oli jo zetec aikoihin, kun 1,6 bensassa oli myöskin joku ihan älytön hihnanvaihtoväli ja ongelma oli täsmälleen sama.
 
Tähän liittyen, Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä taitaa ajosuoritteen kilometrimääräinen pituus ja auton keski-ikä olla euroopan pohjamutia. Alun perinkään tuskin Ford on meinannut että laitraisella Ecoboostilla joku edes ajaa sen 300 000km.


Ikävä juttu. Maalaisjärki sanoo että oli jakopää millaisella hihnalla tahansa, 5v-6v on kyllä ihan max vaihtoaika, siinä Ford on kyllä tehnyt ison virheen että antaa suositukseksi noin pitkän vaihtovälin. Eikä voida olettaa että autoista kiinnostumaton olisi perillä asiasta.
Tämä sama juttuhan oli jo zetec aikoihin, kun 1,6 bensassa oli myöskin joku ihan älytön hihnanvaihtoväli ja ongelma oli täsmälleen sama.
Holto-ohjelmaa luulis muuttavan jos osoittautuu niukaksi, mutta jos muistelee vanhoja ulostuloja niin tuo ilmeisesti suunnitteltu elinikäiseksi, ja auton suunniteltu elinkaari 150 000km , päivitys, enintään.

(siis muistan jonkun lainauksen vuosien takaa missä lipsautetu 150 000km)

Eikä voida olettaa että autoista kiinnostumaton olisi perillä asiasta.

Enkä syylistäisi autoista yleisellä tasolla vähän enemmänkin perillä olevia. Kovasti kiinnostunut voi kysellä että onko noin, mutta valmistajan väitteen kiistäminen(* vaatisi jo jotain muutakin kuin autoista perillä olemista, epäilevä autoihin pieteetillä suhtautuva toki vaihdattaa aiemmin huolto-ohjelmasta riippumatta. Riskiä karttava sen jälkeen kun lukenut tarinoita omasta automallista.


(*
Tiedän autoista kiinnostuneita jotka ovat kyselleen edustushuollossa ja ammattilaisten vastaukset voineet olla tyyliin, jos hajoaa niin huollot unohtuneet, vika ratin takana. Tyhmäähän sitten rahaa laittaa tarpeettomiin hihnan vaihtoihin.
 
Now, if you look after it well, keep up with the services, and treat it right, it should keep ticking over for ages – we’re talking up to 200,000 miles.

1.0 Moottorin pitäisi kestää jopa 320 tkm..
 
Piti joskus ostaa öljyhihna Ford ecoboost, mutta sitten luin kauhukertomuksia lauenneista hihnoista ja narahtaneista moottoreista. :oops:

Ostin sitten jakoketjulla olevan Volkkarin TSI:n. :)
Eikös VAG juuri ollut niin "taitava" että osasi tehdä jopa jakoketjusta epäluotettavan?

Olen melko varma, että viime vuosikymmenen luotettavin nykyaikainen autonmoottori on Opelin/GM:n Small Gasoline Engine (SGE) jota on 1-, 1,4- ja 1,5-litraisena. Niissä on ketju, joka kestää satojatuhansia kilometrejä.
 
Eikös VAG juuri ollut niin "taitava" että osasi tehdä jopa jakoketjusta epäluotettavan?

Olen melko varma, että viime vuosikymmenen luotettavin nykyaikainen autonmoottori on Opelin/GM:n Small Gasoline Engine (SGE) jota on 1-, 1,4- ja 1,5-litraisena. Niissä on ketju, joka kestää satojatuhansia kilometrejä.

Ei ole kauaa kun korjaamolle tuli just Opel Astra 1.4T missä kone ihan paskana 200tkm kilsoilla. Googlella löytyy LSPI -hakusanalla tarpeeks tietoa.

Että ainakaan ahdettuna en kyseisiin koneisiin koskisi, vaparina varmaan ok...
 

1.0 Moottorin pitäisi kestää jopa 320 tkm..

Ecoboost 1.0 julkistuksen aikoihin oli kuulemma joku saksalainen tehdasinsinööri lipsauttanut, että kyseinen moottori on suunniteltu kestämään 100 000 km. Liekö perää vai ei, en tiedä.
 
Ei ole kauaa kun korjaamolle tuli just Opel Astra 1.4T missä kone ihan paskana 200tkm kilsoilla. Googlella löytyy LSPI -hakusanalla tarpeeks tietoa.

Että ainakaan ahdettuna en kyseisiin koneisiin koskisi, vaparina varmaan ok...
Tuo on se vanhempi moottori, joka ei ollut ihan yhtä onnistunut. Tuo uudempi moottori mistä puhuin on puhtaalta pöydältä suunniteltu.
 
Ikävä juttu. Maalaisjärki sanoo että oli jakopää millaisella hihnalla tahansa, 5v-6v on kyllä ihan max vaihtoaika, siinä Ford on kyllä tehnyt ison virheen että antaa suositukseksi noin pitkän vaihtovälin. Eikä voida olettaa että autoista kiinnostumaton olisi perillä asiasta.
Tämä sama juttuhan oli jo zetec aikoihin, kun 1,6 bensassa oli myöskin joku ihan älytön hihnanvaihtoväli ja ongelma oli täsmälleen sama.
On se vielä erijuttu ymmärtää jotain auton tekniikasta kuin osata arvioida hihnan vaihtoväli paremmin kun koko keksinnön suunnitellut tehdas.
 
En tiedä odotitko tähän itsestäänselvyyteen jotain vastausta, mutta vastaan silti:

Tässä tapauksessa näyttää siltä että pääsääntöisesti autoista perillä olevat maallikot on arvioineet sen aika paljon paremmin kestävyyden osalta.

Ihan sama homma vaikkapa Mercedeksen hyötyautojen 60 000km huoltoväli.
Tehtaalla on aika paljon muitakin intressejä kuin kestävyyden maksimointi. Esim firmojen liisareiden hinnat perustuvat paljolti esitettyihin huoltoväleihin laskien leasing-hintoja kun ei tarvitse laskea huoltoja ensimmäiselle 150 000km kuin 2kpl.

Tämä ei tarkoita että tuo pitkä huoltoväli olisi tehtaan määrittämä sen takia että he nyt vain sinisilmäisesti uskovat tuotteeseensa kuin vuoreen. Autojen valmistus on kuitenkin elinkeino ja tarkoitus tehdä tuottavaksi.

Jos auto ostetaan oikeaan käyttöön ja meillä pohjolan oloissa tarkoitus on ajaa vaikka Suomalaisittain maltilliset 250 000km, niin kyllä lähes kaikki autojen kanssa vähänkään pelaavat, ymmärtävät että huoltoväli on syytä ainakin puolittaa, mieluiten laskea sinne 20 000km tietämille jotta ongelmia ei tule.
 
Joku vastuu pitää silti olla valmistajalla että romut kestää huolto-ohjelman mukaan huollettuna. Vaihdetaanko näissä edes oletuksena jakohihnan kanssa öljypumpun hihna joka taitaa yleensä ensin mennä?
 
Joku vastuu pitää silti olla valmistajalla että romut kestää huolto-ohjelman mukaan huollettuna. Vaihdetaanko näissä edes oletuksena jakohihnan kanssa öljypumpun hihna joka taitaa yleensä ensin mennä?

Vaihdetaan ainakin niissä paikoissa joissa tiedostetaan öljypumpun hihna aiheuttaa ongelmia.

Samallahan se öljysihti puhdistetaan
 
Vaihdetaan ainakin niissä paikoissa joissa tiedostetaan öljypumpun hihna aiheuttaa ongelmia.

Samallahan se öljysihti puhdistetaan

Oleellista tässä on se, että ohjeistaako valmistaja vaihtamaan sen. Ilmeisesti ei ohjeista?

Eikä se, että joku merkkiorganisaation ulkopuolinen toimija tietää, että se kannattaa vaihtaa jos haluaa välttyä täystuholta.
 
Oma kokemus 2016 -2022. 115tkm 6vuotta vanha auto. Silloin tuo hajosi. Ja kaverilla samalla tavalla Alle 120tkm. Nyt Dieseli tilalla.
 
Voisihan joku käydä kysymässä mitä uutta focusta ostaessa myyjä arvioi laitteen kestoiäksi ja pääseekö sinne asti huolto-ohjelmaa noudattamalla. Tuskin tarjotaan et huolto-ohjelman metrit pitää puolittaa että päästään edes 100tkm.
 
Ei varmastikaan tarjoa. En tarkoita yllä olevalla kommentillani sitä, että valmistaja pitäisi päästää kokonaan vastuusta.

Ajan takaa sitä, että jos jo omistat tällaisen auton, niin helpointa on kun käyttää maalaisjärkeä eikä noudata valmistajan suositusta jos se on noin kaheli.
Se on sitten eri asia jos joku väen väkisin haluaa sen oman laitteensa hajottaa ja alkaa siitä tappelemaan, mutta itse suosisin stressittömämpää vaihtoehtoa. Ihan hyvä että tätäkin tuodaan julki eri yhteyksissä, niin saattaa muutama kaveri säästyä isolta laskulta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom