Foorumin Ammattikuljettajat

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
16
ei osunut silmiin ketjua, kyllä täällä varmasti muitakin leipätyökseen autoa ajavia löytyy kuin allekirjoittanut. :) eli nyt sankoin joukoin kaikki kuljettajat tänne turisemaan ajoitpa sitten täysperää,puolikasta,jakaria,pakua tai henkilöautoa työssäsi!

itse ajan rehuja maatiloille (sika,nauta,siipikarja) Satakunta,varsinais-suomi, Uusimaa, Kymenlaakso ja uusimpana Ahvenanmaa :)

paljon tulee liikuttua pienemmillä teillä joten huonot kelit ovat enemmän sääntö kuin poikkeus talvisin, toki hyviäkin paikkoja on mutta yleensä maatilat ja niiden tiet ovat aika surkeasti hoidettuja :D monta kertaa talvessa tulee odoteltua hiekkaa,suolaa tai hinuria(Kerran tänätalvena)

kahteen mieheen tätä autoa ajetaan, vuoroviikoin aamu/yö vuoroa ajokkina toimii vm. 2015 Scania R580 mittarissa kirjoitushetkellä 393343 tkm :)

alla kuva ajokista, toivottavasti onnistuin postaamaan sen
Resized_20160223_000923.jpeg
 

Liitteet

  • Resized_20160223_000923.jpeg
    Resized_20160223_000923.jpeg
    95,6 KB · Luettu: 58
Viimeksi muokattu:
Paljon tuollaisilla vehkeillä ajetaan mittariin about ennen kuin ovat "paalauskunnossa"?
Scaniat ja Volvot taitaa mennä miljoonan tai kaksi kevyesti. Muista ei niin paljon ole tietoa. Riippuu tietysti myös käytöstä. Miljoonan ajettu jakoauto voi olla aika karu ilmestys verrattuna saman verran ajettuun rekan veturiin.
 
Paljon tuollaisilla vehkeillä ajetaan mittariin about ennen kuin ovat "paalauskunnossa"?

Eihän scaniaa tarvitse paalata ikinä :hammer:

Kyllähän noita myydään 1-2milj km ajettuja vehkeitä ja hyvin kulkevat. Kunnon huoltamisella ja ylläpidolla ovat todella pitkä ikäisiä pelejä pääsääntöisesti.
 
kyllähän näillä ajetaan aika käsittämättömiä määriä ja harvoin menevät paaliin, aivan loppuun ajetut paskat menee laivalla johonkin Gambiaan ja muihin ei niin hyvinvointivaltioihin :rofl: edellinen Volvo Fh12 vm. 2001 lähti Gambiaan kun mittarissa oli 1.7miljoonaa ja ketään ei Suomessa enää huolinut :D

nykyisessä työpaikassa autoa pidetään Max. 5vuotta joten vähän reilu miljoona varmaan mittarissa kun menee vaihtoon :)
tuosta vielä saakin ihan asiallisen auton vaihtoon mennessään kun on hyvin huollettu/pidetty

kyllä runko ja muut rakenteet vaan väsyy ajanmyötä, mutta parhain auto mitä tiedän on 2.7miljoonaa ajettu Scania liikkuu vielä tänäkin päivänä:eek: koneremontti on jo tehty kyllä noilla kilsoilla mutta kova lukema silti :lol:

ja postailkaa muutkin työajokeistanne kuvia niinkuin joku aiempi ehdotti, kuvat vaan on aina kivoja :rofl:

EDIT: ja se piti vielä sanoo että aika yksilöllisiä ovat nämäkin autot kestävyydeltään. saattaa olla nimittäin aivan pommeja jo tehtaalta tullessaan ja korjata saa koko auton eliniän yhtä paljon kuin 3hyvää autoa yhteensä sähköviat johtosarjoissa on aika yleinen ongelma mikä aiheuttaa kaikenmaailman vikakoodeja. toinen on AD-Blue järjestelmät
 
Viimeksi muokattu:
Joo voivat olla susia syntyessään kuten mikä muukin auto. Tässä tuli jokunen aika sitten ihmeteltyä v8 scaniaa missä aina öljynvaihdon yhteydessä pohjapropun magneetissa kasa metallilastua, normaalia enemmän siis :lol: kone levälleen ja oli sisältä kuin uusi.. koskaan ei löytynyt mitään vikaa. Jostain kohtaa irtosi metalli hilua. Se jäi mysteeriks lopulta :smoke:
 
Mites usein noita muuten huolletaan? Riippuu tietysti ajosta, mutta kuitenkin. Miten pitkään renkaat kestää ajoa?
 
Mites usein noita muuten huolletaan? Riippuu tietysti ajosta, mutta kuitenkin. Miten pitkään renkaat kestää ajoa?

30tkm välein öljyt, suodattimet

120tkm välein jos V8 niin venttiilin säädöt

joka toinen viikko rasvataan koko yhdistelmä.

ja tietysti ennakoivaa huoltoa jos jotain ilmenee :)

renkaista on aika vaikea sanoa riippuu paljon millaista ajoa. jos ajaa vaan suoraa asvalttibaanaa vs. se että pyörii tiukoissa paikoissa ja kääntelee paljon täydellä kuormalla (itsellä tätä jälkimmäistä hommaa)

meillä menee kierros kesäpintoja ja talvipintoja per vuosi karkeesti sanottuna. eli jotain 90tkm per kierros veturissa on kestoikä
 
Itseä kiinnostasi kuljetusala, mutta olen kuullut niin paljon huonoa siitä, että taidan pysyä kaukana. :(
 
Otapa @Gastbaan joskus hytistä kuva eteenpäin, kun kaikki valot päällä.
Mielenkiintoista nähdä mitä tuollaisella valopatteristolla saa aikaiseksi. :tup:
 
30tkm välein öljyt, suodattimet

120tkm välein jos V8 niin venttiilin säädöt

joka toinen viikko rasvataan koko yhdistelmä.

ja tietysti ennakoivaa huoltoa jos jotain ilmenee :)

renkaista on aika vaikea sanoa riippuu paljon millaista ajoa. jos ajaa vaan suoraa asvalttibaanaa vs. se että pyörii tiukoissa paikoissa ja kääntelee paljon täydellä kuormalla (itsellä tätä jälkimmäistä hommaa)

meillä menee kierros kesäpintoja ja talvipintoja per vuosi karkeesti sanottuna. eli jotain 90tkm per kierros veturissa on kestoikä
Sehän käy siis kerran kuussa öljynvaihdossa. Olen kuvitellut, että vaihtoväli olisi pidempi.
 
pidempi mihin verrattuna? :confused: itse vaihdan omaan käyttikseen 10tkm välein öljyt joten onhan tuo jo 3 krt siihen verrattuna :kahvi:
 
130000km vuodessa MB Sprinter. Sopii hyvin introvertille ihmiselle.
 
822 Atego kaksi lämpökorilla eli pakaste ja kylmäkuljetusta. Vuosimallia muistaakseni 2012 ja reilu 80tkm mittarissa. Eli noin 20tkm vuodessa. Elintarvikkeiden jakoa kaupungissa. Pieni auto aika kovilla näissä jakeluissa, mutta kellaripaikkojen takia pitää olla matala kori.
Vuosi sitten syksyllä vaihdettiin etupyörät ja takarenkaisiin tehtiin tänä syksynä hiukan kuviota, niin niillä ajaa ehkä vielä tämän kesän. Taakse ilmapussit vaihdettiin -15 kesällä. Tänä syksynä takajarrupalat meni vaihtoon. Tänään toinen etujarru jäi laahaamaan. Sama homma oli vuosi sitten toisella puolella, kun liukutapit rupee jumittamaan. Ilmeisesti tyyppivika näissä Ategoissa, kun firman toisessakin Ategossa tehty samaa remonttia.
 
5 vuotta tullut työkseen ajettua, aikaisemmin yhdistelmällä ja tällä hetkellä roska-autoa turun seudulla.
 
Mä en enää aja, kun ammattipätevyys tuli pakolliseksi niin jäi viimeisektin pätkähommat faijan tuuraajana alalla. En tykännyt koskaan, ei vaan ole mun juttu.

Paljon tuollaisilla vehkeillä ajetaan mittariin about ennen kuin ovat "paalauskunnossa"?

Oikeastaan nuo raskaammat kuorma-autot ei ikinä tule paalauskuntoon. Jossain kohtaa vaan auton arvo on osina suurempi kuin kokonaisuutena. Jostain 10 vuoden tai miljoonan jälkeen ylläpitokulut ei merkittävästi enää kasva, eikä 20 vuoden ja 2 miljoonan jälkeen myöskään reaaliarvo muutu.

Imagokysymys on lähinnä se joka päättää auton elämän. Jossain kohtaa auton haluttavuus menee niin pieneksi että jos sellaisen haluaa hävittä saa romuttajalta parhaan korvauksen.

Jos asiaa ajattelee puhtaasti henkilökohtaisessa ansaitsemistarkoituksessa niin on ihan sama onko auto vuosimallia 97 vai 87. Oikeastaan voidaan mennä vuoteen 77 astikin ilman merkittävää muutosta, mutta tuon ikäisissä autoissa alkaa tulla kokonaispaino ja teho ongelmia joissain tehtävissä. Omaa autoa ajamalla parhaan tuoton pääomalle saa vanhalla autolla.

Kun toiminta on laajaa, niin täytyy pyrkiä mahdollisimman suureen käyttöasteeseen, jolloin häiriöt toimintavarmuudessa tulevat hyvin kalliiksi. Kun auto ei kulje siellä on yksi tai kaksi kaveria pyörittelemässä peukaloitaan, yleensä tuon tyyppisessä toiminnassa on myös pakko järjesteää heti korvaava auto ja samasta syystä auto pitää myös saada korjattua heti, joka ei välttämättä ole ihan halpaa lauantai yönä. Tuollaisella rakenteella työtä pitää olla kokoajan, joten työstä joutuu kilpailemaan eniten, eli koko toiminta on hyvin matalakatteista, ja suht lyhytaikainenkin häiriö kaluston toiminnassa syö pitkältäkin ajalta tuoton.

Kun auto lopulta "paalataan" niin siitä riistuaan varusteet. Ei tarvitse olla kovinkaan kummoiset laitteet alustan päällä kun ne jo muodostavat suurimman osan auton arvosta. Samasta syystä vanhaankin autoon voidaan asentaa uudet päälirakenteet, koska päälirakenteen arvo kulkee omaa rataansa erillään alustasta. Uuteen autoon voidaan laittaa vanhat päälirakenteet, joskin useimmiten tapahtuu käyttötarpeen muuttumisen takia tapahtuvia rakenteiden muutoksia, tai alkuperäisen loppuunkäytetyn päälirakenteen vaihtaminen uudempaan.

Tietysti paaliin päätyy myös autoja joiden ylläpito on ollut heikkoa, niin että se on "jokapaikasta" remontin tarpeessa. Jos tuollaiseen autoon tulee vielä jokin kalliimpi tai laajempi yskittäinen vika se jätetään korjaamatta.

BTW, tuossa faijan autossa vaihdettiin viimeiset tehtaalla asennetut jarrupalat paria kymppiä alle miljoonassa kilometrissä. Pitkää linjaa ajavissa autoissa voi mennä hyvän matkaa yli miljoonan alkuperäisillä jarruilla vetoakselillakin.
 
En ole kuljetusalan ammattilainen, mutta pakko ihmetellä tuota vuodatusta.
Tuo vaikuttaa vähän siltä, että jossain on joku hyvin mätä yritys, tai kirjoittajalla itsellään on joku muu vakava ongelma.

Ellei kyseessä olisi elintarvikekuljetukset, olisi minulla ollut vahva veikkaus, että blogin kirjoittajan ajaman auton kyljessä lukisi "Posti". Siellä on sen sortin kiukuttelijaa duunissa, että oksat pois.

[OFFTOPIC]
Yksi Postin kuski kävi jokin aika sitten, kuten aina, hakemassa naapuriyrityksen rullakot lastauslaiturilta pois (yhteinen laituri). Yhdessä meidän rullakossa oli meiltä jäävää puujätettä (lue: lautoja ja kuormalavojen kappaleita). Kuski päätti kiukutellessaan viskoa puukappaleet tasaisesti ympäri laituria ja sitten vei tyhjän rullakon pois. Ei ilmeisesti kiinnostanut se, että rullakko oli työnantajani hankkimaa omaisuutta, josta luonnollisesti oli maksanut. Eikä todellakaan ollut mitään Postin tai Itellan lätkiä, vaan "geneerinen" rullakko, eikä edes ollut samassa rykelmässä Postin rullakoiden kanssa, mutta sama viskoa silmät kiinni sisältö laiturille ja lähteä rullakko kyydissä jatkamaan matkaa. Eikä ollut edes perjantai-iltapäivä, jolloin hätiköinnin olisi osittain ymmärtänyt... Lopputuloksen nähtyäni (en nähnyt suoritusta) pääsi pieni naurahdus kuvitellessani sitä kiukkuamista ja siihen käytettyä raivoa ja vaivaa. Episodi ei sinällään jäänyt harmittamaan, koska oli hiljainen hetki. Tupakoinnin ja kahvittelun lomassa lautojen keräily ei ole kovin paha rasti, eikä rullakkoakaan kaivattu niin kovasti, että olisi viitsinyt perään soitella, niitä on kertynyt ihan tarpeeksi.

Toisaalta tiedän, että muutamassa Postin toimipisteessa on käsittämättömän huono henki työyhteisössä. Jos kyseinen kuski on osa tällaista porukkaa, lienee inhimillistä, että jossain vaiheessa kuppi menee nurin. Sitä, mistä tämä johtuu, en tiedä.
[/OFFTOPIC]
 
Voin hyvin kuvitella, että tilanne on tuo jossakin isommassa firmassa. Itse olen 3-4 henkeä työllistävässä firmassa, jossa johtaja itsekin ajaa, niin homma tuntuu sujuvan hyvin.

Ellei kyseessä olisi elintarvikekuljetukset, olisi minulla ollut vahva veikkaus, että blogin kirjoittajan ajaman auton kyljessä lukisi "Posti". Siellä on sen sortin kiukuttelijaa duunissa, että oksat pois.
Nykyäänähn Postilla on myös elintarvikekuljetuksia. Ovat ostaneet Veinen ja Kuljetus Kovalaisen. Myös Koffin jakelua on siirtynyt jonkin verran Postin hoidettavaksi. :D
 
Jos rekka luistelee ojaan jäisellä ja hiekoittamattomalla yksityistiellä, niin meneekö vauriot ja hinaukset rekan omistajan piikkiin vai aletaanko siinä kysellä hoitajan/tiekunnan perään?
 
Jos rekka luistelee ojaan jäisellä ja hiekoittamattomalla yksityistiellä, niin meneekö vauriot ja hinaukset rekan omistajan piikkiin vai aletaanko siinä kysellä hoitajan/tiekunnan perään?

Vauriot ja hinaukset menee pääsääntöisesti auton omistajalle, näissä autoissa mitä meikä ajaa on kaikissa hinausvakuutus eli omavastuun joutuu makselee+tietty korjauskulut mitä autosta hajoaa.

ainakin itse miellän asian että jos ajan liukkaalla yksityistiellä ojaan niin omaa vikaahan se on jos sinne lähtee koittamaan onneaan eikä odota/soita hiekkaa tienhoitajalta :D

monesti jäänyt odottelemaan että tulee hiekkaa ja jos on vähän nihkeetä avun saanti niin sanoo että viedään tuote takaisin tehtaalle ja veloitetaan pelkkä rahti ja joudut tilaamaan uuden kuljetuksen rahteineen :D yleensä sillä saa vähän vipinää kinttuihin :rofl:
 
En ole kuljetusalan ammattilainen, mutta pakko ihmetellä tuota vuodatusta.
Tuo vaikuttaa vähän siltä, että jossain on joku hyvin mätä yritys, tai kirjoittajalla itsellään on joku muu vakava ongelma.

Ellei kyseessä olisi elintarvikekuljetukset, olisi minulla ollut vahva veikkaus, että blogin kirjoittajan ajaman auton kyljessä lukisi "Posti". Siellä on sen sortin kiukuttelijaa duunissa, että oksat pois.

Eiköhän tuolla ole pientä värikynää mukana, mutta kyllä aika pitkälti pystyn uskomaan ison osan noista asioista. Ongelma on melkolailla alanlaajuinen koska katteet on kilpailtu olemattomiksi ja se tarkoittaa että omistajaporras vaatii lisää tehokkuutta eli lisää vauhtia ja keikkaa. Tietysti joukkoon mahtuu hyviäkin firmoja joissa vaihtuvuus on pientä ja työntekijöistä pidetään huolta, mutta valitettavasti tuo kappaletavarajako on se mistä lähdetään kuljetusalalle joten se on kaikkein villein maailma.

Motivaation puute, esimiesten kiusanteko, asiakkaiden kiukuttelu... kaikki on yleensä yhteydessä toisiinsa ja voi hyvin olla henkilöstäkin kiinni. Mutta mikä oli ensin, siinä kysymys. Vuosien vittuilu syö tehokkaasti motivaation vaikka sitä olisi alunperin ollutkin.
 
Vuoden vaihteessa vaihdoin taloa. Nyt ajelen turvetta kokkolaan pari reissua päivässä. Ajokkina Fh16 1.2milj km mittarissa tällä hetkellä. Ennen ajelin talopakettejä ympäri suomen, alkoi autossa asuminen kysriin niin piti kokeilla kotonakin olemista, taidan vaihtaa keväällä takaisin :D Ja tossa toi nykyinen ajokki
3afa26fd-42e1-4266-91ce-44a36feb1e0d.jpg
 
Tuleeko rekkakuskeilla pelattua Euro Truck Simulatoria? :)

Tullut kokeiltua ja hiukan pelattua mutta jotenkin rupeaa aika nopeasti kyllästyttämään, ihan hauska idea jne mutta jotenkin vain jättää kylmäksi :dead:

Vuoden vaihteessa vaihdoin taloa. Nyt ajelen turvetta kokkolaan pari reissua päivässä. Ajokkina Fh16 1.2milj km mittarissa tällä hetkellä. Ennen ajelin talopakettejä ympäri suomen, alkoi autossa asuminen kysriin niin piti kokeilla kotonakin olemista, taidan vaihtaa keväällä takaisin :D Ja tossa toi nykyinen ajokki
3afa26fd-42e1-4266-91ce-44a36feb1e0d.jpg

ise kanssa ajoin Turvetta,Haketta,reffiä n.-->(murskattua muovi,puu,pahvi,paperi jätettä) noin 2 vuotta UPM:n tehtaalle Raumalle, mukavaa hommaa tuo oli mielestäni tykkäsin kyllä kovasti, mutta vaihdoin taloa kun työnantaja rupesi syyttämään että varastan polttoainetta :D Lukollinen tankki ja en omistanut polttoainekorttia tai avainta tankkiin ja silti muka varastin sieltä ainetta :dead:


Tässä kuva Lauantailta pesun jälkeen, alle tuli vara auto kun uudemmasta petti Pe/la yöllä vaihdelaatikko, tämä R480 vm 2009 mittarissa 1.2 miljoonaa
IMG_20170304_121117.jpg


Tässä taas saman firman vm-12 Volvo FH16 750 tätä ajoin noin vuoden ennen kuin siiryin tähän nykyiseen autoon, olisko tässä nyt joku 500tkm mittarissa
IMG_20150901_030206_HDR-1.jpg


tässä vielä joku random purku kuva maatilalta tällä autolla mitä nyt ajan eli Scania R580
IMG_20150630_013946.jpg
 
Mikä on mielestänne paras auto? Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon kuin kuskeja. Jokaisella on oma suosikki. Scaniat ja Volvot varmaan parhaimpia vehkeitä, kun taas Ivecot, Renaultit ym. ei niin hyviä?
 
Mikä on mielestänne paras auto? Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon kuin kuskeja. Jokaisella on oma suosikki. Scaniat ja Volvot varmaan parhaimpia vehkeitä, kun taas Ivecot, Renaultit ym. ei niin hyviä?
Eipä tuohon kysymykseen vastaaminen ole sen vaikeampaa kuin henkilöautojenkaan puolella. Merkkejä on tietysti vähemmän, mutta vaihtoehtoja paljon enemmän.
 
Ajan työkseni linja-autoa ja uraa on takana kymmenisen vuotta. Välissä ajoin 3,5 kuukautta rekkaa, mutta en loppujen lopuksi pitänyt siitä. Ylivoimaisesti suurin osa kilometreistä on tullut koulukyytejä ajaessa, mutta kokemusta on toki myös linjavuoroista, tilausajoista sekä palveluautosta.
 
En ole kuljetusalan ammattilainen, mutta pakko ihmetellä tuota vuodatusta.
Tuo vaikuttaa vähän siltä, että jossain on joku hyvin mätä yritys, tai kirjoittajalla itsellään on joku muu vakava ongelma.

Ellei kyseessä olisi elintarvikekuljetukset, olisi minulla ollut vahva veikkaus, että blogin kirjoittajan ajaman auton kyljessä lukisi "Posti". Siellä on sen sortin kiukuttelijaa duunissa, että oksat pois.

[OFFTOPIC]
Yksi Postin kuski kävi jokin aika sitten, kuten aina, hakemassa naapuriyrityksen rullakot lastauslaiturilta pois (yhteinen laituri). Yhdessä meidän rullakossa oli meiltä jäävää puujätettä (lue: lautoja ja kuormalavojen kappaleita). Kuski päätti kiukutellessaan viskoa puukappaleet tasaisesti ympäri laituria ja sitten vei tyhjän rullakon pois. Ei ilmeisesti kiinnostanut se, että rullakko oli työnantajani hankkimaa omaisuutta, josta luonnollisesti oli maksanut. Eikä todellakaan ollut mitään Postin tai Itellan lätkiä, vaan "geneerinen" rullakko, eikä edes ollut samassa rykelmässä Postin rullakoiden kanssa, mutta sama viskoa silmät kiinni sisältö laiturille ja lähteä rullakko kyydissä jatkamaan matkaa. Eikä ollut edes perjantai-iltapäivä, jolloin hätiköinnin olisi osittain ymmärtänyt... Lopputuloksen nähtyäni (en nähnyt suoritusta) pääsi pieni naurahdus kuvitellessani sitä kiukkuamista ja siihen käytettyä raivoa ja vaivaa. Episodi ei sinällään jäänyt harmittamaan, koska oli hiljainen hetki. Tupakoinnin ja kahvittelun lomassa lautojen keräily ei ole kovin paha rasti, eikä rullakkoakaan kaivattu niin kovasti, että olisi viitsinyt perään soitella, niitä on kertynyt ihan tarpeeksi.

Toisaalta tiedän, että muutamassa Postin toimipisteessa on käsittämättömän huono henki työyhteisössä. Jos kyseinen kuski on osa tällaista porukkaa, lienee inhimillistä, että jossain vaiheessa kuppi menee nurin. Sitä, mistä tämä johtuu, en tiedä.
[/OFFTOPIC]

No jospa nyt vaikka kokeilisit aluks alkaa tekee 10-15 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa ilman ylityökorvauksia jne. vois alkaa vituttaa suakin :D
 
No jospa nyt vaikka kokeilisit aluks alkaa tekee 10-15 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa ilman ylityökorvauksia jne. vois alkaa vituttaa suakin :D
Miten tuo onnistuu. Eikö piirturista näy, että tunnit paukkuu ja pomolle tule sakkoja?
 
Miten tuo onnistuu. Eikö piirturista näy, että tunnit paukkuu ja pomolle tule sakkoja?

Omana aikanani kun kuljetushommissa olin, työt alko aamuyöllä ja kahdeksan aikaan nakattiin kiekko veks, siitä sitten lähti "uusi" päivä käyntiin :D Ja tietysti, ajaahan saa sen 9 tuntia, odotusaika ei ole ajoaikaa..
 
No jospa nyt vaikka kokeilisit aluks alkaa tekee 10-15 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa ilman ylityökorvauksia jne. vois alkaa vituttaa suakin :D
No jospa tyydyn vain sanomaan, että 200-250 tuntiset kuukaudet tulivat eräässä vaiheessa ihan tarpeeksi tutuiksi, ilman ylityökorvauksia. Joskus vitutti. Niinä(kin) aikoina kiukuttelut ja räjähtelyt osasin pitää talon sisällä. Ei käynyt mielessäkään, että työmäärä oikeuttaisi sivullisille kiukuttelun tai riehumisen. Mutta kuten kirjoitin, en jäänyt kertomaani tapausta harmittelemaan, enkä pidä kyseistä kuskia nollaihmisenä.
 
16 vuotta on tullut ajeltua monenlaisia autoja, jakoautoista b-junaan.
Tällä hetkellä ajelen ihan perus kappaletavaran nouto/jakelu/runko llikennettä kotimaassa, sekä satunnaisia ulkomaankeikkoja.

Tutulta kuulostaa nuo 250 tuntiset kuukaudet ilman ylityökorvauksia, tuntuu olevan tapana että jos ylitöistä maksetaan asianmukainen korvaus, niin niitä ei sitten myöskään tehdä.
 
9 vuotta tullut kasettiautoa ajeltua. Asfaltin kuskaamista kesät ja auraamista talvet. Perässä roikkuu kasettikärryn lisäksi päivittäin täysperälavetti millä kuskaan asiakkaan kalustoa työmaalta toiselle. Kesällä työtunnit vaihtelee 200-250h/kk, ylityöt maksetaan 50%. Talvella tunteja tuleekin paljon vähemmän, mutta sitäkin enemmän päivystämistä ja nukkumista toinen käsi ikkunasta ulkona. =)
Rahtihommia kokeilin yksi talvi hetken aikaa välillä PK-seutu - Kemi - Rovaniemi. Ei ollut meikäläisen hommia ne, liikaa istumista ratin takana.
 
Armeijan jälkeen ja ammattikorkean aikana ( eli reilut kymmenen vuotta sitten ) tuli ajettua muuttoautoa suomen ehkä tunnetuimmassa muuttofirmassa 5 vuotta.
Välillä pari päivää viikossa koulun ohella ja välillä mentiin noin 200 tunnin kahden viikon jaksoja, kun keikkaa oli liikaakin.
Parhaimmillaan olin aamulla 5 aikaan käynnistelemässä kalustoa pakkasesta ja tulin takaisin varastolle päivän viimeiseltä keikalta 2 aikaan aamuyöllä, herätäkseni jälleen 5 aikaan käynnistelemään kalustoa.

Pääosin ajoin parilla uudehkolla Atego 1517:lla, joiden nimettyjen kuskien varamies olin.
Välillä ajoin sitten pidempiä aikoja vanhalla Volvo FM7:lla, joka ei ollut kokonsa takia kaikkien kuskien suosiossa.
Joillain pidemmillä ( pisin oli 4 kk ) isojen yritysten sisäisten muuttojen keikoilla tuli ajettua 313 tai 316 pulla-Sprintteriä tai vanhempaa matalakorista 914 Ategoa.

Joskus jaoin kiireaikana muuttolaatikoita asiakkaille pulla-Sprintterin kanssa jopa 5 täyttä kuormaa pitkän päivän aikana, toisinaan ajoin samaa hommaa pienemmän Ategon kanssa useamman pokan.

Ihan nastaa hommaa se oli, kun oli hyvät kaverit ja mukavat asiakkaat, mutta välillä oli mehut aika loppu kun oli painanut sen 3-4 kaksion muuttoa saman perjantain aikana kuun viimeisenä arkipäivänä.
Samoin jotkut isot yritysmuutot olivat kuskille pahoja, kun tavaraa tuli yhtenä virtana ja kaikki piti saada nätisti paikoilleen ennen kuin toinen auto tuli taas lastaamaan ja lähdit itse uuteen osoitteeseen.
Yleensä isot yritys keikat olivat kyllä kuskille melko kepoisia, kun tunnit, autot ja miehitys oli laskettu kohdalleen.

Kaikenlaista kyllä tapahtui töissä ja monenlaisiin erikoisiin ihmisiin sekä tilanteisiin tuli törmättyä nuiden vuosien aikana.

Nykyisin ajelen vain omaa Hiaceani oman toiminimeni ajoissa, sekä satunnaisesti varsinaisen työnantajani töissä pitkin työmaita.
 
Tietääkö kukaan pystyykö tuollaisella usb kortinlukijalla tarkastelemaan digipiirturikortin dataa omaa tietokonetta käyttäen?
 
Tietääkö kukaan pystyykö tuollaisella usb kortinlukijalla tarkastelemaan digipiirturikortin dataa omaa tietokonetta käyttäen?

Saatan olla hyvinkin väärässä, mutta ymmärtääkseni kortilla oleva data on salattua, eikä sitä saa auki ilman asianmukaista ohjelmistoa tai hakkerointia.
Tämä siksi, ettei ajoaikoja yms. muutettaisi tuosta vaan.
 
Tietääkö kukaan pystyykö tuollaisella usb kortinlukijalla tarkastelemaan digipiirturikortin dataa omaa tietokonetta käyttäen?
Saatan olla hyvinkin väärässä, mutta ymmärtääkseni kortilla oleva data on salattua, eikä sitä saa auki ilman asianmukaista ohjelmistoa tai hakkerointia.
Tämä siksi, ettei ajoaikoja yms. muutettaisi tuosta vaan.


Vanhaan kysymykseen vastailen, vaan osuipa vasta äsken silmille.

Kuljetusfirman omistaja/ajojärjestelijä vissiin saa jotain erittäin raakaa dataa kortista jollain lukijalaitteella, mutta mitään ajo/lepoaikoja tuosta ei pysty tutkimaan tarkemmin. Pitäis siis itse vaan ottaa joka ajovuoron jälkeen tuloste piirturista mitä on tehnyt. Saattaa olla että olen väärässä, mutta näin asian muistelisin olevan ‍♂️
 
Moi

Opetan parhaillaan 17v. poikaa opetusluvalla henkilöautolla. Haluaisin näyttää pojalle miltä näyttää ison ja painavan auton hytissä, kun pikkuautot singahtelee edessä, takana ja sivuilla. Ja näin opettaa liikenteessä huomioimaan isot autot.

Löytyykö ison auton kuljettajaa pääkaupunkiseudulta, esimerkiksi Kehä III:lta, joka voisi ottaa meidät kyytiin?

Itsellä on 30 vuotta aikaa, kun olin Koffin kuorma-auton apukuskina. Kyllä sitä vieläkin muistaa ne hetket, kun kuski manaili, kun Coca-Colaa valui perästä hiukan tiukemman jarrutuksen jälkeen. Joku pikkuauto edessä teki äkkinäisiä liikeitä...

Toivottavasti löytyy avulias kuljettaja tähän hommaan :) On kyllä mieltä avaava kokemus... Varsinkin kun tajuaa, miten sieltä hytistä ei näe, miten hitaasti kiihtyy ja pysähtyy.
 
Moi

Opetan parhaillaan 17v. poikaa opetusluvalla henkilöautolla. Haluaisin näyttää pojalle miltä näyttää ison ja painavan auton hytissä, kun pikkuautot singahtelee edessä, takana ja sivuilla. Ja näin opettaa liikenteessä huomioimaan isot autot.

Löytyykö ison auton kuljettajaa pääkaupunkiseudulta, esimerkiksi Kehä III:lta, joka voisi ottaa meidät kyytiin?

Itsellä on 30 vuotta aikaa, kun olin Koffin kuorma-auton apukuskina. Kyllä sitä vieläkin muistaa ne hetket, kun kuski manaili, kun Coca-Colaa valui perästä hiukan tiukemman jarrutuksen jälkeen. Joku pikkuauto edessä teki äkkinäisiä liikeitä...
Tän voi ainakin näyttää ensialkuun. Kyllä sinne mahtuu henkilöautokin piiloon.

 
Tässä ei olisi mitään väreiltävää jos pyöräilijät käyttäisivät maalaisjärkeä. Mutta kun ei vaan mene kaaliin. Tänään taas töistä tullessa joku pelle sporttikello kädessä painoi jotain intervallitreeniä vilkkaimpaan aikaan 60kmh rajoitusalueella kun vieressä menisi neitseellisen hyvä pyörätie. Varmaan oli taas keskari vaarassa tippua jos olisi mennyt oikein pyörätielle. En ymmärrä miten itse pärjään kippurasarvella ihan normaalien pyöräilijöiden keskuudessa vaikka välillä vauhtia onkin enemmän.

Joo varmaan itsekin sais keskaria nostettua jos painais vaan suoralla asvalttikentällä, mieluiten vielä tyhjiössä niin ei ilmanvastuskaan haittaisi.
 
Hieno kokemus myös itellä kuorma-auton ratissa kun keskustassa liikennevaloissa seisoessa oikealle oli ilmestynyt fillaroitsija joka vielä kaikenlisäksi nojasi toisella kädellä mun autoa vasten. Satuin katsomaan sieltä yläpeilistä ja huomasin kaiffarin, joten odotin että se lähti liikkeelle. En tiiä mitä mahtoi ajatella vai ajatteliko ollenkaan.
 
Reilu 2 vuotta tullut nyt pyörittyä samalla tietyömaalla ja huomannut hyvin, kun työmaatieltä pitäisi liittyä liikennöidylle tielle, niin ainoat kun tekevät tilaa/päästävät eteen on virolaiset(ja muut pitkäkilpiset) rekkakuskit.
Vaikka olis 50 metrin päässä väliaikainen kiertoliittymä ja autojono tulis työmaaliittymään asti, ei kotimaiset tee tilaa. Päinvastoin, kiihdyttävät ja ajavat edellä ajavaan kiinni.

Monesti pilkataan noita virolaisia rekkoja, niin itsellä ei ole kun hyvää sanottavaa niistä. He vilkuttavat pitkiä merkiksi, että tule vaan.
Suomalainen vetää välin kiinni, ettei varmasti pääse työmaaliittymästä liikenteen sekaan.(Työmaan kohdalla 50km/h rajoitus, sekä pari kiertoliittymää)

No sentään muutamia takseja ja yksityisautoilijoita on ollut, kun tehneet tilaa.
Ja heidän hidasteena en ole ollut kun n. 10sekunttia, kun edessä olevassa kiertoliittymässä teen "u-käännöksen".(työmaalta tullessa ei saa suoraan kääntyä vasemmalle, sulkuviivan takia, niin pitää 50metrin päässä olevassa kiertoliittymässä käydä kääntymässä)
 
Monesti pilkataan noita virolaisia rekkoja, niin itsellä ei ole kun hyvää sanottavaa niistä. He vilkuttavat pitkiä merkiksi, että tule vaan.
Suomalainen vetää välin kiinni, ettei varmasti pääse työmaaliittymästä liikenteen sekaan.(Työmaan kohdalla 50km/h rajoitus, sekä pari kiertoliittymää)
Olen huomannut että virolaiset ja venäläiset (varmaan muutkin) ovat monilta osin kohteliaampia liikenteessä kuin suomalaiset. Suojatietä ylittävälle annetaan heti tilaa ja metrossa annetaan tilaa vanhuksille. Vaikka Venäjällä on usein korkeat nopeudet taajamassa niin juurikin tämä jalankulkijoiden väistäminen on hyvällä mallilla.

Aiheeseen liittyen, rekan pelkkä nuppi näyttää kiihtyvän aika hyvin. Ennen kuin kesärajoitukset tulivat ja keli oli jo hyvä, rekan nuppi ohitti minut pariin otteeseen (maantiellä) kun itse ajoin rajoituksen mukaan. Huomannut monesti että raskas kalusto roikkuu perässä 80 alueella ja jää jälkeen kun tulee satasen rajoitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 308
Viestejä
4 534 503
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom