Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kunhan ei mitään DRM suojauksia pureta (Flickfetch ei tätä tee), niin saa "vapaasti" omaan käyttöön kopioida...Mun mies just väitti että koska lataan ohjelmia areenasta flickfetchillä niin kohta on poliisit ovella pidättämässä että teen jotakin laitonta. Mutta käsittääkseni ei mene ihan noin.
yle.fi
Aiheesta keskusteltiin tällä kanavalla viimeksi viime vuoden alussa, löytyy hakusanalla "tekijänoikeuslaki". Ei aloiteta taas.Alkaa mennä off-topicin suuntaan... Onkohan tuo tekijänoikeus.fi väite "käyttöehdoilla voi kieltää laillisesta lähteestä lataamisen" pätevä tulkinta laista? Sivuston takana kun on Teosto, Gramex jne. joilla on omat intressinsä.
Ylen ehdoissa on muuten hieman ristiriitaa, esim. radio-ohjelman saa tallentaa, kunhan sitä ei tee julkisessa tilassaVinkki, jotkut saattaa muistaa kannettavat kasettimankat. Kenties yritetään tarkoittaa ettei julkisessa tilassa kuuluvaa radiota saisi tallentaa esim. mikrofonin kautta tai tilasta vastaava taho nauhoittaa uudelleen esitettäväksi.
Ylen kiellot eivät riitä mitätöimään tekijänoikeuslain 12. pykälää, jonka mukaan julkistetusta teoksesta saa tehdä muutaman kopion yksityiseen käyttöön. Tämä oikeus ei lainkaan riipu siitä, mitä teoksen julkistaja asiasta ajattelee. Jos teoksen kopioiminen halutaan estää, sen voi teknisesti suojata, esim. kryptata, eikä tällaista suojausta saa (edes yrittää) murtaa. Mutta Ylen tallenteet ovat asian harrastajille aivan vapaata riistaa.Yle Areenan/Ruudun ehdot eivät tätä salli eli sinänsä on kiellettyä ladata ellei Yle/Ruutu varsinaisesti tarjoa heidän palveluissaan latausmahdollisuutta kuten joissakin radio-ohjelmissa on. Kiinnijääminen on käytännössä olematonta koska lataamisessa ei jaeta ladattavaa materiaalia eteenpäin kuten vaikkapa torrent latailussa tapahtuu. Lisäksi nämä latausohjelmat FlickFetch ja Laturi ovat olleet saatavilla vuosia ilman Ylen, Ruudun puuttumista asiaan vaikka heillä mahdollisuus siihen olisi.
-analyzeduration 6000M -probesize 6000M -y -user_agent "Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.0.4; Galaxy Nexus Build/IMM76B) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.133 Mobile Safari/535.19" -i "%link%" %subtitles% -map p:%videoindex%:v -map p:%audioindex%:a? -c:v copy -c:a copy "%name%.mkv"
Pystyykö tällä lataamaan Areenan videoista jotenkin pelkän äänen mp3 muodossa? Koitin tätä koodia muokata, mutta en saanut pelittämään. Voisin toki jälkikäteen tuon audion ottaa irti erillisellä komennolla, mutta olisi kiva jos saisi yhdellä komennolla toimimaan.
Koodi:-analyzeduration 6000M -probesize 6000M -y -user_agent "Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.0.4; Galaxy Nexus Build/IMM76B) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.133 Mobile Safari/535.19" -i "%link%" %subtitles% -map p:%videoindex%:v -map p:%audioindex%:a? -c:v copy -c:a copy "%name%.mkv"
-analyzeduration 6000M -probesize 6000M -y -user_agent "Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.0.4; Galaxy Nexus Build/IMM76B) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.133 Mobile Safari/535.19" -i "%link%" -map p:%audioindex%:a? "%name%.mp3
Pystyykö tällä lataamaan Areenan videoista jotenkin pelkän äänen mp3 muodossa? Koitin tätä koodia muokata, mutta en saanut pelittämään. Voisin toki jälkikäteen tuon audion ottaa irti erillisellä komennolla, mutta olisi kiva jos saisi yhdellä komennolla toimimaan.
Koodi:-analyzeduration 6000M -probesize 6000M -y -user_agent "Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.0.4; Galaxy Nexus Build/IMM76B) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.133 Mobile Safari/535.19" -i "%link%" %subtitles% -map p:%videoindex%:v -map p:%audioindex%:a? -c:v copy -c:a copy "%name%.mkv"
Ja jos tempun haluaa nimenomaan FlickFetchillä tehdä, ja nimenomaan mp3-formaattiin, niin "muokatut parametrit" olisivat siis:Enkoodaukseen käytetään libmp3lame-kirjastoa, ja esim. bitratea on mahdollista säätää.
Kiitoksia tällähän se lähti pelittämään!Ja jos tempun haluaa nimenomaan FlickFetchillä tehdä, ja nimenomaan mp3-formaattiin, niin "muokatut parametrit" olisivat siis:
-i "%link%" -map p:%audioindex%:a? -acodec libmp3lame "%name%.mp3"
Mainittu libmp3lame on FFmpeg:n oletuksena käyttämä enkoodaaja mp3-audiolle, ja mp3-ulostuloformaatin käyttäminen (.mp3 tiedostonimessä) jo takaa sen, että audio enkoodataan mp3:ksi. Näin ollen siis tässä tapauksessaJa jos tempun haluaa nimenomaan FlickFetchillä tehdä, ja nimenomaan mp3-formaattiin, niin "muokatut parametrit" olisivat siis:
-i "%link%" -map p:%audioindex%:a? -acodec libmp3lame "%name%.mp3"
-acodec libmp3lame ei ole varsinaisesti tarpeellinen, ja siksi jätinkin sen tuosta yltä pois.Sain näistä ohjeista hieman säveltämällä uusimman 5.2.4.0 version toimimaan suoraan winellä Fedora 43 (Cinnamon):lla.Olen selvitellyt miten FlickFetchiä voisi ajaa linuxissa Wine:llä, tai esim. Bottles-ohjelmalla (käyttää Wineä taustalla) kuten itse olen tehnyt (Linux Mint Cinnamon käytössä, Bottles asennettu Flatpak:na). En lähde opettamaan käyttämään näitä ohjelmia. Tässä kuitenkin ohjeet mitä joutuu säätämään, että FF toimii.
Muutamia huomioita:
- Dependencies: .NET 4.8
- DLL Overrides: TabTip.exe = disabled
- Bottlen/Winen Prefix kansiossa olevaan
drive_c/windows/Fontskansioon pitää lisätä 2 fonttitiedostoa:segoeui.ttf&segoeuib.ttf. Nämä löytää Win10 ISO tiedostosta (esim. win10_22H2_english_x64.iso);install.wimtiedostosourceskansiosta pitää avata sopivalla pakkausohjelmalla (esim. 7zip), ja sen sisältä löytyy nuo fonttitiedostot1/Windows/Fontskansiosta. FF kaatuu heti käynnistettäessä jos segoe-fonttia ei löydy.
- Ohjelma ei käynnisty keskelle ruutua/siihen kohtaan mihin sen jätti viimeksi, vaan aina vasempaan yläkulmaan.
- Jotkut tekstilista-tyyppiset elementit voivat toimia vähän hassusti; esim. tietokanta-ikkunassa lista näyttäisi olevan automaattisesti skrollattuna loppuun, mutta jos siitä näkymästä valitsee hiirellä jonkun, niin se lista yhtäkkiä skrollaa alkuun ja valinta kohdistuu siellä olevaan riviin. Päivitys-ikkunassa lista skrollautuu automaattisesti loppuun. Lisäksi latauslistalla latauksen tila näkyy vähän huonosti ja jostain syystä latauksen aloittamisen jälkeen latausrivin voi hiirellä valita vain rivin oikean reunan tienoilta. Vähän kökkö mutta ei estä FF:n käyttämistä. Winen konsolissa (jos käynnistetty niin että sekin aukeaa, normaalisti ei näy konsoli-ikkunaa Bottles-ohjelmaa käytettäessä) näkyvät
03f0:err:listview:LISTVIEW_WindowProc unknown msg 109d wp=00000000 lp=00000000viestit ehkä liittyvät asiaan. En ole onnistunut selvittämään noita "virheviestejä" kovasta googlauksesta huolimatta.- Muutamaa muuta Winen konsolissa näkyvää "virhettä" en ole myöskään onnistunut ratkaisemaan (näitä ja tuota aiempaa "listview" erroria näkyy myös kahdella muulla win-softalla mitä olen testannut vaikka nekin toimivat ihan ok):
03f8:err:ole:CoGetContextToken apartment not initialised0624:err:combase:RoGetActivationFactory Failed to find library for L"Windows.Foundation.Diagnostics.AsyncCausalityTracer"- Jos kustomoitte esim. "komentojono" asetuksia, niin testatkaa kunnolla lisäämänne komennot. Kaikki normaalisti Windowsin komentokehotteessa toimivat komennot eivät välttämättä toimi oikein. Esim. "find"-komento ei toimi jos sille antaa "/i /v" parametrejä. Mutta esim. "ren", "if", "exist", "del" peruskomennot toimivat.
- Softa tuntuu toimivan, asetukset/tietokanta/ohjelmalista/lataukset (ainakin ffmpeg)/tarkkaile leikepöytää/päivitys kaikki näyttää toimivan ok. Ajastin taitaa olla ainoa mitä en ole testannut ollenkaan.
Kiitos darxide avusta (venyi vähän tämän julkaisu).
![]()
.FlickFetch-prefixin ja kopioin nuo tarvittavat fontit sinne oikeaan paikkaan.Vaihdoin FlickFetchin asennuksen nyt Bottlesiin kun Winen päivitys rikkoi asennuksen.
Asennus sujui suoraan vaan luomalla bottlen ja laittamalla asennustiedoston ajautumaan sekä kliksuttemalla se valmiiksi.
Ohjelma toimii suoraan näin ainakin minulla.
Bottlesin ajurina on soda 9.0-1
Kysyin copilotilta 10.17 changelog mahdollisia vaikuttajia juuri tähän ongelmaan, auttaako?Ongelma on uudemmissa Wine:n versioissa. Bottlesissa käyttämäsi "soda 9.0-1" runner on jo aika vanha (bottlesin kehitys on vähän mennyt peeksi ja tulevaisuus näyttää vähän huonolta (soda on yksi heidän omista runnereista)) ja käyttää siten vanhempaa Wine versiota. (EDIT: tässä tapauksessa kuitenkin siis hyvä juttu kun sillä toimii... aina ei tarvitsekaan, tai jopa pysty, käyttämään uusimpia runnereita/Wine-versioita koska kaikki ei toimi... esim. joidenkin pelien kanssa olen joutunut käyttämään todella vanhoja Wine-GE runnereita (ei enää kehitetä), tai jopa Bottles teamin omia Caffe-runnereita (joissain peleissä ei toimi introt/välivideot uudemmilla runnereilla/wine-versioilla jostain syystä))
Itse olen käyttänyt Kron4ek:in runnereita kun ne ovat päivittyneet aina nopeasti sisältäen uusimman version Winestä. FlickFetchin käynnistyksen kanssa tuli ongelma Kron4ekin 10.17 versiosta lähtien (versionumero on aina sama kuin runnerin sisältämä Wine versionumero). Uusin on 10.20 versio ja sekään ei toimi. En tiedä missä vika on. Olen pikkaisen yrittänyt selvittää mutta aika vaikea homma on. FlickFetch nimittäin käynnistyy mutta sekunnissa sen ikkuna häviää.. prosessi on kuitenkin käynnissä. Konsoliin ei tule mitään virhettä. Todella hankala selvittää mikä mättää. Pitäisi katsella Winen versiohistoriaa mutta epäilen, että siitä mitään poppaskonstia löytyisi. Kron4ek 10.16 runneri(t) vielä toimii.
En tiedä mitä Wine kehittäjät oikein virpovat sen koodin kanssa kun mulla SubtitleEdit-ohjelmakin rupesi vähän venkuroimaan Kron4ek:in 10.19 versiosta lähtien. 10.18 versio toimii tuohon softaan vielä ok.
Kokeilin ajaa ilman monoa, pelkästään .NET:lla (piti samalla taistella tämän bugin kanssa että tämä testaus onnistui), mutta ei auttanut, FF piilottaa itsensä samalla lailla.- Mono engine päivitetty versioon 10.3.0
- Vaikuttaa .NET-pohjaisiin sovelluksiin. Jos FlickFetch käyttää .NET:iä, tämä voi aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
Tähän en muuta osannut kokeilla kuin vaihtaa eri "renderer" Advanced Display Settingseistä. Ei auttanut mikään.- EGL-renderöinti otettu oletuksena käyttöön OpenGL:lle
- Tämä voi vaikuttaa graafisten ikkunoiden piirtämiseen. Jos FlickFetch käyttää OpenGL:ää, se saattaa aiheuttaa sen, että ikkuna ei piirry oikein tai katoaa heti.
Tähän en tiedä mitä voisin tehdä... muuta kuin mahdollisesti kopioida noista vanhempia tiedostoja mutta mitä järkeä siinä on, sama asia kun käyttää runneria jossa vanhempi Wine-versio.- COMCTL32 jaettu erillisiin v5- ja v6-moduuleihin
- Tämä on todennäköisin syy ongelmaan. COMCTL32 vastaa Windowsin käyttöliittymäkomponenteista (napit, listat, välilehdet jne.). Jos FlickFetch odottaa vanhaa yhdistettyä versiota, se voi kaatua tai jäädä näkymättömäksi.
Tässä on tarkemmat korjausehdotukset jokaiseen Wine 10.17 -version muutokseen liittyen, jotka saattavat vaikuttaa FlickFetchin toimintaan:
---
🧩 1. Mono engine 10.3.0 – .NET-yhteensopivuusongelmat
Ongelma: Jos FlickFetch käyttää .NET:iä (esim. WinForms tai WPF), Mono-päivitys voi aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
Korjausehdotukset:
- Asenna Microsoftin .NET Framework manuaalisesti FlickFetchin pulloon:
- Esim. winetricks dotnet48 (tai vanhempi versio, jos ohjelma sitä vaatii).
- Tämä ohittaa Winen oman Mono-implementaation.
- Poista Mono käytöstä:
- Poista mono-paketti pullosta, jos käytät winetricks-työkalua: winetricks remove mono.
- Kokeile vanhempaa Mono-versiota:
- Jos et halua käyttää Microsoftin .NET:iä, voit yrittää asentaa vanhemman Mono-version, esim. 7.x, manuaalisesti.
---
🖼️ 2. EGL-renderöinti oletuksena – OpenGL-ongelmat
Ongelma: EGL voi aiheuttaa sen, että ikkuna ei piirry tai katoaa heti, jos ohjelma ei ole yhteensopiva EGL:n kanssa.
Korjausehdotukset:
- Pakota vanha GL-renderöinti käyttöön:
- Aseta ympäristömuuttuja ennen ohjelman käynnistystä:
`bash
export MESALOADERDRIVER_OVERRIDE=i965
export LIBGLALWAYSINDIRECT=1
export WINEDLLOVERRIDES="dxgi=n"
export WINEDEBUG=-all
wine FlickFetch.exe
`
- Tai kokeile suoraan:
`bash
WINEDLLOVERRIDES="dxgi=n" wine FlickFetch.exe
`
- Kokeile DXVK- tai vkd3d-yhteensopivuutta:
- Jos käytät DXVK:ta, kokeile ottaa se pois päältä tai päivittää sen versio.
- winetricks dxvk tai winetricks dxvk=n.
---
🧱 3. COMCTL32 jaettu v5- ja v6-moduuleihin – UI-komponenttien ongelmat
Ongelma: Jos FlickFetch odottaa vanhaa yhdistettyä COMCTL32.dll:ää, se voi kaatua tai jäädä näkymättömäksi.
Korjausehdotukset:
- Pakota COMCTL32 v5 tai v6 käyttöön:
- Aseta winetricks comctl32 tai winetricks comctl32=native,builtin.
- Muokkaa winecfg:ssä DLL-yliasetuksia:
- Avaa winecfg, siirry "Libraries"-välilehdelle ja lisää:
- comctl32 (native, builtin)
- Kokeile manifest-tiedoston muokkausta:
- Jos ohjelma käyttää vanhaa tyyliä, voit yrittää pakottaa sen käyttämään v6-tyyliä lisäämällä application manifest -tiedoston, jossa määritellään dependency COMCTL32 v6:lle.
Bottles ei anna tehdä tuota overridea koska ilmeisesti se itse tekee sen jo."dxgi=n"
On pois päältä, ei toimi.Jos käytät DXVK:ta, kokeile ottaa se pois päältä tai päivittää sen versio.
Ei auta.comctl32 (native, builtin)
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.