Täällä jo aiemmin marisin kovasta äänentoistosta Finnkinossa ja olen laittanutkin jo huhtikuussa asiasta viestiä heille. Samalla kysyin josko saisi venäläisen toisesta maailmansodasta kertovan elokuvan T-34 heille katsottavaksi, muttei saa kun ei ole levitysyhtiötä. Äänenvoimakkuutta ei kuulemma aiota laskea vaan mennään referenssitasolla minkä elokuvan tekijä poppoo määrittelee.
Halusin nyt viimeisimpien kommenttien valossa kertoa etten itsekään usein käy elokuvissa, ehkä kerran vuodessa tai kerran kahdessa. Hinta ei ole minulle ongelma kun niin harvoin käyn, suurin ongelma on tuo äänenvoimakkuus ja ei niinkään hyvä laatuinen äänentoisto ainakaan Jyväskylän Finnkinossa. Kuulosti viimeksi käydessäni että kajarit jopa hieman särkevät ja tiettyjä taajuuksia ei ole pehmitelty yhtään, juuri niitä ärsyttävimpiä korviin ottavia. Äänentoisto siis ei ole hyvä hintatasoon nähden Jyväskylässä.
Toinen syy miksi ei tule käytyä äänipuolen jälkeen on elokuvatarjonta, mikä ei useinkaan miellytä. Erilaisia pientuotantoja olisi kiva katsoa eri puolilta Eurooppaa tai periaatteessa mistä tahansa päin maailmaa, mutta Hollywoodin tarjontaa on useimmiten lista täynnä. Minun rehellinen mielipiteeni on että nykyään valtaosa Hollywood-elokuvista tai tarkemmin sanottuna näistä Marvel-leffojen tyyppisistä tapauksista eivät ole hyviä muuten kuin tehosteiltaan ja kuvanlaadultaan, kun kaikenlainen luova kamerakulmien käyttö ja erilainen tahditus puuttuu kokonaan. Usein hieman ontuvankin pientuotantoelokuvan jaksaa katsoa loppuun, muttei millään noita valtaviihdeleffoja.
Toivottavasti ihmiset tajuavat käydä elokuvissa pienemmissä teattereissa halvemmalla hinnalla, vaikka hieman laadussa hävittäisiinkin, kun Finnkinoa ei kiinnosta tapojensa muuttaminen eikä asiakaspalaute muutenkaan. Pienissä teattereissa on hyvänä puolena usein alempi hinta, pienempi ryysis ja mahdollisesti mielenkiintoisempi valikoima. Kuvanlaadussa jäädään jälkeen, mutta enpä itse perehdä niin kuvanlaadusta jonkin 1000 € 55" HDR 4K-television tasoisen kuvan jälkeen. Ihan hyvin nauttii leffoista tuollaisella laitteella ja pienillä teattereilla on varmasti jotain parempaa kuin tuollainen, eli joku tasokas videotykki. Vielä kun oma periaate on että haluaisin viihtyä ja oikein nautiskella leffasta kun kerran siitä maksan, kun taas Finnkinon äänentoistopuoli ryssii elämyksen pahasti, niin tulee ajateltua että maksan käytännössä vain oikeudesta nähdä kyseisen pätkän enkä muusta, mikä tuntuu typerältä.
Pitääpä nyt perehtyä että missä pienemmässä teatterissa voisi käydä Tarantinon uusimman katsomassa ja tietysti tulevan Star Warsin. Oikein ressaa jo ajatus siitä että pitäisi mennä Finnkinoon kärsimään ja maksamaan vielä lystistä suolainen hinta. Pakkohan sitä on olla muitakin paikkoja olemassa.
PS. Löysin läheltäni ainakin kaksi pienempää teatteria ja rupesin vertailemaan hintoja, niin Finnkinon sivulle pitää näemmä kirjautua ennen kuin saat mitään hintatietoa ja kirjautuessa pakotetaan tilaamaan mainoksia sähköpostiin, vaikkakin voit ilmeisesti heti peruuttaa mainokset tunnuksesi asetuksissa, mutta miksi pitää väkisin yrittää lähettää roskapostia? Et voi siis painaa 'kyllä' ennen kuin on rasti ruudussa.