Vasemmistolainen ihmisoikeustutkija kirjoittaa Hesarissa, miten Pride-liikkeen tulisi palata juurilleen ja vahtia vallanpitäjiä, hallituksen maahanmuuttopolitiikkaa, leikkauspolitiikkaa ja muuta. Tää on juuri sitä Pride-liikkeen politisoitumista, josta olen aiemmin kirjoittanut. Vähemmistöjen oikeuksien ajamisen varjolla hyökätään hallituksen, Israelin ja ties minkä tahon kimppuun.
Nimimerkki Sami Koskelo kirjoittaa mielipidenkirjoituksen kommenteissa:
2010-luvulla Pride on ollut vihervasemmistolaisten oma marssi, johon ei huolita kaikkia vaan niitä, jotka ovat nykypriden vaatimusten kanssa samaa mieltä. Siksi yhä useampi on ilmoittanut boikotoivansa Pridea. Pride ei enää edusta homoja tai lesboja vaan marginaalisempia ryhmiä, kuten transhenkilöitä, muunsukupuolisia jne.
Nimimerkki Petri Seppänen:
Kun Pride valjastetaan puolustamaan “rajojen purkamista”, “vapaata Palestiinaa”, antikapitalismia tai hallituksen maahanmuuttopolitiikan vastustamista, liike siirtyy yhdenvertaisuustyöstä yleisvasemmistolaiseksi poliittiseksi projektiksi.
Nimemerkki Lasse Salomaa:
Pride hylkää kaikki ne sukupuolivähenmistöjen edustajat jotka eivät ole liikkeen kanssa poliittisesti samaa mieltä. Vain arvokartan alavasemmalla olevat mahtuvat enää mukaan.
Henkilökohtaisesti haluaisin, että koko pride-sonta loppuisi aivan kokonaan. Siellä ei ole koskaan hyväksytty mun kaltaista ihmistä. Sen sijaan tarjoavat pelkästään negatiivisia asioita mun elämääni.
Keskustelua Priden luonteesta tulee jatkaa Helsingissäkin, jotta työ ei rajaudu etuoikeutetuille.
www.hs.fi