Voisko Steamin kieliasetukset vaikuttaa?
Steamin osalta kaikki nordic kielet rikki, on enkuksi.
kunhan korjaavat, toimii tosiaan steamin puolelta pelin ominaisuuksista. Ei siis pelin sisältä. Mutta tällä hetkellä on rikki.
Laitetaan tähän alle vielä mietteitä laitoin konsolifinin puolelle:
Jaahas. Ekat tunnit takana FS22:sta.
Steam versiossa ei toimi mikään nordic kieli tällä hetkellä, vaikka valinta löytyy. Toivottavasti korjataan nopeasti.
Noin muutoin olen ihan positiivisesti yllättynyt, vaikka taas pientä marinaa on aika paljonkin. Niille jotka ei jaksa lukea loppuun, tai lukee pelkkiä valituksia ni lyhyesti totean: Tää on varmaan eka FS sarjan osa, josta mulla on ensifiilis, että tämähän on ihan hyvä päivitys. Etenkin kun pelillä on hintaa alle 40e julkaisussa.
Graafisesti harppaus (pc:llä) on todella iso. Itse koneet ja ajoneuvot näyttää jotenkin mielettömän hyvältä, vaikka en edes keksi mikä grafiikassa on parempaa niiden osalta. Lisäksi kaikki animoinnit, kun vaikkapa viljaa puidaan on selvästi parempia.
Peli tukee myös Nvidian DLSS ominaisuutta, mutta myös sitä uutta AMD vastinetta, joka toimii myös vanhemmilla Nvidian korteilla.
Toinen iso uudistus on vaihteisto. Se on pahimmillaan todella monimutkainen, mutta siisti. Ja eri traktoreissa erilaisia variaatioita. Pädillä käyttö oli todella hankalaa oletus näppäimillä, sillä vaihteistoa pystyi käyttämään vain kaasun ollessa päällä. Silloin ristinäppäin ylös/alas hoitaa vaihteita ja oikea/vasen alueita. Lisäksi jos haluaa nopeasti vaihtaa eteen/taakse, vaati se muistaakseni kaasun+vasemman tatin painalluksen. Täytyi lähes aina pitää jarru+kaasu pohjassa, jotta noita pystyi hallitsemaan.
Oletuksena ylös/alas on zoomaus ja sivuille vaihtaa ajoneuvoa. Muutin tuon siten, että vaihteet toimii suoraan ristinäppäimistä ja eteen/taakse valinta suoraan vasemmasta tatista.
Zoomaus ja ajoneuvon vaihto vaatii vasemman olkanäppäimen painalluksen toimiakseen. Tällöin taas esim puimurin putki ei toimi, koska sekin on olkanäppäin+risrinäppäin alas. Mutta mulla on streamdeck kaikelle tälläiselle muutenkin, joten tuo ei itelleni vaikuttanut oishan siihen voinu laittaa vaikka molemmat olkanäppäimet vaatimukseksi.
Nyt kun tämän muutoksen teki, pystyy vaihteistoa käyttämään siedettävästi. Edelleen siinä on ongelmia, koska ei voi ohjata ja vaihtaa samaan aikaan. Ei tosin isosti ole haitannut. Mielummin pidän manuaalilla, oli se sen verran siistiä puuhaa.
Seuraava johon kiinnitin huomiota oli se miten paljon enemmän traktori elää pellolla. Tähänkin täytyi kamera asetuksia säätää, jotta kuopat näkyy kamerassa myös. Edelleenkään se ei upota joka on iso miinus, mutta kuitenkin siinä on enemmän eloa.
Pelissä on vakiona nyt myös Seasons, mutta se on vähän eritavalla toteutettu kuin modina ennen. Siinä on nyt vuodenaikojen sijasta oikeasti kuukaudet. 12 kuukauden sisälle saa sitten määritellä kuukauden keston. Oletuksena yksi päivä.
Tekoälytyöntekijän voi nyt laittaa vakiona menemään vaikka kaupalle myymään viljat, tai tyhjentää kärryn ja palaa takaisin pellolle. Ei vain noudata oikein teitä, vaan jumittaa metsiin, sillankaiteisiin jne. Joten toimivuus todella kaukana aikaisempien versioiden courseplay modista. Pellolla vetää edelleen edestakaisin kiertäen naapuripellolta, eli courseplaystä ei ole sitäkään otettu.
Brändejä tullut lisää, mutta samalla esimerkiksi Valtralla on vain kaksi traktoria. Toki positiivisena asiana toinen näistä on vanhempi valtra Valmet. Kuitenkin noita on nyt selvästi vähemmän. Kiva lisä kuitenkin että nyt voit määrittää minkä tyyppisen rekisterikilven koneeseen laitat ja määrittää kilven itse.
Valikot ottaneet tosi ison takapakin, sillä välilehdet on vaakasuuntaisen normaalin tavan sijasta pystyssä, mutta niissä liikutaan silti oikealla/vasemmalla ollanäppäimellä.
Lisäksi nuo rakennukset jne valitaan suoraan siinä rakennusnäkymässä, ei kaupassa. Ja todella sekavalla käyttöliittymällä.
Vaikka grafiikka on ottanut harppauksen eteenpäin, on maailma itsessään omaan silmään oudon näköinen. Ehkä jotenkin liian kirkas ja ehkä piirrettymäisempi kuin ennen. En osaa selittää, mutta en oikein tykkää.
Lisäksi näistä dlss jne ominaisuuksista huolimatta peli pyörii aika huonosti. Tai no ei. Tai siis… Mulla on 4k reso ja kaikki asetukset maksimilla ja se AMD:n dlss vastine qualityllä. Fps pyörii vapaana 65-100 välissä, vsyncillä tietysti tasan 60. Siitä huolimatta peli nykii välillä ihan ihmeellisesti. Vsyncin kanssa vähemmän, mutta jotain outoa tuossa suorituskyvyssä on.
Kunhan nyt modeja saadaan lisää ja suomenkieli toimimaan, niin vaikuttaa siltikin yllättävästi oikeasti hyvältä.