F1-kausi 2025

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Colapinto korvaa Doohanin Imolan kisasta alkaaen. Vähintään 5 seuraavaa kisaa ajaa Alpinella.

colap.jpeg
 
Toivottavasti pysyy Colapintolla laitteet käsissä. :thumbsup:
Valtteri joutuu vielä vuoroaan odottelemaan. Huvittavaa seurata suomalaisia otsikoita Bottaksen tilanteeseen liittyen. Joka toinen päivä on huonoja uutisia ja joka toinen hyviä uutisia Valtterin tilanteesta kuskimarkkinoilla. Kaikki mahdolliset kuskit menossa Cadillacille ennen Valtteria. :D
 
Pirelli tuo Imolaan "uuden" C6 rengasseoksen:

1747295251113.png


Aika mielenkiintonen valinta kun joskus aikoinaan tuota "ultrasoftia" nähtiin tyyliin Monacossa tai muulla katuradalla. Imola kuitenkin melkein 5km pitkä rata niin kestääkö lie kunnolla edes yhtä kierrosta tuo rengas :hmm:
 
Pirelli tuo Imolaan "uuden" C6 rengasseoksen:

1747295251113.png


Aika mielenkiintonen valinta kun joskus aikoinaan tuota "ultrasoftia" nähtiin tyyliin Monacossa tai muulla katuradalla. Imola kuitenkin melkein 5km pitkä rata niin kestääkö lie kunnolla edes yhtä kierrosta tuo rengas :hmm:
Joitakin kisoja on ollut sellaisia, että on ihan aidosti pitänyt optimoida renkaan kuluminen aika-ajokierroksilla tiettyyn osaan rataa. Jotkut käyttivät parhaimman potkun heti ensimmäisellä sektorilla ja jotkut säästelivät viimeiselle. Se oli omalla tavallaan mielenkiintoista.
 
Jonnet saattaa myös muistaa pinkin hypersoftin ennen kun muuttivat pois siitä nimipelleilystä :D
 
Tuli Hamiltonille selvä välikausi. Ei tule pääsemään sinuksi nykyisen auton kanssa. Hänen kannaltaan onneksi autot menee uusiksi ensi vuonna. Voi uuden nousun vielä tehdä. Saa nähdä mitä Alonso tekee. Joko eläkkeelle? Kamala kausi silläkin. Voisiko Bottas tuurata Strollia? Sama moottori. Onkohan soitellut isä-Strollille. Toki siellä on omat varakuskit, mutta on noita ihmeellisiä siirtoja ennenkin nähty.
 
Kyllä kai bottas ajotaitojen puolesta tonne kuuluis ja niin varmaan moni muukin.. harmi vaan että raha edellä mennään nykyään
 
Christian Hornerille potkut RB:lta(?) Twitterissä tuli vastaan pariltakin twiitti aiheen tiimoilta ja näköjään on muutama sivusto jo asiasta uutisoineet:


Mitään varmaahan tuo ei tietenkään vielä ole, mutta aika monella sivustolla "uutisoidaan" asiasta. Ei tulta ilman savua vai miten se menikään.

E: Kuvakaappaus twitteristä ja tällä hepulla on yleensä aina ollu varmoja mitä on twiitannut:

horner.jpeg


Korvaajaksi tulee Toro Rossolta Laurent Mekies

Muutos astuu voimaan välittömästi.

E2: Nyt myös skysports uutisoi: Christian Horner: Red Bull F1 team principal sacked after 20 years in charge of Milton Keynes outfit
 
Viimeksi muokattu:
Maxin leirihän on jo pitkään tainnut haluta Hornerin ulos. Olikohan sieltä esitetty vaatimus, että Horner ulos tai Max lähtee Mersulle :hmm:
 
Maxin leirihän on jo pitkään tainnut haluta Hornerin ulos. Olikohan sieltä esitetty vaatimus, että Horner ulos tai Max lähtee Mersulle :hmm:

Tai tästä on tiedetty jo hetken aikaa ja Max on sen vuoksi jo tehny sopparin Mersulle? Kuka näistä tietää :rofl:
 
Seuraava uutinen onkin se, että Mersun johtokunta hyväksynyt Max:n palkkaamisen ja Max allekirjoittanut sopparin. Eikä siihen uutiseen mene kauan.
 
Seuraava uutinen onkin se, että Mersun johtokunta hyväksynyt Max:n palkkaamisen ja Max allekirjoittanut sopparin. Eikä siihen uutiseen mene kauan.

Mie en kyllä jotenki usko tuohon Maxin siirtymiseen Mersulle. Siellä on kuitenki molemmat kuskit niin Toton omia poikia. Ennemmin uskoisin huhuihin, että Max olis siirtymässä AM:lle.

Mutta kuka näistä tietää...
 
Seuraava uutinen onkin se, että Mersun johtokunta hyväksynyt Max:n palkkaamisen ja Max allekirjoittanut sopparin. Eikä siihen uutiseen mene kauan.
Koska selvästi näet että näillä kahdella on asiayhteys, niin mikä se on? Horner menetti paikkansa koska menetti tähtikuljettajansa, vai Max lähtee Mersulle koska Horner sai potkut, vai mikä?
 
Mie en kyllä jotenki usko tuohon Maxin siirtymiseen Mersulle. Siellä on kuitenki molemmat kuskit niin Toton omia poikia. Ennemmin uskoisin huhuihin, että Max olis siirtymässä AM:lle.

Mutta kuka näistä tietää...
Toto on suuri Max fani, aina ollut. Julkisestikin kertonut useastikin fanittavansa ja haluavan Max:n kuskikseen. Mä laitan lantit Max&Mersu comboon. Uudet säännöt tuloillaan. Mersu osaa tehdä autot, moottori tulee olemaan lyömätön paketti jne. AM hieman riskialtis vaikkakin Adrian suunnittelijana. Max haluaa voittaja auton, jota AM ei heti alkuun pysty tarjoamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen pommi. Ja erään aikakauden päätös.
Horner kuitenkin kauemmin tallipäällikkönä kuin Jean Todt, Eddie Jordan tai Peter Sauber mainitakseni muutaman. Ja mikä meriittilista hänellä Red Bullin ruorissa.

Selvästi tallin alamäki on jo alkanut, ja Hornerin lähtö kaiken järjen mukaan vain kiihdyttää sitä. Jos ja kun Verstappen vaihtaa leiriä, niin Red Bull vajoaa sarjan hännille ties kuinka pitkäksi aikaa. Elleivät sitten löydä jonkun uuden Horner & Newey -voimakaksikon henkilöistä, keiden nimiä emme vielä ehkä ole kuulleetkaan. Mutta se on iso JOS.
 
"Tietoa" että olisi ollut esim Jos Verstappenin kanssa kova riita viime päivinä yms.
 
Sanoisin että Jos on, missä onkaan, aina suurempi ongelma kuin Horner ollut RedBullilla. Minua kiinnostaa enemmänkin kuka johtaa Toroa nyt sitten. Se sentään on nouseva auto.
 
Sanoisin että Jos on, missä onkaan, aina suurempi ongelma kuin Horner ollut RedBullilla. Minua kiinnostaa enemmänkin kuka johtaa Toroa nyt sitten. Se sentään on nouseva auto.

Alan Permane nousee Toro Rosson tallipäälliköksi. Ollut aikasemmin Toro Rosson racing director, eli kääntyykö tuo nyt meikäläisille kilpailujohtajaksi.
 
Munilleenhan tuo meni Red Bullilla siinä kohtaa kun Newey palkattiin muualle ja sen seuraukset alkoi tietyllä viiveellä näkyä. Olikohan nyt sitten Neweyn poistuman taustalla sitäkin että kyllästyi Hornerin seksidraamoihin?

Sen voi kylläkin sanoa, että jos Verstappen siirtyy jonnekin missä auto on paras (esim. Mersu) niin siinä kohtaa voi kyllä sujuvasti pitää pari välivuotta lajin seuraamisesta kun eroa muihin on päälle sekunti per kierros (tallikaveriin ehkä puoli sekkaa).
 
Unkari sitten seuraavana. Jonnet ei muista että V8-magazinessa aikoinaan legendaarinen kisarapsa, kannen löysin armottomalla googlettamisella
509027918_10171557886765307_5666361218658764003_n.jpg
 
Munilleenhan tuo meni Red Bullilla siinä kohtaa kun Newey palkattiin muualle ja sen seuraukset alkoi tietyllä viiveellä näkyä. Olikohan nyt sitten Neweyn poistuman taustalla sitäkin että kyllästyi Hornerin seksidraamoihin?

Sen voi kylläkin sanoa, että jos Verstappen siirtyy jonnekin missä auto on paras (esim. Mersu) niin siinä kohtaa voi kyllä sujuvasti pitää pari välivuotta lajin seuraamisesta kun eroa muihin on päälle sekunti per kierros (tallikaveriin ehkä puoli sekkaa).
Siellä on Neweyn lisäksi iso joukko avainhenkilöitä lähteneissä.

Jonathan Wheatley, Sporting director
Will Courtenay, Head of strategy
Rob Marshall, Chief engineering officer
Lee Stevenson, Maxin Chief mechanic

Todennäköisesti näiden lähtö pistettiin Hornerin piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Juupa. Max on hyvä kuski, mutta haluaa tietynlaisen auton. On Hamiltonkin, ja on siksi nyt ylivoimainen Ferrarilla? Ja Sainz on hyvä, ja hyvin menee? Jos auto ei sovi, on homma vaikeaa vaikka kuski olisi bätmän.
Jos jokin oli nyt tänä viikonloppuna pettymys niin tietenkin
Hadjarin umpisurkea kisa.
 
"Pirrrrrr"
"Valtteri"
"Ciao, Flavio täällä"
"Moi"
"Tuu ny ajaan"
"Emmä tiiä"
Toivottavasti ei mene vaikka Flavio veneeltään oikeasti soittelisikin. Riskinä on, että tuuraus menee munilleen kuten maailma nopeimmalla Heikillä Lotuksen puikoissa ja sen jälkeen ura on taputeltu. Malttaisi nyt Valtteri vaan keskittyä Cadillac sopimukseen eikä vatvoa moneen suuntaan. Jää äkkiä luu käteen kuten itselläni nuoruuden baarireissuilla kun ei osannut päättää ottaako kotimatkalle tytön isoilla tisseillä vai mukavalla luonteella...
 
Joo, en itsekään näkisi Alpinea kovin viisaana. Toki jos saisi suoraan pitkän sopimuksen, mutta kuten tiedetään niin Flavio voi nekin lopettaa milloin tahansa.
 
Demonicali maalailee lisää sprinttikisoja ja käänteistä top10:iä sprintin lähtöön:
Mitäköhän se tekee sprintin aika-ajon Q3:lle, kun kukaan ei halua ajaa paalulle? :confused:

En ole F2- tai F3-kisoja katsonut, joten ihan musta laatikko itelle.
 
Demonicali maalailee lisää sprinttikisoja ja käänteistä top10:iä sprintin lähtöön:
Mitäköhän se tekee sprintin aika-ajon Q3:lle, kun kukaan ei halua ajaa paalulle? :confused:

En ole F2- tai F3-kisoja katsonut, joten ihan musta laatikko itelle.
Se perjantain aika-ajo määrittää lähtöjärjestyksen sunnuntain feature kisaan. Eli kyllä ne sinne paalulle haluaa.
 
Se perjantain aika-ajo määrittää lähtöjärjestyksen sunnuntain feature kisaan. Eli kyllä ne sinne paalulle haluaa.
Tämä oli se ainoa looginen mikä kävi mielessä. Toinen voisi olla käänteinen MM-pisteiden mukaan. Tosin miksi vain top10 menee käänteisesti..?

Oli miten oli niin ei kyllä sinällään kaipaisi sprinttejä lisää. Ne on olleet ihan hyvää viihdettä missä on sadetta tms. mutta pääsääntöisesti aika kuivaa meininkiä urheilullisesti ja viihteellisesti. Etenkin kun kaikki vetävät samoilla renkailla lähdöstä maaliin.
 
Tuota käänteistä lähtöjärjestystä on suunniteltu lähes joka vuosi vuodesta 2019 lähtien( sprintit tulivat sitten kaudelle 2021). 2020 suunniteltiin pidettäväksi muutama kisaviikonloppu missä ei olisi aika-ajoa ollenkaan vaan sprinttikisaan lähdettäisi käänteisessä MM-järjestyksessä ja sprintin lopputulos olisi itse kisan lähtöjärjestys. Vielä 2023 oli suunnitelmissa muuttaa seuraavalle kaudelle lähtöjärjestys käänteiseksi mutta se jäi alempien formulaluokkien toimintamalliksi. Sprinttikisassa sinällään ei ole mitään vikaa sillä tarjoaahan se katsojille enemmän katsottavaa mutta se on turha kun siinä ei ole mitään varsinaista panosta itse kisaan. Saatan muistaa väärin mutta joko aidoissa formuloissa tai sitten F1 pelissä oli kisajärjestys sunnuntaille määräytynyt sprintin tulosten mukaan ( varmaankin oikeissa kisoissa).[ Lähde: ulkomuisti ja google-haku]
 
Tuota käänteistä lähtöjärjestystä on suunniteltu lähes joka vuosi vuodesta 2019 lähtien( sprintit tulivat sitten kaudelle 2021). 2020 suunniteltiin pidettäväksi muutama kisaviikonloppu missä ei olisi aika-ajoa ollenkaan vaan sprinttikisaan lähdettäisi käänteisessä MM-järjestyksessä ja sprintin lopputulos olisi itse kisan lähtöjärjestys. Vielä 2023 oli suunnitelmissa muuttaa seuraavalle kaudelle lähtöjärjestys käänteiseksi mutta se jäi alempien formulaluokkien toimintamalliksi. Sprinttikisassa sinällään ei ole mitään vikaa sillä tarjoaahan se katsojille enemmän katsottavaa mutta se on turha kun siinä ei ole mitään varsinaista panosta itse kisaan. Saatan muistaa väärin mutta joko aidoissa formuloissa tai sitten F1 pelissä oli kisajärjestys sunnuntaille määräytynyt sprintin tulosten mukaan ( varmaankin oikeissa kisoissa).[ Lähde: ulkomuisti ja google-haku]
Eikös se juurikin alussa mennyt niin, että sprintistä ei saanut pisteitä vaan se oli vain "glorifioitu aika-ajo". Ensin ajettiin aika-ajo sprinttiin ja sitten sprintti määritti oikean kisan järjestyksen. Ehkä tuo voisi olla edelleen sen sijaan (tai lisäksi), että väännetään siitä yhdestä pisteestä per sijoitus.
 
Eikö se ollut tuolloin 2021 kun sprintti tuli ykkösiin, niin silloin oli viikonlopussa sprint aika-ajot perjantaina jotka luonnollisesti määräsi lähtöjärjestyksen lauantain sprinttiin ja sunnuntaina kisaan lähdettiin sprintin maaliintulojärjestyksessä.

Eikö tuolloin Bottas ottanut koneen osien vaihdolla rankasti penaltyä, mutta ajoi joko imolan tai monzan kisassa sprintin aika-ajossa paalulle ja voittoon.
Sitten itse kisassa rangaistusten takia viimeisestä ruudusta kolmanneksi.
 
Eikös se juurikin alussa mennyt niin, että sprintistä ei saanut pisteitä vaan se oli vain "glorifioitu aika-ajo". Ensin ajettiin aika-ajo sprinttiin ja sitten sprintti määritti oikean kisan järjestyksen. Ehkä tuo voisi olla edelleen sen sijaan (tai lisäksi), että väännetään siitä yhdestä pisteestä per sijoitus.
Taisi olla. Sen Guardianista luin, että kolme kertaa vuoteen 2024 se oli muutettu ja tämä olisi siten viides toimintamalli viidessä vuodessa jos menisi läpi.

Olen F1 24:ssa grindannut viikonloppuja F2:ssa kuukausia sitten ja ihmettelin ensimmäisen paalun jälkeen miksi olin tiputettu kymmenneksi( en seuraa pikkuformuloita) kunnes huomasin toimintamallin.

Oletetaan, että Sprintistä saa pisteet, olisi huomattavasti järkevämpää sijoittua aika-ajossa vaikka viidenneksi( koska tässä lajissa monista muista poiketen ei aika-ajosta saa pisteitä), jolloin tulossa olisi sprintistä 4 pistettä ja kisaodottama olisi todennäköisesti palkintopalli( F1:ssä ei vieläkään ole viittä tasaväkistä tallia). Tämä toisi yhden keinotekoisen lisämausteen itse kisaan. Kuitenkin neljän kärkitallin ainakin toinen kuljettaja on osoittanut kyvykkyyden ohittaa lähes jokaisessa kisassa. Oikeiden ohitusten määrä oletettavasti nousisi.
 
Toisin, muttei taidan meikäläisen kengän koko riittää tähän päätökseen. Nuo välitankkaukset tois kisoihin todella paljon enemmän jännitettävää.
Niin se on indeissä tehnyt. Muutenkin jos varikkopysähdyksiin saisi jotain vääntömomenttia niin silloin oikeasti strategian vaihdot olisivat merkittävässä roolissa kilpailun aikana.
 
Niin se on indeissä tehnyt. Muutenkin jos varikkopysähdyksiin saisi jotain vääntömomenttia niin silloin oikeasti strategian vaihdot olisivat merkittävässä roolissa kilpailun aikana.
Pari kolme eri rengastoimittajaa karkeloihin mukaan ja tallit saisi itse päättää kenen renkailla kurvailee, kuten aikoinaan mentiin. Pirelli voisi tehdä useampia seoksia nakeista ja heittää talleille " tossa jokaiselle 6 eri kovuutta-settiä, päättäkää itse ja ajakaa millä ajatte".
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 788
Viestejä
4 873 666
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom