F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 356
F1 2022 - Tallit ja kuljettajat
  • Mercedes - Mercedes
    • 44 Lewis Hamilton
    • 63 George Russel
  • Ferrari - Ferrari
    • 16 Charles Leclerc
    • 55 Carlos Sainz
  • Red Bull Racing - Red Bull Powertrains*
    • 11 Sergio Perez
    • 1 Max Verstappen
  • McLaren - Mercedes
    • 3 Daniel Ricciardo
    • 4 Lando Norris
  • Alpine - Renault
    • 14 Fernando Alonso
    • 31 Esteban Ocon
  • AlphaTauri - Red Bull Powertrains*
    • 10 Pierre Gasly
    • 22 Yuki Tsunoda
  • Aston Martin - Mercedes
    • 5 Sebastian Vettel
    • 18 Lance Stroll
  • Alfa Romeo - Ferrari
    • 77 Valtteri Bottas
    • 24 Zhou Guanyu
  • Haas - Ferrari
    • 9 Nikita Mazepin
    • 47 Mick Schumacher
  • Williams - Mercedes
    • 6 Nicholas Latifi
    • 23 Alex Albon
*Käytännössä moottorit tehdään Hondan tehtaalla

F1 2022 - Autojen julkistukset

4.2. Haas VF-22
9.2. Red Bull RB18
10.2. Aston Martin AMR22
11.2. McLaren MCL36
14.2. AlphaTauri AT03
15.2. Williams FW44
17.2. Ferrari F1-75
18.2. Mercedes W13
21.2. Alpine A522
27.2. Alfa Romeo C42




F1 2022 - Kisakalenteri

Testit Barcelona 23.2.-25.2. ja Sakhir 10.3.-12.3.


1Bahrain Bahrain Grand PrixBahrainin Grand PrixBahrain International Circuit, Sakhir20. maaliskuutaRaportti
2Saudi-Arabia Saudi Arabian Grand PrixSaudi-Arabian Grand PrixJeddah Corniche Circuit, Jedda27. maaliskuutaRaportti
3Australia Australian Grand PrixAustralian Grand PrixMelbourne Grand Prix Circuit, Melbourne10. huhtikuutaRaportti
4Italia Gran Premio dell’Emilia RomagnaEmilia-Romagnan Grand PrixAutodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola24. huhtikuutaRaportti
5Yhdysvallat Miami Grand PrixMiamin Grand PrixMiami International Autodrome, Miami Gardens8. toukokuutaRaportti
6Espanja Gran Premio de EspañaEspanjan Grand PrixCircuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló22. toukokuutaRaportti
7Monaco Grand Prix de MonacoMonacon Grand PrixCircuit de Monaco, Monaco29. toukokuutaRaportti
8Azerbaidžan Azerbaijan Grand PrixAzerbaidžanin Grand PrixBaku City Circuit, Baku12. kesäkuutaRaportti
9Kanada Canadian Grand PrixKanadan Grand PrixCircuit Gilles Vileneuve, Montreal19. kesäkuutaRaportti
10Yhdistynyt kuningaskunta British Grand PrixBritannian Grand PrixSilverstone Circuit, Silverstone3. heinäkuutaRaportti
11Itävalta Grosser Preis von ÖsterreichItävallan Grand PrixRed Bull Ring, Spielberg10. heinäkuutaRaportti
12Ranska Grand Prix de FranceRanskan Grand PrixCircuit Paul Ricard, Le Castellet24. heinäkuutaRaportti
13Unkari Magyar NagydíjUnkarin Grand PrixHungaroring, Mogyoród31. heinäkuutaRaportti
14Belgia Belgian Grand PrixBelgian Grand PrixCircuit de Spa-Francorchamps, Stavelot28. elokuutaRaportti
15Alankomaat Dutch Grand PrixHollannin Grand PrixCircuit Zandvoort, Zandvoort4. syyskuutaRaportti
16Italia Gran Premio d’ItaliaItalian Grand PrixAutodromo Nazionale Monza, Monza11. syyskuutaRaportti
17Russian Grand PrixVenäjän Grand PrixSotši Autodrom, Sotši25. syyskuutaRaportti
18Singapore Singapore Grand PrixSingaporen Grand PrixMarina Bay Street Circuit, Singapore2. lokakuutaRaportti
19Japani Japanese Grand PrixJapanin Grand PrixSuzuka Circuit, Suzuka9. lokakuutaRaportti
20Yhdysvallat United States Grand PrixYhdysvaltain Grand PrixCircuit of the Americas, Austin23. lokakuutaRaportti
21Meksiko Gran Premio de la Ciudad de MéxicoMeksikon Grand PrixAutódromo Hermanos Rodríguez, México30. lokakuutaRaportti
22Brasilia Grande Prêmio de São PauloSão Paulon Grand PrixAutódromo José Carlos Pace, São Paulo13. marraskuutaRaportti
23Arabiemiirikunnat Abu Dhabi Grand PrixAbu Dhabin Grand PrixYas Marina Circuit, Abu Dhabi20. marraskuutaRaportti
*Copy&Paste Wikipedia

Sprinttikisat: Imola, Itävalta ja Brasilia.

Pisteitä saa kahdeksan parasta, voittajalle 8 pistettä ja kahdeksas sija 1 piste.

Mikäli kisaa ei voida, esim säästä johtuen, ajaa loppuun pisteys muuttui ajetun määrän mukaan.

Alle 25% alkuperäisestä kisan pituudesta, pisteitä jaetaan viidelle parhaalle: 6, 4, 3, 2, 1

25-50% pisteet 9 parhaimmalle: 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1

50-75% pisteet 10 parhaimmalle: 19, 15, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2, 1


Kauden 2022 muutoksia:

Aerodynamiikkaa muuttuu helpottamaan perässsä ajoa huomattavasti, palataan hyödyntämään maaefektiä jonka myötä auton taakse ei muodostu "likaista ilmaa" ja ohittaminen helpottuu.

Vanteiden koko nousee 13" -> 18"

Autojen paino nousee 752 kilosta 790 kiloon, uudet renkaat ovat 14kg painavempia mitä kaudella 2021.



 
Viimeksi muokattu:
En tiedä oliko tästä joku kirjoittamaton sääntö olemassa, että joku tekee nämä triidit. Jos oli niin pahoittelut, en tienny.

Varmasti virheitä löytyy ja mielellään tähän niitä niin korjailen tuohon aloitukseen sitten. Aika nopeasti tehty ja aika suora copypasta @rewind kauden 2021 aloituksesta.
 
Tietääkseni myös AlphaTauri käyttää Red Bull Powertrains moottoreita eikä Honda jatka enää tällä kaudella sarjassa.
 
Äkkiä se tauko menee :tup: Ensi viikolla olis ensimmäinen auton julkaisu(tämän hetkisen tiedon mukaan), Aston Martin 10.2.

Toivottavasti nähdään edes jollain tapaa uusi auto eikä jo julkaistu "konsepti" tallin väreillä :nb:

Tottahan se on, että lähellä lopullista versiota olevat autot nähdään vasta testeissä ja viimeistään 18.3.
 
Äkkiä se tauko menee :tup: Ensi viikolla olis ensimmäinen auton julkaisu(tämän hetkisen tiedon mukaan), Aston Martin 10.2.

Toivottavasti nähdään edes jollain tapaa uusi auto eikä jo julkaistu "konsepti" tallin väreillä :nb:

Tottahan se on, että lähellä lopullista versiota olevat autot nähdään vasta testeissä ja viimeistään 18.3.
Jeps, racefans.net-kalenteri näyttää tällähetkellä tältä, testitki iha nurkan takana jo:
Näyttökuva 2022-2-1 kello 21.02.38.png
 


Muistanko väärin, mutta eikö jossain kohtaa viime kaudella ollut puhetta, että sprinttejä olis -22 kaudella 6 tai kuitenki enemmän mitä viime kaudella :hmm:
 


Muistanko väärin, mutta eikö jossain kohtaa viime kaudella ollut puhetta, että sprinttejä olis -22 kaudella 6 tai kuitenki enemmän mitä viime kaudella :hmm:


Itse en kyllä juurikaan jäisi kaipaamaan sprinttejä jos lähtisivät kokonaan. Viihdyttävämpää seurata normaaleja aika-ajoja.
 
Itse en kyllä juurikaan jäisi kaipaamaan sprinttejä jos lähtisivät kokonaan. Viihdyttävämpää seurata normaaleja aika-ajoja.
Sama, ei oikein sprintti kisat iskeny.

Jokos se Miss Hamilton on ilmoittanut jatkostaan, mahtaako ajaa ensi kaudella?
 
Aika-ajoista voisi kyllä annella pisteitä. Eräänlainen kisa sekin on, joka vaatii "erityisosaamista".
Belgian gp:n pisteitä jotku tollakin verukkeella puolustelee. Aika-ajosta palkkio on se lähtöruutu, sen päälle vielä pisteitä?
 
. Aika-ajosta palkkio on se lähtöruutu, sen päälle vielä pisteitä?
No miksi ei ? Jotkut osavat tuon homman toisia paremmin, joten kai heitäkin voisi hieman palkita. Sitten on se näkövinkkeli, että jos olet paalulla, eli voitat aika-ajot, mutta rengas vaikka puhkeaa GP:ssä. Zero pöäng. Vaikka oli nopein aika-ajossa ja nopein GP:ssa.

Miksi näin ei voisi toimia ?
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä nuo sprintit toi kyllä ihan mukavaa vaihtelua kisaviikonloppuihin. Oli myös samalla jotain panosta kun sai muutamia lisäpisteitä. Aika-ajoihin en kyllä lähtökohtasesti alkais pisteitä jakamaan. Piste nopeimmasta kierroksesta vois kyllä jatkossa kattaa koko ruudun ja myös koskis keskeyttäneitä.


Jokos se Miss Hamilton on ilmoittanut jatkostaan, mahtaako ajaa ensi kaudella?

Ei ole jatkosta kuulunu kummempaa, mutta lopettamista pitäisin kyllä lähes mahdottomana skenaariona.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole Inkerin jatkosta kuulunu kummempaa, mutta lopettamista pitäisin kyllä lähes mahdottomana skenaariona.
Kunhan nyt vaan känkkäränkkäilee aikansa, että saa omaa viestiänsä ajettua eteenpäin.....niin kauan kun hän on pois kuvioista, niin kauan tapahtumia puidaan. Ja mikäs siinä , ohan se hämpänkin hyvä välillä röpötellä, kenties kimi matias konsultoi.
 
Ite oon tykänny niistä sprinttikilpailuista mitä ehdin viimekaudella kattomaan.

Tai yleisesti tykkään kattoa ku ykköset ajaa kilpaa ja mitä enemmän ajetaan kilpaa sen parempi :D
Toki ei joka viikonlopulle, ni se on sellanen hyvä lisä.
 
No niin, huomenna se odottelu päättyy julkaisujen suhteen kun Haas julkaisee uuden autonsa liveryn(mikä tälle on paras suomennos? Väritys? Vähän tönkön kuulonen :x3:).

Meidän aikaa klo13.
 
No niin, huomenna se odottelu päättyy julkaisujen suhteen kun Haas julkaisee uuden autonsa liveryn(mikä tälle on paras suomennos? Väritys? Vähän tönkön kuulonen :x3:).

Meidän aikaa klo13.
Veikkaan punaista autoa, jossa kyljessä tähti, sirppi ja vasara. :whistling:
 
Nyt on haasin -22 väritys ainakin niiden instagramissa julki. Kovat odotukset oli haasin suhteen että he olis ne jotka muuttaa ulkoasua rohkeimmin mutta pettyä joutui.
 
Olis kait tuota toivonu jotain vähän räväkämpää muutosta väritykseen, mutta Uralkali pääsponsori niin ymmärtäähän tuon.
 
Williams viimeisenä julkaisi päivämäärän julkaisulle ja nyt sitten odotellaan.

Huomenna olisi sitten RB vuoro, saas nähdä tuleeko jotain muutakin kuin pelkkä liveryn julkaisu :hmm:
 
Bulli ja Mersu tuskin antavat kilpailijoille yhtään enempää aikaa kopioida kikkojaan kuin mitä on pakko. Eli julkaisussa ei paljasteta mitään muuta kuin väritys, ja testeissäkään ei välttämättä ole ihan lopullista versiota vaan se voidaan nähdä vasta kauden avauksessa.
 
Niin, no autohan on se sama showauto mitä on muutama kuukausi esitelty. Ja niin se tulee kaikilla olemaan suurin piirtein, vasta Bahrainissa nähdään miltä ne autot oikeasti näyttää.

Mutta värityksen osalta selvästi otettu rohkea kanta verrattuna aikaisempiin Red Bullin autoihin!
 
Niin, no autohan on se sama showauto mitä on muutama kuukausi esitelty. Ja niin se tulee kaikilla olemaan suurin piirtein, vasta Bahrainissa nähdään miltä ne autot oikeasti näyttää.

Mutta värityksen osalta selvästi otettu rohkea kanta verrattuna aikaisempiin Red Bullin autoihin!

Näinhän se nyt tällä kaudella näyttää olevan. Saman "dummyn" jokainen talli esittelee omilla väreillä ja lopullinen versio nähdään sitten maaliskuun lopulla ekoissa harkoissa.

Millä tavalla tuossa on miestäsi rohkeampi väritys? Mie en nyt hoksaa mitään eroa entiseen värimaailmaan :x3:
 
@Eldmor Tämä oli hyvä :rofl: Mie kattelin ja vertailin viime kauden autoon ihmetellen mikä tässä on nyt niin erilaista :facepalm:

Redditissä tuli hyvä postaus vastaan liittyen tämän kauden julkaisuihin. Edellisillä kausilla esitellyt autot on ollu about niitä mitä nähtiin radallakin. Sääli sinänsä, mutta toki ymmärrettävää kun kaikki muuttuu niin pienimmätkin salaisuudet halutaan pitää salassa.

 
Aston Martin AMR22:



Ei ollu tällä kertaa "dummy" kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Todella makea auto astonilla verrattuna aikaisempaan väritykseen, toivottavasti pärjäävät sen verran että pääsevät televisiokameroiden eteen radalla. Julkaisutilaisuudessa vanhemman Strollin puhe oli kyllä puiseva. :lol:
 
Mikäli haalarin väritys noudattaa samaa värimaailmaa auton kanssa kuten ollaan totuttu on MB ensi kaudellakin musta.

 
Aston Martin radalla:


Melko korkealla tuo etusiipi :hmm: En ole tarkemmin tutkinut, mutta onko tuo sääntö nyt muuttunut vai pyritäänkö tuolla ohjaamaan enemmän ilmaa auton alle?

En kyl osaa sanoa. Ilmaahan ei itsesarvoisesti tahdota puskea alle ylettömästi, ku idea on, että auton alla ilma kulkee nopeammin kuin auton ympärillä aiheuttaen alipainetta. Esim. etusiiven aiheuttaminen pyörteiden avulla + rake ja diffuusori. Ehkä korkeammalla etusiivellä saadaan vrtexeja varmemmin ja tasaisemmin, vaikkei ilma täysin puhdasta olisikaan? Uuden auton pohja hoitanee ilmanohjausta enemmän mitä ennen, siksi voidaan nakata etusiipi edestä häiriköimästä?

en tiedä :D Kaipa nää jossai (esim. scarbsin twiiteissä) on selitetty..
 
Viimeksi muokattu:
Näin mieki olen ymmärtänyt @emagdnim ettei tarkoitus ole suorastaan "kaapata" ilmaa alle, mutta ilmeisesti idea on juuri tuo ainakin Aston Martinilla. Ovat löytäneet ilmeisesti myös tulkinnan varaa säännöissä.



Erittäin hyvä pätkä aiheesta, vaikkakin mulla meni kyllä osa aika lahjakkaasti yli hilseen :rofl:
 
McLaren MCL36 vuotaneita kuvia



Tuo halinallen sininen ei oikein istu tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
McLaren MCL36 vuotaneita kuvia



Tuo halinallen sininen ei oikein istu tuohon.

Väristä viis. Heti ekana pistää silmään ilmanottoaukkojen täysin erillainen muotoilu (ja suurempi pinta-ala?Näyttää ainaki). Muutenki ponttoonit vaikuttaa ihan erillaisilta. Verrattuna siis Aston Martiniin.

edit: jos nää oikeita renderöintejä on, nii isojakin eroja jo nähtävissä muuallaki ku keulassa, johon normaalisti totuttu.
 
Aston Martiniin verrattuna McLarenilla tuo bonttooni on lattiaan asti, kun Aston Martinilla bonttoonin alla on selkeä kanava ilman ohjaukseen(?). Keulakin näyttää olevan paljon matalempi vrt. Aston Martin.

Kuvissa tilaisuudesta näkee myös sen ettei takasiipi ole vielä lopullinen. DRS-palikka löytyy, mutta siiven yläosa on yhtenäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan mahdollista että jos Venäjälle asetetaan lisää pakotteita niin se vaikuttaisi myös Uralkalin ja Haasin kuvioihin?
 
Eilinen Viaplayn kausiennakon eka osa oli ihan mielenkiitoista katseltavaa sääntömuutoksien suhteen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 470
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom