F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan oikea päätös Kubicalta/Williamsilta, näkihän tuon jo het alkukaudesta ettei miehen fysiikka vaan taivu enää tähän touhuun.
 
Ihan oikea päätös Kubicalta/Williamsilta, näkihän tuon jo het alkukaudesta ettei miehen fysiikka vaan taivu enää tähän touhuun.
Joo, olihan se sellainen tuhkimotarinan ja realismin yhteenotto.
Sanotaan, että tasuri. :think:
Jatko ei kuitenkaan tule kyseeseen.
 
Jos Lercci tai Tappi jompikumpi voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat nopeimmalla kierrosajalla, Hamiltonille riittäisi pikaisen päässälaskun mukaan samaan loppupistemäärään keskimäärin n. viides sija joka kisassa.

Koska todennäköistä on että em. skenaario ei Lerssin tai Tapin kohdalla toteudu etenkin kun Vettelilläkin on oma pikku kultalusikkansa sopassa vielä hämmentämässä, ja Hamilton on todnäk palkintopallilla jokusessa jäljellä olevista kisoista, käytännössä vain vakava loukkaantuminen/"lusikka nurkkaan" tms. voi viedä Hamiltonilta mestaruuden.

(Bottastahan en valitettavasti tuossa skenaariossa ottanut huomioon koska Singaporen kisan tallitoiminnan perusteella voidaan päätellä että jos Hamilton sattuu astumaan koirankakkaan, Valen tehtävä on nuolla kenkä puhtaaksi.)
 
(Bottastahan en valitettavasti tuossa skenaariossa ottanut huomioon koska Singaporen kisan tallitoiminnan perusteella voidaan päätellä että jos Hamilton sattuu astumaan koirankakkaan, Valen tehtävä on nuolla kenkä puhtaaksi.)
Sen siitä saa kun kauden mittaan ei ole kilpailukykyinen tallikaverinsa kanssa. Kauden alussa Hamilton joutui Valen johtaessa kisaa kakkosmieheksi Ferrareita blokkaamaan siinä missä Vale on tehnyt samaa Lewiksen johtaessa. Valitettavasti voittaminen Hamiltonin kaltaista kuskia vastaan vaatii Leclercin tyyppisen kuskin, joka ajattelee aina ensin omaa, ei tallin parasta. Kuten Rosberg 2016 teki.
 
Ei ole ainakaan vielä, eikä varsinkaan ensi vuonna. Eiköhän Valtteri aja tällä kaudella mestaruudesta niin kauan, kuin siihen on vielä mahdollisuus.
Nyt on. (Kakkoskuski siis.)

Valterilla on mahdollisuus mestaruuteen vain jos Hamilton loukkaantuu tai kuolee lähiaikoina.
 
Myös ensi kautta ajatellen kilpailutilanteen tiukentuminen saattaa johtaa Ferrarin tapaiseen tilanteeseen, jossa Bottas toimii siipimiehenä kauden alusta alkaen. Puhuu Toto mitä hyvänsä tasa-arvoisesta kohtelusta on selvää kumpaa kuskia tarpeen vaatiessa suositaan.
 
Bottaksella kävi sen verran hilkulla että joutuu lähtemään Mersulta, joten taitaa olla nyt ihan vaan tyytyväinen selänpesijän rooliinsa ja siihen että mukaan tarttuu ensi kaudelta 1-2 satunnaista voittoa lisää. Voi sitten eläköityä Cmoren kisakommentaattoriksi.
 
Siitä ei ole mitään näyttöä, etteikö Mersu oikeasti antaisi kuskien kisata, jos kummallakaan ei ole tukevaa kaulaa toiseen nähden. Vale on itse mokannut mahdollisuutensa kaudesta toiseen. Jos heti kauden alussa alkaa laittamaan Lewista turpaan aika-ajoissa ja kisoissa, ei Mersulla ole mitään syytä alkaa Lewista sijoittelemaan kisoissa Valen eteen väkisin. Omissa käsissä se on.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.

Lisäksi Mersulla on todellakin syytä suosia Hamiltonia. On selvää kumpi kuskeista tuo tasaista tulosta kaudesta toiseen ja kummalle talli maksaa jättipalkkaa. Myös sillä, että Hamilton rikkoo Mersun ratissa yksi kerrallaan ykkösten mahdottomina pidettyjä ennätyksiä on huima markkina-arvo. Yhtälailla kuten Schumin menestys yhdistetään edelleen Ferrariin, tullaan Hamilton yhdistämään uransa jälkeen Mersuun vielä vuosikymmenien ajaksi.

Rosbergin kanssa ajaessaan Hamilton oli vielä eri vaiheessa uraansa ja jopa silloin Hamiltonilla oli tiukka ote tallista. Halusi Bottas sitä tai ei niin nykyisellä tasolla ajava Hamilton on Mersulla ykköskuski uransa loppuun asti.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.
Niinpä. Hamiltonin voittaminen ei vaadi vain sitä, että Bottas onnistuu nykyistä paremmin vaan myös sen, että Hamilton epäonnistuu. Jos molemmat onnistuvat, vie Hamilton aina lopulta mestaruuden, koska Hamilton on yksinkertaisesti parempi kuski.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.

Lisäksi Mersulla on todellakin syytä suosia Hamiltonia. On selvää kumpi kuskeista tuo tasaista tulosta kaudesta toiseen ja kummalle talli maksaa jättipalkkaa. Myös sillä, että Hamilton rikkoo Mersun ratissa yksi kerrallaan ykkösten mahdottomina pidettyjä ennätyksiä on huima markkina-arvo. Yhtälailla kuten Schumin menestys yhdistetään edelleen Ferrariin, tullaan Hamilton yhdistämään uransa jälkeen Mersuun vielä vuosikymmenien ajaksi.

Rosbergin kanssa ajaessaan Hamilton oli vielä eri vaiheessa uraansa ja jopa silloin Hamiltonilla oli tiukka ote tallista. Halusi Bottas sitä tai ei niin nykyisellä tasolla ajava Hamilton on Mersulla ykköskuski uransa loppuun asti.
Kyllä.
Sitäpaitsi Hämiksellehän toki kelpasi hyvin Bottas kakkoskuskiksi. Eihän Hämis olisi halunnut esim. Vettelin kohtaloa eli tilannetta jossa talliin mestarin sädekehää tulee himmentämään nuori komea uusi räkänokkakuski joka ajaa liian hyvin. Ja varmaan myös vie parhaimmannäköiset naiset...
 
Viimeksi muokattu:
Zandvoort on kyllä helvetin hyvä lisäys, siellä tulee varmasti mielenkiintoisia kisoja kun rata on kapea. :)
 
Zandvoort on kyllä helvetin hyvä lisäys, siellä tulee varmasti mielenkiintoisia kisoja kun rata on kapea. :)
:confused:

Tulee varmasti joo kun autot on muutenkin aivan liian isoja kooltaan. Pelkkää jonossa ajelua.

Ainakin 5 kisaa vois heti karsia tuosta kalenterista. Nyt vaan säästellään osia entisestään ja ajellaan tylsissä ränneissä kuten Singapore, Baku ja Sochi.
 
:confused:

Tulee varmasti joo kun autot on muutenkin aivan liian isoja kooltaan. Pelkkää jonossa ajelua.

Ainakin 5 kisaa vois heti karsia tuosta kalenterista. Nyt vaan säästellään osia entisestään ja ajellaan tylsissä ränneissä kuten Singapore, Baku ja Sochi.

Onhan siellä nyt ohituspaikkoja kapeudesta huolimatta, ei se mikään Monaco ole.
Tuossa kapeudessa on myös se että ulos ajaminen tarkoittaa melko varmuudella romua radalle, ainakin radan alkuosissa, loppuosillahan on muistaakseni vähän paremmat ulosajo- ja turva-alueet.
 
Binotto kertonut että ovat tuoneet ensi kauden kehitykset autoon jo nyt. Stupid!!!

Äijä yrittää pelastaa vain omaa jakkaraa.
 
Binotto kertonut että ovat tuoneet ensi kauden kehitykset autoon jo nyt. Stupid!!!

Äijä yrittää pelastaa vain omaa jakkaraa.
Pitää ne uudet osat aina testata myös käytännössä. Nyt voi sitten kehittää kehitysosia, kun tiedetään ne varmuudella paremmiksi.
 
Pitää ne uudet osat aina testata myös käytännössä. Nyt voi sitten kehittää kehitysosia, kun tiedetään ne varmuudella paremmiksi.
Tätä varten on talvitestit. Tällöin kilpailijat ei ehdi tutkimaan ja reagoimaan toisten innovaatioita ennen kauden 3-4 kisaa. Nyt Ferrari on näyttänyt ensi kauden kortit.
 
Binotto kertonut että ovat tuoneet ensi kauden kehitykset autoon jo nyt. Stupid!!!

Äijä yrittää pelastaa vain omaa jakkaraa.

Sopii toivoa että Ferrari olisi oppinut jotain Mersun jokavuotisista sandbaggailyista ja muusta kikkailusta, ja yrittäisi nyt samaa itse. "Joo meillä jo ensi vuoden kehitykset käytössä" vaikka todellisuudessa ei ole. No, toivossa on hyvä elää, oikeasti taas kuitenkin mokailevat italialaiseen tyyliin.
 
Sopii toivoa että Ferrari olisi oppinut jotain Mersun jokavuotisista sandbaggailyista ja muusta kikkailusta, ja yrittäisi nyt samaa itse. "Joo meillä jo ensi vuoden kehitykset käytössä" vaikka todellisuudessa ei ole. No, toivossa on hyvä elää, oikeasti taas kuitenkin mokailevat italialaiseen tyyliin.
On jo nyt tiedossa että Ferrari on tuonut keulaan ja keskelle uuden tyyppisen aeron. Isompi mullistus on välijäähdyttimessä joka on paineistettu ja mahdollistaa aika-ajoihin 20hp:tä ja kisaan 10hp:tä lisää.

Ferrari on myös saanut toimimaan MGU-H:n energian ohjauksen suoraan MGU-K:n. Tällä kierretään sääntöjä (kierrätys akun kautta on rajoitettu)
 
Tätä varten on talvitestit. Tällöin kilpailijat ei ehdi tutkimaan ja reagoimaan toisten innovaatioita ennen kauden 3-4 kisaa. Nyt Ferrari on näyttänyt ensi kauden kortit.
Ei siinä hirveästi enää muutoksia kerkee tehdä, jos asiat ei toimi. Talvitestien olosuhteet on myös aina täysin arvoitus. Ideoita voi tietysti ottaa, mutta yleensä menee melkein koko auto uusiksi, ei Ferrarinkaan auto enää sama ole kauden alussa. Asiasta mainitseminen oli tietysti tyhmää. Saa nähdä miten käy.
On jo nyt tiedossa että Ferrari on tuonut keulaan ja keskelle uuden tyyppisen aeron. Isompi mullistus on välijäähdyttimessä joka on paineistettu ja mahdollistaa aika-ajoihin 20hp:tä ja kisaan 10hp:tä lisää.

Ferrari on myös saanut toimimaan MGU-H:n energian ohjauksen suoraan MGU-K:n. Tällä kierretään sääntöjä (kierrätys akun kautta on rajoitettu)
Rikotaan myös sääntöjä, jos tuota kokonaisuutta ei anneta asiakastalleille.
 
On jo nyt tiedossa että Ferrari on tuonut keulaan ja keskelle uuden tyyppisen aeron. Isompi mullistus on välijäähdyttimessä joka on paineistettu ja mahdollistaa aika-ajoihin 20hp:tä ja kisaan 10hp:tä lisää.

Ferrari on myös saanut toimimaan MGU-H:n energian ohjauksen suoraan MGU-K:n. Tällä kierretään sääntöjä (kierrätys akun kautta on rajoitettu)

Onko referenssiä, mistä nämä kaivettu? Olis kiva lukea tuosta MGU-H kehityksestä ja välijäähdytyksestä.
 
Nyt on ollut kimillä monta kisaa 4/10.
Hirveä sääli katsoa tuota touhua, pitää kuitenkin olla rehellinen ja sanoa että täyttä paskaa.

Todella monta kisaa on mennyt 4/10 putkeen, aivan jumalattoman surkea tilanne.
 
No tekiskö se Alfan maksimisuoritus eli sijat 7-10 siitä yhtään sen parempaa?
Itsellä on käynyt juuri kuten arvelin, ei paljon enää kiinnosta Räikkösen pyöriminen tuolla kun ei ole odotettavissa yhtään mitään.
Nyt puhutaan kuitenkin vuoden 2007 maailmanmestarista, en minä hitto soikoon jaksa innostua jostain sijasta 7.. :dead:
 
Kyllä se 10-7 sijoitus tekis jotain koska se on sitä mistä ajetaan, se on todella pienestä kiinni tuossa, muutama kymmenys. Silloin kun kimi ja auto on parhaimmillaan niin se on yks nopeimmista kuskeista, mutta tulee välillä näitä ohivetoja, varsinkin tuossa keskikastissa ne näkyy heti ihan pirun karusti.

Kimin ja tallin pitää nostaa suoritusta ja palata siihen huippu iskuun, se on niin pirun pienestä kiinni että kaikki pitää natsata kunnolla.
 
Screenshot_20191014-112901__01.jpg


:D
 
Jokohan Bottaksen MM-kakkossija alkaisi olla varma. 3 kisaa jäljellä, 53 pistettä eroa kolmantena olevaan Leclerciin. Viime kauden traaginen putoaminen pistetaulukossa kauden lopulla on toivottavasti enää vain pelkkä ikävä muisto. :)
 
Tilastofakta:

Alex Albon on kerännyt RB-siirtonsa jälkeen enemmän pisteitä kuin Max Verstappen. 58p vs 39p.
Eiköhän mies jatka RB:llä ensi vuonnakin.. :smoke:
 
On tuo perstappen kuitenkin paljon albonia nopeampi ollut. Hölmöillyt vaan helvetisti.
 
Maanantain Kimi-stats!

Nyt menossa kolmen pisteettömän maaliin ajetun kilpailun putki on Räikköselle kolmas laatuaan. Yllättäen kaksi aiempaa tapahtui Ferrarilla 2008 ja 2009. Tulokaskaudella keskeytyksiä kyllä tuli, mutta vain kaksi peräkkäistä maaliinajettua kisaa meni pisteiden ulkopuolelle. Ja tuolloin pisteitä sai siis kuusi parasta.

Neljäs pisteetön kilpailu Ranskassa olisi Räikköselle ennätys maalinajettuja kilpailuja ilman pisteitä. Tämä tilasto kattaa myös ralliuran.
Tämä putki muuten jatkuu.

Edelleenkään ei ole Kimillä kolmea maaliinajettua kilpailua peräkkäin ilman pisteitä.
 
Tämä putki muuten jatkuu.

Edelleenkään ei ole Kimillä kolmea maaliinajettua kilpailua peräkkäin ilman pisteitä.

Aika kova, ku joukkoon mahtuu sauber, lotus (rallit ym. taukoilu ennen tätä) ja sauber(alfa romeo). Näiden lisäksi McLaren ja Ferrari. On se Kimi ehtinyt aika monessa tallissa ajaan.. Uskomaton ura. Ihan ansaitusti elävä legenda! Eikä toi ole pelkästään suomessa, vaa f1-maailmassa :) edit: korjaan: moottoriurheilu maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdesta edellisestä postauksesta heräsi seuraavanlainen ajatusleikki, kuinka moni teistä ihan aikuisten oikeasti uskoisi Kimin vielä voittavan mestaruuden vuonna 2020 ?

A, Ferrarilla, Kimin siirtyessä Vettelin tilalle Vettelin lopettaessa

B, Mersulla, Kimi Hamiltonin tilalle Hamiltonin siirtyessä Ferrarille Vettelin tilalle

C, Millä tahansa autolla kun kaudesta on kaksi kisaa jäljellä, ja vastustajalle riittää yksi 7. sija mestaruuteen
 
Viimeksi muokattu:
Ferraria epäillään huijaamisesta – FIA takavarikoi F1-autojen osia

Kansainvälinen autoliitto FIA pyrkii entistä paremmin varmistamaan, ettei F1-sarjan moottorisääntöjä rikottaisi.
Varsinkin Mercedeksen ja Red Bullin leirissä on jo jonkin aikaa epäilty, että Ferrari pystyy jollakin tavalla kiertämään polttoainevirtausta koskevaa rajoitusta ja saa sitä kautta lisää tehoa suorille.

Sallittu maksimivirtaus on sata kilogrammaa tunnissa.

Kansainvälinen autoliitto FIA otti viime viikonloppuna ajetun Brasilian F1-kilpailun jälkeen haltuunsa polttoainejärjestelmään kuuluneita osia kolmesta autosta: Ferrarista, sen asiakastallin Haasin menopelistä sekä myös Red Bull-Hondasta.

Keskiviikkona FIA ilmoitti, että tallien pitää asentaa autoihin myös toinen polttoainevirtaustunnistin seuraavalle kaudelle. Sen avulla FIA pystyy entistä tarkemmin huolehtimaan, ettei sääntöjä rikota.

Ferrarin F1-moottori on ollut jo pitkään suurennuslasin alla huijausepäilyjen takia. Tallipäällikkö Mattia Binotto on koko ajan vakuuttanut, ettei Ferrari ole tehnyt mitään teknisten sääntöjen vastaista.

Ferrarin suorituskyky putosi Yhdysvaltojen ja Brasilian osakilpailuissa. Ennen niitä kisoja italialaistalli saavutti kuusi peräkkäistä paalupaikkaa, ja punaisten autojen suoravauhti hämmästytti monia.

– Noin käy, kun lopettaa huijaamisen, Red Bullin Max Verstappen laukoi Ferrarin heikentyneestä vauhdista hollantilaisella Ziggo Sport -kanavalla USA:n GP:n jälkeen.

Ferrarin mukaan notkahdus kilpailukyvyssä ei ole liittynyt FIA:n uusiin teknisiin direktiiveihin.

Mielenkiintoinen tämä ferrari-skenaario.

Toivottavasti jäävät kiinni jos on huijannu.

Kertoo myös aika paljon mersun ylivoimasta (jos eivät itse huijaa jotenkin), jos vaan huijaamalla pääsee edes lähelle mersun tasoa. :btooth:
 
Mitäpä jos vaan poistaisivat koko typerän säännön polttoainevirtauksista...
 
Mitäpä jos vaan poistaisivat koko typerän säännön polttoainevirtauksista...
Aika-ajoihin tulisi vauhtia, mutta kisassa menoa rajoittaisi maksimi polttoainemäärä. Ohituksissa sitten reilusti lisää syöttöä ja lopuksi säästellään polttoainetta, että ei lopu kesken.
 
Noh, mitäs kaudesta jäi sitten käteen, laitetaas vähän mietteitä kasaan..

- Mersun ylivoima ei ollu koko kautta onneksi selviö, Ferrari ja Red Bull pisti kyllä hyvin hanttiin paikoin. Toivottavasti ensi kaudella ovat vielä vahvempia vs Mersu.
- Bottaksen alkukausi oli loistava, harmi ettei tatsi riittäny koko kaudelle.
- Vettelin suoritukset oli kyllä noloja läpi kauden, milloin viimeksi mies on sijoittunut viidenneksi mm-sarjassa?
- Plus tuohon lisäksi se että otti Leclerciltä pisteissä pataan, kun kauden alussa asetelma oli että Leclerc on vain apupoika.
- Leclerc on osoittanut olevansa Ferrarin arvoinen kuski, joskin hieman ärsyttävän ylimielinen toisinaan.
- Ferrarin läpi kauden jatkuneet mokailut milloin missäkin asiassa viittaavat Binotton kykenemättömyyteen johtaa bändiä, olisivat vaan pitäneet Maurin siellä.
- McLarenin tasonnousu on ollut mukavaa seurattavaa. Norriksen debyyttivuosi oli todella vahva, yksi omia lemppareista ja Sainzin kanssa muodostavat vahvan parin.
- Albonin vaihto RB:lle oli täysin oikea valinta. Ensi kaudella voittoja.
- Stroll on täysi vitsi edelleen, toivottavasti isäukkokin pian ymmärtää ettei poika vaan ole rattimies.
- Hulkenberg sai arvoisensa lopun. Joskus säväytellyt nopeudellaan mutta fakta on ettei ole juuri keskivertoa kummempi kuski.
- Renaultin kausi oli käytännössä katastrofi, vauhti oli todella surkeaa. Kauanko Ricciardo tuota menoa jaksaa katella?
- Kubican valinta oli alunperinkin muutenkin suossa rypevältä Williamsilta todella käsittämätön päätös.
- Räikkönen ajeli mihin tuolla kalustolla pystyi, itse en jaksa innostua sijoista 7-15, melko samantekevää.
- Gasly sai uudet siivet Toro Rossolla ja ajoi hienon loppukauden, en silti usko että miestä enää nähdään "ykköstiimissä".

Ensi kauteen.
 
Viimeksi muokattu:
- Albonin vaihto RB:lle oli täysin oikea valinta. Ensi kaudella voittoja.
Mä en ole Albonista vielä ihan vakuuttunut. Luotettava kuskihan hän on, mutta juuri kriittiset muutamat kymmenykset hitaampi kuin Verstappen. Tosin ensi kaudella lienee helpompaa, kun saa olla tallissa kauden alusta lähtien.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom