F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 469
Kausi 2018 on taputeltu, kauden jälkipyykkiä on hyvä jatkaa samassa ketjussa, mutta uuden kauden kujeillekin tarvitaan oma ketjunsa.

Ajattelin että viimeistään nyt on sopiva mahdollisuus pistää ketju pystyyn, kun kaikki kuljettajapaikatkin on käytännössä täytetty.

F1 2019 Tallit ja Kuljettajat

  • Mercedes - Mercedes
    • 44 Lewis Hamilton
    • 77 Valtteri Bottas
  • Ferrari - Ferrari
    • 5 Sebastian Vettel
    • 16 Charles Leclerc
  • Renault - Renault
    • 3 Daniel Ricciardo
    • 27 Nico Hülkenberg
  • Red Bull Racing - Honda
    • 10 Pierre Gasly
    • 33 Max Verstappen
  • Sauber - Ferrari
    • 7 Kimi Räikkönen
    • X Antonio Giovinazzi
  • McLaren - Renault
    • 55 Carlos Sainz
    • X Lando Norris
  • Scuderia Toro Rosso - Honda
    • 26 Daniil Kvyat
    • X Alexander Albon
  • Haas - Ferrari
    • 8 Romain Grosjean
    • 20 Kevin Magnussen
  • Williams - Mercedes
    • X Robert Kubica
    • X George Russell
  • Racing Point F1 - Mercedes
    • 11 Sergio Pérez
    • 18 Lance Stroll
F1 2019 Kisakalenteri

17.3. Australia, Melbourne
31.3. Bahrain, Sakhir
14.4. Kiina, Shanghai
28.4. Azerbaidzhan, Baku
12.5. Espanja, Barcelona
26.5. Monaco, Monte Carlo
9.6. Kanada, Montreal
23.6. Ranska, Paul Ricard
30.6. Itävalta, Red Bull Ring
14.7. Britannia, Silverstone
28.7. Saksa, Hockenheim
4.8. Unkari, Hungaroring
1.9. Belgia, Spa-Francorchamps
8.9. Italia, Monza
22.9. Singapore, Marina Bay
29.9. Venäjä, Sotshi
13.10. Japani, Suzuka
27.10. Meksiko, Mexico City
3.11. USA, Austin
17.11. Brasilia, Interlagos
1.12. Abu Dhabi, Yas Marina

Sääntömuutoksia
What you need to know about F1’s 2019 rule changes

FIA approves 2019 calendar and rule changes

- Bensarajoitus nostetaan 105 kilosta 110 kiloon, minkä pitäisi riittää siihen ettei kuskien tarvitse säästellä erikseen bensaa.

- Kuskin ja auton paino erotetaan toisistaan, jotta painavammat kuskit eivät kärsi (ainakaan niin paljoa) kevyempiin nähden. Kuskin painorajaksi ollaan asettamassa 80 kg ja alle sen jäävien pitää asettaa autoonsa puuttuvan määrän edestä painolastia

- Kuskeille uudet biometriset hanskat, jotka lähettävät radan lääkintätiimille tietoja kuskin tilasta, mikä voi olla kriittistä tietoa onnettomuuden osuessa kohdalle.

- Turva-autotilanteissa tulee jatkossa olemaan aina yksi ja ainoa paikka (per rata) jonka jälkeen ohittaminen on sallittua turva-auton palatessa varikolle, tässä on ilmeisesti ollut jotain vaihtelevuutta riippuen tilanteesta

- Tiimien on vakuutettava ja siten ovat vastuussa, että auto täyttää kaikki turvamääräykset jne kun se tulee radalle ensimmäistä kertaa

- Virallinen kisan päättymisilmoitus on jatkossa näytölle tuleva ruutulippu, mutta myös ruutulipun heiluttamista jatketaan edelleen

- Peilien sääntöihin on tulossa muutoksia mm. muuttuvan takasiiven vuoksi hyvän näkyvyyden varmistamiseksi

- In-car kamerasäännöt menevät uusiksi, tarkoituksena parantaa TV-lähetysten tasoa ja kiinnostavuutta

- Autojen takapäähän (? Rear endplate) tulee uusia valoja turvallisuuden edistämiseksi

- Haloon tehdään pieniä muutoksia helpottamaan kuskin poistumista/poistamista autosta
 
Viimeksi muokattu:
1. Miten Kimi ja Sauber onnistuvat, tuleeko uusi Lotus joka taistelee podiumeista vai ollaanko vielä selkeästi 3 kärkitallin takana ?
2. Miten käy Faltterin, onko viimeinen kausi huipputallissa vai onnistuuko nousemaan ja antamaan kunnon vastuksen hamille ?
3. Miten uudet säännöt vaikuttavat, auttaako 5 kilon bensalisä joitain talleja joilla on ollut vaikeuskia pysyä nyky limiteissä ja meno on ollut rajoittunutta sen takia ?
Tuo myös kivan strategisen lisän, koska puskea ja käyttää hyväksi ylimääräistä bensaa jne.
4. Miten uusi sääntö jolla kuskien painoeroja tasataan vaikuttaa kun taistellaan kymmenyksistä ?
5. Nouseeko uusia tähtiä ja ottaako perstappi vakituisen paikan voittaja ehdokkaana jokaiseen kisaan ?
 
Leclerc tulee sekoittamaan Fettelin pakkaa ja näiden kahden välillä tullaan näkemään Ricciardo-perstappimaisia pusuja.

Kimi ja uusi Sauberi yllättää kaikki ja Kimi hakee tyylikkäästi pronssin taas kotiin.

HAM ja Max taistelee mestaruudesta Faltterin ollessa Team Toton juoksupoika.

Loput tulee hännillä mukaanlukien valitettavasti Ricciardo. Ei vaan rellussa paukut riitä.
 
Itsehän en usko että perstapilla on mitään asiaa mestaruustaistoon, hyvä jos podiumille, odotan Hondan moottorin vetävän koko tallin keskikastiin ainakin lopullisissa pisteissä, vaikka sitten olisikin top 3 toimiessaan.
 
Kyllähän Kimi ja Sauber olisi kiva nähdä lähempänä top3-talleja, mutta ei tule helppoa se olemaan. Vaikka alkukaudesta auto toimisikin, niin riittääkö resurssit auto kehitykseen kauden aikana?
Red Bull saattaa kyllä tulla vähän vastaan Hondan koneen avulla, mutta ei nekään ihan tyhmiä taida olla, joten tietänevät mitä ovat tekemässä.
Toisaalta oishan se jopa vähän surullista, jos RB pieksee Hondalla McLarenia :p
 
Kyllähän Kimi ja Sauber olisi kiva nähdä lähempänä top3-talleja, mutta ei tule helppoa se olemaan. Vaikka alkukaudesta auto toimisikin, niin riittääkö resurssit auto kehitykseen kauden aikana?
Totuus: Kimi ostaa tallista osuuden, purkaa mekaanikkona Ferrarin koneet sun muut ja kokoo ne tuplatehosina samoista osiksi uusiksi, Sauberille tuplamestaruus ja Giovinazzi omien kykyjensä mukaan sitten 2-x
 
Sammutustöillä alkaa
2v90f0ub1w021.jpg
 
@Kaotik kokoaisitko vielä tiedossa olevat sääntömuutokset aloituspostaukseen? :)

Veikkaan leclerciä mestariksi, hami toinen ja verstappen kolmas. Kimille kauden aikana yksi podium.

Luulen red bullin nousevan samalle tasolle ferkun ja mersun kanssa. Tallipisteet huomattavasti tasaisemmat kuin tällä kaudella, ja kolme tallia kisaa tallimestaruudesta viimeiseen kisaan asti.
 
Lisäsin ne mitä löytyi nyt nopeasti, missään ei näytä olevan (vielä) kaikkia muutoksia yksissä kansissa
Iso kiitos! Hieno mies

Valtaosa näyttää liittyvän turvallisuuteen. Mahtaako tuossa polttoaineen 110 kilossa olla myös se hetkellinen virtaus rajattu, ja saako sitä käyttää hetkellisesti myös enemmän kuin ennen?

Kuljettajien painoon liittyvä uudistus myös vaikuttaa hyvältä. Webberkin pärjäisi taas noita persjalkaisia vastaan :D
 
Sammutustöillä alkaa

Joku linkkaa tähän sen videon missä Kimi sammuttaa ralliautonsa konetilasta jotakin ja kiroilee kun joku tyyppi ei aluksi ymmärtänyt pitää sitä konepeltiä ylhäällä. Yritin etsiä mutten löytänyt.

Tuossahan se olikin ~7:12


Aika sitoutumista kun ite sammuttaa auton.. 79 syntyi parhaat.

Onhan se kyllä. Naurahdin kun näin kuvan ja tuli tuo em. video heti mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Niimpä, Kimi sen verta kokenut että tietää itse missä se palo on ja kuinka paljon tarvitsee tussautella sitä jne. Joku intoileva ratavirkailija tyhjentää koko pullon ja se sit onkin hauskaa siivota ellei jotain mene rikkikin.
 
Kun kattoo rosteria niin Ham-Bot on jotenkin lame, mutta Vettel ja Leclerc. Siinä on säpinää.

Räikkösen kutospaikkoja ja kahta podiumia tullaan kans jännäämään.

Yleisesti ottaen vähän vituttaa että puolet kuskeista on lapsia. F1 pitäisi olla miesten laji, poislukien se yksi pakollinen ihmelapsi. Esim. oli siistiä kun Button tuli ja vieläpä pärjäsi. Nyt 2010-luvulla riittää että on joskus ollut top-3 jossain sarjassa, on rahaa ja jaksaa pelata pleikkaria ja osaa tagata tiimin instassa.
 
Yleisesti ottaen vähän vituttaa että puolet kuskeista on lapsia. F1 pitäisi olla miesten laji, poislukien se yksi pakollinen ihmelapsi. Esim. oli siistiä kun Button tuli ja vieläpä pärjäsi. Nyt 2010-luvulla riittää että on joskus ollut top-3 jossain sarjassa, on rahaa ja jaksaa pelata pleikkaria ja osaa tagata tiimin instassa.

Itse näen jotenkin, että tallit kuolaavat liian paljon uusien Hamiltonien, Vettelien ja Verstappeneiden perään ja toivovat heidän räjäyttävän pankin samantien parin ensimmäisen kauden aikana. Tämä on näkynyt viime kausina siinä, että liian nopealla aikataululla on joitain lahjakkaitakin kuskeja nostettu huipputalleihin ajamaan ja heti kun tulokset eivät ole olleet toivottuja, saavat nämä kuskit armottomasti monoa (tai alennetaan testikuskiksi jne.) ja joutuvat hakemaan työpaikkaa sitten muualta kuin F1:sistä kun ura tyssää siihen. Kovin on raakaa F1-maailma tänä päivänä ja moni kuski ei saa toista mahdollisuutta tai joutuvat ajelemaan keskikastissa lähes koko uransa ilman toivoa paremmasta.

Ja sitten on näitä "strolleja", jotka rahan mukana liikkuu tallista toiseen ja taas jää jonkun toisen mahdollisesti pätevän kuskin potentiaali hyödyntämättä...
 
Yleisesti ottaen vähän vituttaa että puolet kuskeista on lapsia. F1 pitäisi olla miesten laji, poislukien se yksi pakollinen ihmelapsi. Esim. oli siistiä kun Button tuli ja vieläpä pärjäsi. Nyt 2010-luvulla riittää että on joskus ollut top-3 jossain sarjassa, on rahaa ja jaksaa pelata pleikkaria ja osaa tagata tiimin instassa.
Otetaan rento asento ja muistellaan hieman vielä aikaa taaksepäin.

Shumi, Prost, Senna, Hakkinen, Couldhart, Hill ja pari muutakin. Voittaja ei ollut ainoastaan ja vain kuten tänä päivänä. Noh ok, Williams silloisella autolla pesi porukat. Mutta muuten hyvää vääntöä.

Juuri sellaista mikä oli enemmän fyysistä hommaa. Simulaatiot tapahtuivat radalla ja testeissä.

Viihde. Tarvitseeko sanoa enempää? Ottaa pannuun kun hehkutetaan että "nykyajan gladiaattorit ottavat toisistansa mittaa areenalla"... Tai oli sitä Kyllösen aikaa vissiinkin.

Sellaista aikakautta eläneenä kuin että rallia ajoivat miehet ja niin myöskin F1 autoja, sellaista on ikävä ja tokihan näitä seurailee mutta kovin on muovisen makuista tuo homma. Kuninkuusluokka... joohh.
 
saakohan bottas ajaa 2019 kauden loppuun, voi olla jos kausi jatkuu tollasena niin monoa tulee jo kun siirrytään eurooppaan
 
Ensi kaudella on taas kova odotus. Toivottavasti Suomalaisittain ajatellen kaudesta ei tule pannukakkua. (Bottas)

Gif kertonee kuinka saattaa käydä.

pokka.gif


Hamiltonille 6:s mestaruus.
 
Ensikauden uusi rengaskoko olikin näköjään julkistettu Abu Dhabissa myös.
Mielenkiinnolla odottaen kontakteja mutkissa. Tulee kyllä yksi uusi aspekti lisää kun vanteet ei varmaan kestä kolistella yhteen kauheasti tai ainakaan kovalla voimalla.
Samaten tuo matalaprofiilisuus lisää varmasti osaltaan rengaskulumaa huimasti(Toivottavasti).

upload_2018-11-28_10-52-30.png
 
Mitäs renkaita ne nyt sitten tuolla Abu Dhabissa testaili? Luulin että ensi kauden renkaita, mutta ainakaan vannekoko ei täsmää.
 
Ei tuo omaan silmään varsinaiselta kolaroinnin tuloksella näytä, kun bargeboard/turning vane on ihan ehjänä.
 
Ei se syyläri sieltä itsestäänkään taida tulla kuitenkaan läpi
Jos on jonkun kanttarin yli menty vähän ylikovaa niin en laske sitä "kolaroinniksi". Toisaalta onhan noita ponttoonien osia poksahdellut itsestäänkin.

Eipä siinä, ihan ymmärrettävää toisaalta, että Kimi-fanien ja suomalaisen median mukaan asiassa olisi jotain ihmeellistä.
 
Toki, mutta voi verrata ainakin paremmin päivän muihin kuskeihin, kyllä se nyt jotain osviittaa antaa kuitenkin että on nopein heti uuden auton ratissa.
1.5 sekkaa gasleyta (red bull) nopeampi, joka ajoi samoilla renkailla.
 
Juu, ja toisaalta maallikkona voisi kuvitella, että uuteen autoon ja rattiin tottuminen ottaa aikansa, mutta, jos heti on tollee iskussa, niin ei se ainakaan huonolta vaikuta.
 
Ferrarilla on nyt myös ulkoista painetta todistaa että kuskivalinta meni oikein. Ihan hyvin voi olla promona ruuvattu vähän ylimääräistä hyvää autoon.

E: mitenkään en siis halua vähätellä Leclerciä. Puoliksi jo fani.
 
Mitäs ylimäärästä hyvää sitä voi ruuvata autoon joka pitää olla sääntöjen mukainen ?
 
Mitäs ylimäärästä hyvää sitä voi ruuvata autoon joka pitää olla sääntöjen mukainen ?
Onhan noissa ruuvailtavaa vaikka miten paljon ihan kaudenkin aikana, nyt voidaan laittaa vaikka joka kierrokselle uusi motti kun ei ole kausi käynnissä.
 
Ruuvattavaa on, mutta puhuttiin ylimääräisestä hyvästä ja joka kierrokselle ei laitettu uutta moottoria, ajoi yhdellä moottorilla läpi tuon päivän rengastestin.
 
Voihan sitä testeissä ajattaa kuskeja niin, että toisella autolla ajetaan yhtenä päivänä painavalla autolla ja toisena päivänä kevyellä autolla ja näin nähdään miten auto reagoi eri painoisena.

Mutta mistä noista testeistä tietää miten niitä autoja ajatetaan.
 
Ruuvattavaa on, mutta puhuttiin ylimääräisestä hyvästä ja joka kierrokselle ei laitettu uutta moottoria, ajoi yhdellä moottorilla läpi tuon päivän rengastestin.
Niin, ei vaihdettu joka stintille, mutta saattoi olla esimerkiksi tuore motti joka viritettiin ihan tappiinsa vrt Vettelillä sama motti kuin ennenkin josta parhaat tehot on jo hukattu, tai muuta vastaavaa. Sitten on toki ne asetukset yleisesti, bensalastit jne, mitä ei tiedetä.
Eli siis mahdollisuuksia halutunlaisten tulosten saamiseen on vaikka miten, se on toki ihan eri asia kuin että tehtiinkö niin vai ei.
 
No ei siinä nyt kovin paljoa voi paino eroa olla jos erot on kymmenyksissä nopeimman kierroksen vertailussa.

Niin, ei vaihdettu joka stintille, mutta saattoi olla esimerkiksi tuore motti joka viritettiin ihan tappiinsa vrt Vettelillä sama motti kuin ennenkin josta parhaat tehot on jo hukattu, tai muuta vastaavaa.

Tämä ei edelleenkään ole mitään ylimääräistä hyvää.
 
No ei siinä nyt kovin paljoa voi paino eroa olla jos erot on kymmenyksissä nopeimman kierroksen vertailussa.

Tämä ei edelleenkään ole mitään ylimääräistä hyvää.
Voi olla tai voi olla olematta, erilaisilla lasteilla saadaan helposti kymmenysten eroja, jolloin voidaan esimerkiksi hitaampi kuski saada näyttämään nopeammalta tai nopeampi hitaammalta.
(ei, vieläkään en sano että niin olisi tehty, vaan että se on mahdollista ja niin on varmasti tehty useita kertoja historiassa (tosin useimmiten tainneet olla lähinnä tallin hehkutuskierroksia sponsoreille eikä niinkään kuskien))
 
Joku on nähtävästi jo löytänyt uuden sankarinsa. Mitäpä tuosta enempiä väittelemään kun vain Ferrarilla tiedetään minkälaisilla konffeilla ajetaan. Eivätkä aina oikein itekään tiedä.
 
Sinällään seuraan mielenkiinnolla miten Vettelin olematon kasetti kestää ensi kaudella, jos tallikaveri vie parissa ekassa kisassa aika-ajoissa ja pisteissä.

Ehkä siinä vaiheessa alkaa tulla tallissa ikävä Räikköstä, ja todetaan että tais väärä mies lähteä.
 
Huolestuttavia noi Mersu pomon puheet. Pelkään että Bottas ei taida kautta 2019 aloittaa ainakaan Mersulla. Puheet muistuttaa Red Bull pomon puheita ennen kuin Daniil Kvyat sai lähteä takaisin Toro Rossolle.
 
Toki, mutta voi verrata ainakin paremmin päivän muihin kuskeihin, kyllä se nyt jotain osviittaa antaa kuitenkin että on nopein heti uuden auton ratissa.
1.5 sekkaa gasleyta (red bull) nopeampi, joka ajoi samoilla renkailla.

Leclerc on ollut näissä testeissä hyvä menneen kauden autolla.
Se miten paljon testit kertoo mistäkin on vähän kuin mielipide.
Aiemminkin nähty että talvitesteissä monikin kuski tai auto on ollut nopea mutta kun kausi alkaa niin tilanne on kääntynyt päinvastoin.

Tästä se Leclercinkin tie vasta alkaa ensikaudelle kun esim. spoilerit pienenee -> Ajettavuus autossa tulee muuttumaan.
 
Ihme väittelyä. Joo Leclerc on hyvä kuski jne.
Mutta media vaan vetää heti spekulaatiot tappiin ja hypettää. Kukaan ei oikeesti tiedä kaikista muuttujista mitä 2 eri päivän aikana on ollut joten ihan vitun turhaa diipadaapaa.
 
Mutta media vaan vetää heti spekulaatiot tappiin ja hypettää.

Ja juuri tähähän (vain vastakkaiseen ilmiöön) otin kantaa kun joku spekuloi sillä että autoon on pr mielessä laitetty "ylimääräistä hyvää".
Mielestäni myös median vastainen antihypetys on turhaa. Ainut mitä varmasti tiedämme on rengas millä ajettiin ja aika mikä niillä saavutettiin.

Aiemminkin nähty että talvitesteissä monikin kuski tai auto on ollut nopea mutta kun kausi alkaa niin tilanne on kääntynyt päinvastoin.

Toki, kuten sanoin, kommentoin vain ja ainoastaan näitä testejä, en tulevaisuutta jne.
Ei ole mitenkään mahdotonta että hän epäonnistuisi täysin debyytti ferrari kaudellaan.


Joku on nähtävästi jo löytänyt uuden sankarinsa.

Jos viittaat minuun niin turhaan yrität "piikitellä", minulla ei ole sankareita F1 sirkuksessa.
Kannatan suomalaisia ja pidän kuskeista jotka ajavat rohkeasti mutta reilusti, ja eivät selittele
asioita muiden viaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom