F1 kausi 2017

Barisilialais lähteiden mukaan Williams on tarjonnut Massalle 6M€ sopparia ensi kaudesta

http://grandepremio.uol.com.br/f1/n...-a-williams-e-agradar-patrocinadora-principal
Hyvä soppari olisi. Nicon palkka oli kait 20M€. Mersu tarjosi 10M€ rahaa Bottaksen sopimuksen purkamisesta (Williams hylkäsi). Eli 4M€ jäisi vielä rahaa ja Massa tulisi Bottaksen tilalle. En tiedä mikä oli Bottaksen palkka optiovuodelle 2017. Hinnat muistin varalta vaan.
 
Hyvä soppari olisi. Nicon palkka oli kait 20M€. Mersu tarjosi 10M€ rahaa Bottaksen sopimuksen purkamisesta (Williams hylkäsi). Eli 4M€ jäisi vielä rahaa ja Massa tulisi Bottaksen tilalle. En tiedä mikä oli Bottaksen palkka optiovuodelle 2017. Hinnat muistin varalta vaan.
Mitenköhän muuten Valtterin omat sponssit Wihuri ja Kemppi, maksavatkohan osan Valtterin palkasta vai menevätkö rahat Valtterille suoraan? En tiedä yhtään, miten F1:ssä nuo sponssikuviot on hoidettu.
 
Mitenköhän muuten Valtterin omat sponssit Wihuri ja Kemppi, maksavatkohan osan Valtterin palkasta vai menevätkö rahat Valtterille suoraan? En tiedä yhtään, miten F1:ssä nuo sponssikuviot on hoidettu.
En itsekään tiedä noista Bottaksen sponsseista Wihurista ja Kempistä. Eli jos/kun Valtteri siirtyy, niin siirtyvätkö sponsoritkin mersulle.
 
Mitenköhän muuten Valtterin omat sponssit Wihuri ja Kemppi, maksavatkohan osan Valtterin palkasta vai menevätkö rahat Valtterille suoraan? En tiedä yhtään, miten F1:ssä nuo sponssikuviot on hoidettu.
Jos jotakin maksavat puhutaan korkeintaan jostakin 100 k€ tjsp. Kempin liikevaihtokin kun on vain about 90M€
 
  • Tykkää
Reactions: Yak
Jos jotakin maksavat puhutaan korkeintaan jostakin 100 k€ tjsp. Kempin liikevaihtokin kun on vain about 90M€
Vanhan Hesari jutun mukaan sponssin kokonaisarvo molemmilta yrityksiltä oli vuonna 2013 yhteensä 7-8 miljoonaa. Jutussa ei tarkenneta, miten ja miten pitkälle ajalle tuo jakautuu:

http://www.hs.fi/urheilu/art-2000002620634.html

EDIT: Wihuri-konsernin liikevaihto oli näköjään vuonna 2012 noin 1,8 miljardia.
 
Vanhan Hesari jutun mukaan sponssin kokonaisarvo molemmilta yrityksiltä oli vuonna 2013 yhteensä 7-8 miljoonaa. Jutussa ei tarkenneta, miten ja miten pitkälle ajalle tuo jakautuu:

http://www.hs.fi/urheilu/art-2000002620634.html

EDIT: Wihuri-konsernin liikevaihto oli näköjään vuonna 2012 noin 1,8 miljardia.

Joo mutta Wihuri leikkasi sponsorointiaan reilusti kaudelle 2016.

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001025825.html

Ottaen huomioon että Kempin logo autossa säilyi voi olettaa että he käyttivät enemmän rahaa sponssaukseen ja koska liikevaihto kempillä ei ole lähellekkään samaa luokkaa kuin wihurilla niin veikkaan että aika pienissä lukemissa liikutaan (f1 tasolla)
 
Joo mutta Wihuri leikkasi sponsorointiaan reilusti kaudelle 2016.
Tuota en tiennytkään, kiitoksia! Molempien logot on Valtterin kypärässä siinä etupuolella, joten vilkkuvat usein kuvissa. Kuvittelisi, ettei tuollainen paikka ihan halvalla irtoa, mutta mistäs minä tiedän.

EDIT: ESS:n jutussa alkuvuodelta arvioitiin Kempin panostukseksi pari miljoonaa euroa. Mutta vaikea sanoa mistä hatusta se luku on vedetty:

http://www.ess.fi/uutiset/talous/20...s-ja-kemppi-sopimukseen---sponsorointi-jatkuu

Wihurilla taas on logot kypärän lisäksi etusiivekkeen laidoissa, joka sekään ei varmaan ihan halpaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota en tiennytkään, kiitoksia! Molempien logot on Valtterin kypärässä siinä etupuolella, joten vilkkuvat usein kuvissa. Kuvittelisi, ettei tuollainen paikka ihan halvalla irtoa, mutta mistäs minä tiedän.

EDIT: ESS:n jutussa alkuvuodelta arvioitiin Kempin panostukseksi pari miljoonaa euroa. Mutta vaikea sanoa mistä hatusta se luku on vedetty:

http://www.ess.fi/uutiset/talous/20...s-ja-kemppi-sopimukseen---sponsorointi-jatkuu

Wihurilla taas on logot kypärän lisäksi etusiivekkeen laidoissa, joka sekään ei varmaan ihan halpaa ole.

Joo meni itsellä ajatus sekaisin, kun oli tottunut siihen että kempin logo oli siivessä. Tosiaan Wihurihan siellä siiven päädyssä tällä kaudella näkyi kempin sijaan. Ei varmasti ihan halvalla, mutta kuljettajan sponssaaminen on yleensä paljon halvempaa kuin tiimin. Jos nyt puhutaan muista, kuin totaalisista maksukuskeista. Ehkä olin vähän väärässä tuon summan suhteen nyt kun mietin asiaa, mutta veikkaan että ei kyllä puhuta miljoonista henk koht sponssien tasolla ainakaan. En jaksa uskoa että kemppi olisi paria miljoonaa pistänyt likoon, mutta eihän tuota tiedä näkemättä papereita. Mun hatusta revitty veikkaus on että Wihuri antoi williamssille 2-3M€ ja sponssai Bottasta sen lisäksi 500k€- 1M€ luokassa. Kemppi varmaan antoi enemmän kuin Wihuri henkilökohtaiseen sponssaukseen.
 
Odottelen parempia lähteitä kuin suomif1 joka on 99% ajasta paskaa. Varsinkin kun eivät nimeä omia lähteitään
 
Toivottavasti saadaan vielä Saaren tilalle pätevä selostaja. Voisi tota Maikkarin pakettia jopa harkita. Pahoin vaan pelkään että, jos Vale menee Mersulle, niin Maikkarilla lyövät hinnat kaakkoon ja Saaren tilalle laitetaan joku Saukkonen.
 
Odottelen parempia lähteitä kuin suomif1 joka on 99% ajasta paskaa. Varsinkin kun eivät nimeä omia lähteitään
Taitaa alkuperäisenä lähteenä olla vielä AutoBild Motorsport, joka on puhtaasti keltaista lehdistöä ja levittelee milloin mitäkin. Eli vaikka voi olla totta, ei näihin lähteisiin kannata paljoa luottaa.
 
Toivottavasti saadaan vielä Saaren tilalle pätevä selostaja. Voisi tota Maikkarin pakettia jopa harkita. Pahoin vaan pelkään että, jos Vale menee Mersulle, niin Maikkarilla lyövät hinnat kaakkoon ja Saaren tilalle laitetaan joku Saukkonen.

vieläkö sitä on varaa nostaa? hinta tuplaantui jo viime kaudelle edelliseen nähden.
 
vieläkö sitä on varaa nostaa? hinta tuplaantui jo viime kaudelle edelliseen nähden.

Olis hauska tietää tilaajien määrä vuosittain. Onko hinnan nousu suoraan verrannollinen tilaajien vähenemiseen.

Laitetaan nyt vielä että ite voisin maksaa pelkästään formuloiden näkemisesta katsomosta 40-50€/kausi. Mua ei ne urheilupakettien muut ohjelmat kiinnosta yhtään, pelkästään formulat.
Eikö ne tälle kaudelle (2016) poistanu sen pelkästään formulat-paketin?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa näyttämään hyvältä Bottakselle.
Paljonkohan Massa on saanu pätäkkää.
 
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000005012091.html

Hamilton löi tiskiin kovan paljastuksen tilanteesta Mercedes-tallissa

Lewis Hamiltonin mukaan kaikki ei ole tallin sisällä hyvin.
Mercedes on voittanut kolme peräkkäistä F1:n maailmanmestaruutta – Lewis Hamilton kaksi ja Nico Rosberg yhden. Kaikesta huolimatta tilanne tallin sisällä ei ole terve.

Hamiltonin ja Rosbergin välit olivat pitkään huonot. Se ei ole tavatonta tallitoverien välillä F1:ssä. Sen sijaan huono yleinen ilmapiiri on, etenkin mestaritallista puhuttaessa.

Hamilton aiheutti pahennusta kauden päätöskilpailussa, kun hän hidasteli kisan kärjessä. Hän toivoi, että taktikoinnillaan auttaisi kilpakumppaneita ohittamaan Rosbergin. Jos Rosberg olisi pudonnut palkintopallilta ja Hamilton pitänyt kiinni ykkössijasta, hän olisi voittanut mestaruuden saksalaisen sijaan.

Tallipomo Toto Wolff tulistui kilpailun aikana Hamiltonille, ja brittikuski sai useaan otteeseen ohjeen ajaa kovempaa. Hän ei totellut. Hamiltonin mukaan kalabaliikki jatkuu yhä.

– Se oli yksi monesta epämiellyttävästä hetkestä kauden aikana. Kun näin, mitä kaikkea sanottiin kisan jälkeen, niin tunsin, että minua kohtaan osoitettiin melkoista epäkunnioitusta, Hamilton sanoi Daily Mailin mukaan.

Wolff kritisoi Hamiltonin aiheuttaneen kaaoksen taktiikallaan. Hamilton ei ilahtunut pomonsa julkisesta kritiikistä.

– Ei tuollaista odota ihmisiltä, jotka johtavat suurta määrää ihmisiä. Onko tilanne ratkennut? No ei ole, Hamilton pamautti.

Mailin mukaan Hamilton vältteli parhaansa mukaan katsekontaktia Wolffin kanssa kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n kauden päätösgaalassa. Hän osallistui kuitenkin tallin päättäjäisjuhlaan.

Wolff on ehtinyt perua moitteensa Hamiltonille, mutta vahinko on kaikesta päätellen tapahtunut. Talli yrittää sovitella eripuraa ennen uuden kauden alkua.

Janne Oivio

Tallissa huono ilmapiiri? En kyllä yhtään ihmettele, että Hamilton aiheuttaa itse huonoa ilmapiiriä mutta huvittavaa kuinka hän ei ollenkaan myönnä omaa osuuttaan. Hamiltonia kohtaan osoitettiin epäkunnioitusta? Mitähän hän odotti, kiitosta siitä ettei totellut työnantajan määräyksiä? Tottakai kuljettajalla pitää olla omaa kilpailunhalua ja voitontahtoa mutta Hamilton lienee oikeasti unohtanut sen, että hän on työntekijä Mercedeksen F1-tallille ja hän on tallia varten eikä toisinpäin... Ihmettelen jos hänen sopimustaan jatketaan enää nykyisestä, vaikka onkin nopea niin ei hän nyt korvaamaton ole mielestäni. Vaikka Hamilton ei itsekään kyllä välttämättä halua jatkaa Mersulla, mikäli ei saa selvää ykköskuskin asemaa ja varmoja MM-titteleitä.
 
Olis hauska tietää tilaajien määrä vuosittain. Onko hinnan nousu suoraan verrannollinen tilaajien vähenemiseen.

Laitetaan nyt vielä että ite voisin maksaa pelkästään formuloiden näkemisesta katsomosta 40-50€/kausi. Mua ei ne urheilupakettien muut ohjelmat kiinnosta yhtään, pelkästään formulat.
Eikö ne tälle kaudelle (2016) poistanu sen pelkästään formulat-paketin?

Taisivat poistaa, vai oliko jo viime kaudelle... Yhdeksän euron viikonloppupakettikin poistui jossain vaiheessa, ja nykyään saa maksaa kympin yhdestä vuorokaudesta. Ei kiitos. Joku 40-50e oikein hyvälaatuisesta nettilähetyksestä voisi tosiaan vielä kaudessa mennäkin.

Onneksi on satelliittiantenni. :smoke:
 
Brendon Hartley, Sebastien Buemi tai Lucas di Grassi ovat kaikki nälkäisiä, nopeita ja teknisesti osaavia kuljettajia. Jonkun näistä palkkaisin Bottaksen tilalle jos se nyt lähtis meselle..
 
Brendon Hartley, Sebastien Buemi tai Lucas di Grassi ovat kaikki nälkäisiä, nopeita ja teknisesti osaavia kuljettajia. Jonkun näistä palkkaisin Bottaksen tilalle jos se nyt lähtis meselle..

Mutta Williams ei vaan haluaa ykkösvaihtoehtona tutun ja turvallisen Massan. Ja on näillä näkymin myös hänet saavat. Ilmeisesti Williamssia (ja Mersua) on myös Buttonin palvelukset kiinnostaneet mutta häntä ei kiinnostanut ajaminen näille.
 
Tallissa huono ilmapiiri? En kyllä yhtään ihmettele, että Hamilton aiheuttaa itse huonoa ilmapiiriä mutta huvittavaa kuinka hän ei ollenkaan myönnä omaa osuuttaan. Hamiltonia kohtaan osoitettiin epäkunnioitusta? Mitähän hän odotti, kiitosta siitä ettei totellut työnantajan määräyksiä?
Mersu-pomotkin myönsivät ryssineensä kisan aikana. Tallin johto ajatteli sokeasti yhden kilpailun tulosta eikä kyennyt ymmärtämään voittaneensa jo kauden aikana aivan riittävästi, ja että kuljettajilla oli siinä yhdessä kisassa suurempi panos kuin kaikissa muissa yhteensä. Hamilton ei tehnyt mitään väärin.
 
Mersu-pomotkin myönsivät ryssineensä kisan aikana. Tallin johto ajatteli sokeasti yhden kilpailun tulosta eikä kyennyt ymmärtämään voittaneensa jo kauden aikana aivan riittävästi, ja että kuljettajilla oli siinä yhdessä kisassa suurempi panos kuin kaikissa muissa yhteensä. Hamilton ei tehnyt mitään väärin.

Villimpi skenaario: Entä jos Mersulla haluttiin voiton ja muiden sijaan tällä kertaa Nicosta mestari? Motiiveja on voinut olla monta, Saksalainen mestari Saksalaisessa autossa, palkitseminen pitkästä ja ahkerasta työstä tallille (onhan Hamilton saanut jo osansa, peräti kahdesti) jne... Eihän tuollaista voi suoraan sanoa julkisuudessa saatika Hamiltonille mutta vauhtia lisäämällä tuo oltaisiin saavutettu hidastelua varmemmin. Jos näin olisi niin aika harmillinen tilanne Hamiltonille mutta ei hän edelleenkään voi yhtenä ihmisenä asettaa itseään koko Mercedeksen edelle.
 
Villimpi skenaario: Entä jos Mersulla haluttiin voiton ja muiden sijaan tällä kertaa Nicosta mestari? Motiiveja on voinut olla monta, Saksalainen mestari Saksalaisessa autossa, palkitseminen pitkästä ja ahkerasta työstä tallille (onhan Hamilton saanut jo osansa, peräti kahdesti) jne... Eihän tuollaista voi suoraan sanoa julkisuudessa saatika Hamiltonille mutta vauhtia lisäämällä tuo oltaisiin saavutettu hidastelua varmemmin. Jos näin olisi niin aika harmillinen tilanne Hamiltonille mutta ei hän edelleenkään voi yhtenä ihmisenä asettaa itseään koko Mercedeksen edelle.
Jos Hamilton joskus lähtee mersulta pois, niin Nicohan voisi tulla uudelleen ajamaan. Ainakin Mersun ilmapiiri olisi parempi. Kokonaan toinen juttu sitten, että onko Nico päättänyt lopettaa jo ajohommat aivan kokonaan.

Tuo Hamiltonin kukkoilu ei ole ollenkaan hyvä juttu. Toivottavasti Mersu tajuaa olla jatkamatta sopimusta, kun vaan tuo nykyinen sopimus joskus ensin loppuu.

Red Bull ja Ferrari talleilla on nyt hyvä mahdollisuus iskeä jos Mersulla on palikat aivan sekaisin.
 
Kyllähän tuo Bottaksen tilanne vaikuttaa aina vain paremmalta, vaikkakin tuo Massan "varmistettu" paluu-uutinen on ainakin vielä toistaiseksi uutisankka. Ehkä Williamsin kannattaa silti miettiä myös tuota Bottaksesta saamaansa rahallista hyvitystä ja ehkä palkata joku vähän kokemattomampikin kuin Massa. Tosin mitään rookieta ei kyllä varmasti kannata toisenkin auton puikkoihin laittaa.

Brendon Hartley, Sebastien Buemi tai Lucas di Grassi ovat kaikki nälkäisiä, nopeita ja teknisesti osaavia kuljettajia. Jonkun näistä palkkaisin Bottaksen tilalle jos se nyt lähtis meselle..

Mun mielestä on kohteliasta ilmoittaa siitä viestissä, jos lainaa jotain toista henkilöä ;)
 
Mielenkiintoisia juttuja edellä.
Kyselenpä ihan mielenkiinnosta onko joku menossa ihan paikan päälle jonnekin katsomaan F1:iä?

Vaimon kanssa mennään Unkarin GP:tä katsomaan paikan päälle. Yhdistetty Hää- ja kaupunkimatka. Vaimon ehdotuksesta ihan lähtöisin muuten tämä F1 homma :joy:
 
Päivän F1 uutistiivistelmä

Pat Symonds on ottanut loparit Williamssilta (sopinee yhteen Bottaksen siirtohuhujen kanssa koska hänen mielestään Bottas oli ensiarvoisen tärkeä pitää tallissa) ja eiköhän tilalle ole Mersulta tulossa Paddy Lowe.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127537/symonds-parts-company-with-williams

Ferrarin johdolta on tullut kritiikkiä Vetteliä kohtaan ja kehuja Räikköselle. Sebin tulevaisuus tallissa ei ole itsestäänselvyys ja kimin jatkosta ei ole tietoa
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127533/vettel-must-be-less-agitated--ferrari

Lauda kertoo, että mersun kuskipäätös saattaa venyä tammikuun lopulle asti
http://www.motorsport.com/f1/news/d...laying-mercedes-driver-decision-lauda-860486/
 
Mielenkiintoisia juttuja edellä.
Kyselenpä ihan mielenkiinnosta onko joku menossa ihan paikan päälle jonnekin katsomaan F1:iä?

Vaimon kanssa mennään Unkarin GP:tä katsomaan paikan päälle. Yhdistetty Hää- ja kaupunkimatka. Vaimon ehdotuksesta ihan lähtöisin muuten tämä F1 homma :joy:

Itse olen ainakin menossa! Varmaan joku europaassa oleva gp, monza ja barcelona on jo käyty.. unkari vois olla hyvä vaihtoehto mutta siellä on vaan tohon aikaan pirun kuuma
 
Mielenkiintoisia juttuja edellä.
Kyselenpä ihan mielenkiinnosta onko joku menossa ihan paikan päälle jonnekin katsomaan F1:iä?

Vaimon kanssa mennään Unkarin GP:tä katsomaan paikan päälle. Yhdistetty Hää- ja kaupunkimatka. Vaimon ehdotuksesta ihan lähtöisin muuten tämä F1 homma :joy:

Veljen kanssa lähetetään vanhemmat Silverstoneen väijymään. Ite kutkuttais taas joko Spa tai sitten Le Mans 24h ajot mutta voi olla että budjetti pakottaa kotiseutumatkailuun kesällä.
 
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...n-tarjouksen-bottas-vapautuu-mersulle/6221420

Sky Sports: Massa hyväksynyt Williamsin tarjouksen – Bottas vapautuu Mersulle
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 20.12.2016 17:56


Felipe Massa ja Valtteri Bottas ajoivat kolme vuotta tallitovereina Williamsilla.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press


Felipe Massa tekee pikapaluun F1-sarjaan Williamsin kuskina, uutisoi Italian Sky Sports. Tämä tietäisi sitä, että Valtteri Bottas on vapaa siirtymään mestaritalli Mercedekselle.

F1-sarjan tv-oikeudet Italiassa omistavan Sky Sportsin mukaan Massa on hyväksynyt Williamsin tekemän kuuden miljoonan euron sopimustarjouksen tulevasta kaudesta. Massa, 35, päätti F1-uransa viime kuussa ajettuaan kolme viimeistä vuotta Williamsilla.

Brasilialainen Grande Bremio kertoo, että Massa hyväksyi Williamsin sopimustarjouksen vain muutaman päivän pohdinnan jälkeen.


Brassikuskin sopimus kuitenkin julkistetaan Sky Sportsin mukaan vasta ensi vuoden puolella, sillä Massan paluu on kytköksissä Mercedeksen kuskivalintaan. Nico Rosberg lopetti uransa yllättäen MM-titteliin, joten Lewis Hamiltonin tallitoveriksi tarvitaan uusi nimi.

Williamsin suomalaiskuski Valtteri Bottas on useiden lähteiden mukaan Mersun ykköskandidaatti, ja Massan sopimus vahvistaisi nämä spekulaatiot. Mercedes on ilmoittanut julkistavansa uuden kuskivalinnan ensi vuoden puolella.


Williamsin toista autoa ajaa ensi kaudella varmasti kanadalaistulokas Lance Stroll.

Kiva nähä Massa vielä sittenkin ajamassa... vaikkakin oisin ennemmin Buttonin nähny jatkavan.

Eli kyllä se taitaa aika varmaa olla, että Bottas menee mersulle! Hyvä että saa vihdoin (toivottavasti) auton alle jolla voi voittaa mestaruuksia.
 
Kiva nähä Massa vielä sittenkin ajamassa... vaikkakin oisin ennemmin Buttonin nähny jatkavan.

Eli kyllä se taitaa aika varmaa olla, että Bottas menee mersulle! Hyvä että saa vihdoin (toivottavasti) auton alle jolla voi voittaa mestaruuksia.

Yhden viestin ylempänä jo tuon uutisen jaoin :p

Edit : Tosin siinä ei ollut mainintaa sky italiasta mutta eniveis.
 
Hehe, enpä kiinnittänyt huomiota. No, nyt on suomeksikin uutinen ja samalla jaoin vähän ajatuksiani.

Jees =) Onhan se tosiaan tavallaan kiva nähdä Massa puikoissa vielä kauden verran. Voi hyvinkin olla että Williamssilla on ihan hyvä auto ensi kaudella kun ovat lähes kaikki panokset siihen siirtäneet jo todella aikaisessa vaiheessa kulunutta kautta. Ehkäpä Massa saa vielä viimeisen podiumin ensi kaudella. Toisaalta Massan jäähyväiset Brasiliassa olivat hienommat, kuin mitä voisin kuvitella tapahtuvan ensi kaudella.
 
Jos Massa ajaa ensi kauden Williamsilla ja Bottas siirtyy Mersulle, mitä Williamsilla tapahtuu kauden 2017 jälkeen? Onko talli taas tyhjän päällä kun Massa lopettaa lopullisesti ja Bottas meni toiseen talliin. Mietin vain keskikastin kärkipään kuljettajia, onko siellä niitä joilla on sopimukset katkolla ja mahdollisuus siirtyä Williamsille kaudeksi 2018. Ehkä liian aikaista miettiä tällaisia, mutta mietinpä kuitenkin, jos Massan pesti kestää vain vuoden.
 
Jos Massa ajaa hyvin, niin jatkoa voisi seurata vielä kaudeksi 2018. Tai jos Massa ei enää jatka, niin yleensä hyviä kuskia kyllä löytyy tai tulee lisää. Nyt vain oli todella hankala tilanne koska kaikki parhaimmat kuskit oli jo saaneet tallipaikan ja Massan lisäksi yhtään muuta hyvää ei ollut saatavilla.

Jos nuo tallipaikat varmistuu, niin kannustettavaa olisi, Kimi, Bottas, ehkä myös come back:in tekevä Massa. Sitten täytyisi kannustaa että Ricciardo, Verstappen ja Hamilton menestyisivät mahdollisimman huonosti :) Alonsolla menee muutenkin huonosti koska ajaa McLarenilla.
 
Villimpi skenaario: Entä jos Mersulla haluttiin voiton ja muiden sijaan tällä kertaa Nicosta mestari? Motiiveja on voinut olla monta, Saksalainen mestari Saksalaisessa autossa, palkitseminen pitkästä ja ahkerasta työstä tallille (onhan Hamilton saanut jo osansa, peräti kahdesti) jne...
On tuo väite minustakin täysin mahdollinen. Talli sekoitti insinööriosastot keskenään kauden alla tarkoituksenaan häiritä Hamiltonin keskittymistä jne. Nico on toki saksalainen kuten Mercedeskin, mutta uskon tallin myös toisaalta halunneen ajattaa kahta maailmanmestaria yhden dominoivan kuljettajan ja hänen kakkoskuskinsa sijaan. Mutta jos tuo oli tarkoitus, niin Rosbergin välitön vetäytyminen kalahti sitten omaan nilkkaan.
 
Sitten vaan jännäämään että miten vale hommat hoitaa. Toivottavasti ei tule moottoririkkoja tms heti alkuun, vaan lähtis smootisti rullaamaan kaikki. Kunhan ei kävis ns. Kovalaiset :D
 
"Lopullisen korvaussumman BBC arvioi olevan noin 17 miljoonaa, joka kattaa Williamsin moottorikustannukset kokonaisuudessaan."

Millähän ruohonleikkurin moottorilla ne meinaa Wiliamssit sitten varustaa, kun eikös jo yksi moottorikin maksanut enemmän?
Itse luin tuon vanhan moottori uutisen väärin. Sen mukaan moottorit maksaisi 21 miljoonaa kaudessa. Ja williams maksaa normaalisti 17 miljoonaa. Joka tapauksessa melko kalliiksi tuli Nicon lähtö, ilmeisesti Nico sai palkkaa 20 miljoonaa vuodessa. Vielä varmaan neuvottelevat että paljonko maksavat Bottakselle palkkaa?
Yksi F1-kriisin lähtökohdista on juuri voimayksikköjen järjettömän kova hinta, mikä kurittaa asiakastalleja rankalla kädellä. Nykyinen voimayksikkö maksaa eri arvioiden mukaan noin 21 miljoonaa euroa.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014122318950709_fo.shtml
 
Joo. Täytyy olla koko kauden moottorit. Eli pieni käännöskukkanen uutisessa.

On tuo väite minustakin täysin mahdollinen. Talli sekoitti insinööriosastot keskenään kauden alla tarkoituksenaan häiritä Hamiltonin keskittymistä jne. Nico on toki saksalainen kuten Mercedeskin, mutta uskon tallin myös toisaalta halunneen ajattaa kahta maailmanmestaria yhden dominoivan kuljettajan ja hänen kakkoskuskinsa sijaan. Mutta jos tuo oli tarkoitus, niin Rosbergin välitön vetäytyminen kalahti sitten omaan nilkkaan.
Mersuhan on muutenkin puhunut että kuskit saavat tasavertaisen kohtelun. Eli varmaankin kaudella 2016 kävi niin että Hamiltonin paremmat insinöörit vaihdettiin Nicolle ja Hamiltonille jäi sitten ne ehkä vähän huonommat insinöörit. Selvästikin siis Hamilton oli se kovempi kuski, kun Nicoa piti noin kovasti avustaa pärjäämään. Mutta todella tylsä kausi olisi tullut jos Hami olisi vain ajanut kaikki kisat ykkösenä maaliin. Kuten kävi kaikissa noissa viimeisissä kisoissa.

Hamilton vain vieläkin jaksaa silloin tällöin itkeä tuosta asiasta. Onhan se toki kova paikka kun mestaruus meni sivu suun ja hävisi Nicolle.
 
Mutta jos ajattelee Mersun kannalta, niin kannatti pyöritellä insinöörit, eli tehdä sellainen normaali kierto jota tehdään hyvin useissakin yrityksissä. Koska Hamilton osaa säätää auton nopeammaksi kuin Nico, niin ne Hamiltonin insinöörit oli siis parempia. Nyt kun Hamiltonin insinöörit siirtyi Nicolle ja myöhemmin Bottakselle, niin molemmilla kuskeilla pitäisi olla erittäin hyvät insinöörit. Ei siis pelata kaikkia kortteja vain yhden kuljettajan pussiin.

2017 näkee paremmin noita tallien voimasuhteita. Red Bull paransi vauhtia mielestäni vähän, eli voi olla jo enemmän vastusta.
 
Olispa loistava skenaario, Williams rakentaa vimpan päälle voittaja-auton, Mersu romahtaa ja Massa vie mestaruuden Mersun ale-moottoreilla.. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 450
Viestejä
4 538 404
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom