F1 2025 - Unkarin GP

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Kausi 2025

01. Australian GP, Melbourne, 14.-16.3.
02. Kiinan GP, Shanghai, 21.–23.3. (sprint)
03. Japanin GP, Suzuka, 4.–6.4.
04. Bahrainin GP, Sakhir, 11.-13.4.
05. Saudi-Arabian GP, Jeddah, 18.-20.4.
06. Miamin GP, Miami, 2.-4.5. (sprint)
07. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.5.
08. Monacon GP, Monaco, 23.–25.5.
09. Espanjan GP, Barcelona, 30.5.–1.6.
10. Kanadan GP, Montreal, 13.–15.6.
11. Itävallan GP, Spielberg, 27.–29.6.
12. Britannian GP, Silverstone, 4.–6.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 25.-27.7. (sprint)
14. Unkarin GP, Budapest, 1.–3.8.
15. Hollannin GP, Zandvoort, 29.-31.8.
16. Italian GP, Monza, 5.–7.9.
17. Azerbaidzhanin GP, Baku, 19.-21.9.
18. Singaporen GP, Marina Bay, 3.–5.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 17.–19.10. (sprint)
20. Meksikon GP, Mexico City, 24.–26.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 7.–9.11. (sprint)
22. Las Vegasin GP, Las Vegas, 20.-22.11.
23. Qatarin GP, Doha, 28.–30.11. (sprint)
24. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 5.-7.12.

____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. Vapaat harjoitukset 14:30
2. Vapaat harjoitukset 18:00

Lauantai
3. Vapaat harjoitukset 13:30
Aika-ajo 17:00

Sunnuntai
GP 16:00

____________________________

Sää:

Long term weather forecast for Hungaroring
Sää Budapest, Unkari - Ilmatieteen laitos

____________________________

40px-Flag_of_Hungary.svg.png
Hungaroring

2025-14_unkari.png


Ratamuutokset:

-

____________________________

Black round Pirelli:


2025-14_unkari.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprinttiviikonloppuna:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

Hungary hits 40 before the summer break

____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 LENOVO HUNGARIAN GRAND PRIX 2025
Radan nimi: Hungaroring
Radan pituus: 4,381 km
Kisapituus: 70 kierrosta = 306,630 km
Kierrosennätys: 1:16.627
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes W11 (2020)

2024
Podium:
1.
40px-Flag_of_Australia_%28converted%29.svg.png
Oscar Piastri, McLaren-Mercedes
2.
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lando Norris, McLaren-Mercedes
3.
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes

Paalupaikka:
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lando Norris, McLaren-Mercedes, 1:15.227

Kisan nopein kierros:
40px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
George Russell, Mercedes, 1:20.305

Edellisiä voittajia:
2023:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT
2022:
40px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT
2021:
40px-Flag_of_France.svg.png
Esteban Ocon, Alpine-Renault


Lando Norris' Pole Lap | 2024 Hungarian Grand Prix



Extended Highlights | 2014 Hungarian Grand Prix


_____________________

MM-pistetilanne (13/24 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Oscar Piastri 266
02. Lando Norris 250
03. Max Verstappen 185
04. George Russell 157
05. Charles Leclerc 139
06. Lewis Hamilton 109
07. Kimi Antonelli 63
08. Alexander Albon 54
09. Nico Hulkenberg 37
10. Esteban Ocon 27
11. Isack Hadjar 22
12. Pierre Gasly 20
13. Lance Stroll 20
14. Liam Lawson 16
15. Fernando Alonso 16
16. Carlos Sainz 16
17. Yuki Tsunoda 10
18. Oliver Bearman 8
19. Gabriel Bortoleto 6
20. Franco Colapinto 0
21. Jack Doohan 0

Tallit:

01. McLaren 516
02. Ferrari 248
03. Mercedes 220
04. Red Bull 192
05. Williams 70
06. Kick Sauber 43
07. Racing Bulls 41
08. Aston Martin 36
09. Haas 35
10. Alpine 20

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 524
02. Australia 266
03. Alankomaat 185
04. Monaco 139
05. Ranska 69
06. Italia 63
07. Thaimaa 54
08. Saksa 37
09. Espanja 32
10. Kanada 20
11. Uusi-Seelanti 16
12. Japani 10
13. Brasilia 6
14. Argentiina 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi: Pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimmasta kierroksesta ei enää saa pistettä.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Oracle Red Bull Racing AUT Honda RBPT
1 Max Verstappen NED
30 Liam Lawson NZL
22 Yuki Tsunoda JPN
Christian Horner
Laurent Mekies


Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team GER Mercedes
12 Kimi Antonelli ITA
63 George Russell GBR
James Allison

Scuderia Ferrari HP ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Lewis Hamilton GBR
Frédéric Vasseur

McLaren Formula 1 Team GBR Mercedes
4 Lando Norris GBR
81 Oscar Piastri AUS
Andrea Stella

Aston Martin Aramco Formula One Team GBR Mercedes
14 Fernando Alonso ESP
18 Lance Stroll CAN
Andy Cowell

BWT BWT Alpine Formula One Team FRA Renault
7 Jack Doohan AUS
10 Pierre Gasly FRA
43 Franco Colapinto ARG
Oliver Oakes

Williams Racing GBR Mercedes
23 Alexander Albon THA
55 Carlos Sainz ESP
James Vowles

Racing Bulls ITA Honda RBPT
22 Yuki Tsunoda JPN
6 Isack Hadjar FRA
30 Liam Lawson NZL
Laurent Mekies
Alan Permane

Stake F1 Team Kick Sauber SUI Ferrari
5 Gabriel Bortoleto BRA
27 Nico Hulkenberg GER
Mattia Binotto

MoneyGram Haas F1 Team USA Ferrari
31 Esteban Ocon FRA
87 Oliver Bearman GBR
Ayao Komatsu

____________________________

TechBBS F1-kausi 2025
TechBBS F1 yleiskeskustelu
TechBBS F1-lähetykset
MTV F1
Motorsport.com F1
BBC F1
Sky Sports F1

____________________________
 
Näyttäisi sade painottuvan sunnuntain aamuyöhön. Sitä paitsi tiedetään jo kokemuksesta, että vaikka sataisi paikallista aikaa klo 15, niin kisaa ei startata ennen kuin aurinko paahtaa siniseltä taivaalta.

Eiköhän nähdä jälleen McLarenin jäsentenvälinen, jonka Piastri vie.
 
Tän kisan jälkeen alkaa kesäloma(itsellä loppuu :grumpy:) ja jos Piastri voittaa niin jokohan McLaren päättää, että nyt ajetaan Piastrin mestaruudesta? Tokihan ero on tällä hetkellä 16pts eli yksi keskeytys ja Lando voittaa niin tilanne on toinen. Ite toivon kyllä ettei puututa tallin puolelta vaan annetaan poikien ajaa kisaa :tup:

Yksityiskohtana; Piastrilla ja Landolla on tällä hetkellä enemmän pisteitä kuin valmistajien MM-sarjassa toisena olevalla valmistajalla Ferrarilla.
 
Paalulle X, Piastri ruutu 2. Piastri X:stä ohi kierroksella 4 ja sitten katoaa Piastri maisemiin. Todennäköisin vaihtoehto, kuka ekassa mutkassa ekana voittaa kisan. On niin saatanan tappavan tylsä rata jossa vain 1 pidempi suora, muuten rata on kuin kartingrata.
 
Ei Unkarissa ole mahdoton ohittaa DRS-aikakaudella. Ei helppoa toki, mutta ei se ollut Spassa myöskään sitä. On nähty ihan hyviä kisoja 2021, 2022 ja viime vuonnakin nähtiin ohituksia. Unkari oli itse asiassa aika tasan keskivertoa ohitusmäärissä viime kaudella.

 
Ei Unkarissa ole mahdoton ohittaa DRS-aikakaudella. Ei helppoa toki, mutta ei se ollut Spassa myöskään sitä. On nähty ihan hyviä kisoja 2021, 2022 ja viime vuonnakin nähtiin ohituksia. Unkari oli itse asiassa aika tasan keskivertoa ohitusmäärissä viime kaudella.


Toi kisojen jännittävyyden määrittäminen käyttämällä ohituksia metriikkana on aina ollut mulle outoa. Sen jälkeen kuin Kers tuli mukaan, ja erityisesti kun DRS tuli, ohittamisesta on ilmiönä tullut lähinnä "ahaa, tuo siirtyi tuon ohi (nappia painamalla)". Formuloiden press x-to-win.

Niiden jännittävyys perustui aiemmin juuri siihen, että paikkaa piti pedata mutka- ja kierrostolkulla, ja kun paikka aukeaa, suorittaa ohitus täydellisesti.
 
Aivan niin. Pitäisi olla kaksi tilastoa: DRS-ohitukset, ja ei-DRS-ohitukset. Vain jälkimmäiset ovat jänniä, kun taas edelliset pistää vituttamaan.
 
Toi kisojen jännittävyyden määrittäminen käyttämällä ohituksia metriikkana on aina ollut mulle outoa. Sen jälkeen kuin Kers tuli mukaan, ja erityisesti kun DRS tuli, ohittamisesta on ilmiönä tullut lähinnä "ahaa, tuo siirtyi tuon ohi (nappia painamalla)". Formuloiden press x-to-win.

Niiden jännittävyys perustui aiemmin juuri siihen, että paikkaa piti pedata mutka- ja kierrostolkulla, ja kun paikka aukeaa, suorittaa ohitus täydellisesti.
No joo. Toisaalta tuo Unkari on ollut alemmassa keskikastissa mitä tulee ohituksiin, mutta kumminkin ollaan nähty jännittäviä kisoja kuten 2021. Ennen DRS:ää ohittaminen Unkarissa oli käytännössä mahdotonta.

Aivan niin. Pitäisi olla kaksi tilastoa: DRS-ohitukset, ja ei-DRS-ohitukset. Vain jälkimmäiset ovat jänniä, kun taas edelliset pistää vituttamaan.
Ei kukaan tule ohi ilman DRS:ää Unkarissa eikä paljon muuallakaan nykyautoilla. Jopa sateella homma on mennyt niin vaikeaksi että sadekisat ovat myös perässäajelua kunnes kilpailun johto sallii DRS:n.
 
Väärä ketju...
Taposella kerrankin onnistuminen. Pitkästä aikaa jännitettävää huomenna ja ylihuomenna F3:sissa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 339
Viestejä
4 866 986
Jäsenet
78 573
Uusin jäsen
hexuma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom