F1 2025 - Kanadan GP

No mitä helvettiä? Landolle lätkäistiin 5s aikarangaistus Itävallan GP tuosta kolarista :confused:


lando.jpeg


Tuli twitterissä vastaan.
No, toisaalta onnettomuuksista olisi hyvä olla johdonmukaisia tuomioita. Aikarangaistus on kuitenkin muodollinen, eikä tainnut edes tulla ylenmäärin virhepisteitä. Ajo oli kuitenkin alokasmaista tuossa kohtaa, ja olisi saattanut pilata oskun ajon.
 
Ihan jännittävä kisa loppujen lopuksi, vaikka ensimmäinen puolikas olikin unettava. Harmittaa, että kierrokset loppuivat kesken juuri kun kisa näytti syttyvän eloon kunnolla. Olisi ollut kiva nähdä mitä olisi tapahtunut turva-auton tultua sisään.
Ei, vaan niitä turva-autoja nähdään nykyään aivan liikaa ja liian helposti. Jenkkityyliin jollain verukkeella kisan loppukierroksilla saadaan se radalle ja porukka nippuun, jotta kisa saisi "jännittävän loppuhuipennuksen". Tuo on todella harmillinen suuntaus, kyseessä on Grand Prix, ja se kisan aikana aiemmin saavutetut erot/välimatkat mitätöidään niputtamalla uuteen jonoon on vain väärin. Siis jos se tehdään heppoisin syin kuten viime aikoina on nähty.
 
Toisaalta aina sitten se että jos takana oleva on nopeampi ja pitäisi yrittää jotain edempänä ajavaa saada kiinni, niin tallin etu aina vaatisi sijoituksen vaihtoa.

Toimii jossain sauberilla, mutta kun puhutaan mestaruuksista niin ei tässä tapauksessa kumpikaan kuski täysissä järjissään suostuisi oletuksena siihen, että jos toinen on vähääkään nopeampi niin päästää heti ohi.

Vaikka olisi norriksen päästänyt ohi, olisi ollut silti kyseenalaista olisiko norris päässyt mersun ohi, sillä piastrin takana norris sai käytännössä kahdelta autolta vetoapua.

Jos nopeusero on luokkaa F1 vs "GP2 engine" niin se on oma asiansa. Tässä ei ollut siitä kyse
 
Oppiipahan.
Ei, vaan niitä turva-autoja nähdään nykyään aivan liikaa ja liian helposti. Jenkkityyliin jollain verukkeella kisan loppukierroksilla saadaan se radalle ja porukka nippuun, jotta kisa saisi "jännittävän loppuhuipennuksen". Tuo on todella harmillinen suuntaus, kyseessä on Grand Prix, ja se kisan aikana aiemmin saavutetut erot/välimatkat mitätöidään niputtamalla uuteen jonoon on vain väärin. Siis jos se tehdään heppoisin syin kuten viime aikoina on nähty.
Tosin jos loppupäässä ykkösissäkin olisi overtime niin ei tultaisi turva-auton perässä maaliin.
 
Ei, vaan niitä turva-autoja nähdään nykyään aivan liikaa ja liian helposti. Jenkkityyliin jollain verukkeella kisan loppukierroksilla saadaan se radalle ja porukka nippuun, jotta kisa saisi "jännittävän loppuhuipennuksen". Tuo on todella harmillinen suuntaus, kyseessä on Grand Prix, ja se kisan aikana aiemmin saavutetut erot/välimatkat mitätöidään niputtamalla uuteen jonoon on vain väärin. Siis jos se tehdään heppoisin syin kuten viime aikoina on nähty.
Annatko esimerkkejä heppoisista turva-autoista? Ei niitä minun mielestäni ole näkynyt. Aina kun traktoria tarvitaan, niin turva-auto tuodaan radalle.

Omassa kommentissani en niinkään ottanut kantaa turva-autoon, vaan että olisin kernaasti katsonut kisailua vielä 20-30 kierrosta, sen verran tasaista oli kärjessä. Mutta harmittavasti kierrokset loppuivat kesken.
 
Annatko esimerkkejä heppoisista turva-autoista? Ei niitä minun mielestäni ole näkynyt. Aina kun traktoria tarvitaan, niin turva-auto tuodaan radalle.

Omassa kommentissani en niinkään ottanut kantaa turva-autoon, vaan että olisin kernaasti katsonut kisailua vielä 20-30 kierrosta, sen verran tasaista oli kärjessä. Mutta harmittavasti kierrokset loppuivat kesken.
Bahrainissa turva-auto romun keräämiseen vaikka varmasti olisi selvitty VSC:llä. Imolassa kaksi autoa pysähtyi melkein samaan kohtaan, eka meni sujuvasti VSC:llä ja tokaan otettiin kuitenkin turva-auto.
 
Pekonia Kanadalaisittain:

Iso-Britannia ---------
Sky
Lando Norris teki "kömpelön" virheen kolaroidessaan Oscar Piastrin kanssa Kanadan GP:ssä, mutta hän voi silti voittaa MM-sarjan mikäli hän tekee jatkossa A-sarjan mukaista työtä, kommentoi Sky Sportsin Martin Brundle
...
"Oscar näki ja puolusti hyvin nähdessään Landon yrittävän ohitusta kaukaa takaa mutkaan numero 10. Lando varmaankin ajatteli onnistuvansa, koska Oscar ei ollut optimaalisella ajolinjalla viimeiseen shikaaniin. Oscar ei ajanut "kiltisti", mutta miksi hänen olisikaan pitänyt? Lando päätti pitää vasemman linjansa, vaikka siellä ei ollut tilaa."
"En usko, että kyseessä oli muuta kuin Norrisin huono arviointi ohituksen onnistumisesta, jolloin hän hajotti etusiipensä Oscarin auton takarenkaisiin. Se oli kömpelöä ja turhaa."
...
Kanadan kolarista huolimatta tiimipäällikkö Andrea Stella sanoi, ettei McLaren aio muuttaa suhtautumistaan Piastrin ja Norrisin taistelussa samasta sijoituksesta.
"Luulen, että sekä Zak [Brown, McLaren Racingin toimitusjohtaja] ja Andrea ovat molemmat sitä mieltä", Brundle arvioi.
"Landoa pyydettiin käyttämään avattavaa takasiipeä, lisävoimaa antavaa akkua, ohjeistettiin ohittamaan Oscar. Arvostan sitä. En ole eri mieltä"
...
"Kuten he ovat sanoneet aiemminkin, se [kolarointi] on väistämätöntä. Mutta se ei ollut välttämätöntä, eihän? He kamppailivat sijoista neljä ja viisi, ei ollut mitään tarvetta kolarointiin. Tämä ei ole maailmanloppu, kaukana siitä, mutta tilanne on vaikea Landolle."
...
"Landolla näyttää olevan viikonloppuja, jolloin hän dominoi, kuten Melbournessa ja Monacossa, tai sitten homma leviää käsiin. Tämä oli valitettavasti yksi näistä huonoista viikonlopuista. Hän teki virheen ensimmäisellä kierroksellaan aika-ajojen viimeisessä osiossa, sai kuitenkin ajan tauluun, sitten hän ajoi taas huonon kierroksen ja hän jäi lähtöruudukon kärjen taakse.
Hän kuitenkin selvitti tilanteen ja ajoi kisassa hienosti ennen kolaria."
...
Norris oli 23 pistettä Piastria edellä kauden avauskisan jälkeen, jossa australialainen pyörähti surkeissa olosuhteissa. Sen jälkeen Piastri on kerännyt kahdeksan perättäistä palkintopallisijaa, mukaan lukien viisi voittoa, ja otti hyödyn Norrisin Montrealissa tekemästä virheestä johtaen Norrisia nyt 22 pisteellä.
...
"Lando ei voita MM-sarjaa, ellei hän pysty estämään näitä huonoja viikonloppuja. Se on niin yksinkertaista. Hänen pitää ajaa parhaimmillaan koko ajan, kuten Max [Verstappen]. Oscar suorittaa tasaisemmin viikonlopusta toiseen."


Mirror
Kandan GP:stä tuli Lewis Hamiltonille päivä murmelina - useammalla kuin yhdellä tavalla. Hän ei taaskaan löytänyt kisassa autoonsa kunnolla vauhtia, mutta sen lisäksi hänen autonsa koki kovia kun hän osui pieneen nisäkkääseen ajoradalla.
...
Hamilton lähti viidennestä ruudusta ja oli kohtuullisessa vauhdissa kisan alussa. Hänen autoonsa tuli vaurioita kierroksella 13 ja kisan jälkeen selvisi, että syynä oli ollut radalla astellut murmeli, joka osuessaan rikkoi Hamiltonin Ferraria ja valitettavasti, oli eläimelle kohtalokas. Auto menetti merkittävästi downforcea, joka hidasti Ferrarin menoa huomattavasti.
...
"Kaikki oli kohtuullisen hyvin ennen sitä. Sain hyvän lähdön, pidin sijoitukseni, pysyin porukan mukana ja hallitsin renkaiden kulumista. Olin positiivinen kisan suhteen. Mutta sitten, en nähnyt mitä tapahtui, mutta kuulin että osuin murmeliin - se oli musertavaa. Rakastan eläimiä, olen niin surullinen, se oli kamalaa. Tällaista ei ole koskaan aiemmin sattunut kohdalleni."
"Auton alustaan, oikealle puolelle tuli reikä. Sen lisäksi meillä oli välillä jarrujenkin kanssa ongelmia... Olin tyytyväinen päästessäni maaliin ja kerättyäni vähän pisteitä."
...
Charles Leclerc tuli maaliin viidentenä startatessaan kisaan kahdeksannesta lähtöruudusta. Tulos näyttää hyvältä paperilla, mutta monacolainen ei ollut vakuuttunut Ferrarin taktiikasta: "Olin aika varma, että yhden stopin taktiikka sopisi minulle paremmin"
...
"Olin vakuuttunut yhden stopin taktiikasta. Mutta päätimme tehdä toisin. En näe kaikkea autosta käsin, joten siirryimme kahteen pysähdykseen. Yritin parhaani ja viides sija oli se mihin pystyin. Maksoimme kovaa hintaa ensimmäisissä harjoituksissa tekemästäni virheestä ja ruuhkasta aika-ajoissa. Todennäköisesti en voi syyttää kuin itseäni. Kisastrategia olisi voinut olla erilainen, mutta lähtöruutu oli ratkaiseva tekijä".


Italia ----------------------
Autosprint
Jotta ymmärtäisit, miten pitkään on kulunut edellisestä italialaisesta F1-sarjan palkintopallilla, sanon vain tämän: edellisen kerran kun italialainen nähtiin palkintopallilla ennen Montrealin kisaa 2025, saamme kiittää siitä Jarno Trullia Suzukassa 2009. Silloin 16 vuotta sitten lokakuussa Kimi Antonelli oli mennyt päiväkotiin ensimmäistä kertaa vain paria viikkoa aikaisemmin.
...
Antonelli on selkeästi nuorin palkintopallilla ollut italialainen (edellinen ennätys oli Elio De Angelisin hallussa, hän ajoi toiseksi Brasiliassa vuonna 1980, hän oli kolme vuotta ja 10 päivää vanhempi), ja lisäksi Andrea Kimi antaa ymmärtää, että tämä oli vain alkusoittoa.
...
Vaikka Antonelli oli loistava, kiitos kuuluu myös Mersulle ja George Russelin ansaitulle voitolle. Molemmat ajoivat hyvin ja hyötyivät W16-autosta, joka päätti vaikean kautensa Imolan ja Barcelonan välisenä aikana.
...
Brackelyssa tiedettiin, että he tulevat pärjäämään hyvin Montrealissa: tämän kauden auton vahvuus on hyvä pito, joka kuitenkin aiheuttaa renkaiden ylikuumenemista, eteen tai taakse riippuen auton säädöistä. Gilles Villeneuvelle pyhitetty rata, joka ei vaadi autolta kompromisseja (radalla ei ole juuri lainkaan nopeita mutkia), helpotti W16 auton heikkouksien hallinnassa, jolloin he pystyivät keskittymään löytämään hyvän balanssin ja säädöt, jolloin takapää pysyi aisoissa ilman että auto kärsi aliohjauksesta.
...
Toisen edun Mersu sai lämpötilasta: sunnuntain päätteeksi radan lämpötila oli korkealla (noin 50°C melkein koko kisan ajan, suurin piirtein sama kuin Barcelonassa), mutta Espanjaan verrattuna ilman lämpötila oli matalampi (kisan lopussa mittari nousi 25 asteeseen) ja se auttoi huomattavasti.
...
Mersun täytyy kehittää autoaan: kuskit osaavat asiansa, kuten Montreal osoitti. Russelista on päivä päivältä vahvempi ykköskuski, hän on yksi radan parhaimmista kuskeista kun mitataan heidän suorituskykyään eikä hän hukkaa mahdollisuuksiaan. Antonelli, väistämättömien ylä- ja alamäkien keskellä, oppii nopeasti ja ensimmäinen palkintopallisija antaa hänelle lisää potkua. Jos näille kahdelle kuskille saadaan oikea auto, tulosta on odotettavissa. Ei epäilystäkään.


Ranskalainen [Vasseur] myönsi tiimin ja kuskien puutteet Kanadassa, mutta ennakoi hyvää kamppailua MM-sarjassa. Vasseur: "Emme saaneet palikoita kasaan"
...
"En usko, että tulos olisi ollut erilainen [kahden pysähdyksen taktiikalla]. Kaikki kärkiautot tekivät kaksi pysähdystä, se olisi voinut toimia, kuka tietää, mutta emme olleet niin varmoja sen hyödystä. Lopputulos on, että teimme liikaa virheitä tai meillä oli liian paljon ongelmia: kolari ensimmäisissä harjoituksissa, virhe aika-ajoissa ja Hamiltonin ongelmat kisassa. En sano, että olimme lähellä voittoa, mutta todellisuudessa marginaalit olivat pienet kaikkien osalta"
...
"Uudet kehitysosat? Ne ovat tulossa. En kuitenkaan usko, että se on ongelmiemme perimmäinen syy, sillä meillä oli nopein auto aika-ajoissa ensimmäisellä sektorilla. Kaikki eivät tuo uusia osia autoonsa jokaisena viikonloppuna. Joistakin päivityksistä kerrotaan, joistakin ei, jos uusista osista ei kerrota, se ei tarkoita sitä etteikö kehitystä olisi tapahtunut. Tärkeintä on keskittyä tekemään työmme huolellisesti. Tällä kerralla meillä ei ollut puhdasta suoritusta."
...
"En halua kommentoida viikonlopun aikaisia huhuja [uudesta tiimipäälliköstä]. Huhut tallin ympärillä eivät auta asiaa, emme ole paineen alla mutta vähän hermostuneita. Kun olet tiukassa kamppailussa näissä olosuhteissa, silloin et ole parhaimmillasi, joten silloin tiimille ja kuskeille sattuu virheitä, se kaikki ei ole minun hallinnassani. Meidän pitää pysyä rauhallisena pystyäksemme parhaimpaamme. Ferrari yrityksenä luottaa minuun, se ei ole todellinen ongelma"


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Tämä voitto ei tullut vahingossa. George Russel otti aika-ajoissa paalupaikan 0,16 sekunnin erolla Max Verstappeniin. Hän sai parhaan lähdön ja hallitsi kisaa kärkipaikalta. Aina kun Verstappen oli pääsemässä sekunnin päähän Russelista, 27-vuotias englantilainen kiristi tahtia ja karkasi vaivattomasti maailmanmestarin tavoittamattomiin.
...
Andrea Kimi Antonelli vielä korosti Mersun suoritusta kolmannella sijallaan. Tämä oli ensimmäinen italialaisen kuskin palkintopallisija sitten Jarno Trullin ja Japanin GP:n vuonna 2009. Antonellista tuli myös kolmanneksi nuorin kuski, joka on noussut palkintokorokkeelle.
...
"Viimeisillä kierroksilla rukoilin kisan loppuvan pian. Piastri painosti lujaa kisan lopussa"
...
Mersu nousi takaisin toiselle sijalle valmistajien MM-sarjassa Ferrarin edelle 40 pisteellään. W19 autoon ei tehty suuria muutoksia kisaa varten. Etujarruille tehtiin isommat ilmanottoaukot. Alustaa muokattiin sivuilta, jotta saatiin vähän enemmän downforcea. Ja uusi taka-akseli, joka nostettiin hyllylle Imolan debyytin jälkeen, tuotiin takaisin.
...
Oliko paalupaikka, voitto ja kolmas sija vain välähdys vai todellinen käännekohta? Vastaus: ei kumpaakaan. Mersu ei tule todennäköisesti olemaan yhtä kilpailukykyinen muilla radoilla. Russel myönsi tilanteen: "Tämän tyyppinen rata, sileä asfaltti, viileämpi keli auttoi meitä. Olemme tienneet tämän jo vuosia. Meidän täytyy selvittää, miksemme pysty toistamaan tätä muillakin radoilla."
...
Sunnuntain olosuhteet olivat Mersulle optimaaliset. Russel oli huolissaan ennen sunnuntain starttia, koska rata oli kuusi astetta lämpimämpi lauantaihin verrattuna. "Yllätyin, ette lämpötilan nousu aiheuttanut meille ongelmia. Renkaat eivät ole niin kovilla hitaissa mutkissa."
...
Insinöörien näkökulmasta Mersun mysteerin ratkaisu kuulostaa tältä: "Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, Montralin radalla on vain yhdenlaisia mutkia. Tällöin auton säätäminen on helpompaa. Mutkissa, joissa ei tule suuria vaakasuuntaisia voimia, rengas ei veny riittävästi ylikuumentuakseen. Sielä asfaltti on hyväksi renkaille. Sen vuoksi lämmön aiheuttama kuluma oli minimaalista. Kaikille suurin ongelma oli vasemman eturenkaan mureneminen. Siihen oli yksinkertainen ratkaisu: älä yritä puskea liikaa mutkissa 3, 5 ja 7."


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Barcelonan pettymyksen jälkeen Max Verstappen ajoi jälleen palkintopallille Montrealissa. Red Bull saapui tyytyväisenä maaliin George Russelin jälkeen toiselle sijalle.
"Mielestäni se oli paras mihin pystyimme tänä viikonloppuna" hollantilaine kommentoi pikahaastattelussa kisan jälkeen. "Se oli hyvä kisa, vaikka meillä olikin vaikeuksia renkaiden kanssa kahdella ensimmäisellä osiolla, lisäksi meillä oli aggressiivinen strategia. Onneksi viimeinen stintti sujui paremmin ja olimme nopeampia."
...
Tuloksen myötä Verstappen lähestyy MM-sarjaa johtavaa Oscar Piastria (kisassa neljäs) ja Lando Norrisia (keskeytti). Hän ei halunnut spekuloida MM-sarjan tilannetta. "Kautta on vielä paljon jäljellä. Ajetaan kisa kerrallaan."
 
Italia ----------------------
...
Jotta ymmärtäisit, miten pitkään on kulunut edellisestä italialaisesta F1-sarjan palkintopallilla, sanon vain tämän: edellisen kerran kun italialainen nähtiin palkintopallilla ennen Montrealin kisaa 2025, saamme kiittää siitä Jarno Trullia Suzukassa 2009. Silloin 16 vuotta sitten lokakuussa Kimi Antonelli oli mennyt päiväkotiin ensimmäistä kertaa vain paria viikkoa aikaisemmin.
...
Pitääkö tästä päätellä että jos italialainen haluaa olla palkintopallilla, sillä tulee olla suomalainen etunimi. :geek:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 070
Viestejä
4 818 362
Jäsenet
78 012
Uusin jäsen
janTK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom