F1 2024 - Las Vegasin GP

Tämä Verstappenin mestaruus menee samaan laatikkoon kuin Buttonin. Kauden alussa ylikylän auto ja puolen välin jäkeen ajellaan varmat pisteet himaan.

Jos Hamilton ei olisi joutunut varikolla käynnin jälkeen ruuhkaan niin olisi voittanut koko roskan.
 
Max tekee vettelit. 4 mestaruutta putkeen Red Bullilla. Mutta sellaiset merkit on ilmassa, että ensi vuonna pysti menee muualle.
 
Se voi tosiaan olla, että ainakaan Red Bullilla ei Verstappen tämän jälkeen enää mestaruuksia juhli. Hieno kisa Mersuilta.
 
2025 luultavasti hienoa kisaamista? Jos siellä on ainakin McLaren, Ferrari, Mersu ja Red Bull kisaamassa keskenään?

En seurannut kovin tarkkaan loppua, mutta Hamiltonilta hyvä ajo :)
 
Kyllä mä tästä Las Vegasin kisasta pidän ihan kaikkine älyttömine kimalluksineen ja paraatielementteineen. Oli melkein suloista nähdä, miten Max vilpittömästi hämmästeli Rollsin jalkatiloja ja ovenkahvoja, vaikka maailmanmestarilla olisi pelkästään yhden vuoden liksastaan varaa ostella vastaavia kymmenittäin ja rakennuttaa vaikka oma kullattu parkkitalo pelkästään Rollseille, jossa niitä ihmetellä.
 
Vähän vaikea on kuvitella kuskimestaruuksia muihin osoitteisiin lähiaikoina... Ferrari kämmäilee joka tapauksessa ainakin osan kaudesta aina itsensä sellaiseen solmuun että Kimi saa pitää Ferrari-valtikkansa, tuo McLarenin meno on liian ailahtelevaa vaikka porukka haluaisikin kovasti antaa niille "parhaan auton" asemaa heti kun on pari viikkoa putkeen nopein mutta ei näitä niin helposti voiteta. Ehkä jos Mersulta on tuloillaan jotain ylivoimaista autoa mutta todella vaikea ennakoida. Sitä ennen, Verstappen on "the man to beat". Norris ei ole niin hyvä että voittaisi mestaruutta ilman että auto on paras käytännössä kauden alusta loppuun.
 
Vähän vaikea on kuvitella kuskimestaruuksia muihin osoitteisiin lähiaikoina... Ferrari kämmäilee joka tapauksessa ainakin osan kaudesta aina itsensä sellaiseen solmuun että Kimi saa pitää Ferrari-valtikkansa, tuo McLarenin meno on liian ailahtelevaa vaikka porukka haluaisikin kovasti antaa niille "parhaan auton" asemaa heti kun on pari viikkoa putkeen nopein mutta ei näitä niin helposti voiteta. Ehkä jos Mersulta on tuloillaan jotain ylivoimaista autoa mutta todella vaikea ennakoida. Sitä ennen, Verstappen on "the man to beat". Norris ei ole niin hyvä että voittaisi mestaruutta ilman että auto on paras käytännössä kauden alusta loppuun.
Tuohon vielä lisäksi ettei, minun mielestä, mersulta löydy kuskia mestaruuteen. Kultapoika Russell on liian epätasainen, Kimistä ei tietoa mutta tuskin heti on voittava kuski
 
Että jos ensi kaudella on tasaiset autot Max ei voita? Ihan mielenkiinnosta, kuka sitten?
eipä sitä tiedä. Pääasia ettei yksi ja sama kuski dominoi. Menisi koko kausi samalla varianssilla kuin tämän kauden loppupuolisko, niin potentiaalisia mestariehdokkaita on 4-5 kpl
 
Koska auto ei ole enää ylivoimainen. Mestaruus tuli vain ja ainoastaa alkukauden kisojen takia, jolloin näin vielä oli.
No, toisaalta Norris ja Leclerc ovat molemmat keränneet 169 pistettä kauden puolivälistä lähtien. Verstappen on tässä vertailussa kolmantena vain 21 pinnaa jäljessä. Jos Verstappen olisi ajanut kuin Perez loppukauden, niin ei olisi nyt maailmanmestari. Eli on Verstappen osannut ajaakin loppukaudella, vaikka McLaren ja Ferrari olleet nopeammat autot.
 
No, toisaalta Norris ja Leclerc ovat molemmat keränneet 169 pistettä kauden puolivälistä lähtien. Verstappen on tässä vertailussa kolmantena vain 21 pinnaa jäljessä. Jos Verstappen olisi ajanut kuin Perez loppukauden, niin ei olisi nyt maailmanmestari. Eli on Verstappen osannut ajaakin loppukaudella, vaikka McLaren ja Ferrari olleet nopeammat autot.
Korjataan sen verran että Norris ja Leclerc on ajanut paremmin kuin Verstappen.
 
Oliko jotain selitystä miks Sainz ei saanu rangaistusta siitä että oli menossa varikolle, muttei sitten mennytkään?
Säännöissä ilmeisesti sanotaan, että auto, joka menee varikkosuoralle, ei saa ylittää varikkosuoralle ohjaavaa valkoista viivaa. Tässä tapauksessa Sainz ei mennyt varikolle ja täten ei rikkonut sääntöjä. Joillakin radoilla erikseen määrätään sääntö, että tätä viivaa ei saa ylittää missään tapauksessa.

 
Vaikuttaa vähän vajakilta kun jollain kymmenen sanan englannin kielen sanavarastolla koittaa avautua. En tosin tiedä että mikä se varsinainen aihe oli mutta ei se tuosta videolta selviä :D
Inssin kanssa jutusteli.
 
Ulkomailta: mestaruushuumaa ja Mersun ihmettelyä
----

Iso-Britannia ---------
Sky

Red Bullin auto toimi vertailukohtana alkukaudella ja voittaessaan kauden 10:stä ensimmäistä kisasta seitsemän, Max sai hyvän ponnahduslaudan kohti mestaruutta.
Samaan aikaan Max myös pystyi jollain tavalla pitämään keskittymisensä kurissa Christian Hornerin paljon julkisuutta saaneen kriisin, hänen isänsä ja Christianin välisen kiistan ja loputtomien huhujen aikana, joiden mukaan hän olisi lähtemässä tallista ja lopuksi vielä Adrian Neweyn poistuessa tallin riveistä.
...
Toisella puolikkaalla hänellä oli radan kolmanneksi paras auto, mutta Max ylisuoritti sen suorituskykyyn nähden ja sai rajattua vahinkoja voittaessaan kaudella tähän mennessä kahdeksan kisaa ja ottaessaan tärkeät 13 palkintopallisijaa.
...
Max on myös lyönyt tiimikaverinsa Sergio Perezin pisteissä 403 vastaan 152, joka kertoo omaa kieltään.
...
Mestaruushuuman valossa täytyy sääliä George Russelia, joka otti aika-ajoissa vakuuttavan paalupaikan ja hallitsi kisaa ylivoimaisesti. Hän oli koko kisan 50 kierroksen ajan niin kaukana muiden edellä, ettei hän joutunut kamppailemaan takana tulevien tapaan. Tämä oli Georgen uran kolmas GP:n voitto.
...
Mersun auto yksinkertaisesti toimi erinomaisesti sileällä radalla ja tiimillä oli kanttia myöntää, etteivät he olleet ihan varmoja, miksi auto toimi niin hyvin, joka sopii hyvin koko kaudella tutuksi tulleeseen arvaamattomaan Mersun suorituskykyyn.
...
McLarenille oli helpottavaa Mersun ottaessa kisan suurimman pistesaaliin valmistajien MM-sarjaa silmällä pitäen, koska Ferrari joutui tyytymään kolmanteen ja neljänteen sijaan McLarenin saavuttaessa ainoastaan kuudennen ja seitsemännen sijan.
...
Nico Hulkenberg otti tärkeän kahdeksannen sijan Haasille, joka nosti tallin takaisin kuudenneksi, pisteen Alpinen edellä. Alpine hukkasi ison pistesaaliin, kun kolmannelta sijalta kisaan lähtenyt Pierre Gasley joutui valitettavasti keskeyttämään moottoriongelmien vuoksi.
...
Ensi vuodesta näyttää tulevan vieläkin tiukempi kun säännöt pysyvät ennallaan ja jos Verstappen vie mestaruuden silloinkin, se olisi todella vaikuttavaa. Ennen kuin mennään asioiden edelle, meillä on vielä kaksi kisaa tätä kautta jäljellä.


The Race
Kisassa herätti eniten huomiota Mersun ylivoimainen vauhti. He olivat niin nopeita, että he pystyivät säästämään renkaitaan enemmän kuin muut.
...
Kaikkien odotusten vastaisesti, Mersu oli paljon nopeampi kuin Ferrari ja renkaat kestivät huomattavasti paremmin.
...
Ferrari sai vauhtiinsa nähden kisasta parhaan mahdollisen tuloksen Sainzin ja Leclercin saapuessa maaliin sijoilla kolme ja neljä.
...
Las Vegasissa, tarttumattomalla ja sileällä asfaltilla, renkaiden suorituskyky oli aerodynamiikkaa paljon suuremmassa roolissa (ottaen huomioon sen, että kärkitallit ovat aerodynamiikan osalta lähes tasoissa). Mersu pääsi näyttämään parhaimpaansa sileällä radalla, jossa se voidaan säätää matalaksi ja jäykäksi. Pomppuisella radalla auto pitää säätää ylemmäs, sen epämukavuusalueelle. Ja olennaista oli myös se, että viileällä ilmalla Mersu saa renkaisiin oikeat lämmöt nopeasti - ja se oli tärkeää Russelin paalupaikan kannalta.
...
Mutta miksi Mersu toimi hyvin myös itse kisassa? Red Bull selitti, että he eivät ole kolmeen vuoteen tehneet erillistä Monza-tyylistä versiota takasiivestään ja miten heidän piti käytännössä sahata paloja irti Spa:ta varten suunnitellusta siivekkeestä - menettäen downforcea jotta suoranopeus olisi tyydyttävä, toisin kuin Mersu ja Ferrari, joilla oli erityiset Monza-siivet käytössään.
....
Mersun Monza-siivessä oli kuitenkin huomattavasti suurempi pinta-ala kuin Ferrarin vastaavassa. Ferrari hyötyi pienemmästä ilmanvastuksesta, Mersulla oli enemmän downforcea. Ero yksittäisellä kierroksella oli vain pieni, mutta kisamatkalla, se antoi Mersulle ison edun renkaiden käyttöön. Mersun auto oli paremmassa tasapainossa, sillä oli enemmän pitoa ja pystyi käyttämään renkaita säästeliäämmin.


Mirror
Morris: "Aloitan onnittelemalla Maxia, vaikka se ottaakin vähän kipeää. Hänen onnittelemisensa ei tunnu pahalta, mutta tieto siitä, että kamppailu on nyt ohi."
"Minulla oli vielä pieni toivonkipinä, mutta hän ajoi uskomattoman kauden. Kun hänellä oli radan nopein auto, hän oli ylivoimainen ja sitten kun auto ei ollut enää ylivoimainen, hän oli silti kärkikamppailussa mukana. Hän teki kisoistani hankalia - me teimme myös hänen kisoistaan vaikeita, mutta hän ajoi koko kauden paremmin, joten onnittelen häntä"
...
"MM-sarjan voitosta taistellessa pitää ajaa paremmin ja mielestäni teinkin niin. Zandvoortista saakka minusta on tuntunut siltä, että olen tehnyt lähes täydellistä työtä. Aina on joitain asioita joita olisi voinut tehdä paremmin ja mitä minun pitää vielä parantaa, mutta mielestäni olen tehnyt hyvää työtä, erityisesti kauden jälkimmäisellä puoliskolla".
...
"Ensimmäisellä puoliskolla huomasimme, että 'Oho, mehän kamppailemme heidän kanssaan' ja luulen, ettemme tiiminä olleet siihen henkisesti valmiita, taistelemaan isoja poikia vastaan. Vaikka haluaisinkin uskoa, että olimme valmiita, emme oikeasti olleet ja luulen, että se maksoi meille"


Vaikka hollantilainen hallitsi kauden 10 ensimmäistä kisaa - hän voitti niistä seitsemän - Red Bullin laskeva kurssi ja muiden tallien jatkuva parantaminen aiheutti sen, että Verstappenin piti olla parhaimmillaan tuodakseen homman maaliin.
...
Verstappenia on kiistatta auttanut se, että Norris ja McLaren eivät olleet ainoa tiimi, joka paransi ja pystyi kamppailemaan kisojen voitoista. Kun Red Bullilla oli vaikeaa ja jos Norris ja McLaren olisivat olleet parhaimmillaan, britti olisi saattanut juhlia hänen ensimmäistä mestaruuttaan tällä kaudella. Mutta taistelu oli tiukkaa. Neljän kärkitallin kahdeksasta kuskista, seitsemän on juhlinut tänä vuonna voittoa vähintään kahdesti, nyt kun Russel voitti kauden toisen kisansa syntien kaupungissa.
...
Red Bullin tähtikuski tulee aina olemaan mielipiteitä jakava persoona, varsinkin Hamiltonin fanien keskuudessa, jotka eivät pysty antamaan anteeksi vuoden 2021 mestaruuskamppailua, jolloin Verstappen otti ensimmäisen mestaruutensa. Tänäkin vuonna nähtiin kiistanalaisia tilanteista, kuten kolarointi Norrisin kanssa Itävallassa ja Maxin rajoilla olleet puolustustilanteet Austinissa ja Meksikossa. Mutta nyt, vain jääräpäisyys tai yksinkertainen kieltäminen voisi estää hänen äänekkäimpiä kriitikkojakaan myöntämästä, että hän on yksi parhaimmista kuskeista joita F1:ssä on koskaan nähty.


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Punaisten oletettiin olevan suosikkeja Nevadan illassa ajetussa GP:ssä. Kuitenkin heti perjantain vapaissa harjoituksissa nähtiin, kun Mersu yllätti kaikki heidän nopeudellaan, samalla kun Leclercin ja Sainzin SF-24:llä oli odotuksia enemmän hankaluuksia, varsinkin nopeimman kierroksen ajamisessa. Kisavauhti näytti tyydyttävän punaisia, mutta trendi ei pysynyt kisaan saakka, ainakaan sen alussa. Ferrari menetti varsinkin ensimmäisellä stintillä keskikovilla renkailla etuaan Mersuun, vaarantaen kisan voiton. Toinen ja kolmas stintti olivat Ferrarille suotuisampia.
...
Leclerc yritti päästä mersukuskin ohi ulkokautta ensimmäisessä mutkassa viidennen kierroksen alussa, kuitenkin epäonnistuen yrityksessään. Kamppaillessaan sijoituksesta, monacolainen ei kiinnittänyt huomioita keskikoviin renkaisiinsa, kuluttaen ne loppuun ja hukaten vauhtinsa jo muutaman kierroksen jälkeen.
...
Huolimatta Leclercin alun kamppailusta, kierrosajat osoittivat selvästi, että ainoastaan Mersu pystyi hallitsemaan keskikovat renkaat.
....
Toisella ja kolmannella stintillä, Sainzin ja Leclercin ajaessa kovilla renkailla, ero Mersun vauhtiin kapeni. Kovemmalla rengasseoksella SF-24 palasi takaisin kilpailukykyiseen vauhtiinsa, jota on totuttu näkemään kauden toisella puoliskolla ja joka tavallaan antoi kuskeille uuden mahdollisuuden kisassa.
...
Max Verstappenin neljännen mestaruuden varmistuttua fanien katseet kääntyvät valmistajien MM-sarjan kamppailuun Ferrarin ja McLarenin välillä. Taistelu saattaa ratketa vasta kauden viimeisten mutkien aikana. Seuraava pysähdyspaikka: Losail (Qatar)


Autosprint
Nousu kymmenenneltä sijalta toiseksi, ollessaan pitkän aikaa radan nopein kuski. Lewis Hamilton harmitteli ainoastaan lauantain aika-ajoa, sillä hyvällä suorituksella hänellä olisi ollut mahdollisuus voittoon Las Vegasin GP:ssä. Sen sijaan hän tuli maaliin toisena, tallikaverinsa Russelin takana.
...
Hamilton: "Tiimi teki upeaa työtä, emme tiedä miksi olimme niin nopeita, mutta auto ei ole koskaan tuntunut yhtä hyvältä. Olen kiitollinen kaikille, jotka ovat tehneet töitä auton eteen. Las Vegasin GP on erityinen, se ajetaan myöhään illalla, rytmi ja tasapaino muuttuvat päivän aikana, mutta mikä tärkeintä, on kylmempää ja se auttoi meitä. Kun auto toimii, tuntuu myös kuskistakin hyvältä, yritän kamppailla seuraavassakin kisassa"
...
Skylle Hamilton lisäsi: "En uskonut voittoon. Yritin kyllä, kun nousin sijalta toiselle, mutta kaikki pysähdykseni tehtiin liian aikaisin, selvästikin Georgella oli lopussa paremmassa kunnossa olevat renkaat"


Ferraille suotuisalla radalla, Maranellon tiimi saavutti 27 pistettä Leclercin ja Sainzin tullessa maaliin sijoilla 3 ja 4, Mersun kerätessä vain 15 pistettä. Tämä oli punaisille hyvä askel eteenpäin, joka pääsi taas lähemmäs Wokingin tallia, mutta pisteitä tuli odotettua vähemmän, yllättävän vahvan Mersun takia.
...
"Se oli hankala kisa, varsinkin ensimmäinen stintti keskikovilla renkailla. Meillä oli paljon hankaluuksia, stintin lopussa olimme jo lähes 2 sekuntia hitaampia. Kovilla renkailla suorituskyky oli hyvää, mutta ongelmana oli että menetimme etumme kisan alussa." Vasseur selitti
...
"Valmistajien maailmanmestaruus? Tietenkin se on mahdollista, keskitymme nyt seuraavaan kisaan, paperilla se ei ole paras rata meille, mutta katsotaan mitä voimme tehdä. Meidän täytyy keskittyä tekemään parhaamme ensi viikolla" Scuderian tallipäällikkö sanoi.


Saksa -----------------------
Spiegel
Las Vegasin kisas on tärkeä Formula 1:n amerikkalaisille omistajille. Showmeiningissä ei säästellä, monet tähdet kuten Sylvester Stallone, Paris Hilton, Jared Leto ja Seth Rogen kävelevät radalla. Urheilullisesta näkökulmasta katsottuna, viikonlopun aikana tuli selväksi, että renkaiden hallinta olisi tärkeässä osassa voittokamppailussa. Viileä ilma ja kylmä asfaltti aiheuttivat ongelmia monelle tallille. Mersu hallitsi renkaansa parhaiten. Russel näytti mallia aika-ajoissa, Hamilton onnistui nousemaan 10:ltä sijalta toiseksi.
...
Kuljettajien mestaruustaisto saatiin päätökseen. Muutta Formula 1:ssä on myös toinenkin mestaruus. Näytti jo siltä, että McLaren päättäisi uskomattoman pitkän kuivan kautensa. Vuonna 1998, perinteinen formulatalli voitti valmistajien MM-sarjan Mika Häkkisen ja David Coulthardin toimiessa kuskeina. Mutta yhtäkkiä tilanne on taas toinen, kun Norris ja hänen tiimikaverinsa Oscar Piastri joutuvat kamppailemaan heikentyneen autonsa kanssa ja tekevät omia virheitään.
...
Ferrari on vain 24 pistettä McLarenin takana, tämän eron he voivat saada kiinni jäljellä olevissa kisoissa Qatarissa ja Abu Dhabissa.


Auto, motor und sport
Max Verstappen osoitti, että hän osaa ajaa myös taktisesti järkevästi. Hänellä oli vain yksi vastustaja, Lando Norris. Norris ei saanut kerätä kolmea pistettä enempää kuin Max. Jos neljäs maailmanmestaruus vaatii sitä, voit päästää Hamiltonin, Sainzin ja Leclercin ohitsesi ilman suurempaa kamppailua. Vaikka se olisikin herättänyt taistelijan tunteen syvällä kuskin sydämessä.
...
Nico Hulkenberg osoitti taas arvonsa. "Tämä kahdeksas sija oli kauden paras kahdeksas sija" tiimipäällikkö Ayao Komatsu iloitsi. Sijoitus nosti Haasin takaisin Alpinen ja Toro Rosson ohi kuudennelle sijalle. Hulkenberg saavutti neljä pistettään kisan kuuden viimeisen kierroksen kamppailuissa. Lopulta voitot tärkeissä kaksintaisteluissa ovat arvokkaimpia.


Espanja -----------------------
Marca
"Odotinkin Las Vegasin antavan minulle jotain takaisin viime vuoden jälkeen, katselin kaivojen kansia koko kisan ajan. Odotan innolla paluuta tänne ensi vuonna" Ferrari kuski vitsaili viitaten edellisen vuoden keskeytykseen irti lähteneen kaivon kannen takia.
...
"Ohitin Charlesin ensimmäisellä stintilla keskikovilla renkailla, hän oli nopeampi kovilla renkailla ja pyysin varikkopysähdystä, mutta sitä ei tehty, kisamme meni sekaisin. En usko, että se olisi muuttanut mitään kisan loppua ajatellen" Sainz myönsi.
...
"Renkaiden kuluminen tuli shokkina. Oletimme olevamme vahvoja keskikovilla renkailla, mutta ne kestivät vain8/9 kierrosta. En ollut tyytyväinen, en ollut parhaimmillani tänään, meillä ei ollut tarpeeksi vauhtia kamppaillaksemme Georgen kanssa. Tänään Mersu suorastaan lensi, heidän vauhtinsa oli ylivoimaista, katsokaa vaikka Hamiltonia joka lähti kisaan 10:nnestä ruudusta"


Fernandon ilme kertoi paljon kisasta, jossa hän oli lähellä päästä pisteille, tullessaan maaliin 11:nä, mutta hallitessaan autonsa hienosti ja noustessaan kisassa 5 sijaa.
...
Hän kertoi "suuttumuksestaan", kun ei saanut pisteitä "koska mielestäni olisimme ansainneet sen". Hän teki selväksi myös kisakuumeensa ja toiveensa "palata takaisin radalla puolen tunnin kuluttua, jotta voisin vielä kamppailla viimeisestä pistetilasta. Odotan innolla pääsyä Qatariin jotta saisin haluamani". Tämä yksistään kertoo eroista erityisten kuskien ja hyvien kuskien välillä, kun vertaa Alonson kommentteja maailmanmestaruuden hävinneen Norrisin tappiomielialaan.
...
"Haluamme jokainen olla maailmanmestari, mutta vain yksi pystyy siihen kerrallaan, käytän tilaisuuden onnitellakseni Maxia tämän vuoden mestaruuden voitosta ja toivon samalla että pääsisimme samaan, ei ehkä vielä ensi vuonna, mutta sääntömuutosten yhteydessä kaudella 2026 toivon, että muillakin kuskeilla olisi mahdollisuus saavuttaa mestaruus, myös Aston Martinin kuskeilla"


Viimeisen puolentoista vuoden aikana Silverstonesta lähtöisin oleva tiimi on tippunut top 3 tallista joukon hännille.
...
Fernando Alonso pystyy nostamaan Aston Martinin huonoa tilannetta hieman, mutta on selvää, että nyt on meneillään heidän huonoin hetkensä ja he keskittyvät täysillä tulevaan.
...
Muutos tulee tietenkin tapahtumaan kahden henkilön kautta, kaksi tähteä, jotka saapuvat Silversonen tehtaalle. Pedro de la Rosa, Aston Martinin lähettiläs: "Odotamme innolla että saamme talliin Enrico Cardilen ja Ardian Neweyn ensi vuoden maaliskuussa"
...
De la Rosa varoitti, että kauan odotettu Newey efekti tulee näkyviin vasta myöhemmin, koska hän saapuu talliin kesken kauden eikä pysty vaikuttamaan ensi vuoden auton kehitykseen alusta saakka: "On totta, että Newey tulee talliin vasta maaliskuussa ja maaliskuussa on jo edessä kauden ensimmäinen kisa, mutta on myös totta, että näiden kahden henkilön lisäksi meillä on mahtavia insinöörejä, joiden pitää kehittää heille sopivat työkalut."
...
"Tammikuussa testaamme uudessa tuulitunnelissamme, saamme Enrico Cardilen mukaan, sitten Adrian Neweyn. Uskoisin että kolmen, neljän kuukauden kuluttua siitä saamme nähdä heidän ensimmäisiä tuloksia, mutta vuosi on pitkä." De la Rosa sanoi myöntäen, että sopeutumisessa menee hetken aikaa.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Puolen tunnin kuluttua maaliin saapumisesta, he pääsevät keskustelemaan toistensa kanssa. Jos Verstappen: "Max oli iloinen, että mestaruus varmistui. Tämä on ollut vaikea vuosi. Tiedämme kaikki, millaisia ongelmia tallissa on ollut tänä vuonna. Hän on pärjännyt hyvin ja ajanut vahvasti. Huonommalla autolla. Hän on maailman paras. Hän osoitti sen jälleen"
...
"Vuoden 2021 mestaruuden jälkeen ajattelin, että suurimmat paineet ovat nyt ohi. Mutta hyvin pian sen jälkeen alkaa keskittyminen seuraavaan kauteen. Sitten haluat koko ajan voittaa kisoja. Sellaista tämä laji on, aina tulee paineita. Nyt tiimillä on paineet kehittää ensi vuodelle hyvä auto. Muuten emme pärjää. Se ei selvästikään ole Maxin vika, kaikki tietävät sen nyt."


Helmut Markon mukaan, talli ei herännyt tilanteeseen vielä Monzassa vaan heti sen jälkeen. "Silloin hälytyskellot alkoivat todella soimaan ja teimme paljon muutoksia. Sanon aina, että kuljettaja pystyy tekemään muutoksen. Tämä mestaruus on selvästi enemmän kuskin kuin tiimin ansiota. Hän voitti monta kisaa omin voimin."


Voittokolmikon (George Russell, Lewis Hamilton, Carlos Sainz) saadessaan haastattelut loppuun, oli Verstappenin vuoro - joka sai äänekkäät hurraukset Las Vegasin yleisöltä. "Tämä on ollut pitkä kausi. Kauden alku oli loistava, pystyimme melkein kruisailemaan voittoon, mutta sitten kaudesta tuli vaikeaa. Olemme silti pysyneet tiiminä yhdessä" hollantilainen kommentoi, jolla on nyt neljä maailmanmestaruutta, yhtä monta kuin F1 suuruuksilla Alain Prost ja Sebastian Vettel.
...
Verstappen kiitti fanejaan, talliaan, Red Bullin henkilöstöä ja hollantilaisia Las Vegasissa "Luulen että hemmottelin heitä kauden alussa, mutta meidän piti pysyä kärsivällisinä loppuun saakka. Mitä muuta voin sanoa... olemme kokeneet paljon. Neljäs mestaruus peräkkäin. Se on jotain erityistä".


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
He jotka lukevat tekstejäni, tietävät mielipiteeni Verstappenista vuodesta 2016 saakka.
Se on ilmiö.
He eivät ehkä pidä henkilön luonteenpiirteistä, mutta se on tämän aikakauden merkki.
Neljäs mestaruus oli ansaittu, enemmän hänelle kuin Red Bullille.
...
Olen myös pettynyt Las Vegasin tulokseen.
Se ei ollut menetetty mahdollisuus, Mersu oli vahvempi. Russel oli täydellinen, Sir Lewis myös.
Mutta Ferrari oli vähän ... Binottomainen tapahtumien hallinnassa. McLarenia saatiin vähän kiinni, mutta marginaalit ovat kaventuneet. Katsotaan mitä tapahtuu Qatarissa, papaijan autot eivät ole enää lennossa.
...
Ps. Ensimmäisen kerran F1 historiassa 4 eri tallia voittaa 4 kisaa kauden aikana. Tylsää, eikö niin!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom