F1 2024 - Espanjan GP

Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
332
McLaren ollut nopein auto jo muutaman kisan ajan eikä Perez omaa Maxin nopeutta ja taitoja.
Osaatko yhtään perustella, miksi mielestäsi McLaren on ollut nopein auto "muutaman kisan ajan", vai trollaatko vain lämpimiksesi?
Ennen tätä kisaa paalu ja nopein kierros ei ole mennyt vielä kertaakaan McLarenille tällä kaudella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 209
Olisi kiva olla britti. Hyvää keskinäistä kilvanajoa käytä Norrisin, Hamiltonin ja Russelin välillä.
Bottaksen 15. sija ei oikein samalla tavalla innosta hyppimään.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 349
Osaatko yhtään perustella, miksi mielestäsi McLaren on ollut nopein auto "muutaman kisan ajan", vai trollaatko vain lämpimiksesi?
Ennen tätä kisaa paalu ja nopein kierros ei ole mennyt vielä kertaakaan McLarenille tällä kaudella.
USA:n GP:stä lähtien McLaren ollut kisoissa keskimäärin nopeampi kuin RedBull kun verrataan molempien kuskien suorituskykyä, tänään ei varmaan jäänyt epäselvyyttä kuka oli nopein? Huono startti vei Landolta mahdollisen voiton.
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
332
USA:n GP:stä lähtien McLaren ollut kisoissa keskimäärin nopeampi kuin RedBull kun verrataan molempien kuskien suorituskykyä, tänään ei varmaan jäänyt epäselvyyttä kuka oli nopein? Huono startti vei Landolta mahdollisen voiton.
Aaa, eli tarkoitit siis kuskeja, et autoja. Olisit heti sanonut.
Joo, kuskien osalta McLarenin kuskit ovat olleet viime kisoissa nopeimpia, vaikka autot eivät olekaan. Kiitos selvennyksestä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 053
USA:n GP:stä lähtien McLaren ollut kisoissa keskimäärin nopeampi kuin RedBull kun verrataan molempien kuskien suorituskykyä, tänään ei varmaan jäänyt epäselvyyttä kuka oli nopein? Huono startti vei Landolta mahdollisen voiton.
Tommonen "molempien kuskien keskiarvo" on kyllä ihan turha tilastona, lähinnä se on Perezin huonoutta. Jos Max pääsee kärkeen, ei sitä saa kukaan kiinni, edelleenkään.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 349
Aaa, eli tarkoitit siis kuskeja, et autoja. Olisit heti sanonut.
Joo, kuskien osalta McLarenin kuskit ovat olleet viime kisoissa nopeimpia, vaikka autot eivät olekaan. Kiitos selvennyksestä.
Et kai tosissasi väitä että RedBull oli tänäänkin nopein? Max factor astui kehiin, taas, tai Norrisin huonous lähdössä. Onnistuessaan Norris olisi nykyisellä autolla nopein, mutta aina tuntuu sattuvan jotain, siinä se pieni ero Maxin ja Norrisin välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 529
Tommonen "molempien kuskien keskiarvo" on kyllä ihan turha tilastona, lähinnä se on Perezin huonoutta. Jos Max pääsee kärkeen, ei sitä saa kukaan kiinni, edelleenkään.
Ottihan se Lando tänäänkin Maxia kiinni aina kun pääsi vapaassa ilmassa ajamaan? Lopussa molemmat painoivat täysiä eikä Max päässyt kyllä ollenkaan karkuun vaan päinvastoin. Kaulaa oli vain liikaa kurottavaksi ja se johtui pitkälti tuosta lähdöstä. Ei tuo Maxin voittaminen enää ole mikään itsestäänselvyys vaan ihan tosissaan saa tehdä töitä sen eteen. Max toki edelleen omakin ennakkosuosikki kisojen voittajaksi mutta tähän vaikuttaa kyllä enemmän kuljettaja kuin auto.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 349
Ottihan se Lando tänäänkin Maxia kiinni aina kun pääsi vapaassa ilmassa ajamaan? Lopussa molemmat painoivat täysiä eikä Max päässyt kyllä ollenkaan karkuun vaan päinvastoin. Kaulaa oli vain liikaa kurottavaksi ja se johtui pitkälti tuosta lähdöstä.
Hyvä huomata että muutkin näkee asiat kuten ne tapahtuu. Viime kisoissa tuo on ollut jopa trendi että vapaassa ilmassa McLaren ottanut kiinni RedBulleja.
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
332
Et kai tosissasi väitä että RedBull oli tänäänkin nopein? Max factor astui kehiin, taas, tai Norrisin huonous lähdössä. Onnistuessaan Norris olisi nykyisellä autolla nopein, mutta aina tuntuu sattuvan jotain, siinä se pieni ero Maxin ja Norrisin välillä.
Miten se sulla tuntuu maalitolppa liikkuvan aina sen mukaan, kun höpöpuheitasi kumotaan faktoilla? Oliko fokuksessa siis "tänään", vai "jo muutaman kisan ajan "? Onko se nopein mielestäsi nyt Norris vai McLaren? Koeta jo päättää.

Me sekä kisaa että lajia seuranneet tiedämme oikein hyvin, että tulokseen, kierrosvauhtiin ja kulloiseenkin menoon vaikuttaa paljolti se strategia, jolla mennään. Aika-ajossa näitä strategiamuuttujia on vähemmän mukana, joten autojen ja kuljettajien todelliset voimasuhteet näkyvät selvemmin. Kisassa rengasstrategia näyttelee isompaa roolia. Eipä Maxillakaan lopussa ollut mitään erityistä syytä ajaa enää kovempaa kuin Lando, kunhan vain riittävästi pitää muut takanaan. Ei hirveästi osoita lajin tuntemusta, jos alkaa sen perusteella ratkoa paremmuuksia nopeuseroissa. :rofl:
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
564
Redbull on nopein auto, ei siitä pienintäkään epäilystä. Halutessaan max vois ajella paljon nopeampia kierrosaikoja mutta nyt voi vetää puolivaloilla, säästellen sen verta ku on tarvis
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 349
Miten se sulla tuntuu maalitolppa liikkuvan aina sen mukaan, kun höpöpuheitasi kumotaan faktoilla? Oliko fokuksessa siis "tänään", vai "jo muutaman kisan ajan "? Onko se nopein mielestäsi nyt Norris vai McLaren? Koeta jo päättää.

Me sekä kisaa että lajia seuranneet tiedämme oikein hyvin, että tulokseen, kierrosvauhtiin ja kulloiseenkin menoon vaikuttaa paljolti se strategia, jolla mennään. Aika-ajossa näitä strategiamuuttujia on vähemmän mukana, joten autojen ja kuljettajien todelliset voimasuhteet näkyvät selvemmin. Kisassa rengasstrategia näyttelee isompaa roolia. Eipä Maxillakaan lopussa ollut mitään erityistä syytä ajaa enää kovempaa kuin Lando, kunhan vain riittävästi pitää muut takanaan. Ei hirveästi osoita lajin tuntemusta, jos alkaa sen perusteella ratkoa paremmuuksia nopeuseroissa. :rofl:
En siirrä maalitolppia, kysyin vain väitätkö että tänäänkin RedBull oli nopein. Kerro toki mikä mielestäsi osoittaa että RedBull on nopein eikä ero tule ratin takaa? Kuten sanoin, jenkeistä lähtien McLaren ollut omissa silmissä nopein auto kisoissa.
 
Liittynyt
21.07.2019
Viestejä
204
USA:n GP:stä lähtien McLaren ollut kisoissa keskimäärin nopeampi kuin RedBull kun verrataan molempien kuskien suorituskykyä, tänään ei varmaan jäänyt epäselvyyttä kuka oli nopein? Huono startti vei Landolta mahdollisen voiton.
Kukaan ei tiedä kenen auto on nopein ennenkö jokainen kuski ajaa jokaisella autolla ja aletaan laskeen keskiarvoja, sitä päivää odotellessa. Landon lähtö ei edes ollut huono, ekaan mutkaan vaan on niin pitkä matka että taaemmat saa hyvän imuavun, ja kun russell sai loistavan lähdön niin oli jo kolme autoa ekassa mutkassa joista Lando keskimmäisenä ja joutui jarruttamaan ettei tuu hodaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 529
Redbull on nopein auto, ei siitä pienintäkään epäilystä. Halutessaan max vois ajella paljon nopeampia kierrosaikoja mutta nyt voi vetää puolivaloilla, säästellen sen verta ku on tarvis
Joo, Max kruisailee siellä tarkoituksella melkein sekunnin Landoa hitaammin samalla kun kisainssi komentaa hiki otsalla useaan kertaan menemään täysillä. Tämä onkin ihan uusi puoli hänestä mitä ei olla ennen päästy näkemään. Yleensä Maxia on saanut enemmänkin komentaa hidastamaan tarpeetonta hurjastelua vaikka olisi 30s tai isompi väli seuraavaan. Hyvin vaikea nähdä Max huvikseen päästämässä rako tuollaiseen kahteen sekuntiin, josta voi oikeasti menettää johtoaseman yhteen lipsahdukseen. Kyseessä kuitenkin todennäköisesti se vihoviimeinen huvikseen himmaileva ja säästelyä miettivä kuski..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
Kyllähän RB samalla lailla leikkii toisten kustannuksella kisoissa kuin mersu aiemmin, tai joku Ferrari shcumin aikaan. Monesti annetaan toisten ymmärtää mutta ei ymmärretä antaa, toki onhan tuo vähentynyt nyt siitä mitä pahimmillaan oli. Niin kauan kun ei säännöillä jotenkin voida tuota estää/tai rankaista ankarasti, se jatkuu. Sitä tekevä talli saattaa vaihtua mutta jatkuu.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
24
Ulkomaisten medioiden huomioita Barcelonasta

Iso-Britannia ------------
BBC

Kisa alleviivasi sitä faktaa, että Red Bull on menettänyt viiden edellisen vuoden etumatkansa. Verstappen myös ajaa niin korkealla tasolla, että häntä on vaikeaa voittaa - ei ainoastaan koko MM-sarjassa, jonka voittoon hän on vakuuttavasti matkalla, mutta myös yksittäisissä kisoissa.
McLaren on ollut Red Bullin kannoilla toukokuun Miamin GP:stä saakka, eikä Verstappen ole lähtenyt paalulta huhtikuisen Kiinan GP:n jälkeen.
...
Norris nousi MM-sarjassa toiselle sijalle Leclercin ohi, mutta Verstappenilla on vielä 69:n pisteen etumatka kun 10 kisaa 24:stä on ajettu.

SKY

Yleensä F1:ssä tiimit saavat toisiaan kehityksessä kiinni, kun säännöt pysyvät pitkän aikaa ennallaan, mutta näin nopea Red Bullin etumatkan menetys on tullut yllätyksenä.
McLarenin päivitysosat Miamissa toivat tallin Red Bullin rinnalle, tai ohi, ja myös Mercedes on päässyt lähemmäksi. Yksi selitys voi löytyä tuulitunnelin käyttöön liittyvästä säännöstä johtaville talleille. Red Bullilla on ollut viimeisen kahden vuoden aikana vähiten tuulitunneliaikaa käytössään, voitettuaan MM sarjan vuosina 2022 ja 2023.
Viime ja edellisenä vuonna (lokakuu 2022 - lokakuu 2023) Red Bullin jo valmiiksi vajaasta tuulitunnelikiintiöstä vähennettiin vielä 10% tallin ylitettyä vuodeksi 2021 sovitun budjettikaton.
Red Bull onnistui tästä huolimatta suunnittelemaan uskomattoman hyvän auton tämän vuoden alkuun, mutta näkyykö rajattu aika tuulitunnelissa nyt tämänhetkisessä menestyksessä?
...
Tuulitunnelien käyttöajoista päätetään heinäkuun alussa, jolloin tuulitunnelien käyttöoikeudet jaetaan Itävallan kisan jälkeisen, valmistajien MM-pistetaulukon mukaan.
Vaikka ylimääräinen 10 % vähennys jätettäisiin huomiotta, Red Bullilla on ollut 15 prosenttia vähemmän aikaa käytettävissä tuulitunnelissa verrattuna McLareniin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Jos McLaren pitää kolmannen sijansa valmistajien MM-sarjassa Itävallan kisan jälkeen, etu McLarenin hyväksi tippuu 10 %:iin.

The Race

Meillä on nyt vastaus ennen kisaviikonloppua esitettyyn kysymykseen, liittyen Barcelonan radan aerodynamiikalta vaatimiin ominaisuuksiin: vieläkö Red Bullilla on etu puolellaan? Ei. Heillä on edelleen enemmän downforcea, mutta McLaren on aidosti vähintään yhtä hyvä.
...
McLarenilla oli helpompi työ saada auton säädöt kohdilleen verrattuna Red Bulliin, joka joutui vielä tekemään lisäsäätöjä siivekkeiden kulmiin ennen aika-ajoja.
Red Bull johtaa muita tiimejä nopeissa mutkissa ja yhdellä kierroksella uusilla renkailla he saattavat olla juuri ja juuri nopeampia, mutta McLaren vaikuttaa joustavammalta autolta, todennäköisemmältä voittajalta kaikentyyppisillä radoilla.
...
Mercedes on parantunut uuden etusiiven myötä, mutta Barcelona ei ollut tallille yhtä hyvä kuin Montrealin rata. Totta puhuen, he olivat vain muutaman kymmenyksen jäljessä Red Bullista ja McLarenista.

Mirror

Aiemmin tänä vuonna, kun Red Bullin sisäinen kriisi oli pahimmillaan, minulle kerrottiin tiimin sisältä, että jos heidän pitäisi valita Hornerin ja Verstappenin väliltä, Verstappen saisi lähteä. Kaikki Milton Keysissä tiesivät, miten taitava ja tärkeä osa tallia hän oli, mutta silti jollain tasolla Verstappen nähtiin olevan korvattavissa.
Jos Verstappen jatkaa viimeaikaisia suorituksiaan uudessa, tiukemmassa kamppailussa muiden tallien kanssa, on vaikeaa kuvitella, että Red Bull olisi vieläkin valmis luopumaan tähtikuljettajastaan.


Keskeytyksiä lukuun ottamatta, Alonso on tullut maaliin 12:nnen sijan huonommalla puolen vain kahdesti viimeisestä 20:sta kotikisastaan. Ensimmäisellä kaudellaan Minardin ratissa vuonna 2001, Alonso tuli maaliin sijalla 13 ja 20 vuotta myöhemmin hän tuli maaliin sijalle 17.
Oviedolainen tunnusti, että hän oli "hieman pettynyt", kun ei päässyt pisteille Barcelonassa, todeten samalla ettei Aston Martinilla ollut tällä kertaa mahdollisuuksia 10 sakkiin. Alonson maininnat "vähemmästä puheesta" viittaavat myös turhautumiseen insinööreihin ja tallin johtoon, jotka ovat luvanneet parannuksia autoon, mutta niitä ei ole tullut.
Aston Martinin seuraava tilaisuus näyttää niin sanottuja parannuksia tulee ensi viikonloppuna Itävallassa. Sitten siirrytään Silverstoneen, jossa Alonso otti voiton viimeksi 2011.


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport

Barcelonaan tuodut päivitysosat eivät auttaneet Ferraria. Nopeissa mutkissa Ferrari oli jopa hitaampi kuin Mercedes, ja mikä pahinta, aika-ajoissa Leclerc ja Sainz jäivät kolmanteen riviin, kun yleensä Ferrari taistelee paalupaikasta. Vasseur on jo aiemmin sanonut, että tällä kaudella tullaan näkemään nousuja ja laskuja, riippuen radan luonteesta. Mutta McLarenin nousu ja tasainen suorituskyky radalla kuin radalla, Red Bullista puhumattakaan, huolettaa ja näyttää ristiriitaiselta Ferrarin tiimipäällikön puheisiin verrattuna.
...
On jo pitkään ollut tiedossa, että Sainz ajaa tällä kaudella enemmän itselleen kuin tallille. Kuskien välisten ristiriitatilanteiden ratkaiseminen on tässä tilanteessa entistä tärkeämpää. Vasseur ja Ferrari tietävät tämän. Ensi vuonna Hamiltonin tullessa Leclercin tallikaveriksi, tilanne ei ainakaan helpotu.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport

Päällepäin Ferrarin kisa näytti selvältä tappiolta. He jäivät aika-ajoissa Red Bullin, McLarenin ja Mercedeksen taakse. Tämä vieläpä radalla, jota pidetään hyvänä mittarina tallien välisten suorituskykyjen vertailuun. Ferrari oli kolme kymmenystä eturiviä hitaampi ja 30 tuhannesosaa Mercedestä jäljessä. Vastaavaa suorituskykyä nähtiin itse kisassa, kolme kymmenystä per kierros hitaampi kuin kisan voittaja, 72 tuhannesosaa per kierros hitaampi kuin palkintopallisija olisi vaatinut.
Vasseur kertoi analyysissään tallien välisestä tasaväkisestä taistelusta: "Neljän edellisen kisan paalupaikalla on nähty jokaisella kerralla eri tallin auto. Tällaista ei ole ennen tapahtunut.". Lasketaanpa: Red Bull oli paalulla Imolassa, Ferrari Monacossa, Mercedes Montrealissa ja McLaren Barcelonassa. Tämä on epätavallista, mutta ei täysin poikkeuksellista. Viimeksi vastaavaa nähtiin kaudella 2012.
Ferrari saapui Barcelonaan kauden toisen ison aerodynaamisen päivityspaketin kanssa. Insinööri Jock Clearin mukaan ensimmäinen yhtä massiivinen päivityspaketti tuotiin Imolaan. Jos odotit Ferrarin taistelevan kisan voitosta, Vasseur joutui pettämään sinut. "Päivitykset tuovat nykyään vain pieniä parannuksia suorituskykyyn. Autot ovat jo valmiiksi niin hyvin suunniteltuja. Useimmiten vasta toisen tai kolmannen päivityspaketin jälkeen voidaan nähdä kehitystä (verrattuna alkuperäiseen tilanteeseen)".
Vasseurin mukaan päivitysosat toimivat suunnitellusti. Ferrari on parantanut suorituskykyä ongelmallisissa mutkissa.
...
Kiinassa Ferrari jäi paalupaikasta kuusi kymmenystä, Barcelonassa Ferrari sai puolitettua eron.

Espanja -----------------------
Mundo Deportivo

Alonso ei saanut päässyt sinuiksi autonsa kanssa säilyttääkseen lähtöruudukon 10:nnen paikkansa. Hän uskoi pääsevänsä maaliin samalla sijalla radalla, jonka tiesi olevan Aston Martinille vaikea. Alonso odottaa samanlaista kisaa Itävallasta ja Isosta Britanniasta. Katse on käännetty Unkariin, jonne talli saa uuden päivityspaketin. Alonso luottaa talliin, sillä hän vakuuttaa että, toisin kuin aiemmin, nyt heillä on tarkasti tiedossa, miten auton ongelmat tulee korjata. Mutta kun lehti kysyi Alonsolta Unkarista, Asturialainen ei luvannut mitään.

"... yllätyimme, kun saimme osat autoon kiinni, eivätkä ne toimineen niin kuin odotimme. Uskoisin, että olemme nyt ymmärtäneet syyt ja miten asioita pitäisi tehdä jatkossa. Mutta nämä ovat vain puhetta ilman tekoja, joten on parempi olla lupaamatta liikoja ja tehdä kovemmin töitä ja tuoda kehitys nähtäville"


Marca

Espanjan GP:n jälkeen kaikki kuskit ja tallipäälliköt olivat samaa mieltä nähdystä. McLaren on tämän hetken nopein auto. Red Bull ei ole kaukana ja Ferrari sekä Mercedes ovat heidän kannoillaan monilla radoilla.
Ensimmäisen kerran pitkään aikaan, F1:ssä on neljä tasaväkistä tallia, jotka voivat taistella mestaruudesta. Itävallan talli käytti tilaisuutensa hyvin kauden alussa, kun heillä oli vielä etumatkaa muihin talleihin. Nyt sivu on vaihtunut ja McLaren on mennyt heidän ohi.
Tiukassa paikassa, kuten tällä hetkellä, on tärkeää, että tallien kuskit saavat autostaan kaikki irti. Näin ei ole käynyt Red Bullilla viime viikkoina. McLarenin johto kommentoi Perezin heikkoja suorituksia näin: "Vaikka Max on nyt johdossa, Sergio saa vain muutamia pisteitä. Luulisin, että se antaa meille mahdollisuuden".

Italia – blogi ------------------------
Leo Turrini

Formula ykkösissä kesä alkoi ... kylmäävästi! Kanadan fiaskon jälkeen saavuttiin Barcelonaan. Niin kisassa kuin aika-ajoissakin, Punaiset olivat neljäntenä. Kyllä kyllä. Esteenä ei ole enää ainoastaan Red Bullin majesteettinen Verstappen, vaan mukana ovat myös McLarenin Norris ja Mercedes.
...
Vuosi sitten Ferrari oli kilpailukykyinen yhdellä kierroksella, mutta kisassa vauhti oli usein miten hukassa. Nyt tilanne on päinvastoin. Ferrari ei toimi aika-ajossa, mutta pidemmällä matkalla vauhti on selvästi parantunut. Nyt olisi tärkeää löytää tasapaino näiden kahden tarpeen väliltä, ja tässä ranskalaisen johtajuuskyky todella mitataan.

edit:typo
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 349
Ulkomaisten medioiden huomioita Barcelonasta

Iso-Britannia ------------
BBC

Kisa alleviivasi sitä faktaa, että Red Bull on menettänyt viiden edellisen vuoden etumatkansa. Verstappen myös ajaa niin korkealla tasolla, että häntä on vaikeaa voittaa - ei ainoastaan koko MM-sarjassa, jonka voittoon hän on vakuuttavasti matkalla, mutta myös yksittäisissä kisoissa.
McLaren on ollut Red Bullin kannoilla toukokuun Miamin GP:stä saakka, eikä Verstappen ole lähtenyt paalulta huhtikuisen Kiinan GP:n jälkeen.
...
Norris nousi MM-sarjassa toiselle sijalle Leclercin ohi, mutta Verstappenilla on vielä 69:n pisteen etumatka kun 10 kisaa 24:stä on ajettu.

SKY

Yleensä F1:ssä tiimit saavat toisiaan kehityksessä kiinni, kun säännöt pysyvät pitkän aikaa ennallaan, mutta näin nopea Red Bullin etumatkan menetys on tullut yllätyksenä.
McLarenin päivitysosat Miamissa toivat tallin Red Bullin rinnalle, tai ohi, ja myös Mercedes on päässyt lähemmäksi. Yksi selitys voi löytyä tuulitunnelin käyttöön liittyvästä säännöstä johtaville talleille. Red Bullilla on ollut viimeisen kahden vuoden aikana vähiten tuulitunneliaikaa käytössään, voitettuaan MM sarjan vuosina 2022 ja 2023.
Viime ja edellisenä vuonna (lokakuu 2022 - lokakuu 2023) Red Bullin jo valmiiksi vajaasta tuulitunnelikiintiöstä vähennettiin vielä 10% tallin ylitettyä vuodeksi 2021 sovitun budjettikaton.
Red Bull onnistui tästä huolimatta suunnittelemaan uskomattoman hyvän auton tämän vuoden alkuun, mutta näkyykö rajattu aika tuulitunnelissa nyt tämänhetkisessä menestyksessä?
...
Tuulitunnelien käyttöajoista päätetään heinäkuun alussa, jolloin tuulitunnelien käyttöoikeudet jaetaan Itävallan kisan jälkeisen, valmistajien MM-pistetaulukon mukaan.
Vaikka ylimääräinen 10 % vähennys jätettäisiin huomiotta, Red Bullilla on ollut 15 prosenttia vähemmän aikaa käytettävissä tuulitunnelissa verrattuna McLareniin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Jos McLaren pitää kolmannen sijansa valmistajien MM-sarjassa Itävallan kisan jälkeen, etu McLarenin hyväksi tippuu 10 %:iin.

The Race

Meillä on nyt vastaus ennen kisaviikonloppua esitettyyn kysymykseen, liittyen Barcelonan radan aerodynamiikalta vaatimiin ominaisuuksiin: vieläkö Red Bullilla on etu puolellaan? Ei. Heillä on edelleen enemmän downforcea, mutta McLaren on aidosti vähintään yhtä hyvä.
...
McLarenilla oli helpompi työ saada auton säädöt kohdilleen verrattuna Red Bulliin, joka joutui vielä tekemään lisäsäätöjä siivekkeiden kulmiin ennen aika-ajoja.
Red Bull johtaa muita tiimejä nopeissa mutkissa ja yhdellä kierroksella uusilla renkailla he saattavat olla juuri ja juuri nopeampia, mutta McLaren vaikuttaa joustavammalta autolta, todennäköisemmältä voittajalta kaikentyyppisillä radoilla.
...
Mercedes on parantunut uuden etusiiven myötä, mutta Barcelona ei ollut tallille yhtä hyvä kuin Montrealin rata. Totta puhuen, he olivat vain muutaman kymmenyksen jäljessä Red Bullista ja McLarenista.

Mirror

Aiemmin tänä vuonna, kun Red Bullin sisäinen kriisi oli pahimmillaan, minulle kerrottiin tiimin sisältä, että jos heidän pitäisi valita Hornerin ja Verstappenin väliltä, Verstappen saisi lähteä. Kaikki Milton Keysissä tiesivät, miten taitava ja tärkeä osa tallia hän oli, mutta silti jollain tasolla Verstappen nähtiin olevan korvattavissa.
Jos Verstappen jatkaa viimeaikaisia suorituksiaan uudessa, tiukemmassa kamppailussa muiden tallien kanssa, on vaikeaa kuvitella, että Red Bull olisi vieläkin valmis luopumaan tähtikuljettajastaan.


Keskeytyksiä lukuun ottamatta, Alonso on tullut maaliin 12:nnen sijan huonommalla puolen vain kahdesti viimeisestä 20:sta kotikisastaan. Ensimmäisellä kaudellaan Minardin ratissa vuonna 2001, Alonso tuli maaliin sijalla 13 ja 20 vuotta myöhemmin hän tuli maaliin sijalle 17.
Oviedolainen tunnusti, että hän oli "hieman pettynyt", kun ei päässyt pisteille Barcelonassa, todeten samalla ettei Aston Martinilla ollut tällä kertaa mahdollisuuksia 10 sakkiin. Alonson maininnat "vähemmästä puheesta" viittaavat myös turhautumiseen insinööreihin ja tallin johtoon, jotka ovat luvanneet parannuksia autoon, mutta niitä ei ole tullut.
Aston Martinin seuraava tilaisuus näyttää niin sanottuja parannuksia tulee ensi viikonloppuna Itävallassa. Sitten siirrytään Silverstoneen, jossa Alonso otti voiton viimeksi 2011.


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport

Barcelonaan tuodut päivitysosat eivät auttaneet Ferraria. Nopeissa mutkissa Ferrari oli jopa hitaampi kuin Mercedes, ja mikä pahinta, aika-ajoissa Leclerc ja Sainz jäivät kolmanteen riviin, kun yleensä Ferrari taistelee paalupaikasta. Vasseur on jo aiemmin sanonut, että tällä kaudella tullaan näkemään nousuja ja laskuja, riippuen radan luonteesta. Mutta McLarenin nousu ja tasainen suorituskyky radalla kuin radalla, Red Bullista puhumattakaan, huolettaa ja näyttää ristiriitaiselta Ferrarin tiimipäällikön puheisiin verrattuna.
...
On jo pitkään ollut tiedossa, että Sainz ajaa tällä kaudella enemmän itselleen kuin tallille. Kuskien välisten ristiriitatilanteiden ratkaiseminen on tässä tilanteessa entistä tärkeämpää. Vasseur ja Ferrari tietävät tämän. Ensi vuonna Hamiltonin tullessa Leclercin tallikaveriksi, tilanne ei ainakaan helpotu.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport

Päällepäin Ferrarin kisa näytti selvältä tappiolta. He jäivät aika-ajoissa Red Bullin, McLarenin ja Mercedeksen taakse. Tämä vieläpä radalla, jota pidetään hyvänä mittarina tallien välisten suorituskykyjen vertailuun. Ferrari oli kolme kymmenystä eturiviä hitaampi ja 30 tuhannesosaa Mercedestä jäljessä. Vastaavaa suorituskykyä nähtiin itse kisassa, kolme kymmenystä per kierros hitaampi kuin kisan voittaja, 72 tuhannesosaa per kierros hitaampi kuin palkintopallisija olisi vaatinut.
Vasseur kertoi analyysissään tallien välisestä tasaväkisestä taistelusta: "Neljän edellisen kisan paalupaikalla on nähty jokaisella kerralla eri tallin auto. Tällaista ei ole ennen tapahtunut.". Lasketaanpa: Red Bull oli paalulla Imolassa, Ferrari Monacossa, Mercedes Montrealissa ja McLaren Barcelonassa. Tämä on epätavallista, mutta ei täysin poikkeuksellista. Viimeksi vastaavaa nähtiin kaudella 2012.
Ferrari saapui Barcelonaan kauden toisen ison aerodynaamisen päivityspaketin kanssa. Insinööri Jock Clearin mukaan ensimmäinen yhtä massiivinen päivityspaketti tuotiin Imolaan. Jos odotit Ferrarin taistelevan kisan voitosta, Vasseur joutui pettämään sinut. "Päivitykset tuovat nykyään vain pieniä parannuksia suorituskykyyn. Autot ovat jo valmiiksi niin hyvin suunniteltuja. Useimmiten vasta toisen tai kolmannen päivityspaketin jälkeen voidaan nähdä kehitystä (verrattuna alkuperäiseen tilanteeseen)".
Vasseurin mukaan päivitysosat toimivat suunnitellusti. Ferrari on parantanut suorituskykyä ongelmallisissa mutkissa.
...
Kiinassa Ferrari jäi paalupaikasta kuusi kymmenystä, Barcelonassa Ferrari sai puolitettua eron.

Espanja -----------------------
Mundo Deportivo

Alonso ei saanut päässyt sinuiksi autonsa kanssa säilyttääkseen lähtöruudukon 10:nnen paikkansa. Hän uskoi pääsevänsä maaliin samalla sijalla radalla, jonka tiesi olevan Aston Martinille vaikea. Alonso odottaa samanlaista kisaa Itävallasta ja Isosta Britanniasta. Katse on käännetty Unkariin, jonne talli saa uuden päivityspaketin. Alonso luottaa talliin, sillä hän vakuuttaa että, toisin kuin aiemmin, nyt heillä on tarkasti tiedossa, miten auton ongelmat tulee korjata. Mutta kun lehti kysyi Alonsolta Unkarista, Asturialainen ei luvannut mitään.

"... yllätyimme, kun saimme osat autoon kiinni, eivätkä ne toimineen niin kuin odotimme. Uskoisin, että olemme nyt ymmärtäneet syyt ja miten asioita pitäisi tehdä jatkossa. Mutta nämä ovat vain puhetta ilman tekoja, joten on parempi olla lupaamatta liikoja ja tehdä kovemmin töitä ja tuoda kehitys nähtäville"


Marca

Espanjan GP:n jälkeen kaikki kuskit ja tallipäälliköt olivat samaa mieltä nähdystä. McLaren on tämän hetken nopein auto. Red Bull ei ole kaukana ja Ferrari sekä Mercedes ovat heidän kannoillaan monilla radoilla.
Ensimmäisen kerran pitkään aikaan, F1:ssä on neljä tasaväkistä tallia, jotka voivat taistella mestaruudesta. Itävallan talli käytti tilaisuutensa hyvin kauden alussa, kun heillä oli vielä etumatkaa muihin talleihin. Nyt sivu on vaihtunut ja McLaren on mennyt heidän ohi.
Tiukassa paikassa, kuten tällä hetkellä, on tärkeää, että tallien kuskit saavat autostaan kaikki irti. Näin ei ole käynyt Red Bullilla viime viikkoina. McLarenin johto kommentoi Perezin heikkoja suorituksia näin: "Vaikka Max on nyt johdossa, Sergio saa vain muutamia pisteitä. Luulisin, että se antaa meille mahdollisuuden".

Italia – blogi ------------------------
Leo Turrini

Formula ykkösissä kesä alkoi ... kylmäävästi! Kanadan fiaskon jälkeen saavuttiin Barcelonaan. Niin kisassa kuin aika-ajoissakin, Punaiset olivat neljäntenä. Kyllä kyllä. Esteenä ei ole enää ainoastaan Red Bullin majesteettinen Verstappen, vaan mukana ovat myös McLarenin Norris ja Mercedes.
...
Vuosi sitten Ferrari oli kilpailukykyinen yhdellä kierroksella, mutta kisassa vauhti oli usein miten hukassa. Nyt tilanne on päinvastoin. Ferrari ei toimi aika-ajossa, mutta pidemmällä matkalla vauhti on selvästi parantunut. Nyt olisi tärkeää löytää tasapaino näiden kahden tarpeen väliltä, ja tässä ranskalaisen johtajuuskyky todella mitataan.

edit:typo
Kiitos hyvästä yhteenvedosta. Kiva nähdä että myös ammattilaiset huomaavat että McLaren todennäköisesti tällä hetkellä nopein, itse sain kyseisen asian esille tuonnista vain höpöjuttu- ja trollisyytteen. Niin tai näin, eiköhän se McLaren ole ainakin vähintään yhtä nopea, kuskin merkitys vain korostunut viime kisoissa.

Tuossa vielä eriteltynä ote Marcan artikkelista.
Espanjan GP:n jälkeen kaikki kuskit ja tallipäälliköt olivat samaa mieltä nähdystä. McLaren on tämän hetken nopein auto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 573
Viestejä
4 289 034
Jäsenet
71 675
Uusin jäsen
simo!

Hinta.fi

Ylös Bottom