Ulkomaisten medioiden huomioita Barcelonasta
Iso-Britannia ------------
BBC
Red Bull’s Max Verstappen prevails in a tense, strategic battle with McLaren’s Lando Norris to win the Spanish Grand Prix.
www.bbc.com
Kisa alleviivasi sitä faktaa, että Red Bull on menettänyt viiden edellisen vuoden etumatkansa. Verstappen myös ajaa niin korkealla tasolla, että häntä on vaikeaa voittaa - ei ainoastaan koko MM-sarjassa, jonka voittoon hän on vakuuttavasti matkalla, mutta myös yksittäisissä kisoissa.
McLaren on ollut Red Bullin kannoilla toukokuun Miamin GP:stä saakka, eikä Verstappen ole lähtenyt paalulta huhtikuisen Kiinan GP:n jälkeen.
...
Norris nousi MM-sarjassa toiselle sijalle Leclercin ohi, mutta Verstappenilla on vielä 69:n pisteen etumatka kun 10 kisaa 24:stä on ajettu.
SKY
F1 has a handicap system when it comes to amount of wind tunnel time; Red Bull have least amount of aerodynamic testing time and were penalised last year due to budget cap breach in 2021; watch every session of the Sprint weekend in Austria this week, live on Sky Sports F1
www.skysports.com
Yleensä F1:ssä tiimit saavat toisiaan kehityksessä kiinni, kun säännöt pysyvät pitkän aikaa ennallaan, mutta näin nopea Red Bullin etumatkan menetys on tullut yllätyksenä.
McLarenin päivitysosat Miamissa toivat tallin Red Bullin rinnalle, tai ohi, ja myös Mercedes on päässyt lähemmäksi. Yksi selitys voi löytyä tuulitunnelin käyttöön liittyvästä säännöstä johtaville talleille. Red Bullilla on ollut viimeisen kahden vuoden aikana vähiten tuulitunneliaikaa käytössään, voitettuaan MM sarjan vuosina 2022 ja 2023.
Viime ja edellisenä vuonna (lokakuu 2022 - lokakuu 2023) Red Bullin jo valmiiksi vajaasta tuulitunnelikiintiöstä vähennettiin vielä 10% tallin ylitettyä vuodeksi 2021 sovitun budjettikaton.
Red Bull onnistui tästä huolimatta suunnittelemaan uskomattoman hyvän auton tämän vuoden alkuun, mutta näkyykö rajattu aika tuulitunnelissa nyt tämänhetkisessä menestyksessä?
...
Tuulitunnelien käyttöajoista päätetään heinäkuun alussa, jolloin tuulitunnelien käyttöoikeudet jaetaan Itävallan kisan jälkeisen, valmistajien MM-pistetaulukon mukaan.
Vaikka ylimääräinen 10 % vähennys jätettäisiin huomiotta, Red Bullilla on ollut 15 prosenttia vähemmän aikaa käytettävissä tuulitunnelissa verrattuna McLareniin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Jos McLaren pitää kolmannen sijansa valmistajien MM-sarjassa Itävallan kisan jälkeen, etu McLarenin hyväksi tippuu 10 %:iin.
The Race
Max Verstappen probably shouldn't have won the Spanish Grand Prix given McLaren's pace. Mark Hughes looks at how closely matched the two cars were at Barcelona and the biggest reasons McLaren still lost
www.the-race.com
Meillä on nyt vastaus ennen kisaviikonloppua esitettyyn kysymykseen, liittyen Barcelonan radan aerodynamiikalta vaatimiin ominaisuuksiin: vieläkö Red Bullilla on etu puolellaan? Ei. Heillä on edelleen enemmän downforcea, mutta McLaren on aidosti vähintään yhtä hyvä.
...
McLarenilla oli helpompi työ saada auton säädöt kohdilleen verrattuna Red Bulliin, joka joutui vielä tekemään lisäsäätöjä siivekkeiden kulmiin ennen aika-ajoja.
Red Bull johtaa muita tiimejä nopeissa mutkissa ja yhdellä kierroksella uusilla renkailla he saattavat olla juuri ja juuri nopeampia, mutta McLaren vaikuttaa joustavammalta autolta, todennäköisemmältä voittajalta kaikentyyppisillä radoilla.
...
Mercedes on parantunut uuden etusiiven myötä, mutta Barcelona ei ollut tallille yhtä hyvä kuin Montrealin rata. Totta puhuen, he olivat vain muutaman kymmenyksen jäljessä Red Bullista ja McLarenista.
Mirror
Max Verstappen keeps on winning despite the loss of Red Bull's advantage over their F1 rivals and the constant pressure being placed upon him by Lando Norris and McLaren
www.mirror.co.uk
Aiemmin tänä vuonna, kun Red Bullin sisäinen kriisi oli pahimmillaan, minulle kerrottiin tiimin sisältä, että jos heidän pitäisi valita Hornerin ja Verstappenin väliltä, Verstappen saisi lähteä. Kaikki Milton Keysissä tiesivät, miten taitava ja tärkeä osa tallia hän oli, mutta silti jollain tasolla Verstappen nähtiin olevan korvattavissa.
Jos Verstappen jatkaa viimeaikaisia suorituksiaan uudessa, tiukemmassa kamppailussa muiden tallien kanssa, on vaikeaa kuvitella, että Red Bull olisi vieläkin valmis luopumaan tähtikuljettajastaan.
Yet another disappointing performance from Aston Martin at the Spanish Grand Prix has spurred Fernando Alonso to issue his team a rallying cry in a bid to get them back on track
www.mirror.co.uk
Keskeytyksiä lukuun ottamatta, Alonso on tullut maaliin 12:nnen sijan huonommalla puolen vain kahdesti viimeisestä 20:sta kotikisastaan. Ensimmäisellä kaudellaan Minardin ratissa vuonna 2001, Alonso tuli maaliin sijalla 13 ja 20 vuotta myöhemmin hän tuli maaliin sijalle 17.
Oviedolainen tunnusti, että hän oli "hieman pettynyt", kun ei päässyt pisteille Barcelonassa, todeten samalla ettei Aston Martinilla ollut tällä kertaa mahdollisuuksia 10 sakkiin. Alonson maininnat "vähemmästä puheesta" viittaavat myös turhautumiseen insinööreihin ja tallin johtoon, jotka ovat luvanneet parannuksia autoon, mutta niitä ei ole tullut.
Aston Martinin seuraava tilaisuus näyttää niin sanottuja parannuksia tulee ensi viikonloppuna Itävallassa. Sitten siirrytään Silverstoneen, jossa Alonso otti voiton viimeksi 2011.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
A Montmelò il Cavallino ha sofferto in pista, sia in qualifica sia in gara, malgrado i primi sviluppi. Oltre ai soliti Verstappen e Norris, anche la Mercedes è tornata davanti. Inoltre il team principal deve gestire il rapporto tra Leclerc e Sainz, il cui duello nelle fasi iniziali della corsa...
www.gazzetta.it
Barcelonaan tuodut päivitysosat eivät auttaneet Ferraria. Nopeissa mutkissa Ferrari oli jopa hitaampi kuin Mercedes, ja mikä pahinta, aika-ajoissa Leclerc ja Sainz jäivät kolmanteen riviin, kun yleensä Ferrari taistelee paalupaikasta. Vasseur on jo aiemmin sanonut, että tällä kaudella tullaan näkemään nousuja ja laskuja, riippuen radan luonteesta. Mutta McLarenin nousu ja tasainen suorituskyky radalla kuin radalla, Red Bullista puhumattakaan, huolettaa ja näyttää ristiriitaiselta Ferrarin tiimipäällikön puheisiin verrattuna.
...
On jo pitkään ollut tiedossa, että Sainz ajaa tällä kaudella enemmän itselleen kuin tallille. Kuskien välisten ristiriitatilanteiden ratkaiseminen on tässä tilanteessa entistä tärkeämpää. Vasseur ja Ferrari tietävät tämän. Ensi vuonna Hamiltonin tullessa Leclercin tallikaveriksi, tilanne ei ainakaan helpotu.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Ferrari musste sich in Barcelona trotz Upgrade-Paket hinter Red Bull, McLaren und Mercedes anstellen. Was wie ein Rückschritt aussieht, war aus Sicht der Techniker ein Fortschritt.
www.auto-motor-und-sport.de
Päällepäin Ferrarin kisa näytti selvältä tappiolta. He jäivät aika-ajoissa Red Bullin, McLarenin ja Mercedeksen taakse. Tämä vieläpä radalla, jota pidetään hyvänä mittarina tallien välisten suorituskykyjen vertailuun. Ferrari oli kolme kymmenystä eturiviä hitaampi ja 30 tuhannesosaa Mercedestä jäljessä. Vastaavaa suorituskykyä nähtiin itse kisassa, kolme kymmenystä per kierros hitaampi kuin kisan voittaja, 72 tuhannesosaa per kierros hitaampi kuin palkintopallisija olisi vaatinut.
Vasseur kertoi analyysissään tallien välisestä tasaväkisestä taistelusta: "Neljän edellisen kisan paalupaikalla on nähty jokaisella kerralla eri tallin auto. Tällaista ei ole ennen tapahtunut.". Lasketaanpa: Red Bull oli paalulla Imolassa, Ferrari Monacossa, Mercedes Montrealissa ja McLaren Barcelonassa. Tämä on epätavallista, mutta ei täysin poikkeuksellista. Viimeksi vastaavaa nähtiin kaudella 2012.
Ferrari saapui Barcelonaan kauden toisen ison aerodynaamisen päivityspaketin kanssa. Insinööri Jock Clearin mukaan ensimmäinen yhtä massiivinen päivityspaketti tuotiin Imolaan. Jos odotit Ferrarin taistelevan kisan voitosta, Vasseur joutui pettämään sinut. "Päivitykset tuovat nykyään vain pieniä parannuksia suorituskykyyn. Autot ovat jo valmiiksi niin hyvin suunniteltuja. Useimmiten vasta toisen tai kolmannen päivityspaketin jälkeen voidaan nähdä kehitystä (verrattuna alkuperäiseen tilanteeseen)".
Vasseurin mukaan päivitysosat toimivat suunnitellusti. Ferrari on parantanut suorituskykyä ongelmallisissa mutkissa.
...
Kiinassa Ferrari jäi paalupaikasta kuusi kymmenystä, Barcelonassa Ferrari sai puolitettua eron.
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Fernando Alonso finalizó 12º en el GP de España de F1, fuera de los puntos con un coche con el que volvió a sufrir en pista por el poco agarre que tenía, que a su
www.mundodeportivo.com
Alonso ei saanut päässyt sinuiksi autonsa kanssa säilyttääkseen lähtöruudukon 10:nnen paikkansa. Hän uskoi pääsevänsä maaliin samalla sijalla radalla, jonka tiesi olevan Aston Martinille vaikea. Alonso odottaa samanlaista kisaa Itävallasta ja Isosta Britanniasta. Katse on käännetty Unkariin, jonne talli saa uuden päivityspaketin. Alonso luottaa talliin, sillä hän vakuuttaa että, toisin kuin aiemmin, nyt heillä on tarkasti tiedossa, miten auton ongelmat tulee korjata. Mutta kun lehti kysyi Alonsolta Unkarista, Asturialainen ei luvannut mitään.
"... yllätyimme, kun saimme osat autoon kiinni, eivätkä ne toimineen niin kuin odotimme. Uskoisin, että olemme nyt ymmärtäneet syyt ja miten asioita pitäisi tehdä jatkossa. Mutta nämä ovat vain puhetta ilman tekoja, joten on parempi olla lupaamatta liikoja ja tehdä kovemmin töitä ja tuoda kehitys nähtäville"
Marca
Unanimidad en la parrilla. Después del GP de España, todos los pilotos y jefes de equipo coincidieron en algo que se ve a simple vista. McLaren es el coche más rápido en estos mome
www.marca.com
Espanjan GP:n jälkeen kaikki kuskit ja tallipäälliköt olivat samaa mieltä nähdystä. McLaren on tämän hetken nopein auto. Red Bull ei ole kaukana ja Ferrari sekä Mercedes ovat heidän kannoillaan monilla radoilla.
Ensimmäisen kerran pitkään aikaan, F1:ssä on neljä tasaväkistä tallia, jotka voivat taistella mestaruudesta. Itävallan talli käytti tilaisuutensa hyvin kauden alussa, kun heillä oli vielä etumatkaa muihin talleihin. Nyt sivu on vaihtunut ja McLaren on mennyt heidän ohi.
Tiukassa paikassa, kuten tällä hetkellä, on tärkeää, että tallien kuskit saavat autostaan kaikki irti. Näin ei ole käynyt Red Bullilla viime viikkoina. McLarenin johto kommentoi Perezin heikkoja suorituksia näin: "Vaikka Max on nyt johdossa, Sergio saa vain muutamia pisteitä. Luulisin, että se antaa meille mahdollisuuden".
Italia – blogi ------------------------
Leo Turrini
Sarò breve, sperando di non essere greve. La vera Ferrari è quella di Le Mans,quella con le ruote coperte, quella del bis storico nella mitica 24 Ore.Invece in Formula Uno l’estate è cominciata in maniera…invernale! Dopo ilfiasco canadese, ecco il piattume di Barcellona. In gara come in...
www.quotidiano.net
Formula ykkösissä kesä alkoi ... kylmäävästi! Kanadan fiaskon jälkeen saavuttiin Barcelonaan. Niin kisassa kuin aika-ajoissakin, Punaiset olivat neljäntenä. Kyllä kyllä. Esteenä ei ole enää ainoastaan Red Bullin majesteettinen Verstappen, vaan mukana ovat myös McLarenin Norris ja Mercedes.
...
Vuosi sitten Ferrari oli kilpailukykyinen yhdellä kierroksella, mutta kisassa vauhti oli usein miten hukassa. Nyt tilanne on päinvastoin. Ferrari ei toimi aika-ajossa, mutta pidemmällä matkalla vauhti on selvästi parantunut. Nyt olisi tärkeää löytää tasapaino näiden kahden tarpeen väliltä, ja tässä ranskalaisen johtajuuskyky todella mitataan.
edit:typo