F1 2024 - Belgian GP

Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 418
Renkaisiin olisi saattanut kertyä tarpeeksi lisäpainoa jäähdyttelykierroksella. Mikäköhän rangaistus olisi tullut, jos Russell olisi "unohtanut" kääntyä mutkan jälkeen varikkosuoralle? :kahvi:
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 375
Autohan punnitaan ilman kuskia ja bensaa tankissa. Enemmän veikkaisin renkaiden yli kulumista yhden stopin takia jolloin itse hyöty olisi ollut aika mitätön.
Joo totta eihän tuossa kuskin painoa lasketa mukaan.

Oli hyötyä tai ei niin hylyn aiheuttava rikehän se on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 260
Joo totta eihän tuossa kuskin painoa lasketa mukaan.

Oli hyötyä tai ei niin hylyn aiheuttava rikehän se on.
Ihan näin hypoteettisesti, jos olisi laskenut lahjetta pitkin puolentoista kilon jöötin auton pohjalle, niin olisiko selvinnyt rangaistuksetta? Teoriassa ei kuulu autoon, mutta en usko että mittamiehet alkavat sitä poiskaan siivota.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 009
Ihan näin hypoteettisesti, jos olisi laskenut lahjetta pitkin puolentoista kilon jöötin auton pohjalle, niin olisiko selvinnyt rangaistuksetta? Teoriassa ei kuulu autoon, mutta en usko että mittamiehet alkavat sitä poiskaan siivota.
Tai sitten olisivat jättäneet punnitsematta liian pahan hajun takia.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
28
Iso-Britannia -------------
BBC
Russel menetti voiton kisassa, joka oli kauden tähän asti hienoin, vain 1,5 kg alipainoisen auton vuoksi.
Mersu kuitenkin osoitti heidän paluunsa vaikean alkukauden jälkeen Hamiltonin perittyä tiimikaverinsa voiton. Tämä oli Mersulle kolmas voitto neljästä edellisestä kisasta - uskomaton saavutus kun muistetaan, että he olivat vasta neljänneksi ja viidenneksi nopein talli alkukauden viidessä ensimmäisessä kisassa.
...
Red Bullin ongelmana on, että vain yksi auto tuo isoja pisteitä kotiin. Verstappenin tiimikaveri Sergio Perezillä oli jälleen yksi huono kisa, kun hän tippui toisesta lähtöruudusta kärkitallien hännille. Näyttää todennäköiseltä, että Perez menettää tallipaikkansa kesätauon aikana, vain kaksi kuukautta sopimuksen uusimisen jälkeen, jonka mukaan hän olisi ollut tallissa vuoden 2026 loppuun saakka. Tallin varakuljettaja Liam Lawson ja RB:n Daniel Ricciardo kilpailevat Perezin tallipaikasta.
...
Pienistä virheistä huolimatta, tämä oli McLarenille 10:s perättäinen kisa, jossa he pääsivät palkintopallille.
"Koko ajan sanotaan, että McLarenilla on tämän hetken paras auto, mutta yritän hillitä keskustelua. Neljä tallia ovat aika lailla tasaväkisiä ja eri radat ja olosuhteet tuovat pieniä etuja eri talleilla. Tänään Mersulla onnistuttiin hyvin" Andrea Stella kommentoi.
Ferrarikin taisteli kärkikahinoissa Belgiassa. Leclerc tuli maaliin vain kahdeksan sekuntia kisan voittajan jälkeen todistaen, että he ovat saaneet auton pomppimisen hallintaan viimeisimmillä päivitysosillaan.


Sky
Toto Wulff epäili, että Russelin hylkäämiseen johtanut auton alipaino johtui yhden pysähdyksen taktiikasta toisten tehdessä kaksi pysähdystä. Tällöin renkaat kuluivat pahemmin ja kevenivät odotettua enemmän.
...
Vaikka talli olisikin ottanut huomioon yhden pysähdyksen taktiikan, renkaiden vaihtoa jo kierroksella 10 ja siitä aiheutunutta suurempaa rengaskulumaa ei todennäköisesti otettu huomioon. Spa:ssa ei ajeta kisan jälkeen jäähdyttelykierrosta. Yleensä kuskit keräävät jäähdyttelykierroksella ylimääräistä kumia, ja siten painoa, renkaisiin varmuuden vuoksi. Tämä ei ollut Spa:ssa mahdollista.
Lisäksi, FIA voi tarvittaessa pyytää vaihtamaan autoon toiset renkaat, jos niihin on heidän mielestään kertynyt liikaa ylimääräistä kumia ja siten painoa. Näin kuitenkin toimitaan vain erittäin harvoin.
...
Russelin 1,5 kilon alipaino vastasi vain noin puolta kymmenystä per kierros. Jos alipainon syynä todella oli renkaiden kuluminen, silloin etua tuli ainoastaan kisan viimeisten kierrosten aikana.
...
Viime vuonna USA:ssa Hamilton hylättiin toiselta sijalta, kun auton pohjalevy oli kulunut liian paljon. Mielestäni on huolestuttavaa että sama talli hylätään vuoden sisään toistamiseen. Auton pitää olla ensisijaisesti sääntöjen mukainen. Hylkäykset ovat merkki siitä, että pysyäkseen kilpakumppaniensa edellä, heidän autonsa on pitänyt olla mahdollisimman lähellä sääntöjen rajoja.


The Race

McLarenin olisi pitänyt voittaa Belgiassa. Piastrin pettymys olikin ymmärrettävää, vaikka hän Russelin hylkäyksen myötä nousikin toiselle sijalle. Tulos oli kuitenkin tärkeä Unkarin kisan jälkeen. Muutaman edellisen päivän spekulaatioiden jälkeen, joiden mukaan McLaren olisi nostamassa Norrisin tallin ykköskuskiksi pärjätäkseen taistelussa MM-sarjan voitosta, Norrisin jääminen Verstappenin taakse ei ainakaan edistänyt asiaa. Samalla se hiljensi keskusteluja tallimääräysten tarpeesta. Lisäksi Piastrin parempi menestys osoitti, että McLaren on oikeassa jättäessään kaikki vaihtoehdot vielä pöydälle.
...
Perezin selviydyttyä aika-ajojen toisesta osiosta kolmanteen osioon ja lopulta eturivin ruutuun, näytti siltä, ettei hän ehkä sittenkään ole niin huono tallikaveri Verstappenille loppukauteen.
Tilanne kuitenkin muuttui hänen tultuaan maaliin vasta seitsemännellä sijalla. Nyt Perezin tilanne riippuu siitä, riittävätkö nämä yksittäiset onnistumiset vakuuttamaan tallin siitä, ettei kannata ottaa riskiä kokonaan uuden kuskin mukaantulosta.


Daily Telegraph

Perezille jokainen kisa on tärkeä, sillä hän taistelee tallipaikastaan vain kaksi kuukautta jatkosopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. On huhuttu, että meksikolaisen sopimuspaperissa olisi purkupykälä, jonka mukaan hänen pitäisi olla 100 pisteen päässä Verstappenista kesätaukoon mennessä. Kiinan GP:n jälkeen eroa on tullut yli 120 pistettä.
...
Red Bullin etulyöntiasema on mennyttä, Verstappenin on vaikeaa hyväksyä tilannetta. Ensimmäisen kerran sitten vuoden 2020, hänellä on neljä kisaa putkeen ilman voittoa. Hänellä on silti iso etumatka MM-sarjan pisteissä. Red Bullilla on valmistajien sarjassa vaikeampaa, McLaren on enää 42 pisteen päässä takana. Edellisen kuuden kisan aikana McLaren on kerännyt 57 pistettä Red Bullia enemmän.


Mirror

Verstappen saapui maaliin viidentenä - ja nousi neljänneksi Russelin hylkäyksen myötä - mutta ei ollut missään vaiheessa taistelemassa kisan voitosta. Perez, jolle tämä saattoi olla viimeinen kisa Red Bullilla, taipui paineen alla ja tuli maaliin kahdeksantena. Verstappen oli kuitenkin tyytyväinen kisaansa, saatuaan tarpeeksi pisteitä vaikka joutui lähtemään 11:stä lähtöruudusta kisaan.
...
Verstappen kommentoi: "Kisa meni hyvin, ottaen huomioon että lähdin kisaan ruudusta 11. MM-sarjan näkökulmasta kisa oli myös positiivinen. Aina sitä haluaisi enemmän, mutta ottaen huomioon edellisten kisojen vauhtimme, ei ollut realistista odottaa että tuosta lähtöruudusta pääsisimme taistelemaan kisan voitosta.". Hän myös lisäsi vielä "Ne päivät ovat nyt takanapäin, valitettavasti".
...
Toto Wulff odottaa innoissaan kesätauon jälkeistä loppukautta, hopeanuolten saavuttaessa yllättävän hyvää menestystä Belgiassa. "Meidän automme toimi mittarina muille kahdesta erilaisesta taktiikasta huolimatta. Vain muutama kuukausi sitten tätä olisi ollut mahdotonta kuvitellakaan".


Australia --------------------

Sydney Morning Herald
Hamiltonin perittyä voiton tallikaveriltaan, hän on nyt voittanut Belgian GP:n viidesti, yhtä monta kertaa kuin Ayrton Senna. Michael Schumacer voitti aikoinaan Belgiassa kuudesti.
Tuomariston päätös oli Russelille kova pettymys. Hän oletti saaneensa kauden toisen voittonsa ja tallipäällikkö Wulff ehti kehumaan häntä "rengaskuiskaajaksi" Russelin päätettyä jättää toinen varikkostoppi väliin ja pidettyään Hamiltonin takanaan ruutulipulle saakka.


Italia ----------------------

Corriere della Sera
Viime vuosina Verstappen on hallinnut kisoja, vaikka hän olisi startannut kauempaakin. Kilpakumppanin kisassa oli kuitenkin parannettavaa: Norris teki virheen kisaan alussa, Piastri ei ollut valmis toistamaan edellisen viikonlopun suoritusta. McLaren on nopea, mutta vielä kokematon. Ferraria ei näkynyt voittotaistossa. Leclercin kolmas sija Russelin hylkäyksen myötä oli vain pieni ilon pilkahdus.
...
Ferrarin kesäkiertue - viisi kisaa kuuteen viikkoon, kesätauon jälkeen palataan tositoimiin Hollannissa - päättyi pieniin saavutuksiin ja moniin kysymyksiin. Paluu auton vanhempaan kehitysversioon ja teknisen johtajan Enrico Cardilen siirtyminen Aston Martinille tulevat aiheuttamaan viivästyksiä auton kehitykseen. "Tiimit ovat tällä hetkellä lähellä toisiaan, pienikin askel eteenpäin voi muutta seitsemännen sijan podiumiksi". Vasseur toistaa tätä sanomaa, mutta sillä välin muut kuin Ferrari juhlivat, paitsi Verstappen.


Autosprint

Mersulla ei täysin tiedetty, mitä tulee tapahtumaan, kun he palauttivat perjantaina tehdyt muutokset aika-ajoon lähdettäessä. Kuten Ferrarille kävi aiemmin, uusi alusta antoi enemmän vakautta, mutta aiheutti aerodynamiikan kautta autoon pomppimista. Yhden päivän kokeilujen jälkeen he palauttivat autoon takaisin vanhan alustan, se päätös oli ratkaisevan tärkeä. Oli myös olennaista, että autoihin säädettiin enemmän downforcea suoranopeuden kustannuksella. Se helpotti renkaiden kulumisen hallintaa ja Hamilton pystyi ottamaan kaiken irti mutkaisella keskisektorilla ilman muita autoja edessään (hänen ohitettuaan Perezin ja Leclercin kisan alussa).
...
Ferrarin SF-24 kärsi edelleen auton pomppimisesta. Kun auto keveni kisan edetessä ja bensan vähetessä, mutkanopeudet kasvoivat ja auto alkoi pomppimaan. Ei kuitenkaan niin pahoin kuin Silverstonessa, mutta tämä ongelma on edelleen olemassa.



"En tiedä saimmeko kisasta ihan parhaan mahdollisen tuloksen, mutta suorituskyvyn kannalta se oli hyvä kisa. Yllätyimme kovien renkaiden vähäisestä ja keskikovien renkaiden suuremmasta kulumisesta. Luulen että Georgella [Russel] oli täydellinen taktiikka, en tiedä oliko se suunniteltua vai oliko se seurausta siitä, että muut tulivat vaihtamaan kovat renkaat pois liian aikaisessa vaiheessa. Pääsimme lopussa kuitenkin lähelle", Vasseur kommentoi.
...
Vasseur: "MM-sarjan kannalta tilanne on mielenkiintoinen. Kisan lopussa neljän eri tallin autot tulevat maaliin 10 sekunnin sisällä toisistaan, vieläpä Spassa, siinä on jotain erityistä. Olisin toivonut, että kärkikaksikkona olisi ollut meidän automme, mutta kokonaisuutena suorituskykymme oli hyvä. Se oli kiinni vain muutamista kymmenyksistä, meidän pitää saada kaikki kasaan seuraavaan kisaan"


Saksa -----------------------

Auto, motor und sport
Piastrille annamme arvosanan 9. Australialainen pääsi kunnolla vauhtiin heti kun edessä oli tyhjä rata. Kisan lopussa hän oli radan nopein kuski. Se ei kuitenkaan riittänyt pysäyttämään Mersua. Kuten aiemminkin, tämäkään viikonloppu ei ollut Unkarin kisan voittajalle täydellinen. Toisella varikkopysähdyksellään hän pysäytti autonsa puoli metriä liian myöhään. Renkaiden vaihto kesti 4,4 sekuntia.
Esteban Ocon oli keksikastin paras kuski. Alpinella ei ole tällä hetkellä kovin hyvä auto, varsinkaan silloin kun ajetaan pienellä downforcella. Ocon tuli maaliin silti yhdeksäntenä.
...
Hulkenberg kuvaili viikonloppuaan sanoin "Ei ollut vauhtia, harmoniaa, rytmiä". Tuloksena surkea 18. sija
...
Zhoun suoritus ei ole enää F1:iin sopiva, vaikka hän ajoikin vanhemmalla C44 versiolla. Aika-ajojen ensimmäisessä osiossa hän hävisi puoli sekuntia Sargeantille ja kisassa hän oli 1,2 sekuntia jäljessä 18. sijasta.


Espanja -----------------------

Mundo Deportivo
Sains kommentoi kisaa: "Se oli vähän omituista. Ajoimme hyvin kovilla renkailla ja pääsin sijan ylemmäksi. Pääsimme hyvään rytmiin. Näytti siltä, että yksi pysähdys olisi sopiva. Sitten, en tiedä miksi, emme ottaneet riskiä ensimmäisellä stintillä"
"Meidän olisi pitänyt jatkaa kovilla renkailla pidempään, kuten Russel teki toisella stintillään, koska näytti siltä että renkaiden kuluma oli odotettua pienempää. Meidän täytyy tallin kanssa analysoida sitä."


Fernando teki selväksi, että Unkariin tuodut uudet osat eivät tehneet autosta kilpailukykyisempää Spassa. Ne eivät toimineet siten kuin tallissa odotettiin, eikä hän päässyt kunnolla rytmiin taistellakseen top 10 sijoituksista. Tästä syystä kisassa saavutettu tulos ei antanut oikeaa kuvaa auton suorituskyvystä ja hän muistutti että auton eteen pitää vielä tehdä töitä.
...
"Aika-ajossa pääsin 9:een ruutuun neljän kärkitallin taakse sadekelin takia. Mielestäni näimme kisassa, ettemme olleet viidenneksi nopein talli. Tulin kisassa maaliin yhdeksäntenä, koska teimme vain yhden varikkopysähdyksen, emme olleet yhtä vahvoja kuin muut tallit. Oli hyvä päästä aika-ajossa viimeiseen osioon ja saada kisassa pisteitä, mutta ei kannata piiloutua tämän tuloksen taakse nähdäkseen realiteetit. Meillä on vielä paljon töitä tiedossa, koska emme olleet niin nopeita kuin luulimme."


Marca

Tällä kaudella tämä oli jo kuudes peräkkäinen kisa, jossa aika-ajojen paalupaikalta ei voitettu itse kisaa. Kesätauon jälkeen nähdään, jatkuuko putki vielä Zandvoortissa.
...
Viimeksi sama tilanne nähtiin vuoden 2009 Brasilian GP:n ja seuraavan kauden Kiinan GP:n välillä.


Hollanti --------------

De Telegraaf
Verstappen: "11. ruudusta ilman nopeusetua ei voi odottaa enempää. Mielestäni saimme tänään parhaan mahdollisen tuloksen. Tietenkin voidaan sanoa, että olin niin lähellä ohittaa Georgen, mutta taktiikkamme oli aggressiivisempi ja renkaat kuluivat pahemmin kuin Georgella". Yhden pysähdyksen taktiikka ei siis tullut Verstappenille kysymykseen.
...
Verstappen: "En uskonut, että voisin pitää Landon takanani. On myös positiivista, että joskus McLaren voittaa ja toisella kerralla Mersu, joten he vievät pisteitä toisiltaan. Tarvitsen sitä loppukautta ajatellen."
Kun Verstappenilta kysyttiin, mitä tiukempi kamppailu merkitsee loppukautta ajatellen, hän pyysi olemaan realistinen: "Valmistajien maailmanmestaruus, jos emme voi voittaa sitä omin voimin, siitä tulee vaikeaa. Kuljettajien MM-sarjassa näyttäisi olevan iso etumatka, mutta tarvitaan vain yksi virhe tai keskeytys, niin sitten tilanne on jo erilainen."
"Täytyy olla realistinen. Jokaisessa kisassa McLaren tai Mersu ovat vähän nopeampia, joten minun täytyy saada autosta kaikki irti, jotta en menettäisi liikaa pisteitä"


Italia – blogi ------------------------
Leo Turrini
Tiesimme, ettei Red Bull ole enää nopein, mutta McLaren ei pääse hyötymään siitä (uskon, että Mersu on liian kaukana pisteissä, jotta he tulisivat vielä pisteissä ohi).
...
Ferrarille paalupaikka ja podiumisijoitus. Jos vertaamme tilannetta edelliseen vuoteen, kehitys on mennyt selvästi eteenpäin. Mutta onko se tarpeeksi? Ilman Maxin ylimääräistä rangaistusta, olisimme olleet neljänneksi vahvin talli.
...
Vasseur on vakuuttunut, että he ovat ratkaisseet auton tekniset haasteet aerodynamiikassa, Fabio Montecchin selvittäessä auton runkoa ja Marco Aduron miettiessä suorituskykyä, samalla kun odotamme Loic Serran tulevan lokakuussa Mersulta avustamaan muita. Jos Vasseur on oikeassa, tulen olemaan tyytyväinen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 458
Viestejä
4 334 646
Jäsenet
72 217
Uusin jäsen
marikki

Hinta.fi

Ylös Bottom