F1 2024 - Belgian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kuitenkin joku Sargeant rysäyttää ulos ja turva-auton perässä tullaan maaliin Russell ensimmäisenä.
 
Hieno kisa, tiukkaa oli. Hatunnostot ja onnittelut Russelille vaikka on yksi minun isoimmista inhokeista
 
Ei täällä mitään ohituksia saa tehtyä. Norriskin oli jo Verstappenin rinnalla pari kierrosta sitten, mutta ohi ei vaan pääse. Luulis kuskejakin jo turhauttavan tuollainen kierroskaupalla kyttäily.
 
Jos Bullilla on hitustakaan järkeä touhuissaan, oli tämä Perezin viimeinen kisa tallissa. Jonkunlainen saavutus tuokin että 2. sijalta putoaa tuonne taakse. Lisäksi onnistui vielä söhläämään Verstappeninkin ajoa kun jäi ensimmäisellä kerralla eteen körröttelemään. Selkeästi heikoin kuski kärkitalleista.
 
Huikeaa, kun 4 tiimiä taistelee voitoista tänä vuonna. Tulee hieno loppukausi, vaikka Max veisikin mestaruuden.
Ei kauheasti ohituksia vaikka ois luullut että tällä radalla niitä näkee
Mieluummin niin, että ohittamisen eteen pitää tehdä työtä, kuin että se on pelkkä muodollisuus. En laske yhtäkään DRS-"ohitusta" oikeaksi ohitukseksi.
 
Huikeaa, kun 4 tiimiä taistelee voitoista tänä vuonna. Tulee hieno loppukausi, vaikka Max veisikin mestaruuden.

Mieluummin niin, että ohittamisen eteen pitää tehdä työtä, kuin että se on pelkkä muodollisuus. En laske yhtäkään DRS-"ohitusta" oikeaksi ohitukseksi.

Luulis kuitenki että kemmelin suoralla sais sellaisen imuavun että ohi vois päästä ilman drssää
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan Perez saisi kirveestä.

Ihmettelen mikäli ei saa. Lähtökohdat tähänkin kisaan olivat hyvät mutta maaliin tultiin ns. viimeisenä. Ei tuo Red Bull tässä kisassa välttämättä mikään voittaja-auto ollut (korkean downforcen setup oli erinomainen aika-ajoon) mutta ei tuota kahdeksatta sijaa voi oikein hyväksyä. Etenkin kun vertaa vielä Verstappenin suoritukseen.

Norris ja McLarenit yllättävän vaisun oloisia tässä kisassa. Piastrilla toki kulki lopussa hyvin. Mersu pääsi hienosti yllättämään.
 
1, Russel MB
2. Hamilton MB
3. Piastri (McLaren)
4. Leclerc (Ferrari)
5. Verstappen (RedBull)
6. Norris (McLaren)
7. Saintz (Ferrari)
8. Perez (Redbull)
9. Alonso (Aston Martin)
10.Ocon (Alpine)
...

16 Bottas (Sauber)
.
.
.
20. Zhou (Sauber)
 
Ei ollut pahemmin ohituksia sitten. Katsotaan miten 2026, jos oikein luin jostain, että kuskit saisi avata etu- ja takasiipiä ihan milloin vain ja mutkissa X-mode. Ja sitten olisi akusta pieni boost apu ohituksiin.
 
Mieluummin niin, että ohittamisen eteen pitää tehdä työtä, kuin että se on pelkkä muodollisuus. En laske yhtäkään DRS-"ohitusta" oikeaksi ohitukseksi.
Miksi et ?

Joo, sen ymmärrän että sääntöteknisistä syistä siitä tulee vähän sellainen vähättelevä fiilis, ja joillain radoilla joillan kuski pareilla vähän sellainen siirtyminen ohi. Mutta toisessa ääripäässä on sitten sitä kilvanajo, taistelua, osaamista, jolloin ei ole pointti tehdäänkö se ohitus DRS alueella, vai sen ulkopuolella.
 
Jos Bullilla on hitustakaan järkeä touhuissaan, oli tämä Perezin viimeinen kisa tallissa. Jonkunlainen saavutus tuokin että 2. sijalta putoaa tuonne taakse. Lisäksi onnistui vielä söhläämään Verstappeninkin ajoa kun jäi ensimmäisellä kerralla eteen körröttelemään. Selkeästi heikoin kuski kärkitalleista.
Tuskin on jatkamassa redbull pilasi perezin kisan ihan suoraan kun vaihtoivat ekana mediumit ja sitten ottivat vielä etuajassa hardeille kun verstappeni sai kiinni eivätkä vaivautunut vaan tallimääräystä antamaan.
 
Breaking! Russellin auton 1,5kg alipainoinen
 

Liitteet

  • GTlguGjW8AA2pfH.jpeg
    GTlguGjW8AA2pfH.jpeg
    122,1 KB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Breaking! Russellin auton mahdollisesti alipainoinen

Laitetaas tähän vielä "lähde" matkaan:

1722182409963.png


Tl;dr Russelin auto maalissa painoi 798kg ja autosta otettiin polttoainetta 2,8l näytettä varten jonka jälkeen auton paino 796,5kg. F1 minimipaino tällä kaudella on siis 798kg.

E: Eikös tuon pitäis olla automaattinen hylky käytännössä?
 
Mitenköhän tuo on mahdollista. Mersu sentään satojen miljoonien tiimi, jonka pitäisi rutiinilla varmistaa, ettei auto ole alipainoinen.
 
Russell kiittelee teamia hyvästä työstä nyrkit pystyssä. Ferrarin olisin voinut kuvitella tekevän tuon säädön.
 
On kyllä jotenkin käsittämätön virhe tallilta. Mutta eikös Ferrari mokannu ihan samanlailla Vettelin kanssa kun ajoi viimeistä(?) kauttaan siellä.
 
Toto hakkaa kyllä jonkun joka vastuussa. Sen verran äkkipikainen ja arvaamaton tyyppi.
 
Normaalisti autot keräävät radan reunalta kuminpaloja renkaisiin jotta nousee paino kunniakierroksella ennen parkkia, mutta nyt ei ajettu sitä kunniakierrosta, vaan suoraan autot parkkiin.
 
Williams ilmoitti kauden kauden alussa että heidän auton on 14kg ylipainoinen ja he häviää tämän takia kierroksella 0,45s. Suoralla matematiikalla Russell sai 0,05s/kierros hyvää kelloon. Lisäksi kevyempi auto kuluttaa rengasta ja polttoainetta vähemmän. Oletaan vaikka että hyöty oli 0,07s/kierros, tällöin hyöty oli 3sec kisassa. Tällä hän olisi ollut vasta 3.

Tietysti totuus on "vähän" monimutkaisempi mutta näin suoralla matematiikalla voi todeta että hyötyä tuosta ehkä oli.

En lähtisi heti tallia lynkkaamaan. Esim. kisan alla Russellilla on voinut olla vatsapöpöä tai tankkaus epäonnistunut jne. Tällöin kuski on kuivempi punnituksessa.
 
Mitenhän tuo sääntö menee? Jos Russell ois säästänyt 1,5kg enemmän polttoainetta, olisiko läpäissyt punnituksen? Aika erikoista jos muuten puuttuu painoa 1,5kg...
 
voin vaan kuvitella jos Russellin tilalla olisi ollutkin vielä Bottas. Niin olisi Toto kerinnyt tuskin edes kuulla tuomiota, kun olisi jo todennut että vika on kuskissa.
vähän samaan tapaan kuin silloin 2021 Monacossa jossa ilmeisesti väitetty 5cm pitkäksi ajo sai varikkomiehen hitsaamaan pyörän pultin autoon.
vastaavasti tässäkin kisassa McLaren tuli sellaisella voimalla varikolle että etumainen tunkkimies hyppäsi jokusen kymmentä senttiä taaksepäin.
mutta silti tuo stoppi onnistui ilman ongelmia.

ja pakko kyl ihmetellä miksei Bottas ajanut samalla taktiikalla kuin Russell, tällöin olisi ollut jonkinlaiset mahdollisuudet ottaa se yksi piste. olisivat sitten vaikka mahdollisen 11 sijalle putoamisen jälkeen hakeneet pehmeät kumit alle. tällöin olisi voinut edes yrittää. nyt lähinnä mentiin vain kiltisti omalle paikalle 16 sijalle.
 
On kyllä jotenkin käsittämätön virhe tallilta. Mutta eikös Ferrari mokannu ihan samanlailla Vettelin kanssa kun ajoi viimeistä(?) kauttaan siellä.

Ainakin 2021 Unkarissa Vettel hylättiin kun tankissa oli liian vähän löpöä.
 
Tuoreemmilla renkailla olis tullut lisää painoa, joten loistava taktiikka kostautu sittenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi Bottas/Sauber ei vetänyt yhdellä stopilla. Piste olisi ollut lähellä.
Varmaan huomasit että Bottas ajoi koko välistintin ajan 2 sek Strollin Aston Martinia edellä? Kurkkaas huviksesi missä Strolli oli lopussa kun ei vaihtanut renkaitaan. Bottas olisi n. 2 sek hänen edellään?
 
Tuolla tarinaa Russelin auton alipainoisuudesta, mahdollisista syistä yms..
 
Varmaan huomasit että Bottas ajoi koko välistintin ajan 2 sek Strollin Aston Martinia edellä? Kurkkaas huviksesi missä Strolli oli lopussa kun ei vaihtanut renkaitaan. Bottas olisi n. 2 sek hänen edellään?
eli 61 sekuntia kärkeä perässä ja sijalla 11, eihän tuossa olisi tarvittu kuin jollekulle edellä vähän huonoa tuuria ja Bottas olisi ollut pisteillä.
toki jos Bottaksen stopin poiston lisäksi kisa olisi muuten mennyt samalla tavalla kuin nyt, niin toki sija ei olisi ollut pisteillä.
mutta itse olisin mieluummin ajattanut Bottasta sijalla 11 haaskalla, jos vaikka kuitenkin.
nyt olisi melkein pitänyt Bottaksen edessä käydä jotain Spa 1998 tyylistä, että sieltä 16 sijalta olisi päässyt pisteille.
1722207724101.gif
 
Tl;dr Russelin auto maalissa painoi 798kg ja autosta otettiin polttoainetta 2,8l näytettä varten jonka jälkeen auton paino 796,5kg. F1 minimipaino tällä kaudella on siis 798kg.

Ilmeisesti noin 140 litraa (määrähän on rajoitettu kiloina) saa nykysäännöillä olla tanksisa polttoainetta ja lopussa näytteeseen vaaditaan 1 litra. Toisin sanoen ylimääräistä menovettä tässä on ollut 1,8 litraa... Ei tässä mitkään järjettömät marginaalit kyllä ole, ettei tuo kisa päädy tuonne viimeisille kierroksille polttoaineen puutteeseen, jos kisassa ei tule "tapahtumia", jotka hidastavat kierrosaikoja normaalista merkittävästi.
 
Ilmeisesti noin 140 litraa (määrähän on rajoitettu kiloina) saa nykysäännöillä olla tanksisa polttoainetta ja lopussa näytteeseen vaaditaan 1 litra. Toisin sanoen ylimääräistä menovettä tässä on ollut 1,8 litraa... Ei tässä mitkään järjettömät marginaalit kyllä ole, ettei tuo kisa päädy tuonne viimeisille kierroksille polttoaineen puutteeseen, jos kisassa ei tule "tapahtumia", jotka hidastavat kierrosaikoja normaalista merkittävästi.

Siihenhän pystyy kuski vaikuttaan ajotavallaan kuinka se polttoaine riittää. 2022 Espanjan gp:ssä Hamilton teki loistavan nousun minuutin takamatkalta neljänneks asti kunnes joutu lopussa himmaileen ja päästään Sainzin ohi jotta polttoaine riitti maaliin asti.
 
Williams ilmoitti kauden kauden alussa että heidän auton on 14kg ylipainoinen ja he häviää tämän takia kierroksella 0,45s. Suoralla matematiikalla Russell sai 0,05s/kierros hyvää kelloon. Lisäksi kevyempi auto kuluttaa rengasta ja polttoainetta vähemmän. Oletaan vaikka että hyöty oli 0,07s/kierros, tällöin hyöty oli 3sec kisassa. Tällä hän olisi ollut vasta 3.

Tietysti totuus on "vähän" monimutkaisempi mutta näin suoralla matematiikalla voi todeta että hyötyä tuosta ehkä oli.

En lähtisi heti tallia lynkkaamaan. Esim. kisan alla Russellilla on voinut olla vatsapöpöä tai tankkaus epäonnistunut jne. Tällöin kuski on kuivempi punnituksessa.
Autohan punnitaan ilman kuskia ja bensaa tankissa. Enemmän veikkaisin renkaiden yli kulumista yhden stopin takia jolloin itse hyöty olisi ollut aika mitätön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 802
Viestejä
4 568 744
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom