F1 2022 - Meksikon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Noh ehkä sitten ens vuonna muistat jättää mexicon ja Monacon katsomatta :)
Monaco on katurata. Katuradat (varsinkin nopeat) ovat juuri sitä mitä F1 kaipaa lisääkim näiden hitaiden kurvailuratojen sijaan.
 
Olipa lopulta huono kisa ja Valtteri iso pettymys (taas). Ocon, Alonso, Norris kuitenkin samalla taktiikalla tuli takaa ohi.
 
Ilman tuota ykköskierroksen nössöilyä Bottas olisi luultavasti ollut aika lähellä Ferrarreita. Vaan eipä tuo alfan strategiaksan ollut mistään kotoisin, ajattaa ensiksi mediumeilla 40 ja sitten hardeilla 30..
 
Ilman tuota ykköskierroksen nössöilyä Bottas olisi luultavasti ollut aika lähellä Ferrarreita. Vaan eipä tuo alfan strategiaksan ollut mistään kotoisin, ajattaa ensiksi mediumeilla 40 ja sitten hardeilla 30..
Se 1. kierros on äärimmäisen tärkeä, jos ei ole ylivoimaista kalustoa.
 
Noh ehkä sitten ens vuonna muistat jättää mexicon ja Monacon katsomatta :)
Monacon ränni on itse asiassa lempparini. Aika-ajot ovat huimia, kun sekunnin tuhannesosia haetaan millimetrien päästä kaiteesta. Ohittaminen kisassa on toki vaikeaa, mutta mieluummin 0 ohitusta kuin 100 DRS "ohitusta". Mexicosta ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Onneksi ensi kisa Interlagosissa, jossa sade on aina potentiaalinen vierailija.
 
Jos ottaa hetkeksi sinivalkoiset lasit päästä, niin harmittaa kyllä Alonson puolesta että joutuu tossa vaiheessa luopumaan kisasta ja tolla tavalla.
 
Jos Max jatkaa samalla varmuudella ajamista niin tulee kyllä varmaan taas useamman vuoden putki RB:n perättäisille mestaruuksille. Eiköhän Hamilton kumminki ala pikku hiljaa hidastumaan jo ihan iän puolesta ja tuntuu että muut haastajat ei oo lähelläkään samaa tasoa.
 
Bottaksen kisa kyllä täysi floppi vaikka nyt pisteettömän putken poikki saikin.
Maaliin ajaneista onnistui eniten menettämään sijoituksia lähtöpaikkaan verrattuna.
 
Jäi taas kisa katsomatta.. ilmeisesti en menettänyt yhtään mitään. Nykyään vaikea löytää toimivia streameja.
 
Kisa oli niin paska että nukahdin koko ajan ja katsoin viimeistä puolta tuntia nyt aamukahvin kanssa :kahvi: No, tällä tavalla sai sentään jotain kicksejä Bottaksen pistesijasta :D
 
Valtteri Bottaksen kehityskohteet Meksikon GP:hen:

1. Onnistunut aika-ajosuoritus ja paikka Q3:ssa
2. Liikkeelle lähtö kisassa eli oman sijoituksen pitäminen lähdössä ja ensimmäisissä mutkissa
3. Jarrutukset läpi kisan ja jarrutusvirheiden välttäminen paineen alaisessa tilanteessa
4. Hitaamman auto ohittaminen kilpailun aikana
5. Omista virheistä johtuvien ulosajojen välttäminen

Auton kehityskohteet:
1. Nopeus
2. Luotettavuus
3. Varikkostrategia

Sulkeissa kisanjälkeinen tarkastelu kuvattuihin kehityskohteisiin.

Valtteri Bottaksen kehityskohteet Meksikon GP:hen:

1. Onnistunut aika-ajosuoritus ja paikka Q3:ssa (kyllä)
2. Liikkeelle lähtö kisassa eli oman sijoituksen pitäminen lähdössä ja ensimmäisissä mutkissa (lähdössä -2 sijaa ja koko kisan aikana -5 sijaa)
3. Jarrutukset läpi kisan ja jarrutusvirheiden välttäminen paineen alaisessa tilanteessa (Oconin ohitus Valtterista menee tähän kategoriaan)
4. Hitaamman auto ohittaminen kilpailun aikana (ei ohituksia kisan aikana, ajoi 20 kiertosta Alonson perässä ohitusalueella ilman kunnoslita ohitusyritystä)
5. Omista virheistä johtuvien ulosajojen välttäminen (ei)

Auton kehityskohteet:
1. Nopeus (nopeus parantunut 2. viime kisassa)
2. Luotettavuus (toimi tässä kisassaa)
3. Varikkostrategia (Valterin ja tiimin valitsema soft-hard taktiikka oli kaikista hitain. Voittava taktiikka oli soft-medium ja myös medium-soft oli nopeamipi, todennettavissa vaikkapa Mclarenin kuljettajilla)
 
3. Jarrutukset läpi kisan ja jarrutusvirheiden välttäminen paineen alaisessa tilanteessa (Oconin ohitus Valtterista menee tähän kategoriaan)

Tuota edelleen ihmetelen: Onko juurisyy Bottaksen, vai onko auton jarrut kisatilanteessa heikommat, kuin aika-ajoissa? Rikkooko muiden autojen ilmavirta Alfan jarrubalanssin, pitääkö jarruja/renkaita/bensaa säästellä, lämpötilat ei toimi, ajolinjat pielessä jne.
Autohan on kohtuu hyvää keskiluokkaa, se vaatii kuskilta luottoa ja rämäpäisyyttä, pieniä kontakteja sekä sääntöjen rajamaita pelkäämättä.
 
3. Varikkostrategia (Valterin ja tiimin valitsema soft-hard taktiikka oli kaikista hitain. Voittava taktiikka oli soft-medium ja myös medium-soft oli nopeamipi, todennettavissa vaikkapa Mclarenin kuljettajilla)

Eikös Valtterilla ollu medium-hard -taktiikka, joka kaikkein huonoin, ainakin Alfalle?
 
Se Mervin heitto "paikalliseen tyyliin pankkiautomaatti toki tyhjennetty" oli kyllä priceless heitto. Ja possella riittikin siinä pitkäksi aikaa naureskelemista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 804
Viestejä
4 568 793
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom