Avaatko kommettiasi, miten Kimin tallissa olo esti kehitystä?Jep, kiitos Kimi kun ymmärsi jäädä pois, että talli pääsee kehittymään ja Bottas näytti miten homma toimii.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Avaatko kommettiasi, miten Kimin tallissa olo esti kehitystä?Jep, kiitos Kimi kun ymmärsi jäädä pois, että talli pääsee kehittymään ja Bottas näytti miten homma toimii.
On se vaan kova, ei ihme että mersu nyt tipahti kehityksessä. Taitaa olla aika pitkän kehityksen työ tämän vuoden auto, että ei siihen puolessa vuodessa ihmeitä kuski pysty vaikuttamaan. Toki osaava kuski osaa ottaa siitä loput irti, että kyllä se Valtteri on kehut ansainnutEi, vaan kehitti selvästi kilpailukykyisemmän ajokin mitä viime vuonna. Onko tätä jotenkin vaikea ymmärtää?
On se vaan kova, ei ihme että mersu nyt tipahti kehityksessä. Taitaa olla aika pitkän kehityksen työ tämän vuoden auto, että ei siihen puolessa vuodessa ihmeitä kuski pysty vaikuttamaan. Toki osaava kuski osaa ottaa siitä loput irti, että kyllä se Valtteri on kehut ansainnut
Mutta että puolessa vuodessa kehitti kilpailukykysen auton
Itse veikkaan että kyllä nyt ferrarin moottorilla on iso osuus asiaan.
Taitaa tosiaan olla ominaisuus, joka on tuotu siviilipuolelta kilparadoille:
Eiköhän tuosta Haasin nopeudesta voi päätellä, että hyvät tulokset tulee noin 80% Ferrarin moottorin hyvyydestä (ainakin nyt tämän aika-ajon osalta) ja Alfan insinöörit tekee mihin pystyy. Ihan sama, pääasia että kulkee.
Ei voi. Sekä Haas, että Alfa Romeo ilmoittivat jo 2021 kauden alussa, että keskittyvät 2022 uusien säänstöjen mukaisen auton kehitystyöhön.
Pätee kaikkiin, mitä nyt tietysti Mersu ja Red Bull joutuneet viime vuonna jakamaan resurssejaan tasaisemmin.
Kausi loppui kolme kuukautta sitten, eli Bottas ei ole ollut tallissa kuin puolet tuosta väittämästäsi kuudesta kuukaudesta. Alfa kuuluu Haasin kanssa niihin talleihin, jotka laittoivat lisäksi paukkuja hyvissä ajoin tämän vuoden auton kehitykseen 2021 auton kustannuksella, joten Kimin rooli kehityksessä korostuu sitäkin kautta. Eiköhän Boltteri ole nuorempana kaverina vauhdikkaampi kisakuski, mutta on absurdia väittää, etteikö Räikkösellä olisi vielä osansa kehityksessä ollut. Että sellaista tarinaa tällä kertaa...???En jaksa enää vääntää. Toki moottorilla on iso osa, mutta myöskin se että Bottas ja tiimi on viimeiset 6kk hyvin kehittänyt autoa. En nyt lähtisi ensimmäisenä kiittelemään Kimiä tästä saavutuksesta.
Kuitenkin, viime vuonna ne oli siellä viimeisten joukossa eli miten se Kimin kehitys nyt just tähän päivään oli jotenkin ratkaisevaa kun ne koko viime kauden taisteli viimeisestä paikasta??? Olihan siinä yksi vielä huonompikin talli takana
Alfa lopetti Kimin auton kehittämisen hyvin aikaisin kautta. Kaikki kehitystyö siitä lähtien tehtiin tämän auton eteen.En jaksa enää vääntää. Toki moottorilla on iso osa, mutta myöskin se että Bottas ja tiimi on viimeiset 6kk hyvin kehittänyt autoa. En nyt lähtisi ensimmäisenä kiittelemään Kimiä tästä saavutuksesta.
Kuitenkin, viime vuonna ne oli siellä viimeisten joukossa eli miten se Kimin kehitys nyt just tähän päivään oli jotenkin ratkaisevaa kun ne koko viime kauden taisteli viimeisestä paikasta??? Olihan siinä yksi vielä huonompikin talli takana
Alfa lopetti Kimin auton kehittämisen hyvin aikaisin kautta. Kaikki kehitystyö siitä lähtien tehtiin tämän auton eteen.
Ja sehän oli Kimillä jo ennen ekaa Sauber-kautta tiedossa, että ekalle vuodelle on jotain paukkuja tiedossa ja sit katotaan vain tulevaisuuteen. Ajat sen minkä huvittaa, oli käsky.
Itse insinöörityöhön kuljettajat eivät juuri osallistu, mutta heidän palautteellaan on huima merkitys siihen, mihin suuntaan kehityksen tasapainoa siirretään. Gio on siinä suhteessa ihan vitun rääpäle ja Kimi on kingi. Näin se vaan menee.
Noh ei se kaukaa heitä uudesta. Vain moottorikonsepti on sama.Ilmeisesti kehitti täysin uuden F1 auton puhtaalta pöydältä? Vai?
Noh ei se kaukaa heitä uudesta. Vain moottorikonsepti on sama.
Nyt kun Haas ja Alfa kulkee niin siellä on vielä tällainen etu jossa Haas:lla on yli 60% enemmän tuulitunneli aikaa. Mersulle tämä on iso ongelma.
Extra wind tunnel time means Mercedes wary of midfield threat in 2022
The extra wind tunnel time available to midfield teams makes them a threat for the 2022 Formula 1 season, Mercedes boss Toto Wolff claims.insideracing.com
Mersutallit näytti olevan suunnilleen kaikki pulassa niin pakko miettiä sitä mahdolisuutta, voiko moottorissa olla vikaa. Pitää muistaa, että täksi kaudeksi tuli uusi polttoaine ja turbot on erilaisia. Tosin on ilmiselvää, että se on korkeintaan osa koko kuvaa, sillä kaililla sen moottoreita käyttävillä oli ihan muitakin ongelmia.
Lisäksi pisti silmään, että Russelilla näytti pomputus pahemmalta kuin Hamiltonilla. En tiedä näinkö omiani mutta ainakin vielä harjoituksissa Sky:n kommentaattorit ihmetteli samaa.
Hyvin kiteytetty. Ai ettien että, ei tässä malttaisi enää odottaa tuota kisaa.Haas ja Alfa oli positiiviset yllätykset, etenkin KMagin ja Bottaksen osalta. Ja Ferrari on kärjessä - loistavaa! Itse olen Sainzin bandwagonissa nykyään, toivottavasti pääsee kohentelemaan kisan aikaan sijoituksia.
Haasin vauhtia selittää myös se, että
Vielä rapiat 8h, ja sitten mennään!
- heillä on jonkinlainen suunnittelukonttori Marannellossa Ferrarin tiloissa
- Kourallinen Ferrarin (ex-)huippuinsinöörejä työskentelee kyseisessä tilassa Haasin vaatteet päällä, kuten esim. Simone Resta
- Ja KMag on oikeasti hyvä kuski, ei hän turhaan aloittanut uraansa McLarenilla. Persoona ja jumittuminen keskikastin tai huonompiin talleihin on himmentänyt hänen sädekehäänsä paljon uran alusta, eikä "McLaren hylkiön"-leimakaan helpota tilannetta
Ihmisillä tuntuu olevan huono muisti.Kimi taisteli siitä että onko kuinka viimeinen, kun taas nyt Bottas pääsee ekassa aika-ajossa 6. Kertoo juuri sen että Bottas osaa kehittää autoa oikeaan suuntaan.
Kimiä arvostettiin hänen teknisestä ymmärryksestä, ei kuitenkaan välttämättä saanut kaikkea mitä pyysi tai jaksanut enää joka välissä ottaa asiaa puheeksi.Jotenki kuvittelis ku Kimiltä kysytään jotain mielipidettä tai miten auto käyttäytyy nii Kimiltä narinaa ja kuuluisat en mä tiiä
Onkos tossa x-akselilla autonkulkema matka maaliviivalta mitattuna ja Punainen Ferrari?, tummansininen redBull ja kolmasväri Mersu. Minusta isompi ero tulee siitä, että Ferrarilla voi jarruttaa selkeästi myöhemmin eli pysähtyy lyemmällä matkalla, RedBullin "ongelma" näyttäs olevan "jarruissa" ehkä vähän kuskissakin oiskohan toi Perezin käyrä.Hyvä kuva siitä miten Ferrarilla sutimisen kontrollointi toimii paremmin kuin Mersulla tai RB:llä.
Kuva mutkista 9 ja 10
Kyllä Bottas osaa sijoitustaan puolustaa siitä on useita näyttöjä, mutta nyt on uusiauto ja säännöt. Renkaiden hallinta luultavasti vaikuttaa paljon lopputulokseen. Kisavauhtiahan testien perusteella Alfa Romeolla on.Oli kyllä hieno suoritus Bottakselta, mutta tulee kisassa tippumaan kympin ulkopuolelle. Toisen auton seuraaminen helpompaa ja Bottas ei osaa ajaa kilpaa nii agressiivisemmat kuskit painelee ohi.
Meanwhile in reality Kimi on niittänyt alusta asti mainetta hyvänä kehittäjänä. Joillekin tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää että julkisuuskuva on vain yksi pieni osa ihmistä, etenkin kun puhutaan tyypistä joka ei sitä kuuluisuutta kaipaaJotenki kuvittelis ku Kimiltä kysytään jotain mielipidettä tai miten auto käyttäytyy nii Kimiltä narinaa ja kuuluisat en mä tiiä
Viivat Leclerc (punainen), Verstappen (sininen) ja Hamilton (vihertävä) heidän parhaimmalta Q3 kierrokselta.Onkos tossa x-akselilla autonkulkema matka maaliviivalta mitattuna ja Punainen Ferrari?, tummansininen redBull ja kolmasväri Mersu. Minusta isompi ero tulee siitä, että Ferrilla voi jarruttaa selkeästi myöhemmin eli pysähtyy lyemmällä matkalla, RedBullin "ongelma" näyttäs olevan "jarruissa" ehkä vähän kuskissakin oiskohan toi Perezin käyrä.
Ajolinja vaikuttaa myös, kulmikkaammalla linjalla jarrutetaan myöhemmin kuin pyöreämmällä, en kuitenkaan ole heidän ajolinjoja erityisemmin seurannut.Onkos tossa x-akselilla autonkulkema matka maaliviivalta mitattuna ja Punainen Ferrari?, tummansininen redBull ja kolmasväri Mersu. Minusta isompi ero tulee siitä, että Ferrilla voi jarruttaa selkeästi myöhemmin eli pysähtyy lyemmällä matkalla, RedBullin "ongelma" näyttäs olevan "jarruissa" ehkä vähän kuskissakin oiskohan toi Perezin käyrä.
Kyllä Bottas osaa sijoitustaan puolustaa siitä on useita näyttöjä, mutta nyt on uusiauto ja säännöt. Renkaiden hallinta luultavasti vaikuttaa paljon lopputulokseen. Kisavauhtiahan testien perusteella Alfa Romeolla on.
Mä uskon, että Bottas on 10-joukossa jos mitään negaa ei satu ja pienet mahkut, keulan töpeksiessa/ongelmissa, on pallillekin. Kaikki
En saanut suurennettua tota kuvaa, toten kommentoin tota aiempaa. Ferrari lähtee kyllä äkäsemmin, mutta ovat RedBullin kanssa kuitenkin täydessä vauhdissa samassa kohtaa rataa, joten se siinä tasosottuu. Kisassa toki Ferraria hankalampi ohittaa, kun lähtee noin. Jarruissa noissa on isompi ero. Ja Verstappen kyllä jarrutti hivenen aiemmin kuin olis ollut pakko. Ei siis aivan täydellinen kierros häneltä.Viivat Leclerc (punainen), Verstappen (sininen) ja Hamilton (vihertävä) heidän parhaimmalta Q3 kierrokselta.
Kannattaa kiinnittää huomiota tuohon kuinka nopeasti Ferrari pääsee kaasulle ja miten nopeasti se kelaa nopeutta verrattuna RB ja Mersuun. Eli sutimisen esto toimii ja tehoa on.
edit; Tässä vielä koko kierros
Tuokin voi olla syy, mutta kuivalla ne kyllä tuppaavat menevän samaa uraa, märällä sitten ajolinjaerot voivat olla isojakin. Jos jarrupaikka on hakusessa niin väkisinhän se ajolinja muuttuu. "Koneitahan" noi kuskit kyllä ovat, ajavat niin tasaisesti.Ajolinja vaikuttaa myös, kulmikkaammalla linjalla jarrutetaan myöhemmin kuin pyöreämmällä, en kuitenkaan ole heidän ajolinjoja erityisemmin seurannut.
Eli sutimisen esto toimii
En ole varma, mutta noin minäkin muistelen. Mutta tota voidaan kompensoida moottorinohjauskartoilla.Eipä noissa sellaista taida olla.
Juuri näin ei siellä sitä perinteistä sutimisen estoa ole vaan moottorikartoilla hoidetaan.En ole varma, mutta noin minäkin muistelen. Mutta tota voidaan kompensoida moottorinohjauskartoilla.
Muutama vuosi sitten kun Kimi ajoi Ferrarilla, Kimi pyörähti kaksi kertaa samassa mutkassa peräkkäin erivuosina.
Eli olivat unohtaneet korjata karttaa? Kun Kimi syötti normaalisti kaasua kone antoikin enemmän tehoa.
Ei se ihan noinkan mene. Kulmikkaan linjan etu on myöhempi jarrutus, miniminopeus on kyllä huonompi, käännetään mutkaan jyrkemmin, mutta vähemmän aikaa ja pyörät on nopeemmin suorassa. Pyöreällä linjalla koitetaan säilyttää vauhti maksimaalisesti, mutta kääntämiseen menee enemmän aikaa, jolloin kaasua ei voi tarjota reilummin yhtä ajoissa. Se on sitten kuskista ja mutkasta kiinni, että mikä toimii parhaiten.En saanut suurennettua tota kuvaa, toten kommentoin tota aiempaa. Ferrari lähtee kyllä äkäsemmin, mutta ovat RedBullin kanssa kuitenkin täydessä vauhdissa samassa kohtaa rataa, joten se siinä tasosottuu. Kisassa toki Ferraria hankalampi ohittaa, kun lähtee noin. Jarruissa noissa on isompi ero. Ja Verstappen kyllä jarrutti hivenen aiemmin kuin olis ollut pakko. Ei siis aivan täydellinen kierros häneltä.
Tuokin voi olla syy, mutta kuivalla ne kyllä tuppaavat menevän samaa uraa, märällä sitten ajolinjaerot voivat olla isojakin. Jos jarrupaikka on hakusessa niin väkisinhän se ajolinja muuttuu. "Koneitahan" noi kuskit kyllä ovat, ajavat niin tasaisesti.
F3-kisa käynnissä. William Alatalolta hienoa nousua 18. sijalta 7. sijalle. Saa nähdä, kestääkö renkaat loppuun asti.
Viivat Leclerc (punainen), Verstappen (sininen) ja Hamilton (vihertävä) heidän parhaimmalta Q3 kierrokselta.
Kannattaa kiinnittää huomiota tuohon kuinka nopeasti Ferrari pääsee kaasulle ja miten nopeasti se kelaa nopeutta verrattuna RB ja Mersuun. Eli sutimisen esto toimii ja tehoa on.
edit; Tässä vielä koko kierros
nousi vielä 9 sijalle kun oli jollain rangaistus. Hienoa että uusia lupauksia tulossaJoo erinomaisen näköistä kisaamista, nyt tippunut pari sijaa kun siellä oli niin sumpussa ja joku taisi osua kylkeenkin mutta näytti todella lupaavalta kuskipotentiaalin kannalta.
edit: Alatalo lopulta 10s ja pisteille , Kari 16.
Onko sekin sääntö muuttunut? Aiemmin piti vaihdelaatikoissa olla kaikilla samat välitykset.The-Racen mukaan Ferrarilla on myös tiheämmin välitetty laatikko ja enemmän siipeä.
Mark Hughes: What pole fight reveals about Ferrari and Red Bull - The Race
Charles Leclerc and Max Verstappen's Bahrain Grand Prix qualifying laps speak volumes about Ferrari and Red Bull's relative strengthsthe-race.com
Just! 50 metriä ajoi väärään suuntaan kun meni ohi varikolta Mikähän neronleimaus toiki. Varmaan ajellu liikaa pleikkarilla viimeaikoinaF3-kisa käynnissä. William Alatalolta hienoa nousua 18. sijalta 7. sijalle. Saa nähdä, kestääkö renkaat loppuun asti.
Niko Karilla tahmeampaa, ja hyvä, ettei ajanut lisenssiä kuivumaan eilisellä tempauksella. Säännöt unohtuneet sapattivuoden aikana?
F3 driver Kari penalised for driving wrong way along track in "very dangerous" incident
Formula 3 driver Niko Kari has been penalised for driving in the wrong direction in what the stewards called a "very dangerous" incident.www.racefans.net
Vaikka tässä RB:n miehiä ollaan niin toivon todellakin että Ferrari voittaa tänään! Saadaan vihdoinkin vähintään 3 tallia kisaamaan mestaruudesta. Perkele että oddottavan aika on piiiiiitkä.
Ja mikä parasta niin Hamilton ei taistele toivottavasti voitosta.Vaikka tässä RB:n miehiä ollaan niin toivon todellakin että Ferrari voittaa tänään! Saadaan vihdoinkin vähintään 3 tallia kisaamaan mestaruudesta. Perkele että oddottavan aika on piiiiiitkä.
Joo Ferrari on rämpinyt niin pitkään sen tallimestaruuden hakemisessa, että voidaan se heille suoda. Reilulla pelillä otettuna. Toivotaan tiukkaa vääntöä ja rehtejä ohituksia.Vaikka tässä RB:n miehiä ollaan niin toivon todellakin että Ferrari voittaa tänään! Saadaan vihdoinkin vähintään 3 tallia kisaamaan mestaruudesta. Perkele että oddottavan aika on piiiiiitkä.
Toivottavasti taistelee. Mitä enemmän voittokamppailuun saadaan kuskeja ja tiimejä mukaan, sitä parempi kausi on tiedossa.Ja mikä parasta niin Hamilton ei taistele toivottavasti voitosta.
Vaikka tässä RB:n miehiä ollaan niin toivon todellakin että Ferrari voittaa tänään! Saadaan vihdoinkin vähintään 3 tallia kisaamaan mestaruudesta. Perkele että oddottavan aika on piiiiiitkä.
Onko ollut jossain kohtaa näin? Aiemminhan (noin 8v sitten) joka kisaan saa vaihtaa välityksiä kunnes sääntöä muutettiin niin että niitä sai vaihtaa vain kerran kauden aikana ja muutama viime kausi on menty kauden alussa lukituilla välityksillä mutta kuitenkin niin että jokainen tiimi saa ne itse valita.Onko sekin sääntö muuttunut? Aiemmin piti vaihdelaatikoissa olla kaikilla samat välitykset.