F1 2021 - Unkarin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo riippuu paljon radasta että kumpi on pahempi rangaistus, Spa:ssa 5 ruutua ei ole mersulla kovin paljoa, toisaalta Monacossa tuo olisi todella iso rangaistus.
Jos tähän lähdetään, niin sitten eroa on myös miehessä kenelle rankku annetaan. Bottakselle toi on katastrofi ja Hamiltonille tai Maxille vain hidastin. :)
 
No-one-knows.jpg
 
En usko että vahingoittaminen oli tahallista, mutta vaarasta piittaamattomuus luultavasti oli siinä mielessä, että "katsotaan kumman kantti pitää". Hamin kokemuksella pitäisi olla jo harkintaa enemmän. Kisa oli vasta alussa.

F1- kuskille 300 vauhti ei muuten ole kummonen juttu. Vauhtiinkin tottuu. Jos sulla on kortti olet sen itsekin huomannut motarilla ajaessasi?

joo ei varmaan oo kummoinen vauhti mutta ei nekään mitään yli-ihmisiä ole
 
Formula yksi ja pitäisi olla joku kuninkuusluokka.

-renkaita säästetään
-rahaa säästetään
-moottoria säästetään
-bensaa säästetään
-energiayksikköä ja "suuttimia" säästetään

Sitten vain kaksi ylivoimaista autoa ja heilläkin apukuskit.

Yksi asia jossa ei säästetä....älyttömät otsikot ja hehkutukset täysin naurettavasta "aikamme gladiaattorien taistelusta"

Lopettakaa säästäminen ja antakaa rahan palaa. Kohta käy niin että mestaruuden voittaa se kenellä on rahaa ja osia osallistua viimeisiin kisoihin kun niitäkin ajetaan muutaman vuoden päästä joka viikko eripuolilla maailmaa, sehän se vasta säästämistä on.
 
Viimeksi muokattu:
Bottas teki virheensä "hitaassa aloitusmutkassa" märällä kelillä usean auton ruuhkassa.
Perezin ulosajolle Bottas ei enää mitään mahtanut, oli siinä vaiheessa jo täysin ohjauskyvytön

Hami 300km vaudissa kuivalla ja aikaa oli miettiä tekojensa seuraukset eli epäillä saattoi oliko tarkoituksellista.
Oikein, vauhdin tunteella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Se että mutkaan joka ajetaan vain yhdellä linjalla kaasu pohjassa, yritetään ajaa toisella linjalla samaa nopeutta niin, että kiilaa toisen 300km/h seinään, siinä on nopeudella ja sen seurauksilla merkitystä. Hämis ajoi aivot narikassa, tai ehkä ennemminkin (IMO) asenteella "nyt on minun vuoro kävi mitä kävi". Väärin ja aivan liian kevyt rangaistus.

Bottas mokasi vaikeissa olosuhteissa pienesti ja sai ison rangaistuksen. Romuralli oli toki melkoinen, mutta siinä kohtaa Bottas oli jo matkustajana kohti lentokenttää.
 
Oikein, vauhdin tunteella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Se että mutkaan joka ajetaan vain yhdellä linjalla kaasu pohjassa, yritetään ajaa toisella linjalla samaa nopeutta niin, että kiilaa toisen 300km/h seinään, siinä on nopeudella ja sen seurauksilla merkitystä. Hämis ajoi aivot narikassa, tai ehkä ennemminkin (IMO) asenteella "nyt on minun vuoro kävi mitä kävi". Väärin ja aivan liian kevyt rangaistus.

Bottas mokasi vaikeissa olosuhteissa pienesti ja sai ison rangaistuksen. Romuralli oli toki melkoinen, mutta siinä kohtaa Bottas oli jo matkustajana kohti lentokenttää.

Mielestäni kumpaakaan ei olisi tarvinnut rangaista. Kilvanajossa nyt sattuu vaan tämmöistä
 
Yksi asia jossa ei säästetä....älyttömät otsikot ja hehkutukset täysin naurettavasta "aikamme gladiaattorien taistelusta"

Onneksi lähetysoikeudet siirtyvät ensi kaudeksi maikkarilta viaplaylle.

Toiseksi viimeisimmässä kisassahan maikkarin Juusela hehkutti YHDEN ajetun kierroksen jälkeen kisaa klassikoksi kun Hamilton LANASI Verstappenin pois radalta.
 
Onneksi lähetysoikeudet siirtyvät ensi kaudeksi maikkarilta viaplaylle.
Toiseksi viimeisimmässä kisassahan maikkarin Juusela hehkutti YHDEN ajetun kierroksen jälkeen kisaa klassikoksi kun Hamilton LANASI Verstappenin pois radalta.
No tosiaan. Ketkähän siellä ensi kauden studiossa mahtavat sitten pyöriä.:)
Aika vähän alan ammattilaisia Suomessa tarjolla, joten maikkaria vastaavilla tai isommilla palkkioilla varmaan nähdään samoja naamoja ensi vuonnakin?
 
No tosiaan. Ketkähän siellä ensi kauden studiossa mahtavat sitten pyöriä.:)
Aika vähän alan ammattilaisia Suomessa tarjolla, joten maikkaria vastaavilla tai isommilla palkkioilla varmaan nähdään samoja naamoja ensi vuonnakin?
Oiskohan Bottas kommentaattorina?:asif:
 
No tosiaan. Ketkähän siellä ensi kauden studiossa mahtavat sitten pyöriä.:)
Aika vähän alan ammattilaisia Suomessa tarjolla, joten maikkaria vastaavilla tai isommilla palkkioilla varmaan nähdään samoja naamoja ensi vuonnakin?
Jyrki Järvilehto olis aika hyvä valinta ja kokemustakin löytyy myös kommentaattorina
 
Unohtaako jengi Strollin lanauksen? Kaksi muuta pihalle...

Ps. Se varmaan on jo mainittu, mutta hyvä muistaa, että hänellä oli enemmän aikaa tilanteessa kun Botilla.
 
Jep kun katteli uusintoja niin Bottaksen huono startti oli kyllä syy loppuun romuralliiin.
Norris tuli ohi ja kiilasi tiukasti eteen, samalla Perez kiilasi vasemmalta. Bottas nosti kaasulta ja äkkiä takas kaasulle, jolloin muut edessä jo jarruttivat.

Varmaan edessä oleva hässäkkä sekoitti havainnoinin 0,5sec ajaksi jonka jälkeen oli jo liian myöhäistä.

Ihan hyvä kisa ja Oconille kyllä hieno voitto. Onneks Hamilton ei voittanu. Tyyppi tuntuu olevan ihan helvetin loppu aina kun ei voita :)
 
Yksi asia mietityttää viimeviikonlopusta, ainakin ennen punaisilla lipuilla sai renkaat vaihtaa.
Miksi ihmeessä kaikki lähtivät varikolta intereillä?
 
Formula yksi ja pitäisi olla joku kuninkuusluokka.

-renkaita säästetään
-rahaa säästetään
-moottoria säästetään
-bensaa säästetään
-energiayksikköä ja "suuttimia" säästetään

Sitten vain kaksi ylivoimaista autoa ja heilläkin apukuskit.

Yksi asia jossa ei säästetä....älyttömät otsikot ja hehkutukset täysin naurettavasta "aikamme gladiaattorien taistelusta"

Lopettakaa säästäminen ja antakaa rahan palaa. Kohta käy niin että mestaruuden voittaa se kenellä on rahaa ja osia osallistua viimeisiin kisoihin kun niitäkin ajetaan muutaman vuoden päästä joka viikko eripuolilla maailmaa, sehän se vasta säästämistä on.
Oon eri mieltä. Mielestäni kuluja on pakko karsia, jotta laji säilyy hengissä (ts. jotta isoilla valmistajilla säilyy mielenkiinto lajia kohtaan, ja yksityisiä talleja saataisiin lisää).

Mutta. Mitä voitaisiin karsia on sääntökirjan pykäliä. Nyt auton suunnitteluun on todella tiukat säännöt, ja tiimien tekniset johtajat lukevat pykäliä kuin piru raamattua jotta sieltä löytyisi porsaanreikiä joita hyödyntää. Sitten kun jotain löytyy (esim viime kaudella Mersun DAS (vai miksikä sitä pyörän aurauskulmien säätöä kutsuttiinkaan) ja jokunen kausi sitten F-putki, jota kuski pystyi säätämään (tukkimaan?) suora nopeutta kasvattaakseen), niin ne kielletään viimeistään seuraavalle kaudelle. Lisäksi kaiken maailman rajoitukset vaikka polttoaineen virtausnopeuteen ovat aivan naurettavia, kun puhutaan autourheilun kuninkuusluokasta. Paljon parempi innovaatioiden lopputulos saadaan aikaan, kun rajoitetaan polttoaineen määrää hyvin tiukaksi suhteessa kisamatkaan. Silloin hyötysuhteen merkitys nousee entistä isompaan rooliin, ja autoista voidaan tarvittaessa ottaa isojakin tehoja irti kesken kisan jos polttoainetta on tarpeeksi tankissa.

Sen sijaan mielestäni olisi parempi, että sääntökirja olisi sallivampi, jopa kannustava innovaatioille - jos keksit jotain ällistyttävää, niin sitä ei heti kielletä vaan tuumataan että teitte hyvää työtä. Tietystikään autojen turvallisuus yms ei saa kärsiä innovaatioiden myötä.
 
Oon eri mieltä. Mielestäni kuluja on pakko karsia, jotta laji säilyy hengissä (ts. jotta isoilla valmistajilla säilyy mielenkiinto lajia kohtaan, ja yksityisiä talleja saataisiin lisää).

Mutta. Mitä voitaisiin karsia on sääntökirjan pykäliä. Nyt auton suunnitteluun on todella tiukat säännöt, ja tiimien tekniset johtajat lukevat pykäliä kuin piru raamattua jotta sieltä löytyisi porsaanreikiä joita hyödyntää. Sitten kun jotain löytyy (esim viime kaudella Mersun DAS (vai miksikä sitä pyörän aurauskulmien säätöä kutsuttiinkaan) ja jokunen kausi sitten F-putki, jota kuski pystyi säätämään (tukkimaan?) suora nopeutta kasvattaakseen), niin ne kielletään viimeistään seuraavalle kaudelle. Lisäksi kaiken maailman rajoitukset vaikka polttoaineen virtausnopeuteen ovat aivan naurettavia, kun puhutaan autourheilun kuninkuusluokasta. Paljon parempi innovaatioiden lopputulos saadaan aikaan, kun rajoitetaan polttoaineen määrää hyvin tiukaksi suhteessa kisamatkaan. Silloin hyötysuhteen merkitys nousee entistä isompaan rooliin, ja autoista voidaan tarvittaessa ottaa isojakin tehoja irti kesken kisan jos polttoainetta on tarpeeksi tankissa.

Sen sijaan mielestäni olisi parempi, että sääntökirja olisi sallivampi, jopa kannustava innovaatioille - jos keksit jotain ällistyttävää, niin sitä ei heti kielletä vaan tuumataan että teitte hyvää työtä. Tietystikään autojen turvallisuus yms ei saa kärsiä innovaatioiden myötä.
80-luvulla säästettiin myös polttoainetta ja monilla se loppui myös kesken. En näe ideaalina sitäkään, että suoralla koitetaan ohittaa ja puolustaa sillä maksimiteholla ja sitten himmaillaan muualla, että polttoaine riittää maaliin asti. Kisan lopussa voi laittaa paikotellen loton vetämään. Tietysti etenkin aika-ajoissa saattaisi löytyä ties minkälaisia "vuotoja", että saadaan bensan rajotteita kierrettyä tehon suhteen. Tankkaukset pitäisi ottaa takaisin, jos täysillä haluttaisiin ajaa.
 
80-luvulla säästettiin myös polttoainetta ja monilla se loppui myös kesken. En näe ideaalina sitäkään, että suoralla koitetaan ohittaa ja puolustaa sillä maksimiteholla ja sitten himmaillaan muualla, että polttoaine riittää maaliin asti. Kisan lopussa voi laittaa paikotellen loton vetämään. Tietysti etenkin aika-ajoissa saattaisi löytyä ties minkälaisia "vuotoja", että saadaan bensan rajotteita kierrettyä tehon suhteen. Tankkaukset pitäisi ottaa takaisin, jos täysillä haluttaisiin ajaa.

Ei tarvitse välitankkauksia välttämättä, isompi tankki vain.
Pidetään moottoreissa sama tekniikka kuin nyt, mutta polttoaine- ja kierroslukurajoitukset pois. Moottoreille tiukka 3/kausi ja jos poksahtaa (ilman kolaria/onnettomuutta), niin joku todella tuntuva penaali päälle. Bensasta käytettävissä oleva hyötyteho taitaa jo nyt olla ihan limitillä ja ainoa tapa lisätä polttomoottorin tehoa on lisätä kulutusta ja kierroksia. Pidetään siis tekniikka rajana, eikä mitään keinotekoisia kulutusrajoja. Oli siinäkin ennen jotain jännitystä, että pamahtaako se Häkkisen kone vai ei - Kimistä puhumattakaan!. :)

Kisasta saisi myös poistaa rengasrajoitteet (määrä). Tuskin kukaan tulee huvikseen hakemaan uusia nakkeja alle, mutta on hieman hölmöä, että jo kerran ajetut kumit pitää sitten kisassa heittää alle kun pitäisi saada ajaa täysiä alusta loppuun. Harjoituksissa/aika-ajoissa voi kustannussyistä rajoittaa renkaiden määrän, mutta kisaan ei.
 
Välitankkaukset kyl pistäis vauhtia autoihin. Mut eipä niitä olla tuomassa takas, ku turvallisuuden vuoksi poistettiin. Toisaalta se rauhoitti varikkostoppia ja sinänsä toi hieman turvallisuutta :)

Ei tarvitse välitankkauksia välttämättä, isompi tankki vain.
Hidastaa vain menoa. Tuskin nyttenkään on tankki täynnä kisojen alussa. Ei varmasti ainakaa esim. Monacossa.

Pidetään moottoreissa sama tekniikka kuin nyt, mutta polttoaine- ja kierroslukurajoitukset pois.

Ei ole kierroslukurajoituksia. Polttoainevirtausrajoitus on toki, jonka vuoksi maksimitehot on siellä kierroksilla missä ovatkaan.
 
Välitankkaukset kyl pistäis vauhtia autoihin. Mut eipä niitä olla tuomassa takas, ku turvallisuuden vuoksi poistettiin. Toisaalta se rauhoitti varikkostoppia ja sinänsä toi hieman turvallisuutta :)


Hidastaa vain menoa. Tuskin nyttenkään on tankki täynnä kisojen alussa. Ei varmasti ainakaa esim. Monacossa.



Ei ole kierroslukurajoituksia. Polttoainevirtausrajoitus on toki, jonka vuoksi maksimitehot on siellä kierroksilla missä ovatkaan.

Ei kait F1 tarvitse kulkea jotain tiettyä nopeutta? Idea olisi, että saisi/voisi aja täysiä koko kisan läpi.

Muistelen, että rev limit on, mutta sitä ei koskaan saavuteta, koska polttoainetta rajoitetaan. Tällaiset keinotekoiset rajoitteet pois.

Alkaa mennä otsikon ohi..
 
Ei kait F1 tarvitse kulkea jotain tiettyä nopeutta? Idea olisi, että saisi/voisi aja täysiä koko kisan läpi.

Muistelen, että rev limit on, mutta sitä ei koskaan saavuteta, koska polttoainetta rajoitetaan. Tällaiset keinotekoiset rajoitteet pois.

Alkaa mennä otsikon ohi..
Jatkoin tänne: F1 Yleiskeskustelu
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 927
Viestejä
4 570 362
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom