Oon eri mieltä. Mielestäni kuluja on pakko karsia, jotta laji säilyy hengissä (ts. jotta isoilla valmistajilla säilyy mielenkiinto lajia kohtaan, ja yksityisiä talleja saataisiin lisää).
Mutta. Mitä voitaisiin karsia on sääntökirjan pykäliä. Nyt auton suunnitteluun on todella tiukat säännöt, ja tiimien tekniset johtajat lukevat pykäliä kuin piru raamattua jotta sieltä löytyisi porsaanreikiä joita hyödyntää. Sitten kun jotain löytyy (esim viime kaudella Mersun DAS (vai miksikä sitä pyörän aurauskulmien säätöä kutsuttiinkaan) ja jokunen kausi sitten F-putki, jota kuski pystyi säätämään (tukkimaan?) suora nopeutta kasvattaakseen), niin ne kielletään viimeistään seuraavalle kaudelle. Lisäksi kaiken maailman rajoitukset vaikka polttoaineen virtausnopeuteen ovat aivan naurettavia, kun puhutaan autourheilun kuninkuusluokasta. Paljon parempi innovaatioiden lopputulos saadaan aikaan, kun rajoitetaan polttoaineen määrää hyvin tiukaksi suhteessa kisamatkaan. Silloin hyötysuhteen merkitys nousee entistä isompaan rooliin, ja autoista voidaan tarvittaessa ottaa isojakin tehoja irti kesken kisan jos polttoainetta on tarpeeksi tankissa.
Sen sijaan mielestäni olisi parempi, että sääntökirja olisi sallivampi, jopa kannustava innovaatioille - jos keksit jotain ällistyttävää, niin sitä ei heti kielletä vaan tuumataan että teitte hyvää työtä. Tietystikään autojen turvallisuus yms ei saa kärsiä innovaatioiden myötä.