F1 2021 - Unkarin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
ChrisMedlandF1:
was wrong about the red-flag restart, as radio comms are allowed at that point because it's not the formation lap. Which makes the Mercedes call even more strange, but also means it wasn't Hamilton's solo call to stay out. Also great with hindsight once you see everyone pit #F1
 
Laittaisvat sen litran bensaa johonkin erilliseen purkkiin siellä autossa.. Niin joo, varmaan sääntöjen vastaista, mutta laittaisvat sen imun tankista silleen, että aina jäis se litra jäljelle:hmm:
 
Olisiko lopputulos ollut eri, jos se litra olisi jätetty sinne? :)

En tiedä kulutuksista, kuinka pitkälle 0,7 litralla pääsee, ehkä se rullaamalla olisi päässyt perille asti..
 
Laittaisvat sen litran bensaa johonkin erilliseen purkkiin siellä autossa.. Niin joo, varmaan sääntöjen vastaista, mutta laittaisvat sen imun tankista silleen, että aina jäis se litra jäljelle:hmm:
Mikä idea tossa olis? Kiloja, joita ei tulla käyttään?
 
Ei saatana, harmittaa todella paljon Vettelin puolesta.. on kyllä mennyt maku koko lajiin.. ei milläänlailla kyse enään kilvanajosta vaan puhtaasta taktikoinnista ja älyttömistä säännöistä..
 
Ei saatana, harmittaa todella paljon Vettelin puolesta.. on kyllä mennyt maku koko lajiin.. ei milläänlailla kyse enään kilvanajosta vaan puhtaasta taktikoinnista ja älyttömistä säännöistä..

Toihan oli ihan viihdyttävä kisa? Jos ei laji nappaa, niin turhaan sitä omaa aikaa tuhlaa.
 
Kerroin ehkä hiukan harhaanjohtavasti, kisahan oli mitä mainioin, mutta jos ei 0.3l bensa määrästä saa otettua näytettä ja menetät sen vuoksi sijoituksesi, sitä en ymmärrä. Tiedän, säännöt on sääntöjä jne..

Juu itekki oisin Vettelille voiton suonut, ku siihen oli pitkästä aikaa mahdollisuus (ei vaa ohi päässyt). Mut jos noin on mitä sanoit, niin hohhoijjaa. Mut säännöt on kaikille samat..
 
Vituttaa vaan se että aina jos tuomaripuolella jotenkin voidaan toimia niin jotenkin se vain aina sataa Hamiltonin laariin. Säännöt ovat sääntöjä ja tulkitsijat tulkitsijoita. Ei kai sille mitään voi.
 
Kerroin ehkä hiukan harhaanjohtavasti, kisahan oli mitä mainioin, mutta jos ei 0.3l bensa määrästä saa otettua näytettä ja menetät sen vuoksi sijoituksesi, sitä en ymmärrä. Tiedän, säännöt on sääntöjä jne..

Ihan samaa voi sanoa mistä tahansa säännöstä. Mitä se nyt haittaa jos auto on 200 g liian kevyt tai joku ilmanohjain 2 mm liian leveä? Rajat on vedetty johonkin ja se on ainoa tapa saada johdonmukaisia ratkaisuja. Tekee asian myös talleille selväksi, eli tietävät tasan paljonko bensaa pitää olla.
 
Ihan samaa voi sanoa mistä tahansa säännöstä. Mitä se nyt haittaa jos auto on 200 g liian kevyt tai joku ilmanohjain 2 mm liian leveä? Rajat on vedetty johonkin ja se on ainoa tapa saada johdonmukaisia ratkaisuja. Tekee asian myös talleille selväksi, eli tietävät tasan paljonko bensaa pitää olla.
Siksi juuri sanoin että säännöt on mitä on, lajista riippumatta, mutta on kyllä menty vuosi vuodelta tiukempiin sääntöihin, kaipa tämä on sitä 90-luvun kaipuuta jolloin oli melkolailla löyhemmät säännöt, noh.. maailma muuttuu :)
 
Siksi juuri sanoin että säännöt on mitä on, lajista riippumatta, mutta on kyllä menty vuosi vuodelta tiukempiin sääntöihin, kaipa tämä on sitä 90-luvun kaipuuta jolloin oli melkolailla löyhemmät säännöt, noh.. maailma muuttuu :)
Ootko tosiaan sitä mieltä et sääntöjä ei tarvitse noudattaa? Mihin sä vedät rajan jos asetettu 1kg polttoainetta ei täyty? 0.3kg on ilmeisesti liian tiukkaa, mutta kerro mikä grammamäärä on sitten sopiva jos sääntö on 1kg?
 
Näin se on. Kysymys oli siitä, jos se 1 litra olisi ollut pakotettu jäämään sinne autoon.
Kyllä tallit ammattilaisineen tietää minkä verran tankissa on bensaa. En oo varma saako he reaaliaikaista dataa vai mennäänkö laskelmien mukaan. Jokatapauksessa tosi harvinainen tilanne. Ehkäpä vaa halusivat ko. sijoituksen (ku kerran mahis oli) ja sillä selvä? "All in". Kyllähän tolla x-määrä euroja näkyvyydessä voitettiin jokatapauksessa. Tähtäimenä varmasti oli kylläkin osakilpailuvoitto (edes väliaikainen).

Mut olisin kyllä Vettelille suonut ton podiumin. Saas nähä mitä ens kaus tuo. Toi "keskikesti" on aika tiukka ja veikkaan (ja toivon), että ens kausi ei ole redbull/mercedes kamppailu.
 
Viimeksi muokattu:
Ootko tosiaan sitä mieltä et sääntöjä ei tarvitse noudattaa? Mihin sä vedät rajan jos asetettu 1kg polttoainetta ei täyty? 0.3kg on ilmeisesti liian tiukkaa, mutta kerro mikä grammamäärä on sitten sopiva jos sääntö on 1kg?
En ole missään kohtaan ollut sitä mieltä ettei sääntöjä pitäisi noudattaa, ymmärrät varmaan mitä haen takaa, eli osittain oli asiat paremmin ennen ja kun tuossa aikaisemmin mainitsin, maailma muuttuu, turvallisuus on moninkertaistunut vuosien saatossa mikä on taas todella hyvä asia. Eli sääntöjä tietenkin pitää noudattaa.. turhautumista vain Vettelin puolesta kun häntä on jaksanut aina Räikkösen ohella fanittaa kaikesta huolimatta :)
 
Mikä idea tossa olis? Kiloja, joita ei tulla käyttään?
Idea on se, että auto hyytyisi radan varteen, kun bensa loppuu. Eikä tulisi hylkäystä kisan jälkeen liian vähästä polttoaineesta. Aika paljon reilumpaa kaikille noinpäin.

Nyt pystytään tekemään juuri kuin Vettelille kävi. Eli ajattamaan bensat liian vähiin. Ja kisan tulokset muuttuu jälkikäteen, mikä ei ole kenellekään eduksi. Ei lajille, ei kuskille, ei katsojalle.
 
Kovin usein ei näitä bensahylkyjä nykyään tule. Osoittaa sen, että siellä on ainakin annettu Vettelille täydet tehot. No onneksi ei sentään voittoa vienyt pois. Williamsille komeat pisteet. Kimin piste tuskin Alfaa kauheasti lämmittää, kun enemmän oli tarjolla. Mut ei, joka kisassa pitää jotain sössiä. Oli se sitten kuski itse tai talli.
 
Toto ei ainakaan julkisuudessa ottanut kovin rankasti Bottaksen virhettä. Hauskaa että sen kerran, kun Bottas yksiselitteisesti myöntää mokansa, Totolta ei tule toruja, kun taas aiemmin ääni kellossa on ollut vähän toisenlainen.

Toki lopputulos varmaan vaikuttaa tähän myös, kun kaksi Red Bullia jäi ulos taistelusta. Toto siis tuolla Instagramissa sanoi, että jarrutus oli liian myöhäistä jo Valtterin jäätyä kahden auton väliin, eikä siinä mitään ollut tehtävissä.

Olisi kiinnostavaa tietää, millainen painoarvo ja mihin suuntaan tällä keilailulla on sopimusneuvotteluissa.

Vettelin puolesta kyllä harmittaa, mutta onneksi nyt sentään Kimi hyötyi siitä.
 
Idea on se, että auto hyytyisi radan varteen, kun bensa loppuu. Eikä tulisi hylkäystä kisan jälkeen liian vähästä polttoaineesta. Aika paljon reilumpaa kaikille noinpäin.

Nyt pystytään tekemään juuri kuin Vettelille kävi. Eli ajattamaan bensat liian vähiin. Ja kisan tulokset muuttuu jälkikäteen, mikä ei ole kenellekään eduksi. Ei lajille, ei kuskille, ei katsojalle.
Hyytyisi radalle idea ei olisi tässä toiminut, koska tallin mittausten mukaan polttoainetta pitäisi autossa olla näytteen otonkin jälkeen reilusti yli minimin.

Ajatus voisi toki tuoda yllätyksiä sitä kautta että toiminnan vikojen kautta auto yllättäen hyytyisi radalle.

Tässä ei ollut siitä kyse että talli tietoisesti ajaisi polttoaineen loppuun, ja onko sellaisia tilanteita ollut hybridiaikaan ? Tarkoitain että jos talli tietää aineen käyvän vähiin, niin talli yrittää pitää huolen että varmasti riittää, joten suunniteltuja hyytymisiä ei oisi tapahtunut kärjessä, olisiko niitä montaa muutenkaan.
 
Toto siis tuolla Instagramissa sanoi, että jarrutus oli liian myöhäistä jo Valtterin jäätyä kahden auton väliin, eikä siinä mitään ollut tehtävissä.

Tästä olisi kiva tietää enemmänkin, että mitä dataa Mersulla mahtoi olla tilanteessa. Oliko Aero niin pilalla, että tilanne oli enemmän tai vähemmän "juna kulkee raiteilla", teki mitä hyvänsä...?
 
Valtteri sanoi itse että arvioi jarrutuspaikan väärin, eli täysin oma moka kyseessä. Olisi pitänyt ottaa se jarrutus varman päälle, mutta yritti ilmeisesti paikkailla sitä paskaa lähtöä.
 
Viimeksi muokattu:
Hämäläisen ajovirhe niin, että kilkkaa reikäpäänä sarjaykkösen pihalle 300km/h = 10s rankku millä ei ole 90% kisoista mitään merkitystä Mersulle.
Nastolan pojan ajovirhe niin, että kilkkaa pienen ajovirheen seurauksena 1 pihalle ja pari muuta pienemmin vaurioin = 5 paikkaa penaalia
Russell sooloilee varikolla lähdössä ja ei rangaistusta.
 
Toto ei ainakaan julkisuudessa ottanut kovin rankasti Bottaksen virhettä. Hauskaa että sen kerran, kun Bottas yksiselitteisesti myöntää mokansa, Totolta ei tule toruja, kun taas aiemmin ääni kellossa on ollut vähän toisenlainen.

Toki lopputulos varmaan vaikuttaa tähän myös, kun kaksi Red Bullia jäi ulos taistelusta. Toto siis tuolla Instagramissa sanoi, että jarrutus oli liian myöhäistä jo Valtterin jäätyä kahden auton väliin, eikä siinä mitään ollut tehtävissä.

Olisi kiinnostavaa tietää, millainen painoarvo ja mihin suuntaan tällä keilailulla on sopimusneuvotteluissa.

Vettelin puolesta kyllä harmittaa, mutta onneksi nyt sentään Kimi hyötyi siitä.
Totokin tietää, että varsinkin noissa oloissa sen virheen voi tehdä kuka tahansa. Siinä on aika vähän aikaa tehdä päätös kun joutuu varomaan/havaitsemaan molemmilla puoli tapahtumia ja oman auton käyttäytymistä.
Toisekseen tallin kannalta tilanne on nyt parempi kuin mitä olisi ollut ns. normaalikisassa.

Ei yksi moka Bottakselta mitään vaikuta, toki heikentää hivenen kokonaisuutta, jonka perusteella päätökset tehdään.
Loppukausi ja Hamin tuki Bottaksen kohtalon Mersulla ratkaisee. En usko, että Russelinkaan näytöt häikäisevät Totoa.
2000-luvulla perinteisesti huipputallit haluavat tasaiset keskenään hyvin toimeen tulevat kuskit, kuten Mersulla nyt on.

Edit: Ehkä Totoa harmitti tallin moka (kun eivät ottaneet Hamia sisään heti renkaan vaihtoon kuten muut tallit) ja/tai on tajunnut, että viime aikoina se ettei ole Bottasta tukenut saattoi olla yksi syy "henkisellä tasolla," että Bottas toimi niinkuin toimi (enemmän riskillä?). Noi on mystisiä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Hämäläisen ajovirhe niin, että kilkkaa reikäpäänä sarjaykkösen pihalle 300km/h = 10s rankku millä ei ole 90% kisoista mitään merkitystä Mersulle.
Nastolan pojan ajovirhe niin, että kilkkaa pienen ajovirheen seurauksena 1 pihalle ja pari muuta pienemmin vaurioin = 5 paikkaa penaalia
Russell sooloilee varikolla lähdössä ja ei rangaistusta.

Kyllähän Bottas lanas Norriksen ja Perezin ulos sekä pilas Verstappenin kisan aivan täysin.

En silti tota Hamiltonin rankkua kyllä ymmärtäny Silverstonessa.
 
Kyllähän Bottas lanas Norriksen ja Perezin ulos sekä pilas Verstappenin kisan aivan täysin.

En silti tota Hamiltonin rankkua kyllä ymmärtäny Silverstonessa.
Bottas teki virheensä "hitaassa aloitusmutkassa" märällä kelillä usean auton ruuhkassa.
Perezin ulosajolle Bottas ei enää mitään mahtanut, oli siinä vaiheessa jo täysin ohjauskyvytön

Hami 300km vaudissa kuivalla ja aikaa oli miettiä tekojensa seuraukset eli epäillä saattoi oliko tarkoituksellista.
 
Bottas teki virheensä "hitaassa aloitusmutkassa" märällä kelillä usean auton ruuhkassa.
Perezin ulosajolle Bottas ei enää mitään mahtanut, oli siinä vaiheessa jo täysin ohjauskyvytön

Hami 300km vaudissa kuivalla ja aikaa oli miettiä tekojensa seuraukset eli epäillä saattoi oliko tarkoituksellista.

Niin mutta siis olihan esim Perezin keskeytys Bottaksen syytä. Se että kuinka nopeassa mutkassa Bottas virheensä tekee ei muuta sitä että Bottas pilasi 3 kuskin kisan täysin.
 
Niin mutta siis olihan esim Perezin keskeytys Bottaksen syytä. Se että kuinka nopeassa mutkassa Bottas virheensä tekee ei muuta sitä että Bottas pilasi 3 kuskin kisan täysin.
Lähinnä vertasin Hamin/Silvestone ja Bottaksen/Unkari virheitä. Se pilasiko Bottas 3-kuskin kisan on vähän miten sen ottaa, kyllä siinä kaikkien autojen sijainti asiaan vaikutti. Esim. jos Norris ei olisi ohittanut Bottasta olisiko mitään sattunut
tai jos Bottas olisi heti jarruttanut kun Norris ohitti mitä märällä Bottaksen takana olisi tapahtunut jää arvailujen varaan.

Selkeä virhe Bottakselta, mutta ekamutkassa märällä laskisin kisatilanteeksi, eikä varmasti ollut tarkoituksellista.
 
Bottas teki virheen ja aiheutti osumalla ongelmia muille. Näitä osumisia ja virheitä vaan tässä lajissa sattuu, varsinkin märällä radalla.

Onhan se kiva potkia kuljettajaa virheistä. Tulee niin hyvä mieli.

 
Kyllä 5 paikan lähtöruuturangaistus on ihan ok tuosta, olosuhteet oli todella vaikeat niin se hieman laskee rangaistusta ja kun kuski on keskeyttänyt niin pakko antaa se rangaistus seuraavaan kisaan.
 
Moottorisääntöjäkin voisi hieman rukata uuteen uskoon. Nyt molempien Mersujen takia Redbulleilla on jo kolmannet moottorit käytössä eli hyvin todennäköisesti saavat lähtöruuturangaistuksen/rangaistuksia loppukauden aikana ylimääräisistä moottorivaihdoksista. Niissä säännöissä pitäisi ottaa huomioon, jos moottorinvaihto joudutaan tekemään kolarin seurauksena.
 
Bottas teki virheensä "hitaassa aloitusmutkassa" märällä kelillä usean auton ruuhkassa.
Perezin ulosajolle Bottas ei enää mitään mahtanut, oli siinä vaiheessa jo täysin ohjauskyvytön

Hami 300km vaudissa kuivalla ja aikaa oli miettiä tekojensa seuraukset eli epäillä saattoi oliko tarkoituksellista.

Joo kolmensadan vauhdissa se miettii syviä ja syntejä ja yrittää tahallaan vahingoittaa kilpakumppania. Just joo
 
Lähinnä vertasin Hamin/Silvestone ja Bottaksen/Unkari virheitä. Se pilasiko Bottas 3-kuskin kisan on vähän miten sen ottaa, kyllä siinä kaikkien autojen sijainti asiaan vaikutti. Esim. jos Norris ei olisi ohittanut Bottasta olisiko mitään sattunut
tai jos Bottas olisi heti jarruttanut kun Norris ohitti mitä märällä Bottaksen takana olisi tapahtunut jää arvailujen varaan.

Selkeä virhe Bottakselta, mutta ekamutkassa märällä laskisin kisatilanteeksi, eikä varmasti ollut tarkoituksellista.

Joo ja oma eka viesti oli lähinnä vastaus Mixun viestiin eli puhutaan ehkä vähän eri asioita (:
 
Joo kolmensadan vauhdissa se miettii syviä ja syntejä ja yrittää tahallaan vahingoittaa kilpakumppania. Just joo
En usko että vahingoittaminen oli tahallista, mutta vaarasta piittaamattomuus luultavasti oli siinä mielessä, että "katsotaan kumman kantti pitää". Hamin kokemuksella pitäisi olla jo harkintaa enemmän. Kisa oli vasta alussa.

F1- kuskille 300 vauhti ei muuten ole kummonen juttu. Vauhtiinkin tottuu. Jos sulla on kortti olet sen itsekin huomannut motarilla ajaessasi?
 
Kyllä 5 paikan lähtöruuturangaistus on ihan ok tuosta, olosuhteet oli todella vaikeat niin se hieman laskee rangaistusta ja kun kuski on keskeyttänyt niin pakko antaa se rangaistus seuraavaan kisaan.
Onhan se 5 ruutua nyt ihan eri planeetalta kuin 10s stopin yhteydessä tai kisan jälkeen päälle. Bottas teki yhden pienen virheen (jarruttiko Lando hieman aikaisin jopa?) ja kolasi yhden kilpakumppanin, sen jälkeen istui matkustajan paikalla.
Eikös näissä rangaistuksissa ole muutenkin tapana tulkita mitä on tehnyt eikä niinkään seurauksia?
 
Kertokaas muuten Bottaksen uralta joku toinen kolari jossa hän on syypää 1. mutkan kolarointiin.
 
Onhan se 5 ruutua nyt ihan eri planeetalta kuin 10s stopin yhteydessä tai kisan jälkeen päälle. Bottas teki yhden pienen virheen (jarruttiko Lando hieman aikaisin jopa?) ja kolasi yhden kilpakumppanin, sen jälkeen istui matkustajan paikalla.
Eikös näissä rangaistuksissa ole muutenkin tapana tulkita mitä on tehnyt eikä niinkään seurauksia?
Tuo riippuu paljon radasta että kumpi on pahempi rangaistus, Spa:ssa 5 ruutua ei ole mersulla kovin paljoa, toisaalta Monacossa tuo olisi todella iso rangaistus.
Kyllä sitä mersulla tuon 10sec ottais ennemmin, niin helppo kisassa repiä tuo ero ja lähtö on aina riskialtis, mutta voiko seuraavaan kisaan edes määrätä aikasakkoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 928
Viestejä
4 570 402
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom