Ei se kyllä valitettavasti siihen kaatunut, ei Valtterilla olisi ollut mitään saumaa ohitukseen.Verstappenin suhteen se kaatui siihen sensorivikaan, jota ennen oli mahdollisuudet ottaa se kakkossija takaisin. Hamilton oli tietenkin nopeampi, joskaan ei mitenkään niin ylivoimaisesti kuin joskus aiemmin.
Mahdollisesti kyllä, mutta ei voi tietää.Ei se kyllä valitettavasti siihen kaatunut, ei Valtterilla olisi ollut mitään saumaa ohitukseen.
Ja ei, en vihaa Valtteria, kannatan häntä.
Mihin perustat sen arvion, ettei ollut mitään saumaa? Ennen sitä sensorivikaa Valtteri käsittääkseni kiri Verstappenia hyvinkin kiinni kierros kierrokselta. En siis pidä mitenkään selvänä sitä, että ilman mitään sensorivikoja Bottas olisi päässyt ohi, mutta joka tapauksessa sitä vauhtia oli ennen sitä ja myöhemmin kovilla renkailla vauhtia oli sen jälkeenkin.Ei se kyllä valitettavasti siihen kaatunut, ei Valtterilla olisi ollut mitään saumaa ohitukseen.
Ja ei, en vihaa Valtteria, kannatan häntä.
Olihan tuossa selvää kehitystä kun alkuosan kisasta ajeli vertailukelpoista vauhtia Schumin ja Williamsien kanssa. Teki ylimääräisen varikkostopin kun kolmannes oli ajamatta. Kierroksella väistelyt tuplana ja niissä menee paljon aikaa.Mazespin ajaa kyllä hienosti. Jääny minuutin omalle tallikaverilleen. Ja tätä herkkua saadaan sit koko kausi..
Bottaksella on usein ongelmia ohittaa edes keskikastin autoja, joten vaikea nähdä, että olisi Verstappenista ohi päässyt. Olkoon mikä tahansa Bottas v5.02, niin röyhkeyttä ja kiviä ei löydy kuin radiossa ja haastatteluissa.Mihin perustat sen arvion, ettei ollut mitään saumaa? Ennen sitä sensorivikaa Valtteri käsittääkseni kiri Verstappenia hyvinkin kiinni kierros kierrokselta. En siis pidä mitenkään selvänä sitä, että ilman mitään sensorivikoja Bottas olisi päässyt ohi, mutta joka tapauksessa sitä vauhtia oli ennen sitä ja myöhemmin kovilla renkailla vauhtia oli sen jälkeenkin.
Tuolla striimin chatissa masinoitiin porukkaa äänestämään Mazepinia Driver of the day.
Ilmeisesti sai hyvin ääniä kun ei oo julkaistu tulosta xD
1 Sergio Perez
2 Lewis Hamilton
3 Max Verstappen
4 Daniel Ricciardo
5 Fernando Alonso
Turhaa tosiaan selittelet, oletko kokeillut mitään kylmiä hard slicksejä, minä olen?Ihan turhaa selittelyä, ihan itse bottas panikoi ja lukitdi renkaat, ei vauhti muutenkaan riitä mihinkään. Häviää melkein s/kierros verstappenille.
Miten noin muuten meni bottaksen kisa omasta mielestä? Varmaan taas tallin vika kun ei vauhtia löytynyt?Turhaa tosiaan selittelet, oletko kokeillut mitään kylmiä hard slicksejä, minä olen?
Sensoriviat menee kyllä tallin piikkiin ja hidas renkaiden vaihto, mutta nyt oli kyse kylmistä renkaista eikä koko kisasta. Lähtö oli hyvä, mutta ohituksen jälkeen tuli liikaa eroa.Miten noin muuten meni bottaksen kisa omasta mielestä? Varmaan taas tallin vika kun ei vauhtia löytynyt?
Tuossa tulee se ero Hamiltoniin, toinen pystyy ajamaan toisen auton peesissä ja toinen ei sitten millään. Pahahan se on Bottaksella ohittaa jos ei pääse 1,5 sekuntia lähemmäs, puhtaassa ilmassa menevät Hamiltonin kanssa suunnilleen samaa tahtia. Kyllä tuohon olisi 5 vuodessa pitänyt joku ratkaisu löytää.Sensoriviat menee kyllä tallin piikkiin ja hidas renkaiden vaihto, mutta nyt oli kyse kylmistä renkaista eikä koko kisasta. Lähtö oli hyvä, mutta ohituksen jälkeen tuli liikaa eroa.
Aivan liian usein joutuu lukemaan tämänkaltaisia lausuntoja Bottakselta. Miten se aina juuri Bottaksella sattuukin olemaan kaikenlaisia selittämättömiä ongelmia. Sensorivika on paskaa säkää, mutta "en tiedä mitä tapahtui" -ongelmiin löytyy useimmiten ongelma ratin ja penkin välistä.– Vaikea päivä. En oikein tiedä, että mitä ensimmäisellä vedolla oikein tapahtui. Minulla ei ollut oikein vauhtia – en tiedä miksi, Bottas hämmästeli kisan jälkeen.
Tässä lapsenuskossa oltiin monta vuotta silloin Kimin kanssa. Ja miten kävi, oliko 1 voitto 7 vuoteen tai jotain vastaavaa paskaa. Kalustolla kyllä ois pitäny useammankin voiton ajaa. Onneks en pidä bottaksesta ollenkaan niin ei tarvi vkloppuna hermoja menettää sen takia ettei se pärjää. Lähinnä on vaan huvittava katsoa kuinka kisasta toiseen jotain mokia ja muuta tuleeHermot ei kestänyt kisaa loppuun katsoa. No sunnuntaina mennään taas. Aina sitä lapsenuskoisesti toivoo, että seuraava kisa olisi suomalaisittain parempi.
Vetteliä suosittiin kyllä Kimin aikana ihan liiaksikin Ferrarilla. Ilman sitä olis varmaan ajanut vähintään pari voittoa enemmän.Tässä lapsenuskossa oltiin monta vuotta silloin Kimin kanssa. Ja miten kävi, oliko 1 voitto 7 vuoteen tai jotain vastaavaa paskaa. Kalustolla kyllä ois pitäny useammankin voiton ajaa. Onneks en pidä bottaksesta ollenkaan niin ei tarvi vkloppuna hermoja menettää sen takia ettei se pärjää. Lähinnä on vaan huvittava katsoa kuinka kisasta toiseen jotain mokia ja muuta tulee
Se on kyllä totta, oikein alkoi vituttaa kun mainitsit tuon monacon ja palautui muistiin. Mutta oli kimi kuiteski aika onneton varsinkin alonson kanssa.Vetteliä suosittiin kyllä Kimin aikana ihan liiaksikin Ferrarilla. Ilman sitä olis varmaan ajanut vähintään pari voittoa enemmän.
Monaco 2017 hyvä esimerkki. Oliko tallimääräys vai ei?
Eiköhän siellä narsistilla ollut sopimuspapereissa tarkat ehdot että Kimin auto on sitten huonompi kuin minunSe on kyllä totta, oikein alkoi vituttaa kun mainitsit tuon monacon ja palautui muistiin. Mutta oli kimi kuiteski aika onneton varsinkin alonson kanssa.
Melkoiset managerit Kimillä jos omalta osaltaan on tuommoisiin sopimuksiin suostuneet...Eiköhän siellä narsistilla ollut sopimuspapereissa tarkat ehdot että Kimin auto on sitten huonompi kuin minun
Nimi | Keskeytykset (2017 lähtien) | Uran keskeytysprosentti |
Bottas | 7 | 8,81 |
Hamilton | 1 | 9,67 |
Vettel | 9 | 14,62 |
Ricciardo | 20 | 17,28 |
Leclerc | 13 | 20,97 |
Verstappen | 18 | 21,31 |
Räikkonen | 11 | 21,32 |
Vähän menee foliohattuilun puolelle. Hamilton oli Bottaksen käytännössä voittanut jo ajamalla. Epäonnistunut stoppi ja anturivika satoi enää ainoastaan Verstappenin laariin, mikä ei varmasti ole mersun intresseissä vaikka kuinka Hamiltonia haluttaisiin suosio.Bottas. Joko sillä pakka AINA leviää käsiin kisan tiimellyksessä. Tai ihan tarkoituksellista sabotointia kaikki tallin toiminta hamiltonin etua ajaessaan, Bottas niin kiltti ja höynä että helppo potkia päähän, ei kiukuttele ja nosta meteliä vaan nielee vanhentuneen piimän silmää räpäyttämättä. Niin helppo tehdä pientä kiusaa. Kriittinen sekunti varikolla pitempään, aika käsittämätöntä sinänsä. Bottakselle 3.3s ja heti perään HAM tulee varikolta ulos 2.4s.
Kaikki tällaiset "joku anturivika lienee" -jutut, aikamoista paskaa. Tällaisenki asian voi tiimi järjestää etänä, ruuvataan hieman potikkaa niin oho ei oikeen kulje, jännä, joku vika tais olla nyt, noo ens kisassa sitten Bottas taas näytät vaikka harjoituksissa että lujaa mennään ja pohja aikoja vedät niin annetaan hamin sitte kisassa pärjätä kato.
No on vähän hassua verrata koululiikuntaa ja yhden urheilulajin terävintä ammattilaiskärkeä keskenään. Valitettavasti urheiluun kuuluu se, että jos et pärjää niin varmasti pilkkaajia löytyy ja se pitää vain kestää. Se ei kuitenkaan tarkoita, että Bottas olisi sysipaska jne. Valtterilla on omasta mielestäni ollut huonoa tuuria huonoon aikaan, mutta kyllä hänellä on myös aika selkeästi jonkinlainen tasoero Hamiltoniin ja ei pysty ihan täysin haastamaan tätä mestaruustaistelussa. Bottas on aiemmin vähätellyt henkisen puolen merkitystä ja pyrkinyt vaan sisulla vetämään kovemmin, ja valitettavasti vasta nyt (liian?) myöhään ottanut myös henkisen puolen valmennuksen osaksi uraansa.Upea asenne ihmisillä, kun Bottas sijoittuu kolmanneksi. Valtterin aika on ohi, ei vauhti riitä, lopettais formuloissa ajamisen, ei siitä ole mihinkään ja muut kootut sohvaperunoiden arvostelut. Mites kun teidän lapsi sijoittuu koulun yleisurheilukisoissa kolmanneksi, isä nauraa ja kertoo että ei siitä ole mihinkään, olisi pitänyt voittaa?
Eiköhän siellä radalla ole kuskeja jotka on Valtteria huonompia ja kyseessä on aika pitkälti maailman parhaimmat formulakuskit. Taitaa muutenkin olla merssun taktiikkana kerätä varmoja pisteitä hyvällä kakkoskuskilla, eikä hankkia mitään Rosberg vs Hamilton kaltaista kilpailua.
Aloitetaan siitä että Valtteri ei ole minun lapsi eikä lapseni ole avainhenkilö kymmenien miljardien eurojen bisneksessä.Upea asenne ihmisillä, kun Bottas sijoittuu kolmanneksi. Valtterin aika on ohi, ei vauhti riitä, lopettais formuloissa ajamisen, ei siitä ole mihinkään ja muut kootut sohvaperunoiden arvostelut. Mites kun teidän lapsi sijoittuu koulun yleisurheilukisoissa kolmanneksi, isä nauraa ja kertoo että ei siitä ole mihinkään, olisi pitänyt voittaa?
Eiköhän siellä radalla ole kuskeja jotka on Valtteria huonompia ja kyseessä on aika pitkälti maailman parhaimmat formulakuskit. Taitaa muutenkin olla merssun taktiikkana kerätä varmoja pisteitä hyvällä kakkoskuskilla, eikä hankkia mitään Rosberg vs Hamilton kaltaista kilpailua.
Kun kaksi autoa (=yksi talli) on muihin verrattuna kalustoltaan vuodesta toiseen ylivoimainen, niin kolmossijat on melko lailla evvk ja todennäköisesti Bottakselle itselleenkin. Yleisurheilukisoissa ei tällaisia kalustoeroja ole, paitsi dopingin suhteen mutta junnukisoissa oleellisesti vähemmän (toki norjalaisilla jne.). Tietysti tavallaan voi aina vetää sitä argumenttia että pitää olla maailman parhaita että pääsee maailman parhaimpaan talliin, ja osittain se pitää paikkaansa...mutta toisaalta Bottaksen kausi Mersulla on ollut pitkä nimenomaan siksi koska hän on kuskina riittävän kädetön jotta Hamilton pääsee loistamaan ja tiiminpomot pääsee helpolla kun ei tarvitse manageroida tallin sisäistä taistelua ja draamaa.Upea asenne ihmisillä, kun Bottas sijoittuu kolmanneksi. Valtterin aika on ohi, ei vauhti riitä, lopettais formuloissa ajamisen, ei siitä ole mihinkään ja muut kootut sohvaperunoiden arvostelut. Mites kun teidän lapsi sijoittuu koulun yleisurheilukisoissa kolmanneksi, isä nauraa ja kertoo että ei siitä ole mihinkään, olisi pitänyt voittaa?
Eiköhän siellä radalla ole kuskeja jotka on Valtteria huonompia ja kyseessä on aika pitkälti maailman parhaimmat formulakuskit. Taitaa muutenkin olla merssun taktiikkana kerätä varmoja pisteitä hyvällä kakkoskuskilla, eikä hankkia mitään Rosberg vs Hamilton kaltaista kilpailua.
Tätä lukiessani pohdin kohtaa A. Oliko 2019 kun kausi lähti erinomaisesti (sekä haistatellen) käyntiin, niin Lewisillä oli enemmän rengaiden toimintakuntoon saamisen kanssa ongelmia kuin Valella alkukaudesta? Sitten tyyliin Barcelonan GP:hen tuli muutoksia autoon, jonka jälkeen Lewis sai renkaat helpommin toimintakuntoon kuin Vale, ja sillä tiellä ollaan edelleen.Mitä tuohon kisanopeuteen tulee niin Valtterilla on edelleen renkaanhallintaongelma. Tätä ei joko A) haluta korjata (Hamiltonin vauhti tippuu) tai B) Ei osata (Valtteri ei osaa ratkaista inssien kanssa) C) jotain muuta
Sitähän se Totokin jossain vaiheessa sanoi, ettei halua enää vastaavaa tilannetta. Sen takia Valtteri tuolla ajaakin kun ei ole samanlaista röyhkeyttä kuin Rosbergillä, plus että Vale tottelee tallin toiveita paremmin.Ruusperi sentään haastoi tosissaan Hamiltonin ja oli se viihdyttävää seurata kun milloin tahansa saattoivat klikata toistensa pihalle
Valtteri on SUOMALAINEN ja SUOMALAISET eivät ilmoittaudu kenenkään kakkoskuskiksi.Minä olisin kovin tyytyväinen, jos Bottas ihan rehellisesti ilmoittaisi itsensä kakkoskuskiksi ja lähtisi tukemaan Hamiltonin mestaruustaistoa. Sellainen Riccardo Patrese / Rubens Barrichello -tyylinen rehellinen ja aito kakkoskuskin rooli. Tämä jatkuva viikonlopusta toiseen sinnittely itseään parempia vastaan käy jo masentamaan. Bottas on erinomainen kuski, mutta ei paras. Valitettavasti se paras on sitten tallikaverina ja toiseksi paras on liikkeellä lähes yhtä hyvällä autolla.
Jotenkin tällaista tuo Bottaksen rämpiminen on ollut pitkän aikaa. Ollaan niin lähellä niin lähellä, mutta aina jää jokin viimeinen silaus puuttumaan. Jotenkin tuntuu, että kun palaset viimein loksahtaisivat kohdalleen, niin tulostakin voisi alkaa syntyä.Kisan alku oli kyllä outo. Bottas sai heti reilun keulan, mutta sitten hyytyi jostain syystä. Renkaat kuitenkin näyttivät paremmilta kuin Hamiltonilla, joten aika omituista. Toisella setillä sentään oli koko radan nopein mies kunnes sensori antoi periksi.
Käyttämäni esimerkiksi (Barrichello ja Patrese) olivat sekä omasta että tallinsa mielestä selvästi kakkoskuskeja. Barrichellon tilanne on oikeastaan hyvin läheisesti Bottaksen vastaava - erittäin hyvä ja nopea kuski, mutta tallikaverina vaan valitettavasti on sukupolvensa paras kuljettaja.Mutta ilmoittaako tuolla nykyisin nyt kukaan itseään kakkoskuskiksi. Kaikkihan ne on tuolla tavalla tai toisella "voittamassa".
Keijo taisi jopa sanoa, että pysäyttää auton radan varteen, jos häntä sorsitaan.Valtteri on SUOMALAINEN ja SUOMALAISET eivät ilmoittaudu kenenkään kakkoskuskiksi.
Ja tämä oli erinomainen tiivistys hyvässä ketjussa.Kuten joku sanoi, Bottas on hyvä kuski erinomaisessa autossa siinä missä Verstappen on erinomainen kuski hyvässä autossa. Valitettavasti vain Hamilton on erinomainen kuski erinomaisessa autossa.
Jo tuon maikkarin kuvan perusteella Hamilton näyttäisi kyllä ajaneen pienemmällä siivellä, jota myös nopeusmittaukset tukisivat. Eli Bottas panosti säädöissään aika-ajoon ja Hamilton kisaan.No mutta tämähän oli mielenkiintoista, Hamiltonille vaikuttaisi olleen enemmän downforcea:
Huomasitko tätä? Bottaksen ja Hamiltonin autoissa oli Portugalissa yksi merkittävä ero: "Mielenkiintoista, miten pienet yksityiskohdat voivat ratkaista"
Italiankielinen Motorsport-sivusto nosti teknisen asiantuntijansa Giorgio Piolan johdolla esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan Portugalin GP:stä.www.mtvuutiset.fi
Samanlaiset autot, jepjep...
En usko että Bottas pääsee päättämään siitä, mikä takasiipi autossa on käytössä...Jo tuon maikkarin kuvan perusteella Hamilton näyttäisi kyllä ajaneen pienemmällä siivellä, jota myös nopeusmittaukset tukisivat. Eli Bottas panosti säädöissään aika-ajoon ja Hamilton kisaan.
Toivottavasti Toto antaa sentään päättää millä vaihteella ajaa.En usko että Bottas pääsee päättämään siitä, mikä takasiipi autossa on käytössä...
Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas aloittivat GP-viikonlopun samanlaisilla takasiivillä, mutta Hamiltonin autoon vaihdettiin lauantaina toisenlainen takasiipi, jolla hän ajoi sekä aika-ajoissa että kilpailussa. Bottas ajoi yhdellä ja samalla takasiivellä perjantaista sunnuntaihin.
Hamiltonin autoon tehty muutos käy parhaiten ilmi takasiiven keskellä olevasta v:n muotoisesta leikkauksesta: Bottaksen autossa sellainen oli, Hamiltonilla ei ollut enää perjantain jälkeen.
Lisäksi takasiiven keskellä oleva, toisesta päästään pakoputken yläosaan kiinnitetty tukirakenne koostui Hamiltonin autossa muutoksen jälkeen kahdesta palkista, kun Bottaksen autossa vastaavia palkkeja oli vain yksi.
Motorsportin mukaan Hamiltonin auton vaihdettu takasiipirakenne tuotti enemmän downforcea; se mahdollisesti maksoi jonkin verran lauantain aika-ajoissa, mutta sunnuntain kilpailussa Hamilton hyötyi siitä varsinkin yhä voimistuneessa sivutuulessa.
– Paalulta lähtenyt Bottas joutui tulemaan mutkissa toimeen paljon epävakaamman auton kanssa, ja näin hän pääsi radan viimeisestä mutkasta pääsuoralle paljon alhaisemmalla nopeudella kuin tallikaverinsa, Motorsport kirjoittaa.
– Hamilton pystyi kompensoimaan raskaamman siiven aiheuttamaa lisääntynyttä downforcea sillä, että moottorista otettiin enemmän tehoja irti kuin Bahrainissa ja Imolassa. Myös Bottaksella oli aiempaa enemmän tehoa käytössään, mutta pienemmällä siivellä hän ei voinut hyödyntää sitä niin kuin olisi halunnut. On mielenkiintoista, miten pienet yksityiskohdat voivat ratkaista kisan kohtalon.
Kenties DRS:llä on osuutta nopeuseroon?Jo tuon maikkarin kuvan perusteella Hamilton näyttäisi kyllä ajaneen pienemmällä siivellä, jota myös nopeusmittaukset tukisivat. Eli Bottas panosti säädöissään aika-ajoon ja Hamilton kisaan.
Hyvin mahdollista. Valtteri ei tainnut päästä käyttämään avattavaa takasiipeä, kuin mahdollisesti kierroksella ohitettavien kanssa.Kenties DRS:llä on osuutta nopeuseroon?