F1 2021 - Portugalin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Juu ei tuommoiset erot ole mitään säätöjä, vaan eri kehitysversioita takasiivestä. Siitä en sitten tiedä onko ollut kuskien valinta vai Hamiltonille Gigantista kalleinta ekana
 
Juu ei tuommoiset erot ole mitään säätöjä, vaan eri kehitysversioita takasiivestä. Siitä en sitten tiedä onko ollut kuskien valinta vai Hamiltonille Gigantista kalleinta ekana

Tietysti Hamiltonille pitää ensimmäisenä parhaat osat tulla! Mikä järki bottakselle niitä ois antaa kun ei kuitenkaan osaa hyödyntää niitä
 
Tietysti Hamiltonille pitää ensimmäisenä parhaat osat tulla! Mikä järki bottakselle niitä ois antaa kun ei kuitenkaan osaa hyödyntää niitä
Täällä siltikin on se perinteinen, että miten voi hävitä samanlaisella autolla, vaikka välillä edes runko ei ole sama ja nyt oli myös eri osaa. "Eihän se uusi runko ollut, se oli Hamilton:n vanha", mutta muistaakseni voitti heti sillä Hamilton:n rungolla, kun sai sen käyttöön.

Selvää rasismia, kun ei edes anneta samoja palikoita ja autokin on musta, mutta eihän se toisinpäin toimi, because i am white ei mene läpi!
 
Viimeksi muokattu:
Trollaus / flametus
Täällä siltikin on se perinteinen, että miten voi hävitä samanlaisella autolla, vaikka välillä edes runko ei ole sama ja nyt oli myös eri osaa. "Eihän se uusi runko ollut, se oli Hamilton:n vanha", mutta muistaakseni voitti heti sillä Hamilton:n rungolla, kun sai sen käyttöön.

Selvää rasismia, kun ei edes anneta samoja palikoita ja autokin on musta, mutta eihän se toisinpäin toimi, because i am white ei mene läpi!

bottas tuskin osaa ees kertoa jos testataan jotain uutta osaa että miten se vaikuttaa, selittelis jotain järjetöntä
 
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
 
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).

Kyllähän iso osa luulee! Aina löytyy joku tekosyy kun bottas ei pärjää. Milloin on toto laittanu sokeria tankkiin ja milloin varikko tiimi tahallaan säheltää
 
Kyllähän iso osa luulee! Aina löytyy joku tekosyy kun bottas ei pärjää. Milloin on toto laittanu sokeria tankkiin ja milloin varikko tiimi tahallaan säheltää
Jos oot yhtään lajia seurannut niin kyllähän ne on mystisesti viat ilmenneet aina kriittisillä hetkillä, varikkostopit kestäneet sekunnin pidempään ja turva-autot saatu radalle yhden kuskin mukaan optimoiden sellaisella tarkkuudella, että täysin pelkästään tilastollisesta vaihtelusta ei voi olla kyse.

Kun tähän lisätään mersun johdon julkilausumat, niin on Mustakarillekin selvää, että se pienikin mahdollinen hyöty raavitaan aina Hamiltonille, mutta Bottaksen kohdalla ei jakseta vaivautua. Toto pystyy puhumaan vaikka mitä paskaa sen ympärille, mutta "mystisten" ongelmien kuorruttaminen shaiballa ei oikein auta, jos ottavana osapuolena on aina sama taho.
 
"Tahallaan" on vähän värittynyttä, mutta ei siellä tallissa oikeasti ketään kiinnosta Bottaksen menestys, joten se menee vähän vasemmalla kädellä vaikka nimellisesti olisikin "best effort". Käsittääkseni F1- tallien rahanjako ei ole kiinni tarkalleen pisteiden määrästä vaan tallin sijoituksesta MM-sarjassa ja parista muusta tekijästä (autonvalmistaja yms.). Siten on aika yhdentekevää kerääkö se Boltteri 200 vai 300 pinnaa kun se tallimestaruus on joka tapauksessa varma jo kauteen lähtiessä. Sitä on siitä sitten helppo mikromanageroida jotta naiivimmat sarjan seuraajat luulee että "Red Bull on yhtä nopea tai ehkä jopa nopeampi" tai että "ensi vuonna muuttuu niin paljon että ai että".
 
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
Miksi rakenne ja muoto on erilainen, jos ei ole päivityksestä kyse? Kato swan neck alue.

"Motorsportin mukaan Hamiltonin auton vaihdettu takasiipirakenne tuotti enemmän downforcea; se mahdollisesti maksoi jonkin verran lauantain aika-ajoissa, mutta sunnuntain kilpailussa Hamilton hyötyi siitä varsinkin yhä voimistuneessa sivutuulessa.
– Paalulta lähtenyt Bottas joutui tulemaan mutkissa toimeen paljon epävakaamman auton kanssa, ja näin hän pääsi radan viimeisestä mutkasta pääsuoralle paljon alhaisemmalla nopeudella kuin tallikaverinsa, Motorsport kirjoittaa."

Nämä on molemmat Hamiltonin autosta, ei helvetissä ole sama spoileri.

mercedes-f1-w12-rear-detail-1.jpg
mercedes-f1-w12-rear-detail-1.jpg
 
Joo minustakin se totuus on jostain tuolta väliltä. Todennäköisesti jokseenkin noin, että ei mersulla hirveästi Bottaksen sijat kiinnosta tiettyyn pisteeseen saakka.
Ja toki Hamilton myös omilla meriiteillään tuon kaiken mahdollisen tuen myös ansaitsee. Bottaksen kustannuksella tai ilman.
Itse kyllä hieman toivon, että Bottas lähtisi mersulta veke. Ei se tasavertaista kohtelua tule saamaan niin kauan kun Hamilton siellä ajaa.
 
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).

Mersuhan testasi jo Imolassa näitä kahta eri downforcetason siipeä ja eri pilarivaihtoehtoa. Ja juuri kuten sanoit nuo valitaan pääpiirteissään juuri kuskin mieltymysten mukaan sekä valiten panostetaanko absoluuttiseen kierrosaikaan vai pieneen kompromissiin, jolla saavutetaan parempi suoranopeus kisaan.

Bottas ajoi Portugalissa siivellä, jossa suurempi pääprofiili ja siipikulma. Suuremman dowwnforcen lisäksi tällaisella siivellä myös DRS efekti on suurempi, joten siipi on parempi valinta aika-ajoon, jossa extra downforcesta saa etua mutkiin, mutta ilmanvastuspenalti on pienempi, koska DRS käyttö on vapaata DRS alueilla.

E0V2sIzVUAEQQCc


Tuo maikkarin uutinen on käännettyine lähteineen aika sekava sekä virheellinen, mutta Autosportin uutinen selittää siipien eron paremmin.

Mercedes looked strong from the off, but there was a differentiating factor between the two cars - and Hamilton ended up going down a different route on his downforce levels compared to teammate Bottas.

Mercedes has two different rear wing set-ups available to its drivers, which get a run out at free practice sessions to establish which one offers them the performance level each driver is after at that specific track.

The changes might not seem drastic from the outside, but they do offer up subtle differences that allow them to run different downforce levels, whilst offsetting this against the drag penalty and the DRS effect.

The main visual difference between the two arrangements is the single or double pillar arrangement (seen above in the illustration of last year's W11), with both offering different structural and aerodynamic characteristics that are often dictated by the circuit configuration and characteristics.

It is unclear if Mercedes actively opted to split its drivers, given the threat posed by Verstappen, or whether it was a conscious set-up decision by each.

But Hamilton's set-up on the rear wing arrangement, with two pillars, had significantly less wing than the rear wing installed on Bottas' car, which would potentially give the Brit a straightline speed boost but make life a little more difficult in the corners.

This seemed to play out between the pair during qualifying, where Hamilton lost out to his team-mate, who had a more stable rear end when it counted most toward the end of the lap.

In playing the long game and thinking of the race, it appears that Hamilton's set-up allowed him to not only strike against his rivals when necessary but also keep his tyres in a more stable operating window during the race.

Bottas' set-up allowed the Finn to get the tyres into the temperature window more easily for qualifying, but during the race, this can be detrimental to the performance and longevity of the tyre as the bulk temperature of the tyre goes up.

This has an impact on the tread platform, which begins to slide more as a consequence.

Meanwhile, Hamilton, whose car was trimmed out a little more, was driving slightly different lines as a result of his car's configuration, which led to him managing the tyres differently.

This was perhaps the reason why his pace didn't seem as good as Bottas and Verstappen in the opening laps, as they had more downforce on their cars to fire the temperature into the tyres. But they would suffer from the fallout of that later in the first stint.

With the use of DRS, Hamilton could also give the tyres a bit of a breather down the straights.

Although he suffered the pain of being behind in the opening stages, it may have actually helped him manage his tyres and strategy in that opening phase of the race as a consequence.

Hamilton's long game in set-up choice, and his willingness to be patient in working his way to the front, ultimately proved decisive in giving him the tools he needed to come out on top again.
 
Ei taatusti tule potkuja, ainakin kauden loppuun asti ajaa Bottas ja mistä sen tietää, jos Hamilton ja Bottas jatkavatkin molemmat ensi kautena. Sekin on käsittääkseni ihan mahdollista.
 

Potkuhuhuja taas.
Tallin kannalta tuntuisi vähän oudolta antaa Bottakselle lähtöpasseja kesken kauden niin kauan kuin Bottas tukee Hamiltonin mestaruutta, ja voi edes teoriassa pysyä mukana mestaruustaistossa. Enkä ole yhtään vakuuttunut siitä, että yksikään kuljettaja tuolta tällä hetkellä välttämättä suoriutuisi Bottasta paremmin Hamiltonia vastaan pitkässä juoksussa.

Ja kuten ylempänäkin todettiin, ihan hyvin voi Bottas saada seuraavallekin vuodelle sopimuksen, jos vaan näitä paaluja ja kolmen kärkeä tulee säännöllisesti.
 
no en kyllä ihmettelis yhtään jos potkut tulis. kuitenkin hamilton kohta lopettaa ja joku korvaava täytyis tilalle saada. bottaksesta siihen ei oo
 
Tulipa fudut tai ei, on edelleen ihan mahdollista että Hamiltonin maailmanmestaruuksien lukumäärä kauden lopussa on vain yhden pienempi kuin Bottaksen F1-osakilpailuvoittojen lukumäärä.
 
Daily Fail printtaa sitä, mikä pitää pikkuenglantilaisen tyytyväisenä. Melkoinen roskalehti.
 
Viimeksi muokattu:
bottas tuskin osaa ees kertoa jos testataan jotain uutta osaa että miten se vaikuttaa, selittelis jotain järjetöntä
Meinaat että ihan vahingossa pääsi Mersun rattiin? En tiedä oletko tyhmä, trollaatko vai molempia.

no en kyllä ihmettelis yhtään jos potkut tulis. kuitenkin hamilton kohta lopettaa ja joku korvaava täytyis tilalle saada. bottaksesta siihen ei oo
Oletkohan huomannut, että F1-talleilla on kaksi autoa käytettävissä?
 
Ei oo kyllä kaudessa enää mitään jännättävää,jos Bottas potkut saa..
Kimin 10. sija sytyttää enemmän kuin Bottaksen 1. sija.

Tai no... ehkä yhtä paljon. Mutta suurin syy siitäkin hohdosta johtuu siitä, että kun joku muu kuin Hamilton voittaa, Hamilton ei voita.
 
Roskalehden roskajuttu. Myydään lehtieä briteille koska toinen britti mersun rattii jne.
 
Kimikin vaan nappeja sääteli kun Gion perään ajoi, ehkä se radan profiili tosiaan yllätti noinkin kokeneen kuskin. Tuo on kimille uran ensimmäinen noin karkea virhe, veikkaan että jää myös viimeiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom