F1 2021 - Portugalin GP

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Juu ei tuommoiset erot ole mitään säätöjä, vaan eri kehitysversioita takasiivestä. Siitä en sitten tiedä onko ollut kuskien valinta vai Hamiltonille Gigantista kalleinta ekana
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Juu ei tuommoiset erot ole mitään säätöjä, vaan eri kehitysversioita takasiivestä. Siitä en sitten tiedä onko ollut kuskien valinta vai Hamiltonille Gigantista kalleinta ekana
Tietysti Hamiltonille pitää ensimmäisenä parhaat osat tulla! Mikä järki bottakselle niitä ois antaa kun ei kuitenkaan osaa hyödyntää niitä
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tietysti Hamiltonille pitää ensimmäisenä parhaat osat tulla! Mikä järki bottakselle niitä ois antaa kun ei kuitenkaan osaa hyödyntää niitä
Täällä siltikin on se perinteinen, että miten voi hävitä samanlaisella autolla, vaikka välillä edes runko ei ole sama ja nyt oli myös eri osaa. "Eihän se uusi runko ollut, se oli Hamilton:n vanha", mutta muistaakseni voitti heti sillä Hamilton:n rungolla, kun sai sen käyttöön.

Selvää rasismia, kun ei edes anneta samoja palikoita ja autokin on musta, mutta eihän se toisinpäin toimi, because i am white ei mene läpi!
 
Viimeksi muokattu:

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Trollaus / flametus
Täällä siltikin on se perinteinen, että miten voi hävitä samanlaisella autolla, vaikka välillä edes runko ei ole sama ja nyt oli myös eri osaa. "Eihän se uusi runko ollut, se oli Hamilton:n vanha", mutta muistaakseni voitti heti sillä Hamilton:n rungolla, kun sai sen käyttöön.

Selvää rasismia, kun ei edes anneta samoja palikoita ja autokin on musta, mutta eihän se toisinpäin toimi, because i am white ei mene läpi!
bottas tuskin osaa ees kertoa jos testataan jotain uutta osaa että miten se vaikuttaa, selittelis jotain järjetöntä
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
Kyllähän iso osa luulee! Aina löytyy joku tekosyy kun bottas ei pärjää. Milloin on toto laittanu sokeria tankkiin ja milloin varikko tiimi tahallaan säheltää
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyllähän iso osa luulee! Aina löytyy joku tekosyy kun bottas ei pärjää. Milloin on toto laittanu sokeria tankkiin ja milloin varikko tiimi tahallaan säheltää
Jos oot yhtään lajia seurannut niin kyllähän ne on mystisesti viat ilmenneet aina kriittisillä hetkillä, varikkostopit kestäneet sekunnin pidempään ja turva-autot saatu radalle yhden kuskin mukaan optimoiden sellaisella tarkkuudella, että täysin pelkästään tilastollisesta vaihtelusta ei voi olla kyse.

Kun tähän lisätään mersun johdon julkilausumat, niin on Mustakarillekin selvää, että se pienikin mahdollinen hyöty raavitaan aina Hamiltonille, mutta Bottaksen kohdalla ei jakseta vaivautua. Toto pystyy puhumaan vaikka mitä paskaa sen ympärille, mutta "mystisten" ongelmien kuorruttaminen shaiballa ei oikein auta, jos ottavana osapuolena on aina sama taho.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 245
"Tahallaan" on vähän värittynyttä, mutta ei siellä tallissa oikeasti ketään kiinnosta Bottaksen menestys, joten se menee vähän vasemmalla kädellä vaikka nimellisesti olisikin "best effort". Käsittääkseni F1- tallien rahanjako ei ole kiinni tarkalleen pisteiden määrästä vaan tallin sijoituksesta MM-sarjassa ja parista muusta tekijästä (autonvalmistaja yms.). Siten on aika yhdentekevää kerääkö se Boltteri 200 vai 300 pinnaa kun se tallimestaruus on joka tapauksessa varma jo kauteen lähtiessä. Sitä on siitä sitten helppo mikromanageroida jotta naiivimmat sarjan seuraajat luulee että "Red Bull on yhtä nopea tai ehkä jopa nopeampi" tai että "ensi vuonna muuttuu niin paljon että ai että".
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
Miksi rakenne ja muoto on erilainen, jos ei ole päivityksestä kyse? Kato swan neck alue.

"Motorsportin mukaan Hamiltonin auton vaihdettu takasiipirakenne tuotti enemmän downforcea; se mahdollisesti maksoi jonkin verran lauantain aika-ajoissa, mutta sunnuntain kilpailussa Hamilton hyötyi siitä varsinkin yhä voimistuneessa sivutuulessa.
– Paalulta lähtenyt Bottas joutui tulemaan mutkissa toimeen paljon epävakaamman auton kanssa, ja näin hän pääsi radan viimeisestä mutkasta pääsuoralle paljon alhaisemmalla nopeudella kuin tallikaverinsa, Motorsport kirjoittaa."

Nämä on molemmat Hamiltonin autosta, ei helvetissä ole sama spoileri.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Joo minustakin se totuus on jostain tuolta väliltä. Todennäköisesti jokseenkin noin, että ei mersulla hirveästi Bottaksen sijat kiinnosta tiettyyn pisteeseen saakka.
Ja toki Hamilton myös omilla meriiteillään tuon kaiken mahdollisen tuen myös ansaitsee. Bottaksen kustannuksella tai ilman.
Itse kyllä hieman toivon, että Bottas lähtisi mersulta veke. Ei se tasavertaista kohtelua tule saamaan niin kauan kun Hamilton siellä ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
303
Meinaatteko oikeasti että talli tahallaan sabotoisi toista kuskia? Varsinkin nyt kun redbull on melkolailla samalla tasolla mersun kanssa (jos ei jopa nopeampi) ni kummallekkin kuskille varmasti annetaan parhaat mahdolliset osat mieltymysten mukaan että saavat autosta parhaan irti/pääsevät mahd hyville sijoituksille. Talleja kuitenkin ensisijaisesti kiinnostaa ne tiimipisteet joista rahat jaetaan talleille. Nuo takasiivet eivät edes ole mitään päivitysosia, toinen on ns alhaisen downforcen siipi jolla takapään pito heikompi mutta huippunopeus parempi (hamilton) ja korkeamman downforcen siipi jolla vakaampi takapää mutta heikompi suoranopeus (bottas).
Mersuhan testasi jo Imolassa näitä kahta eri downforcetason siipeä ja eri pilarivaihtoehtoa. Ja juuri kuten sanoit nuo valitaan pääpiirteissään juuri kuskin mieltymysten mukaan sekä valiten panostetaanko absoluuttiseen kierrosaikaan vai pieneen kompromissiin, jolla saavutetaan parempi suoranopeus kisaan.

Bottas ajoi Portugalissa siivellä, jossa suurempi pääprofiili ja siipikulma. Suuremman dowwnforcen lisäksi tällaisella siivellä myös DRS efekti on suurempi, joten siipi on parempi valinta aika-ajoon, jossa extra downforcesta saa etua mutkiin, mutta ilmanvastuspenalti on pienempi, koska DRS käyttö on vapaata DRS alueilla.



Tuo maikkarin uutinen on käännettyine lähteineen aika sekava sekä virheellinen, mutta Autosportin uutinen selittää siipien eron paremmin.

Mercedes looked strong from the off, but there was a differentiating factor between the two cars - and Hamilton ended up going down a different route on his downforce levels compared to teammate Bottas.

Mercedes has two different rear wing set-ups available to its drivers, which get a run out at free practice sessions to establish which one offers them the performance level each driver is after at that specific track.

The changes might not seem drastic from the outside, but they do offer up subtle differences that allow them to run different downforce levels, whilst offsetting this against the drag penalty and the DRS effect.

The main visual difference between the two arrangements is the single or double pillar arrangement (seen above in the illustration of last year's W11), with both offering different structural and aerodynamic characteristics that are often dictated by the circuit configuration and characteristics.

It is unclear if Mercedes actively opted to split its drivers, given the threat posed by Verstappen, or whether it was a conscious set-up decision by each.

But Hamilton's set-up on the rear wing arrangement, with two pillars, had significantly less wing than the rear wing installed on Bottas' car, which would potentially give the Brit a straightline speed boost but make life a little more difficult in the corners.

This seemed to play out between the pair during qualifying, where Hamilton lost out to his team-mate, who had a more stable rear end when it counted most toward the end of the lap.

In playing the long game and thinking of the race, it appears that Hamilton's set-up allowed him to not only strike against his rivals when necessary but also keep his tyres in a more stable operating window during the race.

Bottas' set-up allowed the Finn to get the tyres into the temperature window more easily for qualifying, but during the race, this can be detrimental to the performance and longevity of the tyre as the bulk temperature of the tyre goes up.

This has an impact on the tread platform, which begins to slide more as a consequence.

Meanwhile, Hamilton, whose car was trimmed out a little more, was driving slightly different lines as a result of his car's configuration, which led to him managing the tyres differently.

This was perhaps the reason why his pace didn't seem as good as Bottas and Verstappen in the opening laps, as they had more downforce on their cars to fire the temperature into the tyres. But they would suffer from the fallout of that later in the first stint.

With the use of DRS, Hamilton could also give the tyres a bit of a breather down the straights.

Although he suffered the pain of being behind in the opening stages, it may have actually helped him manage his tyres and strategy in that opening phase of the race as a consequence.

Hamilton's long game in set-up choice, and his willingness to be patient in working his way to the front, ultimately proved decisive in giving him the tools he needed to come out on top again.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Ei taatusti tule potkuja, ainakin kauden loppuun asti ajaa Bottas ja mistä sen tietää, jos Hamilton ja Bottas jatkavatkin molemmat ensi kautena. Sekin on käsittääkseni ihan mahdollista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 230

Potkuhuhuja taas.
Tallin kannalta tuntuisi vähän oudolta antaa Bottakselle lähtöpasseja kesken kauden niin kauan kuin Bottas tukee Hamiltonin mestaruutta, ja voi edes teoriassa pysyä mukana mestaruustaistossa. Enkä ole yhtään vakuuttunut siitä, että yksikään kuljettaja tuolta tällä hetkellä välttämättä suoriutuisi Bottasta paremmin Hamiltonia vastaan pitkässä juoksussa.

Ja kuten ylempänäkin todettiin, ihan hyvin voi Bottas saada seuraavallekin vuodelle sopimuksen, jos vaan näitä paaluja ja kolmen kärkeä tulee säännöllisesti.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
no en kyllä ihmettelis yhtään jos potkut tulis. kuitenkin hamilton kohta lopettaa ja joku korvaava täytyis tilalle saada. bottaksesta siihen ei oo
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Tulipa fudut tai ei, on edelleen ihan mahdollista että Hamiltonin maailmanmestaruuksien lukumäärä kauden lopussa on vain yhden pienempi kuin Bottaksen F1-osakilpailuvoittojen lukumäärä.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Daily Fail printtaa sitä, mikä pitää pikkuenglantilaisen tyytyväisenä. Melkoinen roskalehti.
 
Viimeksi muokattu:

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
bottas tuskin osaa ees kertoa jos testataan jotain uutta osaa että miten se vaikuttaa, selittelis jotain järjetöntä
Meinaat että ihan vahingossa pääsi Mersun rattiin? En tiedä oletko tyhmä, trollaatko vai molempia.

no en kyllä ihmettelis yhtään jos potkut tulis. kuitenkin hamilton kohta lopettaa ja joku korvaava täytyis tilalle saada. bottaksesta siihen ei oo
Oletkohan huomannut, että F1-talleilla on kaksi autoa käytettävissä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Ei oo kyllä kaudessa enää mitään jännättävää,jos Bottas potkut saa..
Kimin 10. sija sytyttää enemmän kuin Bottaksen 1. sija.

Tai no... ehkä yhtä paljon. Mutta suurin syy siitäkin hohdosta johtuu siitä, että kun joku muu kuin Hamilton voittaa, Hamilton ei voita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Roskalehden roskajuttu. Myydään lehtieä briteille koska toinen britti mersun rattii jne.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Kimikin vaan nappeja sääteli kun Gion perään ajoi, ehkä se radan profiili tosiaan yllätti noinkin kokeneen kuskin. Tuo on kimille uran ensimmäinen noin karkea virhe, veikkaan että jää myös viimeiseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 143
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom