F1 2021 - Portugalin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2021

01. Bahrainin GP, Sakhir, 26.-28.3.
02. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.4.
03. Portugalin GP, Portimão, 30.4.-2.5.
04. Espanjan GP, Barcelona, 7.–9.5.
05. Monacon GP, Monte Carlo, 20.–23.5.
06. Azerbaidzhanin GP, Baku, 4.-6.6.
07. Turkin GP, Istanbul, 11.–13.6. (Kanadan GP peruttu)
08. Ranskan GP, Le Castellet, 25.–27.6.
09. Itävallan GP, Spielberg, 2.-4.7.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 16.–18.7.
11. Unkarin GP, Budapest, 30.7.–1.8.
12. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 27.-29.8.
13. Hollannin GP, Zandvoort, 3.-5.9.
14. Italian GP, Monza, 10.–12.9.
15. Venäjän GP, Sotshi, 24.–26.9.
16. Singaporen GP, Marina Bay, 1.–3.10.
17. Japanin GP, Suzuka, 8.–10.10.
18. Yhdysvaltain GP, Austin, 22.–24.10.
19. Meksikon GP, Mexico City, 29.–31.10.
20. Brasilian GP, São Paulo, 5.–7.11.
21. Australian GP, Melbourne, 19.-21.11.
22. Saudi Arabian GP, Jeddah, 3.-5.12.
23. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 10.-12.12.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. vapaat harjoitukset 13:30
2. vapaat harjoitukset 17:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 14:00
Aika-ajo 17:00

Sunnuntai
GP 17:00
____________________________

Sää:


Weather forecast for Portimão
Täsmäsää Portimão
____________________________

23px-Flag_of_Portugal.svg.png
Autódromo Internacional do Algarve
image.png


Ratamuutokset:

- N/A
____________________________

Black round Pirelli:


4p7sO58.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

2021 Portugal Grand Prix – Preview
____________________________

Kilpailun nimi: Formula 1 Heineken Grande Prémio De Portugal 2021
Radan nimi: Autódromo Internacional do Algarve
Radan pituus: 4,653 km
Kisapituus: 66 kierrosta = 306,826 km
Kierrosennätys: 1:18.750
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes (2020)

2020
Podium:
1.
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2.
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes
3.
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda

Paalupaikka:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:16.652

Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:18.750







____________________________

MM-pistetilanne (2/23 osakilpailua)

Kuljettajat:


01. Lewis Hamilton 44
02. Max Verstappen 43
03. Lando Norris 27
04. Charles Leclerc 20
05. Valtteri Bottas 16
06. Carlos Sainz 14
07. Daniel Ricciardo 14
08. Sergio Perez 10
09. Pierre Gasly 6
10. Lance Stroll 5
11. Yuki Tsunoda 2
12. Esteban Ocon 2
13. Fernando Alonso 1
14. Kimi Räikkönen 0
15. Antonio Giovinazzi 0
16. George Russell 0
17. Sebastian Vettel 0
18. Mick Schumacher 0
19. Nikita Mazepin 0
20. Nicholas Latifi 0

Tallit:

01. Mercedes 60
02. Red Bull 53
03. McLaren 41
04. Ferrari 34
05. AlphaTauri 8
06. Aston Martin 5
07. Alpine 3
08. Alfa Romeo 0
09. Williams 0
10. Haas 0

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 71
02. Alankomaat 43
03. Monaco 20
04. Suomi 16
05. Espanja 15
06. Australia 14
07. Meksiko 10
08. Ranska 8
09. Kanada 5
10. Japani 2
11. Saksa 0
12. Italia 0
13. Venäjä 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden pisteen, jos sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.
____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Mercedes-AMG Petronas F1 Team GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Red Bull Racing AUT Honda
11 Sergio Perez MEX
33 Max Verstappen NED

McLaren F1 Team GBR Mercedes
3 Daniel Ricciardo AUS
4 Lando Norris GBR

Aston Martin Cognizant F1 Team GBR Mercedes
5 Sebastian Vettel GER
18 Lance Stroll CAN

Alpine F1 Team FRA Renault
14 Fernando Alonso ESP
31 Esteban Ocon FRA

Scuderia Ferrari Mission Winnow ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Carlos Sainz ESP

Scuderia AlphaTauri Honda ITA Honda
10 Pierre Gasly FRA
22 Yuki Tsunoda JPN

Alfa Romeo Racing ORLEN SUI Ferrari
7 Kimi Räikkönen FIN
99 Antonio Giovinazzi ITA

Haas F1 Team USA Ferrari
9 Nikita Mazepin RUS
47 Mick Schumacher GER

Williams Racing GBR Mercedes
6 Nicholas Latifi CAN
63 George Russell GBR
____________________________

Sekalaisia linkkejä:


Kauden 2021 yleisketju
F1-lähetykset
Formula 1 | News and Information on all Formula 1 Racing GPs
MTV F1
BBC F1
Sky Sports F1
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
_______________________________
 
Viimeksi muokattu:
Verstappen ja Hamilton kolaa toisensa ulos kilpailusta ja Valtterilla on teknisiä ongelmia. Palkintopallille päätyy Perez, Norris ja Ricciardo.
Ja Mazepin aiheuttaa turva-auton kisassa.
 
Kenet tuleva Renault cupin mestari tällä kertaa kolaa pihalle?
 
No siis ihan vaan aiempiin kausiin peilaten on joku tilastollinen todennäköisyys, että Bottas voittaa edes muutaman kisan, vaikkei moni välttämättä mestaruusjahtiin uskoisikaan, joten sanotaan nyt vaikka Portugalin osalta, että Bottas vie. Ja katsotaan sitten sunnuntaina, kuinka väärässä olin.
 
Ihan hyvin on Callum Ilotti ajanut näissä treenissä. Ei ainakaan ole vielä ollut seinässä
 
Onhan se jo nähty miten tämmöisissä tilanteissa melkein aina käy, Hamilton ottaa paalun tai menee heti lähdössä tai varikolla ohi.

Niin harmittavasti näyttää vahvasti siltä,et Hamilton on askeleen,parin Bottasta edellä..
 
Onkohan täällä joillain vielä tarkemmin lajia tuntevilla jokin valistunut arvio siitä, mistä toi Ham-Bottas-tilanne harjoitusten ja aika-ajojen kautta kisaan johtuu? Piiloitteleeko Hamilton tahallaan treeneissä omaa vauhtia suhteessa tallikaveriinsa vai onko Bottas perjantaina ja hyvällä tuurilla launtaina oikeasti nopeampi, kunnes kisassa sitten sattuu ja tapahtuu?

Bottas on kuitenkin aika-ajoissakin suhteellisen usein silloin tällöin onnistunut, ja voisi kuvitella ettei Hamilton ihan pelkän taktiikan takia varsinkaan silloin enää himmaile.
 
Onkohan täällä joillain vielä tarkemmin lajia tuntevilla jokin valistunut arvio siitä, mistä toi Ham-Bottas-tilanne harjoitusten ja aika-ajojen kautta kisaan johtuu? Piiloitteleeko Hamilton tahallaan treeneissä omaa vauhtia suhteessa tallikaveriinsa vai onko Bottas perjantaina ja hyvällä tuurilla launtaina oikeasti nopeampi, kunnes kisassa sitten sattuu ja tapahtuu?
Eikö se nyt ole kovin selvää, että Bottas on ihan hyvä kuski jos katsotaan yhden kierroksen matkalta, mutta kisassa sitten valitettavasti pitää mm. huolehtia renkaiden kunnosta mikä taas ei ole Bottaksen vahvuus.
 
Onkohan täällä joillain vielä tarkemmin lajia tuntevilla jokin valistunut arvio siitä, mistä toi Ham-Bottas-tilanne harjoitusten ja aika-ajojen kautta kisaan johtuu? Piiloitteleeko Hamilton tahallaan treeneissä omaa vauhtia suhteessa tallikaveriinsa vai onko Bottas perjantaina ja hyvällä tuurilla launtaina oikeasti nopeampi, kunnes kisassa sitten sattuu ja tapahtuu?

Bottas on kuitenkin aika-ajoissakin suhteellisen usein silloin tällöin onnistunut, ja voisi kuvitella ettei Hamilton ihan pelkän taktiikan takia varsinkaan silloin enää himmaile.


Aika-ajovauhdissahan Valtteri on ollut perinteisesti hyvin lähellä Hamiltonia; välillä takana, välillä edellä. Harjoitusten ajoista nyt ei hirveästi kannata välittää, mutta usein paineettomassa tilassa Bottas saa itsestään irti hyviä kierroksia. Paineen alla sitten on nähty muutamia pään pettämisiä. Kisavauhdissa suurin ero tulee renkaista, Hamilton saa renkaat toimimaan nopeammin ja pystyy säästämään niitä huomattavasti Bottasta paremmin. Viime kisan kolariepisodikin oli sen syytä että Bottas ei saanut mediumeja toimimaan yhtään, vaan Stroll paineli heti varikkopysähdyksen jälkeen ohi muutaman sekunnin takamatkalta ja Russell oli jo seuraavalla kierroksella heti kirjaimellisesti kontissa kiinni.
 
Aika-ajovauhdissahan Valtteri on ollut perinteisesti hyvin lähellä Hamiltonia; välillä takana, välillä edellä. Harjoitusten ajoista nyt ei hirveästi kannata välittää, mutta usein paineettomassa tilassa Bottas saa itsestään irti hyviä kierroksia. Paineen alla sitten on nähty muutamia pään pettämisiä. Kisavauhdissa suurin ero tulee renkaista, Hamilton saa renkaat toimimaan nopeammin ja pystyy säästämään niitä huomattavasti Bottasta paremmin. Viime kisan kolariepisodikin oli sen syytä että Bottas ei saanut mediumeja toimimaan yhtään, vaan Stroll paineli heti varikkopysähdyksen jälkeen ohi muutaman sekunnin takamatkalta ja Russell oli jo seuraavalla kierroksella heti kirjaimellisesti kontissa kiinni.
Okei. Oliko esim. siinä kolariepisodissakin kyse Valtterin kyvyttömyydestä saada renkaat toimimaan, vai ennemmin fysiikan sanelemista ehdoista, joiden takia niitä ei vaan nopeammin saanut kuntoon? Toiset kuskithan toki on parempia optimoimaan renkaita, mutta toisinaan omalla kohdalla jää vähän hämärän peittoon, että missä tilanteissa kyse on kuskin taidoista ja missä sitten renkaan ominaisuuksista. Niitä kun ei kuitenkaan hetkessä saada kuosiin.

Kiinnostava kisa on joka tapauksessa tulossa jo pelkästään Red Bullin ansiosta, ja varsinkin jos Bottas onnistuu aika-ajoissa.
 
Okei. Oliko esim. siinä kolariepisodissakin kyse Valtterin kyvyttömyydestä saada renkaat toimimaan, vai ennemmin fysiikan sanelemista ehdoista, joiden takia niitä ei vaan nopeammin saanut kuntoon? Toiset kuskithan toki on parempia optimoimaan renkaita, mutta toisinaan omalla kohdalla jää vähän hämärän peittoon, että missä tilanteissa kyse on kuskin taidoista ja missä sitten renkaan ominaisuuksista. Niitä kun ei kuitenkaan hetkessä saada kuosiin.

Kolarihan toki oli täysin Russellin syytä, mutta syy miksi Valttu oli osallisena oli renkaiden toimimattomuus. Etenkin tämän kauden renkaat-auto kombinaatio tuntuu sopivan Bottakselle huonosti.
 
Okei. Oliko esim. siinä kolariepisodissakin kyse Valtterin kyvyttömyydestä saada renkaat toimimaan, vai ennemmin fysiikan sanelemista ehdoista, joiden takia niitä ei vaan nopeammin saanut kuntoon? Toiset kuskithan toki on parempia optimoimaan renkaita, mutta toisinaan omalla kohdalla jää vähän hämärän peittoon, että missä tilanteissa kyse on kuskin taidoista ja missä sitten renkaan ominaisuuksista. Niitä kun ei kuitenkaan hetkessä saada kuosiin.

Kiinnostava kisa on joka tapauksessa tulossa jo pelkästään Red Bullin ansiosta, ja varsinkin jos Bottas onnistuu aika-ajoissa.

Mä nään sen niin, että jotkut kuskit pystyy ajamaan/hallitsemaan autoa paremmin vaikka ne renkaat ei vielä ole optimaalisen pidon alueella. Hamilton on tässä mestari. Ei niinkään, että kuski saisi niitä renkaita toimimaan yhtään paremmin kuin toinen vaan pystyy ajamaan "vajavaisella pidolla" paremmin.
 
Mä nään sen niin, että jotkut kuskit pystyy ajamaan/hallitsemaan autoa paremmin vaikka ne renkaat ei vielä ole optimaalisen pidon alueella. Hamilton on tässä mestari. Ei niinkään, että kuski saisi niitä renkaita toimimaan yhtään paremmin kuin toinen vaan pystyy ajamaan "vajavaisella pidolla" paremmin.
Se voi olla näinkin. Noi eri kuljettajien omat spesifit taidot eri osa-alueilla tulee välillä ihan kiinnostavasti esiin, kunhan vaan saadaan tarpeeksi erilaisia olosuhteita kisaa varten. Juuri Bottaksen vauhti kunhan pääsee tiettyyn mielentilaan, Hamiltonin taito renkaiden kanssa, Perez sadekelillä, jne.
 
Onkohan täällä joillain vielä tarkemmin lajia tuntevilla jokin valistunut arvio siitä, mistä toi Ham-Bottas-tilanne harjoitusten ja aika-ajojen kautta kisaan johtuu? Piiloitteleeko Hamilton tahallaan treeneissä omaa vauhtia suhteessa tallikaveriinsa vai onko Bottas perjantaina ja hyvällä tuurilla launtaina oikeasti nopeampi, kunnes kisassa sitten sattuu ja tapahtuu?

Bottas on kuitenkin aika-ajoissakin suhteellisen usein silloin tällöin onnistunut, ja voisi kuvitella ettei Hamilton ihan pelkän taktiikan takia varsinkaan silloin enää himmaile.
Aika-ajovauhdissahan Valtteri on ollut perinteisesti hyvin lähellä Hamiltonia; välillä takana, välillä edellä. Harjoitusten ajoista nyt ei hirveästi kannata välittää, mutta usein paineettomassa tilassa Bottas saa itsestään irti hyviä kierroksia. Paineen alla sitten on nähty muutamia pään pettämisiä. Kisavauhdissa suurin ero tulee renkaista, Hamilton saa renkaat toimimaan nopeammin ja pystyy säästämään niitä huomattavasti Bottasta paremmin. Viime kisan kolariepisodikin oli sen syytä että Bottas ei saanut mediumeja toimimaan yhtään, vaan Stroll paineli heti varikkopysähdyksen jälkeen ohi muutaman sekunnin takamatkalta ja Russell oli jo seuraavalla kierroksella heti kirjaimellisesti kontissa kiinni.
Renkaiden hallinta on yksi missä Hamilton on Bottasta parempi. Ja kisatilanteessa muutenkin Vale valitettavasti jää Hamiltonille pahasti varjoon, niin röyhkeydessä ohitustilanteissa kuin tiimin kanssa kommunikoidessa. Muutaman kerran Vale viime kaudella sanoi radiossa että voisi tehdä eri tavalla renkaiden suhteen kuin Lewis, mutta tähän talli ei suostunut "kun ei se pehmeämpi kestä maaliin". Hamiltonilla on yleensä enemmän sanavaltaa mitä renkaisiin ja pysähdyksiin tulee kisan aikana, eikä tietysti ole ihmekään kun miettii mitä kaveri on saavuttanut.

Ja Valen ohitukset. Montako kertaa kaveri on oikeasti antanut kunnolla painetta kelle tahansa kärkipään kuskille, ja onnistunut ohituksessa (tai edes yrittänyt)? En muista että kovinkaan monesti, yleensä valitettavasti Vale on se jota ohitetaan. Vaikka suomalaisena onkin hienoa että Valtteri ajaa mersulla, mutta melkein lajin kannalta toivoisin että siinä toisessa autossa olisi hieman mulkumpi ja tasaisempi kaveri.

Toki Vale nyt lukee tämän, jolloin kaveri dominoi seuraavat viisi kisaa ja kansa ihmettelee Bottas 3.0 "zero fucks given"-editionia.
 
Ja Valen ohitukset. Montako kertaa kaveri on oikeasti antanut kunnolla painetta kelle tahansa kärkipään kuskille, ja onnistunut ohituksessa (tai edes yrittänyt)? En muista että kovinkaan monesti, yleensä valitettavasti Vale on se jota ohitetaan.

Tämä jäi sanomatta. Williams ajoilta jäi mielikuva hyviin ohituksiin kykenevästä kuskista, mutta mersulla näitä ei ole kyllä juurikaan nähty. Samoin sadekelillä nähtiin Williamsin ratissa parikin maagista suoritusta (montreal), mutta nykyään tuntuu olevan gridin heikoimpia vaihtelevissa olosuhteissa/sateella. Riskien välttäminen tuntuu olevan Bottaksella se tärkein prioriteetti. Ja kakkoskuskille se tietyllä tavalla sopiikin. Mutta kun puheista päätellen Valtterin omatkin odotukset olivat/ovat korkeammalla niin ei se noin oikein toimi.

Toki Vale nyt lukee tämän, jolloin kaveri dominoi seuraavat viisi kisaa ja kansa ihmettelee Bottas 3.0 "zero fucks given"-editionia.

Toivotaan näin, yhä edelleen uskon Valtterin olevan tänä vuonna nähtyä huomattavasti parempi kuski.
 
On tossa varmaan joku perä. Oma parempi puolisko kotona, joka ei formuloita sinänsä analyyttisesti tai muutenkaan tarkkaan seuraa, on jo useamman kerran ohimennen todennut, että Bottakselta puuttuu se jokin. Ja tarkoittaa tällä sellaista tiettyä häijyyttä ja pokkaa ottaa riskejä. Vaikka kyseessä on ehkä hänen puolelta pelkkää intuitiota, ei se kovin kauas välttämättä kuitenkaan osu.

Ehkä Bottakselta tullaan näkemään enemmän sellaisia isompia riskejä ihan jo sen takia, että hän itse jo ymmärtää aikansa Mercedeksellä käyvän vähiin.
 
On tossa varmaan joku perä. Oma parempi puolisko kotona, joka ei formuloita sinänsä analyyttisesti tai muutenkaan tarkkaan seuraa, on jo useamman kerran ohimennen todennut, että Bottakselta puuttuu se jokin. Ja tarkoittaa tällä sellaista tiettyä häijyyttä ja pokkaa ottaa riskejä. Vaikka kyseessä on ehkä hänen puolelta pelkkää intuitiota, ei se kovin kauas välttämättä kuitenkaan osu.

Ehkä Bottakselta tullaan näkemään enemmän sellaisia isompia riskejä ihan jo sen takia, että hän itse jo ymmärtää aikansa Mercedeksellä käyvän vähiin.

Tää on totta. Bottakselta puuttuu se agressiivisuus ohituksissa ja jotenkin semmoinen röhkeys. Viime kisassakin se jurnutti sen Strollin perässä ties kuinka monta kierrosta, mut kun Hamilton tuli saman kaverin perään, niin kierros ja ohi.
 
Ai niin sitä muistelinkin, että Hamiltonilla oli radan jo kuivuttua muutenkin paremmat olosuhteet ohitteluun. Ei se siis pois ole Hamiltonin ajotaidoilta, mutta ihan täysin sitä ei voi Bottakseen verrata, jos haluaa ihmetellä, miksei suomalainen päässyt aiemmin kisassa ohi.
 
Hamilton on uskomattoman vaikea voittaa, se oikeasti tuntuu siltä että Hamiltonilla on myös tuuri puolella, vaatii täydellisen suorituksen Bottakselta, kyllä se voi sen tehdä mutta ei se helppoa ole.

Kaikki on mahdollista, mutta Bottaksen pitää nyt ilmoittauta siihen mestarrus taisteluun, nyt on se hetki. Pitää alkaa ajamaan Maxsia ja Lewisiä vastaan, nyt on se hetki!
 
Viimeksi muokattu:
Hamilton on uskomattoman vaikea voittaa, se oikeasti tuntuu siltä että Hamiltonilla on myös tuuri puolella, vaatii täydellisen suorituksen Bottakselta, kyllä se voi sen tehdä mutta ei se helppoa ole.

Kaikki on mahdollista, mutta Bottaksen pitää nyt ilmoittauta siihen mestarrus taisteluun, nyt on se hetki. Pitää alkaa ajamaan Maxsia ja Lewisiä vastaan, nyt on se hetki!

Kaikista järkevintä ois jo tässä vaiheessa kautta tehdä täysin kakkoskuski bottaksesta ja taistella kahden auton voimin maxia vastaan ja uhrata bottas jotta Hamilton veis mestaruuden
 
Kaikista järkevintä ois jo tässä vaiheessa kautta tehdä täysin kakkoskuski bottaksesta ja taistella kahden auton voimin maxia vastaan ja uhrata bottas jotta Hamilton veis mestaruuden
Se olisi kieltämättä varmaan tallin kannalta paras ratkaisu. Ja ehkä ihan todennäköinen, jos miettii minkälaista painetta Red Bull tällä hetkellä työntää Toton suuntaan. Bottakselta pitää löytyä aika paljon uudenlaista asennetta ja tietenkin suorituksia, jotta häntä ei ihan kauden alussa ainakaan täysin jätetä kakkoskuskin tontille.
 
Kaikista järkevintä ois jo tässä vaiheessa kautta tehdä täysin kakkoskuski bottaksesta ja taistella kahden auton voimin maxia vastaan ja uhrata bottas jotta Hamilton veis mestaruuden

Eli Toto vain vähän ennakoi kun teki päätöksen pari kautta sitten.
 
Ei vielä kannata tehdä kakkoskuskia, pitää antaa reilu mahdollisuus. Tässä on muutama kisa aikaa näyttää.
 
Tämä on kimin rata, pakko päästä jakoon! Yllättävän tiukoille meni, ens sessioissa pitää parantaa.
 
Ei taas Kimi aika-ajoissa vakuuta. GIO selvälsti nopeampi.
edit. Puuh sentään toiseen osioon.
 
Kyllä kimi tuolta vielä vetää ja jos ei niin kisassa viimeistään, pitsteille pitäs päästä.

Riccardo on vaikeuksissa, ei vaan sovi auto käteen, jokainen kuskiv ja auto on yksilö.
 
Ei saanut Kimi kolmea sektoria onnistumaan millään kierroksella. :( GIO valovuoden edellä tänään. Kisassa toki osat taas vaihtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom