F1 2021 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tuo kimin heikot aika-ajot toisaalta ihan noin yksiselitteistä ole, esim 2016 voitti aika-ajo vertailussa vettelin joka oli silloin todella nopea, eli ei siitä nyt niin hirveän kauaa loppupeleissä ole kun vauhti oli vielä ihan kohtuullista. Kyllä itse iän piikkiin juurikin laittaisin että alkanut hiipumaan se ihan huippuvauhti, kisassa ei kuitenkaan ikinä puristeta ihan täysiä nykysäännöillä, tärkeämpää on osata ajaa säästellen renkaita jonka räikkönen toki tekee nykyäänkin vielä hyvin.
Kyllä se ikä ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta myöskin Gio on kehittynyt joka vuosi, ei Gio ole todellakaan mikään huono aika-ajo kuski.
 
Kyllä se ikä ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta myöskin Gio on kehittynyt joka vuosi, ei Gio ole todellakaan mikään huono aika-ajo kuski.
Joo, Mäkki oli tuolloin varmaan Räikköselle "täydellisesti" sopiva auto. Sen jälkeen ei ole aika-ajokuskina puhuttu Räikkösen kohdalla.
 
Menee jo offtopikin puolelle, mutta edellee kismittää, ku kesken kauden muuttivat rengassääntöjä Kimin paluuvuotena (?). Sen jälkee Lotuksen vauhti tipahti.
Juu OT:ksi menee :) Ei ollut paluuvuosi, vaan 2013 jolloin silverstonessa räjähteli renkaita useammalla tallilla. Tuon jälkeen vaihtoivat renkaan kevlar runkorakenteen teräksiseen ja seokset takaisin 2012 versioihin "turvallisuussyiden" takia. Räikkönen loisti lotuksella noilla alkuperäisillä "hubbabubba versioilla" kun osasi ajaa niillä kovaa kisoissa niitä tuhoamatta, tuon muutoksen jälkeen räikkösen vauhti hiipui reilusti vastustajiin verrattuna. Taisi olla niin että varsinkin redbull hyötyi tuosta todella selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu OT:ksi menee :) Ei ollut paluuvuosi, vaan 2013 jolloin silverstonessa räjähteli renkaita useammalla tallilla. Tuon jälkeen vaihtoivat renkaan kevlar runkorakenteen teräksiseen ja seokset takaisin 2012 versioihin "turvallisuussyiden" takia. Räikkönen loisti lotuksella noilla alkuperäisillä "hubbabubba versioilla" kun osasi ajaa niillä kovaa kisoissa niitä tuhoamatta, tuon muutoksen jälkeen räikkösen vauhti hiipui reilusti vastustajiin verrattuna. Taisi olla niin että varsinkin redbull hyötyi tuosta todella selvästi.
Jep, Räkä painoi kisoja yhdellä pysähdyksellä kun muut kävi kaksi tai jopa kolme kertaa vaihtamassa renkaat. Kimille tuli aina kisassa about 25sec hyvää.

Ferrari Leclercin vahingoista: Ei vakavaa mutta ehkä sittenkin. Mennään nyt poikien kanssa Casinolle pellailleen ja katsellaan huomenna sit tarkemmin.
 
Mut, jos takas aiheeseen. Miten Ferrari oli noin vahva nyt? Leclecristä tuli mieleen, muistankoha taas väärin, että kusi ekan kisan, ku täräytti seinään. Yllärinä itselle tuli, että Leclercillä on jo kahdeksan paalua. "Vastahan se aloitti" on fiilis ja Ferrarin viime kausi meni rämpiessä.
 
Monacossa ei tarvi huipputehoja, ei nopeita mutkia. Ferrari ollut hyvä koko kauden mutkien apexeissa, näitä taas Monacossa riittää.

Juu, en oo nyt kauheen tarkasti kautta seurannut. Mut siis mekaanista pitoa löytyy? Monacossa tarttee toki munaa, mut mekaanista pitoa löytyy Ferrarilla? Apex itsessään ei kerro mitään, ku jokaisella mutkalla se löytyy, oli hidas tai nopee.

edit: ja joo tottakai Monaco tasoittaa tehoeroja, mut että toimi noin hyvin. Verstappenikin lyötiin, vaikka "perinteisesti" Red Bull toimii alustana hyvin. Varsinkin Verstappenin käsittelyssä.
edit2: Yllättävää oli kans Hamiltonin sulaminen. Vasta 7. ja jotain puol sekkaa Bottaksesta. Nää kaks on kuite yleensä aika-ajoissa tasaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, en oo nyt kauheen tarkasti kautta seurannut. Mut siis mekaanista pitoa löytyy? Monacossa tarttee toki munaa, mut mekaanista pitoa löytyy Ferrarilla? Apex itsessään ei kerro mitään, ku jokaisella mutkalla se löytyy, oli hidas tai nopee.

edit: ja joo tottakai Monaco tasoittaa tehoeroja, mut että toimi noin hyvin. Verstappenikin lyötiin, vaikka "perinteisesti" Red Bull toimii alustana hyvin. Varsinkin Verstappenin käsittelyssä.
edit2: Yllättävää oli kans Hamiltonin sulaminen. Vasta 7. ja jotain puol sekkaa Bottaksesta. Nää kaks on kuite yleensä aika-ajoissa tasaisia.

Tarkoittaa sitä että apex alueella Ferrari on vakaa, keula tuntuu ja reagoi hyvin. Tällöin apex alue voidaan ajaa nopeammin.

Otetaan esimerkki: Alonso tykkää että keula on ns löysä ja hän korjaa sitä hanskalla ja kaasulla -> Sija 17 ja 0.7s Oconia turpaan.

edit: mielenkiintoinen vertailu
 
Tarkoittaa sitä että apex alueella Ferrari on vakaa, keula tuntuu ja reagoi hyvin. Tällöin apex alue voidaan ajaa nopeammin.
Kyllä mie tiedän mikä apex on. Ei se kerro kuite mutkasta yksinään mitään. Se on vain se mutkan "keskipiste". Miten auto tulee/pääsee/lähtee siitä riippuu mutkan nopeudesta ja auton ominaisuuksista, autot voi toimia paremmin/huonommin riippuen siitä mikä nopeus apexissa on. Mitä hitaammin apexiin tullaan, (kärjistetysti) sitä enemmän mekaanista pitoa tarvitaan, notta päästään vauhtiin mahd. nopeesti. vrt. 300kmh ajettava mutka tai täys u-käännös, jossa nopeus voi pudota ihan minimiin. Noissa molemmissa mutkissa on apex, mut vaatii autolta erillaisia ominaisuuksia mennäkseen mahd. nopeesti se.

edit: kuulostais järkevältä, jos puhuttais Monacosta, mut puhe oli koko kaudesta.. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Niin Fernando haluaa tosiaan aliohjaavan keulan ja siksi aikoinaan dominoi Kimiä vastaan kun molemmat oli Ferrarilla. Kimillä kun pitää olla tarkka keula ja auto oli taas täysin suunniteltu Fernandolle.

Valtteri Bottas ei ole ikinä oikein menestynyt kotikaupungissaan, jos huomenna vihdoin tärppäisi.:thumbsup:
 
Noinhan se Bottas taisi itsekin arvioida, että olisi ilman Leclercin törmäilyä saanut ensimmäisen sijan aika-ajoista. Joka tapauksessa on erittäin kiinnostavaa lähteä Monacon tyyliselle radalle näinkin erikoisissa asemissa (Hamilton seitsemäntenä jne).
 
Viimeksi muokattu:
Alonsolla taitaa olla vaikeuksia sopeutua autoon. Mitä tuohon kimiin tulee niin ei ole ollut oikeastaan koskaan hyvä aika-ajoissa, McLarenilla oli muutama hyvä kausi missä aika-ajot onnistui. Gio on myös hyvä aika-ajoissa joten en vielä laittaisi kimin aika-ajo suorituksia iän piikkiin, koska kisassa kulkee edelleen entiseen malliin.
Tarkoititko että "Alonsolla taitaa olla vaikeuksia sopia autoon. " :) Maradona syndrooma.
78097c85757041549c68c5175331613d.jpeg



Noinhan se Bottas taisi itsekin arvioida, että olisi ilman Leclerin törmäilyä saanut ensimmäisen sijan aika-ajoista. Joka tapauksessa on erittäin kiinnostavaa lähteä Monacon tyyliselle radalle näinkin erikoisissa asemissa (Hamilton seitsemäntenä jne).

Tämä oli tahallista, saatiin samalla vaihdettua liian taipuva siipi normaaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mie tiedän mikä apex on. Ei se kerro kuite mutkasta yksinään mitään. Se on vain se mutkan "keskipiste". Miten auto tulee/pääsee/lähtee siitä riippuu mutkan nopeudesta ja auton ominaisuuksista, autot voi toimia paremmin/huonommin riippuen siitä mikä nopeus apexissa on. Mitä hitaammin apexiin tullaan, (kärjistetysti) sitä enemmän mekaanista pitoa tarvitaan, notta päästään vauhtiin mahd. nopeesti. vrt. 300kmh ajettava mutka tai täys u-käännös, jossa nopeus voi pudota ihan minimiin. Noissa molemmissa mutkissa on apex, mut vaatii autolta erillaisia ominaisuuksia mennäkseen mahd. nopeesti se.

edit: kuulostais järkevältä, jos puhuttais Monacosta, mut puhe oli koko kaudesta.. :confused:
Jos sä tiedät niiin miksi kyselet? Ihme niskojen nakkelua.

Tekisi mieli sanoa jotain tuosta mekaanisesta pidosta mutta olen hiljaa.
 
Jos sä tiedät niiin miksi kyselet? Ihme niskojen nakkelua.

Tekisi mieli sanoa jotain tuosta mekaanisesta pidosta mutta olen hiljaa.
Siis tähänhän mie alunperin vastasin (kerro toki mekaanisesta pidosta, itse tarkoitan sillä sitä, ku downforcea ei ole tarjolla):
Monacossa ei tarvi huipputehoja, ei nopeita mutkia. Ferrari ollut hyvä koko kauden mutkien apexeissa, näitä taas Monacossa riittää.
Apex on apex, ei se mutkasta muuten mitään kerro. Oot varmaan samaa mieltä? :) Ehkä haluaisit tarkentaa, että mitä tarkoitit? Kun.. noh, jokaisella mutkalla on apex. oot ehkä ymmärtäny apexin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Apex on apex, ei se mutkasta muuten mitään kerro. Oot varmaan samaa mieltä? :) Ehkä haluaisit tarkentaa, että mitä tarkoitit? Kun.. noh, jokaisella mutkalla on apex. oot ehkä ymmärtäny apexin väärin.
Olen avannut asian jälkimmäisessä viestissä mitä tarkoitin.
 
Kimi on kohta 42v onhan se selvää että jossain vaiheessaa se iskee, ne muutamat kymmenykset on siellä jossain. Mutta kisassa kimi on edelleen mahtavassa iskussa, pystyy tykittään tasista tappoa kierroksilla.
 
Oiskohan tänään se hetki kun Bottas ottaa askeleen kohti mestaruustaistelua, onhan tässä vielä helvetisti kisoja jäljellä. Tänään hyvä sija ja taas ollaan messissä, en teidä onko toive ajattelua, mutta kausi on pitkä, paljon ehtii tapahtua.

Se on kuvaavaa että kimille monesti sanotaan että vedä vaan menemään ja silloin vetetään massiivinen eka stintti, se kuvastaa kimin kykyä painaa vaan tasaisesti menemään.
 
Viimeksi muokattu:
Oiskohan tänään se hetki kun Bottas ottaa askeleen kohti mestaruustaistelua, onhan tässä vielä helvetisti kisoja jäljellä. Tänään hyvä sija ja taas ollaan messissä, en teidä onko toive ajattelua, mutta kausi on pitkä, paljon ehtii tapahtua.

Se on kuvaavaa että kimille monesti sanotaan että vedä vaan menemään ja silloin vetetään massiivinen eka stintti, se kuvastaa kimin kykyä painaa vaan tasaisesti menemään.
Nämä on todellakin niitä hetkiä milloin pitää ottaa askel kohti mestaruutta. Pessimisti iskee ja toteaa että tällaisissa momentumeissa lähes joka kerta Valtteri floppaa ihan totaalisesti.
 
Leclerc ja Norris on niin lähellä pisteitä, että tuskaa on Bottaksella ajaa karkuun näiltä. Puhumattakaan, että Verstappen ja Hamilton on todella pitkän matkan päässä. Bottaksen mestaruustaistelu tarkoittaa taistelua sijasta 3.
Bottaksella on hyvä auto ja hän osaa sitä ajaa, ilman kolareita ja teknisiä ongelmia eiköhän väh. 3. sijaa voida pitää kohtuu varmana.
 
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Eli ei ole paalulla ja oikeus on toteutunut, kerrankin toteutui oikeus.
 
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Joo kuljettaja joka ei osaa ajaa eli (ei pysy radalla) saa paalun. Enkä osta Leclertin selitystä, että hän ei olisi törmännyt niin kovaa, jos olisi tahallaan törmännyt. Eihän hän niin hölmö voi olla, että autoa rikkomatta törmää. Siitä olisi varmasti seurannut "Sumit", silloin nähtiin selvästi että käänti rattia, jotta auto jää pahaan paikkaan. Joo emme me fanit noita unohda :)
 
Kisoja on niin paljon jäljellä, että tällaisilla sijoituksilla Bottaksellakin on teoriassa avaimet vaikka mihin, mutta todennäköisyydet on toki sen puolella, että Hamilton onnistuu valtaosassa aika-ajoja huomattavasti Monacoa paremmin. Lähinnä kuitenkin Bottaksen henkisen puolen kannalta on oleellista tosiaan muistaa, että käytännössä kisoja on vasta muutama takana, vaikka moni fani olisikin ymmärrettävästi jättänyt mestarihaaveet suomalaisen puolesta naulakkoon.

Ja vaikka toi Leclercin paalu tuli miten tuli, on silti piristävää nähdä nimenomaan Monacossa tällainen kärkikolmikko kisaan lähdettäessä.
 
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Eli ei ole paalulla ja oikeus on toteutunut, kerrankin toteutui oikeus.
Jos tahallaan ajaisi seinään niin se tehtäisiin pehmeämmin, ei myöskään takarenkaita kaiteisiin. Tuossa vetoakseli antoi aikamoista tärskyä laatikolle.
 
Viimeksi muokattu:
Leclerc oli myös parantamassa omaa aikaansa tuolla kierroksella joka päätyi seinään, aika höpöhöpö juttuja että tahallaan olisi ajanut.
 
Viimeksi muokattu:
Hamilton luultavasti nopeampi edessä olevia, mutta kun ohi ei pääse itkee radioon minkä kerkeää ja tuhoaa renkaansa ja ehkä auton myös.
 
Kaipa tämän romurallin voisi kattella, vielä kun sadetta saisi niin avot. :whistling:
 
Mahtaa harmittaa. Kotikaduilla paalupaikka. Et pääse ehkä edes matkaan. Nyt Bottas kaivat ne kassit tiskiin ja ekassa mutkassa Verstappenista ohi. Toinen scenaario, että siinä kolisee kunnolla ja Hamilton johtaa Turva-auton takana kisaa kierroksella 2. :D
 
Jos Leclerc kolaroi tahalteen niin miten auto voi olla rikki? Vai kolaroiko vahingossa liian lujaa?
 
Tylsä kisa tulossa. Verstappen johtaa koko kisan. Ei turva-autoja. Bottas valahtaa strategian takia 4 sijaa.
 
Jos Leclerc kolaroi tahalteen niin miten auto voi olla rikki? Vai kolaroiko vahingossa liian lujaa?

Pitää olla kyl suht puusilmä, puuaivo jne, jos uskoo että Leucu kolaroi tahalleen tuossa kohdassa, jossa moni tekee saman virheen. Monacossa pienempikin hidastelu riittää aiheuttamaan sopivan tientukkeen ja keltaset liput.
 
Taitaa Bottas joutua toimimaan "turva-autona", että Hamilton saadaan Bottaksen taakse ja sitten ohi. Tai sitten Bottaksen pitää Verstappen(ja itsensä) kolkata pihalle.
 
Maksokohan Ferrarilla jollekin työpaikan tuo moka?
Eikö nuo Ferrarin työpaikat ole ns. suojatyöpaikkoja, eihän siellä esim. strategistit osaa yhtään mitään. Tai kenties he saavat potkut parin kisan välein ja sen takia ei ole osaamista?
 
Olipas siisti lähtö. Alfalta myös. Nyt on hyvät saumat Giolla tai Kimillä pisteille.
 
DRS pian käytössä, eli pian...ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään.

Monacosta voi katsoa lähinnä startin, muutenhan kisa on lähes aina ihan hiton kuiva.

No tämänhän me kaikki jo tiedämme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom