F1 2021 - Monacon GP

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Ei tuo kimin heikot aika-ajot toisaalta ihan noin yksiselitteistä ole, esim 2016 voitti aika-ajo vertailussa vettelin joka oli silloin todella nopea, eli ei siitä nyt niin hirveän kauaa loppupeleissä ole kun vauhti oli vielä ihan kohtuullista. Kyllä itse iän piikkiin juurikin laittaisin että alkanut hiipumaan se ihan huippuvauhti, kisassa ei kuitenkaan ikinä puristeta ihan täysiä nykysäännöillä, tärkeämpää on osata ajaa säästellen renkaita jonka räikkönen toki tekee nykyäänkin vielä hyvin.
Kyllä se ikä ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta myöskin Gio on kehittynyt joka vuosi, ei Gio ole todellakaan mikään huono aika-ajo kuski.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Kyllä se ikä ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta myöskin Gio on kehittynyt joka vuosi, ei Gio ole todellakaan mikään huono aika-ajo kuski.
Joo, Mäkki oli tuolloin varmaan Räikköselle "täydellisesti" sopiva auto. Sen jälkeen ei ole aika-ajokuskina puhuttu Räikkösen kohdalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 373
Menee jo offtopikin puolelle, mutta edellee kismittää, ku kesken kauden muuttivat rengassääntöjä Kimin paluuvuotena (?). Sen jälkee Lotuksen vauhti tipahti.
Juu OT:ksi menee :) Ei ollut paluuvuosi, vaan 2013 jolloin silverstonessa räjähteli renkaita useammalla tallilla. Tuon jälkeen vaihtoivat renkaan kevlar runkorakenteen teräksiseen ja seokset takaisin 2012 versioihin "turvallisuussyiden" takia. Räikkönen loisti lotuksella noilla alkuperäisillä "hubbabubba versioilla" kun osasi ajaa niillä kovaa kisoissa niitä tuhoamatta, tuon muutoksen jälkeen räikkösen vauhti hiipui reilusti vastustajiin verrattuna. Taisi olla niin että varsinkin redbull hyötyi tuosta todella selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 348
Juu OT:ksi menee :) Ei ollut paluuvuosi, vaan 2013 jolloin silverstonessa räjähteli renkaita useammalla tallilla. Tuon jälkeen vaihtoivat renkaan kevlar runkorakenteen teräksiseen ja seokset takaisin 2012 versioihin "turvallisuussyiden" takia. Räikkönen loisti lotuksella noilla alkuperäisillä "hubbabubba versioilla" kun osasi ajaa niillä kovaa kisoissa niitä tuhoamatta, tuon muutoksen jälkeen räikkösen vauhti hiipui reilusti vastustajiin verrattuna. Taisi olla niin että varsinkin redbull hyötyi tuosta todella selvästi.
Jep, Räkä painoi kisoja yhdellä pysähdyksellä kun muut kävi kaksi tai jopa kolme kertaa vaihtamassa renkaat. Kimille tuli aina kisassa about 25sec hyvää.

Ferrari Leclercin vahingoista: Ei vakavaa mutta ehkä sittenkin. Mennään nyt poikien kanssa Casinolle pellailleen ja katsellaan huomenna sit tarkemmin.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Mut, jos takas aiheeseen. Miten Ferrari oli noin vahva nyt? Leclecristä tuli mieleen, muistankoha taas väärin, että kusi ekan kisan, ku täräytti seinään. Yllärinä itselle tuli, että Leclercillä on jo kahdeksan paalua. "Vastahan se aloitti" on fiilis ja Ferrarin viime kausi meni rämpiessä.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Monacossa ei tarvi huipputehoja, ei nopeita mutkia. Ferrari ollut hyvä koko kauden mutkien apexeissa, näitä taas Monacossa riittää.
Juu, en oo nyt kauheen tarkasti kautta seurannut. Mut siis mekaanista pitoa löytyy? Monacossa tarttee toki munaa, mut mekaanista pitoa löytyy Ferrarilla? Apex itsessään ei kerro mitään, ku jokaisella mutkalla se löytyy, oli hidas tai nopee.

edit: ja joo tottakai Monaco tasoittaa tehoeroja, mut että toimi noin hyvin. Verstappenikin lyötiin, vaikka "perinteisesti" Red Bull toimii alustana hyvin. Varsinkin Verstappenin käsittelyssä.
edit2: Yllättävää oli kans Hamiltonin sulaminen. Vasta 7. ja jotain puol sekkaa Bottaksesta. Nää kaks on kuite yleensä aika-ajoissa tasaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 348
Juu, en oo nyt kauheen tarkasti kautta seurannut. Mut siis mekaanista pitoa löytyy? Monacossa tarttee toki munaa, mut mekaanista pitoa löytyy Ferrarilla? Apex itsessään ei kerro mitään, ku jokaisella mutkalla se löytyy, oli hidas tai nopee.

edit: ja joo tottakai Monaco tasoittaa tehoeroja, mut että toimi noin hyvin. Verstappenikin lyötiin, vaikka "perinteisesti" Red Bull toimii alustana hyvin. Varsinkin Verstappenin käsittelyssä.
edit2: Yllättävää oli kans Hamiltonin sulaminen. Vasta 7. ja jotain puol sekkaa Bottaksesta. Nää kaks on kuite yleensä aika-ajoissa tasaisia.
Tarkoittaa sitä että apex alueella Ferrari on vakaa, keula tuntuu ja reagoi hyvin. Tällöin apex alue voidaan ajaa nopeammin.

Otetaan esimerkki: Alonso tykkää että keula on ns löysä ja hän korjaa sitä hanskalla ja kaasulla -> Sija 17 ja 0.7s Oconia turpaan.

edit: mielenkiintoinen vertailu
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Tarkoittaa sitä että apex alueella Ferrari on vakaa, keula tuntuu ja reagoi hyvin. Tällöin apex alue voidaan ajaa nopeammin.
Kyllä mie tiedän mikä apex on. Ei se kerro kuite mutkasta yksinään mitään. Se on vain se mutkan "keskipiste". Miten auto tulee/pääsee/lähtee siitä riippuu mutkan nopeudesta ja auton ominaisuuksista, autot voi toimia paremmin/huonommin riippuen siitä mikä nopeus apexissa on. Mitä hitaammin apexiin tullaan, (kärjistetysti) sitä enemmän mekaanista pitoa tarvitaan, notta päästään vauhtiin mahd. nopeesti. vrt. 300kmh ajettava mutka tai täys u-käännös, jossa nopeus voi pudota ihan minimiin. Noissa molemmissa mutkissa on apex, mut vaatii autolta erillaisia ominaisuuksia mennäkseen mahd. nopeesti se.

edit: kuulostais järkevältä, jos puhuttais Monacosta, mut puhe oli koko kaudesta.. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Niin Fernando haluaa tosiaan aliohjaavan keulan ja siksi aikoinaan dominoi Kimiä vastaan kun molemmat oli Ferrarilla. Kimillä kun pitää olla tarkka keula ja auto oli taas täysin suunniteltu Fernandolle.

Valtteri Bottas ei ole ikinä oikein menestynyt kotikaupungissaan, jos huomenna vihdoin tärppäisi.:thumbsup:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
Noinhan se Bottas taisi itsekin arvioida, että olisi ilman Leclercin törmäilyä saanut ensimmäisen sijan aika-ajoista. Joka tapauksessa on erittäin kiinnostavaa lähteä Monacon tyyliselle radalle näinkin erikoisissa asemissa (Hamilton seitsemäntenä jne).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 104
Alonsolla taitaa olla vaikeuksia sopeutua autoon. Mitä tuohon kimiin tulee niin ei ole ollut oikeastaan koskaan hyvä aika-ajoissa, McLarenilla oli muutama hyvä kausi missä aika-ajot onnistui. Gio on myös hyvä aika-ajoissa joten en vielä laittaisi kimin aika-ajo suorituksia iän piikkiin, koska kisassa kulkee edelleen entiseen malliin.
Tarkoititko että "Alonsolla taitaa olla vaikeuksia sopia autoon. " :) Maradona syndrooma.
78097c85757041549c68c5175331613d.jpeg



Noinhan se Bottas taisi itsekin arvioida, että olisi ilman Leclerin törmäilyä saanut ensimmäisen sijan aika-ajoista. Joka tapauksessa on erittäin kiinnostavaa lähteä Monacon tyyliselle radalle näinkin erikoisissa asemissa (Hamilton seitsemäntenä jne).
Tämä oli tahallista, saatiin samalla vaihdettua liian taipuva siipi normaaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 348
Kyllä mie tiedän mikä apex on. Ei se kerro kuite mutkasta yksinään mitään. Se on vain se mutkan "keskipiste". Miten auto tulee/pääsee/lähtee siitä riippuu mutkan nopeudesta ja auton ominaisuuksista, autot voi toimia paremmin/huonommin riippuen siitä mikä nopeus apexissa on. Mitä hitaammin apexiin tullaan, (kärjistetysti) sitä enemmän mekaanista pitoa tarvitaan, notta päästään vauhtiin mahd. nopeesti. vrt. 300kmh ajettava mutka tai täys u-käännös, jossa nopeus voi pudota ihan minimiin. Noissa molemmissa mutkissa on apex, mut vaatii autolta erillaisia ominaisuuksia mennäkseen mahd. nopeesti se.

edit: kuulostais järkevältä, jos puhuttais Monacosta, mut puhe oli koko kaudesta.. :confused:
Jos sä tiedät niiin miksi kyselet? Ihme niskojen nakkelua.

Tekisi mieli sanoa jotain tuosta mekaanisesta pidosta mutta olen hiljaa.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Jos sä tiedät niiin miksi kyselet? Ihme niskojen nakkelua.

Tekisi mieli sanoa jotain tuosta mekaanisesta pidosta mutta olen hiljaa.
Siis tähänhän mie alunperin vastasin (kerro toki mekaanisesta pidosta, itse tarkoitan sillä sitä, ku downforcea ei ole tarjolla):
Monacossa ei tarvi huipputehoja, ei nopeita mutkia. Ferrari ollut hyvä koko kauden mutkien apexeissa, näitä taas Monacossa riittää.
Apex on apex, ei se mutkasta muuten mitään kerro. Oot varmaan samaa mieltä? :) Ehkä haluaisit tarkentaa, että mitä tarkoitit? Kun.. noh, jokaisella mutkalla on apex. oot ehkä ymmärtäny apexin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 348
Apex on apex, ei se mutkasta muuten mitään kerro. Oot varmaan samaa mieltä? :) Ehkä haluaisit tarkentaa, että mitä tarkoitit? Kun.. noh, jokaisella mutkalla on apex. oot ehkä ymmärtäny apexin väärin.
Olen avannut asian jälkimmäisessä viestissä mitä tarkoitin.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Kimi on kohta 42v onhan se selvää että jossain vaiheessaa se iskee, ne muutamat kymmenykset on siellä jossain. Mutta kisassa kimi on edelleen mahtavassa iskussa, pystyy tykittään tasista tappoa kierroksilla.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Oiskohan tänään se hetki kun Bottas ottaa askeleen kohti mestaruustaistelua, onhan tässä vielä helvetisti kisoja jäljellä. Tänään hyvä sija ja taas ollaan messissä, en teidä onko toive ajattelua, mutta kausi on pitkä, paljon ehtii tapahtua.

Se on kuvaavaa että kimille monesti sanotaan että vedä vaan menemään ja silloin vetetään massiivinen eka stintti, se kuvastaa kimin kykyä painaa vaan tasaisesti menemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 348
Oiskohan tänään se hetki kun Bottas ottaa askeleen kohti mestaruustaistelua, onhan tässä vielä helvetisti kisoja jäljellä. Tänään hyvä sija ja taas ollaan messissä, en teidä onko toive ajattelua, mutta kausi on pitkä, paljon ehtii tapahtua.

Se on kuvaavaa että kimille monesti sanotaan että vedä vaan menemään ja silloin vetetään massiivinen eka stintti, se kuvastaa kimin kykyä painaa vaan tasaisesti menemään.
Nämä on todellakin niitä hetkiä milloin pitää ottaa askel kohti mestaruutta. Pessimisti iskee ja toteaa että tällaisissa momentumeissa lähes joka kerta Valtteri floppaa ihan totaalisesti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Leclerc ja Norris on niin lähellä pisteitä, että tuskaa on Bottaksella ajaa karkuun näiltä. Puhumattakaan, että Verstappen ja Hamilton on todella pitkän matkan päässä. Bottaksen mestaruustaistelu tarkoittaa taistelua sijasta 3.
Bottaksella on hyvä auto ja hän osaa sitä ajaa, ilman kolareita ja teknisiä ongelmia eiköhän väh. 3. sijaa voida pitää kohtuu varmana.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Eli ei ole paalulla ja oikeus on toteutunut, kerrankin toteutui oikeus.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Joo kuljettaja joka ei osaa ajaa eli (ei pysy radalla) saa paalun. Enkä osta Leclertin selitystä, että hän ei olisi törmännyt niin kovaa, jos olisi tahallaan törmännyt. Eihän hän niin hölmö voi olla, että autoa rikkomatta törmää. Siitä olisi varmasti seurannut "Sumit", silloin nähtiin selvästi että käänti rattia, jotta auto jää pahaan paikkaan. Joo emme me fanit noita unohda :)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
Kisoja on niin paljon jäljellä, että tällaisilla sijoituksilla Bottaksellakin on teoriassa avaimet vaikka mihin, mutta todennäköisyydet on toki sen puolella, että Hamilton onnistuu valtaosassa aika-ajoja huomattavasti Monacoa paremmin. Lähinnä kuitenkin Bottaksen henkisen puolen kannalta on oleellista tosiaan muistaa, että käytännössä kisoja on vasta muutama takana, vaikka moni fani olisikin ymmärrettävästi jättänyt mestarihaaveet suomalaisen puolesta naulakkoon.

Ja vaikka toi Leclercin paalu tuli miten tuli, on silti piristävää nähdä nimenomaan Monacossa tällainen kärkikolmikko kisaan lähdettäessä.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tuo Leclerin paalu on paalun irvikuva, siellä oli tulossa 2 jätkää ohi niin kaveri vetää seinään ja voittaa huomenna, jotenkin sylettää aivan vitusti!
Eli ei ole paalulla ja oikeus on toteutunut, kerrankin toteutui oikeus.
Jos tahallaan ajaisi seinään niin se tehtäisiin pehmeämmin, ei myöskään takarenkaita kaiteisiin. Tuossa vetoakseli antoi aikamoista tärskyä laatikolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 373
Leclerc oli myös parantamassa omaa aikaansa tuolla kierroksella joka päätyi seinään, aika höpöhöpö juttuja että tahallaan olisi ajanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
101
Hamilton luultavasti nopeampi edessä olevia, mutta kun ohi ei pääse itkee radioon minkä kerkeää ja tuhoaa renkaansa ja ehkä auton myös.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 415
Hamilton luultavasti nopeampi edessä olevia, mutta kun ohi ei pääse itkee radioon minkä kerkeää ja tuhoaa renkaansa ja ehkä auton myös.
Paitsi, että ei tuhoa mitään, päinvastoin auto kulkee kaikesta valituksesta huolimatta.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 101
Kaipa tämän romurallin voisi kattella, vielä kun sadetta saisi niin avot. :whistling:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 763
Mahtaa harmittaa. Kotikaduilla paalupaikka. Et pääse ehkä edes matkaan. Nyt Bottas kaivat ne kassit tiskiin ja ekassa mutkassa Verstappenista ohi. Toinen scenaario, että siinä kolisee kunnolla ja Hamilton johtaa Turva-auton takana kisaa kierroksella 2. :D
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Jos Leclerc kolaroi tahalteen niin miten auto voi olla rikki? Vai kolaroiko vahingossa liian lujaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 247
Tylsä kisa tulossa. Verstappen johtaa koko kisan. Ei turva-autoja. Bottas valahtaa strategian takia 4 sijaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
284
Jos Leclerc kolaroi tahalteen niin miten auto voi olla rikki? Vai kolaroiko vahingossa liian lujaa?
Pitää olla kyl suht puusilmä, puuaivo jne, jos uskoo että Leucu kolaroi tahalleen tuossa kohdassa, jossa moni tekee saman virheen. Monacossa pienempikin hidastelu riittää aiheuttamaan sopivan tientukkeen ja keltaset liput.
 

Hapatsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
584
Kuinkahan pitkään tuo mustille polvistelu jatkuu :rofl:
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Taitaa Bottas joutua toimimaan "turva-autona", että Hamilton saadaan Bottaksen taakse ja sitten ohi. Tai sitten Bottaksen pitää Verstappen(ja itsensä) kolkata pihalle.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Maksokohan Ferrarilla jollekin työpaikan tuo moka?
Eikö nuo Ferrarin työpaikat ole ns. suojatyöpaikkoja, eihän siellä esim. strategistit osaa yhtään mitään. Tai kenties he saavat potkut parin kisan välein ja sen takia ei ole osaamista?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 763
Olipas siisti lähtö. Alfalta myös. Nyt on hyvät saumat Giolla tai Kimillä pisteille.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
243
DRS pian käytössä, eli pian...ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään.

Monacosta voi katsoa lähinnä startin, muutenhan kisa on lähes aina ihan hiton kuiva.

No tämänhän me kaikki jo tiedämme.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 685
Viestejä
4 318 848
Jäsenet
72 091
Uusin jäsen
NNTTPP

Hinta.fi

Ylös Bottom