F1 2021 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Serenan lipun heilutus oli aika väsynyttä. Muistan aina kun Matti Kyllönen kommentoi oliko Roger Mooren lipun heilutusta, että sitä on edellisenä iltana harjoiteltu hotellihuoneessa pyyhettä heiluttamalla.

En ymmärrä miksi tuonne pitää laittaa lippua heiluttamaan näitä julkkiksia jotka 99,9% todennäköisyydellä ei seuraa eikä ole seurannut lajia lainkaan ja kun heiltä toimittaja kysyy ketä kuskia kannatat niin kaikilta tulee sama cookie-cutter vastaus, ”Lewis Hamilton”

:facepalm:
 
Tuossa vielä kuva tuosta videosta. Aika hyvin pyörähti ympäri :rage:

Screenshot_20210523-193209.jpg
 
Tuossa vielä kuva tuosta videosta. Aika hyvin pyörähti ympäri :rage:
Videolta ei vain nähnyt, että minkä näköinen tuo sitten oikeasti pitäisi olla (toki netistä hakusanoilla Mercedes F1 rim löytyy jotain). Todennäköisesti tuota alumiinin väristä ostaa tuossa ei pitäisi näkyä, mutta toisaalta ei tuolla puruakaan hirveästi näy niin vaikea tuosta sanoa, että paljonko tuosta on mahdollisesti nyt sitten syöty materiaalia pois. Mielenkiintoista, että renkaan tasapainotus on ihan samantapaista kuin normiautoissa (tuossa sisävanteen etureunassa).
 
Monacossa voitaisi hyvin käyttää sitä one-shot quali-formaattia mikä oli ainakin käytössä 2005. Tuo kisa näillä valtamerilaivoilla on aina jonossa ajelua tuolla radalla niin tuo aika-ajo formaatti toimisi hyvin Monacossa, kun se lauantai on aina se mielenkiintoisempi päivä kuitenkin. Ja nyt just tuo Leclercin kolari tuhosi hyvin senkin huipennuksen.
 
Videolta ei vain nähnyt, että minkä näköinen tuo sitten oikeasti pitäisi olla (toki netistä hakusanoilla Mercedes F1 rim löytyy jotain).

Nopea google:

Screenshot_20210523-204318.jpg

Toki tuo taitaa olla kaudelta 2019, mutta tuskin on paljon muuttunut :asif:
 
Jahas, nyt Hamiltonin fanipojat twitterissä alkoivat syytellä Bottasta syypääksi miksi Hamiltonin kisa meni täysin penkin alle. On se villiä.
 
Ei ollut ensimmäinen kerta kun Valtteri Bottaksen auton pultti jumittaa. Salaliittoteoriat, anyone?

Tässä yksi, Toto päätti maksattaa Valtterille potut pottuina kun uskalsi uhmata edellisessä kisassa Lewiksen ohitusta.

Hienoa kuitenkin kun Max voitti !
 
Tuo Bottaksen epäonni on kyllä aika uskomatonta. Tuntuu olevan supervaikeaa hyödyntää näitä Hamiltonin huonoja päiviä mestaruustaistojen kannalta.
 
Ei tuo bottaksen toiminta ole mitään puhdasta epäonneakaan enää. Joka kisassa muutenkin varikkopysähdykset ottaa sekunnin pitempään kuin HAMilla jne
 
Bottaksella on kyllä uskomattoman huono tuuri. Jälleen kerran tuli todistettua.

Helpoin keino saada vähän eloa näihin kisoihin olisi pakottaa käyttämään kaikkia kolmea rengassarjaa kisoissa. Eikös jokaiseen kisaan ole kolme vaihtoehtoa kuitenkin, niin siitä tulisi kaksi varikkokäyntiä jokaiselle, olisi jotain katsottavaa edes.
 
Jotta Red Bullilla olisi mitään jakoa tiimimestaruuskamppailussa niin Perezin on parannettava paljon, vaikkakin eilen ajoi kyllä hyvin ja taktiikka meni nappiin. Aika ajoissa hän on jäänyt edeltäjien tapaan valtavasti ajallisesti, oletuksena pitäisi myös olla minimi 4. lähtöruutu ja mieluiten myös top 4 sijoitus avauskierroksen jälkeen kisassa jotta mersuille voi oikeasti laittaa taktisesti painetta.
 
Mekaanikko liikkuu vain silloin kun jeesus tulee sisään.


Toto on kyllä kettu, kaikki vaan Valtterin syyksi niin voi hyvillä mielin sitten kenkiä pihalle "tuollaisen looserin" ja ottaa jonkun tilalle.
 
Joo, eiköhän Bottaksella ole jo ihan omasta toimesta joku muu tallipaikka tiedossa ensi kaudelle jos meinaa vielä F1-uraansa jatkaa. Siinä meni tallipisteitä roskiin oikein kunnolla ja sitten vielä potkitaan tallin puolelta päähän että sinun vikasi että rengas jysähti kiinni, kun tämä yksi vätys ei pystynyt pulttipyssyään siirtämään sivuttaissuunnassa muutamaa senttiä kun muut siihen pystyi.
 
"– Valtteri pysähtyi vähän liian aikaisin. Tämä tarkoitti sitä, että mekaanikko joutui käyttämään pulttipyssyä väärässä kulmassa, Wolff sanoi Auto Motor und Sportin mukaan. "

Öö, okei. Mekaanikko ei ole kykeneväinen liikkumaan itse, ja muut renkaat saatiin irti ihan oikein?
Samaa pohdin itsekin. Jännä kun joskus on käynyt toisilla tiimeillä niin, että kuski on tullut "vähän" vauhdilla sisään että se etutunkkia käyttävä kaveri on hypännyt sen 1,5m taaksepäin, ja silti varikkostoppi on saatu tehtyä muutaman sekunnin ekstraviiveellä.

Videolta kun katsoi, niin ihan viivojen kohdalle Vale pysähtyi. En tiiä mittasiko Toto työntömitalla, että ei ihan just kohdillaan ollut auto ja siksi meni ketuiksi.

Ymmärrän kyllä että varikkohenkilökuntaa ei haluta nostaa mitenkään tikun nokkaan, mutta olisi ennemmin sanonut että "tilanteessa tapahtui vain pieni virhe, pulttikone ei ollut ihan paikallaan rengasta irroittaessa ja mutteri meni rikki."

Vaan ei, heitetään ennemmin Valtteri bussin alle. En ole mikään Valen fani, mutta pikkuhiljaa alkaa tällaiset jutut ottaa itseäni päähän Valen puolesta. Vaikka on paras talli ja autokin taitaa edelleen olla paras, niin Valena ehkä alkaisin potkia vaikka Alpinen renkaita josko Alonsolle kaivattaisiin korvaajaa. Saattaisi maisemanvaihdos tehdä gutaa, sen sijaan että joko Hamiltonilta ottaa aina tukkaan, tai jos hänellä on jotain ongelmia niin sitten tapahtuu aina jotain negatiivista.
 
"– Valtteri pysähtyi vähän liian aikaisin. Tämä tarkoitti sitä, että mekaanikko joutui käyttämään pulttipyssyä väärässä kulmassa, Wolff sanoi Auto Motor und Sportin mukaan. "

Öö, okei. Mekaanikko ei ole kykeneväinen liikkumaan itse, ja muut renkaat saatiin irti ihan oikein?
Hienoa tallin kannalta kuitenkin, että vain yksi pultti jouduttiinn "väkisin pusertamaan irti". "Notkeimmat" pulttimiehet pääsivät aiemmin kaljoille. Ehkäpä he vielä harjoittelavat lisää...
 


Ei se tuon videon perusteella kyllä ollut yhtään epätavallinen pysähdyspaikka. Ei ihan nappiin, mutta ei tuollainen 10 cm taakse nyt kovin epätavallista ole.
 
1621856098370.png


Eikös toi etuakseli nyt aika hyvin ole nollan kohdalla? Tosin auto ei ole ihan suorassa, mutta siltikin aika ihmeellistä kaataa tuota Valen niskaan.

EDIT: Toiselta puolelta kuvaa, auto näyttäisi olevan noin 15cm vinossa:

1621856390158.png
 


Ei se tuon videon perusteella kyllä ollut yhtään epätavallinen pysähdyspaikka. Ei ihan nappiin, mutta ei tuollainen 10 cm taakse nyt kovin epätavallista ole.


Itse asiassa kun hidastaa videon nopeudelle 0.25, niin näkyy kuinka pyssynkäyttäjän vieressä oleva varikkomies tuo renkaan liian lähelle jolloin tuota pulttipyssyä ei saa oikeaan asentoon->pyssy vinossa kun painetaan liipaisimesta->kierteet paskaksi. 6 sekunnin kohdilla.
 
Itse asiassa kun hidastaa videon nopeudelle 0.25, niin näkyy kuinka pyssynkäyttäjän vieressä oleva varikkomies tuo renkaan liian lähelle jolloin tuota pulttipyssyä ei saa oikeaan asentoon->pyssy vinossa kun painetaan liipaisimesta->kierteet paskaksi. 6 sekunnin kohdilla.
Taitaa toi pulttipyssymies vähän horjahtaa, minkä johdosta ei osu kohdalleen. Muiden renkaiden kohdalla miehet on paikallaan kuin patsaat.
 
Taitaa toi pulttipyssymies vähän horjahtaa, minkä johdosta ei osu kohdalleen. Muiden renkaiden kohdalla miehet on paikallaan kuin patsaat.
Kyllä. Muilla mutterimiehillä on hiukan enemmän etäisyyttä renkaaseen Valen saapuessa, mutta tämä yksi mestari odottaa polvillaan kyynerpäät koukussa, eikä saa pidettyä tasapainoa vääntömomentin iskiessä. Muiden mutterien kanssa ei ongelmaa.
 
Oon yllättynyt, että suomella on edes se neljä mestaruutta ykkösistä, kun laskee nämä kaikki autojen rikkoutumiset yms epäonniset keskeytykset mitä suomalaiset on kokenut.
Nii-i. Ei ole suomalaiset päässeet koskaan nauttimaan dominoinnista Schumin, Vettelin tai Hamiltonin tyyliin. Aina menneet ratkaisut viimeiseen kisaan, eli helposti olisi voineet mestaruudet jäädä saamatta.
Tosin veikkaan, että jos Häkä ei olisi 1998 ja 1999 voittanut titteliä tai Kimi 2007, niin ehkä olisivat ajaneet vielä motivoituneempina tulevina kausina. Häkä voisi olla vuosien 2000 ja 2001 mestari ja Kimi 2008.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtoiko olla vielä Hamin stopin jäljiltä pyssy kiristys-moodissa, ja sen jälkeen ei enää auennutkaan. Isommalla pyssyllä sitten hampaat veks.

Tossa videossa kyllä pyörittää koneella mutteria kiinnipäin. Oikealla puolella pitäisi olla vasenkätinen kierre.
 
Tuntuu jatkuvasti todennäköisemmältä että Bottaksen auto on rigged. Huonoon tuuriin en enää usko. Hamilton autossa istui viime vuonna kuski joka tuli toisesta tallista kesken kauden ja oli välittömästi kilpailukykyinen. Silloin harvoin kuin Hamiltonilla tulee ongelmaa niin Bottaksella niitä tulee myös.

Foliohattu päässä mietin kunka tämmöisen mutterifiaskon voisi järjestää ja Monacossa kun auton lievä hitaus ei välttämättä riitä että HAM saadaan edelle. Eli keskeytys sellaisen komponentin johdosta josta ei aiheudu vaaratilannetta kenellekkään.:
No, laittamalla vaikkapa pyörän mutteriin sopivaa liimaa/ruuvilukitetta joka kovettuu vasta kisassa pyörän navan kuumennuttua. Näin on mutteri lukittunut napaan niin tiukkaan että pulttipyssy ei sitä avaa vaan tuhoaa mutterin muodon.
Ongelmana on että asia voi paljastua muulle varikkohenkilökunnalle kun he leikkaavat mutterin halki ja tutkivat napaa ja mutteria...
Ratkaisuna tietenkin lähettää osa muualle avattavaksi joten varikkotiimissä ei tarvitse olla montaa jotka ovat tietoisia asian oikeasta laidasta.
Toton kommentit ja mutterin avaaminen muualla tuntuvat melko erikoisilta jo muutenkin oudolta tuntuneeseen keskeytyksen syyhyn.
En vaan enää osta Bottaksen huonoa tuuria ja HAM:in jumalaisia ajotaitoja.
Mersu on niin ylivoimainen auto tänäkin vuonna että heillä on varaa priorisoida alkukaudesta että saadaan Hamiltonille riittävästi pisteitä ja loppukaudella varmistellaan valmistajien mestaruus.
Nyt käyn päästään kissan ulos.
 
Juu ei kukaan usko että autot tiimin sisällä olisivat tasavertaisia. Tai että edes jotain 10% effortista mikä Hamille, laitettaisiin Valtsulle. Varmaan jos voisivat niin laittaisivat Bottaksen tekemään huollot ja kuminvaihdotkin yksinään itse.
 
Ainakin tässä vaiheessa kautta näyttäisi siltä, että Mersu olisi tarvinnut ne Bottaksen tuomat tallipisteet sijoilta 1-3, mitä ikinä ois pystynyt tuomaan keskeytyksen sijaan.
Tuskin Totokaan on niin nihkeä, että heittäisi ne pisteet menemään vain, koska uliuli.
 
Mercedeksen Instagramissa Toto heittäytyi vähän myötämielisemmäksi Valtterin tilanteen suhteen.

“Valtteri led our fight all weekend. He was set for a strong podium finish if it wasn’t for the wheel nut problem which forced him to DNF.

“I’ve never seen something like that before in my years in racing and it must have felt awful in the cockpit as his rivals went by.

“Sometimes, you just wonder when he will catch a break - but Valtteri always comes back stronger and more determined. I admire his Finnish resilience so much.

“I know we will emerge stronger as a team, to give him the results he deserves.”

Toton aiempi kommentti Bottaksen auton sijainnista oli outo, mutta yleisesti ottaen Toto jaksaa melko usein myös nostaa esille Bottaksen nopeuden, epäonnen ja juuri tämän resilienssin. Toivottavasti ei nyt oikeasti pidä tuota varikkosekoilua kuljettajan syynä.
 
Kuusi vuotta vanha Williamsin promovideo.


Näyttäisi minun silmällä vasenkätiseltä kierteeltä, kohdassa 0:44.
Katsokaa sitä pulttipyssyssä olevaa reikää, vastapäivään näyttäisi kiristyvän.
 
Huhheijaa.


EDIT: Toistan toteamukseni: Miten helvetissä ne kolme muuta rengasta saatiin sovinnolla irti, vaikka auto oli vinossa?

Jos kierteet ovat vasenkätiset niin näyttää klipin perusteella vahvasti että kiristetään vaikka pitää avata.
En mitenkään vaan ymmärrä miten noin alokasmainen moka voi käydä.
Paskapuhetta että pysähtyi muka väärään kohtaan ja vinossa muka...
 
Toto kyllä päästää käsittämättömiä sammakoita suustaan jatkuvasti. Ainakin Cmorella sanottiin, että vaikka Monacossa kisa onkin mitä on, joutuu kuski keskittymään täysillä aivan jatkuvasti ettei aja seinään ja täten kaikki säädöt ovat vähän kiven alla (vrt edes pienet suorat muilla radoilla). Eli viikonlopun nopeampi kuski ajaa muutaman sentin varikolla huti ja heti vaan bussin alle. Noh, onneksi korjasi sanomisiaan jo edes hieman.
 
Vuodesta 2014 mersukin on noita varikkopysähdyksiä tehnyt ja nyt sitten Bottas onnistu mukamas niin vinoon pysähtymään, ettei pulttimies saanu pulttia auki.

On kyllä hyvin osunu kohdilleen pysähdykset kahdeksan vuotta.
 
Bottas keskeyttää kaks kertaa ja menettää aimo annoksen tiimipisteitä. Russell tilalle "pelastamaan" mersun merkkimestaruus --> win - win

Jos nyt kerran haluaa foliohattuilla.

Tuo kävi itselläkin mielessä, eli Valtteri Bottaksella on varmasti sopimuksessa pykälä että pitää olla tietty suoritustaso/pistemäärä kauden mittaan. Nyt Mercedes pääsee helpommin sopimuksesta irti kesken kauden ja ottaa uutta kuljettajaa tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom