Aika raakaa menoa välillä tässä pelissä, vaikka tapahtumat ihan realistisia ovatkin ja en sinällään pistä pahakseni.
Vuorossa oli siis ensimmäisen My Team -kauden yhdeksäs kisa Kanadassa. Kausi on tähän asti ollut vaikea ja pisteitä ei ole kertynyt tallille ensimmäistäkään. Monessa kisassa olen kärsinyt omista virheistä, mutta toki autokin on varsin hidas, niin ei sillä ihmeisiin kykene. Tällä kertaa päästiin kuitenkin ajamaan yhdellä lempiradoistani, joka näkyi harjoituksissa ja kulminoitui aika-ajoihin, joista irtosi kauden ylivoimaisesti paras suoritus, kun ajoin itseni viidenteen lähtöruutuun. Edellä vain Mersut ja Ferrarit, heti takana molemmat Red Bullit. Viimeinen kierros aika-ajoissa osui täydellisesti nappiin, vaikka ennen sitäkin oli jo hyviä kierroksia.
Heti kun aloitin kisaviikonlopun, niin kirosin, että taas vuorossa täysi sadekisa, jotka eivät ole omaa vahvuusaluetta. Laitoin kuitenkin kasaan todella hyvältä tuntuvan setupin, joka oli paitsi hyvä sadekeliin, niin tuntui toimivan kuivallakin kelillä, kun aika-ajoissa ei sadetta ollut, mutta sijoitus oli silti erittäin hyvä. Ennen kisaa harkitsin vaihdelaatikon vaihtamista, kun siinä oli lähes 70% kulumaa, mutta päätin kokeilla vieläkö sillä yhden kisan voisi ajaa, koska en halunnut kärsiä rangaistuksia hyvään lähtöruutuuni. Kisa lähti liikkeelle ihan ok, vaikka odotetusti Red Bullit menivät pian ohi, jonka jälkeen sain kuitenkin pidettyä seitsemättä sijaa hallussa varsin hyvin. Stroll ja Sainz olivat jatkuvasti lähellä, mutta eivät kuitenkaan päässeet edes yrittämään ohituksia. Kisaan lähdettiin välikelin renkailla ja ne vaihdettiin uuteen vastaavaan settiin, kun kävin varikolla renkaiden vaihdossa kierroksella 16. Varikkokäynnin jälkeenkin pysyin Strollin ja Sainzin edellä, eli sijoitus edelleen seitsemäs. Kisan kokonaispituus oli 35 kierrosta, joista 27 menikin hyvin. Kierroksen 27 jälkeen ero taakse oli 4sek ja seitsemäs sija tuntui turvalliselta, vaikka oli hieman epäselvyyttä, että pitäisikö renkaita vielä vaihtaa, kun rata alkoi vihdoin kuivua.
28. kierros alkaa ja kaikki hyvin. Vaikuttaa siltä, että voisin ehkä ajaa maaliin alla olevilla renkailla. Mutta sitten alkaakin tapahtua, kun 28. kierroksen puolivälissä huomaan etteivät vaihteet meinaa vaihtua ollenkaan ja radiossa kerrotaankin, että vaihdelaatikko alkaa olla rikki. Vaihdelaatikon kulumasta oli hieman varoiteltu joitain kierroksia aikaisemmin, mutta uskoin vielä siinä vaihessa, että saisin kisan ajettua maaliin ilman merkittäviä ongelmia. Olin väärässä. Noin 1,5 kierroksen ajan vaihteiden vaihtaminen oli äärimmäisen hidasta ja vaikeaa, jonka vuoksi vauhtini hidastui todella paljon ja tipuin sijalle 15. Kierros 30 alkaa ja vaihdelaatikko alkaakin toimimaan jälleen normaalisti. Samassa yhteydessä huomaan, että osa kuskeista on vaihtanut alle kuivan kelin renkaita ja rata tuntuu niin kuivalta, että päätän mennä kierroksen lopuksi hakemaan softit alle. Ehkäpä tässä piilee vielä mahdollisuus nousta jopa pisteille? Ja mitä vielä. Kierros 30 on hieman yli puolivälin, kun auto alkaa hidastumaan ja vetämään vasemmalle voimakkaasti. En tiennyt heti mistä on kyse, mutta nopeasti päättelin, että taitaa olla vasen takarengas puhki - kuten olikin. Tajuan hieman liian myöhään, että pitäisi ajaa merkittävästi varovaisemmin, jonka myötä neulansilmää edeltävässä shikaanissa ajan hieman kanttarin yli ja auto pyrähtää seinään. Vauhtia ei ole liikaa, eli auto pysyy pitkälti ehjänä, mutta aikaa tietysti meni jälleen hukkaan paljon, mikä ei toki tässä konkurssissa enää merkittävästi vaikuta mihinkään. Pyöräytän auton vielä takaisin radalle ja varikolle, jossa vaihdetaan etusiipi ja softit alle neljän viimeisen kierroksen ajaksi.
Tässä kohtaa on siis kaikki toki jo menetetty, olen viimeisenä ja matkaa seuraavaan on 29sek. Lopussa vielä ikävältäkin tuntuva tuulahdus siitä, miten mukava rata tuo on rajaa kuivalla kelillä, kun ajelen viimeiset kierrokset maaliin varsin masentuneena.
27/35 kierrosta kaikki meni hyvin, tein kovasti työtä vaikeassa kelissä ja sain pidettyä auton hallinnassa mielestäni erittäin hyvin. Sitten meni vaihdelaatikko ja sen perään puhkesi rengas, joiden myötä sijoitus muuttui 7 -> 21. En jaksanut uusinnasta varmistaa, mutta epäilen, että puhjennut takarengas otti osumaa, kun vaihdelaatikon ongelmien keskellä ajoin varsin hitaasti ja joku minut ohittaneista kuskeista taisi osua ohitustilanteessa hieman tuohon renkaaseen.
Onhan se karua, että oli vihdoin tulossa kauden ensimmäiset pisteet ja selvästi paras sijoitus, niin sitten kaikki valuu käsistä näin dramaattisella tavalla. Jälkikäteen on helppo todeta, että olisi pitänyt se vaihdelaatikko vaihtaa ja ottaa viiden sijan rankku, joka olisi saattanut edelleen mahdollistaa kympin joukkoon pääsyn. Joka kisassa oppii uutta ja onhan tällainen kärsimysten taivalkin omalla tavallaan realistista ja mielenkiintoista. Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!