F1 2018 - Kiinan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2018

01. Australian GP, Melbourne, 23.–25.3.
02. Bahrainin GP, Sakhir, 6.–8.4.
03. Kiinan GP, Shanghai, 13.–15.4.
04. Azerbaidzhanin GP, Baku, 27.–29.4.
05. Espanjan GP, Barcelona, 11.–13.5.
06. Monacon GP, Monte Carlo, 24.–27.5.
07. Kanadan GP, Montreal, 8.–10.6.
08. Ranskan GP, Le Castellet, 22.–24.6.
09. Itävallan GP, Spielberg, 29.6.–1.7.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 6.–8.7.
11. Saksan GP, Hockenheim, 20.–22.7.
12. Unkarin GP, Budapest, 27.–29.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 24.–26.8.
14. Italian GP, Monza, 31.8.–2.9
15. Singaporen GP, Marina Bay, 14.–16.9.
16. Venäjän GP, Sotshi, 28.–30.9.
17. Japanin GP, Suzuka, 5.–7.10.
18. Yhdysvaltain GP, Austin, 19.–21.10.
19. Meksikon GP, Mexico City, 26.–28.10.
20. Brasilian GP, São Paulo, 9.–11.11.
21. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 23.–25.11.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:

Perjantai
1. vapaat harjoitukset 05:00
2. vapaat harjoitukset 09:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 06:00
Aika-ajo 09:00

Sunnuntai
GP 09:10
____________________________


Sää:
Weather forecast for Shanghai
Xintiandi, China Forecast | Weather Underground
____________________________

23px-Flag_of_the_People%27s_Republic_of_China.svg.png
Shanghai International Circuit
f12018-c03-china.png


Ratamuutokset:
- The concrete (inner) section of pit lane has been resurfaced.
____________________________

Black round pirelli:
o1gspvI.jpg


Shanghai: an unusual tyre nomination, mixed track layout, unpredictable weather, and varied strategies
____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 2018 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX
Radan nimi: Shanghai International Circuit
Radan pituus: 5,451 km
Kisapituus: 56 kierrosta = 305,066 km
Kierrosennätys: 1:32.238
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Michael Schumacher, Ferrari (2004)

2017:
Voittaja:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
Paalupaikka:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:31.678
Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:35.378

Edellisiä voittajia:
2016:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes
2015:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2014:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes




____________________________

MM-pistetilanne (2/21 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Sebastian Vettel 50
02. Lewis Hamilton 33
03. Valtteri Bottas 22
04. Fernando Alonso 16
05. Kimi Räikkönen 15
06. Nico Hulkenberg 14
07. Daniel Ricciardo 12
08. Pierre Gasly 12
09. Kevin Magnussen 10
10. Max Verstappen 8
11. Stoffel Vandoorne 6
12. Marcus Ericsson 2
13. Carlos Sainz 1
14. Esteban Ocon 1
15. Sergio Perez 0
16. Charles Leclerc 0
17. Romain Grosjean 0
18. Lance Stroll 0
19. Brendon Hartley 0
20. Sergei Sirotkin 0

Tallit:

01. Ferrari 65
02. Mercedes 55
03. McLaren 22
04. Red Bull 20
05. Renault 15
06. Toro Rosso 12
07. Haas 10
08. Sauber 2
09. Force India 1
10. Williams 0

Epävirallinen Nations Cup:

01. Saksa 64
02. Suomi 37
03. Iso-Britannia 33
04. Espanja 17
05. Ranska 13
06. Australia 12
07. Tanska 10
08. Alankomaat 8
09. Belgia 6
10. Ruotsi 2
11. Kanada 0
12. Meksiko 0
13. Monaco 0
14. Uusi-Seelanti 0
15. Venäjä 0

____________________________

Kauden pisteytys:

10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä
____________________________

Tallit & Kuljettajat:

Mercedes-AMG Petronas Motorsport GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Scuderia Ferrari ITA Ferrari
5 Sebastian Vettel GER
7 Kimi Räikkönen FIN

Aston Martin Red Bull Racing AUT TAG Heuer (Renault)
3 Daniel Ricciardo AUS
33 Max Verstappen NED

Sahara Force India F1 Team IND Mercedes
11 Sergio Perez MEX
31 Esteban Ocon FRA

Williams Martini Racing GBR Mercedes
18 Lance Stroll CAN
35 Sergei Sirotkin RUS

Renault Sport Formula One Team FRA Renault
27 Nico Hulkenberg GER
55 Carlos Sainz ESP

Red Bull Toro Rosso Honda ITA Honda
10 Pierre Gasly FRA
28 Brendon Hartley NZL

Haas F1 Team USA Ferrari
8 Romain Grosjean FRA
20 Kevin Magnussen DEN

McLaren F1 Team GBR Renault
2 Stoffel Vandoorne BEL
14 Fernando Alonso ESP

Alfa Romeo Sauber F1 Team SUI Ferrari
9 Marcus Ericsson SWE
16 Charles Leclerc MON
____________________________

Sekalaisia linkkejä:

Kauden 2018 yleisketju
F1-lähetykset
http://murobbs.muropaketti.com/threads/perusta-oma-f1-tiimi-http-www-f1manager-info.572914/
http://murobbs.muropaketti.com/threads/f1-forecast-2013-paras-tulostenveikkaussivu.988605/
MTV:n F1 sivut
BBC:n F1 -sivut
Sky Sports:n F1 -sivut
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tuo Bahrainin kisa vähän lopputuloksen osalta lässähtikin, niin kyllä siinä sen verran tapahtumia riitti, että kovalla innolla mennään taas kohti seuraavaa kisaa.

Red Bullien katastrofaalisen kisan jälkeen on mielenkiintoista nähdä, mitä saavat tällä kertaa aikaiseksi. Rauhoittuuko Max edes hieman, toimiiko auto?

Kimillä varmasti nälkä on edelleen kova, mutta en ihmettelisi, jos varikkokäynneillä olisi pientä varmistelun makua Ferrarilla. Ferrari on kuitenkin hyvässä tikissä auton osalta, joten mahdollisuudet on mihin tahansa. Sama pätee tietysti myös Mersuun. Valtteri on kovan paikan edessä, kun olisi ehkä syytä löytää hieman röyhkeyttä ajoon, mutta toisaalta avauskisan kaltaista törttöilyäkään ei saa tapahtua. Harvoin edellisessä kisassa toiseksi sijoittuneella kuskilla on näinkin kovat paineet niskassaan seuraavassa kisassa, kun puhutaan kuitenkin edelleen kauden ensimmäisistä kisoista.

Itse uskon, että Vale löytää rapsun verran röyhkeyttä lisää ja näyttää epäilijöilleen. Paalu ja voitto Valelle. Kimi tietysti toiseksi ja Hamilton kolmas, kun Vettel ja Hamilton ottavat kisan alussa sen verran yhteen, että Vettelin kisa päättyy ja Hamilton joutuu hakemaan varikolta vauhtia.

Molemmat Red Bullit keskeyttävät, mutta tällä kertaa molempien kohdalla kyse on teknisestä viasta.
 
Kimillä varmasti nälkä on edelleen kova, mutta en ihmettelisi, jos varikkokäynneillä olisi pientä varmistelun makua Ferrarilla.
Jossain tuota kommentoitiin että tuo loukkaantunut insinööri olisi varikon ainut renkaanvaihtaja joka asemoi itsensä renkaan eteen tuolla tapaa, joten ennemmin veikkaan että tilalle tuleva kaveri ei toista samaa virhettä asemointinsa osalta
 
Jossain tuota kommentoitiin että tuo loukkaantunut insinööri olisi varikon ainut renkaanvaihtaja joka asemoi itsensä renkaan eteen tuolla tapaa, joten ennemmin veikkaan että tilalle tuleva kaveri ei toista samaa virhettä asemointinsa osalta
Ei sillä ole mitään merkitystä. Tuollainen tapahtuma vaikuttaa henkilökunnan käyttäytymiseen ja ajatteluun väkisinkin. Vaikka ei pelättäisi vastaavaa loukkaantumista ja virhettä, niin pelätään virheitä ylipäätään. Paineet ovat kovat joka kerta kun varikolla tehdään virheitä, mutta tällaisen jälkeen se paine nousee vielä selvästi kovemmaksi.
 
Kimillä varmasti ristiriitaiset fiilikset keskeytyksestä, mutta ilmeisesti turha keskeytys kuitenkin:
Ferrari teki ison virheen Kimi Räikkösen kohdalla - määrättiin keskeyttämään turhaan
Toki kisa pilalla muutenkin, mutta jämäpisteille ois varmaan ollu mahkut.

Ferrari teki ison virheen Kimi Räikkösen kohdalla - määrättiin keskeyttämään turhaan
Torstai 12.4.2018 klo 16.09

Italialainen Autosprint-lehti kertoo, että F1-sääntöjen mukaan Kimi Räikkönen menetti täysin turhaan tärkeitä MM-pisteitä.

  • Italialaislehden mukaan Kimi Räikkösen ei olisi tarvinnut keskeyttää Bahrainin GP:tä.
  • Säännöissä sanotaan vain, että renkaiden pitää turvallisesti kiinni autossa.
  • Räikkösen kohdalla ehto täyttyi. Sekasarjalla saa ajaa muutaman kierroksen ja tulla varikolle.


Ferrari määräsi Räikkösen pysähtymään katastrofaalisesti epäonnistuneen toisen varikkopysäytyksen jälkeen, jossa Francesco Cigarinin jalka murtui kahdesta kohtaa.

Cigarini lennätettiin Bahrainin kuningasperheen avustuksella pikavauhtia Manaman parhaaseen sairaalaan, jossa hänet leikattiin. Cigarini toipuu hyvää vauhtia takaisin F1-varikolle niin tahtoessaan.

Mekaanikon loukkaantuminen aiheutti niin suuren sekaannuksen, ettei F1-sääntöjä osattu tulkita oikein. Räikkösen autossa ei nimittäin ollut yhtään huonosti kiinnitettyä rengasta, joka olisi tehnyt siitä vaarallisen muille kilpailijoille. Sen sijaan siinä oli yksi pehmeä rengas ja kolme superpehmeää rengasta.

Sääntöjen mukaan kuljettajalla on kolme kierrosta aikaa huomata sekasarja ja ajaa varikolle. Eli Räikkönen olisi voinut jatkaa kisaa ja tulla seuraavalla kierroksella takaisin renkaanvaihtoon. Toki mitään varmuutta ei ollut, että silloinkaan olisi saatu jumittunutta takarengasta irti. Luonnollisesti Ferrarin ensimmäinen huoli tilanteessa oli Cigarinin loukkaantuminen, eikä Räikkösen mahdollisesti saavuttamat jämäpisteet. Suomalaisen kisa oli joka tapauksessa piloilla.


Kimi Räikkösen ei olisi tarvinnut keskeyttää katastrofaalisen varikkotöppäykseen. (AOP)
 
Startti voi olla mehukas noiden ekojen mutkien ansiosta. Ferrarilla parin ekan GP:n perusteella auton keulaa on painotettu normaalia enemmän kun pystyy dippaan niin syvälle ennen jarrutusta (vrt. muihin talleihin)?
 
Mites Grosjean on taas noin kaukana Magnussenista? Ja aika surullista tuo Williamssin vauhti, etenkin Strollin osalta. Saas nähdä kuinka dominoiva Hamilton on tänä viikonloppuna.
 
Joo, on kyllä surullinen tuo Williamsin tilanne.
Kaksi maksujonnea ei taida saada mitään autonkehityksen suhteen aikaiseen (ja mahtavatko edes olla rattimiehiä?) ja Kubicasta ei pitkän poissaolon takia taida kans olla paljoa iloa.
Toivottavasti keksivät silti jotain pian, en tykkäisi, jos wanha kunnon Williams jäisi peränpitäjäksi ja sitä kautta kuihtuisi pois...
 
Kuinka hidas tuolla vois olla jos vaan ajelis hillittömillä sponssirahoilla? :) Ns. Huvikseen..
 
Kuinka hidas tuolla vois olla jos vaan ajelis hillittömillä sponssirahoilla? :) Ns. Huvikseen..
Kisaan ei ole asiaa ellei pääse vähintään tietyn ajan sisään kärkiautoon verrattuna. Tuomaristo voi antaa poikkeusluvan, jos aiemmat näytöt riittää auton ja kuljettajan tasosta, tai jos huono aika johtuu kolaroinnista tai teknisestä viasta
 
Tavallaan olen kyllä ihan iloinen siitä, että Williamsilla menee huonosti, koska nyt se konkretisoituu kaikille, kuinka tärkeää on olla osaavia kuskeja, sekä vähintään yksi kokeneempi kuski kehittämässä autoa.

Toisaalta on surullista, että Williams tuntuu olevan jopa hieman pakotettu ottamaan näitä maksukuskeja. Kovin on surkeaan tilaan koko talli vajonnut ja sen taustalla taitaa olla lopulta raha.
 
Tavallaan olen kyllä ihan iloinen siitä, että Williamsilla menee huonosti, koska nyt se konkretisoituu kaikille, kuinka tärkeää on olla osaavia kuskeja, sekä vähintään yksi kokeneempi kuski kehittämässä autoa.

Toisaalta on surullista, että Williams tuntuu olevan jopa hieman pakotettu ottamaan näitä maksukuskeja. Kovin on surkeaan tilaan koko talli vajonnut ja sen taustalla taitaa olla lopulta raha.
Show-bisnestähän (= rahan tekoa) tuo on nykyään enemmän kuin urheilua, joka siinä määrin pakottaa hakemaan rahoitusta tuolla tapaa kuten Mr. Strollin tapauksessa. Surullista mutta totta.
 
Pakko myöntää, täälläkin katsellaan surullisena Williamsin taaperrusta. Ikävä kyllä, vaikuttaa hiljaiselta, kuolemaan johtavalta hiipumiselta.
Toivottavasti olen väärässä ja talli palaa oikealle tielle vuoden tai kahden sisään. Ellei, mennee hankalaksi.
 
No, vasta 3 vuotta sitten oli MM-sarjan kolmonen..
Melko aikaista alkaa puhumaan mistään "hiljaisesta kuolemasta".. Eiköhän se taso siitä nouse kauden edetessä.
 
No, vasta 3 vuotta sitten oli MM-sarjan kolmonen..
Melko aikaista alkaa puhumaan mistään "hiljaisesta kuolemasta".. Eiköhän se taso siitä nouse kauden edetessä.
Juuri siksi tuo romahtaminen tuntuu karulta, kun on pudottu korkealta. Valitettavasti se kolmen vuoden takainen kausi ei auta tällä hetkellä yhtään ja juuri nyt näyttää pirun huonolta.
 
Siellähän on Suomen kesäsäät. Ilma 12 astetta, rata 15 astetta ja kova tuuli. Ricciardolla tekee tiukkaa edes aika-ajoihin selviytyminen. Autoon vaihdetaan osia.

edit. ehti kuin ehtikin Ricciardo ja pääsi myös toiseen osioon. Gasly ihmeen vaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs sillä Ricciardolla on vikana? Ollut uutispimennossa.

Edit: Ilmeisesti koneremppaa
 
Kaikki suurinpiirtein shokissa kun Toro Rosso putosi eka osiossa Bahrainin "menestyksen" jälkeen.. :facepalm:
Sanoisin että oli ihan täysin odotettavissa tuo tulos.
 
Kaikki suurinpiirtein shokissa kun Toro Rosso putosi eka osiossa Bahrainin "menestyksen" jälkeen.. :facepalm:
Sanoisin että oli ihan täysin odotettavissa tuo tulos.
Ketkä kaikki? Juusela tuntuu olevan ja itsekin sille hymähtelin, mutta aika harvalle tämä mikään shokki on. Toki Hartley voi vielä yllättää, kun pääsi ensimmäisestä osiosta jatkoon.
 
Eivät vieläkään saaneet aikaiseksi korjata tota NO TIME-ilmoitusta kierroksen lopussa.
 
Ferrari vakuuttaa. Se ei vaan taida Kimille enää riittää. Voi vaikka meteori tipahtaa päälle kesken kisan, kun Kimi on kysessä. :) Hamiltonilla vauhti kateissa. Ottaispa Kimi nyt tuon paalun.
edit. ja sit Hamilton laittaa party-moden päälle ja kärkeen ylivoimaisesti. Toisaalta Ferrareiltakin olisi löytynyt vielä vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
1. Hamilton 2. Bottas 3. Vettel 4. Räikkönen. Siinä oma veikkaus Q2:n perusteella.
 
Nyt on Kimin paalu lähellä. Ellei Ferrari taas suhmuroi Vettelin kärkeen jotenkin.
 
Vettel mokas oman kierroksensa, kyllä se vielä paalun sieltä hakee. ;)
 
On se Vettel nopee.. Kimi ei saannu parannettua vikaa sektoria..
 
Graazzziii grazziii saatana:rage:. Noo huomenna kisataan mutta silti vituttaa vaikka suomalaiset 2 ja 3 :D
 
Huomenna taas Kimillä lähtö huonommalta puolelta ja Bottas painelee ohi. Tai sitten ei.
 
Vittu kun kerkes jo paalua tuulettaa mut vituikshan se meni. Ei o varmaa kertaaka enne vituttanu että suomalaiset 2 ja 3 silti :D
 
Ei oo Mersulla mahkuja näissä viileissä radoissa.. varsinkaan kun pitkää pätkää ajetaan noin paljon.
 
Viimeinen mutka tais mennä Kimiltä vähän leveämmin kuin olisi pitänyt. Toki ero on ihan hemmetin pieni. Huomenna täytyy saada parempi lähtö kuin Bahrainissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom