F1 2018 - Brasilian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
"Everybody's faster than you Alonso"

Onhan tätä nolonson vapaapudotus uraa F1:ssä ollut hauska seurata mutta aikansa kutakin. Fernantti on Renault menestysvuosiensa jälkeen ollut vain riippakivi mihin talliin ikinä siirtyikin kun ei osaa kehittää autoa ja on kätevästi polttanut kaikki sillat takaansa.
 
"Everybody's faster than you Alonso"

Onhan tätä nolonson vapaapudotus uraa F1:ssä ollut hauska seurata mutta aikansa kutakin. Fernantti on Renault menestysvuosiensa jälkeen ollut vain riippakivi mihin talliin ikinä siirtyikin kun ei osaa kehittää autoa ja on kätevästi polttanut kaikki sillat takaansa.
Hauska että Williams on tainu mennä McLarenin ohi loppukaudesta? :)

Tai ainakin samalla tasolla.
 
Hauska että Williams on tainu mennä McLarenin ohi loppukaudesta? :)

Tai ainakin samalla tasolla.
Williams on saanut Mersun moottoripäivitykset siinä, missä McLaren on kai Renault'n tehdastallin ohessa jäänyt ilman. Se kolmas ja viimeinen moottoriversio osoittautui vialliseksi ja Renault on kaiketi hyllyttänyt päivityksen kokonaan?
 
Ride onboard with Ocon for the laps leading up to Verstappen clash

On tuo oikeastaan Verstappenilta aika typerästi ajettu. Max tiesi että Ocon on takana ajamassa lujempaa, talli ilmoitti että sillä on uudet renkaat ja Ocon ajoi vielä rinnalle ekassa mutkassa. Siitä huolimatta Verstappen ei antanut yhtään tilaa.

Kyllä tuosta tulee vähän erilainen vaikutelma kun näkee tuon videon, että mitä tuossa olisi pitänyt tehdä.
 
Tuon videon kun katsoi, niin kyllä Verstappenin olisi kannattanut antaa Oconin vain mennä ja jatkaa omaa tasaista ajamistaan. Todennäköisesti Ocon olisi hieman tuosta karannut, ja jos olisi käynyt niin, että Verstappen olisi saavuttanut jossakin kohtaa Oconin uudestaan, niin siniset liput olisivat toimineet normaalisti, epäkypsää ajoa Verstappenilta.
 
Edelleen tullaan siihen, että vaikka Max olisi voinut toimia järkevämminkin, niin kaikki vaikuttaa siltä, että hän ei edelleenkään osannut odottaa Oconin olevan noin aggressiivinen. Ja tämä odotusarvo on täysin perusteltu, koska hyvin harvoin kierroksella ohitettavat lähtevät tuolla tavoin ajamaan. Eli Max ei toiminut täydellisesti, mutta on ihan selvää, että tahallaan Max ei Oconin päälle ajanut, vaan luuli ajavansa yksin omaa ajolinjaansa pitkin.

Totuus on, että jos Ocon olisi mennyt ohi, niin todennäköisesti loppupeleissä kumpikin (Ocon ja Max) olisivat hävinneet aikaa, kun Max olisi pysynyt Oconin perässä hyvin lähellä ja ollut hyvin pian Oconia nopeampi, jolloin Ocon olisi joutunut jälleen antamaan tietä ja menettämään aikaa.

Kyse on myös siitä, että kierroksella ohitettavien täytyy kunnioittaa kärjessä ajavia. Vaikka Ocon haluaisikin mennä ohi, niin se pitäisi tehdä hyvin varovaisesti ja varmasti, eikä siten, että vaarantaa kärjessä ajavan kuskin kisaa millään tavalla. Max ei ollut tuossa vaiheessa niin selvässä johdossa, että olisi ollut varaa lähteä taistelemaan tai hidastelemaan Oconin takia, joten on täysin ymmärrettävää, että Max ei lähtenyt tuossa hidastelemaan ja päästämään Oconia lentämään ohi.
 
Ride onboard with Ocon for the laps leading up to Verstappen clash

On tuo oikeastaan Verstappenilta aika typerästi ajettu. Max tiesi että Ocon on takana ajamassa lujempaa, talli ilmoitti että sillä on uudet renkaat ja Ocon ajoi vielä rinnalle ekassa mutkassa. Siitä huolimatta Verstappen ei antanut yhtään tilaa.

Kyllä tuosta tulee vähän erilainen vaikutelma kun näkee tuon videon, että mitä tuossa olisi pitänyt tehdä.

Verstappen taisikin olla tarkemmin ja tiukemmin ajatellen yksin syyllinen...?
 
Kisan aikana vaikutti tosiaan siltä, että Ocon oli melkein yksin syyllinen kolariin. Mutta tuon videon perusteella Verstappen tasan tarkkaan tiesi, että takaa tuleva on nopeampi, koska Ocon pysyi niin helposti perässä. Verstappen vieläpä yritti blokata ohitusta, eli oli kyllä täysin tietoinen siitä, että takaa tuleva yrittää ohittaa. Eli Oconille annettu rangaistus olisi kuulunut sittenkin Verstappenille, kun "tahallaan" ajoi toisen päälle.

Tuomariston toimintaa täytyy kyllä ihmetellä. Katsojat jäivät hieman pimentoon kolaria edeltävien tapahtumien suhteen, kun en muistaakseni nähnyt muuta kuin 1-2 mutkan väliset tapahtumat. Tuomaristolla oli kuitenkin täysi pääsy kaikkiin kuvakulmiin ja edeltäviin tapahtumiin, niin aika kummalliselta vaikuttaa Oconin rangaistus sen perusteella.

Ihan liian suuri vaikutus tuomaroinnissa on sillä, että ketkä ovat osallisina. Häntäpään kuskeja voi rangaista miten vain, eikä "ketään kiinnosta", toisin kuin kärkikuskien rankaiseminen. Ja muutenkin on useimmiten ihan arpapeliä, että tuleeko jostain tilanteesta rangaistusta vai ei.
 
Ei kyllä kieltämättä tullut kisassa nähdyn perusteella tajuttua, että Ocon oli oikeasti noin nopea ja pysyi Verstappenin perässä. Kyllä tuon perusteella voisi vähän muuttaa omaakin näkökulmaa siitä, että Oconin ei olisi kannattanut kisata Verstappenia vastaan. Kyllähän tuon videon perusteella Oconilla oli sen verran vauhtia, että olisi voinut jopa ajaa karkuun Verstappenia joten ei hänellä ole mitään varsinaista tarvetta jäädä kykkimään tuohon taakse. Verstappenin kisa ei olisi muuttunut miksikään vaikka Ocon olisi mennyt ohi. Jos Ocon olisi päässyt karkuun niin mitä väliä Verstappenille, kun eri kierroksella. Ja jos tämän renkaat olisivat sulaneet niin tosissaan sinisillä sitten edelle. Ei tainnut Verstappenilla pää kestää sitä, että hitaammalla autolla ajava tulisi ohi vaikka ajetaan ihan eri kisaa ja kierrosta. Jo kisan jälkeen vähän mietin tuota Oconille annetun rangaistuksen järkevyyttä, kun ei hän yksinään sitä törmäystä aiheuttanut ja tämän myötä vaikea mitenkään ymmärtää sitä rangaistusta.
 
Totta. Ocon toimi kuten kisakuskin pitääkin. Verstappen toteutti jotain ihan muuta kuin "tulevalta mestarilta" tms. odottaisi. Pään sisältä puuttuu Verstappeneilta jotakin ilmeisesti ihan kokonaan, en sitten tiedä onko sitä mahdollista sinne väkisin saada, tai jotain korvaavaa. Ja tuomarointi on tosiaan virheellistä, puolueellista , luokatonta ja linjatonta.
 
Tuntuu siltä, että ihmeellisen monet arvioivat tuota tilannetta normaalina kisatilanteena, jossa kaksi kuljettajaa taistelee samoista sijoista. On hyvin epätavallista, että kierroksella ohitettu pyrkii takaisin ohi ja on myös varmasti olemassa kirjoittamaton sääntö siitä, että kierroksella ohitettavien täytyy kunnioittaa kärjessä ajavia kuskeja siten, että eivät aiheuta heille ylimääräistä haittaa.

Juuri tästä syystä tuomaristo rankaisi Oconia kovalla kädellä. Ja niin pitikin.

En oikeastaan haluaisi puolustaa Maxia yhtään, koska en miestä kauheasti arvosta, mutta tässä tilanteessa näen Oconin edelleen selvänä pääsyyllisenä tapahtuneeseen.
 
Pitää nyt kuitenkin muistaa, että Max ei anna koskaan tilaa! Eli toimi niin kuin aina (minäminäminä).
 
En oikeastaan haluaisi puolustaa Maxia yhtään, koska en miestä kauheasti arvosta, mutta tässä tilanteessa näen Oconin edelleen selvänä pääsyyllisenä tapahtuneeseen.

Oconin olisi pitänyt sitten tuon videon perusteella selvästi nopeampana jäädä Maxin taakse? Max olisi voinut ihan yhtä hyvin päästää Oconin ohi, kun itsekin selvästi huomasi tämän olevan nopea. Onhan tuo ykkösen kanssa kisaaminen vähän erikoista ja tavallaan typerääkin mutta ei tuolla top3 talleissa yksikään muu kuski olisi ajanut noin typerästi Oconin kylkeen kuin Max. Ei kierroksella ohitettavaakaan saa kuitenkaan leikata mutkassa ja työntää radalta ulos.

on myös varmasti olemassa kirjoittamaton sääntö siitä, että kierroksella ohitettavien täytyy kunnioittaa kärjessä ajavia kuskeja

Tämä onkin yksi lajin kompastuskivi. Kasa näitä "kirjoittamattomia sääntöjä", joista jotkut rankaisevat ja toiset eivät. Pitäisi olla selkeämmät säännöt ja yhtenäinen linja niiden noudattamisen tarpeessa ja rikkomisesta tulevista rangaistuksista. Unlapin saa tehdä, jos on kierroksella ohittanutta nopeampi mutta mikäli tämä tulee ohitusta suorittaessa päälle niin saa rangaistuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Siten niitä kisavoittoja otetaan sarjan kolmanneksi parhaalla autolla, että ei väistä koskaan ketään (ja kaikkein vähiten jotain eri kierroksella olevaa).

Jossain kohtaa Perstappi todennäköisesti saa sen sarjan parhaimman auton, jolloin ne mestaruudet tulee helposti Vettel- tyyliin ettei haittaa mitään vaikka onkin yliagressiivinen road rage- mulkku.

Ehkä ongelmallisin tilanne Maxille olisi sarjan toiseksi paras auto, jolloin meno näyttäisi samalta kuin Vettelillä tänä vuonna.
 
Ehkä ongelmallisin tilanne Maxille olisi sarjan toiseksi paras auto, jolloin meno näyttäisi samalta kuin Vettelillä tänä vuonna.
Vettelillä on kylläkin alla sarjan paras auto. Hamilton on vain parempi ja ennen kaikkea järkevämpi kuljettaja, jonka vuoksi vei mestaruuden Vetteliltä.
 
Vettelillä on kylläkin alla sarjan paras auto. Hamilton on vain parempi ja ennen kaikkea järkevämpi kuljettaja, jonka vuoksi vei mestaruuden Vetteliltä.

Ehkä. Hamiltonin 10 paalua on kylläkin merkittävämpää kuin joku Ferrarin nipin napin ehkä parempi kisanopeus kauden läpi. Mutta niistä Hamiltonin paaluista on vaikea sanoa että miten paljon on Hamiltonin loistavuutta ja miten paljon tulee autosta. Paska-Bottaksen pohjalta paha sanoa mitään.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Peter Windsorin näkemys Verstappen - Ocon -kolariin.
tl;dw: Verstappenin vika, FIA oli väärässä ja niiden idea "turvallisesta unlappaamisesta" on naurettava ja tarkottaisi käytännössä ettei ohi saa mennä kuin suoralla niin että on edessä ennen suoran loppua
 
Enpä nyt tiedä onko tuokaan noin yksiselitteistä. Ferrarin auto oli parempi kauden alkaessa mutta Mersu on kehittynyt enemmän kauden edetessä.
Ei se ole yksiselitteistä kumpaankaan suuntaan. Melkein mennään mielipidekysymyksiin, kun faktapohjaista vastausta tähän ei pysty antamaan.
 
Ride onboard with Ocon for the laps leading up to Verstappen clash

On tuo oikeastaan Verstappenilta aika typerästi ajettu. Max tiesi että Ocon on takana ajamassa lujempaa, talli ilmoitti että sillä on uudet renkaat ja Ocon ajoi vielä rinnalle ekassa mutkassa. Siitä huolimatta Verstappen ei antanut yhtään tilaa.

Kyllä tuosta tulee vähän erilainen vaikutelma kun näkee tuon videon, että mitä tuossa olisi pitänyt tehdä.

Noista Oconin myllyn äänistä tulee mieleen ihan vanhat luistonestoajat.
 
Siten niitä kisavoittoja otetaan sarjan kolmanneksi parhaalla autolla, että ei väistä koskaan ketään (ja kaikkein vähiten jotain eri kierroksella olevaa).

Jossain kohtaa Perstappi todennäköisesti saa sen sarjan parhaimman auton, jolloin ne mestaruudet tulee helposti Vettel- tyyliin ettei haittaa mitään vaikka onkin yliagressiivinen road rage- mulkku.

Ehkä ongelmallisin tilanne Maxille olisi sarjan toiseksi paras auto, jolloin meno näyttäisi samalta kuin Vettelillä tänä vuonna.
Harvemmin ottanut kun kolaroi ittensä pihalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 535
Viestejä
5 040 852
Jäsenet
80 697
Uusin jäsen
ojjjjj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom