F1 2018 - Azerbaidzhanin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tosi huonoon paikkaan tuli tuo virhe. No yhtään pistettä ei oo vielä jaettu, mutta tämä tekee kaikesta todella vaikeaa :tdown:
 
@Yak otsikossa töpö, ja myös ekan viestin listauksessa. Azerbaidžan – Wikipedia

Aika-ajojen koosteessa näkyi Toro Rosso kuskien sekoilun lisäksi eräs tilanne missä Kimin auto liukui ohjauskyvyttömänä kanttarin päältä kohti muuria. Väistöliike oli mahdollinen vasta kun etupyörät saivat kunnolla pitoa. Kamerakulma auton etupuolelta saattoi vaikuttaa, mutta näytti hieman hurjalta. Kuudennesta sijasta huolimatta kisassa on mahdollisuuksia, vauhtia Kimiltä löytyi tässä aika-ajossa ja tällä kaudella yleensä.
 
Siis tuossa viimeisessä mutkassa on kaikilla ollu ongelmia ja kimi sen varmasti tietää, kun oli itselläänkin. Olisi voinut kevyesti nostaa siinä ja olisi silti päätynyt paalulle tai huonoimmassa tapauksessa top3
Tota... Tuossa tilanteessa ajetaan paalupaikasta ei mistään kolmossijasta.
 
Ihmiset eivät tunnu tajuavan kuinka pieniä erot ovat nykyään formuloissa ja kuinka pieni aika yksi sekunnin kymmenys oikeasti on.

Ja minä haluan ajatella positiivisesti, pidon menetys ei johtunut virheestä vaan siitä että aika-ajovauhdilla ja -tehoilla renkaissa ei vain riiittänyt pitoa koko pitkän kierroksen ajaksi. On se sinällään virhe että ei jaa vauhtia niin että pitoa riittää koko kierrokseksi mutta hyväksyttävä sellainen koska formuloiden idea on ajaa täysillä eikä säästellen.
 
Pahasi mokaili, oli Q1 ja 2:n nopein. Kuinka nopee olis ollu jos ei olis mokaillut? :D:D

Mokaili ja joutui ottaan pehmeämmät renkaat ja oli sen jälkeen nopein Q2...

On se sinällään virhe että ei jaa vauhtia niin että pitoa riittää koko kierrokseksi mutta hyväksyttävä sellainen koska formuloiden idea on ajaa täysillä eikä säästellen.

Formuloiden idea on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja voittaa mestaruus. Joskus se tarkoittaa säästelyä tietyissä paikoissa. Fakta vaan on se, että Kimillä oli paras nopeus mutta aivan helvetisti ajovirheitä pitkin sessiota, jolloin se nopeus ei paljon auta.
 
Pahasi mokaili, oli Q1 ja 2:n nopein. Kuinka nopee olis ollu jos ei olis mokaillut? :D:D

Toisaalta Q2:n kärkiajan Kimi ajoi ultrilla kun muut supersofteilla joten renkaiden puolesta pitikin olla nopein. Harmi vaan, kun ei saanut Q3:ssa yhtäkään ehjää kierrosta.
 
Ferrarilla ja Kimillä on kyllä tosi hyvä vauhti päällä. Vettelkin on ajanut jo 3 paalua putkeen. Kimin pitäisi päästä ainakin Red Bull autojen edelle, eli neljänneksi. Eri renkaat Kimillä myös mielenkiintoinen juttu, vaikka ilmeisesti eka piti olla sama taktiikka kuin muillakin.

Toivottavasti taas Mersut saisivat haastettua Ferrareitä, eli Vetteliä. Tulisi entistäkin mielenkiintoisempi kisa ja pistetilannekin tasottuisi entisestään. Niin ja koskaan ei tiedä miten hyvin nuo Red Bull autot pärjää.

Romua ja turva-auto saisi tulla myös. Jos vaan Bottas ja Kimi selviävät maaliin asti.
 
Siinä kohtaa jos huomaa että x vauhti on liikaa mutkassa ja johtaa virheeseen, niin silloin pitää vähän nostaa että ei mokaa samaa kurvaa toistamiseen.

Nostaa, jessus. Tajuatteko kuinka pienistä eroista on kyse? Siellä ei yksikään nosta mitään, koska sellainen kaveri ei tuolla ajele. Nopea kierros on aina äärirajoilla ajamista ja sen kanssa taiteilua, että ei mene yli. Jos lähdetään sillä mentaliteetilla radalle, että mutkat vedetään varmasti, niin ollaan viimeisenä.

Eikä niinkään voi tehdä, että jotkut mutkat muka täysillä, mutta tämä paha mutka vähän varmistellaan. Samalla rytmillä ja asenteella kaikki mutkat.

Mutta kyllä Kimi on jotain menettänyt siitä, kun se oli ihan sairaan varma ja nopea. En tiedä, pitääkö nykyään ottaa vähän kovempaa riskiä, kun se luontainen nopeus ei ihan enää ole samalla tasolla? Silloin tulee myös enemmän virheitä. Eikä tuo tuurikaan tunnu kauheasti Kimin puolella koskaan olevan.
 
LOL. Tottakai siellä nostellaan vai luuleeko täällä joku että kierros ajetaan kaasu pohjassa.
Kunnon autourheilun tietoniekat taas vauhdissa.
 
LOL. Tottakai siellä nostellaan vai luuleeko täällä joku että kierros ajetaan kaasu pohjassa.
Kunnon autourheilun tietoniekat taas vauhdissa.

Pitäiskö täällä selventää, että mitä nostelu tarkoittaa? Se on jotain sellaista, että ottaa vauhdin pois, kun huomaa ajavansa liian lujaa johonkin mutkaan.
Noi ukot tietävät mitä vauhtia niihin mutkiin pitää ajaa eivätkä tee mitään suunnittelemattomia nosteluita kuin silloin, kun auto lähtee käsistä. Noilla se nopeimman kiekan ja varmistelukiekan nopeusero on jotain alta sekunnin. Hyvä kuski vetää joka kierroksen parin kymmenyksen sisään ja vauhdin kasvaminen tai hidastuminen johtuu pelkästään auton ominausuuksien muutoksilla. Eli auto kevenee tai renkaista lähtee pito jne.
 
Meinasin just tulla kirjottelemaan, että oonkohan hölömö, mutta on tosi hyvät fibat Räikkösen kisasta tänään. Eeeehkä ne fibat vähän aleni tuon takia...

E: Tosin ainakin Skylla puhuvat että tuuli paikan päällä on tosi puuskittaista tänäänkin ja sen tuntee selostuskopin rakenteissa asti.
 
Jokohan Kimin mokailutili olisi tämän viikonlopun osalta täynnä ja itse kisa sujuisi ilman ongelmia. Turva-auto tullee useammin kuin kerran, joten mitä vaan voi vielä kisassa tapahtua.
 
Toisaalta Q2:n kärkiajan Kimi ajoi ultrilla kun muut supersofteilla joten renkaiden puolesta pitikin olla nopein. Harmi vaan, kun ei saanut Q3:ssa yhtäkään ehjää kierrosta.
Mun mielestä edelleenkin tuo Q3 on liian lyhyt.

Se on kaikista mielenkiintoisin sessio... Q1 ja Q2 on oikeestaan ihan vitun tylsiä. Q3:ssa alkaa tapahtua.

Vois heittää 1 session pois tuosta sekä sen rengassäännön millä aloitetaan kisa.

Q1 & Q2 20 minsaa molemmat. Top10 Q1 -> Q2

Ehtis tehdä noin 4 yritystä Q2:ssa.
 
ai tää oli 15:10.. mikäs tämmönen starttiaika on :eek:
 
Lol "Kimi menettää suhteessa vähemmän aikaa kun voi pysähtyä Safety carin aikana" sanoo selostaja :D Ai suhteessa mihin, tuossahan menettää aivan saatanasti aikaa ihan jo sen takia että stoppi on aivan kisan alussa joten kaikki meni ohi. Tai sinänsä aika ero kärkeen on vähän, mutta ei tuolta hevon kuusesta kovin ylös nousta.
 
Alonsolla auto vähä huonona :)

Viime kisassa Bottas oli ekan kierroksen jälkeen 1 kierroksen muita jälessä.. tuli toiseksi. Joten turha tässä on vielä miettiä.
 
Lol "Kimi menettää suhteessa vähemmän aikaa kun voi pysähtyä Safety carin aikana" sanoo selostaja :D Ai suhteessa mihin, tuossahan menettää aivan saatanasti aikaa ihan jo sen takia että stoppi on aivan kisan alussa joten kaikki meni ohi. Tai sinänsä aika ero kärkeen on vähän, mutta ei tuolta hevon kuusesta kovin ylös nousta.

Bottas oli viime vuonna viimeinen ekan kiekan jälkeen ja lopulta kakkonen
 
Force Indian pellet laittamassa Kimin syyksi, Skyn pojatkin sanoi, että oletteko tuosta ihan varmoja. Ocon ei jättänyt tilaa vaan leikkas kylkeen.
 
Forcen tallipomo itki skyn lähetyksessä että oli typerä myöhään tehty liike kimiltä.
 
Kimillä oli sisälinja ja oli selkeästi rinnalla, ocon leikkasi suoraan eteen (kimin olisi pitänyt vetää servot pohjaan ja vauhti nollaan, mikä olisi johtanut siihen että takan tulevat olisivat tehneet ketjukolarin).
Oconin vika, ei siinä sen kummempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom