F1 2017 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Näin se hoidetaan tyylikkäästi, kuten arvelinkin. Ferrarilla ollaan palattu Sumi-Ruben käytäntöön, kortit on nyt lyöty pöytään.
Harmi, ettei Pottakselta löytynyt vauhtia päästä Kimin ja Vettelin väliin.
 
Viimeksi muokattu:
BM8kL9h.gif


Mitäköhän tossa on vauhtia?
 
Tässähän voisi skenaarioida että loppukauden tekniset ongelmat kasautuu Vettelille ja lopulta tää Monacon tallimääräys vie mestaruuden Kimiltä :rofl:
 
Vettel on aika korkealla jos mestaruutta pitäisi veikata. Ferrari kulkee hyvin ja piste-eroa on sopivasti Hamiltoniin. Täytyy toivoa mersulle menestystä että jännitys säilyy :)

Mersulla varmaan pähkäillään sijoituksia Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, että Vettelin eroa saisi kurottua umpeen?
 
Eipä tuossa sinällään mitään tallimääräystä tapahtunut. Ferrari otti kimin sisään, vaikka hyvin tiesivät että se jää kierroksella ohitettavien taakse, tuo kimin kierroksella ohitettavien taakse jääminen ratkaisi voiton Vettelille.

Maranellossa tehdään lopulliset päätökset taktiikasta ja siellä haluttiin Vettelin voittavan, jotta piste-ero Hamiltoniin kasvaa.
 
Eipä tuossa sinällään mitään tallimääräystä tapahtunut. Ferrari otti kimin sisään, vaikka hyvin tiesivät että se jää kierroksella ohitettavien taakse, tuo kimin kierroksella ohitettavien taakse jääminen ratkaisi voiton Vettelille.

Maranellossa tehdään lopulliset päätökset taktiikasta ja siellä haluttiin Vettelin voittavan, jotta piste-ero Hamiltoniin kasvaa.
Nyt mennään jo siihen, mitä tallimääräys tarkoittaa. Jos talli vaihtaa varikkotaktiikan avulla kuskien paikkaa, ilman pakottavaa (saati järkevää) tarvetta ajoittaa stopit siten, on se mielestäni tallimääräys. Vaikkei paikkoja suoraan radalla vaihdettaisikaan.

Muistelenko väärin, vai vaihdettiinko Brasiliassa 2007 Kimin ja Massan järjestys samalla tavalla? Muistelen, että sijat vaihtuivat stopin aikaan (Kimi keulille) siten, että jokainen näki tämän olleen tarkoituskin. Toki eri asia, kun vain toisella oli matemaattiset mahdollisuudet mestaruuteen. Mutta oli tilanne mikä hyvänsä, tuo tapa lienee enemmän PR-osaston mieleen.

Btw, oliko kaudella 2007 suorat tallimääräykset edelleen kielletty? Ainakin muutaman kauden ajan jossain välissä 2000-lukua ne oli kielletty. Eikö tuosta kiellosta luovuttu juuri sen vuoksi, että sitä oli hyvin helppo kiertää, jopa naurettavan läpinäkyvästi?
 
Btw, oliko kaudella 2007 suorat tallimääräykset edelleen kielletty? Ainakin muutaman kauden ajan jossain välissä 2000-lukua ne oli kielletty. Eikö tuosta kiellosta luovuttu juuri sen vuoksi, että sitä oli hyvin helppo kiertää, jopa naurettavan läpinäkyvästi?

Varmaan näin. Kielto taisi tulla sen jälkeen, kun Barrichello päästi Schumacherin ohi yhden tai useamman kerran vähän turhan räikeästi ja siitä nousi kohu...

En tiedä, koska kielto purettiin, mutta hämärästi muistelisin, että Heikki Kovalaisen saadessa radioviestejä Hamiltonin nopeudesta kielto olisi ollut vielä voimassa...
 
Eipä tuossa sinällään mitään tallimääräystä tapahtunut. Ferrari otti kimin sisään, vaikka hyvin tiesivät että se jää kierroksella ohitettavien taakse, tuo kimin kierroksella ohitettavien taakse jääminen ratkaisi voiton Vettelille.

Maranellossa tehdään lopulliset päätökset taktiikasta ja siellä haluttiin Vettelin voittavan, jotta piste-ero Hamiltoniin kasvaa.
Tuossa kun kattellu jotain analyysejä ja keskusteluja kierrosajoista niin selvinnyt vähän tarkemmin tuo skenaario.

Eli Kimi hävisi käytännössä vain noin 0,9sec hitaampien takana, koska uudet renkaat olivat muutenkin hitaammat pari ekaa kierrosta. (Tästä oli vertailua muihin supersoftien kierrosaikohin).
Vettelin varikkokäynti oli 0,5sec nopeampi kuin Kimin.

Mutta se suurin missä Kimi varmasti hävisi oli siinä, että talli huusi varikolle noin puoli kierrosta ennen varikon sisäänkäyntiä. Miksi ei talli sanonut tuossa vaiheessa, että nyt tarvitaan nopeita kierroksia että päästään tyhjälle radalle? Eli 1-2 nopeaa kierrosta olisi voinut:
A) tehdä hieman eroa Vetteliin? (jopa 0,5 sec olisi voinut olla se mikä riittäisi)
B) varikkokäynnin jälkeen Kimi hitaampien eteen?

Eli silloin mahdollisesti Kimi olisi voinut saada 1,5sec lisää eroa Vetteliin.. mikä olisi juuri tainut riittää 1 sijan säilyttämiseen.

Vaikea edelleen spekuloida Kimin vauhtia, kun ei tiedä ajoiko kuinka täysiä tuossa vaiheessa kisaa. Olisiko löytynyt lisää vauhtia, mutta luulisi että edes vähän. Ajoi jotain 1,17 vauhtia ja Seb pystyi 1,15 vauhtiin vielä.
 
^Ei se kimi voinut paukutella nopeita kierroksia koska siellä rupes tulemaan hitaampia eteen. Vettelillä kävi hirvee pulla kun kimi meni varikolle, meni myös Ericson joka mahdollisti Vettelin paukutella nopeita kierroksia "tyhjällä" radalla. Ferrari oli pakkotilanteessa, ruuhkaa menemättä varikolle ja ruuhkaa menemällä varikolle. Tietty joku fiksumpi talli oisi katsellut kierrosaikoja hieman tarkemmin bottaksen ja verstappenin osalta jolloin ois voinut sen pari kiekkaa siellä pysyä ja huomata että Ericson menee varikolle jolloin kimi ois päässyt paukutteleen kierrosaikoja. Ihan niinkuin Mersun Wolf sanoi, Ferrari oli pakkoraossa, oli pakko ottaa joku sisään.
 
^Ei se kimi voinut paukutella nopeita kierroksia koska siellä rupes tulemaan hitaampia eteen. Vettelillä kävi hirvee pulla kun kimi meni varikolle, meni myös Ericson joka mahdollisti Vettelin paukutella nopeita kierroksia "tyhjällä" radalla. Ferrari oli pakkotilanteessa, ruuhkaa menemättä varikolle ja ruuhkaa menemällä varikolle. Tietty joku fiksumpi talli oisi katsellut kierrosaikoja hieman tarkemmin bottaksen ja verstappenin osalta jolloin ois voinut sen pari kiekkaa siellä pysyä ja huomata että Ericson menee varikolle jolloin kimi ois päässyt paukutteleen kierrosaikoja. Ihan niinkuin Mersun Wolf sanoi, Ferrari oli pakkoraossa, oli pakko ottaa joku sisään.
Ai niin.

Joo oisin silti riskeerannu vielä 1-2 kierrosta ja ainakin antaa Kimin valmistautua paremmin.

Toinen minkä olis voinu tehdä olis ottaa Kimi heti sisään kun oli Button ja Wehrlain siinä tulppana edessä. En sitten tiedä minkälaista ruuhkaa siinä vaiheessa olisi ollut kun palaa radalle.

No kuitenkin.. vituiks meni.
 
^Ei se kimi voinut paukutella nopeita kierroksia koska siellä rupes tulemaan hitaampia eteen. Vettelillä kävi hirvee pulla kun kimi meni varikolle, meni myös Ericson joka mahdollisti Vettelin paukutella nopeita kierroksia "tyhjällä" radalla.
Hienoinen ristiriita tässä.

Ferrari oli pakkotilanteessa, ruuhkaa menemättä varikolle ja ruuhkaa menemällä varikolle. Tietty joku fiksumpi talli oisi katsellut kierrosaikoja hieman tarkemmin bottaksen ja verstappenin osalta jolloin ois voinut sen pari kiekkaa siellä pysyä ja huomata että Ericson menee varikolle jolloin kimi ois päässyt paukutteleen kierrosaikoja. Ihan niinkuin Mersun Wolf sanoi, Ferrari oli pakkoraossa, oli pakko ottaa joku sisään.
Ei ollut. Ne renkaat olisivat kestäneet vielä pitkään. Eikä sillä olisi edes ollut merkitystä vaikka Kimi olisi hieman hitaammin ajanut, kun ohi ei käytännössä pääse.
 
Ai niin.

Joo oisin silti riskeerannu vielä 1-2 kierrosta ja ainakin antaa Kimin valmistautua paremmin.

Toinen minkä olis voinu tehdä olis ottaa Kimi heti sisään kun oli Button ja Wehrlain siinä tulppana edessä. En sitten tiedä minkälaista ruuhkaa siinä vaiheessa olisi ollut kun palaa radalle.

No kuitenkin.. vituiks meni.
Silloin olisi tullut Sainzin eteen, missä oli hyvä matka eteenpäin seuraaviin ja kierroksella ohitettavia ei olisi ollut vielä vastassa
 
No Kimin kohdalla joutuu aina jälkeenpäin korjailemaan Ferrarin huonot taktiikat :)

Tällä kertaa vain se Kimin taktiikka peilasi Bottaksen ja Verstappenin taktiikoita. Monta kertaa heti varikkokäynnin jälkeen on oltu sen verran nopeampia (vaikka on laitettu kovemmat kumit) että kyllä minäkin olin vähän huolissani siitä että pääsevätkö ohi.

Red Bullilla kävi ihan samalla tavalla, Verstappen ekaks sisään ja Ricciardo pääsi edelle pysymällä radalla. Vaikka epäilen että Ferrari tekee kaikkensa Vettelin mestauuden eteen tällä kertaa tilanne näytti ihan normaalilta kisaamiselta.
[edit] Taisi Mersullakin käydä samalla tavalla, sitä ei vain niin huomattu kun Hamilton oli sen verran taaempana.
 
Helppoa tuo kisataktiikan teko kisan jälkeen

Jaa meikä taitaa olla joku strategianero kun usein kiroan Ferraria jo kun kutsuvat Kimin varikolle. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole suurimman osan aikaa.

Vituttaa nuo "Vettel oli nopeampi" selittelyt, ei monacossa tarvitse olla nopein voittaakseen eikä voittaja monesti olekaan nopein mies radalla kisan aikana vaan aika-ajon.

Saas nähdä kusiko Fefe itteään nilkoille kun saattaa ilmapiiri tiimissä muuttua taas vähän nihkeemmäksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 774
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom