F1 2017 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Vetihän vettel pari ihan uskomatonta kiekkaa kuluneilla renkailla. Kimi teki tallille helpoksi tuon taktiikan, kun kävi ajamaan niin hitaasti ennen varikkostoppeja.
 
Tuon Kimin pysähdyksen ajoituksen vois vielä muuten ymmärtää, mutta kun vielä otetaan sillei sisään että joutuu kierroksella ohitettavien taakse menettäen siinä ratkaisevasti aikaa.
 
Vetihän vettel pari ihan uskomatonta kiekkaa kuluneilla renkailla. Kimi teki tallille helpoksi tuon taktiikan, kun kävi ajamaan niin hitaasti ennen varikkostoppeja.

Et ilmeisesti käsitä, että jos tässä oltais tiimistä välittämättä ajettu kilpaa niin Vettel ei olisi koskaan pääsyt ajamalla Kimin ohi. Takana olevalla renkaat olisivat sulaneet aikaisemmin, Vettel olis pitäny ottaa tämän takia aikaisemmin sisään ja Kimi olisi tullut tästä seuraavalla vaihtoon. Sillon takana olevat eivät pysty ajamaan mitään moukarikierroksia.
 
Tuon Kimin pysähdyksen ajoituksen vois vielä muuten ymmärtää, mutta kun vielä otetaan sillei sisään että joutuu kierroksella ohitettavien taakse menettäen siinä ratkaisevasti aikaa.
Jep.. pari kierrosta myöhemmin niin ohitettavat olisi jäänyt taakse tai olivat ite käyneet varikolla. Sen jälkeen vauhti olisi ollut selvästi nopeampaa eikä sieltä olisi kukaan ohi ehtinyt varikkokäynnillä. Nythän oli lähellä jopa että Ricciardo olisi ehtinyt edelle, mikä olisi ollut katastrofi.
 
Paska makuhan tästä jää suuhun vaikka tokihan Kimikin olisi voinut paukuttaa nopeita juuri ennen Vettelin stoppia tyhjällä radalla. Ei vaan lähtenyt.
 
Et ilmeisesti käsitä, että jos tässä oltais tiimistä välittämättä ajettu kilpaa niin Vettel ei olisi koskaan pääsyt ajamalla Kimin ohi. Takana olevalla renkaat olisivat sulaneet aikaisemmin, Vettel olis pitäny ottaa tämän takia aikaisemmin sisään ja Kimi olisi tullut tästä seuraavalla vaihtoon. Sillon takana olevat eivät pysty ajamaan mitään moukarikierroksia.
Toki, mutta jos Kimi olisi vetänyt 10 sekan kaulan Vetteliin kisan alussa, kuten Vettel teki heti Kimin ohi päästyään ei olisi tuollaista ongelmaa tullut.
 
Yleensä tykkään Vettelistä persoonana mutta jotenkin vituttaa tuo italian vääntäminen niin ilosena tuonne tiimiradioon. Kuulostaa niin feikiltä:shifty:
 
Toki, mutta jos Kimi olisi vetänyt 10 sekan kaulan Vetteliin kisan alussa, kuten Vettel teki heti Kimin ohi päästyään ei olisi tuollaista ongelmaa tullut.

Miksi Kimin olis pitäny ajaa Vettelin varikkopysähdyksen jälkeen yhtään kovempaa, kun ei tuolla oikeasti pääse ohi? Ei se olisi muuttanut mitään, jos tiimi kieltää kilpailun. Montako ajamalla ohitusta nähtiin tämän päivän aikana?

Ts. se että Vetel kiskas eron ei kerro autojen/kuskien nopeuseroista yhtään mitään.
 
Kimin niin vittuuntunut että ilmeisesti siellä on ennen kisaa sovittu jotain, mitä ei sitten pidetty.

Silloin kun Häkkinen ajoi mclarenilla, niin sopivat skotin kanssa että se voittaa kuka johtaa 1 mutkan jälkeen. Sitäkään ei sillon pidetty.
 
Toki, mutta jos Kimi olisi vetänyt 10 sekan kaulan Vetteliin kisan alussa, kuten Vettel teki heti Kimin ohi päästyään ei olisi tuollaista ongelmaa tullut.
Ei se Kimi mitään kauloja vedä, jos Vettel on takana. Siellä on tallimääräyksiä noudatettava, ja sen mukaan Kimi ei aja niin kovaa, että pääsisi yksin karkuun. Näin yksinkertaista se on.
 
Yleensä se kuski jolla on parempi ratapositio saa paremman varikkotaktiikan jotta positio säilyisi. Monacossa,kuten on jo mainittu, undercut ei toimi nykyisillä rengassäännöillä,koska ultrat ovat kuluneenakin selkeästi nopeampia kuin superit jotka alkavat toimia vasta muutaman kiekan jälkeen (turva-auton jälkeenhän ajettiin 4 sekkaa hitaammin pari kiekkaa kuin sitä ennen kun renkaat ei toimineet yhtään) ja kimin kohdalla oli vielä selvää että tulee ruuhkaa eteen varikkokäynnin jälkeen.
Talli selkeästi priorisoi vetteliä vaikka ratapositio oli kimiä heikompi. Vittumaista,mutta ymmärrettävää kun ajatellaan mestaruustaistoa. Tallimestaruuspisteissä ei hävitä yhtään ja henk. koht taistossa taas hyödytään selvästi.
 
Vetihän vettel pari ihan uskomatonta kiekkaa kuluneilla renkailla. Kimi teki tallille helpoksi tuon taktiikan, kun kävi ajamaan niin hitaasti ennen varikkostoppeja.
Ns. normitilanteessa oltaisiin pelattu edellä olevan kuskin mukaan ja Seb olisi tullut ensin sisään.
 
Ei se Kimi mitään kauloja vedä, jos Vettel on takana. Siellä on tallimääräyksiä noudatettava, ja sen mukaan Kimi ei aja niin kovaa, että pääsisi yksin karkuun. Näin yksinkertaista se on.
Vai voisiko se johtua siitä, että Vettel ei ole yleisesti ajatellen lainkaan hitaampi kuski? :D
 
Vai voisiko se johtua siitä, että Vettel ei ole yleisesti ajatellen lainkaan hitaampi kuski? :D
Ei varmasti Vettel ole hitaampi kuski, mutta jos vaikka joskus Räikkösellä säädöt paremmat olisivatkin, niin ei se Räikkönen sellaista kaulaa saa vetää, mitä ei saisi varikkokäynneillä korvattua. Sen verran eroa tietenkin pidetään, että jäähdytys pelaa ja vahingoissa ei mene molemmat kerralla.
 
Ei varmasti Vettel ole hitaampi kuski, mutta jos vaikka joskus Räikkösellä säädöt paremmat olisivatkin, niin ei se Räikkönen sellaista kaulaa saa vetää, mitä ei saisi varikkokäynneillä korvattua. Sen verran eroa tietenkin pidetään, että jäähdytys pelaa ja vahingoissa ei mene molemmat kerralla.
Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että kauden alkuvaiheessa talli kieltää kärkikuljettajaa katoamasta horisonttiin, mikäli siihen pystyy? Mielestäni väite on järjetön, eikä vähiten tallin kannalta.
 
Seb oli Kimiä jo ennen kisaa yli 50 pistettä eli 112% edellä ja kaudesta on nyt takana kolmannes. Kyllä, Ferrarin todellakin kannattaa tehdä näin, jos meinaa voittaa kuljettajien mestaruuden.
 
Tuon Kimin pysähdyksen ajoituksen vois vielä muuten ymmärtää, mutta kun vielä otetaan sillei sisään että joutuu kierroksella ohitettavien taakse menettäen siinä ratkaisevasti aikaa.
Skyn lähetyksessä selostajat spekuloivat Ferrarin taktiikasta, että nimenomaan petasivat Vettelille voiton. Menivät jopa niin pitkälle, että tällä tavoin saivat Riccardonkin Bottaksen ohi merkkimestaruutta ajatellen.
 
Meni oikeastaan niin kuin pelkäsin, eli Vettel taktikoitiin Kimin edelle.

Bottas meni myös liian aikaisin varikolle ja siksi Ricciardo pääsi vanhoilla renkailla ajamaan nopeita kierroksia ja edelle? Ricciardo taisi ohittaa samalla Verstappenin. Niin ainakin minä käsitin. Eli siis Mersulta surkea varikkotaktiikka vain?
 
Kimihän on pitkin kautta ja viimekaudella(?) valitellu tiimiradiossa vähänväliä tallin ratkaisuja millon tullaan varikolle.
Mä en yhtään ihmettelis, jos Kimi on sanonu tyyliin "jatkossa mä sanon millon mun renkaat on varikkokunnossa" ja nyt Kimi tunsi että renkaat alkaa lipsumaan ja mentiin varikolle ja se oli väärä ratkasu.
Vettelin taktiikka oli sit että ajetaan niin pitkään kun renkaat kestää ja ne kestiki pidempään, kun aateltiin.

Tämä siis spekulaatiota, kun kilpaa haukutaan tallia.
 
Meni oikeastaan niin kuin pelkäsin, eli Vettel taktikoitiin Kimin edelle.

Bottas meni myös liian aikaisin varikolle ja siksi Ricciardo pääsi vanhoilla renkailla ajamaan nopeita kierroksia ja edelle? Ricciardo taisi ohittaa samalla Verstappenin. Niin ainakin minä käsitin. Eli siis Mersulta surkea varikkotaktiikka vain?
Keskittyivät vain Maxiin ja unohtivat että DanRic oli siinä takana myös niskaan hengittämässä.
 
Vähän ihmettelin tuota kimin taktiikkaa, kun kisa ei ollut vielä puolessa välissä. Esim turva-auto olisi voinut tulla ja sitten olisi saanut samalla vaihtaa uudet renkaat. Lisäksi Ultra-soft renkaat oli paljon nopeammat kuin Super-soft renkaat? Superit oli siis loppumatkalle.

Keskittyivät vain Maxiin ja unohtivat että DanRic oli siinä takana myös niskaan hengittämässä.
Joo, niin siinä kävi. Ricciardolle sanottiinkin radiossa, että erittäin hyvä paikka. Oli jopa melko lähellä Kimiä myös, mutta tuosta nyt en ole enää ihan varma?

Ricciardo ja Vettel siis ajoivat jollain overcut taktiikalla, eli varikkopysähdys mahdollisimman myöhäiseksi. Hamilton taisi myös käydä aika myöhään varikolla?
 
Viimeksi muokattu:
Kimihän on pitkin kautta ja viimekaudella(?) valitellu tiimiradiossa vähänväliä tallin ratkaisuja millon tullaan varikolle.
Mä en yhtään ihmettelis, jos Kimi on sanonu tyyliin "jatkossa mä sanon millon mun renkaat on varikkokunnossa" ja nyt Kimi tunsi että renkaat alkaa lipsumaan ja mentiin varikolle ja se oli väärä ratkasu.
Vettelin taktiikka oli sit että ajetaan niin pitkään kun renkaat kestää ja ne kestiki pidempään, kun aateltiin.

Tämä siis spekulaatiota, kun kilpaa haukutaan tallia.
Mistä päättelet, että Kimi päätti mitään? Ja jo ennalta odotettiin että "overcut" toimisi "undercuttia" paremmin Monacossa, joten mitään ylläreitä siinä ei ollut.
 
Mistä päättelet, että Kimi päätti mitään? Ja jo ennalta odotettiin että "overcut" toimisi "undercuttia" paremmin Monacossa, joten mitään ylläreitä siinä ei ollut.

Päättelen samasta asiasta mistä te päättelette tallin ratkaisseen voiton.

Eihän me sitä tiedetä mitä tallin sisällä on päätetty. Kunhan pohdiskelen.
 
Semmoinen varikkotaktiikkakisa oli se. :smoke: Räikkönen oli vähän happamana ihan syystäkin, mutta taisi Vettel ajaa kovempaa ohi päästyään.


Ericssonin ja Vandoornen suorituksille :facepalm: eikä Buttonin touhukaan ihan oppikirjasta tainnut olla.
 
Ericssonin ja Vandoornen suorituksille :facepalm: eikä Buttonin touhukaan ihan oppikirjasta tainnut olla.
Jälkikäteen tarkasteltuna, radassa oli kyllä vikaa siinä kohtaa ja se aiheutti luisumat. Myös DanRic ajoi sen vuoksi seinään, mutta ei rikkonut autoaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 681
Viestejä
4 543 666
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom